ben ik deels met je eens, alleen is het gewoon moeilijk want je mag in veel landen niet jagen met zulke honden , net zoals in Nederland, de spaanse fokkers die ik ken die jagen allemaal met hun honden, en zoals ik al eerder eens heb gezegt veel van deze honden worden wereldwijd in de fok ingezet.MARC_S schreef:Dat is zeker waar, maar waar ik wel bang voor ben is dat de podenco's in lijnen hun jachtinstinkt kwijtraken. Niemand zal zijn honden testen op werken en dus blijft uiterlijk de enige graadmeter. Dat is gevaarlijk omdat de podenco de podenco is door het jagen en niet doordat ze er zus en zo uitzien. Het karakter van de honden hangt zeer nauw en onlosmakelijk samen met dat jagen. Fok je het jagen per ongeluk weg dan kan je dus een ander aspect van het karakter wat misschien wel erg ongewenst is naar boven fokken.Podenji schreef:ieder z'n eigenMartijn schreef:Niet iedereen zit op eenheid te wachten. Vooral als er een brede basis is die al voldoet.Podenji schreef: inderdaad, éénheid
Ik vind een vlaamse koehond honderd keer heftiger dan een bouvier.
Ik vind de oorspronkelijke afghaan veel leuker dan een moderne showpruik en een "echte" podenco toffer dan de stamboomtak die daar uit is gefokt.
Dat zie je een beetje bij afghanen die niet goed jagen maar wel enorm fel zijn op bewegingen en zelfs andere honden. Let je niet op de totale pakketten als je honden fokt dan kom je soms voor bizarre verassingen te staan in de karakters van de ultieme plaatjes op een show.
En omdat je niet mag jagen hier is het juist zo belangrijk en goed dat er coursings georganiseerd worden
en geloof mij maar, met het jachtinstinct van de ibi's die ik persoonlijk ken is niets mis