Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Joggen met de hond

Zoals : Schapen drijven, Canicross , Treibball , Combisport , Waterwerk etc

Moderator: moderatorteam

Alan
Vaste gebruiker

Joggen met de hond

Ongelezen bericht door Alan »

Gisterenavond voor het eerst met May wezen joggen, samen met mijn vriendin. Hartstikke leuk, totdat een zwarte labrador vanaf de andere kant van de weg op ons af kwam hollen. Wat toch even een gevaarlijke situatie opleverde voor die zwarte labrador, hij stak namelijk 2 rijbanen over, waar volgens mij 70 gereden mag worden. Nu was het al laat dus was het niet zo druk, maar toch een gevaarlijk situatie m.i. Van het verder joggen kwam natuurlijk niets meer terecht aangezien die hond constant met May wilde spelen en May dat uiteraard niet kon negeren. Een of twee auto's passeerden maar gelukkig kon ik de zwarte labrador goed bij ons in de buurt houden met May aan de riem. Gelukkig kwam diens baasje even later aangesukkeld met een blonde labrador aan de riem om de zwarte labrador aan zijn flexi te doen. Ik zei nog dat hij van geluk mag spreken dat er geen ongelukken zijn gebeurd. Het verbaasde me dat hij er nogal laconiek op reageerde en zei "Oh nee, dat zou niet gebeuren." Ik ben maar met gefronste wenkbrauwen verder gejogd.

Maar afgezien van dit incident had May netjes constant in draf meegerend en niet eenmaal gegaloppeerd. En volgens mij vond ze het allemaal prachtig. Ik kan het iedereen aanraden die ook wel eens hardloopt. Je kunt je hond allereerst leren om niet te galopperen door in weze joggend voort te bewegen, maar dan in wandel tempo. De hond raakt dan gewend aan de rennende bewegingen en gaat dan niet meteen opspringen of galopperen. Vervolgens kun je de tempo langzaam opschroeven. Zodra de hond gaat galopperen, wat slecht is voor de botten en gewrichten, moet je corrigeren (ik zei gewoon NEE en ze begreep het al meteen).
Verder kun je de korte riem (bijv. 1,5 m) bevestigen aan een broekriem zodat je met je handen vrij kunt joggen. Vanzelfsprekend gebruik je hierbij een normale halsband en geen slipketting. Je kunt ook speciale gadgets kopen, maar ja arme studenten zijn vindingrijk :wink:, en zijn al snel tevreden als iets functioneel is.

Een hond heeft echt een veel betere conditie dan mensen, dus kan daardoor je eigen conditie verbeteren, aangezien je toch automatisch geneigd bent om niet snel onder te doen voor je joggingspartner.

Groetjes,

Alan, Emily & pootje van May
kristien
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door kristien »

Hoi Alan!

Leuk! Ik ga ook lopen met mijn hond, toegegeven, we hebben een terugval gehad, maar zijn er terug mee begonnen met het schema dat op de site van de vlaamse canicrossfederatie staat. Een aanrader is ook zo een canicross tuigje: Band rond je middel en dan een soort rekbare lijn naar het tuigje aan je hond, gaat heel goed. Mijn man loopt soms 10 kilometer met haar.

Gaat er misschien zondag iemand naar de canicross wedstrijd in Oudenaarde (in Belgie)?

O ja ik loop wel heeeeel traag dus bij mij draaft ze meestal :o)

Kristien
Afbeelding
ninjazina
Vaste gebruiker
Contacteer:

joggen met de hond

Ongelezen bericht door ninjazina »

:cheer:

Hoi, vergeet niet dat er zondag 15 mei te Harelbeke een canicross wedstrijd gepland is door de VCF (Vlaamse Canicross Federatie)

Ninjavincent

http://www.vlaamsecanicrossfederatie.be
(img)Wat betekent canicross? Als je weet dat "cani" komt van "hond, dan heb je snel door dat een canicross een veldloop is voor hond en baasje samen. Beide sportievelingen gaan dan zo snel mogelijk een parcours langs hoofdzakelijk veld- en boswegen afleggen in een korst mogelijke tijd. Een soort tijdrit dus!!!(/img)http://home.scarlet.be/~annvdp/images/grappen1.jpg
ninjazina
Vaste gebruiker
Contacteer:

canicross is niet alleen joggen maar ook wandelen

:smile:

VERSLAG VAN EEN HEERLIJK WEEKEND Nismes op 6, 7 en 8 mei 2005 verteld door een Hollander

Twee jaar geleden maakte wij voor het eerst kennis met het 3 daagse wandelweekend van de canicrossclub Jogging Doggie. We hebben daar goede herinneringen aan overgehouden! Een goede reden om ook voor 2005 in te schrijven en opnieuw een weekend te beleven welke in het teken stond van wandelen en nog eens wandelen. Na kennis te hebben genomen van onze kamer maakte wij een korte inspectie waar zich alles bevond. Een en ander moest plaatsvinden door met enige regelmaat op zo´n lichtknop te drukken die na 1 minuut automatisch uit ging. Daar toilet en badkamer zich langs dit gangetje bevonden en er geen daglicht aanwezig was, maakte Heleen al snel kennis met de 3 treden in de gang: ze donderderde al rap bijna languit. “Dat zal niet de laatste keer zijnâ€
(img)Wat betekent canicross? Als je weet dat "cani" komt van "hond, dan heb je snel door dat een canicross een veldloop is voor hond en baasje samen. Beide sportievelingen gaan dan zo snel mogelijk een parcours langs hoofdzakelijk veld- en boswegen afleggen in een korst mogelijke tijd. Een soort tijdrit dus!!!(/img)http://home.scarlet.be/~annvdp/images/grappen1.jpg
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Leuk dat het zo goed ging :ok:

Maar ehhhh, als je het niet erg vind ga ik toch maar niet joggen met mijn hondjes hoor. Ze lopen òf keurig in mijn wandeltempo mee, òf ze lopen los. En dan mogen ze galloperen of draven, net wat ze willen :wink:
ninjazina
Vaste gebruiker
Contacteer:

2 de Canicross in Nederland

:smile: :smile: :smile:

Zondag 30 oktober 2005,

2de NEDERLANDSE CANICROSS (hardlopen met de hond in wedstrijd aan de leiband)

Locatie: Streekbos te Bovenkarspel, Veilingweg 21 in Noord-Holland

www.streekbos.nl

Veterinaire controle van 11.00-11.30uur (inentingsboekje verplicht)

Parcoursverkenning vanaf 10.30uur

Aanvang wedstrijd : 13.00

categoriëen:

jeugd tot 9 jaar onder begeleiding = 540m.

jeugd van 10 tot 14 jaar =2550m.

runners vanaf 15 jaar =2550m.

crossers =4350m.

Organisatie:

Martin Gaus Hondenschool "De Bacchanten"
met ondersteuning van de

VLAAMSE CANICROSS FEDERATIE (België)
www.vlaamsecanicrossfederatie.be

en

Canicrossclub "Jogging Doggie"
www.joggingdoggie.tk

bel +31(0)228542689 of +31(0)229263724
www.hondenscholen.com

CANICROSS IS RENNEN IN NATUUR BOS EN WEI SAMEN MET UW HOND AAN DE LEIBAND

Wat betekent canicross? Als je weet dat "cani" komt van "hond, dan heb je snel door dat een canicross een veldloop is voor hond en baasje samen. Beide sportievelingen gaan dan zo snel mogelijk een parcours langs hoofdzakelijk veld- en boswegen afleggen in een korst mogelijke tijd. Een soort tijdrit dus
Plaats reactie

Terug naar “Alle andere sporten”