Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hond aan lijnen

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Ianthe
Zeer actief
Locatie: Steenbergen (N-B). Baasje van Xena, Scence en Attis
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ianthe »

Xena luisterd vaak best goed maar ze is wel bijna altijd aangelijnd. Ze komt namelijk uitstekend als je haar roept. Maar vaak is zo snel dat je haar toch nog niet te pakken krijgt. Daarom sleept er meestal een lijn van 5 meter achter haar aan.
Dat komt ook omdat er hier nergens een losloop gebied te bekennen is. Door de meest dichte bossen lopen nog wel eens weggetjes, met auto's :devil: Ze mag wel los als ze goed kan spelen met een bepaalde hond. Zo laatst kwamen we nog een oud vriendje van haar tegen van puppycurus. Daarmee kon ze zo leuk spelen. :mrgreen: Dus dan mag de lijn er wel af, ze zouden toch maar stuikelen over de lijn :eek:

Maar overigens houden wij haar altijd kort als er een grote hond aan komt. Want soms wil nog wel eens een boxer, labje of andere grote een poot op haar laten needalen :boos: Maar ach dat zijn nou eenmaal honden he :19:.
Zolang de baas hun hond terug roept als het niet goed gaat is het geen probleem :wink:
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Ja, dan lijn ik ze aan.Soms ben ik dan te laat, bv als de andere hond pas op het allerlaatst aangelijnd wordt, dan zijn die van mij al onderweg om kennis te maken en terugroepen lukt niet altijd meer.Daarom vermijd ik liefst plaatsen waar meer mensen met honden komen.
Afgelopen week was ik met Bruno te laat.Die is inmiddels te oud om zich iets aan andere honden gelegen te laten liggen maar we kwamen een jogger met een aangelijnde Dobermann tegen.Bruno draaide toen toch even die kant op waarop de jogger dreigde zijn hond los te laten.Erg onnozel en macho om met zoiets te dreigen.Dan is mijn hele wandeling bedorven, niet door het gedrag van de honden maar van de bazen.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

ik roep ze bij me, aangezien het ze het niet hebben op andere honden als ze aangelijnd zijn.. ze moeten dan afliggen naast me... ze hebben genoeg aan elkaar ze hebben geen andere honden nodig om te 'spelen'. :wink:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
biboan
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door biboan »

Sara loopt bij mij altijd los. In het bos over straat enz enz.
Maar als ik zie dat een hond ons te gemoed komt en die zit aan de lijn.
lijn ik sara dus ook aan. Maar als hij los is. Laat ik sara ook gewoon gaan.
Wel met toestemming van mij hoor.[/quote]

Misschien een beetje een kritische vraag maar op hoeveel meter afstand lijn jij je hond dan aan op straat??

Realiseer jij je dat mensen (met hun hond netjes aangelijnd omdat het nodig is of omdat zij zich gewoon aan de gemeenteregels houden dat honden aangelijnd dienen te zijn) niet van afstand weten dat jij dit gaat doen. Wellicht bezorg jij mensen (met name de eerste groep) stress door je hond los te laten lopen op straat (ondanks je goede bedoeling om afhankelijk van de situatie je hond aan te lijnen).
een dag niet gelachen is een dag niet geleefd
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Ben is hier altijd aan de lijn, En Osa houdt ik even bij me.
laura23
Zeer actief
Mijn ras(sen): epagneul breton en een duitse staande draadhaar
Nu alleen 4 Bengalen.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laura23 »

quireste laat ik op straat aan de lijn en in het bos loopt hij los. als er een aangelijnde hond aan komt probeer ik hem bij mij te roepen maar hij wil dan niet altijd komen. eigenlijk gaat dit altijd beter dan wanneer ik hem aanlijn. quireste spreekt de "hondentaal" erg goed dus is het geen vriendelijke hond dan zal hij er niet naartoe gaan en neemt een andere route.

maar deze vraag kun je ook anders om zien.

ik loop 's avonds met mijn hond aangelijnd over straat en 9 van de 10 mensen die ik tegen kom laat zijn hond loslopen! ( wat niet mag want zij lopen op het voetpad en dat is geen losloopgebied!) daarbij komt nog dat het over het algemeen niet goed opgevoede honden zijn. quireste kan dan dus geen kant op! ik voel me dan niet fijn en de hond ook niet.
ik probeer dan nu dus ook zoveel mogelijk andere honden te mijden 's avonds.

gr laura
Quireste 01-05-2000--03-09-2013
Cartouche 17-09-2007— 09-03-2020

Personeel van Zosja,Mishka,Rody, Borja
Belle
Zeer actief

Ongelezen bericht door Belle »

Als ik iemand met een aangelijnde hond tegenkom, roep ik mijn honden bij me en lijn ze aan of laat ze zitten tot de ander gepasseerd is. Als het om bekende honden gaat en ik weet dat de eigenaren geen probleem hebben met loslopende honden, doe ik het trouwens niet. (Er zijn er een paar hier die aangelijnd lopen als ze loops zijn of omdat ze anders de kuierlatten nemen.)
Overigens had ik van de week nog ruzie met iemand met wie ik samen liep. Ik met twee grote honden en hij met een grote en een kleine. Ik roep mijn honden dan bij me als we een kleine hond tegenkomen, ook als dat hondje losloopt, want ik wil niet dat ze daar met z'n vieren op afstuiven, lijkt me niet prettig als klein hondje zijnde en kan naar mijn idee gevaarlijke situaties opleveren. Niet dat onze honden nu zo gevaarlijk zijn, maar het kleine hondje zal maar op de vlucht slaan. Nou, ik kreeg toch een commentaar dat ik op deze manier mijn honden asociaal maakte.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Prisje
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Prisje »

Ik heb Kyra altijd aangelijnt omdat ze nog een pup is natuurlijk, maar als ik 's avonds naar het hondeclubbie ga dan laat ik haar los zodat ze lekker kan spelen met de andere honden.
eternal
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old Englisch Bulldog

Ongelezen bericht door eternal »

biboan schreef:Sara loopt bij mij altijd los. In het bos over straat enz enz.
Maar als ik zie dat een hond ons te gemoed komt en die zit aan de lijn.
lijn ik sara dus ook aan. Maar als hij los is. Laat ik sara ook gewoon gaan.
Wel met toestemming van mij hoor.

Misschien een beetje een kritische vraag maar op hoeveel meter afstand lijn jij je hond dan aan op straat??

Realiseer jij je dat mensen (met hun hond netjes aangelijnd omdat het nodig is of omdat zij zich gewoon aan de gemeenteregels houden dat honden aangelijnd dienen te zijn) niet van afstand weten dat jij dit gaat doen. Wellicht bezorg jij mensen (met name de eerste groep) stress door je hond los te laten lopen op straat (ondanks je goede bedoeling om afhankelijk van de situatie je hond aan te lijnen).[/quote]

Zodra ik de hond zie en ik zie dat deze aangelijnd is. Roep ik sara gelijk bij me.

bij ons mogen de honden gewoon los lopen. of je op straat loopt of niet.
De meeste mensen hier bij mij in de buurt kennen elkaar wel. Iedergeval de eigenaren met honden.

Sara loopt ook alleen maar los bij huis. Zijn wij ergens anders op straat dan loopt ze aan de lijn. En gaat ze ook niet los.

Tenzij we in het bos zijn.
Ri@nne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Baasje van Kai, mijn kleine boefje.

Ongelezen bericht door Ri@nne »

Als ik een hond tegenkom die aan de lijn zit, dan gaat Bonnie ook aan de lijn, of, als ik die toevallig een keer niet bij me heb (:neenee: ik weet het!) dan zet ik haar naast me neer tot de andere hond voorbij is.
Ik wil niet dat ze op andere honden afgaat die aan de lijn zitten.

Maar kom ik een loslopende hond tegen dan gaat ze los. Mocht dat toevallig niet kunnen dan stuur ik de andere hond hoe dan ook weg. bij mijn aangelijnde hond komt geen hond in de buurt, dat wil ik niet :pffff:
Afbeelding
All my dreams... would still be dreams.. if there hadn't been you... :I: Bonnie 09-05-'99 ~ 06-09-'15
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Ligt helemaal aan de situatie of ik Bram wel of niet aanlijn.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Ja, in de regel lijn ik mijn honden aan of roep ze bij me als ik mensen met aangelijnde honden tegenkom. Gewoon omdat ik niet weet waarom de andere hond aangelijnd is.
Er lopen hier in de polder een paar mensen met honden die ik inmiddels 'ken' (in de zin dat ik ze vaker tegen kom) en weet dat hun hond aan de lijn zit omdat ze weg zouden lopen of omdat ze niet in de buurt van de sloot (lees blubber) mogen komen. In die gevallen lijn ik niet aan zodat er even gesnuffeld kan worden.
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Die van mij lopen alleen los waar het mag, en ik moet bekennen dat ik alleen Lilo nog wel eens aanlijn als er een aangelijnde hond aankomt, maar dan alleen bij honden waarvan ik denk dat ze Lilo in stukkies zouden kunnen bijten. :roll:

Dat klinkt misschien aso, maar in de praktijk gaat het prima. Ze maken alletwee heel beleefd en vriendelijk kennis met andere honden, en taaien direct netjes af als een hond daar niet van gediend is. *Tenzij* dat dus iets groots is met kaken waar Lilo tussen past, want dan zou ze zich hysterisch in de strijd werpen. :roll: Maar in die gevallen zit ze dus allang aan de lijn. :mrgreen:
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Maxiem schreef:Max loopt altijd aangelijnd, maar ik vind het wel heel fijn als andere bazen hun hond bij zich houden. Mensen roepen vaak: Hij doet niks hoor. Heb ik wat aan, mijn hond wel.
Nu roep ik al van te voren: Houd u uw hond bij u, ze bijt. De meeste honden worden dan heel snel teruggeroepen :wink:
ja dat krijg ik ook vaak te horen, van de week nog toen er ineens een berner sennen aan kwam. Tirsa doet niet veel, maar keft dan toch niet echt vriendelijk en van een hond die ik niet ken, weet ik dan niet wat hij doet, en dan is voor mij 'n berner sennen een beetje te groot. Ten tweede hoort dat beest in de stad aangelijnd te zijn en niet zo maar straten over steken.

Die man begon, oh je bent zeker bang hij doet niets. Ikke, nee ik ben niet bang , maar mijn hond doet wel wat. Hij zei niks meer.
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Ja, Kaya lijn ik altijd aan als ik een andere aangelijnde hond zie :wink:
Ik lijn haar trouwens ook aan in 'eigen' gebied als ik een onbekende hond zie die niet aangelijnd is (heeft zij het tenminste niet gedaan :N: :mrgreen: ).
Moritz lijnde ik veel minder snel aan, die wist exact in te schatten hoe of wat en als hij een knauw kreeg wandelde hij ook doodnormaal weer weg. Maar meestal kwam het niet zo ver, want hij schatte dit uitstekend in.
Kaya gaat echter geen gevechtje uit de weg, dus die wordt direct aangelijnd.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
antoinette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door antoinette »

Kobus sowieso, die houd zelf nogal van klieren zéker als een andere hond is aangelijnt. Coco alleen als ik het idee heb dat die andere hond met een specifieke reden vast zit, ze is na een aantal keer gebeten te zijn wat voorzichtiger geworden in het naderen van andere honden en blijft meestal uit zichzelf op een afstandje.
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Spike gaat altijd gelijk aan de riem als ik een hond zie, reu of teef, maakt niet uit.
Daisy roep ik bij me, en blijft ook bij me. Als de andere hond té dicht langs moet lopen dan gaat ze ook vast.

Als er, in overleg, uit komt dat de andere hond(en) wil spelen dan mag Daisy wel los. Gaat eigenlijk altijd goed, een snauwtje hier en daar en het is goed.

Spike soms bij kleine teefjes, als de eigenaar het goed vind. Die vind hij wel lief. :mrgreen:
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Ik lijn ze niet aan, maar hou ze wel bij me. Lijkt me ruim voldoende om narigheid te voorkomen. ALs ik ze aan moet lijnen bij het passeren van andere aangelijnde honden, kan ik wel aan de gang blijven. En dan komen mijn honden straks niet meer als ik roep, omdat ze dan weer aangelijnd gaan worden.

Nu luisteren ze prima, ik laat ze volgen als het nodig is, en dat gaat perfect. Meestal. :mrgreen: :wink:

Toen het nog niet betrouwbaar was dat ze echt goed volgden, als ze bij mij moesten blijven, dan lijnde ik wel eens een hond aan.
Lucia
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lucia »

Ik lijn hem aan ja.

Want een tijdje terug kwamen er opeens vanuit het niets 4 honden op hem afgerend en is meneer in paniek naar huis gerend.

Sinds die tijd is hij erg bang voor honden die op hem afkomen, daarom lijn ik hem eerst aan, is de hond er en snuffelen ze even, laat ik hem los en gaat het prima.
Maar is hij los dan heeft hij nog steeds heel erg de neiging om er direct vandoor te gaan.

Pas kreeg ik een opmerking naar me toegeslingerd dat loslopende honden feller reageren op honden die vast zitten, er kwamen toen 3 teckels op hem af, en toen legde ik dat uit, en madam bleef volhouden. Sorry hoor, ik weet zelf wel hoe mijn hond reageert.
Nonnie
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Nonnie »

Vanmiddag liep ik het grasveldje op met een netjes aangelijnde Bono. Verderop, mij tegemoetkomend, liep een vrouwtje met een hond (kruising kooiker?), die hond liep los. Ze had zelfs geen riem bij zich, en de hond had geen halsband om! Ik liet Bono zitten, dat deed hij heel erg braaf, en die vrouw moest alle zeilen bijzetten om haar hond bij haar te krijgen. Toen pakte ze de hond maar bij het nekvel, om de hond zo mee te sleuren :boos:

Ik heb nog gezegd toen ze langs kwam dat ze van mij best even samen mochten spelen, maar daar reageerde ze niet op, ze maakte dat ze weg kwam. Alle lof voor Bono, knap voor mijn pup van 8 maanden dat ie braaf bleef zitten!!
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Lucia schreef:Ik lijn hem aan ja.

Want een tijdje terug kwamen er opeens vanuit het niets 4 honden op hem afgerend en is meneer in paniek naar huis gerend.
Dat is inderdaad iets wat je er alleen maar aangelijnd uit kan trainen. I heb bij Lilo ook wel eens paniekerig staan graaien naar haar halsband omdat ik bang was dat ze hem in paniek zou peren. Heel eng, dat soort situaties.

Bij Lilo heb ik het er wel helemaal uit kunnen krijgen, in die zin dat ze bij angst altijd naar mij toe zal komen. Desnoods met een enorme omweg omdat ze bang is voor een hond die achter haar aanrent, maar het einddoel is achter mijn benen. :mrgreen:

De truuk is volgens mij vrij simpel: zodra je hond ook maar iets van angst of onzekerheid vertoont: tussen je hond en de 'bedreiging' gaan staan, en laten zien dat het niet eng is, ofwel - als dat nodig is - het enge wegjagen. Ik heb staan knuffelen met enthousiast kwijlende Duitse doggen en ik heb grommende rottweilers stijfgescholden, allemaal in het kader van "Kijk Lilo, ik ben een geweldige baas en achter mijn benen ben je altijd veilig" Ze heeft een paar keer hysterisch in diezelfde benen gehapt hoor :roll: , maar het eindresultaat is wel dat ze inmiddels vrij zelfverzekerd is, en *als* het eng is, meteen naar mij toekomt.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
boskabouter
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door boskabouter »

Heidi gaat normaalgesproken aan de lijn als er een aangelijnde hond aan komt en zij los loopt. Alleen bij een bekende aangelijnde hond waarvan ik weet dat de baas het niet erg vind als Heidi los loopt laat ik het zo.
Honden zitten meestal met een reden vast. Bovendien vind ik een losse en een aangelijnde bij elkaar ook zo sneu.
eternal
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old Englisch Bulldog

Ongelezen bericht door eternal »

Dat heb ik dus ook. als ik de hond ken en sara kent de hond ook. En ik weet inderdaad dat de eigenaar het niet erg vind. Dan laat ik haar gaan. ANders lijn ik haar aan.

Honden moeten wel met elkaar kunnen spellen. Mits het kan he natuurlijk.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”