Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Politiehond, kan dat eigenlijk wel?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

BiG_G
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door BiG_G »

En dat is dus mijn (al 2 keer gevraagde) vraag dan ook:
In M.dienst lopen ze de beveiliging met een hond. Indien daar iemand over het hek klimt wordt de hond gestuurd. Het is dat of schieten.

Hoe zie je dit dan?
ideesports

You can either agree with me or be wrong.

Afbeelding
Biet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Biet »

OK, jouw visie is jouw visie.
Ik denk echter dat het verschil zit in dat je blij bent met jouw honden die jou en je huis verdedigen, als zich zoiets aandient. Dat is passief, in de zin, het overkomt je. Politie (militairen, reddingswerkers) worden geacht zich actief met dit soort zaken bezig te houden; als je het OK vindt dat mensen hun gezondheid en hun leven riskeren, wat is er dan verkeerd aan dat ze hun honden mee nemen? Mijn visie van de wereld is helemaal niet zo gezellig; het verschil met mijn hond is dat ik dat nog kan bedenken. M'n hond vind het alleen maar prima als hij mee mag en vervulling heeft in zijn leven.

Wiel
Wiel
Tony
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mastín Español, Roemeense erfhond en Griekse heks, rest wijzigt nogal eens ivm opvang.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Tony »

Dat is de grap. Het gaat niet om eigen honden, het gaat om diensthonden.
Euh... mijn diensthonden zijn mijn eigen honden :mrgreen:
Desondanks gebruik ik ze voor mijn werk zonder problemen !
"It takes nothing away from a human to be kind to an animal"
Bliss
Actief

Re: Politiehond, kan dat eigenlijk wel?

Ongelezen bericht door Bliss »

MARC_S schreef:

Eigenlijk staat het hele idee om een hond als wapen in te zetten mij erg tegen en ik ben dus benieuwd hoe jullie daarover denken.
hiermee ben ik het mee eens

(het bericht , een paar pagina's terug over de bejaarde man die is gebeten door een diensthond is trouwens een collega van me, hij is hier net naast de zaak gepakt door 2 honden en niet 1 zoals in de krant stond de honden liepen los op een plek waar het niet toegestaan is, ik was gelijk met de ambulance bij hem, en heb nog nooit zoveel bloed gezien)

dit hele gebeuren heeft trouwens geen effect gehad op mijn mening over dit onderwerp..die had ik al :wink:
Caro.
Biet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder

Ongelezen bericht door Biet »

OH ja, de discussie wanneer en hoeveel geweld de politie mag gebruiken in welke situatie, is een andere. Zoals gezegd, ik heb ook wel meegemaakt dat de individuele agent zijn machtspositie misbruikt. En natuurlijk was ik daar behoorlijk pissig over (randje gwelddadig), maar dat neemt niet weg dat ik respect heb voor die mensen die weten welk risico ze lopen in hun beroeo en dan toch nog elke dag dat beroep uitoefenen (ongeacht hun vmbo-niveau).

Wiel
Wiel
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

MARC_S schreef:Wat ik echter nooit goed vind is een hond echt op iemand afsturen om ter plekke iemand wat aan te doen. Daar zit een groot verschil denk ik. :wink:

Maargoed, dit is eindeloos en meer een kwestie van persoonlijke kijk op dingen. Ik keur bewust inzetten van agressie door dieren op mensen af.
Dat ligt er dus aan. Naar mijn idee worden er heeeeeeeeeel zelden honden "zomaar" honden op mensen afgestuurd om ze ter plekke iets aan te doen.
Mag een gericht schot in een been van je medemens dan wel? Dat is dan wel weer een "eerlijk" gevecht ofzo :19:
Marion.

Tony schreef:
Dat is de grap. Het gaat niet om eigen honden, het gaat om diensthonden.
Euh... mijn diensthonden zijn mijn eigen honden :mrgreen:
Desondanks gebruik ik ze voor mijn werk zonder problemen !
En dat is weer mijn tik. Ik geloof echt niet dat mijn hond voor mij hetzelfde betekent als jouw hond voor jou. Net zoals de 6 honden van een (liefhebbende en goede) fokker voor haar betekenen. Of net zoals de boerenfox op het erf van de boer voor hem betekent :19:
Shibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje

Ongelezen bericht door Shibby »

Ik vind dat men wel honden mag gebruiken voor werk, maar niet op het moment dat een hond in gevaar kan komen.

En ja dan heb ik liever dat een agent een steen tegen z'n kop krijgt dan dat de hond er een tegen z'n kop krijgt.
Die agent kiest ervoor om agent te worden en weet dat hij de kans loopt om in gevaarlijke situaties te komen. Een hond kan daar niet voor kiezen.

Ik heb tot twee keer toe gezien dat iemand door een politiehond werd gegrepen en in beide situaties was er geen directe bedreiging voor de desbetreffende agent. Maar men mag wel de hond los laten en geen haan kraait ernaar. :19:
Afbeelding
Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
Marion.

Shibby schreef:En ja dan heb ik liever dat een agent een steen tegen z'n kop krijgt dan dat de hond er een tegen z'n kop krijgt.
Die agent kiest ervoor om agent te worden en weet dat hij de kans loopt om in gevaarlijke situaties te komen. Een hond kan daar niet voor kiezen.
Om met Marc zijn woorden te spreken:
Je praat anders als het je eigen vent betreft, die in Afganistan wordt doodgeschoten :wink:
Shibby
Zeer actief

Marion. schreef:
Shibby schreef:En ja dan heb ik liever dat een agent een steen tegen z'n kop krijgt dan dat de hond er een tegen z'n kop krijgt.
Om met Marc zijn woorden te spreken:
Je praat anders als het je eigen vent betreft, die in Afganistan wordt doodgeschoten :wink:
Het is toch gewoon het risico van het vak?
Als je bang bent dat er jou iets kan overkomen dan ga je maar suf achter een bureautje zitten.
Als je lid wordt van het leger weet je dat je naar afghanistan kan gaan en dan weet je dat je daar dood kan gaan. Dat risico neem je toch echt zelf.
Waarom dan ook nog eens dieren inzetten, voor iets waar een mens voor kiest? Dit zijn onze problemen ga daar dan alsjeblieft niet ook nog andere dieren bij betrekken.

en daarbij als de afghanen bijvoorbeeld een bom gooien op een nederlands konvooi kan een hond toch echt maar heel weinig betekenen :wink:
Afbeelding
Marion.

Shibby schreef:Het is toch gewoon het risico van het vak?
Als je bang bent dat er jou iets kan overkomen dan ga je maar suf achter een bureautje zitten.
Als je lid wordt van het leger weet je dat je naar afghanistan kan gaan en dan weet je dat je daar dood kan gaan. Dat risico neem je toch echt zelf.
Waarom dan ook nog eens dieren inzetten, voor iets waar een mens voor kiest? Dit zijn onze problemen ga daar dan alsjeblieft niet ook nog andere dieren bij betrekken.

en daarbij als de afghanen bijvoorbeeld een bom gooien op een nederlands konvooi kan een hond toch echt maar heel weinig betekenen :wink:
Gaan er ook onschuldige honden dood. En dat mag toch niet?

Een ME-er kiest niet voor een gevecht. Het zijn de agressors die dat graag willen. En die gevaarlijke, stompzinnige, volslagen losgeslagen kuddedieren die alleen maar willen matten (groepsgedrag) moet tegengehouden worden. Dat red een ME-er niet met alleen een schermpje voor zijn lul en een knuppeltje. Als een hond hem daarbij kan helpen, vind ik dat prima.
En ja, hond kan ook een steen tegen zijn kop krijgen. Volkomen onschuldige hond. Maar kom op zeg.... Ik kan ook - volkomen onschuldig - een tak op mijn kop krijgen.

Ik vind dit dus véél en veel te ver doordraven. Onschuldige honden, die wij gebruiken :19:
Ja, inderdaad. Doen we al jaren en jaren. En nee, nu niet naar de "hond" kijken, maar gewoon naar de dieren in het algemeen. Ik denk dat een diensthond een heerlijk leven heeft, in vergelijking met dat varken dat voor onze speklapjes vetgemest wordt.

En geloof me. Als ik een pistool krijg, en aan de overkant staan mijn buurman en Saar. En 1 van de twee moet ik doodschieten. Dan wordt het toch echt mijn buurman. Staan daar mijn vader en Saar, dan wordt het Saar.

Grappig trouwens, dat ik net weer een reportage zie van 10 jaar geleden. Toen ik weet niet hoeveel varkens geruimd moesten worden. Omdat Nederland niet "kan" enten, omdat ze het vlees dan niet meer kunnen exporteren.
Sorry hoor, maar dat vind ik toch een graadje vreselijker dan die diensthonden die misbruikt worden om voor de leuk een volkokmen onschuldig mens de stuipen op het lijf te jagen.
Shibby
Zeer actief

Marion. schreef:
Shibby schreef:Het is toch gewoon het risico van het vak?

Gaan er ook onschuldige honden dood. En dat mag toch niet?

Een ME-er kiest niet voor een gevecht. Het zijn de agressors die dat graag willen. En die gevaarlijke, stompzinnige, volslagen losgeslagen kuddedieren die alleen maar willen matten (groepsgedrag) moet tegengehouden worden. Dat red een ME-er niet met alleen een schermpje voor zijn lul en een knuppeltje. Als een hond hem daarbij kan helpen, vind ik dat prima.
En ja, hond kan ook een steen tegen zijn kop krijgen. Volkomen onschuldige hond. Maar kom op zeg.... Ik kan ook - volkomen onschuldig - een tak op mijn kop krijgen.
Je weet toch als je bij de ME gaat dat het knokken word? Een groot deel van de ME-ers doet het juist daarom. Een soort machtsvertoon, verantwoord en geoorloofd knokken, de kick op autoriteit. Tenminste het deel wat ik heb gesproken in het normale leven en het gedeelte wat ik tegen ben gekomen tijdens dienst had dat toch echt wel.
Ik vind dit dus véél en veel te ver doordraven. Onschuldige honden, die wij gebruiken :19:
Ja, inderdaad. Doen we al jaren en jaren. En nee, nu niet naar de "hond" kijken, maar gewoon naar de dieren in het algemeen.
Ik vind het ook helemaal niet erg dat er dieren worden gebruikt om mee te werken. Ik vind het alleen bezopen om bewust een hond in een dusdanig gevaarlijke situatie te laten zodat deze zelf ook gevaar loopt voor iets wat het probleem is van ons mensen.
Ik denk dat een diensthond een heerlijk leven heeft, in vergelijking met dat varken dat voor onze speklapjes vetgemest wordt.
Dat geloof ik direct, maar daarom eet ik ook geen vlees :wink:
Grappig trouwens, dat ik net weer een reportage zie van 10 jaar geleden. Toen ik weet niet hoeveel varkens geruimd moesten worden. Omdat Nederland niet "kan" enten, omdat ze het vlees dan niet meer kunnen exporteren.
Sorry hoor, maar dat vind ik toch een graadje vreselijker dan die diensthonden die misbruikt worden om voor de leuk een volkokmen onschuldig mens de stuipen op het lijf te jagen.
Er zijn inderdaad dingen die veel erger zijn, maar daar gaat deze discussie niet over. Die gaat over het inzetten van politiehonden :wink:
Afbeelding
Marion.

Shibby schreef:Je weet toch als je bij de ME gaat dat het knokken word? Een groot deel van de ME-ers doet het juist daarom. Een soort machtsvertoon, verantwoord en geoorloofd knokken, de kick op autoriteit. Tenminste het deel wat ik heb gesproken in het normale leven en het gedeelte wat ik tegen ben gekomen tijdens dienst had dat toch echt wel.
Kick op authoriteit ben ik met je eens. Verantwoord en geoorloofd knokken? Nee, ga ik niet met je mee. Ik ken er teveel die absoluut niet willen knokken.
Shibby schreef:Er zijn inderdaad dingen die veel erger zijn, maar daar gaat deze discussie niet over. Die gaat over het inzetten van politiehonden :wink:
Klopt. En dat zijn geen honden die er zielig uit zien. Ik geloof niet zo in dat vreselijke kennel-leventje dat ze hebben, en dat ze alleen maar stenen op hun kop krijgen :19:
Shibby
Zeer actief

Marion. schreef:
Shibby schreef:Je weet toch als je bij de ME gaat dat het knokken word? Een groot deel van de ME-ers doet het juist daarom. Een soort machtsvertoon, verantwoord en geoorloofd knokken, de kick op autoriteit. Tenminste het deel wat ik heb gesproken in het normale leven en het gedeelte wat ik tegen ben gekomen tijdens dienst had dat toch echt wel.
Kick op authoriteit ben ik met je eens. Verantwoord en geoorloofd knokken? Nee, ga ik niet met je mee. Ik ken er teveel die absoluut niet willen knokken.
Shibby schreef:Er zijn inderdaad dingen die veel erger zijn, maar daar gaat deze discussie niet over. Die gaat over het inzetten van politiehonden :wink:
Klopt. En dat zijn geen honden die er zielig uit zien. Ik geloof niet zo in dat vreselijke kennel-leventje dat ze hebben, en dat ze alleen maar stenen op hun kop krijgen :19:
Ja, maar daar geloof ik dus ook niet in. Ik geloof(en weet) donders goed dat he gros van de politiehonden een goed lekker leventje hebben en die het overgrote deel van de tijd het nog leuk vinden om te mogen werken voor de baas ook. En ze zullen ook echt niet alleen maar stenen op hun kop krijgen.

Maar ik vind het van de zotten dat:

- een agent zomaar zijn hond in mag zetten als wapen tegenover mensen, terwijl het dan in het grootste gedeelte van de gevallen ook heel anders en een stuk vriendelijker jegens mens kan gebeuren

- een agent zijn hond in mag zetten bij dusdanig gevaarlijke situaties dat de hond zelf ook echt gevaar loopt. Denk hierbij aan het loslaten van honden tijdens rellen.
Hond meenemen om angst te creeeren dat vind ik nog niet zo erg.
Maar wel als de hond wordt losgelaten op bijvoorbeeld een groep van 20 zatte bierbuikerige relschoppende supporters. Dan kunnen 20 ME-ers veel meer doen dan een politiehond die schoppen en trappen krijgt en daardoor het leven moet laten.
Afbeelding
Tony
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mastín Español, Roemeense erfhond en Griekse heks, rest wijzigt nogal eens ivm opvang.

- een agent zomaar zijn hond in mag zetten als wapen tegenover mensen, terwijl het dan in het grootste gedeelte van de gevallen ook heel anders en een stuk vriendelijker jegens mens kan gebeuren
Een HG mag net zo min als zijn vuurwapen de hond zo maar inzetten hoor...
En een stuk vriendelijker..... mag aannemen dat je geen ervaring hebt met (openbare) orde handhaving anders zou je daar toch echt wel anders tegen aankijken.
- een agent zijn hond in mag zetten bij dusdanig gevaarlijke situaties dat de hond zelf ook echt gevaar loopt. Denk hierbij aan het loslaten van honden tijdens rellen.
Maar wel als de hond wordt losgelaten op bijvoorbeeld een groep van 20 zatte bierbuikerige relschoppende supporters. Dan kunnen 20 ME-ers veel meer doen dan een politiehond die schoppen en trappen krijgt en daardoor het leven moet laten.
Een HG zal nooit of te nimmer zijn hond 'loslaten' tijdens rellen/opstootjes, deze zal altijd aan de lijn blijven ! Overigens kan één hond meer bewerkstelligen dan meerdere agenten (normaal gesproken dan).
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

MARC_S schreef:
Inge schreef:
jenny* schreef: maar ik ga met je mee als je zegt dat er ook politie mensen zijn die het misbruiken ten nadele van de hond
Een dergelijke hondengeleider bij de politie zal zijn baan denk ik niet lang houden, want een politiehond mag niet zomaar ingezet worden. Ik vraag me dan ook af of dat vaak voorkomt, ik denk het niet.
Maar netto blijft de hond toch een wapen? Mag je een hond wel opleiden en gebruiken als wapen? Dat is een ethische vraag.
Ik vind een hond nl nogal een heftig wapen om in te zetten.
Ik denk niet dat je een hond als wapen moet gebruiken.
In mijn optiek misbruik je dan een levend wezen met alle gevolgen van dien, trek dan maar lekker je wapenstokje als je dat zo nodig vind
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

MARC_S schreef:En wie zegt dat een politiehond gelukkig is? Ik zeg niet dat hij dat niet is maar ik zeg wel dat ik geen van mijn honden de handel van afgerichte honden in zou sturen, noch zou laten wonen in een kennel, noch gevaar zou laten lopen omdat mensen een probleem met mensen hebben :19:
Dat weet ik niet. Ik denk dat als ik m'n oudste mechelaarreu weg zou doen, ik hem inderdaad naar Amerika zou doen. Ik weet bijna zeker dat hij daar het best tot z'n recht zou komen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

BiG_G schreef: In M.dienst lopen ze de beveiliging met een hond. Indien daar iemand over het hek klimt wordt de hond gestuurd. Het is dat of schieten.
Indien daar iemand over het hek klimt wordt er eerst gewaarschuwd :wink:

Persoonlijk zou ik liever hebben dat mijn man een afgerichte hond naar de politie zou laten gaan dan naar M. dienst (hij zelf ook trouwens), daar liggen de honden naar mijn idee veel te lang stil als bijvoorbeeld hun geleider met vakantie is.
Selena
Zeer actief
Mijn ras(sen): x HH
Aantal honden: 9

Ongelezen bericht door Selena »

Zoek stok! schreef:
malinois schreef:
Zoek stok! schreef: Een bijthond heeft geen bijtdrempel naar mensen. En eigen initiatief. Dat maakt dat ik er een zinnetje (en nu inmiddels al hele lappen tekst) aan waag dat ik me afvraag of de politie zo'n hond in een drukke woonwijk moet houden. Ik snap dat dit gevoelig ligt bij 'africhtingsmensen', maar het enige dat ik zeg is dat een politiehond zich onberispelijk moet gedragen, net als een politieambtenaar :wink:
nee dat hoeft niet, je hebt het over een dier en een mens, niet over een computer :roll:
dus jij hebt liever een ongetrainde mechelaar in je arm hangen dan een getrainde? Nou ik liever omgekeerd hoor... :roll:

en als ze geen bijtdrempel hebben waarom kan ik sommigen dan gewoon aanhalen? Waarom kunnen ze gewoon lekker met mijn teef spelen in het bos na diensttijd, waarom kunnen ze lekker op schoot komen knuffelen bij ze thuis? Omdat ze geen bijtdrempel hebben zeker :roll:
Volgens mij komen we er niet uit. Ik heb helemaal niks tegen de honden op zich. En ja, ik heb ook met bijthonden geknuffeld (het hangt overigens ook erg van het korps af hoe 'sociaal' de honden zijn!!). Maar er gebeuren onverwachte dingen en dus ongelukken. En ik vraag me hardop af of je dat als politie kunt maken.

Nogmaals, het is niet de hoofdreden dat ik twijfels heb bij de inzet van bijthonden. Het gaat mij om de effectiviteit van de inzet ervan.
Klopt idd dat per korps afhangt hoe sociaal honden zijn :wink: Het korps waar ik het meest afweet, heeft zeker niet de sociaalste honden. Dat heeft veel met het geprefereerde karakter te maken, waardoor de honden in de ogen van de aankoopverantwoordelijke het meest geschikt is als diensthond.

Effectiviteit bereik je met de mate van letsel van een inzet, veroorzaakt de hond gering letsel, waardoor er geen afschrikking is of letsel van meer dan geringe betekenis.

Mijn eigen honden (zowel de privéhonden als de (reserve)diensthonden) hierbij huis zijn voor ons knuffels die als ze de kans krijgen, je dood proberen te knuffen. Voor de meesten geldt dat ze dit niet bij andere mensen doen, ze hebben allemaal maar 1 baas (en ik ben dat niet, mijn man is nr 1 en ik een goede 2e).

@ Caroline: ik laat puppen ook niet bij andere honden. Andere mensen hangt van het type pup (karakterstructuur) af, sommige zijn wel knuffels, andere motten niks van mensen weten. Bij andere honden (ook mijn eigen niet als ze klein zijn) laat ik ze niet, omdat ik niet wil dat ze gecorrigeerd worden door volwassen honden.
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!

http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
Selena
Zeer actief
Mijn ras(sen): x HH
Aantal honden: 9

Ongelezen bericht door Selena »

Gos schreef:
BiG_G schreef: In M.dienst lopen ze de beveiliging met een hond. Indien daar iemand over het hek klimt wordt de hond gestuurd. Het is dat of schieten.
Indien daar iemand over het hek klimt wordt er eerst gewaarschuwd :wink:
Politie ook :wink: Er moet minimaal 2 maal gevorderd zijn. Bij revieren is dat "Politie, meldt u of de hond wordt ingezet!". Bij openbare orde situaties "Verwijderen of de hond wordt ingezet!". Bij beide situaties geldt dat het ook woorden van gelijke strekking kunnen zijn.

Onschuldigen bij grootschalige optredens geloof ik niet in, bij voetbalrellen bv wil je er dan met je snufferd op staan?
Een weldenkend mens gaat toch snel weg op het moment dat er ergens rotzooi wordt getrapt en daar een een kordon politie staat (met honden & paarden)?
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!

http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
BiG_G
Actief
Contacteer:

Tja, ik zou van dat waarschuwen niet echt uitgaan. Zeker niet op een 'LIVE' site.
ideesports

Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Selena schreef:
Zoek stok! schreef:
malinois schreef:
Zoek stok! schreef: Een bijthond heeft geen bijtdrempel naar mensen. En eigen initiatief. Dat maakt dat ik er een zinnetje (en nu inmiddels al hele lappen tekst) aan waag dat ik me afvraag of de politie zo'n hond in een drukke woonwijk moet houden. Ik snap dat dit gevoelig ligt bij 'africhtingsmensen', maar het enige dat ik zeg is dat een politiehond zich onberispelijk moet gedragen, net als een politieambtenaar :wink:
nee dat hoeft niet, je hebt het over een dier en een mens, niet over een computer :roll:
dus jij hebt liever een ongetrainde mechelaar in je arm hangen dan een getrainde? Nou ik liever omgekeerd hoor... :roll:

en als ze geen bijtdrempel hebben waarom kan ik sommigen dan gewoon aanhalen? Waarom kunnen ze gewoon lekker met mijn teef spelen in het bos na diensttijd, waarom kunnen ze lekker op schoot komen knuffelen bij ze thuis? Omdat ze geen bijtdrempel hebben zeker :roll:
Volgens mij komen we er niet uit. Ik heb helemaal niks tegen de honden op zich. En ja, ik heb ook met bijthonden geknuffeld (het hangt overigens ook erg van het korps af hoe 'sociaal' de honden zijn!!). Maar er gebeuren onverwachte dingen en dus ongelukken. En ik vraag me hardop af of je dat als politie kunt maken.

Nogmaals, het is niet de hoofdreden dat ik twijfels heb bij de inzet van bijthonden. Het gaat mij om de effectiviteit van de inzet ervan.
Klopt idd dat per korps afhangt hoe sociaal honden zijn :wink: Het korps waar ik het meest afweet, heeft zeker niet de sociaalste honden. Dat heeft veel met het geprefereerde karakter te maken, waardoor de honden in de ogen van de aankoopverantwoordelijke het meest geschikt is als diensthond.
niet sociaal, maar ook niet onbenaderbaar,
bedoel bij jullie kan je gewoon op normale afstand van de geleider communiceren zonder problemen, alleen geen gekke dingen doen :wink:
en weet bv van een ander korps waar ik op t moment veel van mee krijg dat ze daar idd wat socialer zijn, laatste hond van onze club die daar naar toe is gegaan zat gewoon bij de geleider in huis tussen zn eigen honden en ging (op overzichtelijk terrein, dat wel) ook los mee
Effectiviteit bereik je met de mate van letsel van een inzet, veroorzaakt de hond gering letsel, waardoor er geen afschrikking is of letsel van meer dan geringe betekenis.
idd, zo ken ik ook een hond die uiteindelijk weg is gegaan omdat hij bij een inzet alleen maar kledingschade beet waardoor er niet serieus over gedacht werd en de inzet eigenlijk niet echt effectief was...
Mijn eigen honden (zowel de privéhonden als de (reserve)diensthonden) hierbij huis zijn voor ons knuffels die als ze de kans krijgen, je dood proberen te knuffen. Voor de meesten geldt dat ze dit niet bij andere mensen doen, ze hebben allemaal maar 1 baas (en ik ben dat niet, mijn man is nr 1 en ik een goede 2e).
geeft toch ook helemaal niet, zoals ik al zei, t is niet zo dat je 5 meter afstand moet houden, t zijn gewoon geen knuffels voor iedereen, maar wel benaderbaar als je verder niets van ze wil....hier is t (zoals je weet) andersom, de meeste zijn knuffels voor iedereen en een enkeling (goh, zou t aan zn logeerpartijtje bij jullie liggen :wink:) niet....
@ Caroline: ik laat puppen ook niet bij andere honden. Andere mensen hangt van het type pup (karakterstructuur) af, sommige zijn wel knuffels, andere motten niks van mensen weten. Bij andere honden (ook mijn eigen niet als ze klein zijn) laat ik ze niet, omdat ik niet wil dat ze gecorrigeerd worden door volwassen honden.
hier hoeven ze ook niet perse bij andere honden, pas er ook mee op, mn eigen honden corrigeren de jonge pups nog niet, dus dat gaat de eerste tijd gewoon goed, bijna alles kan hier met elkaar uit (niet alles meer en moet goed opletten omdat ik idd niet toe sta dat ze elkaar gaan corrigeren, ik blijf de baas en niet zij zelf...) maar andere honden en/of vreemde mensen ontwijk ik ook, terwijl ze op de club super open en vrij zijn naar clubgenoten....
Shibby
Zeer actief

Tony schreef:
Een HG mag net zo min als zijn vuurwapen de hond zo maar inzetten hoor...
En een stuk vriendelijker..... mag aannemen dat je geen ervaring hebt met (openbare) orde handhaving anders zou je daar toch echt wel anders tegen aankijken.
Ik heb liever een klap tegen m'n kop van een knuppel dan een hond die vasthoudt in m'n been. :wink:
Ik heb(helaas) vaak zat gezien hoe mensen compleet in elkaar geslagen werden door politie en dat is zeker geen pretje. Maar de beet van een hond lijkt mij nog veel minder prettig.
Een HG zal nooit of te nimmer zijn hond 'loslaten' tijdens rellen/opstootjes, deze zal altijd aan de lijn blijven ! [/quote]

Ik heb het tegendeel gezien, maar wil gerust geloven dat het overgrote deel van de agenten wel verstand heeft in zulk soort situaties.
Overigens kan één hond meer bewerkstelligen dan meerdere agenten (normaal gesproken dan).
Dat hangt echt van de situatie af :wink:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Shibby schreef:Ik heb liever een klap tegen m'n kop van een knuppel dan een hond die vasthoudt in m'n been. :wink:
nou daar ga ik nog even over denken eigenlijk, ik denk dat ik toch voor de hond ga eigenlijk :denken: :mrgreen:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

malinois schreef:
Shibby schreef:Ik heb liever een klap tegen m'n kop van een knuppel dan een hond die vasthoudt in m'n been. :wink:
nou daar ga ik nog even over denken eigenlijk, ik denk dat ik toch voor de hond ga eigenlijk :denken: :mrgreen:
hoef je niet over te denken, zoals eerder ook al geschreven komt in de geweldsspiraal ook eerst die klap voor je kop.... :wink:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

crutz schreef:
malinois schreef:
hoef je niet over te denken, zoals eerder ook al geschreven komt in de geweldsspiraal ook eerst die klap voor je kop.... :wink:
:neenee: heb gedacht, die wil ik niet :mrgreen: :pffff:
Afbeelding
Tony
Zeer actief

Shibby schreef: Ik heb liever een klap tegen m'n kop van een knuppel dan een hond die vasthoudt in m'n been. :wink:
Ik heb(helaas) vaak zat gezien hoe mensen compleet in elkaar geslagen werden door politie en dat is zeker geen pretje. Maar de beet van een hond lijkt mij nog veel minder prettig.
Wat dan ook de reden is dat een hond ingezet wordt indien de andere geweldsmiddelen (lees: wapenstok/pepperspray) niet voldoende zijn en het gebruik van vuurwapen weer net té... :wink:
Dat hangt echt van de situatie af :wink:
Vandaar dat ik reeds aangaf "normaal gesproken dan".
Geer
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Geer »

Twee discussies, m.i., in hoeverre is het geweld dat de politie mag gebruiken en gebruikt in bepaalde situaties proportioneel en in hoeverre is het zielig voor een hond om 'gebruikt' te worden door de mens. Zonder daar zelf om te vragen.

Wat betreft het inzetten van 'onschuldige' honden... Het zijn geen willekeurige honden die worden ingezet. Het zijn honden uit speciaal gefokte lijnen, die anders dan normaal worden opgevoed. Het zijn honden die - als je ze als gezellig gezinnetje voor de leut in huis haalt zonder er iets mee te doen - hoogstwaarschijnlijk de tent afbreken. De gemiddelde Malthezer zal niet worden ingezet, ik ben nog nooit een Golden tegengekomen in een peloton ME-ers en ook een zorgvuldig gefokte diensthond zonder bijtdrift zal afvallen als politiehond. Dus in zoverre denk ik dat het naar de honden toe niet extreem 'zielig' is, afgezien van het feit dat ze inderdaad, evenals de agent zelf, het risico lopen om gewond te raken of dood te gaan. Maar of dat 'zielig' is...er zijn genoeg rassen die van nature geheel zelfstandig voor de aanval gaan, bijvoorbeeld om een stier, of zelfs een leeuw of groot wild neer te halen, zonder dat ze daarvoor hoeven te worden aangespoord. En die vallen aan ookal raken ze zelf ook vrijwel zeker gewond. Ik heb nog nooit zo'n hond zien aarzelen, of zien overwegen 'hmmmm...ik zou die gnoe kunnen pakken, maar dan loop ik het risico om een hoorn tegen mijn kop te krijgen...laat ik het maar niet doen dan'. Dat in ogenschouw nemend denk ik niet dat het voor de diensthond zelf, met de driften die erin gefokt en getraind zijn, zielig is. Ja, het is zielig om een steen op je knar te krijgen, maar dat is het voor iedere hond, in iedere situatie. Die wetenschap is niet iets waar de diensthond zelf onder gebukt gaat.

Of de politie dergelijke middelen zou moeten mogen inzetten...hmmm...die vind ik lastiger...
BiG_G
Actief
Contacteer:

malinois schreef: :neenee: heb gedacht, die wil ik niet :mrgreen: :pffff:
Dan weet je wat je te doen staat:

Zorgen dat men meer geweld tegen je gebruikt! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
ideesports

Afbeelding
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

ik ken iemand die met haar mechel pup van toen 5 maanden, en komt dan nog uit showlijnen, over straat liep. Plots houdt de politie haar tegen en ze moest alle mogelijke papieren, identiteitskaart enz... tonen :N:
reden: ze liep met een gevaarlijk wapen over straat :19: :roll:

ondertussen stond die pup daar te kwispelen en te janken om aandacht van die mannen en een streeltje te krijgen :smile:

gelukkig dat toen de mijne eens uitgevallen was naar een politie-agent, de agenten in een goeie bui waren :N:
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”