Nou, dat lijkt mij ook!jip007 schreef:waarom zouden ze op kleur gaan testen , denk dat ze het geld beter uit kunnen geven aan belangrijkere dingen zoals het opsporen van hartkwalen en kanker bij de doggen.Essy schreef: Als ik naar mijn nest kijk waar geel in zat, vraag ik me af hoeveel Doggen uit franse lijnen wel geen drager van geel moeten zijn. De gele pups zijn dus 'gewoon' verdwenen al die jaren maar het is wel steeds doorgegeven. Je kunt nu nog niet op geel testen bij doggen, maar neem maar aan dat veel fokkers daar ook niet op zitten te wachten.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
DNA onderzoek
Moderator: moderatorteam
- Scooby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse dog
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Groetjes, Karen
Duitse doggen 'Uut Sutfene'
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Oftewel: uiterlijk gaat weer voor gezondheid...Essy schreef:
En verder is weten wat er kleurgenetich in je hond zit weer belangrijk voor fokkers. En de laboratoria die die testen kunnen uitvoeren, verdienen daar ook weer geld aan. Want het draait tenslotte ook om geld.
Groetjes, Karen
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
De kans op een afwijking willen reduceren, vind ik ook geen goed streven. Een afwijking die relatief gemakkelijk te voorkomen is (door geen gevlekt x gevlekt kruisingen te maken) moet je niet alleen maar willen reduceren. Dat moet je mijns inziens gewoon willen voorkomen en niet gokken op het feit dat de meeste pups lethaal zullen zijn en geresobeerd zullen worden.Essy schreef:Als je weet wat je doet kun je de kans op witte puppen bij gevlekt x gevlekt enorm reduceren. En je kunt ook combinaties maken waarbij iemand met kennis van genetica al bij voorbaat weet dat het een slagveld wordt. Waarvan je weet dat het een klein nest wordt (omdat er een hoop lethaal is en dus niet eens geboren wordt) met heel veel (te) witte puppen die auditief, en vaak ook nog visueel, gehandicapt zullen zijn.
Maar ja, de gevlekt combinaties die wel relatief safe zijn leveren geen harlekijnen op zoals de rasstandaard die het liefste ziet, met een mooi wit front. Testen op de aanwezigheid van een dubbel merle gen (en ik weet zeker dat ze straks ook doggen met een dubbel harlekijn gen zullen vinden, hoewel men zegt dat die lethaal zouden zijn) zou in ieder geval al een hoop ellende schelen.
Maar goed; 'we' willen zo nodig 'mooie' (ook dat is erg subjectief natuurlijk) harlekijnen en dat is blijkbaar belangrijker dan gezonde harlekijnen.
Groetjes, Karen
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
zoals ik weet alleen de sbt en de westland high white nogiets terrier :N:ellyenrob schreef:De DNA test is alleen voor de sbt.little-wolf schreef:komt die stofwisselingsziekte nu alleen bij de sbt voor of toch ook bij de ast?ellyenrob schreef:In ons ras is 1½ jaar geleden een DNA test ontwikkeld die een stofwisselingsziekte kan aantonen(drager,lijder of vrij) er wordt heel veel op getest maar je ziet toch bij grote fokkers of fokkers die al 20 of 30 jaar in de staffords zitten, hier niet op testen.
Vind het een kwalijke zaak.
Idd misschien bang dat er uitkomt dat het in hun lijn zit, en zo hun honden beperkter moeten inzetten.
Ik ben van mening dat alles wat goed onderzocht kan worden, dus zeker via DNA dat het verplicht gesteld moet worden via de F.C.I.
heb dat wel es gevraagt maar geen antwoord op gehad toen. en om die ellen lange topics uit te pluizen...
Ik weet het niet zeker, maar volgens mij komt die ziekte(L2-Hydroxyglutaric aciduria) niet voor bij de Am.staffs, maar ik heb de naam voor je erbij gezet misschien kun je via internet achterhalen.
@algemeen: ik begrijp het wel als je je kennel niet op het spel wil zetten maar ik vind het niet in het belang van het ras.
ik zou aan zoiets altijd meewerken. heb mijn teef ook laten testen toen dat mogelijk werd

- little-wolf
- Zeer actief
west highland white terrier bedoel je?massam schreef:zoals ik weet alleen de sbt en de westland high white nogiets terrier :N:ellyenrob schreef:De DNA test is alleen voor de sbt.little-wolf schreef:komt die stofwisselingsziekte nu alleen bij de sbt voor of toch ook bij de ast?ellyenrob schreef:In ons ras is 1½ jaar geleden een DNA test ontwikkeld die een stofwisselingsziekte kan aantonen(drager,lijder of vrij) er wordt heel veel op getest maar je ziet toch bij grote fokkers of fokkers die al 20 of 30 jaar in de staffords zitten, hier niet op testen.
Vind het een kwalijke zaak.
Idd misschien bang dat er uitkomt dat het in hun lijn zit, en zo hun honden beperkter moeten inzetten.
Ik ben van mening dat alles wat goed onderzocht kan worden, dus zeker via DNA dat het verplicht gesteld moet worden via de F.C.I.
heb dat wel es gevraagt maar geen antwoord op gehad toen. en om die ellen lange topics uit te pluizen...
Ik weet het niet zeker, maar volgens mij komt die ziekte(L2-Hydroxyglutaric aciduria) niet voor bij de Am.staffs, maar ik heb de naam voor je erbij gezet misschien kun je via internet achterhalen.
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
-
ellyenrob
- Zeer actief
- Contacteer: