Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Puppymelk/puppyvoer/benodigdheden

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Esther80
Zeer actief
Aantal honden: 3
Contacteer:

Puppymelk/puppyvoer/benodigdheden

Ongelezen bericht door Esther80 »

Aangezien ons 1e nestje nu wel erg dichtbij gaat komen ben ik vast aan het oriënteren wat we ze gaan voeren na het afspenen.

Mijn eerste gedachte gaat uit naar versvlees die we later af gaan wisselen met een natuurlijke brok (farmfood, cavom, quality and perfect, etc.??). Wie heeft welk merk gegeven en hoe zijn daar de ervaringen mee.

Ik heb bij diverse merken voeranalyse's opgevraagd om ze even goed met elkaar te kunnen vergelijken. We geven liever geen pap (lustte dat zelf als baby ook niet :smile2:, geen excuus natuurlijk ), maar ik weet dus niet of we ze na het afspenen direct op vers kunnen zetten?

Mijn 2e vraag is, welk merk puppymelk hadden jullie klaarliggen en wat zijn de ervaringen daarmee.

En dan nog even over de benodigheden, wat hadden jullie allemaal klaarliggen bij de bevalling. Een vriendin die dierenartsassistente is zal er ook bij zijn, maar wat zijn praktische dingen die ik/wij zou(den) kunnen vergeten om binnen handbereik te hebben. Wat me zelf zo te binnen schiet zijn:
- handdoeken/washandjes
- navelklemmetjes of flostouw + ontsmette schaar + ontsmettingsmiddel
- thermometer, keukenweegschaal
- logboekje, fotocamera, telnr. dierenarts, laptop (luxe hé, kunnen we live verslag doen :wink: )
- speentjes, flesjes, slijmzuigertje, halsbandjes om te te kunnen onderscheiden.

Groeten,
Esther, Vai & Ghalu
www.rhodesian.nl
Rhodesian Ridgebackkennel "Kani Akilah"
"A Ridgeback isn't just another dog....It's a Lifestyle!"

Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik heb de pup de laatste keer afgespeend op Energique puppy. Vanaf een week of 3 heb ik dat gegeven, eerst een heel klein beetje en dat zo uitgebouwd. Ik heb ook geen pap o.i.d. gegeven, en ook geen melkpoeder gebruikt. Ik had wel melkpoeder van FarmFood in huis.
De laatste weken ben ik de Energique gaan afwisselen met brokken (Cavom) om de pup daar ook aan te wennen.

Je lijstje ziet er aardig compleet uit, als me nog wat te binnen schiet meld ik het nog wel. :wink:
bulletjebe
Zeer actief
Mijn ras(sen): bullmastiff
Contacteer:

Ongelezen bericht door bulletjebe »

Handdoeken, slijmzuigertje ligt klaar maar ik zuig evt. zelf uit, bot schaartje, doos om pups in te leggen onder de lamp, emmer water met dettol om de boel schoon te maken indien nodig.
Geen tangen, gewoon handen gebruiken en de handdoeken om de pup vast te pakken :wink:

Alleen bij deze moeder hoefde ik helemaal niks te doen, zij deed alles zelf:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

mijn teven doen alles zelf, ben er wel bij
hier de geboorte van het 2de reutje
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

verder heb ik in huis
* utero vetsem
* alcohol (van dat spul van de drogist 80%) om dingen te ontsmetten
* een schaartje
* pemmikan (energie) brokken voor de teef

verder niet veel.....handdoeken ed heb ik toch wel in de kast liggen
jilton
Actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door jilton »

Hoi,
Ik heb bij SPAT een pakket gekocht, waar diverse benodigdheden inzitten. Op hun site kan je kijken wat er zoal te krijgen is.
Groet,
Jacqueline
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Incontinentie-onderleggers, van 60 x 90. Ideaal.
Plons vol en hup weg, zeg maar :wink:

Verder handdoeken, vrij veel, omdat mijn teven vaak zo snel bevallen dat ze soms wat hulp met drogen nodig hebben. Laatste keer had ik er 8 in 2,5 uur. Dan kan een teef het vaak moeilijk bijhouden.
Doos met doeken om pups evt. even eruit te kunnen leggen. Lamp (hangt al klaar uiteraard).
Uitzuigen doe ik met mijn mond, hulp bij navelstreng is zelden nodig, maar als dat moet, doe ik het met mijn vingers. Knippen geeft nabloeding, stuktrekken (voorzichtig natuurlijk) niet.
Verder inderdaad digi, weegschaal, pupmelk en druivensuiker in poedervorm (ook voor de teef tijdens de bevalling, voor energie en tegen eclampsie), telefoon, boekje voor de gewichten.
Ik heb bonte honden, die houd ik dus zelf wel uit elkaar, geen halsbandjes dus :smile1:

Afspenen: ik begin al zo lang als ik fok met vers gemalen (spier)vlees. Dat is het lichtst verteerbaar en als dat goed gaat kun je langzaam gaan uitbreiden.
Ik weet niet of er veel verschil zit in puppymelk. Ik heb Beaphar, maar ik denk dat de merken die da's en speciaalzaken hebben gewoon allemaal wel goed zijn.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Essy

Ongelezen bericht door Essy »

staaaaaapels met krantjes.
borderke
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door borderke »

lijstje is compleet
leuke site
Esther80
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Esther80 »

Bedankt allemaal, en de Druivensuiker, die was ik vergeten!

Ik heb met de KKI en KKII geleerd je zo weinig mogelijk met de bevalling te bemoeien, ik laat Vai dus zoveel mogelijk zelf doen (wij houden alles van een afstandje in de gaten, met maximaal 3 personen in de woonkamer). Maar ik wil wel alles klaar hebben liggen in geval we toch in moeten grijpen.

Komt helemaal goed!!

Groeten,
Esther, Vai & Ghalu
www.rhodesian.nl
Rhodesian Ridgebackkennel "Kani Akilah"
"A Ridgeback isn't just another dog....It's a Lifestyle!"

Afbeelding
Essy

Ongelezen bericht door Essy »

Esther80 schreef:Bedankt allemaal, en de Druivensuiker, die was ik vergeten!

Ik heb met de KKI en KKII geleerd je zo weinig mogelijk met de bevalling te bemoeien, ik laat Vai dus zoveel mogelijk zelf doen (wij houden alles van een afstandje in de gaten, met maximaal 3 personen in de woonkamer). Maar ik wil wel alles klaar hebben liggen in geval we toch in moeten grijpen.

Komt helemaal goed!!

Groeten,
Esther, Vai & Ghalu
www.rhodesian.nl
Ik heb geen druivesuiker gevoerd want dat vind Isis niet lekker. Ik had plakjes kipfilet boterhamvlees. Ze wou na de keizersnee niet zo eten, maar dat ging er wel in.

Gelukkig was de fokster van Isis hier bij de bevalling. Ik had een mooi schoon dekbed in de werpkist liggen. En stapels schone dekentjes en handdoeken.
Ze zei waar zijn de krantjes zodat Isis goed kan graven ?(helpt de bevalling op gang te laten komen). Duh ! Ik had vanalles maar bijna geen krantjes. Heb toen de werpkist volgegooid met lapjes en dekentjes en als een speer kranten geregeld :mrgreen:
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Re: Puppymelk/puppyvoer/benodigdheden

Ongelezen bericht door Scooby »

Esther80 schreef:Ik heb bij diverse merken voeranalyse's opgevraagd om ze even goed met elkaar te kunnen vergelijken. We geven liever geen pap (lustte dat zelf als baby ook niet :smile2:, geen excuus natuurlijk ), maar ik weet dus niet of we ze na het afspenen direct op vers kunnen zetten?
Hoi Esther,

Je kunt de pups zelfs heel goed met vers vlees afspenen!
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”