Wil de hond schreef:Geer schreef:Wil de hond schreef:Daar ben ik ook op tegen.
Kijk, dat verklaart een hoop. Ik kan een heel end met je meegaan, alleen zijn er dan wel 10000 andere vragen die rijzen... Zo lopen er in Nederland legio hondenrassen die er niet voor 'bedoeld' zijn om met 100 andere honden in een park te lopen. Of uberhaupt in de stad te wonen. Of honden die nooit los mogen omdat Nederland zich niet voor hun natuurlijke gedragingen leent. Dat is dan feitelijk, van de hond uit gezien, hetzelfde: wij dwingen de hond iets te doen wat nooit de bedoeling was, maar wat wij graag van de hond willen. Omdat we zo'n hond willen.
Daar heb je ook gelijk in,
Maar deze topic gaat daar niet over.
Het gaat hier over de vraag of het korrekt is om honden op al dan niet symbolische wijze als wapen te gebruiken.
Ja, dat snap ik, maar daarin kan je, mijns inziens, op twee plekken de discussie instappen als het om de hond gaat.
OF je vindt dat een hond niet ingezet mag worden als wapen, omdat dat op de een of andere manier zielig is voor de hond, of niet eerlijk van de mens om een dier zijn klusjes te laten opknappen...omwille van het feit dat de hond een risico loopt.
OF je begint al eerder en vindt dat de mens geen honden mag fokken/houden/trainen die gezien hun gedrag iets doen wat ze niet behoren te doen. Dat kan zijn het dienen als wapen tegen de mens, maar dus ook het vervullen van de rol van huishond terwijl het betreffende ras helemaal geen huishond is. En sommigen zullen hier blindegeleidehonden ook onder scharen. En ik ken genoeg mensen hier in de buurt die geen diensthond hebben, maar hun uit de kluiten gefokte kruising groot-groter-grootst toch echt als een legaal wapen beschouwen.
Met dat laatste ben ik het wel gedeeltelijk eens, met dat eerste minder. Het eerste is m.i. voor de hond hetzelfde als ingezet worden als reddingshond, speurhond of jachthond: je fokt of traint er een 'taak' in en de hond zal het leuk vinden die taak te vervullen, of dat nu voor de hobby of voor 'het echie' is. Ik geloof alle mensen die hier posten dat hun 'bijtert' er veel plezier in heeft gerust.
Wij mensen moeten de morele keuze maken voor de hond of hij daadwerkelijk een pand in gestuurd wordt met risico op een kogel of een steen, dat kan de hond niet zelf. Net zoals wij mensen moeten beslissen dat een Malamute op een appartement in de stad zonder ruimte en met vier kinderen wellicht niet de beste keuze is voor de hond. Om maar een zijstraat in te slaan.
Ennnnn dan heb je nog de vraag zoals Martijn die stelde, in hoever de politie geweld kan, mag en zal gebruiken, of dat nu een hond of een kogel is.