Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Dominant

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

**Tamara**
Zeer actief
Contacteer:

Dominant

Ongelezen bericht door **Tamara** »

Wanneer is een hond dominant? Wat voor gedrag zie jij voor je als een hond dominant word genoemd, een hond met een hoge houding, of een hond die begint te knokken met andere honden die ook een hoge houding hebben, of iets anders?
Er word wel gezegd dat er tussen vreemde honden geen rangorde is, dus dat dominantie dan niet klopt, hoe noem je het dan? En wat is het dan voor gedrag wat ze vertonen?

Er zijn volgens mij verschillende gedachtes over een 'dominante hond', ben wel benieuwd hoe iedereen er hier over denkt
Afbeelding
little-wolf
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door little-wolf »

dan wordt het zelfverzekerd genoemd. maar of dat altijd opgaat...
bike
Zeer actief

Ongelezen bericht door bike »

Volgens een gedragstherapeut die bij ons is geweest is een dominante hond, een hond met een hoge houding en deze vecht weinig tot nooit. Hij heeft het gevoel hierboven te staan.
Afbeelding

Gr.Bianca, Rico en Dribbel
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

bike schreef:Volgens een gedragstherapeut die bij ons is geweest is een dominante hond, een hond met een hoge houding en deze vecht weinig tot nooit. Hij heeft het gevoel hierboven te staan.
Ik heb ook die indruk. Van die zelfverzekerde honden die gewoon nooit mot hebben omdat andere honden er als vanzelf respect voor hebben. Een soort heer en meesters van het losloopgebied ;-))

Anne
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Dominantie is iets wat een verhouding weergeeft. Een hond kan niet dominant zijn tegenover een boom en dat geeft dus al gewoon aan dat een dominante hond niet bestaat.
Verhoudingen bestaan binnen een roedel en daar zie je dus wel welke honden er hoog of laag staan in rang. Overigens, als je bv een ranghoge hond plaatst in een andere roedel kan het prima zijn dat hij daar weer een totaal andere plek in gaat nemen.
Dominantie is dus altijd gerelateerd aan.
Een hond die een hoge houding laat zien en ook in contact met vreemde honden dat doet kan zelfverzekerd zijn of gewoon agressief gemotiveerd. Ook dan zie je immers een stijve hoge houding en een kaarsrecht omhoogstaande staart.
Wel zijn er honden die graag macho zijn en graag armpje drukken met andere honden. Dat noem je dan idd domineren, maar staat weer niet per definitie voor een dominante hond. Kleine pups zie je ook veel dominant gedrag vertonen, maar hebben toch echt niets in de melk te brokkelen.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
**Tamara**
Zeer actief
Contacteer:

Oke klinkt heel aannemelijk.

Dus als er in een rasbeschrijving staat zeer dominant tegen andere honden, dan is het dus geen dominante hond, maar een hond die honden zal domineren, zeg ik dat goed?
Afbeelding
**Tamara**
Zeer actief
Contacteer:

starfleet schreef:
bike schreef:Volgens een gedragstherapeut die bij ons is geweest is een dominante hond, een hond met een hoge houding en deze vecht weinig tot nooit. Hij heeft het gevoel hierboven te staan.
Ik heb ook die indruk. Van die zelfverzekerde honden die gewoon nooit mot hebben omdat andere honden er als vanzelf respect voor hebben. Een soort heer en meesters van het losloopgebied ;-))

Anne
Ik denk dat dat verschillende dingen zijn door elkaar.
Ik ben het er wel mee eens dat een zelfverzkerde hond niet snel zal vechten, terwijl een onzekere hond die wil domineren wel het conflict aangaat.
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

**Tamara** schreef:Oke klinkt heel aannemelijk.

Dus als er in een rasbeschrijving staat zeer dominant tegen andere honden, dan is het dus geen dominante hond, maar een hond die honden zal domineren, zeg ik dat goed?
Ja, of die dus zeer zelfbewust is en daardoor zeer waarschijnlijk een hoge positie zal gaan bekleden in een roedel! :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Jacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): retrievers
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jacky »

Eline* schreef:

Ja, of die dus zeer zelfbewust is en daardoor zeer waarschijnlijk een hoge positie zal gaan bekleden in een roedel! :wink:
Eline, wat kan ik doen aan Odin zijn gedrag dan, Odin is natuurlijk de baas over Ivan. Maar als ik loop met de honden en er komt een reu aan, en die gaan Ivan domineren, pakt hij ze gewoon. Ik snap wel, hij beschermt zijn "roedel van een" maar ik baal gewoon ervan dat ik hem altijd in de gaten moet houden. Het laatste jaar lijn ik hem en Ivan dus gewoon aan als er honden aankomen. Zijn het teven , laat ik hem los. Doe ik daar wel goed aan?
Afbeelding

Odin 2001-2013
Ivan 2001
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik heb met Wuilus ook altijd problemen gehad met de definitie van dominant. Ik noemde haar ook dominant omdat ze allemaal dominante handelingen vertoonde naar mensen en andere honden en in elke omgang eerst wilde weten wie dominant was. :19:

Andere honden in huis of zij op bezoek bij een andere hond betekende altijd eerst kijken wie de baas was en dan was het goed. Met bezoek idem, eerst even laten weten wie de baas in huis was om vervolgens zichzelf geaaid te laten worden, maar wel op de kont en lekker drukken want zij was de baas. :denken:

Verder vocht ze met alle teven maar dat had meer met tolerantie te maken denk ik en met lol die ze daaraan had. Al onderwierp een teef zich dan nog moest ze haar niet en moest de teef oprotten :mrgreen: Ze deed ze niet echt wat aan maar kon ze niet in haar buurt verdragen.
En dat een echt dominante hond niet vecht geldt denk ik alleen binnen de roedel. Waarom zou een dominante hond niet vechten als ze dat wel leuk vindt? Er zit ook een factor van lol en actie in knokken en de lol die de hond daaraan beleefd zal meer bepalen dan of de hond wel of niet dominant van karakter is verwacht ik. :wink:

Wat ik ook heel moeilijk vind is de definitie van dominant tov de roedel. Dat zal zeker zo zijn maar waarom kan een hond niet in eerste contact direct bepalen wie dominant is en dan binnen 1 minuut de verhouding dominant-onderdanig vaststellen? Zet twee honden bij mekaar en binnen soms maar 10 seconden weet je wie van de twee dominant over de andere is lijkt me. Waarom mag dat dan geen domineren en dominant heten? Het is immers een bepaling tussen 2 dieren onderling en de uitkomst is dat 1 hond zich lager opsteld dan de andere waardoor de ene hond (in mijn ogen dan) toch dominant is over de andere hond :mrgreen:

Nooit echt goed kunnen begrijpen moet ik zeggen. :N:
Afbeelding
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Ik noem Belle en Chiva beide onderdanige honden en Catootje noem ik een dominante hond. Maar helemaal kloppen doet dit niet, want dominantie heeft inderdaad met verhoudingen te maken. Belle gedraagt zich t.o.v. de meeste andere honden en t.ov. mensen behoorlijk onderdanig, maar t.o.v. Catootje is ze duidelijk ranghoger (nog). Chiva gedraagt zich heel onderdanig naar ons toe, maar naar andere honden weer niet. Vreemde honden bekijkt ze niet en in huis is ze de ranghoogste. Terwijl ze met de vorige twee honden de ranglaagste was. Catootje is in huis nog de ranglaagste, maar gedraagt zich t.o.v. honden die we tegen komen (bekend of onbekend) in het spel behoorlijk dominant.
Overigens heeft geen van mijn honden ooit gevochten gelukkig, het is puur de houding en het gedrag waar ik dit uit afleid.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Jacks schreef:
Eline* schreef:

Eline, wat kan ik doen aan Odin zijn gedrag dan, Odin is natuurlijk de baas over Ivan. Maar als ik loop met de honden en er komt een reu aan, en die gaan Ivan domineren, pakt hij ze gewoon. Ik snap wel, hij beschermt zijn "roedel van een" maar ik baal gewoon ervan dat ik hem altijd in de gaten moet houden. Het laatste jaar lijn ik hem en Ivan dus gewoon aan als er honden aankomen. Zijn het teven , laat ik hem los. Doe ik daar wel goed aan?
Ja, dat doe je goed. Het is heel erg vervelend, maar veel meer kan je er niet mee. Ja, je kan straffen in die mate dat hij niet meer durft aan te vallen, maar ach, het moet ook wel reeel blijven.
Ik heb dat met Nelson wel gedaan, maar Nelson zet ik al vreselijk onder druk door puur verbaal boos te worden. Dat vindt hij reden genoeg nu als Pierlala achter mijn knieeen weg te kruipen als er andere grote reuen aankomen. Ik vrees dat dat met Odin anders ligt.
Overigens, als ik reuen aan zie komen waarvan ik weet dat ze Nelson echt het bloed onder de nagels vandaan halen lijn ik hem dus ook aan. Dan heb ik tenminste grip. :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:Dat zal zeker zo zijn maar waarom kan een hond niet in eerste contact direct bepalen wie dominant is en dan binnen 1 minuut de verhouding dominant-onderdanig vaststellen? Zet twee honden bij mekaar en binnen soms maar 10 seconden weet je wie van de twee dominant over de andere is lijkt me. Waarom mag dat dan geen domineren en dominant heten? Het is immers een bepaling tussen 2 dieren onderling en de uitkomst is dat 1 hond zich lager opsteld dan de andere waardoor de ene hond (in mijn ogen dan) toch dominant is over de andere hond :mrgreen:

Nooit echt goed kunnen begrijpen moet ik zeggen. :N:
Op zich kan je dat prima zeggen, als je je maar realiseert dat er dan dus nog geen sprake is van een roedel en in die zin dus geen verhouding.
Neem lieve Laika; die scheet echt bagger voor vreemde honden. Het liefste liep ze er in een boog met 100 meter doorsnee omheen. Werd er kennis gemaakt vrat ze ze op of ze plaste van angst.
Pas nadat ze een hond kende kon je gaan spreken van groeiend vertrouwen en zag je Laika toegroeien naar haar dominante plekje, want het was een hond, die erg graag de baas was.
Je kan het zien zoals bij mensen; degene met de grootste bek in het begin is echt niet altijd leider en wil ook echt niet altijd de baas zijn.
Echte zelfverzekerdheid verloochent zich niet, maar er zijn maar echt heel weinig honden die een zeer zelfbewuste houding hebben en zich ook niet laten provoceren. Die honden zie je zich ook niet waarmaken, daar staan ze boven.
Laatst gewijzigd door Eline* op 05 nov 2005 14:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Laundry
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Laundry »

Kennen jullie de verhalen van Kelev met zijn duitse herder? Hij heeft een tijd verhalen geschreven, zo ook dit stuk over dominantie, ik ben het volledig met zijn beschrijving eens:

KELEV

Iedere baas kent zijn eigen hond het best, dat is een stelregel die vaak opgaat. Maar niet altijd...
Soms blijkt het dat door ongegronde angst voor vechtpartijen , de baas helemaal geen gelegenheid heeft gekregen om zijn hond echt te leren kennen.
Om ieder risico uit te sluiten, is de hond nooit los, en bijgevolg niet in staat zich werkelijk te vertonen.
Als reden wordt dan vaak aangevoerd dat de hond zo dominant is.
Hier ontstaat dus al een misverstand. Dominantie=vechten!
Ik moet dat met klem tegenspreken. Dominantie heeft niets te maken met vechten. Een echte dominante hond roept tot de orde. Hij vecht niet, juist niet! Vechten kan alleen zijn status verlagen.
Een echte generaal vecht òòk niet zelf. Hij zet "zijn minderen" aan tot vechten...Zelf waagt hij zich niet aan een handgemeen.
Wat gebeurt er nu als twee generaals elkaar ontmoeten?? Kijk goed naar het journaal! Zie de begroeting tussen b.v. Jasser Arafat, en Ehud Barak! Beiden generaals, en elkaar niet vriendelijk gezind. Vliegen zij elkaar aan?

Nee, zij doen als twee dominante honden! Zij groeten elkaar minzaam en lopen wat stijfjes en ongemakkelijk met elkaar een eindje op. Voor de camera schudden zij elkaar de hand, zonder enig enthousiasme of hartelijkheid.
Er bestaat een filmfragment dat steeds opnieuw terugkeert. De "verzoening" tussen Arafat en wijlen "Itschak Rabin, onder leiding van Bill Clinton. Ook hier weer twee generaals, ook hier dezelfde lichaamstaal...
Maar er is een klein verschil. Men ziet Yasser Arafat als eerste heel spontaan breed lachend zijn hand uitsteken naar Rabin. En Rabin aarzelt...hij slikt iets weg...Hij lacht niet...Dan pas pakt hij koeltjes de hand van Arafat.
Wat is nu het verschil? Arafat wil graag iets hebben. Hij heeft nog niets. Rabin heeft iets te bieden, en degene met de meeste macht kan zich een stroeve houding veroorloven.

Gisteren had mijn dominante Baloe een ontmoeting met de hond van een meneer die mij bekend voorkwam. maar ik kon hem zo gauw niet plaatsen... Zijn hond zag eruit als een kruising labrador, met iets heel groots. En hij was dominant. Op grote afstand zag ik dat al aan de zelfverzekerde manier waarop die grote zwarte hond op mijn mini-roedel af kwam stevenen. Baloe de Duitse dog stapte hem even zelfverzekerd tegemoet, en legde als test zijn kop op de nek van de hond, die zich daar met een snauw aan onttrok. Geen flauwekul, ik ben je vriend niet!
De beide heren liepen wat stijfjes om elkaar heen te draaien, deden een plas, en met veel vertoon werd de plaats met de achterpoten grondig gemarkeerd. Beiden gaven met een flauwe zwaai van de staart te kennen dat alles in orde was, en liepen stijfjes terug.

Maar nu had de rotweiler een overwinning behaald op een hond waar hij in kon wonen. Grotere tegenstanders kom je niet zo snel tegen, dus die hond kreeg ten onrechte het foute beeld ingeprent. Namelijk:"Ik ben onoverwinnelijk"
Vanaf die dag kon hij dus ook niet meer los, want hij greep iedere reu die hij zag. Maar hij was niet dominant!
Hij liet zich nog steeds tot de orde roepen door mijn Duitse herder die ouder was, en wel dominant.
Zij verdroegen elkaar, hoewel mijn herder niets van hem door de vingers zag. Alsof die hond besefte dat als hij ook maar een beetje toe zou geven, hij daarmee zijn eigen positie in gevaar zou kunnen brengen.
Bij die terechtwijzingen die er behoorlijk grimmig uitzagen, is nimmer een druppel bloed gevloeid.

Ik wil u een ander voorval ook niet onthouden. Een paar weken geleden zie ik ineens Baloe naar een paar andere honden in de verte galopperen. Er kwam een wat boze mevrouw op mij toe, die zei dat ik die dominante hond aan de lijn moest houden, want een van haar honden was ook dominant. Zij had drie Ierse wolfshonden aan de lijn. die inderdaad behoorlijk tekeer gingen. Ik riep haar toe dat het in deze omstandigheden beter was als zij haar honden losliet, maar daar was geen sprake van. Ik zei dat er heus niet gevochten zou worden, maar zij hield vol, en riep: "Geen Discussie"!! Baloe zag ondertussen heus wel dat er van een aanval niet veel goeds te verwachten viel, dus liep hij braaf met mij mee. De mevrouw sputterde nog wat na, over dat haar honden wereldkampioenen waren, en dat eventuele schade geheel voor mijn rekening zou komen, maar daarna zag ik haar een hele tijd niet meer.
Tot ik diezelfde honden weer tegen kwam maar nu in handen van een meneer. Ik zag dat hij moeite had het span in de hand te houden, en riep, Laat maar los!!
Tot mijn opluchting deed hij dat. De dominante reu kwam naar voren, en zorgde er alleen maar heel efficiënt voor dat Baloe niet bij "zijn" teven kon komen, door hem steeds hinderlijk voor de voeten te lopen. en af en toe eens te dreigen met een prachtig indrukwekkend gebit.

En Baloe is wel dominant, maar niet achterlijk. Hij waagde zich dan ook niet binnen de onzichtbare kring.
Afsluitend durf ik dus wel te stellen dat dominantie binnen een sociale groep een "Goede" eigenschap is.
Zoals ook onderworpenheid een "Goede" hoedanigheid is. Zijn deze beide eigenschappen gezond en vrij ontwikkeld (Want ook de dominante moet wel eens zijn meerdere erkennen) dan kan je met zo'n dier zonder enig bezwaar los gaan wandelen.
Is je hond echter Kierewiet, noem het dan ook zo, en zeg niet dat hij dominant is. Daarmee voorkom je begripsverwarring. Als je er bezwaar tegen hebt je hond kierewiet te noemen, dan kan ik je zeggen dat ik ettelijke honden in mijn bezit heb gehad die sociaal niet gezond waren. Enkele daarvan konden inderdaad niet meer los.
Niet omdat zij dominant waren, maar geschift.

Ik ben nu net terug van een ommetje met mijn geschifte Nicky. Het leek erop alsof hij hoge nood had, en wat haast nooit voorkomt, Ik neem hem snel mee zonder de andere honden. Op de hoek van de straat komt een mevrouw met een zwarte dwergpoedel. Dat hondje woont ook bij mij in de straat, en is zo mogelijk nog gekker dan Nicky.
Het beestje rukt zich los, en vliegt in èèn rechte lijn naar mijn hond. Nicky woedend!!! Het poedeltje staat schijnaanvallen te doen, en maakt een heidense herrie, maar hij is toch niet zo gek dat hij echt durft te bijten.
Op de hei had ik Nicky gewoon losgelaten, dan wordt zo,n beestje slechts op de vlucht gejaagd, maar nu kon dat niet, want het poedeltje kon niet uitwijken. (Nog afgezien van het feit dat hij dan niet aangevallen zou hebben) De mevrouw was helemaal in paniek, en schaamde zich. Dat was natuurlijk nergens voor nodig, maar als ik ze alle drie bij mij had gehad, dan waren er echt problemen ontstaan.

Ik had ze in de eerste plaats al nooit kunnen houden op die gladde ondergrond. Mijn honden zouden zich ongetwijfeld met z'n drieën op dat beestje hebben gestort. Als hij het al had overleefd, zou hij er waarschijnlijk toch wel ernstig letsel aan hebben overgehouden. Drie joekels die een poedeltje om zeep helpen, dat wil je niet meemaken, en toch had het zomaar kunnen gebeuren...

Naschrift
De eigenaar van de hond aan het begin van dit relaas, was rustig toe komen lopen, (evenals ik) en riep de hond bij zich. Wij raakten aan de praat, en hij vertelde mij exact wat ik zojuist zelf had waargenomen. Leuk is dat vind ik. Hij was op een uiterst vriendelijke manier heel dominant. Een van mijn mede wandelaars zei, toen wij wat verder waren:"Dat was de rijdende rechter joh". Ik vond hem ook al zo'n bekende kop hebben, maar ik heb het programma maar èèn keer gezien. Zijn beroep verwonderde mij niet echt. Een rechter moet wel dominant zijn...

Kelev

(bron:http://www.duitseherders.com/Dominantie.htm)
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Ik niet, maar het is me nu te veel werk er op in te gaan waarom niet. :mrgreen: Leuk te lezen is het wel! :ok:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Er bestaat ook nog zoiets als 'plaatsgebonden dominant' :mrgreen:

Kaya is hier in de buurt een vrij dominante hond: ze beschouwt het als haar gebied en alle honden (op 1 uitgezonderd) zijn haar onderdanen.
Ze bekijkt ze niet, loopt met zo'n :pffff: smoel aan ze voorbij.
Als het echt hommeles wordt onder haar onderdanen, dan gaat ze er tussenin staan en meteen is de boel opgelost.

Maar o wee als we naar vreemd gebied gaan met een hoop andere honden. Dan is Kaya niet meer de kapsonesmuts. Ze blijft bijna angstvallig bij me in de buurt en was uiterst verontwaardigd toen ze een tijdje geleden van een andere Rottweiler een snauw kreeg. Gods, wat had ze een ontzag voor die hond :oeps: hahahaha.

Zo ook hier die ene hond uitgezonderd: een hele pittige Bordercollie teef.
Eenmaal is er een aanvaring geweest tussen Kaya en de BC toen Kaya nog vrij jong was en hier waagt Kaya zich niet meer aan :neenee:
'Het' negeert elkaar volkomen, wetend dat ze op hetzelfde niveau staan. De mutsen :roll:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Stang schreef:Er bestaat ook nog zoiets als 'plaatsgebonden dominant' :mrgreen:
Dan is het dus gewoon zelfverzekerdheid. Ik snap al die toestanden niet zo. :wink:
Als je dat stuk van Kelev leest; Waarom is een hond die stennis maakt onzeker en niet met rangorde bezig en een zelfbewuste conflictvermijdende hond ineens wel met dominantie bezig?
Zijn ineens sociaal stabiele honden allemaal dominant? Of zijn ze gewoon zelfverzekerd omdat ze goed hun sociale vaardigheden op orde hebben?
Haantjesgedrag, willen overheersen is een karaktereigenschap die niets zegt over hoe dominant een hond is. Veel pups zijn hanig en willen overheersen, maar dominant kan je ze toch niet noemen..er is immers niemand waar een pup de baas over kan zijn.
Er zijn absoluut honden die zichzelf god vinden en zich er ook naar gedragen, net alsdat je dat soort type mens hebt. Toch wil dat nog niet per definitie zeggen dat die hond ook ranghoogste zal zijn in een roedel.
Ik blijf toch bij zelfbewustheid; ik vind dat een term die beter de lading dekt.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Jacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): retrievers
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jacky »

Eline* schreef:
Jacks schreef:
Eline* schreef:

Ja, dat doe je goed. Het is heel erg vervelend, maar veel meer kan je er niet mee. Ja, je kan straffen in die mate dat hij niet meer durft aan te vallen, maar ach, het moet ook wel reeel blijven.
Ik heb dat met Nelson wel gedaan, maar Nelson zet ik al vreselijk onder druk door puur verbaal boos te worden. Dat vindt hij reden genoeg nu als Pierlala achter mijn knieeen weg te kruipen als er andere grote reuen aankomen. Ik vrees dat dat met Odin anders ligt.
Overigens, als ik reuen aan zie komen waarvan ik weet dat ze Nelson echt het bloed onder de nagels vandaan halen lijn ik hem dus ook aan. Dan heb ik tenminste grip. :wink:
oke, dan hou ik het dus zo als ik het nu doe. Bedankt voor je reactie. :ok:
Afbeelding

Odin 2001-2013
Ivan 2001
**Tamara**
Zeer actief
Contacteer:

Ik ben het ook niet met het stukje kelev eens. Plus dat het me erg stoort dat hij een bepaald soort hond geschift noemt. Mijn Chika is niet sociaal maar geschift, nee zo weiger ik haar te noemen.

Ik noem mijn beide honden dominant, chika omdat ze met elke hond op de knok wilt, en kami omdat die reuen wilt domineren.
Maar hoe meer ik hier lees hoe meer ik ook naar de honden kijk en andere dingen zie.
Zoals bij kami (de reu) klopt de term dominant al niet omdat hij ontzettend veel respect heeft voor de malamutereu hier in de buurt. Hij is heel onderdanig naar hem, lage houding, bekkie likken, op zijn rug gaan liggen, dus dan word de hele term dominant van de baan geveegd.
Hij is zelfverzekerd, en tegen grote reuen wat macho.

Chika dacht ik altijd van dat ze wat onzeker en dominant was en daarom met elke hond op de knok wilde, maar ook weer door het stukje van marc ga ik steeds meer twijfelen of ze niet ook gewoon zelfverzekerd is en gewoon graag knokt. Waarom ik bij haar aan dominantie dacht is dat als de andere hond zich overgeeft het klaar is, dan is het voor haar een uitgemaakte zaak. Maar dat zou dan komen omdat het niet een geschifte hond is :mrgreen:

De keren dat we met een groepje zijn gaan wandelen en dus een gelegenheidsroedel vormen dan is chika ook een hele andere hond. Na een stuk wandelen accepteerd ze de andere honden binnen de groep en gaat vaak reuen uitdagen tot spelen. De wil om te knokken is er dan helemaal niet binnen de groep, maar met de honden die er niet bijhoren weer wel.

Het stomme is dat iedereen wel de term dominant gebruikt, terwijl het dan dus eigenlijk niet klopt. ook hebben bedoelen mensen er verschillende dingen mee als ze hun hond dominant noemen , dat je hond gaat knokken of een andere hond domineert, of op de rug werkt, of alleen imponeert. Dus een veel gebruikte term, door iedereen anders opgevat en dus eigenlijk niet kloppend.
Afbeelding
xlaurax

Ongelezen bericht door xlaurax »

Hoi, hoi, er is mij een hoop duidelijk geworden de afgelopen weken en vooral na het lezen van dit topic.
Voorheen noemde ik Tiesto dus heel dominate hond en bestempelde hem dus als zeer dominante hond.
Ik begin steeds meer te leren, ik moet er alleen nog achter komen, wat Tiesto zijn gedrag uitlokt.
Hij heeft in de afgelopen maanden 3 keer gebeten,wat ik heel erg vond, en ben dus met gedrags therapeut bezig enz.
Maar het gebeurt ook ALLEEN maar bij ons in het park, vanamiddag weer heerlijk naar het bos geweest, we komen daar 3 grote dogo argentino's tegen, aangelijnd en Tiesto keek niet op of om..

En ik denk zelf dat hij in onze roedel zelfs de laagst geplaatste is, zou het dan toch voor een stuk met onzekerheid/ angst te maken?

Groetjes laura!
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”