Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Stoornissen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Kimsteria

Stoornissen

Ongelezen bericht door Kimsteria »

Er bestaan by de mens verschillende stoornissen in de hersenen.
Zoals ADHD, ADD, Hyperactiviteit en authisme...
Kunnen zulke stoornissen ook in bepaalde vormen voorkomen by honden??
Kimsteria

En wat zyn dan de symptomen???

Ik heb namelyk het idee dat onze hond een beetje hyper is of iets dergelyks. Want neem nou vanmorgen. Myn vriend en ik zaten op de bank. Luna zat contenu aan onze kleren te trekken, handen te byten.
Aandacht vragen dus, ook d.m.v. op haar zy liggen en constant piepen en blaffen...Negeren helpt niet, straffen helpt niet. We hadden haar buiten gezet omdat we het echt zat waren. Vervolgens ging ze 10 minuten lang rondjes rennen, KEIHARD!! Toen stond ze weer stil en was het over.
En eigenlyk is ze NOOIT moe, en altyd druk. Behalve als ze een km of 2 gerent heeft :smile: Ze is nu 9 maanden oud, en ik weet dat ze nog erg speels is. Maar ik heb zo myn vragen by haar gedrag. Als we haar straffen gaat ze gelyk op haar rugliggen, schoppen, draaien en byten.
Ze is compleet ONGEVOELIG voor correctie. Maar aan de andere kant heeft ze ook weer dagen dat ze HEEL GOED luisterd. Dus ik vraag me af of dit haar leeftyd is of dat er iets niet klopt in haar gedrag.

Wy proberen gewoon vol te houden, maar het is echt een pittige tante.
Er rest niet veel meer als een hond niet reageerd op correctie. Ja negeren, maar dat heeft vaak ook geen nut.

Het is verder een schat van een hond hoor, ik heb alleen het idee dat ze veel meer aandacht nodig heeft dan een gemiddelde hond en een beetje hyper is.
Kimsteria

Myn vriend werkt 's nachts dus onze hond heeft een ietwat ander ritme.
Rond 1/2 uur gaat ze uit de bench, dan gaat ze buiten aan de pin. (wy hebben voor ons huis een grasveldje) Dan gaat ze naar binnen om te eten en drinken. Dan gaan we met haar naar de polder waar ze ongeveer 2 a 3 km kan rennen, lopen, springen wat ze maar wil. Dan weer naar huis. Nadat wy gegeten hebben gaat ze nog een rondje uit. 's avonds rond 12 uur nog een keer. En 's nachts als myn vriend thuis komt gaat ze nog een rondje uit. Dat is meestal tussen 4 en 7. En ze is vanaf 2 uur tot 's avonds los in huis.
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Een hond die lekker kan slapen na een wandeling van een klein uurtje is niet hyperaktief.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Kimsteria schreef:Myn vriend werkt 's nachts dus onze hond heeft een ietwat ander ritme.
Rond 1/2 uur gaat ze uit de bench, dan gaat ze buiten aan de pin. (wy hebben voor ons huis een grasveldje) Dan gaat ze naar binnen om te eten en drinken. Dan gaan we met haar naar de polder waar ze ongeveer 2 a 3 km kan rennen, lopen, springen wat ze maar wil. Dan weer naar huis. Nadat wy gegeten hebben gaat ze nog een rondje uit. 's avonds rond 12 uur nog een keer. En 's nachts als myn vriend thuis komt gaat ze nog een rondje uit. Dat is meestal tussen 4 en 7. En ze is vanaf 2 uur tot 's avonds los in huis.
Snap ik het goed dat ze dus vanaf het uitlaatrondje met je vriend s'nachts ergens tussen 4 en 7 de bench ingaat en daar pas in de middag rond 13 /14 uur weer uitgaat? En dan in de tuin aan een pin gaat?
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Roxy
Actief

Ongelezen bericht door Roxy »

Eehh een hond van 9 maanden wil wel wat activiteit ja. Onze Iwan van 1,5 viel volgens de vorige eigenaren ook onder een ADHD-hond. Nu hij bij ons kan dollen met Roxy gaat hij 's middags zelf een paar uurtjes pitten en 's avonds na 20 uur is hij helemaal stuk hoor. :wink:

Tuurlijk barst je hond van de energie en vooral: ondernemen van dingen! Spelen, zoeken, speuren en dollen met soortgenoten, dat mis ik in jouw berichten. Wat doe je verder met de hond dan wat je al aangegeven hebt?
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

TEgenwoordig wordt een hond (net als bij kinderen trouwens) wel erg snel getypeerd als zijnde ADHD hond. Als je dan vraagt wat men met de hond doet stelt dat geen reet voor en denk je 'tsja gek he??'

Hera (DH teef) is ook mega druk, ligt ook bijna nooit stil. Overal moet ze achterna, moet constant bezig zijn. Dr hoeeft maar iets te gebeuren en ze stuitert weer door het huis. Buiten is ze helemaal druk, zeker als ze bijv. gaat apporteren dan is ze de eerste paar minuten onbereikbaar, blaft als een idioot, draait rondjes, springt in de lucht, danst voor je voeten etc etc.
Veel mensen vinden haar zwaar irritant en idd 'tjonge dat beest heeft ADHD joh'.....terwijl ik haar alleen als behoorlijk druk omschrijf.
martine
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door martine »

die ziektes bestaan
maar heb niet de indruk dat je hond iets mankeerd
zoals al eerder gezegd soms gaan we het te ver zoeken.
is een jonge hond en gezond
spijtig wel dat je spreekt over correcties en gevoelloos ervoor
misschien wat meer inzicht en een andere aanpak :denken:
uit ervaring weet ik dat honden die met correcties worden opgevoed
toch wat nerveuzers zijn tot ze helamaal gebroken zijn en niets meer durven
als je niet veel tijd hebt speuren iets moeten zoeken maakt een hond ook moe zowel lichaamlijk als geestelijk. en is possitieve training
succes
de beste man is een dobermann
www.dogs-dream.com
Roxy
Actief

Ongelezen bericht door Roxy »

estelle schreef:TEgenwoordig wordt een hond (net als bij kinderen trouwens) wel erg snel getypeerd als zijnde ADHD hond. Als je dan vraagt wat men met de hond doet stelt dat geen reet voor en denk je 'tsja gek he??'
Precies ja.. ik word er een beetje moedeloos van als men dan de hond van een afwijking gaat verdenken, terwijl je gewoon een tomeloze hoop energie, ontwikkelingsdrang en kijken-tot-hoever-je-kunt-gaan in een jonge hond ziet.
Annet
Zeer actief

Ongelezen bericht door Annet »

Kimsteria schreef:En wat zyn dan de symptomen???

Ik heb namelyk het idee dat onze hond een beetje hyper is of iets dergelyks. Want neem nou vanmorgen. Myn vriend en ik zaten op de bank. Luna zat contenu aan onze kleren te trekken, handen te byten.
Aandacht vragen dus, ook d.m.v. op haar zy liggen en constant piepen en blaffen...Negeren helpt niet, straffen helpt niet. We hadden haar buiten gezet omdat we het echt zat waren. Vervolgens ging ze 10 minuten lang rondjes rennen, KEIHARD!! Toen stond ze weer stil en was het over.
En eigenlyk is ze NOOIT moe, en altyd druk. Behalve als ze een km of 2 gerent heeft :smile: Ze is nu 9 maanden oud, en ik weet dat ze nog erg speels is. Maar ik heb zo myn vragen by haar gedrag. Als we haar straffen gaat ze gelyk op haar rugliggen, schoppen, draaien en byten.
Ze is compleet ONGEVOELIG voor correctie. Maar aan de andere kant heeft ze ook weer dagen dat ze HEEL GOED luisterd. Dus ik vraag me af of dit haar leeftyd is of dat er iets niet klopt in haar gedrag.

Wy proberen gewoon vol te houden, maar het is echt een pittige tante.
Er rest niet veel meer als een hond niet reageerd op correctie. Ja negeren, maar dat heeft vaak ook geen nut.

Het is verder een schat van een hond hoor, ik heb alleen het idee dat ze veel meer aandacht nodig heeft dan een gemiddelde hond en een beetje hyper is.
Als ik het zo lees, denk ik dat ze haar energie niet voldoende kwijt kan, zowel lichamelijk als geestelijk. Een afstand van 2 kilometer lopen is niet veel, tenminste daar hoef ik bij mijn hond niet mee aan te komen, dat loopt ie in 3 minuten. Je zou eens kunnen proberen met een balletje de wandelingen wat spannender te maken. Verder vraag ik me af of jullie correcties ook als zodanig doorkomen bij de hond en dat ze ook snapt waarvoor ze gecorrigeerd wordt.
Maar je schrijft dat ze op sommige dagen heel goed luistert, wat doen jullie dan anders dan op de dagen dat ze minder goed luistert?
Kimsteria

Eline* schreef:Snap ik het goed dat ze dus vanaf het uitlaatrondje met je vriend s'nachts ergens tussen 4 en 7 de bench ingaat en daar pas in de middag rond 13 /14 uur weer uitgaat? En dan in de tuin aan een pin gaat?
Ja dat snap je goed. Ik ben er heus wel van bewust dat dit niet het perfecte ritme is. Maar ik ken genoeg mensen met honden die allebei werken. En waarvan de honden dus NOG minder beweging hebben. Wy zyn er ook mee bezig dit ritme te veranderen. Maar dat heeft met andere omstandigheden te maken, waarvan ik het niet nodig vind om die hierop het hondenforum te delen. Niet lullig bedoeld maar die dingen gaan niet over de hond. Wat het ritme betreft zit het hier niet goed nee, maar daar zyn we mee bezig...En in de tuin aan de pin is in myn ogen ook nix mis mee. Ze zit dan aan een lange lyn en dan kan ze lekker rennen en spelen.
Spelen, zoeken, speuren en dollen met soortgenoten, dat mis ik in jouw berichten. Wat doe je verder met de hond dan wat je al aangegeven hebt?
Op een dag wordt er genoeg gespeeld met Luna. Maar ze kan soms nogal venynig uit de hoek komen dus meestal eindigd dat met byten. Helaas wonen wy in een dorp met maar 5 straten en byna dus geen andere honden. Ook kennen wy niet veel mensen met honden maar we proberen de hondenuitlaat plaatsen in andere dorpen zoveel mogelyk op te zoeken.
Wat honden betreft wonen wy hier erg ongelegen, ze zyn er gewoon byna niet. Verder zitten we op hondentraining, het is nu even zomerstop. Als Luna wat ouder is gaan we daar ook sport en spel doen. Zelf zyn we dat al aan het oefenen d.m.v. frisbee's e.d.
estelle schreef:TEgenwoordig wordt een hond (net als bij kinderen trouwens) wel erg snel getypeerd als zijnde ADHD hond. Als je dan vraagt wat men met de hond doet stelt dat geen reet voor en denk je 'tsja gek he??'
Hoe ik deze opmerking op moet vatten weet ik niet precies, maar zoals ik het lees is het niet erg aardig bedoeld. Ik typeer myn hond helemaal niet als ADHD-hond. De vraag die ik gesteld heb kwam vandaag gewoon in me op. Ik weet dat de ene hond drukker is dan de andere, dus toen dacht ik: bestaat dat eigenlyk by honden???
martine schreef:spijtig wel dat je spreekt over correcties en gevoelloos ervoor misschien wat meer inzicht en een andere aanpak :denken:
Ondertussen ben ik er ook achter dat corrigeren niet de ENIGE aanpak is.
Wy hebben op een honden school gezeten waar dit volgens hun wel de enige aanpak was. Honden die niet luisterden werden GELYK aan de slipketting gelegd en hard aangepakt. Van deze hondenschool hebben wy veel verkeerde informatie gekregen. Gelukkig zitten we nu sinds 2 maanden op een andere hondenschool. Daar wordt ons geleerd dat er ook andere dingen mogelyk zyn dan alleen corrigeren.
En ik vind gewoon dat je niet alles gelyk kan weten. De meeste dingen leer je denk ik toch echt door een hond te hebben. Jullie moeten wel weten dat dit onze eerste hond is en dat ze vry pittig is. Wy moeten nog veel leren. Ook is myn hond nou niet echt een type die van corrigeren nerveus en bang gaat worden. Ik weet nog lang niet alles maar ben er ondertussen wel achter wat voor type hond ik heb kwa karakter.
Ze heeft de neiging om de leiding te nemen, deinst nergens voor terug ect.ect.
Annet schreef:
Kimsteria schreef:En wat zyn dan de symptomen???
Als ik het zo lees, denk ik dat ze haar energie niet voldoende kwijt kan, zowel lichamelijk als geestelijk. Een afstand van 2 kilometer lopen is niet veel, tenminste daar hoef ik bij mijn hond niet mee aan te komen, dat loopt ie in 3 minuten. Je zou eens kunnen proberen met een balletje de wandelingen wat spannender te maken. Verder vraag ik me af of jullie correcties ook als zodanig doorkomen bij de hond en dat ze ook snapt waarvoor ze gecorrigeerd wordt.
Maar je schrijft dat ze op sommige dagen heel goed luistert, wat doen jullie dan anders dan op de dagen dat ze minder goed luistert?
Bedankt voor de tip. Maar dan heb ik weer een vraag. Onze hond is 9 maanden. Daarom lopen wy nog niet zoveel. Er is ons altyd verteld dat je moet wachten tot de hond ouder is dan een jaar voordat je grote afstanden gaat lopen. De correcties snapt ze heus wel. Luna weet donders goed wanneer ze iets fout doet! Alleen corrigeren is by deze honden iets moeilyker omdat ze gewoon nix voelen. En wy proberen het meest te corrigeren met onze stem. Maar Luna heeft gewoon grof gezegd overal schyt aan af en toe. En de dagen dat ze niet luisterd doen wy nix anders.
Luna domineert ons soms. Als we op training zyn luisterd ze byvoorbeeld het eerste kwartiertje goed en erna gaat ze vervelend lopen doen en in de riem byten. (ons corrigeren dus)
Martijn schreef:
Waarom word je daar nou weer moedeloos van?
Er zijn gewoon honden met dusdanige afwijkingen dus zo raar is het ook weer niet. Daarnaast verdenkt ze niets. Ze vraagt of het bestaat.
Ja dus. Dat bestaat.

Verder vind ik het een beetje lullig om nu allemaal op haar te gaan schijten terwijl ze zich probeert te verdiepen in de hond van haar vriend.
Ik vind het fyn dat je zo positief reageerd Martijn. Btw de hond is van ons samen, maar maakt niet uit :mrgreen:
Het is inderdaad zo dat ik me probeer te verdiepen in het gedrag van onze hond. En eigenlyk in de hond in het algemeen. Ik vind het een heel interessant iets. Ik heb al een aantal boeken gelezen, maar over honden gedrag kun je BLYVEN praten want de meningen zyn erg verdeeld!!!
Daardoor vind ik eigenlyk ook niet dat men commentaar kan leveren op iemand anders zyn manier van opvoeden. Want iedereen denkt er gewoon anders over. Hier bedoel ik niet iemand mee hoor, ik zeg het in het algemeen. Een mening geven is ok. Maar er zyn nog steeds geen vaste vuistregels over hoe je een hond moet opvoeden toch?
Verder hebben wy veel te wyten aan de vorige hondenschool.
Ikzelf, onze hond en de fokker werden helemaal de grond in geduwt. Het werd zo erg dat ik op het einde niet eens meer durfde te trainen. Het was niet leuk meer, de hondentrainster was een soort van boze schooljuf.
En als je leuk en goed wilt trainen moet je je op je gemak voelen denk ik.
Doordat ik nu op een andere hondenschool train kryg ik weer wat meer zelfvertrouwen. Ik heb nu het idee dat je NOOIT ALLES goed kan doen, en dat je blyft leren omdat elke hond anders is.

Iedereen bedankt voor de tips en info.
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Even een korte reactie, want ik moet even weg zo. Je moet in mijn ogen de gedachte over dat de hond je wil domineren echt loslaten. Een hond die na een kwartier gaat klieren tijdens de training heeft het gehad. Ze is nog jong, nog niet eens echt pup-af. Ze verveelt zich en raakt gefrustreerd doordat ze moet wachten en zoekt zelf haar afleiding en iets om haar spanning kwijt te raken. Een kwartier volle aandacht vind ik namelijk al heel erg veel, zeker bij een jonge hond. Als ze dat kan, kan je echt gelijk hyperaktiviteit wegstrepen, want daarbij heb je het over een halve seconde aandacht. :wink:
Het is een jonge hond, speels, druk en bezig. Als ze na een kwartier in verzet komt tijdens de training heeft dat niet te maken me twillen domineren, maar gewoon met het feit dat het op is.
Als correctie's bij jouw hond het niet doen, ga dan niet door met steeds hardere correctie's geven. Daarmee maak je de hond nerveus en gestresst met als gevolg nog minder ingang en nog meer lichamelijke drukte. Gewoon kalmte, rust en duidelijkheid en goed gedrag belonen.
Nu moet ik weg! :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Kimsteria

Eline* schreef:Even een korte reactie, want ik moet even weg zo. Je moet in mijn ogen de gedachte over dat de hond je wil domineren echt loslaten. Een hond die na een kwartier gaat klieren tijdens de training heeft het gehad. Ze is nog jong, nog niet eens echt pup-af. Ze verveelt zich en raakt gefrustreerd doordat ze moet wachten en zoekt zelf haar afleiding en iets om haar spanning kwijt te raken. Een kwartier volle aandacht vind ik namelijk al heel erg veel, zeker bij een jonge hond. Als ze dat kan, kan je echt gelijk hyperaktiviteit wegstrepen, want daarbij heb je het over een halve seconde aandacht. :wink:
Het is een jonge hond, speels, druk en bezig. Als ze na een kwartier in verzet komt tijdens de training heeft dat niet te maken me twillen domineren, maar gewoon met het feit dat het op is.
Als correctie's bij jouw hond het niet doen, ga dan niet door met steeds hardere correctie's geven. Daarmee maak je de hond nerveus en gestresst met als gevolg nog minder ingang en nog meer lichamelijke drukte. Gewoon kalmte, rust en duidelijkheid en goed gedrag belonen.
Nu moet ik weg! :wink:
Bedankt voor het antwoord, je moet weg maar ik geef toch nog even een reactie. Wy corrigeren onze hond allang niet meer. Omdat ze het niet meer nodig heeft. Byv by het trekken aan de lyn. Onze vorige hondenschool raadde ons de slipketting aan. Luna trekt nu niet meer dus die gebruiken we niet meer, al heeft ze hem nog wel eens om maar niet om te gebruiken. Alleen als wat interessants ziet trekt ze nog, maar dat is denk ik vry logisch. Alles is nog interessant.
Over dat domineren, dit is ons verteld door de examinator. Als een hond in de riem byt is dat een correctie. Als een hond de baas gaat corrigeren is dat toch zeker wel een vorm van de baas willen spelen? Dus willen domineren??
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Kimsteria schreef:Over dat domineren, dit is ons verteld door de examinator. Als een hond in de riem byt is dat een correctie. Als een hond de baas gaat corrigeren is dat toch zeker wel een vorm van de baas willen spelen? Dus willen domineren??
In de riem bijten is afreageren van spanning. Geef de hond een bal of flostouw en hij bijt daarin. :wink: Nu echt weg..doeg! :mrgreen:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Kimsteria schreef:
Ik denk dat jullie ook een beetje begeleiding bodig hebben bij het omgaan en het opvoeden van de hond. Ik bedoel dit niet als een sneer..

Je hebt best kans dat als je wat meer rust brengt voor haar, haar wat meer de mogelijkheid geeft gericht haar energie wat kwijt te kunnen, aan de slag gaat met haar op een goede hondenschool etc.

Juist omdat ze nu zo druk en schijnbaar ongecontroleerd is, is het voor haar heel belangrijk om rust in de tent te brengen. Door dan weer corrigeren, dan weer negeren, dan weer buiten zetten krijgt ze geen rust in haar kop, ze doet maar wat.

Ze is een schat van een hond zeg je en pas negen maanden oud. Als je er nu hulp bijhaalt, samen met evntueel een gedragstherapeut een plan van aanpak gaat maken, dan zou het heel goed kunnen dat je straks een schat van een hond in huis hebt waar je niet met zijn allen (hond incluis) gillend gek wordt.

Even diep ademhalen, rustig, en helemaal opnieuw beginnen imo.

Anne
Kimsteria

starfleet schreef:
Kimsteria schreef:
Ik denk dat jullie ook een beetje begeleiding bodig hebben bij het omgaan en het opvoeden van de hond. Ik bedoel dit niet als een sneer..

Je hebt best kans dat als je wat meer rust brengt voor haar, haar wat meer de mogelijkheid geeft gericht haar energie wat kwijt te kunnen, aan de slag gaat met haar op een goede hondenschool etc.

Juist omdat ze nu zo druk en schijnbaar ongecontroleerd is, is het voor haar heel belangrijk om rust in de tent te brengen. Door dan weer corrigeren, dan weer negeren, dan weer buiten zetten krijgt ze geen rust in haar kop, ze doet maar wat.

Ze is een schat van een hond zeg je en pas negen maanden oud. Als je er nu hulp bijhaalt, samen met evntueel een gedragstherapeut een plan van aanpak gaat maken, dan zou het heel goed kunnen dat je straks een schat van een hond in huis hebt waar je niet met zijn allen (hond incluis) gillend gek wordt.

Even diep ademhalen, rustig, en helemaal opnieuw beginnen imo.

Anne
Dit vind ik nou een leuke reactie :mrgreen:
Woensdag komt onze hondentrainer hierheen met zyn collega in opleiding.
Hy komt even kyken hoe de rangorde hier is, en hoe we met bepaald gedrag gaan en hoe we ermee om moeten gaan. Ik zal woensdag als hy geweest is hier wel even plaatsen wat er allemaal gezegd is.
starfleet
Erelid

Kimsteria schreef: Wy proberen gewoon vol te houden, maar het is echt een pittige tante.
Negeren, desnoods de kamer uitlopen, van bepaald ongewenst gedrag (piepen en janken, trekken aan kleren om aandacht) in combinatie met belonen (aandacht geven en met haar spelen als ze goed gedrag vertoont) heeft vaak heel erg veel nut.

10 minuten negeren en dan toch corrigeren heeft geen nut. Het is het moeilijkste wat er is consequent negeren en belonen op het juiste moment., maar je kan hier ontzettend veel mee bereiken zonder correcties. Als een hond ongevoelig is voor correctie, of het woord "nee" niet begrijpt kun je niks met een correctie, dan liever helemaal achterwege laten.

Als ik lees dat ze na een correctie gaat bijten, willen spelen, op haar rug gaat liggen rollen, begrijpt ze absoluut niet dat je haar corrigeert. Ze gaat lekker spelen. Aandacht! Kaasje voor de hond.

Anne
Kimsteria

starfleet schreef:
Kimsteria schreef: Wy proberen gewoon vol te houden, maar het is echt een pittige tante.
Negeren, desnoods de kamer uitlopen, van bepaald ongewenst gedrag (piepen en janken, trekken aan kleren om aandacht) in combinatie met belonen (aandacht geven en met haar spelen als ze goed gedrag vertoont) heeft vaak heel erg veel nut.

10 minuten negeren en dan toch corrigeren heeft geen nut. Het is het moeilijkste wat er is consequent negeren en belonen op het juiste moment., maar je kan hier ontzettend veel mee bereiken zonder correcties. Als een hond ongevoelig is voor correctie, of het woord "nee" niet begrijpt kun je niks met een correctie, dan liever helemaal achterwege laten.

Als ik lees dat ze na een correctie gaat bijten, willen spelen, op haar rug gaat liggen rollen, begrijpt ze absoluut niet dat je haar corrigeert. Ze gaat lekker spelen. Aandacht! Kaasje voor de hond.

Anne
Het ligt er ook maar weer net aan. Als we met haar aan het spelen zyn en ze byt pakken we haar beet en zeggen we boos nee. Vaak gaat ze DAN verder met spelen en byten en schoppen. Zyn we niet aan het spelen en ze doet iets fout, begrypt ze het meestal wel. Maar het is zowiezo een volhoudertje. BLYVEN DOORGAAN!!
michel
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door michel »

Martijn schreef:In principe vind ik dat een hond die in huis heel druk is behoefte aan meer beweging heeft. Maar dat is niet altijd genoeg.

Een echt teken dat een hond hyperactief is vind ik dat je moeilijk tot ze doordringt. Dat egef je zelf ook aan. De hond heeft het zo druk met zichzelf en zijn wilde plannen dat de motivatie om niet te luisteren onmogelijk sterk wordt. Zelfs straf werkt dan soms niet meer.

Het punt om dan toch je hond onder controle te krijgen is dat niet door straf te doen maar door haar aandacht op je te vestigen. Dus niet elke 10 minuten stop brullen maar haar een acceptabel gedrag aan te leren door haar daar heel vaak voor te belonen zodat ze het uit zichzelf gaat doen.
Dat is een ontzettend kutklus bij sommige honden maar als je de moeite vergelijkt met de ergernis die je hebt op de huidige manier is het vaak minder dramatisch.

Ik denk dat ze baat zou hebben bij twee keer rennen per dag. Een paar kilometer rennen is voor een topfitte hond niet iets waar ze de rest van de dag moe van zijn. Maar op zich is het voor de meeste honden genoeg. Ik zeg dus niet dat je te weinig wandelt!

Verder zou ik, als ik jou was, zorgen dat je hond geen initiatieven meer neemt. Alles wat ze doet kordaat afkappen en daarnaast haar voor zijn met andere, steeds varierende activiteiten.
Het is jouw hond niet gegeven op een acceptabele manier zelf het voortouw te nemen dus laat dat dan ook niet gebeuren.

Een extreme maar heel goed werkende manier is de hond aan de riem te doen en die riem aan jezelf te bevestigen. Op die manier heeft de hond geen mogelijkheid haar eigen gang te gaan en wordt op de manier volgzamer terwijl het jou dwingt je hond heel veel aandacht te gegeven en echt consequent te zijn.

Het kklinkt misschien zieliger maar is het ook zieliger dan haar haar eigen gang te laten gaan terwijl je weet dat ze het voor zichzelf verpest?
En hond die daar aanleg voor heeft kan door de vaak straf krijgen erg gefrustreerd worden.
Als een hond geen rust in haar lijf heeft kan ze ook niet rustig doen.

Maak er ook een punt van om de hond niet "de schuld" te geven en het daarbij te laten maar heel duidelijk op te letten, misschien zelfs op te schrijven in welke situatie ze vervelend wordt.
Vaak kun je dan vanuit de hond een aanleiding zien en op die manier voorkomen dat ze ergerlijk wordt.
Soms is het zo simpel als elke dag op een moment dat het haar te lang rustig is even lekker hard een straatje om te fietsen.
Of je hebt met je partner net elke dag een vast moment dat je even met zijn tweeën wilt zijn en zij dan haar aandacht op gaat zitten eisen.
Het is stikirritant maar makkelijk op te lossen door haar bijvoorbeeld een kong te geven.

Ook is het een goed idee om vaste rustmomenten te creëren.
Op die manier maak je het voor jezelf hanteerbaar.
Honden zijn in hoge mate op routine gesteld en als je er een maand een punt van maakt dat ze na de lange wandeling een uur of twee vastgelegd wordt (wat mij betreft op de bank. En ja..opletten dat ze zich niet op kan hangen) dan wil ze daarna waarschijnlijk niet anders meer. Geef haar er vooral een kluif of een kong bij.

Het is niet moeilijk om een hond de hele dag duidelijkheid te geven zonder daar zelf doodmoe van te worden of de hond iets te ontzeggen.

Het kan goed zijn dat je hond een stoornis heeft. Of niet.
Eigenlijk maakt het niet zoveel uit. Elke hond heeft zijn eigen voorwaarden waar aan voldaan moeten worden omdat hij anders dingen doet die je niet fijn vindt.
Het zit hem er dan niet zozeer in dat je haar superstrak opvoedt of je minder moet ergeren. Het gaat er om dat je weet wat die voorwaarden zijn en daar een voor iedereen acceptabele manier van omgaan in vindt.

Het is goed dat je een vaste, herkenbare dagindeling voor haar hebt. Dat heeft ze denk ik nodig. Maar pas op voor verveling. Een hond die zich verveelt gaat zelf manier vinden om zenstatie te creëren en die zijn meestal niet prettig.

Het vrije rennen door de polder zou ik trouwens vervangen door een wandeling waarbij ze zich meer op haar baas richt dan op de omgeving.
Dat kan ook rennend, bijvoorbeeld naast de fiets of met een balletje.

Maar goed, ga eerst eens heel goed kijken wanneer en in welke situatie ze vervelend is. Het kan ook domweg jaloezie zijn of ze kan een verkeerde boodschap ontvangen hebben.

Ik kan me voorstellen dat je vriend toen ze klein was altijd eerst een uurtje met haar speelde na het eten. En misschien doet hij dat nog steeds heel af en toe. Dan is het niet verwonderlijk dat zij nu hooopt dat er gespeeld gaat worden op dat moment.

Leer ook je hond te negeren als haar inbreng in een situatie ongewensd is.
Als ik met Marc op de bank hang om een film te kijken of samen te kletsen dan krijgen de honden van mij geen aandacht.
Als ik dat wel doe dan weet ik dat Cleo binnen de kortste keren het beeld van Marc en mij op de bank als uitnodiging ziet om zich daar eens flink mee te gaan bemoeien en dat is niet wat ik wil bereiken.

Duidelijkheid. Je hond moet de situatie in huis heel duidelijk kunnen herkennen als een signaal en ook weten welk gedrag dan voor haar goed uitkomt.

Je hebt honden die als ze uit willen gaan bij de deur gaan zitten blaffen.
Mijn honden doen dat niet, als ze het zouden doen horen ze toch alleen "hou je kop." van mij.
Maar als ik mijn schoenen aantrek zijn ze er als de kippen bij en begint het gegil.
Als ik mijn schoenen uitdoe zie je ook meteen dat ze zich gaan nestelen want dan gaat het nog wel even duren. Binnenshuis krijgen mijn honden weinig aandacht en ze zijn dan ook erg rustig. Behalve als Marc er is want dan valt er juist weer wel wat te halen.

Zie je wat ik bedoel? Hou het overzichtelijk voor haar.
Als jij 'savonds tussen zes en negen geen hondenbaas wilt zijn, negeer je hond dan ook altijd in die paar uur.
Om het makkelijk te houden kun je dan zorgen dat ze haar overtollige energie al kwijt is èn iets anders heeft om te doen. Als je haar dan nook nog negeert duurt het niet lang voordat ze niet meer naar je toe zal komen als je op je chill-plekje zit.

Negeren is dan wel negeren en niet tussendoor toch even op haar kop geven omdat ze achtjes aan het rennen is. Ja, dat is ook irritant maar geen aandacht is geen aandacht.
Eerst dit...daarna, over een maandje het volgende probleem.
Als je haar gedrag niet een maandje kunt dulden moet je daar een oplossingn voor zoeken. Een nog interessanter alternatief of, heel duidelijk, vast leggen. Dan heb je wel kans dat ze gaat zitten gillen en als je haar daarna weer losmaakt heeft ze gewonnen.
Domweg negeren is het beste.

Kortom, het intiatief nemen. Een drukke hond moet je leven. Haar eigen initiatieven moet je negeren en zelf meer initiatief nemen.

Als je wil kan ik je helpen. Ik heb daar heel specifieke theoriën over vanuit mijn kennis over honden en mijn werk in de verstandelijk gehandicaptenzorg met gedragsgestoorde cliënten.
Ik zou het leuk vinden om het een en ander uit te proberen want ik denk dat er een hoop nte leren valt en dan niet alleen door jou en je hond.
Geweldig geschreven! :ok:
Gr Michel en Samba

Afbeelding
starfleet
Erelid

Kimsteria schreef: En ik vind gewoon dat je niet alles gelyk kan weten. De meeste dingen leer je denk ik toch echt door een hond te hebben. Jullie moeten wel weten dat dit onze eerste hond is en dat ze vry pittig is. Wy moeten nog veel leren. Ook is myn hond nou niet echt een type die van corrigeren nerveus en bang gaat worden. Ik weet nog lang niet alles maar ben er ondertussen wel achter wat voor type hond ik heb kwa karakter.
Ze heeft de neiging om de leiding te nemen, deinst nergens voor terug ect.ect.
Ze neemt de leiding omdat jullie die niet nemen. Dat is heel vaak alleen maar onzekerheid. Net zoals iedereen met zijn derde kind moet beginnen, zo zou iedereen ook met zijn derde hond moeten beginnen:-)

De meeste mensen hebben spijt van een heleboel dingen tijdens de opvoeding van hun eerste hond. Een hond die nerveus of bang wordt van corrigeren zou je bijvoorbeeld al helemaal nooit mogen corrigeren, daar raken ze helemaal verknipt van. Gelukig is dat bij haar niet het geval.

Als je nou de "ja maars" eens laat varen en echt probeert te lezen wat veel mensen hier als antwoord en suggesties geven, heb je imo een mooie instap om op een wat andere manier met je hond om te gaan.

Het is heel verwarrend om een eerste hond te hebben, je krijgt van alle kanten heel tegenstrijdig advies en op het laatst weet je het ook niet meer en de hond ook niet.

Het advies hier is tot nu toe niet erg tegenstrijdig. Ik zou zeggen, probeer het gewoon eens en laat alsjeblieft voor nu het idee varen dat je een heel dominante pittige hond hebt die de dienst wil uitmaken. De meeste honden willen dolgraag iemand die alles voor ze regelt.

Anne
starfleet
Erelid

Kimsteria schreef:
Het ligt er ook maar weer net aan. Als we met haar aan het spelen zyn en ze byt pakken we haar beet en zeggen we boos nee. Vaak gaat ze DAN verder met spelen en byten en schoppen. Zyn we niet aan het spelen en ze doet iets fout, begrypt ze het meestal wel. Maar het is zowiezo een volhoudertje. BLYVEN DOORGAAN!!
Jullie gaan ook door, dus zij ook. Als ze gaat bijten met spelen, draai je je om en loopt weg. Klaar met spelen. Hoe heb je dat als pup met haar gedaan?

Anne
Kimsteria

starfleet schreef:
Kimsteria schreef: Het advies hier is tot nu toe niet erg tegenstrijdig. Ik zou zeggen, probeer het gewoon eens en laat alsjeblieft voor nu het idee varen dat je een heel dominante pittige hond hebt die de dienst wil uitmaken. De meeste honden willen dolgraag iemand die alles voor ze regelt.

Anne
Oke maar aan dat idee moet ik gewoon nog even wennen. Op onze oude hondenschool werd gezegd dat we een probleemhond hadden die dominant was en dat ze wel is een "rothond" zou kunnen worden.
Als dat jou weekelyks gezegd wordt door iemand die een eigen hondenschool heeft ga je dat toch wel een beetje geloven????

Ik moet gewoon nu even myn gedachten hierover omdraaien.
Beginnen by mezelf en niet by de hond... Maar myn persoontje is niet zo supersterk dus ik moet er wat meer moeite voor doen :wink:

Ik ga de komende tyd proberen om van mezelf naar de hond toe een vast gedrag te gaan gebruiken en ik hoop dat het gaat lukken :mrgreen:
Kimsteria

starfleet schreef:
Kimsteria schreef:
Jullie gaan ook door, dus zij ook. Als ze gaat bijten met spelen, draai je je om en loopt weg. Klaar met spelen. Hoe heb je dat als pup met haar gedaan?

Anne
Hoe we dat als pup deden? Er werd toen gezegd dat we het byten moesten afstraffen, dus toen deden we het zelfde als nu. In haar nek pakken hard en boos "NO" zeggen. Maar toen was ze klein en kon ze nog niet zo makkelyk tegengas geven. :smile:
Kimsteria

Even nog een toevoeging. Luna weet donders goed wat klaar betekend maar ze luisterd er niet naar als we willen stoppen met spelen. Als ik met haar speel en ik zeg klaar nu en ik ga wat anders doen. Komt ze gewoon in mn mouwen, broekspypen of handen byten of gaat ze keihard blaffen.
Het blaffen kan ik negeren, maar het byten niet dus moet ik haar alsnog vastpakken...En ze vindt het alleen maar leuk... :devil:
starfleet
Erelid

Kimsteria schreef: Hoe we dat als pup deden? Er werd toen gezegd dat we het byten moesten afstraffen, dus toen deden we het zelfde als nu. In haar nek pakken hard en boos "NO" zeggen. Maar toen was ze klein en kon ze nog niet zo makkelyk tegengas geven. :smile:
Is dat een hondenschool in België Kim?

Anne
starfleet
Erelid

Kimsteria schreef: Het blaffen kan ik negeren, maar het byten niet dus moet ik haar alsnog vastpakken...En ze vindt het alleen maar leuk... :devil:
Al moest ik boven op een tafel gaan staan, negeren zou ik het :mrgreen:

Anne
Kimsteria

starfleet schreef:
Kimsteria schreef: Hoe we dat als pup deden? Er werd toen gezegd dat we het byten moesten afstraffen, dus toen deden we het zelfde als nu. In haar nek pakken hard en boos "NO" zeggen. Maar toen was ze klein en kon ze nog niet zo makkelyk tegengas geven. :smile:
Is dat een hondenschool in België Kim?

Anne
Lol nee :smile: Ik wou er nog wat over zeggen maar voor hetzelfde geld zit ze hier ook op het forum, dus laat ik dat maar niet doen :roll:
Annet
Zeer actief

Ongelezen bericht door Annet »

Kimsteria schreef:Bedankt voor de tip. Maar dan heb ik weer een vraag. Onze hond is 9 maanden. Daarom lopen wy nog niet zoveel. Er is ons altyd verteld dat je moet wachten tot de hond ouder is dan een jaar voordat je grote afstanden gaat lopen. De correcties snapt ze heus wel. Luna weet donders goed wanneer ze iets fout doet! Alleen corrigeren is by deze honden iets moeilyker omdat ze gewoon nix voelen. En wy proberen het meest te corrigeren met onze stem. Maar Luna heeft gewoon grof gezegd overal schyt aan af en toe. En de dagen dat ze niet luisterd doen wy nix anders.
Luna domineert ons soms. Als we op training zyn luisterd ze byvoorbeeld het eerste kwartiertje goed en erna gaat ze vervelend lopen doen en in de riem byten. (ons corrigeren dus)
Op zich heb je gelijk dat je met een jonge hond nog niet zo veel mag lopen, maar sommige honden worden dan helemaal gek. Ik vergelijk het met mijn Border Collie, die ik met 5 en halve maand kreeg. Ondanks dat hij nog niet volgroeid was, heb ik die wel lekker los uit laten razen. Nu is hij 3, maar nog steeds is de rengalop zijn favoriete gang. Als ik hem niet dagelijks flinke stukken los laat lopen, vervalt hij in een soort stereotypisch gedrag. Een dergelijke actieve hond moet zijn energie gewoon kwijt, anders probeert hij die op andere manieren af te reageren. Rechtlijnige beweging zonder al te veel wenden en keren is niet heel erg, frisbeeen (of met een bal gooien) daarentegen is erg belastend, vooral als hij daarbij de frisbee uit de lucht probeert te vangen of als de bal of frisbee op de grond ligt en de hond daar vol in de remmen gaat. Zwemmen is wel heel goed, ook voor een jonge hond. Je zou dus eens kunnen proberen of hij een bal uit het water wil halen. Verder kun je 'm geestelijk moe maken, door zoekspelletjes te spelen, dus dat hij moet nadenken.

Bij het opvoeden van je hond moet je heel consequent en duidelijk zijn en een perfecte timing hebben. Als je te vaak corrigeert zonder dat de hond snapt waarom, zal hij je op een gegeven moment niet meer voor vol aanzien en niet meer reageren. Als je te weinig corrigeert en hem veel z'n gang laat gaan zonder grenzen te stellen, zal hij je ook niet respecteren. De moeilijkheid is om daar dus precies ergens tussenin te gaan zitten.

Ik zou ook zeker niet je hond meteen dominant noemen, eerder speels en onderzoekend waar de grenzen liggen. En veel mensen zullen mij misschien te hard vinden, maar als ik al een paar keer nee heb gezegd en in de nek had geknepen en de hond houdt niet op, dan kan hij een knietje of een tik op zijn kop krijgen. Ik zeg niet dat je dat ook moet doen, maar ik blijf me afvragen of je correcties wel duidelijk genoeg zijn en op het juiste moment gegeven worden. En dan heb ik het niet over tijdens de training op de hondenschool, maar wel als ze in broekspijpen, mouwen en handen hapt.
Kimsteria

Ik denk dat wy goed corrigeren, ik zal een voorbeeld geven:

Tot 3 maanden geleden was Luna nog net niet helemaal zindelyk. Toen ze klein was leerde we haar dat ze niet binnen mocht plassen. Ook had ze er een houtje van om vaatdoekjes te pikken die kapot te maken. Ook daarvan wist ze dat ze het niet mocht. En als ik dan wel eens de was aan het ophangen was op zoiets en ik kwam beneden, zag ik Luna snel achter de stoelen kruipen. (verstoppen) En dan kon ik al gaan zoeken door de kamer of er niet ergens iets lag... :mrgreen: En we hebben haar echt nooit mishandeld of veel pyn gedaan. Gewoon in haar nek gepakt en hard "no"gezegd.

Kyk zo ziet Luna er uit als ze iets gedaan heeft wat niet mag, het zyn oude foto's maar een goed voorbeeld :mrgreen: Ze weet het dus heus wel!!! Maarja pubertjes moeten er zo nodig tegenin gaan af en toe :roll: :wink: Maar ik denk dat wy haar duidelyk geleerd hebben en leren wat wel en niet mag.

Kyk dat overduidelyke "ik heb er spyt van"koppie nou :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Dat is geen 'ik heb er spijt van-koppie', spijt kennen honden niet. Dat is een 'oh, god er ligt een kapot vaatdoekje en nu krijg ik op mijn flikker koppie'

In het nekvel grijpen is de zwaarste correctie die je een hond kan geven; geen correctie die je maar constant toe kan passen, maar moet bewaren voor de twee keer per jaar dat er iets gebeurt dat echt niet door de beugel kan. Of zelfs bij veel honden nooit moet toepassen omdat een luid NEE als straf genoeg is. Bij sommige honden kan je de band met jou flink beschadigen als je ze in het nekvel grijpt.

Als je weet dat ze vaatdoekjes pikt leg je die dus weg als je de kamer uitgaat, zodat ze niet de fout in kan gaan, en jij niet hoeft te straffen.

Als een van mijn honden zo zouden kijken als ze iets kapot gemaakt hadden terwijl ik er niet was dan zou ik dat echt vreselijk naar vinden.
Ik gok dat je haar ook weleens achteraf gestraft hebt, en niet alleen als je haar op heterdaad betrapte, anders zou ze niet zo kijken als je de kamer binnenkomt nadat ze iets gesloopt heeft. Je kan een hond nooit achteraf straffen dat snappen ze niet, alleen maar als je haar op heterdaad betrapt, en dan nog is nekvel grijpen wel het laatste redmiddel. Mag ik vragen wat je deed als ze in huis had geplast?

Mijn honden weten dat ze niet mogen slopen, maar als ze een keer de fout ingaan als ik er niet ben (bijv. omdat ik met mijn stomme kop iets eetbaars ergens heb laten liggen waar ze schijnbaar bijkonden), dan komen ze me ook gewoon blij begroeten, omdat ze de link niet leggen tussen gesloopte spullen in huis en straf. En dat wil ik graag zou houden; ik wil niet dat mijn honden bang worden als er iets kapot is omdat het baasje ze dan altijd ongenadig straft door in het nekvel te grijpen.
Laatst gewijzigd door Moos op 25 jul 2005 20:09, 6 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”