Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Welk ras voor ons?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Femmel
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Femmel »

Weleens aan een Hollandse Smous gedacht?

De Hollandse Smoushond is aanhankelijk, vrolijk, vriendelijk en vrij van aard. Honkvast. Niet zenuwachtig, druk, of schrikachtig. Een ruighari-ge, levendige, beweeglijke, krachtig en vierkant gebouwde hond. Hoogtemaat reuen circa 37-42 cm, teven 35-40 cm. Gewicht 9 a 10 kilogram

Op http://www.hollandse-smoushond.nl/ kun je wat meer lezen over het ras en foto's bekijken!
Groetjes,

Femke

Afbeelding

In loving memory ons Goldensnoetje Joy* (14 februari 1997 - 26 juli 2010)
Voor altijd in ons hart lieve Ginny* (23 januari 2005 - 21 augustus 2014)
Mihbol
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Mihbol »

Ja dat zou nou een perfecte maat zijn voor ons en het karakter zou ook goed bij ons passen, alleen willen wij echt een kortharige hond en aangezien deze honden ruwharig zijn valt hij helaas af :(:

@Melanie74: Nee, ik had denk ik toch de shiba inu voor me
bulldogmiep
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Alaskan malamute
Engelse bullterrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door bulldogmiep »

wat dacht je misschien van een basset
Afbeelding
zijn niet al te groot hebben niet te veel energie zoals een jaky
zijn kortharig en ooo zo schattig
have a nice day
Afbeelding
Kusjes BullDogMiep
Mihbol
Vaste gebruiker

Sorry maar die vind ik ehm..niet zo leuk om te zien zegmaar :roll: Vaak hangt de buik en oren over de grond enzo..nee, dat is een beetje te lomp en te log. Al lijken me het wel hele lieve honden hoor. Er liep er ook 1 bij de puppycursus die ik toen gevolgd heb met de Jack Russell van mijn vriend maar het is niet echt een hond waar ik voor zou kiezen .
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

bulldogmiep schreef:wat dacht je misschien van een basset
Afbeelding
zijn niet al te groot hebben niet te veel energie zoals een jaky
zijn kortharig en ooo zo schattig

En oohhhh zo eigenwijs, met een jachtinstinct waar je u tegen zegt :mrgreen:
M@ri@nne
Zeer actief

Ongelezen bericht door M@ri@nne »

Groetjes, Marianne.
Afbeelding
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

[quote="Mihbol"]Ja dat zou nou een perfecte maat zijn voor ons en het karakter zou ook goed bij ons passen, alleen willen wij echt een kortharige hond en aangezien deze honden ruwharig zijn valt hij helaas af :(:

Ik weet natuurlijk jullie motivatie niet waarom je een kortharige hond wilt, maar als dat is om het verharen dan ben je denk ik beter af met een ruwharige hond. Ik heb zelf een kortharige hond en qua verzorging is het wel makkelijk; modder e.d is er al afgevallen voordat we thuis zijn en anders een vochtige doek erover. Maar de haren :roll:, die kleine rothaartjes steken overal in en krijg je er niet makkelijk af..
Allemaal overwegingen om mee te nemen bij jullie beslissing :wink: .

Succes met de zoektocht; leuk om te doen hè!

Gr.Marijke
Gr. Marijke
Afbeelding
Sietske*
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sietske* »

Hé gooit ze zo maar even mijn Tara in de aanbieding :mrgreen:

Maar inderdaad, het Markiesje zou een optie zijn. Is wel niet helemaal kortharig, maar je hebt er weinig vachtverzorging aan. Af en toe een keer met een kammetje er door.
Wat Marijke hierboven ook al zegt wat de losse haren betreft kun je beter geen korthaar hebben. Die verliezen ook haar maar dat prikt overal in en krijg je bijna niet weg. Als de dames hier verharen dan wolken die haren bij elkaar in een hoekje en pak je ze zo op. Alleen op de vloerkleden blijft het haar "plakken" :boos: Maar dat zou met een korthaar nog veel erger zijn.
Groetjes van Sietske en een knuffel van Tara en Babbe

AfbeeldingAfbeelding
Mihbol
Vaste gebruiker

Oooh jaa die Markiesjes zijn wel erg leuk :mrgreen: De karakter beschrijving spreekt me ook wel aan. Dat ga ik eens even aan m'n moeder laten zien!

Onze ervaring is dat kortharen minder snel stinken en je hebt het gemak dat je niet naar de trimmer hoeft. Moet een Markiesje naar de trimmer? Voor de verharing maakt het niet zo veel uit korte haren steken, lange fijne haren plakken.
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Mihbol schreef:Oooh jaa die Markiesjes zijn wel erg leuk :mrgreen: De karakter beschrijving spreekt me ook wel aan. Dat ga ik eens even aan m'n moeder laten zien!

Onze ervaring is dat kortharen minder snel stinken en je hebt het gemak dat je niet naar de trimmer hoeft. Moet een Markiesje naar de trimmer? Voor de verharing maakt het niet zo veel uit korte haren steken, lange fijne haren plakken.
als mijn kortharige mechelse herder weer in de koeienstront heeft liggen rollen, stinkt ze och wel behoorlijk hoor :mrgreen:
Mihbol
Vaste gebruiker

Echt?? :eek: Dat had ik nou nooit gedacht van een korthaar zeg :mrgreen:
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Mihbol schreef:Echt?? :eek: Dat had ik nou nooit gedacht van een korthaar zeg :mrgreen:
zo zie je maar, leer je alke dag iets bij :mrgreen:
:wink:
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Mihbol schreef:Ja dat zou nou een perfecte maat zijn voor ons en het karakter zou ook goed bij ons passen, alleen willen wij echt een kortharige hond en aangezien deze honden ruwharig zijn valt hij helaas af :(:

@Melanie74: Nee, ik had denk ik toch de shiba inu voor me

Oke, was een ideetje..... (het is niet mijn ras.....)
Sietske*
Zeer actief
Contacteer:

Mihbol schreef:Oooh jaa die Markiesjes zijn wel erg leuk :mrgreen: De karakter beschrijving spreekt me ook wel aan. Dat ga ik eens even aan m'n moeder laten zien!

Markiesjes hoeven niet naar de trimmer. Het enige wat ik soms bij mijn honden doe is af en toe het overtollige haar tussen de voetzooltjes wegknippen. Uiteraard moeten nageltjes wel geknipt worden enzo maar da's bij elk ras.
Verder hebben de meeste Markiesjes geen typische hondengeur :wink:

AfbeeldingAfbeelding
Mihbol
Vaste gebruiker

Het klinkt allemaal wel goed..en mijn ouders stonden net alle 2 te kwijlen bij de foto's van de Markiesjes :cheer: Ze vinden het leuke hondjes om te zien en mijn moeder vond de karakterbeschrijving echt ideaal. Maar is het echt zo dat Markiesjes over het algemeen zo makkelijk, rustig en sociaal zijn?

Voorlopig komt er nog geen hondje want we gaan eerst 2 weken op vakantie, maar als ik door blijf "zeuren" dan komt 'ie er wel na de vakantie denk ik :wink: Maar alvast orienteren kan geen kwaad natuurlijk.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Mihbol schreef:Het klinkt allemaal wel goed..en mijn ouders stonden net alle 2 te kwijlen bij de foto's van de Markiesjes :cheer: Ze vinden het leuke hondjes om te zien en mijn moeder vond de karakterbeschrijving echt ideaal. Maar is het echt zo dat Markiesjes over het algemeen zo makkelijk, rustig en sociaal zijn?

Voorlopig komt er nog geen hondje want we gaan eerst 2 weken op vakantie, maar als ik door blijf "zeuren" dan komt 'ie er wel na de vakantie denk ik :wink: Maar alvast orienteren kan geen kwaad natuurlijk.
zeker kan oriënteren geen kwaad, alleen maar goed, bedenk je alleen wel dat er een wachtlijst kan zijn voor een markiesje.. dus niet denken dat je na de vakantie 1, 2, 3 een pup in huis kan hebben ;)

ik ga er natuurlijk van uit dat jullie een pup willen hebben van een goede fokker ;)
Mihbol
Vaste gebruiker

Een stamboom vinden wij niet belangrijk en wij zouden ook gerust bij een particulier een pup halen. Maar ook die zijn schaars heb ik gemerkt. Ik las op de site van de markiesjesvereniging dat er inderdaad een flinke wachtlijst is.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Mihbol schreef:Een stamboom vinden wij niet belangrijk en wij zouden ook gerust bij een particulier een pup halen. Maar ook die zijn schaars heb ik gemerkt. Ik las op de site van de markiesjesvereniging dat er inderdaad een flinke wachtlijst is.
misschien kun je nog even hier op het forum lezen hoe en wat qua fokken? misschien dat je dan je mening over wel of geen stamboom herziet :wink:

http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=78110
pooh
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder

Ongelezen bericht door pooh »

:sst:
Mihbol
Vaste gebruiker

Ja, ik weet wel hoe het zit met dat fokken en wat jullie daarmee bedoelen. Maar dat houd je toch niet tegen.
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Mihbol schreef:Ja, ik weet wel hoe het zit met dat fokken en wat jullie daarmee bedoelen. Maar dat houd je toch niet tegen.
Er zitten ook wel look a likes in het asiel. Volgens mij worden er overigens weinig Markiesjes buiten de vereniging gefokt.

Anne
Mihbol
Vaste gebruiker

Er zullen ook best (look a likes) in het asiel zitten, maar als je bijvoorbeeld op de sites van de asielen kijkt, dan hebben alle honden wel wat. Die kan niet alleen thuis, die niet met katten, die bijt naar kinderen enz enz. Je moet het echt treffen dan. Bij een pup is dat weer anders natuurlijk.

Ik snap wel dat jullie voor stamboom enzo zijn. Ik zeg niet dat we persee geen stamboom willen, maar het is voor ons niet noodzakelijk. Maar ik heb eigenlijk geen zin om die discussie aan te gaan. Ik heb alles meegekregen van de Jack Russels en de Black and Tan enzo, en dat eindigd toch altijd hetzelfde. Maar laat iedereen gewoon zelf doen wat hij/zij wilt.
amiwoods
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door amiwoods »

bedoel met dat vos uiterlijk misschien een finse spits??? :denken:
groetjes Karen en de doggies
Afbeelding
www.nudos.nl
Mihbol
Vaste gebruiker

Ja die lijkt ook op de shiba inu enzo. Zoiets bedoelde ik wel, maar dat is niks voor ons.
Rob*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rob* »

Een Basenji misschien?
Mihbol
Vaste gebruiker

Het lijkt wel een beetje op een uit de kluiten gewassen Jack Russel :mrgreen: Zijn leuk om te zien, maar volgens mij ook niet de makkelijkste honden wat ik zo lees. Ik denk ook niet dat mijn ouders zo'n hond leuk vinden.
Sietske*
Zeer actief
Contacteer:

Mihbol schreef:Het klinkt allemaal wel goed..en mijn ouders stonden net alle 2 te kwijlen bij de foto's van de Markiesjes :cheer: Ze vinden het leuke hondjes om te zien en mijn moeder vond de karakterbeschrijving echt ideaal. Maar is het echt zo dat Markiesjes over het algemeen zo makkelijk, rustig en sociaal zijn?
De meeste Markiesjes zijn inderdaad makkelijk, rustig en sociaal. Maar er zit wel degelijk verschil in karakter tussen het ene of het andere hondje. Zo is Babbe een heel rustig, wat terughoudend hondje terwijl Tara buitenshuis echt een hittepit is. Die is dus niet te stoppen als ze mee mag. Maar binnenshuis zijn ze alletwee heel rustig.
Als je echt geïnteresseerd bent in het Markiesje zou ik je adviseren eens in het echt kennis te maken met wat hondjes. De rasvereniging organiseert 16 en 17 september een Markiesjesweekend op vakantiepark het Lierderholt in Beekbergen en op 1 oktober is de jaarlijkse clubmatch in Overberg. Verder kun je eens een kijkje nemen op het Markiesjeforum http://www.xsbb.nl/phpbb/index.php?id=h ... c18b75cfd0 wellicht dat er iemand met een Markiesje in jullie buurt woont waar je eens mag gaan kijken.
Mihbol schreef:Voorlopig komt er nog geen hondje want we gaan eerst 2 weken op vakantie, maar als ik door blijf "zeuren" dan komt 'ie er wel na de vakantie denk ik :wink: Maar alvast orienteren kan geen kwaad natuurlijk.
Laat ik je maar even snel uit de droom helpen. De wachtlijst voor een Markiesje is de afgelopen maanden weliswaar stevig afgenomen maar nog steeds is de wachttijd voor een teefje ongeveer een half jaar en voor een reu iets korter. Wie een Markiesje wil moet enig geduld hebben :wink: .

De meeste Markiesjes worden geboren bij particuliere gezinnen die eenmalig een nestje fokken met hun teef. Dit gebeurt dan onder begeleiding van de rasvereniging (de FAC maakt dan ook de combinaties). Dit komt omdat het Markiesje een ras in opbouw is en er maar een handjevol echte fokkers zijn die dus vaker een nestje fokken. Zou er alleen door deze echte fokkers gefokt worden dan zou er binnen de kortste keren geen ras meer over zijn.
Alleen via de rasvereniging is het mogelijk om aan een echt Markiesje te komen. Alle fokkers bemiddelen hun pups namelijk via de rasvereniging. Buiten de rasvereniging om worden er wel zogenaamde Markiesjes verkocht maar de afstamming van deze hondjes is meestal totaal niet bekend omdat er lukraak bastaardjes ingekruist worden waarbij de lat niet hoog wordt gelegd wat betreft de mate waarin zo'n bastaardje voldoet aan de rasstandaard. Je kunt dan eigenlijk beter spreken van Markiesjes-achtige hondjes. Ik adviseer je dan ook om alleen een Markiesje via de rasvereniging aan te schaffen. Voor de wachttijd hoef je het niet te laten want die is buiten de vereniging om net zo lang en de prijs ligt vaak een stuk hoger.

AfbeeldingAfbeelding
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Mihbol schreef: Ik heb alles meegekregen van de Jack Russels en de Black and Tan enzo, en dat eindigd toch altijd hetzelfde.

Hoe bedoel je dat??

Ik twijfel toch of je precies weet wat het inhoudt wat verantwoord fokken betekend.... het gaat wel om de gezondheid van je hondje wat jarenlang je maatje is...... waar je heerlijk van kan genieten omdat hij niet zwaar ziek is :19: van erfelijke afwijkingen.

Ik wil je niet afschrikken maar bijna bij ieder ras heeft zijn erfelijke afwijkingen, misschien toch raadzaam om je daar wat verder in te verdiepen. :wink: en dan voor een hondje gaan.
Mihbol
Vaste gebruiker

Sietske* schreef:
De meeste Markiesjes zijn inderdaad makkelijk, rustig en sociaal. Maar er zit wel degelijk verschil in karakter tussen het ene of het andere hondje. Zo is Babbe een heel rustig, wat terughoudend hondje terwijl Tara buitenshuis echt een hittepit is. Die is dus niet te stoppen als ze mee mag. Maar binnenshuis zijn ze alletwee heel rustig.
Als je echt geïnteresseerd bent in het Markiesje zou ik je adviseren eens in het echt kennis te maken met wat hondjes. De rasvereniging organiseert 16 en 17 september een Markiesjesweekend op vakantiepark het Lierderholt in Beekbergen en op 1 oktober is de jaarlijkse clubmatch in Overberg. Verder kun je eens een kijkje nemen op het Markiesjeforum http://www.xsbb.nl/phpbb/index.php?id=h ... c18b75cfd0 wellicht dat er iemand met een Markiesje in jullie buurt woont waar je eens mag gaan kijken.
Mihbol schreef:Voorlopig komt er nog geen hondje want we gaan eerst 2 weken op vakantie, maar als ik door blijf "zeuren" dan komt 'ie er wel na de vakantie denk ik :wink: Maar alvast orienteren kan geen kwaad natuurlijk.
Laat ik je maar even snel uit de droom helpen. De wachtlijst voor een Markiesje is de afgelopen maanden weliswaar stevig afgenomen maar nog steeds is de wachttijd voor een teefje ongeveer een half jaar en voor een reu iets korter. Wie een Markiesje wil moet enig geduld hebben :wink: .

De meeste Markiesjes worden geboren bij particuliere gezinnen die eenmalig een nestje fokken met hun teef. Dit gebeurt dan onder begeleiding van de rasvereniging (de FAC maakt dan ook de combinaties). Dit komt omdat het Markiesje een ras in opbouw is en er maar een handjevol echte fokkers zijn die dus vaker een nestje fokken. Zou er alleen door deze echte fokkers gefokt worden dan zou er binnen de kortste keren geen ras meer over zijn.
Alleen via de rasvereniging is het mogelijk om aan een echt Markiesje te komen. Alle fokkers bemiddelen hun pups namelijk via de rasvereniging. Buiten de rasvereniging om worden er wel zogenaamde Markiesjes verkocht maar de afstamming van deze hondjes is meestal totaal niet bekend omdat er lukraak bastaardjes ingekruist worden waarbij de lat niet hoog wordt gelegd wat betreft de mate waarin zo'n bastaardje voldoet aan de rasstandaard. Je kunt dan eigenlijk beter spreken van Markiesjes-achtige hondjes. Ik adviseer je dan ook om alleen een Markiesje via de rasvereniging aan te schaffen. Voor de wachttijd hoef je het niet te laten want die is buiten de vereniging om net zo lang en de prijs ligt vaak een stuk hoger.
Bedankt voor je info! Maarre, een half jaar na de vakantie is ook na de vakantie :wink: Maar mag ik dan vragen wat jij van deze advertentie vind? http://koopjes.marktplaats.nl/dieren_en ... ET%2B&df=1
Mihbol
Vaste gebruiker

Melanie 74 schreef:
Mihbol schreef: Ik heb alles meegekregen van de Jack Russels en de Black and Tan enzo, en dat eindigd toch altijd hetzelfde.

Hoe bedoel je dat??

Ik twijfel toch of je precies weet wat het inhoudt wat verantwoord fokken betekend.... het gaat wel om de gezondheid van je hondje wat jarenlang je maatje is...... waar je heerlijk van kan genieten omdat hij niet zwaar ziek is :19: van erfelijke afwijkingen.

Ik wil je niet afschrikken maar bijna bij ieder ras heeft zijn erfelijke afwijkingen, misschien toch raadzaam om je daar wat verder in te verdiepen. :wink: en dan voor een hondje gaan.
Nou ik bedoel de discussie over black and tan jack russels dat dat geen echte jacks zijn, en over de stambomen ed.

Geloof me maar dat ik weet wat het allemaal inhoud. Ik heb dan zelf wel geen hond maar ik heb er als ware wel al 1 aangeschaft en opgevoed, dus me er ook goed in verdiept. Alleen woont het beestje bij mijn vriend.
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”