Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

in grijpen bij te wild "spelen " of niet ?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Zoie
Zeer actief

in grijpen bij te wild "spelen " of niet ?

Ongelezen bericht door Zoie »

Spok wil nog wel eens erg vocaal spelen, met veel gegrom dus. Hij blijft dan wel speelbuigingen maken, dus ik ga er vanuit dat het spel is, maar hij kan dan naar mijn smaak wel eens te fel worden. Schat ik in dat die andere hond dat kan afstraffen, laat ik het gaan, anders grijp ik in.

Als hij twee honden die op die manier aan het "spelen " zijn, dan wil hij zich er graag mee bemoeien, en gaat dan b.v. of grommend erom heen lopen, of op een van de honden inhappen. Ik kijk dit altijd even aan, soms wordt hij dan door een van de honden gecorrigeerd, en dat laat ik het ook gaan. Kan hij grommend op een van de honden inhappen, dan kap ik het af ( stoppen, of aan de lijn. )

Doe ik het goed, zou ik eerder moeten ingrijpen, b.v. grommen helemaal niet moeten toestaan, of helemaal niet toestaan dat hij zich met twee ( al dan niet ) spelende honden bemoeit ? Wat ik ook wel eens doe is hem afleiden met stok of bal, maar dat werkt maar even.
Afbeelding
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Hera en Chello kunnen ook soms te fanatiek worden met het spelen, ik grijp dan dus wel in.

Nou gebeurt dat vrijwel atlijd als ze spelen met Woopy. Maar ja die is wel wat kleiner. Wat ze dan doen; op Woopy afstormen en hem omver beuken, of proberen hard bij zijn kont te grijpen.
Chello maakt er dan ook idd heel veel geluid bij; grommen, blaffen etc.

Woopy vind dat spelen ook niet leuk, blijft stilstaan, staart omlaag en probeert hun 'aanvallen' te ontwijken.
Ik grijp dan dus in roep een paar keer dat het 'GENOEG!!' is en dat ze normaal moeten spelen.

Waarop ze daar mee kappen en weer leuk verder gaan spelen.
Zoie
Zeer actief

ja, in zo'n situatie zou ik ook ingrijpen. Maar laatst deed Spok het bij twee labradors, d.w.z. hij bemoeide er zich grommend mee, en kreeg toen van een van de twee honden een flinke correctie, opdonderen jij. Dan dondert Spok wel op. Om er even later weer grommend om heen te lopen.

Zo'n situatie vind ik dan weer moelijker, aan de ene kant denk ik de honden kunnen het zelf prima oplossen, aan de andere kant denk ik, Spok, bemoei je er niet mee.
Afbeelding
Bas Rouge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Beauceron
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Bas Rouge »

Rein is nu 14 maanden en een reu. De Duitse herder Kwiebus is ook een reu van 13 maanden. We komen Kwiebus en zijn baas regelmatig tegen. Rein en Kwiebus gaan steeds harder spelen, meer grommen, meer omstoten, meer nekbijten, ze zijn gewoon steeds fanater. Dit sinds ongeveer een maand. Vanochtend kwam ik ze tegen en hoe gezellig het ook is samen een end op te lopen, ik heb me voorgenomen dat voorlopig niet meer te doen. Ik heb ook vanochtend het spel afgebroken en ben doorgelopen. Ik denk dat we met de beide heren moeten gaan oppassen, ze zijn teveel aan mekaar gewaagd. Bovendien schieten vooral juist deze jonge reuen makkelijk door in hun gedrag.
Ik hoop dat als ze straks wat ouder en wijzer zijn dat ze mekaar dan meer met rust kunnen laten en niet steeds zo op elkaar moeten inbeuken.

Spok is toch ook een jonge reu, juist deze jonge reuen hebben vaak meer geldingsdrang dan goed voor ze is. Ik zou als ik jou was, zijn speelkameraadjes echt uitzoeken en hem niet over de kook laten komen.

Groet, Sieneke
Zoie
Zeer actief

Bas Rouge schreef:.

Spok is toch ook een jonge reu, juist deze jonge reuen hebben vaak meer geldingsdrang dan goed voor ze is. Ik zou als ik jou was, zijn speelkameraadjes echt uitzoeken en hem niet over de kook laten komen.

Groet, Sieneke
Klopt, laatst wilde hij het opnemen tegen een gecastreerde rue ( die al verschillende honden naar de DA had gebeten) , omdat hij zie hond zijn stok afpakte. Ze stonden met z'n tweeën aan dezelfde stok te trekken, en opeens was het mis.

Aan de ene kant denk ik dat je dit soort dingen moet vermijden, maar eigenlijk denk ik dat het toch ook wel weer goed voor hem is geweest een verlieservaring op te doen. Hij kwam met de schrik vrij, en heeft er niks van overgehouden.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Inge O schreef:het grommen en happen op zich in het spel zou ik gewoon laten gaan, daar is niks onhonds aan.

wat ik persoonlijk niet zo'n goede match vind, is een derde hond die zich gaat bemoeien met twee (leuk) spelende honden. met z'n drieën kan je immers niet normaal spelen, ééntje wordt toch als supporter gedegradeerd, en zal zich dan veel eerder vervelend (happen, opjagen, drukdoenerij) gaan gedragen. en vaak kan hij het nog ongestraft doen ook, omdat de twee 'echte' spelers teveel in elkaar opgaan om nr. 3 op z'n plaats te zetten (of het moet echt te gortig worden).
Ben ik met je eens, drie honden spelen eigenlijk nooit met elkaar is mijn ervaring. Het omgekeerde gebeurt trouwens ook wel, Spok aan het spelen, en een andere hond bemoeit zich ermee.

Vraag me alleen af of je als baas dit altijd af moet kappen, ofdat de honden dit onderling ook wel kunnen regelen. Als b.v. Spok aan het spelen is, en een andere hond bemoeit zich ermee, voel ik er niet veel voor Spok terug te roepen of aan te lijnen, van mij mag hij dan in principe die hond proberen te laten ophoepelen, tenzij het te heftig wordt natuurlijk.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Inge O schreef:
nee, dat ben ik met je eens - ik zou alleen mijn hond terugroepen als hij nummertje drie is.
in het andere geval belanden we natuurlijk weer bij de gedragsetiquette die niet voor iedereen even duidelijk is :mrgreen: :wink: .
Haha, ja, ik vind die gedragsetiquette heus nog niet zo'n slecht idee hoor, we zijn niet allemaal van die doorgewinterde bazen die het allemaal precies weten, en, wat erger is, sommige denken dat ze het wel zijn, terwijl ze beter zouden moeten weten.

Het probleem bij Spok is dat hij zich uit zo'n situatie niet terug laat roepen. Dat wordt dus of corrigeren, of aanlijnen, of afleiden.
Afbeelding
Bas Rouge
Zeer actief

Inge O schreef:
Zoie schreef:
Inge O schreef: nee, dat ben ik met je eens - ik zou alleen mijn hond terugroepen als hij nummertje drie is.
in het andere geval belanden we natuurlijk weer bij de gedragsetiquette die niet voor iedereen even duidelijk is :mrgreen: :wink: .
:mrgreen: :mrgreen:

En toch vind ik dat jonge reuen meer begeleiding nodig hebben, ook in hun omgang met andere honden, ze gaan makkelijker over een grens heen. Net alsof ze hun eigen emoties onvoldoende kunnen reguleren. Gedrag is wel passend maar ook wel heel heftig, onnodig heftig. Volwassen sociaalvaardige honden lijken daar goed mee om te kunnen gaan maar twee of meer van die opgefokte jongelingen moeten wel wat bijgestuurd worden.

Groet, Sieneke
Bas Rouge
Zeer actief

Inge O schreef:
Bas Rouge schreef:
Inge O schreef:
Zoie schreef: :mrgreen: :mrgreen:

En toch vind ik dat jonge reuen meer begeleiding nodig hebben, ook in hun omgang met andere honden, ze gaan makkelijker over een grens heen. Net alsof ze hun eigen emoties onvoldoende kunnen reguleren. Gedrag is wel passend maar ook wel heel heftig, onnodig heftig. Volwassen sociaalvaardige honden lijken daar goed mee om te kunnen gaan maar twee of meer van die opgefokte jongelingen moeten wel wat bijgestuurd worden.

Groet, Sieneke
ja, maar daar ben ik het ook wel mee eens hoor (alleen geldt dit soms net zo goed voor teefjes :mrgreen: ). als de spanning zo hoog oploopt dat het alle momenten uit kan draaien op ruzie heeft het nog weinig zin om ze verder dol te laten draaien.
maar op zich hoeft grommen en happen nog geen voorbode te zijn van ruzie; daar moet je dan de situatie en de honden bij bekijken.
Teven toch niet? Teven zijn net als wij vrouwen lief en onschuldig ..... :mrgreen:

Okay, het zal ook best voor teven gelden, ik geloof je direct maar persoonlijk zie ik teven nooit zo snel over hun kookpunt gaan.
Correctie; in een spelsituatie zie ik teven niet zo snel over hun kookpunt gaan.
Zoie
Zeer actief

Bas Rouge schreef:[Teven toch niet? Teven zijn net als wij vrouwen lief en onschuldig ..... :mrgreen:

Okay, het zal ook best voor teven gelden, ik geloof je direct maar persoonlijk zie ik teven nooit zo snel over hun kookpunt gaan.
Correctie; in een spelsituatie zie ik teven niet zo snel over hun kookpunt gaan.
laat Luna het maar niet horen. Maar ze is dan ook een heel geëmancipeerde hond :pffff:
Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Zoie schreef:
Zo'n situatie vind ik dan weer moelijker, aan de ene kant denk ik de honden kunnen het zelf prima oplossen, aan de andere kant denk ik, Spok, bemoei je er niet mee.
Als er twee aan het spelen zijn en het zijn geen vriendjes van mijn hond, houd ik mijn hond weg.

Te fel/grommend spelen kap ik ook af. Af en toe een grommetje is normaal, maar het moet niet te gek worden. Mijn hond speelt niet enorm grommend, meestal komt er niks aan te pas, dus wordt er flink gegromd dan worden ze mij te fel.dan ben ik bang dat het overslaat in ernst.

Anne
Mechelfanaat
Actief

Gedrag

Ongelezen bericht door Mechelfanaat »

Als het goed is ben jij de roedel leider de Alfa
En die bepaald wat er gebeurd.
Wil jij niet dat hij zich er mee bemoeid dan moet je dus in grijpen!!!
Mijn teefje wil zich ook graag overal mee bemoeien.
:neenee: Maar das jammer voor haar ik ben de baas en bepaal waar ze zich wel en of niet mee mag bemoeien.
Voorkomen is beter dan genezen.
Dus bij twijfel of het wel goed zal gaan, altijd afbreken
:wink:
bramtim
Actief

Ongelezen bericht door bramtim »

Toen Gwyn als pup bij ons in de roedel kwam wonen, was er ineens het fenomeen spelen in huis. Wij wilden niet dat de honden in huis gingen stoeien, daarvoor hebben zij een tuin tot hun beschikking en gingen wij 2x per dag flink rausen in het bos. Wij hebben hen beiden het commando UIT geleerd. Uit betekende stoppen met spelen, ook als de vonken ervan af spatten.

Scott is overleden en we gebruiken het commando nog steeds bij Gwyn.
Wanneer ze te hard speelt met haar broertje geven wij eht commando uit en is het afgelopen. Haar broertje begrijpt inmiddels ook het commando. Handig
Groetjes Wendy, Gwyn, Kijani en Maliki
* Scott **
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”