Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

boek gekocht

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

aussie
Vaste gebruiker
Contacteer:

boek gekocht

Ongelezen bericht door aussie »

Eind deze maand krijgen we onze pup en om met deze hond geen fouten te maken ( ja, we zijn nog in de waan dat dat kan :smile: :smile: :smile: ) hebben we wat boeken gekocht, o.a. het boek "de vrouw die naar honden luistert"van Jan Fennel. Ik moet zeggen dat het een heel interessant boek is wat lekker wegleest ( ook belangrijk :W: , een boek met veel droge stof... daar kom ik niet doorheen :N: ). We zien al een aantal dingen die we met onze eerste 2 honden ( waarvan we er nu nog maar 1 hebben, de andere is vorige maand overleden ) toch echt wel verkeerd hebben gedaan. Vooral onze jongste hond waarvan we dachten dat ze toch duidelijk onder ons stond blijkt dus gewoon gedacht te hebben dat zij de alfateef was :19: Ze had nogal nare gedragstrekjes die dus allemaal daar naar terug te leiden zijn ( erg blafferig als er bezoek kwam, erg nerveus als ze aangelijnt werd, überhaupt een zenuwachtige hond enz. ) Hebben nog meer mensen dit boek gelezen ? Ik vind het een echte aanrader voor mensen met een hond met gedragsproblemen ( verlatingsangst, bijten, blaffen, trekken aan de lijn enz. ) Ik heb het boek nog niet helemaal uit, maar ben er al erg blij mee. Ook het tweede boek van haar "uw hond natuurlijk de baas" ligt al klaar om gelezen te worden. Ik zal niet al haar adviezen overnemen, maar toch zeker wel een heleboel :ok:
Afbeelding
ida
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door ida »

Ik verslind ook boeken over opvoeden enz. al jaren! Wat dat betreft wordt mijn eerst volgende hond perfect opgevoed.

Nog enkele leuke boeken zijn:
Denken als een hond van John Fisher
De hondenfluisteraar van Klaas Wijnberg
Toepoels puppywijzer van Gwen Bailey
Puppy's voor dummies van Sarah Hodgson
kaila
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): siberische husky, poes
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door kaila »

nog meer boeken:

Hondencultuur van Jean Donaldson
Dominantie feit of fictie Barry Eaton
Stop met Blaffen Karen Pryor
Afbeelding
aussie
Vaste gebruiker
Contacteer:

Jan Fennel krijg ik jeuk van.
Vaste gebruiker
Contacteer:

en bovenal...het werkt niet.
Hoe weet je dat als je het niet uitgeprobeerd hebt :denken:
Heb je het boek wel gelezen :19:
Er zijn veel mensen wel enthousiast over ? Hoe train jij dan, want ik zie in je handtekening beide honden een slipkettig dragen. Zo ben ik ook begonnen, 14 jaar geleden. En altijd een trekkende hond gehad. Slipketting werkte juist averechts. Pas toen ik de easywalker kocht had ik geen twee voorsleurende honden meer. Nu wil ik het anders proberen, op de natuurlijke manier. En dan in combi met de clicker.
Afbeelding
ikke24
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door ikke24 »

Wij voeden op volgens jan Fennel en we hebben de pup nu een week....sommige dingen werken echt!
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

aussie schreef:Pas toen ik de easywalker kocht had ik geen twee voorsleurende honden meer. Nu wil ik het anders proberen, op de natuurlijke manier. En dan in combi met de clicker.
Een easywalker? Is dat niet zo'n ding onder de oksel door? Dat zijn regelrechte ondingen. De enige reden dat je hond nu netjes loopt is omdat het verrekte zeer doet als je oksels opengeschuurd worden. :19:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
aussie
Vaste gebruiker
Contacteer:

De enige reden dat je hond nu netjes loopt is omdat het verrekte zeer doet als je oksels opengeschuurd worden
Nee hoor, ze hebben vanaf dag 1 nooit meer getrokken, geen kapotte oksels dus :pffff: Veel beter dan dat steeds terugtrekken met de slipketting wat dus bij hun echt niet werkte :19: Overigens gebruik ik hem al jaren niet meer, omdat ze niet meer trekt :ok:
Wij voeden op volgens jan Fennel en we hebben de pup nu een week....sommige dingen werken echt!
Nou, ik ben benieuwd hoor, we gaan het ook proberen.

Is er iemand die al langer via deze methode traint ?
Afbeelding
Maaike
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maaike »

Staar je niet blind op "natuurlijke methode". Ik heb een jaartje of 2 geleden op de BBC een programma gezien waarin zij ook zat. Zij maakt ook gewoon gebruik van hulpmiddelen (in dit programma de halti).

Lees ook nog eens de boeken die verder genoemd worden, hoe meer je in je rugzak kan stoppen hoe beter je kan inspelen op je pup.
Groetjes van mij en een poot van Casper
Afbeelding
**Ella**
aussie
Vaste gebruiker
Contacteer:

Lees ook nog eens de boeken die verder genoemd worden, hoe meer je in je rugzak kan stoppen hoe beter je kan inspelen op je pup.
O, ik heb nog een hele stapel liggen hoor :smile2: Het is maar goed dat we voor de pup komt 1 1/2 week vakantie hebben ( en erna ook nog 1 1/2 week :ok: ) We hebben nog genoeg te lezen :smile: :smile: :smile:
Afbeelding
amelie
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door amelie »

Ik vind al die boeken (en met name mevrouw Fennel) één groot nadeel hebben: ze pretenderen DE altijd werkende methode te zijn.
De theorie is prima en het is fijn om te weten waarom bepaalde dingen in het gedrag waarschijnlijk veroorzaakt kunnen worden.
En wat je er tegen/mee zou kunnen doen.

Het is precies hetzelfde wat ik tegen het gebruik van methodes heb bij het mensenonderwijs.
Een hond en een mens is meer dan een theorie. Het is een individu.

Echt hoor, er zijn absoluut rake dingen te vinden in al die opvoedingsboeken.
Maar de uberdominante reu van een kennis van me wordt echt niet makkelijker in de omgang wanneer hij moet wachten met eten tot hij gezien heeft hoe zijn baas een droog kaakje naar binnen werkt.

Kennis nemen van theorie is een goed iets, het daarna aanpassen aan het karakter en de geschiedenis van je eigen hond nog beter.

Wat ik nou zo jammer vind aan al die boeken is dat mensen zich soms blindstaren op "hoe het zou moeten" en daarbij bijna vergeten ook gewoon te genieten van hun hond.
Niet elke hond is een potentieel probleem.
aussie
Vaste gebruiker
Contacteer:

Tuurlijk genieten we van onze honden :boos: :boos: :boos: Ik wil alleen problemen voorkomen zoals we met één van onze andere honden hebben gehad. En dan zijn die boeken een welkom hulpmiddel :ok: Ik heb met mijn andere hond ( die vorige maand is overleden ) toch een aantal dingen mis gedaan, wil ik dus voortaan voorkomen :wink: Toen ik haar in huis kreeg was de Martin Gaus "trek-aan-die-slipketting-methode" in zwang, en die clickert er tegenwoordig ook lustig op los :smile2: :smile2: :smile2: Nou, die slipketting werkte dus echt averechts bij haar. Dus nu ga ik het op een andere manier proberen, haar manier en clickeren.
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

aussie schreef:
De enige reden dat je hond nu netjes loopt is omdat het verrekte zeer doet als je oksels opengeschuurd worden
Nee hoor, ze hebben vanaf dag 1 nooit meer getrokken, geen kapotte oksels dus :pffff: Veel beter dan dat steeds terugtrekken met de slipketting wat dus bij hun echt niet werkte :19: Overigens gebruik ik hem al jaren niet meer, omdat ze niet meer trekt :ok:
Je kan je neus de lucht wel insteken, maar die easywalker is voor een hond naarder dan een slipketting. Vandaar dat dat kreng je hond heeft laten stoppen met trekken. Of dacht je dat je hond ineens tot inkeer is gekomen? :19:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

amelie schreef:Ik vind al die boeken (en met name mevrouw Fennel) één groot nadeel hebben: ze pretenderen DE altijd werkende methode te zijn.
De theorie is prima en het is fijn om te weten waarom bepaalde dingen in het gedrag waarschijnlijk veroorzaakt kunnen worden.
En wat je er tegen/mee zou kunnen doen.
De theorie van Jann Fennel is helemaal niet prima. Een aloude dominantieregelstheorie is in een nieuw jasje gegoten en heeft het rangordeprobleem als hoofdprobleem van alle problemen gemaakt. Angstprobleem of agressieprobleem, het komt allemaal door de rangorde. Alleen de wijze waarop je dan met dat probleem moet omgaan om het te verhelpen heeft dan weer niets met de rangorde te maken.
Maar goed, die therapieachtige programma's zijn op zich allemaal wel prima hoor, dus in die zin is het geen fout boek. En ach, ze boert er goed op!
Mijn stijl is het alleen niet want er staan te veel onwaarheden in om me niet gek te ergeren...honden met scheidingsangst hebben allemaal een rangordeprobleem..grmlpfffp!
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
aussie
Vaste gebruiker
Contacteer:

Je kan je neus de lucht wel insteken, maar die easywalker is voor een hond naarder dan een slipketting. Vandaar dat dat kreng je hond heeft laten stoppen met trekken. Of dacht je dat je hond ineens tot inkeer is gekomen?
Ik heb daar een hele andere mening over, maar dat mag :pffff: :pffff: :pffff: :smile2: Steeds terugtrekken met een slipketting ( en zeker niet makkelijk met een langharige hond ) is én voor de hond én voor de baas niet fijn. Bij de eaywalker geen geruk meer aan de hond. Ze heeft welgeteld 1 x "erin gehangen", even niet leuk ( maar om nou heel pijnlijk te noemen ? Ze gilde de buurt lettelijk al bij elkaar als ik per ongeluk op haar teen stond en met die easywalker geen piep gegeven ), maar ze heeft het meteen nooit meer gedaan. Ook niet meer toen ze na een tijdje weer een gewone halsband kreeg.

Hihi...en nou ben ik zo benieuwd wat jij denkt daaruit af te leiden.
Alleen dapper heeft trouwens een slipketting. Cleo niet.

Quote:
Zo ben ik ook begonnen, 14 jaar geleden.

Hoezo zo? Hoe doe ik dan?
In ieder geval trainen m.b.v. een slipketting :smile2:
De helft ongeveer. Toen heb ik het weggepleurd.
Jammer, en niet uitgeprobeerd én niet gelezen. Ik had gehoopt een mening te krijgen van iemand die het wel gedaan en gelezen had :19: Positief of negatief, maakt me niet uit. Zolang het maar een mening uit eigen ervaring is :wink:
Afbeelding
aussie
Vaste gebruiker
Contacteer:

Jij wilt trouwens helemaal geen meningen. Jij wilt aaitjes over je bolletje.
:smile: :smile: :smile: :smile: :smile: :smile:
Nee hoor, ik wil op mijn buik gekriebeld worden :lekkerpuh:
Ik train niet met mijn honden. Hooguit wat basale opvoeding.
Dapper is namelijk nogal een vechtersbaasje en het zou niet goed zijn als die op het verkeerde moment losschiet.
Ah, ik begin je nu wel een beetje te begrijpen, je wilt geen opgevoede hond, jij wil op een andere manier samenleven met je honden. Prima hoor :ok: Dat is jouw manier en dat is zolang het geen overlast geeft in de omgeving helemaal geen probleem :ok: Maar ik wil dus wel een hond die gehoorzaam is, los kan lopen in het park / strand / bos enz., niet vecht met andere honden enz. en wil het op een natuurlijke manier doen. Zo wil ik graag samenleven met mijn hond :cheer: :cheer: :cheer:
Afbeelding
amelie
Zeer actief

aussie schreef: Ah, ik begin je nu wel een beetje te begrijpen, je wilt geen opgevoede hond, jij wil op een andere manier samenleven met je honden. Prima hoor :ok: Dat is jouw manier en dat is zolang het geen overlast geeft in de omgeving helemaal geen probleem :ok: Maar ik wil dus wel een hond die gehoorzaam is, los kan lopen in het park / strand / bos enz., niet vecht met andere honden enz. en wil het op een natuurlijke manier doen. Zo wil ik graag samenleven met mijn hond :cheer: :cheer: :cheer:
Wil je hiermee zeggen dat het maar helemaal aan de opvoeding ligt of je een hond hebt die vecht met andere reuen? :roll:
Marja
Zeer actief

Ongelezen bericht door Marja »

amelie schreef:
aussie schreef: Ah, ik begin je nu wel een beetje te begrijpen, je wilt geen opgevoede hond, jij wil op een andere manier samenleven met je honden. Prima hoor :ok: Dat is jouw manier en dat is zolang het geen overlast geeft in de omgeving helemaal geen probleem :ok: Maar ik wil dus wel een hond die gehoorzaam is, los kan lopen in het park / strand / bos enz., niet vecht met andere honden enz. en wil het op een natuurlijke manier doen. Zo wil ik graag samenleven met mijn hond :cheer: :cheer: :cheer:
Wil je hiermee zeggen dat het maar helemaal aan de opvoeding ligt of je een hond hebt die vecht met andere reuen? :roll:

Ja daar ben ik ook errug benieuwd naar :mrgreen:
Maar uh........als je het op een natuurlijke manier wilt doen dan laat je ze het toch juist lekker zelf uitvechten :wink:
groetjes Marja Zara en Stapper
Afbeelding
Natas.
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Natas. »

aussie schreef: Jammer, en niet uitgeprobeerd én niet gelezen. Ik had gehoopt een mening te krijgen van iemand die het wel gedaan en gelezen had :19: Positief of negatief, maakt me niet uit. Zolang het maar een mening uit eigen ervaring is :wink:
Ik heb het boek 3 kwart uitgelezen en niet geprobeerd............ mag ik reageren?
Je denkt toch echt niet dat ik dat soort dominantiegewauwel en de rangorde riedel ga uitproberen op een onzekere en angstige hond als Raisa?? Het woord 'uitproberen' alleen al.

Voor sommige honden zitten er absoluut bruikbare tips in, maar dat wil dus absoluut niet zeggen dat die hele theorie voor 100% heilig is. Dat wordt wel door Fennel gesuggereerd en dat vind ik niet klopppen.

amelie schreef:
aussie schreef:
Ah, ik begin je nu wel een beetje te begrijpen, je wilt geen opgevoede hond, jij wil op een andere manier samenleven met je honden. Prima hoor :ok: Dat is jouw manier en dat is zolang het geen overlast geeft in de omgeving helemaal geen probleem :ok: Maar ik wil dus wel een hond die gehoorzaam is, los kan lopen in het park / strand / bos enz., niet vecht met andere honden enz. en wil het op een natuurlijke manier doen. Zo wil ik graag samenleven met mijn hond :cheer: :cheer: :cheer:

:eek:
Goeie vraag!!
Afbeelding
amelie
Zeer actief

aussie schreef: Jammer, en niet uitgeprobeerd én niet gelezen. Ik had gehoopt een mening te krijgen van iemand die het wel gedaan en gelezen had :19: Positief of negatief, maakt me niet uit. Zolang het maar een mening uit eigen ervaring is :wink:
Ik geloof dat je genoeg meningen krijgt van mensen die het wel hebben gelezen.
Waarom moet je iets uitproberen voor je er van kan zeggen of je het er mee eens bent of niet? Ik ga mijn hond niet als proefkonijn gebruiken en al helemaal niet voor iets waar ik na het lezen al van kan zeggen dat het complete onzin is.
Lies en co
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lies en co »

Wij hebben het (grotendeels) gelezen, en passen de belangrijkste zaken toe. Ik vind dat het wel goede principes zijn. De finesse van het boek ben ik al lang vergeten, maar de basisprincipes zijn wel dagelijkse kost. Zo eet Dinah altijd na ons, en zal ik eerst door de deur gaan. Maar dat komt wel in meer boeken voor, dan die van haar. Ze is wel wat een onzekere hond, maar zal ons regelmatig testen op ons leiderschap. En dan kan het wel makkelijk zijn om eens goed de teugels aan te trekken, op deze manier.

Ik denk dat je beter zoveel mogelijk boeken goeie boeken leest, en er het beste uit haalt. Het hangt toch ook héél veel af, van welk ras en welke hond je hebt? Een ijzeren hand, dat lukt niet bij bij sommige honden.
aussie
Vaste gebruiker
Contacteer:

Allemaal heel erg bedankt voor jullie antwoorden en meningen. Ik heb nog meer boeken liggen en zal zeker uit dit boek, maar ook van andere boeken dingen toepassen. Alleen zo jammer dat op dit forum zo snel fel gereageerd wordt door sommige van de "oudere leden". Ik heb vooral van de wat nieuwere leden "normale antwoorden" ( ook via PB ) gehad. Niet meteen verwijtend. Gelukkig ook meningen van mensen die het inderdaad in de praktijk "uitgeprobeerd hebben"( jeetje zeg, wat kunnen jullie over een woord vallen :N: )
En ja, zonder iemand te willen beledigen, ik denk inderdaad dat een reu die steeds andere reuen aanvalt ( dus niet om zichzelf te verdedigen als hij aangevallen wordt, maar er gewoon bovenop duikt ) wat meer opgevoed moet worden :19: Wie vindt van niet houdt zichzelf voor de gek. Jij bent de leider ( en nee, geen "Jan" gewauwel, dat staat in alle hondenboeken ) en niet je reu.
Afbeelding
aussie
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ik denk dat je beter zoveel mogelijk boeken goeie boeken leest, en er het beste uit haalt. Het hangt toch ook héél veel af, van welk ras en welke hond je hebt? Een ijzeren hand, dat lukt niet bij bij sommige honden.
djoy
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door djoy »

er zijn veel manieren om een hond iets aan te leren.
ieder moet voor zich zelf een manier zoeken die bij baas en hond past.
dan is en blijft het ook leuk om met je hond bezig te zijn.
wij hebben drie honden en voor alle drie is er wat anders nodig om ze wat te leren.
soms komt er bij ons ook een slipketting aan te pas maar er wordt ook met een bal getraint.
ik heb al heel wat boeken gelezen en mensen gesproken.
over de clicker tot en met de tele tack.
er is voor ieder middel wel een voor en nadeel te vinden. :idea:
Afbeelding

mijn kanjer
Maxiem
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maxiem »

Ik heb allebei de boeken gelezen en uitgeprobeerd. Max gromde altijd bij het eten, en met die "gebareneettechniek" van haar doet ze het niet meer. :ok: Max is ook nogal bang voor vreemden enzo en nu zijn we dus bezig met negeren als ze aandacht afdwingt en dat boekt ook goede resultaten meot ik zeggen :cheer:
Max, 1-12-1999 - 29-10-2010. Je wordt gemist.
saffie
Zeer actief

Ongelezen bericht door saffie »

Ik heb het boek gelezen en ik vond het eerlijk gezegd geen goed boek. Vooral haar theorie dat alle mogelijke gedragsproblemen die honden kunnen hebben voortkomen uit een onduidelijke rangorde :denken:
Daar geloof ik dus niet in.
Maar nee, ik heb het niet uitgeprobeerd. Ja sommige dingen werken vast wel, zoals je hond negeren als hij tegen je opspringt. Dan houdt hij inderdaad vanzelf wel op omdat het niets oplevert. Maar volgens mij is dat niet echt een revolutionair nieuw inzicht ofzo, en zij schrijft het alsof het allemaal zo bijzonder is van haar dat ze dat bedacht heeft.
Dat stond me nogal tegen aan het boek.
Saskia en Saffie. Boy 2000-2014
Afbeelding
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Dus dan heb ik een onduidelijke rangorde met mijn teef, ze heeft verlatingsangst, valt uit naar andere honden........ luistert soms niet :19:

Ik ben meer de mening dat je naar de hond zelf moet kijken, hoe is hij en wat heeft hij nodig. Een onzekere hond heeft een hele andere opvoeding nodig als een zelfbewuste hond.
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

aussie schreef: En ja, zonder iemand te willen beledigen, ik denk inderdaad dat een reu die steeds andere reuen aanvalt ( dus niet om zichzelf te verdedigen als hij aangevallen wordt, maar er gewoon bovenop duikt ) wat meer opgevoed moet worden :19: Wie vindt van niet houdt zichzelf voor de gek. Jij bent de leider ( en nee, geen "Jan" gewauwel, dat staat in alle hondenboeken ) en niet je reu.
Was het maar zo simpel....
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Lysette schreef:
aussie schreef: En ja, zonder iemand te willen beledigen, ik denk inderdaad dat een reu die steeds andere reuen aanvalt ( dus niet om zichzelf te verdedigen als hij aangevallen wordt, maar er gewoon bovenop duikt ) wat meer opgevoed moet worden :19: Wie vindt van niet houdt zichzelf voor de gek. Jij bent de leider ( en nee, geen "Jan" gewauwel, dat staat in alle hondenboeken ) en niet je reu.
Was het maar zo simpel....
Ja, precies...

Als verantwoordelijke baas kan je wel alles doen wat in je macht ligt om te voorkomen dat je reu op andere reuen kan klappen. Maar je kan moeilijk een goed gesprek gaan voeren 'dat hij dat niet meer mag doen voortaan'.

Ik heb vandaag sinds lange tijd Saar weer eens in paniek bij me moeten zien te krijgen en houden omdat ze als een gestoorde aan het piepen en wegschieten was voor een (hardstikke rustige en lieve) Herder.
Zal morgen ook eens een goed gesprek met haar gaan voeren "luister Saar, wil jij niet meer zo bang reageren, niet meer zo piepen hoor, afgelopen nu! Ik ben de leider :pffff: ".
Afbeelding
poemoekelke
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door poemoekelke »

de hondenfluisteraar van klaas wijnberg heb ik hier ook liggen. en ergens zeer ver weg wel te verstaan. mijn hele wereld storte onderhand in met het lezen van dit boek! al dat gedoe over je als een hond te gedragen, niet mogen knuffelen of praten tegen je hond...pff niks voor mij!

wat ik een super boek vind is
puppys voor dummies van sarah hodgson
erg leuk en makkelijk leesbaar en zeer veel goeie tips. ook voor de ervaren hondenliefhebber een tof boek!

heb het altijd in de buurt liggen. enige jammere is aan al die boeken dat ze vaak kijken naar de opvoeding van een pup en niet zo sterk naar een hond die al wat ouder is.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”