gelderen schreef:Eline: Ik zal kijken of ik zin heb in spelagressie.

Ik houdt wel van spelletjes maar niet met mensen die alleen maar spelen om te winnen

(mijn hond uitgezonderd

)
haha, ik vind het prima hoor om te verliezen als ik er iets van op steek
@zoie:
Hierbij zou je eigenlijk een onderscheid moeten maken tussen honden die dicht bij hun instinct staan en honden die er wat verder vanaf staan. Sec gezien zal een hond die dicht bij zin instinct staat niet grommen als het om spel gaat. Hij zal dit wel doen als er rangorde of dominantie is het spel komt. Er zijn rassen die grommen of blaffen erg snel. Dit kan te maken hebben met het doel waarvoor ze gefokt zijn of te maken hebben met evolutie.
Een hond is een heel groot deel van zijn leven bezig met rangorde en dominantie. Dit komt omdat rangorde zijn overlevingskansen bepaald. Het is erg diep in zijn genen geworteld en je kunt er niet omheen om bij alles wat een hond doet je af te vragen welke relatie dit heeft met rangorde.
Ik denk dat rangorde in een wolvenroedel vooral zijn voortplantingskansen bepaalt, overleven is daar een afgeleide van. Je moet overleven om ranghoogste te kunnen worden en je voort te planten.
Het vervelende is dat als we het over honden hebben, zulke vergelijkingen niet zondermeer opgaan. Een hond vertoont zowel volwassen wolvengedrag, als puppygedrag. De instincten zijn als het ware verknipt en vaak op een onwolfse wijze weer aan elkaar gelinkt. Voorbeeld: een hond die blaffend een spoor volgt. Geen wolf die dat doet, pup of volwassen.
Om de link te leggen tussen de verschillende situaties die jij aangeeft:
- grommen naar de baas (bijv, grrr ik wil niet van de bank af) lijkt me duidelijk dominantie.
- grommen tijdens spel: uitdagend gedrag: Dit zou in een wolvenroedel óf genegeerd worden (wel einde spel), of genadeloos afgestraft worden. Mits de rangen duidelijk zijn. Als de rangorde niet helemaal duidelijk is of de afstand in rang is vrij klein kunnen ze door middel van spel de rangorde bepalen of verduidelijken. Dan wordt er wel degelijk heen en weer gegromt maar dit is altijd dominantie.
- grommen naar andere honden: Zie grommen tijdens spel.
- Grommen kan ook een waarchwuwing zijn.
Voor zover ik weet, spelen wolven niet, eenmaal volwassen. En in hoeverre je van rangorde kunt spreken bij pups, dat weet ik niet.
Maar laten we het trekspelletje nemen waar flink bij gegromd wordt. Als ik mijn bron mag geloven, heeft dat niks te maken met competitie, maar met prooigedrag dat wolven vertonen na een geslaagde jacht.
Als je dan kijkt naar honden die verder van de wolf af staan dan kan een hond grommen met een andere intentie. Dat verschilt echter zo veel per hond dat de baas zelf zal moeten bepalen wanneer het met dominantie te maken heeft en wanneer niet. Ik denk wel dat te veel bazen er te snel vanuit gaan dat het zo maar spel is. Dit komt namelijk maar heel weinig voor.
Spel is nooit alleen maar zomaar spel. Maar daarom is het nog niet perse alleen gericht op rangorde.