Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Opvoeden

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Rossi
Zeer actief

Opvoeden

Ongelezen bericht door Rossi »

Hoe hebben jullie je hond(en) opgevoed?

Enkel commando's aanleren of met de clicker.

Wij hebben Rossi alleen met commando's opgevoed.
Nu wij bezig zijn met heropvoeden gebruiken we ook vaak de clicker. Dat werkt als een speer bij Rossi. :wink:
Groeten van Angel en Rossi.

Afbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Ik heb gebruik gemaakt van de clicker, van commando's, van afleiden, van fisherdiscs, time-outs en bij Marouck af en toe met fysieke correcties.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Alleen commando's. Ik heb wel een clicker, 8 jaar oud. Nooit gebruikt. Commando's zijn goed genoeg.
Rossi
Zeer actief

Inge schreef: van fisherdiscs, time-outs
Wat zijn dat voor methodes?

Afbeelding
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Rossi schreef:
Fisherdiscs zijn een aantal metalen schijfjes die een speciaal geluid maken.
Afbeelding
Net zoals je de clicker gebruikt als positieve bekrachtiger (je doet het goed, dit is gedrag wat ik wil) kun je de discs aanleren als negatieve bekrachtiger (stop met dit gedrag).

Met een time-out bedoel ik letterlijk de hond uit de situatie halen en even af laten koelen in een prikkelarme omgeving, zoals bv. de gang.
Bij Marouck waren time-outs soms echt nodig, anders draaide ze gewoon door :19:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Rossi
Zeer actief

Marion. schreef:Alleen commando's. Ik heb wel een clicker, 8 jaar oud. Nooit gebruikt. Commando's zijn goed genoeg.
Is het bij een jongere hond ook makkelijker aan te leren als de oudere hond er bij is?

Afbeelding
Rossi
Zeer actief

Inge schreef:
Rossi schreef:
Afbeelding
Net zoals je de clicker gebruikt als positieve bekrachtiger (je doet het goed, dit is gedrag wat ik wil) kun je de discs aanleren als negatieve bekrachtiger (stop met dit gedrag).

Met een time-out bedoel ik letterlijk de hond uit de situatie halen en even af laten koelen in een prikkelarme omgeving, zoals bv. de gang.
Aha. :ok:

Wat was de beste methode uiteindelijk voor Marouck?

Afbeelding
Reini
Zeer actief

Ongelezen bericht door Reini »

Wij voeden Vegas op met commando's. Op onze hondenschool wordt niet met de clicker gewerkt. Ik heb er wel over gelezen maar op deze manier gaat het ook goed. Vegas heeft weleens een fysieke correctie gehad omdat hij niet op wilde houden met bijten. Na één keer deze correctie te hebben toegepast is het niet meer nodig geweest.

Vegas leert makkelijk en snel. Om dingen aan te leren gebruiken wij veel verschillende soorten hondenkoekjes/snoepjes etc. omdat hij snel uitgekeken raakt op beloningsmateriaal.

Ik heb op de hondenschool een dominante handeling moeten uitoefenen op Vegas welke misschien nog eens nodig zal zijn. Deze handeling zorgt voor een versterking van mijn ranghogere positie als hij helemaal over mijn grenzen heengaat.

Vegas kreeg weleens een time-out in de tuin maar dat is al een tijdje niet meer nodig omdat hij stopt bij het woordje 'klaar'
Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Rossi schreef:
Inge schreef:
Rossi schreef:
Afbeelding

Aha. :ok:

Wat was de beste methode uiteindelijk voor Marouck?
Bij Marouck was het gebruik van de discs achteraf niet zo heel handig. In de tijd dat ik bij de KNPV trainde moest ze leren ijzer te apporteren, oa een sleutelbos. Dat deed ze dus mooi niet door het rammelende geluid :mrgreen: , was toch een associatie met de discs denk ik. :wink:
De clicker gebruik ik nauwelijks nog, Marouck wordt er erg druk door en ik heb niet voldoende kennis om daarmee om te gaan met de clicker.
Nika is overigens voor een groot gedeelte wel getraind met de clicker, alle basiscommando's heb ik haar met de clicker geleerd.

De rest van de methodes die ik gebruikt heb hebben allemaal gewerkt bij Marouck.
In huis heb ik haar aandachttrekkerij een hele tijd consequent genegeerd, met als resultaat dat ze rustiger is geworden binnen. Ik ben in die tijd nooit ingegaan op speluitnodigingen, buiten werd er gespeeld, binnen niet. :wink: Nu speel ik af en toe wel binnen met haar, een stoeipartijtje ofzo, maar ik hou wel de regie, als ze te druk dreigt te gaan worden en daardoor harder gaat bijten stop ik het spel.
Fysieke correcties heb ik gebruikt bij het afleren van het najagen van auto's en fietsers. Denk hierbij aan lijncorrecties, in combinatie met mijn stem (NEE-commando). Na een tijdje konden de lijncorrecties achterwege blijven en was NEE genoeg om het gedrag te stoppen.
Nu gebruik ik af en toe nog fysieke correcties, met name als ze in haar opwinding in mijn arm hangt. :devil:
Belonen doe ik met name door spel, met haar bal. Daarnaast voer, braafkloppen, veel met mijn stem belonen etc.
Haar bal gebruik ik ook om haar af te leiden, soms ook voer.
Time-outs zijn nu zelden nog nodig, alleen soms tijdens het begin van de loopsheid, ze is dan prikkelbaar en chagrijnig. Even een time-out helpt haar dan tot rust komen, waarna het weer goed gaat.
Groetjes Inge
Afbeelding

Tineke en Chicca
Actief
Mijn ras(sen): Ik heb Chica dat is een kruising labrador, golden en friese stabij.

En per 8 april 2011 komt pupje Nena bij ons wonen dit is een kruising cocker spaniel met friese stabij

Ongelezen bericht door Tineke en Chicca »

Ik heb Chicca opgevoed met commando's. Bij onze hondenschool wordt niet met clicker gewerkt.

Chicca is nu 1 jaar en luisterd goed. Alleen naast lopen is een probleem :boos: .
[url=http://www.TickerFactory.com/]
Afbeelding

[url=http://www.TickerFactory.com/]
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

op de manier die mij goed voelt en die werkt..

ik gbruik speeltjes en stem etc. maar geen clicker ofzo...

fysieke correcties als het nodig is
Afbeelding
kristien
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door kristien »

Clicker het eerste jaar: werkte perfect voor het aanleren van commando's!
gebruik het nu af en toe om haar een kunstje te leren.

Dan overgeschakeld naar agility op een andere hondenschool: daar alles aangeleerd zonder clicker maar met snoepjes. En op den duur was het springen etc al een beloning op zich.

Correctie in de vorm van een NEE krijgt ze als ze bijvoorbeeld eten van mijn bord probeert te eten of blijft doorblaffen. Lijn correctie enkel als ze achter een fiets wil aangaan.
Afbeelding
iloon
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door iloon »

hier heb ik ze opgevoed met commando's.
En later ben ik er ook de discs bij gaan gebruiken, maar dat was alleen voor het naar andere honden toe rennen
Groetjes Ilona en de Staffies
Afbeelding
http://dazzlingstaffs.come2me.nl
pollunder
Zeer actief

Ongelezen bericht door pollunder »

Reini schreef: Ik heb op de hondenschool een dominante handeling moeten uitoefenen op Vegas welke misschien nog eens nodig zal zijn. Deze handeling zorgt voor een versterking van mijn ranghogere positie als hij helemaal over mijn grenzen heengaat.
:denken: wat bedoel je hiermee?

Hier hebben we Duncan opgevoed met commando's en koekies, stukje clickertraining, fysieke correctie, Klaas Wijnberg-boekje,..
Reini
Zeer actief

Ongelezen bericht door Reini »

pollunder schreef:
Reini schreef: Ik heb op de hondenschool een dominante handeling moeten uitoefenen op Vegas welke misschien nog eens nodig zal zijn. Deze handeling zorgt voor een versterking van mijn ranghogere positie als hij helemaal over mijn grenzen heengaat.
:denken: wat bedoel je hiermee?

Hier hebben we Duncan opgevoed met commando's en koekies, stukje clickertraining, fysieke correctie, Klaas Wijnberg-boekje,..
Omdat Vegas mijn gezag nog weleens ondermijnt, of in ieder geval ver over mijn grenzen heen gaat heeft de instructrice me, tijdens de training deze handeling laten uitoefenen. Ze geeft het doorgaans niet als advies omdat er nog al wat spelregels aan verbonden zijn. Zo is het geen correctie en moet je er zeker van zijn dat je wint. Ik ga het hier ook niet als advies geven maar ik wil het wel uitleggen.

Vegas zat tussen mijn benen met zijn rug naar me toe en ik zat gehurkt. Vingers onder zijn kaak en duim boven zijn neus. Dit is een dominante handeling en mag pas worden gestaakt als de hond zich overgeeft. Met Vegas was het een heel gevecht wat bijna tien minuten duurde. Ik zei niets tegen hem, maar toen hij ontspande wreef ik hem over zijn neus met mijn duim, gaf ik hem vrij en ben ik een stukje gaan lopen.

Nogmaals, ik geef dit niet als advies want ik heb er niet voor gestudeerd. Ik zou deze handeling niet zo gauw thuis alleen uitvoeren en dat advies gaf de instructrice me ook omdat ik misschien te snel vrij geef en daarmee verlies je in de ogen van de hond.
Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07
Afbeelding
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Rossi schreef:
Marion. schreef:Alleen commando's. Ik heb wel een clicker, 8 jaar oud. Nooit gebruikt. Commando's zijn goed genoeg.
Is het bij een jongere hond ook makkelijker aan te leren als de oudere hond er bij is?
Haha. Nou in mijn geval is van "opvoeden" van Miep eigenlijk geen sprake geweest. Die deed gewoon wat Saar ook deed. Dus bij het oefenen gebruikte ik Saar ook altijd. Mochten ze met z'n tweeën af en blijf, werkte heel erg goed :mrgreen:
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Marion. schreef:
Rossi schreef:
Haha. Nou in mijn geval is van "opvoeden" van Miep eigenlijk geen sprake geweest. Die deed gewoon wat Saar ook deed. Dus bij het oefenen gebruikte ik Saar ook altijd. Mochten ze met z'n tweeën af en blijf, werkte heel erg goed :mrgreen:
haha, hier ook, precies zo. Moos heeft Saar alles geleerd wat ze nu kent. Hierkomen, en inderdaad af en blijf en zit en blijf deed Saar in 1 keer goed, want tja, Moos deed het nou eenmaal. :19:

Ik heb Moos ook ontzettend bewust ingezet om onzekere Saartje uit haar schulp te trekken en te leren hoe een leuk hondenleven eruit ziet.
Afbeelding
starfleet
Erelid

Re: Opvoeden

Ongelezen bericht door starfleet »

Rossi schreef:Hoe hebben jullie je hond(en) opgevoed?

Enkel commando's aanleren of met de clicker.

Wij hebben Rossi alleen met commando's opgevoed.
Nu wij bezig zijn met heropvoeden gebruiken we ook vaak de clicker. Dat werkt als een speer bij Rossi. :wink:
Op handgebaar met "goed" als clicker en dan een voertje erin. Daarna stem erbij.

Ik wilde graag met de clicker, maar ik heb dan altijd ruzie met brokje en lijn en clicker. Ik heb een hand te weinig. "goed" werkt ook aardig, dat gaat sneller dan het brokje erin duwen op het juiste moment.

Anne
pooh
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder

Ongelezen bericht door pooh »

Ik heb bij Ameno alles dmv een beloning aan haar geleerd. Toen ze nog een heel klein pupje was werkte Rodi worst als een tierelier, later werd ze beloont met een balletje. Nu nog overigens. Geen clicker gebruikt tot nu toe.
De ergste straf die Ameno heeft gehad is een brul ("NEE") en ongewenst gedrag negeren. Geen fysieke correcties, maar nou moet ik wel eerlijk zeggen dat het bij haar ook echt niet nodig is geweest. Ze is heel zacht van aard.

Wel heb ik aan alle commando's eigenlijk onbewust een handgebaar gekoppeld. Onze vorige hond was nl doof en reageerde alleen maar op handgebaren. Blijkbaar ben ik het zo gewoon gaan vinden dat ik daar Ameno ook mee opgezadeld heb. Ze luistert overigens naar de commando's zonder gebaar en visa versa.

Ameno kan dat dus ook, erg handig mocht ze erg oud en doof worden :wink:
Joyce
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Joyce »

Reini schreef: Vegas zat tussen mijn benen met zijn rug naar me toe en ik zat gehurkt. Vingers onder zijn kaak en duim boven zijn neus. Dit is een dominante handeling en mag pas worden gestaakt als de hond zich overgeeft. Met Vegas was het een heel gevecht wat bijna tien minuten duurde. Ik zei niets tegen hem, maar toen hij ontspande wreef ik hem over zijn neus met mijn duim, gaf ik hem vrij en ben ik een stukje gaan lopen.
Hmm, Molli is absoluut niet dominant tegenover mij, maar als ik dit met haar zou proberen zou het me niks verbazen als ik een stel tanden in m'n vingers had staan... Dit zou dus ook alleen maar werken als je fysiek veel sterker bent dan je hond en ik zou het sowieso al niet zien zitten om 10 minuten lang een fysieke strijd met m'n hond aan te gaan. Wat vinden de mensen die hiervoor gestudeerd hebben van? :denken:
Joyce
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Joyce »

Hier gebruik ik de clicker, vooral heel erg handig bij de angstige hondjes en Molli vindt het gewoon leuk om te doen. Als beloning gebruik ik bij Papu en Malu voornamelijk snoepjes (zijn beide echt afvalbakken), bij Papu wil een knuffel ook wel helpen en bij Molli zijn het snoepjes of de bal, als ik haar een keer een aai of een knuffel geeft kijkt ze me echt met zo'n blik aan van: pffff, een knuffel?? Ik krijg hiervoor een knuffel!! Zak jij maar lekker in de ^&*^! :mrgreen:
Rossi
Zeer actief

Rossi reageert op zich wel goed op de clicker, maar ik merk ook wel dat hij er onrustig van wordt.
Clicker doen we nu maar even en dan weer weg. :wink:
Hij heeft de neiging dan al zijn commando's tegelijk uit te voeren. :roll:

Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Chatterbox schreef:
Hmm, Molli is absoluut niet dominant tegenover mij, maar als ik dit met haar zou proberen zou het me niks verbazen als ik een stel tanden in m'n vingers had staan... Dit zou dus ook alleen maar werken als je fysiek veel sterker bent dan je hond en ik zou het sowieso al niet zien zitten om 10 minuten lang een fysieke strijd met m'n hond aan te gaan. Wat vinden de mensen die hiervoor gestudeerd hebben van? :denken:
Ik heb er niet voor gestudeerd, maar ik vind het heel normaal dat je een pup vanaf heel jong regelmatig eens vasthoudt en dat de pup zich daarbij neer moet leggen. Gewoon omdat je hem in de toekomst af en toe moet borstelen of een splinter uit zijn poot moet halen, een oor moet inspecteren of iets uit zijn bek moet kunnen halen als hij aan het stikken is.

Niet bij een angstige pup, die jou nog niet vertrouwd, maar daarvan lijkt me bij Vegas geen sprake. Zo worstelen op een training met zoveel afleiding in een vreemde omgeving dat lijkt me persoonlijk niks.

Anne
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”