Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hond grommend begeleiden, vreemd baasje

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

bulletjebe
Zeer actief
Mijn ras(sen): bullmastiff
Contacteer:

Hond grommend begeleiden, vreemd baasje

Ongelezen bericht door bulletjebe »

Gisteravond liepen we met Ambos (67 kg) in een bosweg richting onze auto. We naderden een huis en we lijnen hem aan. Vanuit het huis komen twee middenslag honden aangestormd die hem meteen aanvallen. Hij verdedigt zich uiteraard en meer dan een schermutseling was het niet. :wink:

1 van de twee gaat terug naar binnen, nadat er een baasje vanuit de garage de honden terug riep. Wij lopen door met een grommende reu achter ons aan, om ons heen draaien en voor Ambos draaien en maar grommen....

Baas was alweer terug naar binnen, terwijl hij heel goed wist dat er maar eentje terug was gekomen en wij liepen gewoon door. Ondertussen onze hond aangelijnd gehouden en totdat we bij de auto kwamen deed onze hond niks meer dan alleen maar de boel in de gaten houden en wat trekken aan de riem. Maar toen moest hij in de auto, de grommende kleinere hond was er nog steeds en wilde nog steeds aanvallen.. Mijn man heeft tenslotte een stuk tak in zijn richting gegooid, want hij wilde niet weg gaan, het hielp overigens niks, hij bleef om ons heen draaien, alleen nam hij wat meer afstand.

We hebben onze hond niet losgelaten om ze het maar uit te laten zoeken want als het een bloederige toestand wordt, kan het wel eens zo zijn dat de grootste de schuld krijgt en wij proberen onze honden niet te laten vechten, dus dat laat ik niet verpesten als het even kan.

Ik vind dit zo'n vreemde manier van reageren van die baas, ik zou mijn hond terug roepen en achter een hek zetten. Die zou er zowiezo al achter zitten als ik aan een drukbezocht bosweggetje woonde, want je hond kan zomaar naar de drukke weg meelopen met een andere hond en overreden worden etc.

Maar wat ik me afvroeg was: Waarom zou die hond zo lang meelopen met een grotere hond? De andere was al weggegaan dus er was vanuit zijn kant geen hulp meer.
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Hij was toch aan het winnen? Jullie liepen immers voor hem weg in zijn optiek. :wink: Verder bleef hij blijkbaar op voor hem veilige afstand. Ik vind het niet zo raar hoor! Wel asociaal overigens van de baas.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
BRENNEKE Marion
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door BRENNEKE Marion »

Eline* schreef:Hij was toch aan het winnen? Jullie liepen immers voor hem weg in zijn optiek. Ik vind het niet zo raar hoor!
Juist ! Dit is precies wat ik ook denk.

Wat ik trouwens ook niet kan uitstaan, zijn die bazen, die altijd maar denken dat de wereld van hun (of beter van hun honden) is.
Wij hebben b.v. het probleem, dat wij windhonden hebben en die kan je nu eenmaal niet altijd en overal laten loslopen. Nu hebben zij ook nog eens de gewoonte, naar andere honden uit te vliegen, als zij aan de leiband zijn.
Moet je eens met drie volwassen Saluki-reuen aan de leiband wandelen en dan komt ineens een Labrador-reu (of iets anders) op je af. Baasje roept van ver "mijn hond is heel lief" en doet totaal niks om zijn hond terug te roepen :roll:

Groetjes
Marion
A dog is for life, not just for christmas !
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

BRENNEKE Marion schreef:
Eline* schreef:Hij was toch aan het winnen? Jullie liepen immers voor hem weg in zijn optiek. Ik vind het niet zo raar hoor!

Wat ik trouwens ook niet kan uitstaan, zijn die bazen, die altijd maar denken dat de wereld van hun (of beter van hun honden) is.
Wij hebben b.v. het probleem, dat wij windhonden hebben en die kan je nu eenmaal niet altijd en overal laten loslopen. Nu hebben zij ook nog eens de gewoonte, naar andere honden uit te vliegen, als zij aan de leiband zijn.
Moet je eens met drie volwassen Saluki-reuen aan de leiband wandelen en dan komt ineens een Labrador-reu (of iets anders) op je af. Baasje roept van ver "mijn hond is heel lief" en doet totaal niks om zijn hond terug te roepen :roll:

Groetjes
Marion
Ben met je eens, dat bazen hun hond niet naar een aangelijnde hond moeten laten gaan, al is dat beest nog zo "lief".
Als het vaker voorkomt zou je een blikje met een handvol kiezelsteentjes er in mee kunnen nemen.
Vaak werkt dat heel goed. Je hoeft dat blikje niet tegen de vreemde hond aan te gooien, maar met een snelle armbeweging in zijn richting hard rammelen werkt vaak al.
Ik heb het zelf gebruikt als mijn hond loops was en er loslopende reuen kwamen "kennis maken" :wink:
Groetjes van Nettie
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

wat een aso-baas zeg.
Afbeelding
bulletjebe
Zeer actief
Mijn ras(sen): bullmastiff
Contacteer:

Ongelezen bericht door bulletjebe »

Eline* schreef:Hij was toch aan het winnen? Jullie liepen immers voor hem weg in zijn optiek. :wink: Verder bleef hij blijkbaar op voor hem veilige afstand. Ik vind het niet zo raar hoor! Wel asociaal overigens van de baas.
Ja, dat zal hij vast wel gedacht hebben, dat we wegliepen en dat begrijp ik. Maar meestal als je een huis passeert, komen de honden eventjes tot aan het einde van hun terrein waar dan ook nog vaak een hek voor staat en als je dan voorbij loopt, gaan ze weer terug. Dat deed zijn kameraadje tenslotte ook toen hun baasje hun terugriep. Maar alleen deze reu luisterde niet en besloot met ons mee te lopen.

Stel je voor dat we van plan waren om nog twee uur door te lopen, dan kan er vanalles gebeuren met zo'n nalopende hond. Ik zou zelf als baas dat risico nooooit durven nemen.

Toen wij wegreden, ging de hond gewoon verder scharrelen en zijn baasje ziet dan helemaal niet wat hij doet, het blijft me verbazen eigenlijk.
Edwin Fagnano
Actief
Mijn ras(sen): Rodesian Ridgeback
Contacteer:

Ongelezen bericht door Edwin Fagnano »

ranetje schreef:
BRENNEKE Marion schreef:

Groetjes
Marion
Ben met je eens, dat bazen hun hond niet naar een aangelijnde hond moeten laten gaan, al is dat beest nog zo "lief".
Als het vaker voorkomt zou je een blikje met een handvol kiezelsteentjes er in mee kunnen nemen.
Vaak werkt dat heel goed. Je hoeft dat blikje niet tegen de vreemde hond aan te gooien, maar met een snelle armbeweging in zijn richting hard rammelen werkt vaak al.
Ik heb het zelf gebruikt als mijn hond loops was en er loslopende reuen kwamen "kennis maken" :wink:
Groetjes van Nettie
Ben het er ook mee eens. Alleen met dat blikje, schrikt je eigen hond dan niet?
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Edwin Fagnano schreef:
ranetje schreef:
BRENNEKE Marion schreef:

Groetjes
Marion
Groetjes van Nettie
Blijkt in de praktijk erg mee te vallen.
Ik kan me voorstellen dat je daar aan denkt. Vooral omdat ik dat blikje soms ook gebruik om mijn eigen hond een waarschuwing te geven.
Waarom ze niet schrikt als ik het in zo'n situatie gebruik? :denken:
Omdat ik meteen heel vriendelijk tegen haar zeg dat ze mooi meekomt en een brave hond is.
Kennelijk maakt ze daardoor zelf onderscheid.
Bovendien gaat mijn arm met blikje overduidelijk richting vreemde hond.
Ze snapt kennelijk dat ik haar "help".
Groetjes van Nettie
Edwin Fagnano
Actief
Mijn ras(sen): Rodesian Ridgeback
Contacteer:

Ongelezen bericht door Edwin Fagnano »

ranetje schreef:
Edwin Fagnano schreef:
ranetje schreef:
BRENNEKE Marion schreef: Juist ! Dit is precies wat ik ook denk.

Groetjes
Marion
Groetjes van Nettie
Blijkt in de praktijk erg mee te vallen.
Ik kan me voorstellen dat je daar aan denkt. Vooral omdat ik dat blikje soms ook gebruik om mijn eigen hond een waarschuwing te geven.
Waarom ze niet schrikt als ik het in zo'n situatie gebruik? :denken:
Omdat ik meteen heel vriendelijk tegen haar zeg dat ze mooi meekomt en een brave hond is.
Kennelijk maakt ze daardoor zelf onderscheid.
Bovendien gaat mijn arm met blikje overduidelijk richting vreemde hond.
Ze snapt kennelijk dat ik haar "help".
Groetjes van Nettie
Ja dat kan ik me voorstellen, je moet het dus op tijd gebruiken. Want als de 'vreemde' hond al dichtbij is of je eigen hond aan het besnuffelen of wat dan ook is dan is het onderscheid voor de honden moeilijk te maken denk ik en zullen ze beide schrikken.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”