Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Alleen laten

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Dazwa84

Alleen laten

Ongelezen bericht door Dazwa84 »

Eerlijk gezegd heb ik Belle nog niet helemaal 'alleen' gelaten. Dat wil zeggen, dat ik bijvoorbeeld even naar de supermarkt ging ofzo. Ze gaat vaak met me mee. Wel heb ik vaak geoefend met dat ze in een andere kamer zit dan ik, en dat ging vrij goed. Als ze wel ging piepen dan wachte ik tot ze stil was en kwam ik nonchalant de kamer weer binnen. Vanaf nu wil ik echt oefenen met echt alleen zijn, dus de tijd wat meer opbouwen zodat ik straks ook even snel een boodschap kan doen zonder Belle (ben al twee keer erop gewezen dat ze niet mee de supermarkt in mag, ook niet op schoot :wink: ). Denken jullie dat ik een beetje laat ben hiermee? Zelf had ik het idee om eerst een band op te bouwen, elkaar te leren kennen, en dan echt oefenen met het 'echt' alleen in huis zijn...
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Wij zijn bij Buffy pas echt laat begonnen met het alleen zijn opbouwen en die kan nu goed een tijd alleen zijn. Als ze al alleen kan blijven als jij gaat douchen of naar de w.c. o.i.d. ben je al een heel eind. Meestal worden pups wat zelfstandiger rond de drie maanden en dan kan je ook het gemakkelijkst het alleen zijn gaan opbouwen imo.

Anne
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

starfleet schreef:Wij zijn bij Buffy pas echt laat begonnen met het alleen zijn opbouwen en die kan nu goed een tijd alleen zijn. Als ze al alleen kan blijven als jij gaat douchen of naar de w.c. o.i.d. ben je al een heel eind. Meestal worden pups wat zelfstandiger rond de drie maanden en dan kan je ook het gemakkelijkst het alleen zijn gaan opbouwen imo.

Anne
Sluit ik me bij aan.

Wat hier ook heeeeel goed werkte (en bij Buffy ook toch?) was de Kong.

Daar zijn ze zo 15-20 minuten mee bezig, net lang genoeg om even een boodschap te doen, en dan kan je het vandaaruit verder uitbouwen.

Ik zelf gaf de kong dan ook alleen maar als ik wegging als teken van 'kong=baasje even weg, maar komt ook weer terug'. Of dat zo werkt geen idee, maar zo deed ik het :mrgreen:
Afbeelding
BRENNEKE Marion
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door BRENNEKE Marion »

Moos schreef:Daar zijn ze zo 15-20 minuten mee bezig, net lang genoeg om even een boodschap te doen
Hebben jullie geluk in Nederland zeg :wink:
In België moet je in elke supermarkt al minstens een half uur aan de kassa staan :boos:

Nee maar serieus. Normaal moet het wel lukken als je hond al effkes alleen blijft als je b.v. de was gaat ophangen of zo. Zij hebben toch een heel ander tijdsbesef en als het een bepaalde tijd goed gaat, komt de rest ook wel in orde.

Marion
A dog is for life, not just for christmas !
Afbeelding
Dazwa84

Bedankt voor jullie reacties! De kong is inderdaad een goeie, heb hem twee keer gegeven maar ze kreeg wat ik er in had gestopt niet goed eruit dus ik moet ff wat aantrekkelijkers erin stoppen.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Dazwa84 schreef:Bedankt voor jullie reacties! De kong is inderdaad een goeie, heb hem twee keer gegeven maar ze kreeg wat ik er in had gestopt niet goed eruit dus ik moet ff wat aantrekkelijkers erin stoppen.
Dat is juist de bedoeling. Hetgeen erin zit moet lekker genoeg zijn voor alle moeite, maar zeker moeilijk genoeg eruit komen om de hond ook echt goed af te leiden en moe te maken :wink:
Afbeelding
Dazwa84

MARC_S schreef:
Dazwa84 schreef:Bedankt voor jullie reacties! De kong is inderdaad een goeie, heb hem twee keer gegeven maar ze kreeg wat ik er in had gestopt niet goed eruit dus ik moet ff wat aantrekkelijkers erin stoppen.
Dat is juist de bedoeling. Hetgeen erin zit moet lekker genoeg zijn voor alle moeite, maar zeker moeilijk genoeg eruit komen om de hond ook echt goed af te leiden en moe te maken :wink:
Ik weet het :wink: maar nu was ze er ook best snel op uitgekeken want het zat er té vast in :mrgreen:
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Inge O schreef:
Dazwa84 schreef:
MARC_S schreef:
Ik weet het :wink: maar nu was ze er ook best snel op uitgekeken want het zat er té vast in :mrgreen:
ik wil niet vervelend doen, maar ik denk dat een 'platneusje' heel wat meer moeite kan hebben met het leegroven van een (diepe) kong :wink: . misschien een grotere kong kopen, waar ze iets makkelijker bij de inhoud kan?
jeetje wat doe je vervelend inge :mrgreen:

maar nee, dit klopt gewoon... :wink:
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Inge O schreef:
yamie schreef:
Inge O schreef:
Dazwa84 schreef: Ik weet het :wink: maar nu was ze er ook best snel op uitgekeken want het zat er té vast in :mrgreen:
ik wil niet vervelend doen, maar ik denk dat een 'platneusje' heel wat meer moeite kan hebben met het leegroven van een (diepe) kong :wink: . misschien een grotere kong kopen, waar ze iets makkelijker bij de inhoud kan?
jeetje wat doe je vervelend inge :mrgreen:

maar nee, dit klopt gewoon... :wink:
daar hebben die van jou dan waarschijnlijk weer geen moeite mee - jij moet vast 'extra small' kopen :mrgreen: .
die van mij zuigen het er gewoon uit :mrgreen: ook al heb ik maatje konijn :mrgreen:
Dazwa84

Inge O schreef:
Dazwa84 schreef:
MARC_S schreef:
Dat dacht ik eigenlijk ook ja :mrgreen: Misschien kunnen Senna en Belle wel van kong ruilen hihi
Ari@ne

Ongelezen bericht door Ari@ne »

MARC_S schreef:
Helemaal waar, maar als je een teckel hebt steekt hij op een bepaald moment zijn middelvinger op van bekijk het maar, ik stop ermee :wink: .
Dan kom ik thuis en is de kong nog half gevuld :19: .
Ik heb nu van die spuitbussen gekocht, belachelijk duur, maar voor Jagger beter. Zou het in mijn geval beter zijn de grotere maat te kopen, dan is het in ieder geval moeilijker voor hem om er wat uit te krijgen? Of zit ik nu helemaal fout :denken: .
En Daniëlle, het is idd vaak moeilijk om je hond mee te nemen in winkels. Hier zijn hele straten en centra waar ze niet mogen komen.... Ben jij niet degene die in een rolstoel zit? Zo ja, maken ze dan geen uitzondering voor je??
Als ik het fout heb: sorry hoor!
Dazwa84

Teckelgek schreef:
MARC_S schreef:
Helemaal waar, maar als je een teckel hebt steekt hij op een bepaald moment zijn middelvinger op van bekijk het maar, ik stop ermee :wink: .
Dan kom ik thuis en is de kong nog half gevuld :19: .
Ik heb nu van die spuitbussen gekocht, belachelijk duur, maar voor Jagger beter. Zou het in mijn geval beter zijn de grotere maat te kopen, dan is het in ieder geval moeilijker voor hem om er wat uit te krijgen? Of zit ik nu helemaal fout :denken: .
En Daniëlle, het is idd vaak moeilijk om je hond mee te nemen in winkels. Hier zijn hele straten en centra waar ze niet mogen komen.... Ben jij niet degene die in een rolstoel zit? Zo ja, maken ze dan geen uitzondering voor je??
Die spuitbussen heb ik inderdaad ook gezien maar waren echt schrikbarend duur :eek: Dan smeer ik er liever smeerworst of een beetje pindakaas in :wink: Het klopt inderdaad dat ik in een rolstoel zit maar voor mij hoeven ze geen uitzondering te maken hoor. Het mag gewoon niet, honden bij levensmiddelen. Bij één winkel mag ik van de bedrijfsleider Belle wel op schoot mee nemen, zolang ik haar niet op de grond zet. Dus voortaan ga ik daar gewoon heen :ok:
M@ri@nne
Zeer actief

Ongelezen bericht door M@ri@nne »

Teckelgek schreef:En Daniëlle, het is idd vaak moeilijk om je hond mee te nemen in winkels. Hier zijn hele straten en centra waar ze niet mogen komen.... Ben jij niet degene die in een rolstoel zit? Zo ja, maken ze dan geen uitzondering voor je??
Off topic maar wil er toch ff op reageren. :pffff:
Waarom zouden ze in godsnaam voor haar een uitzondering moeten maken? :denken:
Het is toch geen hulphond. :19:
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
Ari@ne

M@ri@nne schreef:
Teckelgek schreef:En Daniëlle, het is idd vaak moeilijk om je hond mee te nemen in winkels. Hier zijn hele straten en centra waar ze niet mogen komen.... Ben jij niet degene die in een rolstoel zit? Zo ja, maken ze dan geen uitzondering voor je??
Off topic antwoord ff :pffff:
Het gaat niet om haar, om Daniëlle, maar de situatie op zich. Hier zijn ze namelijk dan soms niet zo moeilijk en "knijpen een oogje dicht". Zo was het bedoelt.
Gordonsetter23
Zeer actief
Mijn ras(sen): Gordonsetter
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Gordonsetter23 »

Teckelgek schreef:
M@ri@nne schreef:
Het gaat niet om haar, om Daniëlle, maar de situatie op zich. Hier zijn ze namelijk dan soms niet zo moeilijk en "knijpen een oogje dicht". Zo was het bedoelt.
ja dat is wel zo misschien maar mijn ervaring zelf is dat mensen met een handicap vaak lang niet blij zijn met bepaalde uitzonderingen omdat het ook weer erg de nadruk op alleen de handicap legt.
Succes is niet hoever je gekomen bent, maar vanaf waar je begonnen bent
Afbeelding
www.bleekerzonwering.nl
Ari@ne

Gordonsetter23 schreef:
Teckelgek schreef:
M@ri@nne schreef:
ja dat is wel zo misschien maar mijn ervaring zelf is dat mensen met een handicap vaak lang niet blij zijn met bepaalde uitzonderingen omdat het ook weer erg de nadruk op alleen de handicap legt.
Klopt, dat ben ik helemaal met je eens.
Ari@ne

Martijn schreef:Voor wat alleen leren zijn betreft is hoe later hoe beter.
Je bedoelt dat je een pup niet moet leren om af en toe even alleen thuis te zijn? Of begrijp ik je verkeerd?
dorine
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door dorine »

mooi is belle zo n lief pupje nog
volgend jaar hebben wij ook n franse bulletje wij zijn aan t zoeken en leren
Ari@ne

Martijn schreef:
Teckelgek schreef:
Je bedoelt dat je een pup niet moet leren om af en toe even alleen thuis te zijn? Of begrijp ik je verkeerd?
Niet te vroeg.
:denken:
Volgens mij moet je ze toch al leren om (kort) alleen te zijn als ze jong zijn? Anders krijg je zo'n moeilijk geval dat het hele huis bij elkaar schreeuwt later :19: .
ikke24
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door ikke24 »

niet mee eens.
Ari@ne

Martijn schreef:
Teckelgek schreef:
Martijn schreef:
Teckelgek schreef: Je bedoelt dat je een pup niet moet leren om af en toe even alleen thuis te zijn? Of begrijp ik je verkeerd?
Niet te vroeg.
:denken:
Volgens mij moet je ze toch al leren om (kort) alleen te zijn als ze jong zijn? Anders krijg je zo'n moeilijk geval dat het hele huis bij elkaar schreeuwt later :19: .
Want?
Precies wat ik hierboven zeg.
sypke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabijhoun
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door sypke »

De kong is voor jonge pups soms erg lastig. Je kunt er in het begin gewoon losse brokjes in stoppen. Die zal ze er wel uit krijgen.
Afbeelding
samantha1986
Zeer actief
Mijn ras(sen): Franse Bulldog
Contacteer:

Ongelezen bericht door samantha1986 »

wat goed dat je puppie alleen kan wezen :ok:

senna kon nooit alleen wezen want dan sloopte ze alles
maar sinds dat we samen wonen (januari 2006)
kan ze af en toe wel alleen blijven en dan sloopt ze helemaal niks :ok:
daar ben ik wel super blij om want anders moest een van ons altijd thuis blijven

maar het gaat nu gelukkig goed
als we weggaan dat staat ze met haar voorpoten
op de vensterbank te kijken wat we aan het doen zijn
en als we terug komen dan staat ze nog zo te kijken

en dan is ze helemaal overenthosiast asl we dan binnen komen

groetjes samantha
Senna 11.12.04 - 12.11.12 (Am.Staff), Diesel 10.01.08 - 09.05.14 (Boxer) herplaatser, Harrie 15.08.06 - 09.05.16 (Franse Bulldog) herplaatser
Afbeelding
Bob 27.08.11 (X Fr.Bulldog) herplaatser
Kaya 12.09.16 (X Bullterrier)

Reflecterende hesjes voor de hond! Het kan gevaarlijk zijn om je hond in het donker uit te laten. Jaarlijks gebeuren er aanrijdingen waarbij honden en auto's betrokken zijn.
Met de reflecterende hesjes of ben je er zeker van dat jij en je hond sneller gezien worden in het donker.
https://hondenhesjes.jimdo.com/
amelie
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door amelie »

Teckelgek schreef: :denken:
Daar ben ik het niet mee eens. Om dezelfde reden dat je niet van een kleuter kan verwachten dat hij stil thuis blijft.
Waarom er maanden over doen om je hond veilig alleen thuis te kunnen laten, met alle nare hulpmiddelen zoals benches van dien, als het ook lukt als je wat later begint. Het eindresultaat is hetzelfde maar het scheelt een stressperiode voor de hond en ook wel voor de eigenaar.
Laat een pup eerst lekker pup zijn. (zie daar de reden dat ik liever een wat oudere herplaatser heb :wink: )
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Ik ben ook laat begonnen met alleen laten en Bram is nu geen schreeuwend geval als hij alleen is :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Ari@ne

Zoek stok! schreef:Ik ben ook laat begonnen met alleen laten en Bram is nu geen schreeuwend geval als hij alleen is :wink:
Nee, maar Bram doet andere dingen en dan is hij niet eens alleen :N: :smile: :smile:
Ari@ne

amelie schreef:
Teckelgek schreef: :denken:
Daar ben ik het niet mee eens. Om dezelfde reden dat je niet van een kleuter kan verwachten dat hij stil thuis blijft.
Waarom er maanden over doen om je hond veilig alleen thuis te kunnen laten, met alle nare hulpmiddelen zoals benches van dien, als het ook lukt als je wat later begint. Het eindresultaat is hetzelfde maar het scheelt een stressperiode voor de hond en ook wel voor de eigenaar.
Laat een pup eerst lekker pup zijn. (zie daar de reden dat ik liever een wat oudere herplaatser heb :wink: )
Dat zijn in mijn ogen twee heel verschillende dingen.
Een kleuter alleen thuis laten kan heel gevaarlijk zijn en ieder weldenkend mens zal dat dan ook niet doen. Maar waarom zou een pup geen pup kunnen zijn als hij af en toe even alleen gelaten wordt? Dat heeft daar toch niets mee te maken :19: . Bovendien kun je je hond ook zonder "nare hulpmiddelen" leren dat je er niet altijd bent. Daar heb je echt geen bench of zo voor nodig.
ikke24
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door ikke24 »

Martijn schreef:
ikke24 schreef:

niet mee eens.
Lekker belangrijk.

:wat: Sow hey beetje aangebrand???
Ari@ne

Martijn schreef:
Teckelgek schreef:Maar waarom zou een pup geen pup kunnen zijn als hij af en toe even alleen gelaten wordt?
Wat is de meerwaarde van meteen beginnen?
Daar gaat het om.

Ik vind het altijd zo dom en naar als mensen een pup nemen en meteen alles wat eventueel wel kan ook gaan doen.
Wat is er mis mee om je handelen gewoon te baseren op het welzijn van de pup in plaats van je eigen gemak (of de illusie daarvan want er is weinig makkelijk aan een hond die met hangen en wurgen alleen moet leren zijn omdat hij er domweg niet voldoende oud voor is).

Dat jij er weinig om geeft hoe je pup de wereld beleeft moet jij weten maar ga het niet zitten promoten alsof het zo moet omdat het anders fout gaat.
Ik zeg niet meteen beginnen :19: . Natuurlijk laat je hem niet de eerste de beste dag dat ie bij je is alleen. Maar na een paar weken kun je dat langzaam, heel langzaam, op gaan bouwen. En dat heeft niets met het welzijn van de pup te maken.

Wie zegt jou eigenlijk dat ik er weinig om geef hoe mijn pup de wereld beleeft??? Je trekt , zoals vaker, je eigen conclusies en dat moet je toch echt NIET doen. Slaat helemaal nergens op.

Ik heb veel gelezen over het opvoeden van een pup en doe mijn best hier wat mee te doen. Ach, en de 3 forumwandelingen die ik tot nu toe heb meegemaakt heb ik alleen gedaan omdat ik die zaterdagen niets beters te doen had. Hield me van de straat, maar had met Jagger's welzijn, socialisatie e.d. niets te maken. Klopt hoor Martijn.
Ari@ne

Martijn schreef:Ik moet je nageven dat een forumwandeling inderdaad niets met socialiseren te maken heeft.
Je kunt het laatste woord krijgen hoor, maar ik had je wel hoger ingeschat. Tja, een mens kan zich vergissen.
:zwaai :zwaai
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”