Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Oudere hond moet leren alleen te zijn
Moderator: moderatorteam
-
Cesky
- geregistreerd lid
- Contacteer:
Oudere hond moet leren alleen te zijn
Hallo,
Tot gisteren hadden we 2 Cesky reuen, van bijna 8 en 6 1/2 jaar oud. Het waren broertjes van elkaar, en als we niet thuis waren, en 's nachts lagen ze altijd bij elkaar in een bench. Gisteren hebben we de oudste moeten laten inslapen. Hij had lymfeklierkanker, en gisteren ging het echt niet meer.
In eerste instantie ging het met de jongste best goed, hij vertoonde geen afwijkend gedrag, totdat we gisteravond naar bed gingen en hij alleen in de bench moest. Na 5 minuten begon hij te blaffen en zachtjes te huilen, om daar niet meer mee op te houden.
We hebben hem een aantal keer vermanend toegesproken, waarna het even stil bleef. Dit varieerde van 10 minuten tot anderhalf uur. Maar daarna begon het weer opnieuw.
We snappen dat hij niet graag alleen is, hij is immers nog nooit echt alleen geweest. Vanaf de fokker is hij bij zijn broer gekomen, en die heeft ie vanaf die tijd altijd in de gaten gehouden. Alles wat zijn broer deed, deed hij ook, en dat beviel hem blijkbaar prima. Nu moet hij echter leren om alleen te zijn, 's nacht, maar ook overdag als we allebei niet thuis zijn.
Weet iemand hoe we dit moeten aanpakken? Zou zo'n DAP verdamper kunnen helpen?
We hopen op snelle reacties.
Groeten,
Cesky.
Tot gisteren hadden we 2 Cesky reuen, van bijna 8 en 6 1/2 jaar oud. Het waren broertjes van elkaar, en als we niet thuis waren, en 's nachts lagen ze altijd bij elkaar in een bench. Gisteren hebben we de oudste moeten laten inslapen. Hij had lymfeklierkanker, en gisteren ging het echt niet meer.
In eerste instantie ging het met de jongste best goed, hij vertoonde geen afwijkend gedrag, totdat we gisteravond naar bed gingen en hij alleen in de bench moest. Na 5 minuten begon hij te blaffen en zachtjes te huilen, om daar niet meer mee op te houden.
We hebben hem een aantal keer vermanend toegesproken, waarna het even stil bleef. Dit varieerde van 10 minuten tot anderhalf uur. Maar daarna begon het weer opnieuw.
We snappen dat hij niet graag alleen is, hij is immers nog nooit echt alleen geweest. Vanaf de fokker is hij bij zijn broer gekomen, en die heeft ie vanaf die tijd altijd in de gaten gehouden. Alles wat zijn broer deed, deed hij ook, en dat beviel hem blijkbaar prima. Nu moet hij echter leren om alleen te zijn, 's nacht, maar ook overdag als we allebei niet thuis zijn.
Groeten,
Cesky.
- Gordonsetter23
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Gordonsetter
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Re: Oudere hond moet leren alleen te zijn
Allereerst gecondoleerd met het verlies van je hond, veel sterkte gewenst de komende tijd.Cesky schreef:Hallo,
Groeten,
Cesky.
helaas heb ik de twijfelachtige eer gehad om in dezelfde situatie te komen in augustus vorig jaar.
bij ons bleek er maar een oplossing te zijn en dat was king met al zijn spulletjes te verplaatsen naar de slaapkamer, en daar is hij nu de nacht en als we er niet zijn.
wil je dit niet dan zou je dit tijdelijk kunnen doen en dan als de ergste rouw er af is (king rouwde echt toen kelly overleed) verplaats je net als je bij een pup zou doen de bench steeds dichter naar de plek waar je de hond uiteindelijk wilt hebben.
een DAP verstuiver kan je doen ik heb er zelf voor gekozen dit niet te doen, wel heb ik extra steun geboden aan king ik ging extra veel met hem op pad en gaf hem meer aandacht dan gewoon.
op een gegegeven moment komen ze er over heen het is ook niet niks als ze al zo lang bij elkaar zijn in mijn geval was dat 9 jaar.
een andere optie is bach rescue of valeriaan tabletjes het laatste gebruikte ik toen kelly net weg gevallen was en king helemaal van de rel en zenuwachtig was, het gaf hem rust in zijn donder want hij sliep ook niet meer.
ik hoop dat je hier iets mee kan en wens je veel succes als je nog verdere vragen hebt mag je me ook alijd nog pben.
- Annelies
- Zeer actief
- Gordonsetter23
- Zeer actief
- Contacteer:
ja dat kan ook niet wat ik al zei een dier rouwt echt wanneer het zijn maatje verliest.Annelies schreef:Allereerst sterkte met het verlies van je hond...
Het lijkt me logisch dat jouw hond nu zijn broer erg mist. Gun hem even de tijd om te wennen aan het alleen zijn. Je kunt dat nu nog niet verwachten. Vermanend toespreken, meteen al de eerste nacht...
vandaar ook mijn eigen keuze om king toen mee te nemen naar onze slaapkamer als je zelf iemand verliest heb je immers ook behoefte aan bekend gezelschap en zo geld dat nu voor je hond ook.
-
Cesky
- geregistreerd lid
- Contacteer:
Bedankt voor je steun en antwoord. We hadden al wel overwogen om de bench mee naar boven te nemen 's nachts, maar dat lost het probleem voor overdag nog niet op. Waarom zou hij overdag op de slaapkamer wel stil zijn en beneden in de kamer niet?Gordonsetter23 schreef:
bij ons bleek er maar een oplossing te zijn en dat was king met al zijn spulletjes te verplaatsen naar de slaapkamer, en daar is hij nu de nacht en als we er niet zijn.
wil je dit niet dan zou je dit tijdelijk kunnen doen en dan als de ergste rouw er af is (king rouwde echt toen kelly overleed) verplaats je net als je bij een pup zou doen de bench steeds dichter naar de plek waar je de hond uiteindelijk wilt hebben.
- M@ri@nne
- Zeer actief
-
Cesky
- geregistreerd lid
- Contacteer:
- Gordonsetter23
- Zeer actief
- Contacteer:
in ons geval is hij stil in de slaapkamer ik vermoed dat dit komt omdat de slaapkamer naar ons ruikt en hij zo een beetje het gevoel heeft dat we er wel zijn.Cesky schreef:Bedankt voor je steun en antwoord. We hadden al wel overwogen om de bench mee naar boven te nemen 's nachts, maar dat lost het probleem voor overdag nog niet op. Waarom zou hij overdag op de slaapkamer wel stil zijn en beneden in de kamer niet?Gordonsetter23 schreef:
we hadden er ook eerst onze twijfels over maar het werkt wel heel goed
- Gordonsetter23
- Zeer actief
- Contacteer:
- Rami
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
- Aantal honden: 2
Wat naar voor jullie en, uiteraard, voor de alleen overgebleven hond, om zijn maatje te moeten missen.
Wat ik me afvraag: blaft en jankt de hond ook als 'ie niet in de bench zit?
Ik heb geen ervaring met honden in benches maar misschien dat het met zijn tweeën in een bench nog net te doen is, maar alleen lijkt me een ander (en ook wel eenzaam) verhaal.
Je schrijft ook:
Met andere woorden is het een idee om de hond gewoon niet in de bench te doen? Als het janken/blaffen bench-geraleerd is, ben je daar ook meteen vanaf.
Ik heb geen ervaring met honden in benches maar misschien dat het met zijn tweeën in een bench nog net te doen is, maar alleen lijkt me een ander (en ook wel eenzaam) verhaal.
Je schrijft ook:
Bedoel je daarmee dat de hond overdag (als er niemand thuis is) ook in de bench zit? Is dat niet een beetje veel én overdag én 's nachts?Cesky schreef:
We hadden al wel overwogen om de bench mee naar boven te nemen 's nachts, maar dat lost het probleem voor overdag nog niet op. Waarom zou hij overdag op de slaapkamer wel stil zijn en beneden in de kamer niet?
Met andere woorden is het een idee om de hond gewoon niet in de bench te doen? Als het janken/blaffen bench-geraleerd is, ben je daar ook meteen vanaf.
Laatst gewijzigd door Rami op 22 jan 2006 14:41, 1 keer totaal gewijzigd.
- Joyce
- Zeer actief
- Aantal honden: 4
Heeft hij ook de kans gekregen om afscheid te nemen? Toen Donna overleed heb ik haar nog een middag thuis in haar mandje gelaten zodat de andere honden afscheid konden nemen van haar, ik had zelf het idee dat dit het rouwen makkelijker maakte.
Ik begreep uit je eerste verhaaltje dat hij alleen 's nachts een probleem had met alleen beneden zijn, maar als ik nu verder lees is hij overdag ook helemaal alleen? Als dat zo is vraag ik me af of zo'n DAP verdamper wel gaat helpen. Het wordt denk ik heel moeilijk om een hond die nog nooit alleen geweest is nu te leren om ineens overdag alleen te moeten zitten.
Ik begreep uit je eerste verhaaltje dat hij alleen 's nachts een probleem had met alleen beneden zijn, maar als ik nu verder lees is hij overdag ook helemaal alleen? Als dat zo is vraag ik me af of zo'n DAP verdamper wel gaat helpen. Het wordt denk ik heel moeilijk om een hond die nog nooit alleen geweest is nu te leren om ineens overdag alleen te moeten zitten.
-
Cesky
- geregistreerd lid
- Contacteer:
Overdag is het slechts een paar uur dat hij in de bench moet zitten. Maar die bench is nooit een vervelende plaats voor ze geweest, ze gingen daar altijd zonder problemen in. Ook als wij aan tafel gingen, liepen ze uit zichzelf al de bench in. Het was echt een vertrouwde plek voor ze.Rami schreef:Wat naar voor jullie en, uiteraard, voor de alleen overgebleven hond, om zijn maatje te moeten missen.
Je schrijft ook:
Bedoel je daarmee dat de hond overdag (als er niemand thuis is) ook in de bench zit? Is dat niet een beetje veel én overdag én 's nachts?Cesky schreef:
We hadden al wel overwogen om de bench mee naar boven te nemen 's nachts, maar dat lost het probleem voor overdag nog niet op. Waarom zou hij overdag op de slaapkamer wel stil zijn en beneden in de kamer niet?
Dus ik denk niet dat die bench het probleem is, maar gewoon het feit dat hij helemaal alleen is.
-
Cesky
- geregistreerd lid
- Contacteer:
Hij is er tot het laatste moment bij geweest, de laatste nacht hebben ze nog gewoon bij elkaar gelegen, hij is mee geweest naar de DA, en we zijn zelf naar het crematorium gereden, en ook daar heeft hij nog even bij hem in de mand gezeten. Het echte missen begon bij hem pas vanaf het moment dat hij gisteravond alleen de bench in moest. Vandaag overdag is hij ook behoorlijk van slag. Hij is regelmatig aan het zoeken.Chatterbox schreef:Heeft hij ook de kans gekregen om afscheid te nemen? Toen Donna overleed heb ik haar nog een middag thuis in haar mandje gelaten zodat de andere honden afscheid konden nemen van haar, ik had zelf het idee dat dit het rouwen makkelijker maakte.
-
Cesky
- geregistreerd lid
- Contacteer:
Ik denk dat we dit vanavond maar gaan proberen, en dan morgen maar even langs de DA voor advies, en dan evt. ook overleggen over zo'n verdamper.Gordonsetter23 schreef:in ons geval is hij stil in de slaapkamer ik vermoed dat dit komt omdat de slaapkamer naar ons ruikt en hij zo een beetje het gevoel heeft dat we er wel zijn.Cesky schreef:Bedankt voor je steun en antwoord. We hadden al wel overwogen om de bench mee naar boven te nemen 's nachts, maar dat lost het probleem voor overdag nog niet op. Waarom zou hij overdag op de slaapkamer wel stil zijn en beneden in de kamer niet?Gordonsetter23 schreef:
- Gordonsetter23
- Zeer actief
- Contacteer:
dit is volkomen normaal gedrag wat hij laat zien, dat zoeken kan nog wel een paar dagen duren, in het begin zei ik per ongeluk weleens de verkeerde naam en king raakte dan helemaal van de rel.Cesky schreef:Hij is er tot het laatste moment bij geweest, de laatste nacht hebben ze nog gewoon bij elkaar gelegen, hij is mee geweest naar de DA, en we zijn zelf naar het crematorium gereden, en ook daar heeft hij nog even bij hem in de mand gezeten. Het echte missen begon bij hem pas vanaf het moment dat hij gisteravond alleen de bench in moest. Vandaag overdag is hij ook behoorlijk van slag. Hij is regelmatig aan het zoeken.Chatterbox schreef:Heeft hij ook de kans gekregen om afscheid te nemen? Toen Donna overleed heb ik haar nog een middag thuis in haar mandje gelaten zodat de andere honden afscheid konden nemen van haar, ik had zelf het idee dat dit het rouwen makkelijker maakte.
we zitten nu in januari en ik kan nu sinds een maand zeggen dat king weer de oude is.
de leeftijd en de tijd dat ze samen zijn geweest spelen zo'n grote rol.
- Gordonsetter23
- Zeer actief
- Contacteer:
verwacht niet meteen wonderen, houd er rekening mee dat hij net zijn maatje kwijt is en moet wennen aan de nieuwe situatie.Cesky schreef:Ik denk dat we dit vanavond maar gaan proberen, en dan morgen maar even langs de DA voor advies, en dan evt. ook overleggen over zo'n verdamper.Gordonsetter23 schreef:in ons geval is hij stil in de slaapkamer ik vermoed dat dit komt omdat de slaapkamer naar ons ruikt en hij zo een beetje het gevoel heeft dat we er wel zijn.Cesky schreef:Bedankt voor je steun en antwoord. We hadden al wel overwogen om de bench mee naar boven te nemen 's nachts, maar dat lost het probleem voor overdag nog niet op. Waarom zou hij overdag op de slaapkamer wel stil zijn en beneden in de kamer niet?Gordonsetter23 schreef:
hij kan zoekerig zijn en pieperig, de eerste paar nachten deed king dit ook, een hand naast het bed en een aai over de kop wil dan wel helpen.
-
Cesky
- geregistreerd lid
- Contacteer:
Vannacht is het gelukkig goed gegaan!
We hebben een bench bij ons op de slaapkamer gezet, en afgezien van wat smekken en graven, hebben we hem niet gehoord. Het probleem van 's nachts is dus onder controle.
Vandaag gaan we proberen om een paar keer een korte tijd weg te gaan, ik hoop dat dat ook goed gaat. Het lijkt er overigens op dat hij niet zo zeer zijn broer mist, maar dat hij niet alleen wil zijn. Hij eet goed, speelt met z'n balletje, is buiten ook niet anders dan voorheen.
Het is mooi weer, dus vanmiddag gaan we lekker met hem naar het bos, kan hij zijn energie kwijt.
We hebben een bench bij ons op de slaapkamer gezet, en afgezien van wat smekken en graven, hebben we hem niet gehoord. Het probleem van 's nachts is dus onder controle.
Vandaag gaan we proberen om een paar keer een korte tijd weg te gaan, ik hoop dat dat ook goed gaat. Het lijkt er overigens op dat hij niet zo zeer zijn broer mist, maar dat hij niet alleen wil zijn. Hij eet goed, speelt met z'n balletje, is buiten ook niet anders dan voorheen.
Het is mooi weer, dus vanmiddag gaan we lekker met hem naar het bos, kan hij zijn energie kwijt.
-
Cesky
- geregistreerd lid
- Contacteer:
DAP is geweldig!!!
Afgelopen maandag heb ik bij de DA DAP gehaald. Volgens hem waren hier goede resultaten mee te halen. Maandag middag de verdamper in het stopcontact in de kamer gedaan, vlakbij de bench. Die avond is Jaro nog mee naar boven gegaan, om bij ons op de slaapkamer, in zijn eigen bench, te slapen.
Dinsdagavond in de kamer leek zijn gedrag te veranderen, hij werd veel rustiger. Daarom besloten we om hem niet zoals gepland op de overloop, maar in de bench in de huiskamer te laten slapen. het bleef doodstil, hij heeft echt geen kik gegeven. Woensdag ochtend om half 8 zijn we er uit gegaan, maar toen hadden we hem nog steeds niet gehoord. Toen we bij de bench kwamen werd er gerekt en gestrekt, maar we hoorden hem verder nog steeds niet. hij was erg relaxed!!!
Die middag zijn we nog even een half uurtje weg geweest, en de buren hebben hem toen niet gehoord. De volgende nacht ging ook prima.
We zijn zo trots op ons ventje, dat hij het zo snel zo goed oppakt, na nog nooit in zijn leven alleen te zijn geweest.
Zonder DAP waren we waarschijnlijk nog niet zo ver geweest.
Nogmaals bedankt voor alle tips, waarmee we de eerste dagen door gekomen zijn.
Groeten,
Cesky.
Dinsdagavond in de kamer leek zijn gedrag te veranderen, hij werd veel rustiger. Daarom besloten we om hem niet zoals gepland op de overloop, maar in de bench in de huiskamer te laten slapen. het bleef doodstil, hij heeft echt geen kik gegeven. Woensdag ochtend om half 8 zijn we er uit gegaan, maar toen hadden we hem nog steeds niet gehoord. Toen we bij de bench kwamen werd er gerekt en gestrekt, maar we hoorden hem verder nog steeds niet. hij was erg relaxed!!!
Die middag zijn we nog even een half uurtje weg geweest, en de buren hebben hem toen niet gehoord. De volgende nacht ging ook prima.
We zijn zo trots op ons ventje, dat hij het zo snel zo goed oppakt, na nog nooit in zijn leven alleen te zijn geweest.
Zonder DAP waren we waarschijnlijk nog niet zo ver geweest.
Nogmaals bedankt voor alle tips, waarmee we de eerste dagen door gekomen zijn.
Groeten,
Cesky.