Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Groot probleem in de roedel ( lang verhaal ) hulp nodig

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Reini
Zeer actief

Groot probleem in de roedel ( lang verhaal ) hulp nodig

Ongelezen bericht door Reini »

Mijn moeder heeft hulp nodig en ik heb haar verteld dat ik eerst jullie eens in zou schakelen!!

Mijn moeder heeft vier honden,

1 maltheser Jerry vijf jaar oud ( reu gecastreerd )
1 maltheser Springer vier jaar oud ( reu gecastreerd )
1 york Nero drie jaar oud ( reu gecastreerd )
1 york Randy twee jaar oud ( reu gecastreerd )

In bovenstaande volgorde zijn de honden gekomen met tussen jerry, springer en nero telkens één jaar verschil. Randy is er als laatste bij gekomen en was al een aantal maanden toen we hem bij zijn oude baasje ophaalde. Randy hebben we nu bijna twee jaar.
Vorig jaar zijn mijn ouders gescheiden en de honden wonen nu bij mijn moeder.
Toen mijn ouders nog bij elkaar waren was mijn moeder altijd thuis nu werkt ze 3 à 4 uur per dag.

Er is geen duidelijke rolverdeling te zien tussen de honden. Jerry bemoeit zich nooit ergens mee en Springer ook niet. Die twee gaan gewoon lekker hun eigen gang en zijn probleemloos!

Sinds een paar weken vechten nero en randy elkaar de tent uit!!
Niet een beetje vechten maar echt keihard!

Wat moet mijn moeder doen?? Moet ze zich ermee bemoeien, heeft ze al een paar keer gedaan maar haar hele arm komt onder de blauwe plekken te zitten door de vechtende honden.

In eerste instantie zei ik tegen haar dat zij als 'roedelleider' best in mag grijpen als het echt té erg wordt. Nu trek in mijn advies in twijfel want de honden trekken zich er maar weinig van aan.
Tot op heden hebben ze altijd in vrede met elkaar geleefd maar de laatste tijd dus echt niet meer.

Wat kunnen we hier aan doen en wat zou de oorzaak zijn?

Ik kan niet inschatten wie er tot nu toe de baas was in de roedel omdat de rolverdeling niet duidelijk is.
Zou Nero vinden dat Randy een toontje lager moet zingen??

Wat kunnen we hier in hemelsnaam aan doen want mijn moeder begint aardig moedeloos te worden.

Alvast bedankt voor de reactie's

Nero daagt Randy uit met poppetjes en andere speeltjes net zo lang totdat Randy toehapt en dan grijpt nero hem.
Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07
Afbeelding
M@ri@nne
Zeer actief

Ongelezen bericht door M@ri@nne »

Ik zou beginnen met alle speeltjes, botjes etc weg te halen.
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Tja, moeilijk, het zijn terriertjes en omdat ze allemaal gecastreerd zijn heeft je moeder ze vrij dicht bij elkaar gebracht in rang.
De twee yorken zullen wel het meeste pretenties hebben en dus elkaar vooral moeten hebben.

Wat doet je moeder er verder mee? Krijgen de hondjes wat ze nodig hebben aan beweging? Worden ze geestelijk een beetje gestimuleerd met spel en uitdagingen?
En ook belangrijk is, wat mogen ze? Mogen ze alles en springen en rennen ze door het hele huis incluis meubels en bed etc? Of zijn er wel regels? Hondjes die geestelijk en lichamelijk gestimuleerd worden en die regels kennen en dus opgevoed zijn, hebben minder de neiging om te vechten en meer de neiging de bemoeienis van je moeder te accepteren als ze bonje hebben :wink: Een roedeltje losgeslagen onopgevoede hondjes gaat de zaakjes eerder zelf regelen, vandaar mijn vraag.
Afbeelding
dobervriendin
Zeer actief
Mijn ras(sen): dobers en hollanders
Contacteer:

Ongelezen bericht door dobervriendin »

Omdat de leeftijden heel dicht bijelkaar zitten is het puur een rangorde wat nu gaande is. Dit zal eerst uitgevochten moeten worden want anders gaat het niet over. Doordat ze allebei zo jong zijn en nog sterk zal het wel even duren. Er is niks aan te doen dan alleen die twee niet meer samen los te laten als je het niet meer wilt die ruzie.

Sterkte.
Groetjes van Dobervriendin haar en hollanders Haru en Kandalf
Reini
Zeer actief

MARC_S schreef: Een roedeltje losgeslagen onopgevoede hondjes
Daar komt het precies op neer :N:

Mijn moeder is een schat hoor en ze heeft het allerbeste met haar hondjes voor maar dat is deze situatie niet. Ze zijn geen van allen opgevoed en ze luisteren ook nergens naar.

De twee malthesers zijn makkelijke hondjes en vermaken zich uitstekend maar de yorkies geven inderdaad de grote problemen.

Ik zal haar in iedergeval vertellen dat ze de speeltjes weg moet halen.

Ik heb haar al eerder verteld dat ze wat aan haar eigen positie moet doen ten opzichte van de honden. Ze zou meer regels moeten opstellen maar eer ze daaraan zullen gehoorzamen???

Ze zien mijn moeder ook niet als ranghogere want er wordt gespeeld als zij dat willen en als zij ergens zitten gaat mijn moeder wel ergens anders zitten. Desnoods op de grond!

Helemaal fout natuurlijk maar hoe kan ze een start maken om dit te veranderen??
Afbeelding
Reini
Zeer actief

Kleine nuances zoals zelf een speeltje aanbieden en het dan zelf uiteindelijk houden, de honden op te laten staan als zij wilt zitten, niet meer lekkers van haar eigen bord geven.. zal dat helpen haar positie te verbeteren?? Als begin dan??

Kan ze daar zomaar mee beginnen??

Dat versterkt haar eigen rol meer en dat is niet alleen goed voor deze situatie maar dat is iets wat sowieso moet gebeuren.

Mijn moeder is totaal niet consequent met de honden en dat is iets wat ook niet meer zal komen maar hebben deze stapjes wel nut voor haar??

De speeltjes helemaal weghalen is trouwens niet zo een geweldig idee want de malthesers spelen er ook mee en dan worden hun gestraft door het gedrag van hun 'broertjes'.
Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Mijn moeder is totaal niet consequent met de honden en dat is iets wat ook niet meer zal komen maar hebben deze stapjes wel nut voor haar??
Als jouw moeder haar rol als geloofwaardig roedelleider niet kan/wil vervullen zal het altijd een zooitje blijven. Het hele roedelgebeuren staat of valt met de leiding. Is die er niet, dan zoeken de honden het zelf uit, terwijl de invloed van je moeder hierop de zaken waarschijnlijk alleen maar erger maakt.

M.a.w., haar rol in het gebeuren is de beslissende faktor. Is zij niet in staat om deze rol korrekt te vervullen dan kan ze alleen nog maar proberen er wat van te maken door één van haar knokkers weg te doen. Wil ze dat niet dan zal ze toch ernstig bij zichzelf te rade moeten gaan omtrent haar eigen gedrag.

Ze moet in de eerste plaats begrijpen dat je niet zomaar een eind weg kan lopen rotzooien en desondanks mag verwachten dat het tussen de honden onderling gewoon lekker gaat.
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Vechten de honden tot bloedens toe? J moeder kan inderdaad haar eigen dominantiepositie verbeteren ten opzichte van de hondjes, waardoor de kans bestaat dat ze niet meer durven vechten in haar buurt. Verder dan dat gaat je gezag niet..als jij wegbent moet je ze dan dus scheiden.
Als je begint met zielig om de speeltjes weg te halen realiseer je dan dat een verhaal als dit kan uitlopen op het herplaatsen van 1 van de hondjes als het niet wordt opgelost.
Het is bijzonder onhandig dat alle honden gecastreerd zijn en zo dicht op elkaat zitten wat leetijden betreft.
Hoe verdeelt je moeder haar aandacht tussen de honden? Vechten ze ook in haar afwezigheid?
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Krijgen ze genoeg beweging buitenshuis?
Ik denk ook dat het probleem vooral bij je moeder ligt. Zij moet veranderen, dan pas zal er in huis iets veranderen tussen de honden.
Reini
Zeer actief

Ik heb de reactie's even doorgelezen en het is wel een beetje wat ik had verwacht.
Ik heb mijn moeder deze site doorgegeven en ze zal ook even naar de reactie's kijken!

Het is een duidelijk verhaal:

Als het vechten om positie niet vanzelf stopt zal er een andere oplossing moeten worden bedacht. Herplaatsen is dan wel de àllerlaatste optie!!!

Mijn moeder moet meer aan haar eigen positie doen en meer consequent worden hoe moeilijk dat misschien ook voor haar is!

Wat Martijn zegt om zelf een duidelijke roedel te creeren is ook nog een optie maar dan zal mijn moeder eerst haar eigen positie moeten versterken!

Gelukkig vallen er nog geen verwondingen, ik hoop dat dat zo blijft!!
Afbeelding
Reini
Zeer actief

Eline* schreef:Vechten de honden tot bloedens toe? J moeder kan inderdaad haar eigen dominantiepositie verbeteren ten opzichte van de hondjes, waardoor de kans bestaat dat ze niet meer durven vechten in haar buurt. Verder dan dat gaat je gezag niet..als jij wegbent moet je ze dan dus scheiden.
Als je begint met zielig om de speeltjes weg te halen realiseer je dan dat een verhaal als dit kan uitlopen op het herplaatsen van 1 van de hondjes als het niet wordt opgelost.
Het is bijzonder onhandig dat alle honden gecastreerd zijn en zo dicht op elkaat zitten wat leetijden betreft.
Hoe verdeelt je moeder haar aandacht tussen de honden? Vechten ze ook in haar afwezigheid?
Het gaat niet tot bloedens aan toe maar wel hard tegen hard!!

Ik vind het niet zielig om de speeltjes weg te pakken maar de malthesers doen niks verkeerd en die hebben dan ook geen speeltjes meer. Misschien kan mijn moeder zelf speeltjes aanbieden en ze even later weer opbergen??

De honden krijgen allemaal evenveel aandacht. Er is geen favoriet en er wordt er geeneen voorgetrokken ( vandaar ook de onduidelijkheid in de roedel?? )

Of ze in haar afwezigheid vechten weten we niet want mijn moeder is alleen dus als zij er niet is zijn de honden alleen.
Afbeelding
Maria
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maria »

Ooit twee reuen gehad die elkaar echt niet konden uitstaan.

Ging de hele tijd goed totdat de jongste reu 2 jaar werd. Toen begon het met vechterijen, gewoon hard bijten en vachttrekken.

Eerst vochten ze het uit en lieten ze elkaar een dag liggen maar een poosje daarna excaleerde het alleen maar als wij in de buurt waren.

Omdat wij niet wisten elke van de twee het hoogste in rang was hebben we toen besloten om steeds hetzelfde met beide reuen te doen. Dus niet bevestiging van de een dat deze hoger is omdat wij en een gedragsdeskundige het gewoon niet wisten. Dus tegelijk eten, tegelijk een aai etc.

Maar helaas zelfs dat mocht niet baten en kon de oudste reu niet in de roedel meer mee doen. Om alles werd gevochten. Maar dan niet meer gewoon vechten maar uit in stroten bijten, tot bloedens aan toe, op de achterpoten om het grootste te zijn. Uiteindelijk was het geen haalbare kaart om de oudste in de roedel te laten lopen.

Een van de twee laten castreren had in ons geval zoveel nut in dit geval omdat het toch om showhonden ging/gaat.

Maar goed die van jouw moeder zijn ook allemaal gecasteerd dus op die rangen zijn ze even hoog.

We hebben hem erdan ook tussen uit gehaald en de roedel is weer tot rust gekomen.

Ze vochten bij ons alleen wanneer wij in de buurt waren.

Ik denk dat het handig is om toch eens een deskundige erbij te halen die kan met jouw moeder kijken waar het fout gaat en als er nog wat aan de te doen valt.

Maria.
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Reini schreef:Of ze in haar afwezigheid vechten weten we niet want mijn moeder is alleen dus als zij er niet is zijn de honden alleen.
Dan moet ze zich niet in de gevechten mengen..de honden zijn immers ook samen alleen. Laat haar alle honden maar eens een poosje negeren en speelgoed e.d. weghalen. Grote kans dat het vechten dan stopt! :wink:
Laatst gewijzigd door Eline* op 13 apr 2005 23:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
M@ri@nne
Zeer actief

Ongelezen bericht door M@ri@nne »

Waarom is het zielig als de malthezers ook geen speeltjes mogen?
Hier heb ik ook geen speeltjes.
Maar zielig zijn mijn honden niet hoor. :neenee:
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Eline* schreef:Laat haar alle honden maar eens een poosje negeren
Dit zie ik moeders om een of andere reden nog niet zo 1-2-3 voor mekaar krijgen. :denken:
Reini
Zeer actief

M@ri@nne schreef:Waarom is het zielig als de malthezers ook geen speeltjes mogen?
Hier heb ik ook geen speeltjes.
Maar zielig zijn mijn honden niet hoor. :neenee:
Ik heb nergens gezegd dat ik het zielig vind :wink:

De malthesers zijn het in tegenstelling tot jouw honden wél gewend om altijd speeltjes te hebben
dus zou het voor hun een straf zijn als de speeltjes omwille van de yorkies weg worden gehaald.

Maar als het nodig is kan dit best gerealiseerd worden
Afbeelding
Sjalot
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sjalot »

Hoe is het nu in moeders roedel?
Groetjes van Charlotte
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Reini
Zeer actief

Sjalot schreef:Hoe is het nu in moeders roedel?
Beter :ok:

Stukken beter zelfs! Er wordt, op een enkel incident na, niet meer gevochten! De honden hebben het zelf een eind opgelost en mijn moeder heeft ook haar steentje bijgedragen! Sins mijn moeder in haar nieuwe huis woont is het eigenlijk begonnen. Ze heeft de adviezen die hier gegeven zijn (deels) opgevolgd door b.v. de speeltjes 's nachts, en als ze drie uurtjes werken is, weg te halen ('s nachts was het vechten het ergst). Als ze thuis is liggen de speeltjes gewoon in huis en heeft ze er zelf zicht op!
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”