Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

allerlei vragen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

lydje
Vaste gebruiker

allerlei vragen

Ongelezen bericht door lydje »

heeej

ik had een paar vragen over onze pup.

ze mag heel erg graag met de kat spelen, en dat is ook erg leuk, maar ze laat dan klein plasje gaan. is dit een teken dat ze een soort respect heeft voor de kat ofzo?ze doet het namelijk ook als ze net uit is geweest.

verder is ze nog niet helemaal zindelijk, met name 'snachts. hoe kan ik dat het beste oplossen?

en dan zoals je jullie konden lezen, is het de bedoeling dat ze straks voor waakhond mag spelen en dat ze dan buiten mag wonen. wanneer kan ik daar het beste mee beginnen? vanwege africhting enzo. we zijn nu eerst nog bezig haar te leren luisteren naar zit, lig, kom en Lex. dit lukt wel goed.

eerst heb ik geen vragen meer :smile:
dieren beschermen is mensen beschaven
corason del perro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
Contacteer:

Ongelezen bericht door corason del perro »

Hallo

Op je eerste vraag heb ik niet echt een duidelijk antwoord.

Op je 2e vraag heb je een bench? zo nee mijn advies schaf er een aan op hun eigenplek plassen en poepen honden nooit. Zo ja misschien is hij dan te groot en is het een idee om hem af te zetten tot ze groter wordt. Ook is het misschien verstandig om een keertje op te staan in de nacht want 8 uurtjes ophouden is ook best veel voor zon pupje.

Op je 3e vraag denk ik dat je nooit te vroeg beginnen kan met trainen ik raad je aan om zoiezo een puppy curses te doen dit kan nooit kwaad.Ik heb niet zoveel ervaring met het trainen van een waakhond. Die van mij is het gewoon :roll: wat ik trouwens liever niet heb haha..
Ik denk wel dat als je je hond buiten wilt houden dat je daar beter nu al mee kan gaan beginnen. Het is nu misschien wel wat te koud maar dan zou ik haar gedeeltes van de dag daar laten. Of je koopt een overdekt hondenhok voor haar en legt daar lekker veel stro in. Als van plan bent om je hond altyd buiten te gaan houden kan ze naar mijn mening beter niet weten wat ze mist. Maar het is natuurlijk wel verstandig rekening te houden met kou enzo dus moet je daar even je eigen weg in vinden :wink:

succes
nance
Erelid

Ongelezen bericht door nance »

Ik zou de pup nu dus never nooit buiten zetten, daar ben je te laat mee. Zelf zou ik wachten tot t voorjaar, dat t wat warmer wordt. Nu is ze gewend om binnen te zitten en je kunt ze niet in ene s winters naar buiten doen, daar heeft ze nu niet de juiste vacht voor :wink:
Hoe oud is ze?
lydje
Vaste gebruiker

[quote="corason del perro"]

Op je 2e vraag heb je een bench? zo nee mijn advies schaf er een aan op hun eigenplek plassen en poepen honden nooit. Zo ja misschien is hij dan te groot en is het een idee om hem af te zetten tot ze groter wordt. Ook is het misschien verstandig om een keertje op te staan in de nacht want 8 uurtjes ophouden is ook best veel voor zon pupje.

[/quote]

ik heb geen bench. we hebben haar in de hal. daar kan ze nergens naar toe. is dus nog te groot.
maar als je er snachts een keer afgaat, went ze daar dan niet aan?
lydje
Vaste gebruiker

[quote="nance"]Ik zou de pup nu dus never nooit buiten zetten, daar ben je te laat mee. Zelf zou ik wachten tot t voorjaar, dat t wat warmer wordt. Nu is ze gewend om binnen te zitten en je kunt ze niet in ene s winters naar buiten doen, daar heeft ze nu niet de juiste vacht voor :wink:
Hoe oud is ze?[/quote]

ik heb zelf ook gedacht om te wachten tot de voorjaar. wel komt ze van een auto sloperij, waar ze buiten was.
annemarie_hond
Actief

Ongelezen bericht door annemarie_hond »

die plasjes die je pup doet als ze met de kat speelt is heel normaal.
ze raakt zo opgewonden dat ze het niet kan ophouden.
geef geen straf er voor en geef er geen aandacht aan, ruim het gewoon op.
als je de nadruk erop gaat leggen heb je grote kans dat ze het verkeerd aanvoelt (dus dat ze het helemaal fout doet)
gr.AnneMarie
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

Die plasjes zijn inderdaad heel normaal. Dat gaat waarschijnlijk gewoon over. Geen aandacht aan geven en even opruimen wanneer je pup niet kijkt.
S'nachts zindelijk worden is soms wat moeilijk. Dat kan even duren. Je hebt hier geen bench bij nodig, ook dit is iets wat vanzelf zal komen. Zolang jij je pup genoeg buiten zet en luisterd naar de signalen die je pup afgeeft komt dit helemaal prima in orde.

Ik heb verder geen verstand van waakhonden of africhting, dus met dat soort vragen kan ik je niet helpen.

Probeer het hele zindelijkheidsgebeuren met wat humor te bekijken. Ik weet dat het slopend kan zijn en frustrerend; maar het gaat over!!! Hoe mee geduld je hebt, hoe sneller het gaat! Succes en sterkte ermee!
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: allerlei vragen

Ongelezen bericht door malinois »

lydje schreef:
en dan zoals je jullie konden lezen, is het de bedoeling dat ze straks voor waakhond mag spelen en dat ze dan buiten mag wonen. wanneer kan ik daar het beste mee beginnen? vanwege africhting enzo. we zijn nu eerst nog bezig haar te leren luisteren naar zit, lig, kom en Lex. dit lukt wel goed.

eerst heb ik geen vragen meer :smile:
heeft ie waar ie vandaan komt buiten gezeten of binnen? als hij het daar gewend is kan het weinig kwaad om het nu al (in gedeeltes) te leren. Dus een uurtje of wat. Hij is een kruising dober x groenendaeler wat ik begreep? welke vacht heeft hij die van de dober of groenendaeler?
Een echte waakhond hoef je niet te leren waken dat gaat helemaal vanzelf. Ik heb mijn honden het nog nooit geleerd en ze waken allemaal als de beste. Soms zou ik wel willen dat het wat minder zou zijn...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
AnneMarie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Leeuwhondje
Aantal honden: 1

Re: allerlei vragen

Ongelezen bericht door AnneMarie »

Zindelijkheid leert een pup door op te letten en de pup op tijd buiten te zetten!! dat wil zeggen ook 's nachts enkele keren uit bed en steeds iets langer maken, belonen als ie buiten geplast heeft.
Wat meer investeren daar heb je daarna profijt van. Ik ben een week lang iedere 2 uur het bed uitgegaan, hond was na een week zindelijk, zonder enig probleem!

"is het de bedoeling dat ze straks voor waakhond mag spelen en dat ze dan buiten mag wonen"
Mag? Moet kun je beter zeggen
Wordt het zo'n blaffende hond achter een traliehek?
corason del perro
Zeer actief
Contacteer:

lydje schreef:
corason del perro schreef:
ik heb geen bench. we hebben haar in de hal. daar kan ze nergens naar toe. is dus nog te groot.
maar als je er snachts een keer afgaat, went ze daar dan niet aan?
ik denk het wel je kan ook de hal afzetten uiteindelijk wordt ze natuurlijk zoiezo zindelijk maar een bench of kleine ruimt scheelt wel echt hoor! Ik denk dat je dat later weer gewoon moet gaan afbouwen als je besluit om er snachts uit te gaan is denk ik wel te vergelijken met een baby moeten ook eerst snachts eten en dat bouw je ook af omdat ze het minder nodig gaan hebben. Ik zelf zou er waarschijnlijk niet uit gaan het snachts trouwens hoor. Mijn ervaring is dat een bench echt goed werkt.
Maar hoelang hebben jullie de hond nu al en idd hoe oud is ze? ivm het buiten laten een uurtje kan zoiezo nog niet echt kwaad hoor dan krijgen ze juist al een betere vacht.Bij mij op stal zit ook een pupje en daar is het echt niet warmer als buiten hij heeft natuurlijk wel lekker veel stro :wink:
lydje
Vaste gebruiker

we hebben nu een hondenhok, daar heb ik een oude grandfoulart voor een 3 zits bank in gedaan met stro. en ze maakt er ook gebruik van. we hebben haar nu smiddags buiten, zodra wij thuis komen uit school.

we hebben haar iets langer dan een week en ze is 9 week.
corason del perro
Zeer actief
Contacteer:

Dus je hebt haar een week en daar was ze ook altyd buiten? dan denk ik dat het nietzoveel kwaad kan hoor met dit warme hokje :wink:

Je moet natuurlijk doen waar jij je ook het beste bij voelt!
lydje
Vaste gebruiker

we hebben haar nu dus gedeeltes buiten aan een lijn omdat ze steeds weg gaat. met name achter katten aan rent. het probleem alleen is nu nog dat ze heeeeeeeeel lang kan gaan zitte janken en jammeren. kan ik hier wat aan doen? ik had gedacht dat dit wel na een paar dagen ophield, omdat toen we haar net hadden ze alleen de 1e nacht zo deed, en toen we haar snachts in de hal deden (gescheiden van de andere hond) ook de 1e nacht.

het is niet aan te horen (en best wel zielig) en kan best begrijpen wanneer er straks buren op de stoep staat of erger.

wie heeft hier tips voor?
nance
Erelid

Ongelezen bericht door nance »

Je pup is 9 weken, een baby, en dan vraag je je af waarom ze jankt als ze alleen is?
Ga naar de bieb en haal een paar hondenboeken... :wink:
stefanie
Zeer actief

Ongelezen bericht door stefanie »

corason del perro schreef: Ik zelf zou er waarschijnlijk niet uit gaan het snachts trouwens hoor. Mijn ervaring is dat een bench echt goed werkt.
Dus als pup moet plassen dan moet ie het gedwongen ophouden??
Gewoon 's nachts even opstaan. Kleine moeite!
Naarmate de pup ouder wordt, zal het steeds minder nodig zijn.
lydje
Vaste gebruiker

[quote="nance"]Je pup is 9 weken, een baby, en dan vraag je je af waarom ze jankt als ze alleen is?
Ga naar de bieb en haal een paar hondenboeken... :wink:[/quote]

ik snap wel waarom ze je jankt, daarom vraag ik ook of er wat tips zijn zodat het wat leuker en makkelijker word voor haar. ik heb de andere hond er bij gezet, maar die peert hem niet en zit dus los en dan gaat hij uit haar bereik vandaan. dus jankt ze weer.
corason del perro
Zeer actief
Contacteer:

Hij kan het ophouden toch anders deed die dat niet? en ook maakt het een verschil per gezin hoe lang een nacht duurt scheelt natuurlijk als je zoals ik niet meer als 5 uurtjes slaapt.

Dat janken is een ander probleem, ook best moeilijk.Ik zou dan een paar dagen gaan trainen naar boven gaan en de hond alleen laten. Als ie jank laten janken maar zodra het even stil is meteen belonen en wat welverdiende aandacht geven enzenz. Maar je moet er wel rekening mee houden dat je niet naar m toegaat als ie wel jankt want hij heeft zo geleert jank baasje komt :wink:
lydje
Vaste gebruiker

oeioei dit was lang geleden, ik zal es even vertellen hoe het gaat.

we hebben besloten om lex eerst nog meer lekker binnen te houden en gewoon net als mazzel buiten te laten gaan als ze dat willen. dit doen we om de band tussen ons en mazzel, goed te laten verlopen, zodat we straks wel bij haar kunnen komen.

verder gaat alles goed met het zindelijk maken, ze gaat zeker vooruit, de krant verscheurt ze, :smile:

veel geduld helpt inderdaad :idea:
corason del perro
Zeer actief
Contacteer:

:ok: en het janken?
lydje
Vaste gebruiker

jah dat is ook wel minder geworden, het is allleen de eerste minuten nog wanneer we haar vast zetten achter huis.
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

lydje schreef:jah dat is ook wel minder geworden, het is allleen de eerste minuten nog wanneer we haar vast zetten achter huis.
Ook al gaat je pup straks een waakhond worden, dan hoef je het beestje toch niet nu al alleen achter het huis vast te zetten? Ik vind dat nogal wat voor zo'n jonge pup zeg :N:

Anne
lydje
Vaste gebruiker

haha ze zit ook niet helemaal alleen. de ander hond is er ook alleen hij kan wat verder komen. maar ze is al wat meer los en blijf ook meer op het erf
lydje
Vaste gebruiker

heej ik zal jullie ff vertellen hoe het nu gaat met onze lex(je?)

ze is sinds een maand eindelijk zindelijk geworden. dus is ze al een flinke meid. ze is een echte boef en heeft inmiddels een honden mand en kussen kaal geplukt, mag graag achter de katten aan zitten. ook houd ze heel veel van spelen.
groeien doet ze ook heeeeeeeeeel goed en snel, ze is nu al even grote als onze golden retriever. lopen aan de riem gaat sinds we een slip ketting hebben uitstekend. nu nog ff leren dat als ze buiten is dat ze niet zo moet blaffen, maar goed sommige honden hebben dat nu eenmaal. de hond van de buren blaft ook aldoor ook in huis dus die kan ze dan vast horen en jah dan blaf je natuurlijk mee.
we zijn laatst naar de autocross geweest en dat ging heel goed, wel had ze ineens een vreemd trekje dat wanneer we met haar liepen ging ze ineens mannen pakken. van die grote beren van een kerels. op een of ander manier heeft ze daar een hekel aan want laatst ging ze ook achter zo een aan en die fietste.

najah wat moeten we nog meer vertellen? het gaat gewoon super vind ikzelf
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

lydje schreef:
Als je zelf vind dat het super gaat met het vele blaffen, de slipketting en het happen naar mannen, dan is het natuurlijk geen probleem :N:

Anne
zepenko
Zeer actief

Ongelezen bericht door zepenko »

starfleet schreef:
lydje schreef:
Als je zelf vind dat het super gaat met het vele blaffen, de slipketting en het happen naar mannen, dan is het natuurlijk geen probleem :N:

Anne
Misschien hapt ze wel naar mannen en blaft ze veel vanwege de slipketting?
Reini
Zeer actief

Ongelezen bericht door Reini »

starfleet schreef:
lydje schreef:

Anne
Vergeet niet de katten acherna zitten :N:

Hoe oud is ze inmiddels?
Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07
Afbeelding
lydje
Vaste gebruiker

we kunnen natuurlijk ook normaal blijven doen tegen elkaar zeg. kom op!!! welke hond heeft geen nare trekjes, en het is tenslotte nog een pup.

buiten deze vervelende punten gaat alles heel goed en is het een hele leuke en lieve pup.
Reini
Zeer actief

Ongelezen bericht door Reini »

lydje schreef:we kunnen natuurlijk ook normaal blijven doen tegen elkaar zeg. kom op!!! welke hond heeft geen nare trekjes, en het is tenslotte nog een pup.
Mannen aanvallen valt bij mij niet onder 'nare trekjes' voortkomend uit puppygedrag. Nu is ze nog klein (ik weet niet hoe oud ze is) en is het misschien nog maar een 'trekje' maar dat kan wel uitbouwen naar een hele nare eigenschap (als dat het nog niet is) :wink:
buiten deze vervelende punten gaat alles heel goed en is het een hele leuke en lieve pup.
Nou, fijn dat het met de rest wel goed gaat dan kan je al je aandacht aan het blaffen en 'aanvallen van grote mannen' besteden :ok:
Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

lydje schreef:we kunnen natuurlijk ook normaal blijven doen tegen elkaar zeg. kom op!!! welke hond heeft geen nare trekjes, en het is tenslotte nog een pup.

sorry hoor maar mijn pups worden zo weinig mogelijk afgenomen ivm de africhting, maar om niets happen naar mensen en onnodig blaffen wordt hier toch echt niet geaccepteerd hoor :neenee:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

lydje schreef:groeien doet ze ook heeeeeeeeeel goed en snel, ze is nu al even grote als onze golden retriever.
Een hond die al net zo groot is als een golden retriever noem ik geen pup meer.

Dat happen naar fietsers is gedrag wat je echt af moet leren. Veel oefenen met afleiden met iets wat ze leuk vind bijvoorbeeld een bal of een lekker snoepje.

Waarom heeft je "pup" eigenlijk een slipketting om?
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”