Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Verlatingsangst
Moderator: moderatorteam
-
Rebel1411
- geregistreerd lid
Verlatingsangst
Haai allemaal,
Mijn vriend en ik zijn sinds kort samen gaan wonen. Hij heeft (na de verbouwing) de hond die hij bij zijn vader had, meegenomen. Toen hij 5 jaar geleden de enthousiaste Rebel kreeg hadden wij al verkering. Ik ben dus niet nieuw voor hem.
Mijn vriend werkt overdag en ik volg een studie. Ben dus veel thuis en geef hem veel aandacht. Hij is bijna nooit alleen.
Nu heb ik de volgende twee problemen: 1. Als ik hem geen aandacht geeft gaat hij lekker zijn eigen gang maar piept de hele tijd????
2. Als ik mij tas pak om op te bergen of mijn sleutels verplaats rent hij naar de deur en begint te piepen. Hij wil dan niet dat ik wegga.
En als we even weg zijn, sloopt hij. Zijn favo bezigheid is het eten van gaten in de deurpost. Een bench helpt helaas niet want die maakt hij open en raakt in paniek als hij hem niet open krijgt.
Als ik thuis kom en de houtsnippers zie liggen durf ik heb in eerste instantie niet op zijn kop te geven omdat hij blij is me te zien..... Daar kan ik hem toch niet voor straffen. Als ik hem de schade laat zien weet hij dat het niet mag. Zijn staart gaat tussen zijn poten zijn oren naar beneden. Wat kan ik nu het beste doen. Ik wil graag dat de hond zich op zijn gemak voelt als we weg zijn en natuurlijk dat mijn nieuwe huisje netjes blijft... Hebben jullie tips hoe hiermee om te gaan??
Alvast bedankt. Liefs Evelien
Mijn vriend en ik zijn sinds kort samen gaan wonen. Hij heeft (na de verbouwing) de hond die hij bij zijn vader had, meegenomen. Toen hij 5 jaar geleden de enthousiaste Rebel kreeg hadden wij al verkering. Ik ben dus niet nieuw voor hem.
Mijn vriend werkt overdag en ik volg een studie. Ben dus veel thuis en geef hem veel aandacht. Hij is bijna nooit alleen.
Nu heb ik de volgende twee problemen: 1. Als ik hem geen aandacht geeft gaat hij lekker zijn eigen gang maar piept de hele tijd????
2. Als ik mij tas pak om op te bergen of mijn sleutels verplaats rent hij naar de deur en begint te piepen. Hij wil dan niet dat ik wegga.
En als we even weg zijn, sloopt hij. Zijn favo bezigheid is het eten van gaten in de deurpost. Een bench helpt helaas niet want die maakt hij open en raakt in paniek als hij hem niet open krijgt.
Als ik thuis kom en de houtsnippers zie liggen durf ik heb in eerste instantie niet op zijn kop te geven omdat hij blij is me te zien..... Daar kan ik hem toch niet voor straffen. Als ik hem de schade laat zien weet hij dat het niet mag. Zijn staart gaat tussen zijn poten zijn oren naar beneden. Wat kan ik nu het beste doen. Ik wil graag dat de hond zich op zijn gemak voelt als we weg zijn en natuurlijk dat mijn nieuwe huisje netjes blijft... Hebben jullie tips hoe hiermee om te gaan??
Alvast bedankt. Liefs Evelien
-
Discoduif
- Vaste gebruiker
Hoi,
Als je hem geen aandacht geeft en hij piept, geef je hem dan ook echt geen aandacht? Dus niet naar hem kijken, niet naar hem praten enz.
Pak je tas en je sleutels gewoon heel vaak, maar ga dan niet weg. Nu legt hij de koppeling tussen tas en sleutels en weg, maar op een gegeven moment is die koppeling er niet meer.
Voor het slopen zou ik toch de bench gebruiken, maar hem er dus niet zomaar inzetten. Intrainen en dit kan wel eens weken duren, maar zorg dat hij de bench leuk vindt! Dus: eten krijgt hij alleen in de bench enz. Dus ook pas in de bench alleen laten als hij de bench leuk vindt en het dan opbouwen van 1 minuutje af aan. Terug naar af dus.
Succes.
Groetjes,
Sandra
Als je hem geen aandacht geeft en hij piept, geef je hem dan ook echt geen aandacht? Dus niet naar hem kijken, niet naar hem praten enz.
Pak je tas en je sleutels gewoon heel vaak, maar ga dan niet weg. Nu legt hij de koppeling tussen tas en sleutels en weg, maar op een gegeven moment is die koppeling er niet meer.
Voor het slopen zou ik toch de bench gebruiken, maar hem er dus niet zomaar inzetten. Intrainen en dit kan wel eens weken duren, maar zorg dat hij de bench leuk vindt! Dus: eten krijgt hij alleen in de bench enz. Dus ook pas in de bench alleen laten als hij de bench leuk vindt en het dan opbouwen van 1 minuutje af aan. Terug naar af dus.
Succes.
Groetjes,
Sandra
-
Rebel1411
- geregistreerd lid
- stefanie
- Zeer actief
Re: Verlatingsangst
Een hond kan niet denken als een mens. Een hond weet echt niet dat ie wat fout heeft gedaan omdat jij het laat zien. De reden dat zijn houding verandert, is omdat jij anders reageert.Rebel1411 schreef:
Als ik hem de schade laat zien weet hij dat het niet mag. Zijn staart gaat tussen zijn poten zijn oren naar beneden.
Ik zou hem opnieuw leren alleen te zijn. Daarvoor staan een heleboel tips op het forum.
Verder ben ik het eens met de tips van Sandra.
- mildred
- Actief
- Mark-fryslan
- Zeer actief
Je hond niet straffen! Hij leert dan dat houtsnippers of kapotte schoenen of wat dan ook in combinatie met jou aanwezigheid foute boel betekend. Maar zodra je weg bent zal hij het toch weer gaan doen. Dus geef hem een alternatief om op te kauwen. Kauwen is een heel natuurlijk gedrag. Dat moet je er niet uit willen krijgen. Geef hem een kong of een bot. Zorg er wel voor dat hij niet leert hoe lekker alle andere dingen zijn op op te kauwen. Huis opruimen dus en de hond ergens opsluiten waar hij geen schade kan aanrichten.
Verder denk ik dat de hond duidelijk leiding moet hebben. En misschien wat meer aandacht in de zin van spelen en hersen spelletjes. Hij verveelt zich misschien wel. Doe je verdre nog iets met je hond? Apporteren? fly ball? dat soort dingen? Goed voor de band en goed tegen de verveling.
Groetjes Mark
Verder denk ik dat de hond duidelijk leiding moet hebben. En misschien wat meer aandacht in de zin van spelen en hersen spelletjes. Hij verveelt zich misschien wel. Doe je verdre nog iets met je hond? Apporteren? fly ball? dat soort dingen? Goed voor de band en goed tegen de verveling.
Groetjes Mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -
In mijn hart nog steeds bij me, Malou 01-06-2000 - 03-11-2005
- DoberLuca
- Actief
En nog een paar tips.
Verstop koekjes in de bench (als hij niet kijkt natuurlijk....).
Koppel 'plaats' of wat ook (bijv. bench) aan dat hij in de bench moet, geef hem dan vervolgens een kong gevuld met extra lekkere dingen.
Op deze manier leert hij dat de bench leuk is!!
Doe een groot laken over de bench, dan heeft hij meer het gevoel van een veilig hol.
bouw het echt langzaam op!! Als je het te snel doet, kun je weer overnieuw beginngen.
En wat Marc ook al zei, doe je genoeg met de hond?? LEkkere lange wandeling, spelletjes met de hond, laat hem bijv. in de keuken zitten en wachten, ondertussen verstop jij koekjes in de woonkamer, loop terug naar je hond, geef het commando zoek, vinden ze geweldig, en stimuleer je zijn 'geest' wat ook belangrijk is.
Schaf een treat bal aan (ronde bal met 2 gaatjes). Is ook perfect!
Succes,
Yvonne
Verstop koekjes in de bench (als hij niet kijkt natuurlijk....).
Koppel 'plaats' of wat ook (bijv. bench) aan dat hij in de bench moet, geef hem dan vervolgens een kong gevuld met extra lekkere dingen.
Op deze manier leert hij dat de bench leuk is!!
Doe een groot laken over de bench, dan heeft hij meer het gevoel van een veilig hol.
bouw het echt langzaam op!! Als je het te snel doet, kun je weer overnieuw beginngen.
En wat Marc ook al zei, doe je genoeg met de hond?? LEkkere lange wandeling, spelletjes met de hond, laat hem bijv. in de keuken zitten en wachten, ondertussen verstop jij koekjes in de woonkamer, loop terug naar je hond, geef het commando zoek, vinden ze geweldig, en stimuleer je zijn 'geest' wat ook belangrijk is.
Schaf een treat bal aan (ronde bal met 2 gaatjes). Is ook perfect!
Succes,
Yvonne

-
Rebel1411
- geregistreerd lid
- Mark-fryslan
- Zeer actief
Oké, Hartstikke leuk om te horen dat het je helpt. Honden hebben lichaamsbeweging nodig maar ook hersengymnastiek. Het eerste krijgen ze meestal wel het tweede wordt vaak vergeten. Dan krijg je tal van vervelingverschijnselen.Rebel1411 schreef:Ik maak wel lange wandelingen met hem maar doe geen 'spelletjes'. Ben er meteen mee begonnen. Moet eerlijk zeggen: Het gaat steeds beter. Bedankt voor jullie advies!!!
Er loopt hier nog een topic over het spelen met je hond. Daarin geven mensen leuke tips voor verschillende spelletjes. Kun je ook nog eens nalezen.
Erg leuk is b.v. om het voer door het hele huis heen te verstoppen en je hond dan een zoekopdracht te geven. Zo moet hij nog wat doen voor zijn eten. Dan steeds een beetje moeilijker maken. Paar brokjes onder een handdoek ofzo. In een kartonnen doos. Laat je fantasie maar de vrije loop. Je hond vindt het vast geweldig. Ook kun je de kong gewoon volproppen met voer en geven. Maar je kunt de kong ook ergens verstoppen....In huis of in de tuin.
Je kunt zelfs misschien wel elke keer als je langer van huis gaat ergens een kong met lekkers verstoppen en je hond een zoekopdracht geven. Dan is zijn aandacht bij het zoeken en niet bij jou weggaan. Dan is jouw weggaan opeens heel erg leuk in de ogen van de hond Sla je twee vliegen in een klap.
Veel succes en vooral plezier!
Groetjes Mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -
-
Rebel1411
- geregistreerd lid
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Honden, die in paniek raken in een bench zou ik toch afraden in een bench weer te gaan stoppen. Ze kunnen zichzelf echt heel erg beschadigen!
Fijn verder dat het beter gaat ermee!
Fijn verder dat het beter gaat ermee!
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie