Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

overdreven rijgedrag?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

clausipaus
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zooitje kruisingen
Aantal honden: 3
Contacteer:

overdreven rijgedrag?

Ongelezen bericht door clausipaus »

Ik zit een beetje ergens mee,

Ik weet dat rijen gewoon hondengedrag is maar kunnen honden dat ook overdrijven ofzo :mrgreen:

Keizer rijd voornamelijk op reuen, vooral de kleinere langharige hondjes zijn favoriet. Maar hij deed het ook op de border collie van Lyset (maar dat doet hij nu nooit meer, want Job werd een beetje boos :mrgreen: Maar goed, dat is nog tot zover oke, hij is nou eenmaal ook een hond :mrgreen:

Maar het zit namelijk zo, op mijn werk loopt dus nog een andere reu, die is nu een jaar oud, en al vanaf het begin dat die hond er rondloopt zit keizer er constant op te rijen. (ook toen het nog een pup was) En dat gaat maar door, en door, en door, nou al een jaar lang. Overdrijft ie dat nou niet een beetje? :denken: Die andere hond geeft zich ook gewoon over enzo, dus lijkt me dat Keizer dan toch ranghoger is? En wat moet ik hier nou mee, we lieten ze altijd maar gaan maar hij stopt er gewoon niet mee. Maar als ik hem eraf haal dan zit hij er met drie seconden weer bovenop. Tja thuislaten of in een kennel drukken is dan een optie. Maar dan zit hij dus of de hele dag thuis, daar zitten mijn ouders niet op te wachten, die kunnen niet zo goed met hem overweg :mrgreen: en straks in de zomer zitten de kennels allemaal weer vol (dierenasiel he) En die andere hond die woont dus naast het asiel dus die loopt er altijd rond.

Ik vind dit dus gewoon vervelend en vraag me af wat ik hier nou mee moet.
Penotti & Sombra!

Afbeelding

En niet meer onder ons, maar ook zeker niet vergeten: Floeboe & Keizer
Sophia
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Sophia »

Tja, bij mijn Jack Russel hebben we dat gewoon gelijk afgeleerd. Dat als ie het deed dan zei ik foei. Ze moeten natuurlijk wel in de gaten hebben dat ze het niet "mogen".
inderdaad probeert hij op de rug te klimmen van een andere hond, maar niet om te rijen maar voor de rangorde.
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Ik zou hem elke keer als hij rijdt van de andere reu afhalen. Ik zou hem zeker niet op pups laten rijden! Dat is echt heel slecht voor de gewrichten!
clausipaus
Zeer actief
Contacteer:

sypke schreef:Ik zou hem elke keer als hij rijdt van de andere reu afhalen. Ik zou hem zeker niet op pups laten rijden! Dat is echt heel slecht voor de gewrichten!
Ja dat is natuurlijk ook zo. Nou was die pup alwel groter dan hemzelf en was hem vaak te snel af. Maar toch ik denk dan van ja, misschien wil ik er ooit een derde hond bij, een pup bijv., nou dan zit hij er dus constant bovenop inderdaad :denken:
Penotti & Sombra!

Afbeelding

Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

clausipaus schreef:
sypke schreef:Ik zou hem elke keer als hij rijdt van de andere reu afhalen. Ik zou hem zeker niet op pups laten rijden! Dat is echt heel slecht voor de gewrichten!
Ja dat is natuurlijk ook zo. Nou was die pup alwel groter dan hemzelf en was hem vaak te snel af. Maar toch ik denk dan van ja, misschien wil ik er ooit een derde hond bij, een pup bijv., nou dan zit hij er dus constant bovenop inderdaad :denken:
Je kan hem gewoon eens even duidelijk maken dat dat dus niet mag hoor :wink:
Moos rijdt echt heel zelden op een andere hond, maar als hij dat doet trek ik hem er pissig vanaf, en dan is het klaar ook.
Mag niet van de baas, zo simpel is het.
Afbeelding
clausipaus
Zeer actief
Contacteer:

Maar hij is dan toch bezig met de rangorde?

Kijk met honden die hij eens in het jaar ziet ofzo vind ik het wel een ander verhaal maar dit is echt een hond die hij soms dagelijks ziet.

als ik hem er vanaf trek dan klimt hij er gewoon meteen weer op, echt boos worden heb ik nog nooit echt gedaan, werkt bij hem ook averechts trouwens.
Penotti & Sombra!

Afbeelding

boxersien

Ongelezen bericht door boxersien »

Hier in de buurt ook een JR die het doet en je kunt doen wat je wilt tegen hem maar het is echt niet helemaal af te leren, het gedrag kan wel minder worden als je echt consequent ben. Kun je hem op zo'n moment nergens mee afleiden?? Misschien speelt verveling ook wel een rol, ik weet niet wat hij altijd doet als je werkt?
clausipaus
Zeer actief
Contacteer:

Nou vanalles spookt hij uit. Maar het liefst ligt hij te slapen, dus ik denk niet echt dat het verveling is. Afleiden lukt alleen met wat lekkers. Maar ik vraag me af of je dan niet aan het belonen slaat voor het rijen als je hem roept en je geeft wat lekkers.
Penotti & Sombra!

Afbeelding

Anna*

Ongelezen bericht door Anna* »

De reu van mijn moeder heeft dit ook. Om die reden is hij bij mijn moeder herplaatst. Hij was toen al zes en het gedrag was er helemaal ingesleten. Toen ik hem voor het eerst te logeren had, reed hij de hele dag op mijn hondjes, op mijn kater en op mijn konijnen. Dat is toen hij ze vaker zag opgehouden maar toen ik pupje Kit erbij kreeg was het weer raak. Steeds als ik bij mijn moeder kwam hadden we veel stress want hij kon niet ophouden en je kon hem eraf halen wat je wilde, zelfs toen Kit was gesteriliseerd.

Toen ben ik hem Prodier Geslachtsdrift gaan geven, dat werkte heel goed. Hij laat Kitje nu met rust. Dat Prodier Geslachtsdrift werkt trouwens alleen bij seksueel getint rijgedrag, niet bij dominantie. Maar in mijn ervaring lopen die dingen bij reuen met overmatig rijgedrag vaak door elkaar. Helaas blijft hij rijden op vreemde honden, vooral ook op pups en om die reden laat mijn moeder hem niet meer los. Hij luistert dan namelijk ook niet meer naar haar.

Ik weet hoe vervelend dit gedrag kan zijn, heb me erbij neergelegd dat je het er bij sommige reuen niet uitkrijgt en dat je het moet vermijden. De reu van mijn moeder was bij zijn vorige eigenares altijd in de kantine waar zij werkte en dat ging echt niet met al die vreemde honden. Op het laatst werd iedereen boos op elkaar want alle honden moesten vast omdat Nabo ook vast moest.
Anna*

Wil nog even toevoegen: hier heb je niet veel aan maar ik wilde alleen even mijn ervaring geven. Ik weet dat er meer mensen zijn die reuen hebben die veel rijgedrag hebben en hopelijk kunnen die een goede tip geven. Succes ermee in elk geval.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Op het laatst werd iedereen boos op elkaar want alle honden moesten vast omdat Nabo ook vast moest.
Hahaha,

Wat een toepasselijke naam, Nabo betekent in het spaans o.a. leuter.
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Moos schreef: Je kan hem gewoon eens even duidelijk maken dat dat dus niet mag hoor :wink:
Moos rijdt echt heel zelden op een andere hond, maar als hij dat doet trek ik hem er pissig vanaf, en dan is het klaar ook.
Mag niet van de baas, zo simpel is het.
Helemaal mee eens. Het mag gewoon niet. Rangorde vaststellen doet hij maar op een andere manier, niet door te rijden.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Anna Penta schreef:Wil nog even toevoegen: hier heb je niet veel aan maar ik wilde alleen even mijn ervaring geven. Ik weet dat er meer mensen zijn die reuen hebben die veel rijgedrag hebben en hopelijk kunnen die een goede tip geven. Succes ermee in elk geval.
Die laten dat overdreven rijden beslist niet toe. Tenminste de reueneigenaren die ik serieus neem. Even rijden en dan over is wat anders dan constant maar rijden.

Anne
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Anna Penta schreef:De reu van mijn moeder heeft dit ook. Om die reden is hij bij mijn moeder herplaatst. Hij was toen al zes en het gedrag was er helemaal ingesleten. Toen ik hem voor het eerst te logeren had, reed hij de hele dag op mijn hondjes, op mijn kater en op mijn konijnen. Dat is toen hij ze vaker zag opgehouden maar toen ik pupje Kit erbij kreeg was het weer raak. Steeds als ik bij mijn moeder kwam hadden we veel stress want hij kon niet ophouden en je kon hem eraf halen wat je wilde, zelfs toen Kit was gesteriliseerd.

Toen ben ik hem Prodier Geslachtsdrift gaan geven, dat werkte heel goed. Hij laat Kitje nu met rust. Dat Prodier Geslachtsdrift werkt trouwens alleen bij seksueel getint rijgedrag, niet bij dominantie. Maar in mijn ervaring lopen die dingen bij reuen met overmatig rijgedrag vaak door elkaar. Helaas blijft hij rijden op vreemde honden, vooral ook op pups en om die reden laat mijn moeder hem niet meer los. Hij luistert dan namelijk ook niet meer naar haar.

Ik weet hoe vervelend dit gedrag kan zijn, heb me erbij neergelegd dat je het er bij sommige reuen niet uitkrijgt en dat je het moet vermijden. De reu van mijn moeder was bij zijn vorige eigenares altijd in de kantine waar zij werkte en dat ging echt niet met al die vreemde honden. Op het laatst werd iedereen boos op elkaar want alle honden moesten vast omdat Nabo ook vast moest.
Toch nog even hoor. Wat heeft rijden op pups en op konijnen met geslachtsdrift te maken?

En hoezo 'hij kon niet ophouden'? Mijn ervaring is dat ik de meest opdringerige reuen uiteindelijk echt wel kan doen ophouden door ze helemaal stijf te vloeken.
Bij Jack zelf hoef ik het nooit erg ver te laten komen, die rijdt zelden op een andere hond en dan kan ik hem er van een afstandje vanaf commanderen, maar zo niet, dan zou ik toch echt forser gaan corrigeren.

Misschien denk ik te simpel hoor, maar dingen die gewoon echt niet mogen, waarbij het voor de hond heel duidelijk is wat er niet mag en zonder dat er negatieve associaties kunnen meespelen als je het bestraft, dat zijn toch de makkelijkste dingen om af te leren? Niks afleiden of belonen bij goed gedrag, gewoon NEE.

Hm. Okee, ik wind me hier een tikje over op omdat ik me heel erg erger aan mensen die hun hond op alles laten rijden wat los en vast zit terwijl ze zelf vijftig meter verderop staan te kletsen en dan geirriteerd zijn als je hun hond met een paar stevige vloeken bij de jouwe uit de buurt duwt. Dus het is niet persoonlijk bedoeld, het is effe mijn frustratie. :mrgreen:
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Anna*

Wil de hond schreef:
Op het laatst werd iedereen boos op elkaar want alle honden moesten vast omdat Nabo ook vast moest.
Hahaha,

Wat een toepasselijke naam, Nabo betekent in het spaans o.a. leuter.
Eigenlijk heet hij Nabot, dat is Frans. Maar als je het leest met een t, spreek je de t ook uit. Daarom schrijf ik voor het gemak maar Nabo zonder t want de t moet je namelijk niet uitspreken. Maar hierdoor weet ik dus nu wat Nabo in het Spaans betekent, zal het tegen mijn moeder zeggen :wink:
Anna*

starfleet schreef:
Anna Penta schreef:Wil nog even toevoegen: hier heb je niet veel aan maar ik wilde alleen even mijn ervaring geven. Ik weet dat er meer mensen zijn die reuen hebben die veel rijgedrag hebben en hopelijk kunnen die een goede tip geven. Succes ermee in elk geval.
Die laten dat overdreven rijden beslist niet toe. Tenminste de reueneigenaren die ik serieus neem. Even rijden en dan over is wat anders dan constant maar rijden.

Anne
Ehhh Anne, ik ken anders wel serieuze reueneigenaren die helemaal tureluurs worden van het overmatig rijgedrag van hun hond hoor. Maar ja, in hoeverre dit niet het geval zou zijn bij altijd en overal en van pup af aan direct ingrijpen... dat is niet te zeggen natuurlijk. Toch ken ik wel exemplaren zijn die schijnbaar onverbeterlijk zijn...
Laatst gewijzigd door Anna* op 01 mei 2005 08:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Anna*

Hanneke2 schreef:
Anna Penta schreef:De reu van mijn moeder heeft dit ook. Om die reden is hij bij mijn moeder herplaatst. Hij was toen al zes en het gedrag was er helemaal ingesleten. Toen ik hem voor het eerst te logeren had, reed hij de hele dag op mijn hondjes, op mijn kater en op mijn konijnen. Dat is toen hij ze vaker zag opgehouden maar toen ik pupje Kit erbij kreeg was het weer raak. Steeds als ik bij mijn moeder kwam hadden we veel stress want hij kon niet ophouden en je kon hem eraf halen wat je wilde, zelfs toen Kit was gesteriliseerd.

Toch nog even hoor. Wat heeft rijden op pups en op konijnen met geslachtsdrift te maken?

En hoezo 'hij kon niet ophouden'? Mijn ervaring is dat ik de meest opdringerige reuen uiteindelijk echt wel kan doen ophouden door ze helemaal stijf te vloeken.
Bij Jack zelf hoef ik het nooit erg ver te laten komen, die rijdt zelden op een andere hond en dan kan ik hem er van een afstandje vanaf commanderen, maar zo niet, dan zou ik toch echt forser gaan corrigeren.

Misschien denk ik te simpel hoor, maar dingen die gewoon echt niet mogen, waarbij het voor de hond heel duidelijk is wat er niet mag en zonder dat er negatieve associaties kunnen meespelen als je het bestraft, dat zijn toch de makkelijkste dingen om af te leren? Niks afleiden of belonen bij goed gedrag, gewoon NEE.

Hm. Okee, ik wind me hier een tikje over op omdat ik me heel erg erger aan mensen die hun hond op alles laten rijden wat los en vast zit terwijl ze zelf vijftig meter verderop staan te kletsen en dan geirriteerd zijn als je hun hond met een paar stevige vloeken bij de jouwe uit de buurt duwt. Dus het is niet persoonlijk bedoeld, het is effe mijn frustratie. :mrgreen:
Hanneke, zoals ik zei, heeft een reu met overmatig rijgedrag vaak meerdere motivaties om te rijden. Kan ook gewoon zijn dat het er bij Nabot zo ingesleten was dat hij op onverschillig welk dier wilde rijden, ook weleens op mensen en kinderen. Bij Kit ging het om seksuele motivatie, bij de andere dieren (denk ik) om dominantiebepaling. Daarom heeft Prodier Geslachtsdrift wel zijn rijgedrag op Kit doen stoppen maar niet op (sommige) vreemde honden.

En of het nou kwam omdat Nabot al zes was en het rijden deel van zijn persoonlijkheid was geworden... maar ik heb hem wat gecorrigeerd, en gecorrigeerd, en gecorrigeerd, op alle mogelijke manieren, hem ook afgeleid, allerlei tactieken. Ook ik erger me wild aan dergelijke dwangmatig rijgedrag, al zie ik wel in dat het dier het niet kan helpen. Mijn moeder baalt er ook vreselijk van en corrigeert hem ook direct. We willen het gewoon niet, daarom houdt mijn moeder hem nu altijd aan de lijn.

Nee, ik ben het met je eens dat veel probleemgedrag door consequent corrigeren is af te leren, maar heel hardnekkig rijgedrag... ik weet niet, sommige reuen zijn onverbeterlijk... je leest ook regelmatig vragen over rijgedrag, en niet zelden moeten dan de balletjes eraan geloven...
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

ik heb er hier ook kleintje met overdreven rijgedrag , en hij krijgt er elke keer voor op zijn donder , maar het helpt niet . En kick zei al , als hij het blijft doen gaan zijn balletjes eraf :jank: :jank:
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Hanneke2 schreef:

Toen Benno nog niet gecastreerd was ging hij ook altijd de hele dag lopen rijden als Floor net getrimd was. Hij was dan echt niet meer te bereiken en je kon hem corrigeren wat je wilde, het boeide hem gewoon niet. Na 2 uur ofzo was hij helemaal doodop en viel als een blok in slaap om daarna weer direct door te gaan. Ik heb nooit kunnen achterhalen wat de reden hier nu van was. Gelukkig doet hij het nu niet meer.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
clausipaus
Zeer actief
Contacteer:

Nou hij rijd dus echt niet op alles, alleen op bepaalde honden (meestal dus klein en harig) En bij vreemde honden haal ik hem er wel af, want die kent hij niet en ziet hij nooit weer dus dat heeft geen nut in mijn ogen.

Maar donderdag had ik hier een andere reu in huis, ik hem hem er echt wel 20 x vanaf gehaald maar hij ging gewoon door, uiteindelijk heb ik hem buiten maar aan de lijn gedaan want het was echt geen doen meer voor die andere hond. :denken:
Penotti & Sombra!

Afbeelding

xSuzannex
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezers
Contacteer:

Ongelezen bericht door xSuzannex »

pfff mijn hondje was ook zo vreselijk.....
op alles en iedereen rijden....

casper kwam pas bij ons toen ie 11 maanden was.... totaal geen opvoeding gehad enzo
en wist dus totaal niks van rangorde en luisteren
het begon met op andere honden rijden, daarna op alles wat los en vast zat...
er was geen beginnen aan, hij trok zich niks aan van correcties, ja sprong ff opzij en ging daarna weer doodleuk verder...
hij pakte zelfs kussens van de bank af om daar tegenaan te rijen, als ik alle zachte dingen weg legde, op een hoge plek, begon ie tegen mij aan te rijden of greep gewoon de kussens die ik al op de kast had gelegd om daar tegenaan te gaan....

uiteindelijk laten castreren, en toen was het over
hij rust, wij rust, iedereen rust.....
nu gebeurd het wel dat ie nog bovenop andere honden klimt om de dominantie te bepalen, rangorde te bevestigen, of als amber (z'n vriendin) loops is, en dat is ook prima...
dat zoeken ze onderling maar uit
het is niet meer dwangmatig o.i.d.
teckeltoos
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door teckeltoos »

Er wordt steeds over reutjes gesproken, maar Ik heb dus en teefje en die rijdt ook wat af :pffff:
Als pupje begon ze er al mee. Het is nu wel wat minder geworden, maar als ze met haar knuffels aan het spelen is mondt dat vaak uit in een behoorlijke rijpartij. Ik laat haar maar begaan want bij haar is het gewoon afreageren van de in het spel opgebouwde spanning.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”