Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Sociale contacten

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

FoN
Actief

Sociale contacten

Ongelezen bericht door FoN »

Op een totaal ander forum kwam ik dit stukje tekst tegen:
Honden hebben het contact met andere honden nodig om zich (normaal) te kunnen uiten. Het spelen is een oefening voor de overlevingsstrategie,de jacht en om de onderlinge band te versterken,wat ook nodig is om te overleven. Honden zijn sociaal ingestelde dieren. Mensen kunnen de roedel niet voldoende nabootsen.(vooral mensen die niet veel snappen van hondengedrag)
Katten zijn dat bv. niet,dat zijn van nature solitair levende dieren.
Veel mensen denken dat een kat het leuk vind om een `vriendje` te hebben in het zelfde huis waar het woont,wat dus niet zo is. Ze zien het als een indringer maar vaak accepteren ze de soortgenoot wel.
Nu ben ik het helemaaaaaal niet met die persoon eens, maar lijk mijn antwoord niet goed te kunnen bewoorden, en twijfel er ook aan, ik ben geen hondenexpert. Wie weet er wel hoe het zit? Zijn sociale contacten met vreemde honden nodig voor honden? Of is het eigenlijk iets heel raars dat wij verwachten dat ze lief samen spelen...?
Het riesenschnauzer forum!

Trotse eigenaar van: Indy, Duitse dog 23-02-2003 Hoolie, +/- 11-2002 en Irish, bastaardje +/- 10-2002
starfleet
Erelid

Re: Sociale contacten

Ongelezen bericht door starfleet »

FoN schreef: Zijn sociale contacten met vreemde honden nodig voor honden? Of is het eigenlijk iets heel raars dat wij verwachten dat ze lief samen spelen...?
Ik vind het wel belangrijk dat mijn hond wat hondenvriendjes heeft om mee te spelen. In het begin is natuurlijk elke hond vreemd, dus dat is altijd afwachten.

Anne
mugo
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door mugo »

Ik ben het hier wel (zelfs 100%) mee eens. Dus ik kan je niet helpen.
Afbeelding
Djinny
Zeer actief

Ongelezen bericht door Djinny »

Mijn hond was in het begin heel bang voor andere honden.
Vooral op de puppy cursus was dit heel goed te merken.
De eerste drie lessen zat ze zo ongeveer in het hekwerk van schrik.
Nu gaat ze uit zichzelf met de andere puppy's spelen dus voor haar is het zeker heel belangrijk geweest om met andere honden om te gaan.
Maar naar mijn mening is dat voor elke hond belangrijk.
Afbeelding
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Ik ben het er ook wel mee eens.
Ik vind het dus ook heel belangrijk dat mijn honden andere honden ontmoeten.
boxersien

Ongelezen bericht door boxersien »

Ik vind het ook heel belangrijk dat honden met elkaar omgaan. Toen ik boris kreeg wist hij niet wat hij met andere honden moest doen (nooit geleerd denk ik). Hij keek er niet naar, viel niet aan, maar als ze naar hem toe kwamen dan viel hij wel aan. Waarschijnlijk omdat hij gewoon niet wist wat andere honden bedoelden. Nu 2 jaar later speelt hij wel met andere honden, maar het blijft oppassen met vreemde honden.

Ik moet er niet aan denken dat ik een hond zou hebben die nooit met andere honden in contact mag komen. Als je dan in bijv. het bos of de polders loopt en er komt een hond aan die los is dan weet jou hond niet hoe hij moet reageren en is er kans dat hij net als boris gaat aanvallen.

Iedereen kan zeggen wat hij/zij wil, maar mijn hond 'moet' elke dag met andere honden mee. Ten eerste omdat hij dan veel rustiger is in huis en ten tweede omdat hij tussen de andere honden ook leert om anderen en ranghogeren te respecteren. Dan is het dus ook gemakkelijker om aan hem te laten merken dat jij de baas bent. Wij lopen hier bijna elke dag met twee mensen en zo'n vijf honden een uur lang. Sinds we dit doen is boris veel gemakkelijker in omgang.

Ik ben het ook helemaal eens met het stukje, maar weet ook dat er veel mensen zijn die er anders over denken. Dit vind ik zelf jammer!!!
jores
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door jores »

Ik vind het ook heel belangrijk dat mijn honden contact hebben met andere honden. Ze moeten kunnen spelen.
groetjes Annemie

Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding

http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Voor een hond is contact met vreemde honden iets compleet anders dan contact met honden uit de roedel.
Wij hebben ook ander contact met familie en nabije vrienden als met de mensen die ik groet in de supermarkt.
Ja, een hond hoort in een roedel te leven met andere honden en dan is mijn antwoord dus Nee op de vraag of een hond contact met vreemde honden nodig heeft.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
zepenko
Zeer actief

Ongelezen bericht door zepenko »

Eline* schreef:Voor een hond is contact met vreemde honden iets compleet anders dan contact met honden uit de roedel.
Wij hebben ook ander contact met familie en nabije vrienden als met de mensen die ik groet in de supermarkt.
Ja, een hond hoort in een roedel te leven met andere honden en dan is mijn antwoord dus Nee op de vraag of een hond contact met vreemde honden nodig heeft.
In het wild (ja, daar gaan we weer) is het zelfs zo dat als een vreemde wolf een roedel nadert, hij negen van de tien keer wordt doodgebeten. Maar meerdere honden in 1 roedel is alleen maar positief.

Maar bij gebrek aan een 2e hond in onze roedel, laat ik hem wel veel los bij andere honden. Maar dat heeft dan weer meer met het kwijtraken van zijn energie te maken. Dan kan hij lekker spelen.
Gelukkig is gezinsuitbreiding onderweg, in de vorm van een herplaatser.
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

zepenko schreef:Gelukkig is gezinsuitbreiding onderweg, in de vorm van een herplaatser.
Even hoor..pppsssstt...jij ook al "zwanger"? Waarvan? :mrgreen:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
zepenko
Zeer actief

Eline* schreef:
zepenko schreef:Gelukkig is gezinsuitbreiding onderweg, in de vorm van een herplaatser.
(mogelijk) Een bullmastiff van 3. We moeten nog even kijken of onze reu kan opschieten met die (halve) reu. Staat gepland voor 16 mei.
En jij?

edit
Oh sorry, weet ik wel. Een herplaatser uit Spanje toch?
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

zepenko schreef:
Eline* schreef:
(mogelijk) Een bullmastiff van 3. We moeten nog even kijken of onze reu kan opschieten met die (halve) reu. Staat gepland voor 16 mei.
En jij?

edit
Wat leuk!! :ok: Jij nog 2 weken pezen!! :mrgreen: Spannend!
Ik ga inderdaad een hondje in Spanje halen. :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
zepenko
Zeer actief

Eline* schreef:
zepenko schreef:
Eline* schreef:
En jij?

edit
Wat leuk!! :ok: Jij nog 2 weken pezen!! :mrgreen: Spannend!
Ik ga inderdaad een hondje in Spanje halen. :wink:
Gekoppeld aan een aantrekkelijke vakentie natuurlijk :wink:
Wist je nu al wat voor een hond, of ging je asiels af?
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

zepenko schreef:Gekoppeld aan een aantrekkelijke vakentie natuurlijk :wink:
We verneuken een topic! :wink: Ik weet nog niet welke hond(en?) we mee terug gaan nemen. Alles staat volledig open! :cheer:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
zepenko
Zeer actief

Eline* schreef:
We verneuken een topic! :wink: Ik weet nog niet welke hond(en?) we mee terug gaan nemen. Alles staat volledig open! :cheer:
Hoezo? Het topic heet toch sociale contacten? Daar valt dit toch onder? :smile1:

Maar goed, nu weer on-topic.

.....

Volgens mij waren we er dan uit, toch?
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

zepenko schreef:
Eline* schreef:
Hoezo? Het topic heet toch sociale contacten? Daar valt dit toch onder? :smile1:

Maar goed, nu weer on-topic.

.....

Volgens mij waren we er dan uit, toch?
Ik was er wel uit ja. :mrgreen:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Joyce
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Joyce »

Mijn honden komen dus vrijwel niet in contact met andere honden buiten de roedel en ik vind dat ook helemaal niet nodig. Ik ga zelfs nog een stapje verder door mijn honden als ze samen buiten lopen uit de buurt van andere honden te houden. De enige hond die af en toe contact maakt met andere honden is Papu, maar ook die komt altijd weer snel naar ons toe als ik verder loop. Ik vind het niet zo verstandig om vreemde honden in mijn roedel toe te laten, helemaal niet als we ergens lopen waar we vaak komen.

Het gebeurt wel eens dat we een baasje+hond tegenkomen, die onze kant op lopen en dat de hond dan netjes blijft wachten totdat de roedel gepasseerd is terwijl het baasje gewoon doorloopt. Zo'n hond raakt dan altijd in de stress, want aan de ene kant wil hij zo snel mogelijk naar z'n baasje toe maar hij wil ook niet in z'n eentje langs een vreemde groep honden lopen. De hond gedraagt zich dan in mijn ogen precies zoals het hoort en het baasje staat te mopperen omdat de hond niet komen wil. Maar ik kom liever zo'n hond tegen dan eentje die onbeschoft een vreemde roedel binnendondert omdat hij 'alleen maar wil spelen.'

Als ik ooit maar weer 1 hond zou hebben dan zou ik bij zowel een volwassen hond als een pup heel selectief zijn in met welke 'vreemde' honden ik mijn hond laat spelen. In ieder geval niet met elke hond die we maar tegenkomen tijdens een wandeling.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

mijn honden hebben in principe genoeg aan elkaar, dus ik zoek het niet op (andere honden).
Als ik er 1 tegenkom waarvan ik denk dat dat een leuk speelmaatje is mogen ze spelen maar ik blijf er niet naar staan kijken ofzo en loop gewoon door.
Als ik denk dat het niet gaat, dan blijven ze dus bij me en mogen ze niet spelen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Bas Rouge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Beauceron
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Bas Rouge »

Inge O schreef:ik geloof dat een hond zodanig nood heeft aan sociale hondencontacten, dat hij, bij gebrek aan roedelgenoten, vaak wel baat kan hebben bij contacten met 'vreemde' honden. niet van uitgaan dat hij met zomaar elke hond moet kunnen opschieten, maar hem wel de kans laten met uitgezochte soortgenoten lekker hond te zijn.

honden die wel in een roedel(tje) leven hebben hier vaak helemaal geen behoefte aan, en zullen dat denk ik ook door hun gedrag laten merken. zij zien vreemde honden veel eerder als 'de vijand', en stellen zich dus ook veel asocialer op. asociaal hier niet in de betekenis van 'niet de sociale regels respecterend', maar wel als 'geen nood aan sociaal contact met een vreemde hond'.
Dat zich "asociaal" opstellen naar andere honden ken ik wel van mijn honden maar dat is dan altijd naar honden die zich opdringen of heel hard de groep in kleunen. Daar reageren m.n. de beide herders erg fanaat op. Een normale ontmoeting met een andere hond slaan de twee heren zeker niet af. Barousse wel, die heeft helemaal niets met vreemde honden.

Dus, sociaal contact belangrijk. Ja, zeer.
Maar dan vooral met eigen honden en niet met zomaar zonder meer elke vreemde hond.
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Inge O schreef:ik geloof dat een hond zodanig nood heeft aan sociale hondencontacten, dat hij, bij gebrek aan roedelgenoten, vaak wel baat kan hebben bij contacten met 'vreemde' honden. niet van uitgaan dat hij met zomaar elke hond moet kunnen opschieten, maar hem wel de kans laten met uitgezochte soortgenoten lekker hond te zijn.

honden die wel in een roedel(tje) leven hebben hier vaak helemaal geen behoefte aan, en zullen dat denk ik ook door hun gedrag laten merken. zij zien vreemde honden veel eerder als 'de vijand', en stellen zich dus ook veel asocialer op. asociaal hier niet in de betekenis van 'niet de sociale regels respecterend', maar wel als 'geen nood aan sociaal contact met een vreemde hond'.
Kan me helemaal vinden in je verhaal. Toen we Saar alleen hadden, ben ik blij dat we vaak dezelfde honden tegen kwamen, waarmee ze haar sociale contacten t.o.v. soortgenoten kon onderhouden.
Miep heeft daar totaal geen behoefte aan, en Saar nu ook niet meer hoor. Nu zijn zij tweeën belangrijk, en vinden ze het niet nodig dat anderen zich ermee bemoeien :wink:
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Nanni vind het denk wel ontzettend leuk als er een vriend voor haar zal komen. Maar dan wel eentje die ze echt leuk vind, dus niet accepteert, nee die ze leuk vind.
Andere honden accepteert ze prima, maar of zij er blij van wordt :mrgreen: Het maakt haar niet veel uit, ze is zoooo snel tevreden. Maar met een leuke reu zou ze denk ik wel weer opknappen
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Marion. schreef:

Kan me helemaal vinden in je verhaal. Toen we Saar alleen hadden, ben ik blij dat we vaak dezelfde honden tegen kwamen, waarmee ze haar sociale contacten t.o.v. soortgenoten kon onderhouden.
Miep heeft daar totaal geen behoefte aan, en Saar nu ook niet meer hoor. Nu zijn zij tweeën belangrijk, en vinden ze het niet nodig dat anderen zich ermee bemoeien :wink:
Hier hetzelfde verhaal. Moos komt nu met Saar qua spelen wel aan zijn trekken, dus andere honden interesseren hem nog bar weinig. Alleen zijn ene allerbeste vriendinnetje, daar speelt hij buiten nog wel mee, maar ook minder dan voorheen.
Saartje vindt sommige andere, vooral jonge, honden wel heel leuk, en als ze minder wegen dan een kilo of tien wordt er ook lekker gespeeld. Maar Saartje is ook pas 4 maanden, die wil gewoon spelen, maakt niet uit met wie :mrgreen:
Alhoewel ik wel moet zeggen dat Saar beduidend minder belangstelling heeft voor andere honden dan Moos toen hij een pup was. Zou aan verschillende karakters kunnen liggen natuurlijk, of Saar heeft met Moos als speelkameraadje ook gewoon iets minder behoefte aan spelen met sommige honden.
Wat me ook opvalt is dat het spelen met elkaar toch altijd het leukst is. Het gaat altijd goed, en lief, en komt nooit op een punt dat het net niet leuk meer is, zoals nog weleens wil gebeuren met vreemde honden.
Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Moos schreef: Wat me ook opvalt is dat het spelen met elkaar toch altijd het leukst is. Het gaat altijd goed, en lief, en komt nooit op een punt dat het net niet leuk meer is, zoals nog weleens wil gebeuren met vreemde honden.
Heeft dat niet ook met het feit te maken dat ze van hetzelfde ras zijn?

Anne
Moos
Zeer actief

starfleet schreef:
Moos schreef: Wat me ook opvalt is dat het spelen met elkaar toch altijd het leukst is. Het gaat altijd goed, en lief, en komt nooit op een punt dat het net niet leuk meer is, zoals nog weleens wil gebeuren met vreemde honden.
Heeft dat niet ook met het feit te maken dat ze van hetzelfde ras zijn?

Anne
Zou ook best kunnen denk ik. Moos speelt ook altijd heel leuk met zijn zusje, die bij mijn achternicht woont. En hij wilde ook altijd contact zoeken met twee andere Maltezers hier in de buurt, maar die zijn al oud en willen niks van hem weten.
Wat zeker weten ook meespeelt is dat Saar een teefje is, en dat Moos teefjes altijd heeeeeel lief vindt, en daar dus ook heel lief tegen doet. En ook dat Saar, net als Moos, best houdt van een flink partijtje stoeien :mrgreen:

En Moos en Saar zullen elkaar ook wel heel goed kennen ondertussen denk ik, en een beetje weten hoe ver ze bij elkaar kunnen gaan, en wat de ander wel en niet leuk vindt.
Laatst gewijzigd door Moos op 18 nov 2005 15:32, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Barely legal
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Barely legal »

Mijn honden hebben elkaar en als ik aan hte wandelen ben gaan ze wel snuffelen bij andere honden maar ze zullen er nooit echt mee gaan spelen, ik denk dat dat kpomt omdat ze elkaar hebben en er geen behoefte aan hebben ofzo?
Afbeelding

All at Barely Legal
Niekie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Niekie »

FoN schreef:Op een totaal ander forum kwam ik dit stukje tekst tegen:
Honden hebben het contact met andere honden nodig om zich (normaal) te kunnen uiten. Het spelen is een oefening voor de overlevingsstrategie,de jacht en om de onderlinge band te versterken,wat ook nodig is om te overleven. Honden zijn sociaal ingestelde dieren. Mensen kunnen de roedel niet voldoende nabootsen.(vooral mensen die niet veel snappen van hondengedrag)
Veel mensen denken dat een kat het leuk vind om een `vriendje` te hebben in het zelfde huis waar het woont,wat dus niet zo is. Ze zien het als een indringer maar vaak accepteren ze de soortgenoot wel.
Nu ben ik het helemaaaaaal niet met die persoon eens, maar lijk mijn antwoord niet goed te kunnen bewoorden, en twijfel er ook aan, ik ben geen hondenexpert. Wie weet er wel hoe het zit? Zijn sociale contacten met vreemde honden nodig voor honden? Of is het eigenlijk iets heel raars dat wij verwachten dat ze lief samen spelen...?

Het zijn twee verschillende dingen. Degene die het stukje tekst heeft geschreven dat jij hebt gequote schrijft dat een hond het contact met andere honden nodig heeft. Dat zijn dus niet per definitie vreemde honden, terwijl jij dat er wel van maakt.
Ik ben het ermee eens dat een hond contact met andere honden nodig heeft, dat mensen dat onvoldoende na kunnen bootsen.
Maar het hoeft dus geen contact met vreemde honden te zijn....
Groetjes Anique

Doerak, voor altijd een plekje in mijn hart...
Afbeelding
FoN
Actief

Ongelezen bericht door FoN »

Niekie schreef:
FoN schreef:Op een totaal ander forum kwam ik dit stukje tekst tegen:

Het zijn twee verschillende dingen. Degene die het stukje tekst heeft geschreven dat jij hebt gequote schrijft dat een hond het contact met andere honden nodig heeft. Dat zijn dus niet per definitie vreemde honden, terwijl jij dat er wel van maakt.
Ik ben het ermee eens dat een hond contact met andere honden nodig heeft, dat mensen dat onvoldoende na kunnen bootsen.
Maar het hoeft dus geen contact met vreemde honden te zijn....
Ja, ik zie het nu ook :oops:
Het kwam uit een nogal lang onderwerp, wat vooral ging over dat honden die niet met vreemde honden konden of mochten spelen eigenlijk zielig waren, omdat het normaal natuurlijk gedrag was ;)
Dus buiten de roedel om...
Het riesenschnauzer forum!

Trotse eigenaar van: Indy, Duitse dog 23-02-2003 Hoolie, +/- 11-2002 en Irish, bastaardje +/- 10-2002
Geer
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Geer »

Ik denk dat het ook ligt aan het ras dat je bezit, en waar je woont.

Neem Sophie, mijn Basset... Dat is van oorsprong een meutehond en Sophie doet dan ook niets liever dan spelen met alles wat vier pootjes heeft... Heb je een erfhond, of een hond die van nature in zijn eentje zijn taak verricht, dan hoef je (althans, voor de hond dan) minder te voldoen aan die behoefte, of zelfs helemaal niet. Sophie 'doet het beter' met een andere hond in huis.

Maarrrr...wat ik eigenlijk de doorslaggevende reden vind om een hond sociaal sterk met andere honden te maken, is je woonomgeving. Ik woon in de drukke stad, laat mijn honden uit in een druk stadspark en kom dus heel veel honden tegen. Het zou, althans voor mij, een illusie zijn om te denken dat ik mijn honden uit kan laten zonder andere honden tegen te komen en vandaar dat ik wil dat ze goed met andere honden op kunnen schieten. Zou ik op een afgelegen boerderij in de polder wonen, waar je uren kan lopen zonder iemand tegen te komen, dat vind ik het minder noodzakelijk dat je ze met allerlei andere honden socialiseert. Wat niet wegneemt dat ik het fijn vindt om honden te hebben die zonder problemen met andere honden overweg kunnen...
Moos
Zeer actief

Geer schreef:Ik denk dat het ook ligt aan het ras dat je bezit, en waar je woont.

Neem Sophie, mijn Basset... Dat is van oorsprong een meutehond en Sophie doet dan ook niets liever dan spelen met alles wat vier pootjes heeft... Heb je een erfhond, of een hond die van nature in zijn eentje zijn taak verricht, dan hoef je (althans, voor de hond dan) minder te voldoen aan die behoefte, of zelfs helemaal niet. Sophie 'doet het beter' met een andere hond in huis.

Maarrrr...wat ik eigenlijk de doorslaggevende reden vind om een hond sociaal sterk met andere honden te maken, is je woonomgeving. Ik woon in de drukke stad, laat mijn honden uit in een druk stadspark en kom dus heel veel honden tegen. Het zou, althans voor mij, een illusie zijn om te denken dat ik mijn honden uit kan laten zonder andere honden tegen te komen en vandaar dat ik wil dat ze goed met andere honden op kunnen schieten. Zou ik op een afgelegen boerderij in de polder wonen, waar je uren kan lopen zonder iemand tegen te komen, dat vind ik het minder noodzakelijk dat je ze met allerlei andere honden socialiseert. Wat niet wegneemt dat ik het fijn vindt om honden te hebben die zonder problemen met andere honden overweg kunnen...
Ik weet niks van Bassets hoor, maar Moos speelde ook met alles wat 4 pootjes had totdat hij bijna 2 was, en dus echt volwassen. Saar is nu 4 maanden en speelt ook weer met alles wat maar enigszins wil spelen :mrgreen:
Sophie is natuurlijk ook nog erg jong, zou het daar niet ook iets mee te maken kunnen hebben?

Ik denk trouwens inderdaad wel dat bijv. Bassets en Beagles in grotere mate behoefte hebben een huishouden met meerdere honden dan honden die gefokt zijn om alleen een taak te verrichten. Maar ik vraag me af of ze ook meer behoefte hebben aan contact buiten de roedel doordat het meutehonden zijn, of dat dat gewoon per hond verschilt en ook iets met de leeftijd te maken heeft.

Maltezers bijv. zijn geen meutehonden, die zijn alleen nog maar gefokt om de mens gezelschap te houden. Maar ze zijn over het algemeen wel vrij makkelijk naar andere honden toe heb ik het idee. Tenminste, Moos en Saar zijn dat, en ik ken verder ook alleen maar Maltezers die een beetje gemoedelijk naar andere honden zijn, of echt willen spelen. Maar echte meutehonden zijn dat dus niet.
Afbeelding
bernersennenfan
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door bernersennenfan »

Ik heb het hele verhaal gelezen..ik heb hier ook 2 honden, 2 berners, een teef en een gecastreerde reu, ze zijn heel erg aan elkaar gehecht en spelen buiten ook veel samen, maar ze hebben buiten ook hun eigen speelkameraadjes en dan gaan ze ook gerust apart spelen. Nou moet ik er wel bij zeggen dat wij in een buurt wonen met ontzettend veel honden en direct naast het bos waar eigenlijk alle hondeneigenaren ook naar toe gaan..dus misschien zijn deze dan wel supersociaal..plus dat ze deze honden, elke dag zien en soms 2 x, ik heb is gelezen dat als een hond elke dag met een paar dezelfde honden oploopt en speelt dit ook ziet als zijn/haar roedel..dus dit kan ook het geval zijn, want als ze een hond zien die ze minder vaak zien, dan is het even snuffelen en doorlopen.
Vaak is het ook zo dat als Nebla aan het spelen is met een bekende hond die ze elke dag ziet, Bob hier ook direct naar toe gaat en mee gaat spelen.Maar ze weten gewoon donders goed wat ze hebben aan de hond die ze tegenkomen..ze reageren zo 'sociaal en echt ongecompliceerde hondentaal' ..hier gaat echt nooit echt iets mis. Ze hebben nog nooit vervelend gedaan tegen andere honden en ontwijken vechtgedrag van een andere hond, 1 uitzondering, als ik Bob aan de lijn heb en hij komt een andere reu tegen die niet gecastreerd is..en net zo groot als hem is..dan valt hij uit aan de lijn, laat ik hem gewoon los en loop ik door, is er niks aan de hand..Is dit dan een soort bescherming, of juist onzekerheid omdat hij zich niet goed bewegen..? Maar misschien wordt dit ook wel minder..de tijd zal het leren, want hij is vandaag gecastreerd..Hij is echt ontzettend zielig. Anders hadden we hem niet gecastreerd, in ieder geval niet gezien zijn gedrag, want hij is heel makkelijk en sociaal.
Maar gezien we een teefje hebben en haar graag nog een nestje gunnen..en een maand te vroeg loops werd..moesten we wel als de sodemieter heen..
Medisch gezien is het ook beter, Bob is zo uit zijn element bij een teef, hoeft nog niet eens loops te zijn, zelfs een gecastreerde reu..dat hij gewoon slecht eet! Hij weegt maar 43 kilo, net zo zwaar als mijn teef!!
Dus ik hoop dat we door de castratie de helft al binnen hebben en hij wat kan uitzwaren..!!!
Voor altijd in ons hart..In loving memory Bob 06/12/2002-11/5/2007
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”