Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hond vecht, hoe weet je of het beter gaat?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Re: Hond vecht, hoe weet je of het beter gaat?

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

MARC_S schreef:Ik vraag me iets af, stel je hond vecht regelmatig, zodanig dat je hem gaat verbieden met bv andere reuen om te gaan, hoe weet je dan na een aantal jaar hoe het nu is?

Dapper vecht met andere reuen die stoer doen. Ik wil geen ruzie dus ontloop alle reuen ten koste van Cleo helaas. Nu heeft hij al jaren geen vrij contact meer en ik heb geen idee hoe hij reageert :mrgreen: Aan de riem is hij agressief maar dat zegt me weinig. Eerder, toen hij wel los liep ging het nl ook wel eens goed. Dan draaide hij wel om een reu heen maar dan konden we hem wegtrekken als we dat zagen. Ook liep hij wel eens als een gek door het bos waarbij hij alle reuen negeerde en lekker met Cleo bezig was.

Sindsdien en ook wel eens daarvoor is hij naar gaan vechten met bepaalde reuen.

Nu mag hij nooit meer los van ons maar eigenlijk vraag ik me af wat er gebeurd als hij wel weer los mag. :mrgreen: Gaat hij met alle reuen vechten of kan hij nog steeds wel eens normaal doen. Cleo kan ook nooit spelen omdat spelende honden ook aan je aangelijnde hond komen snuffelen. Dapper aan de riem kan zowiezo niet tegen reuen.

Precies dit heb ik met Wuilus ook gehad. Zij vocht met teven en dat deed ze zo regelmatig dat ik maar gewoon besloten had nooit meer een teef te laten naderen. Daardoor wist ik na een paar jaar helemaal niet meer hoe ze los zou reageren op een teef.

Hoe doen jullie dat en hoe weet je of je trainen en afleren dan zin heeft gehad? Kan moeilijk gewoon lekker gaan uittesten op andermans honden :19:

Dapper kan bv erg leuk met teven, maar ook dat laten we niet toe uit angst dat er een andere reu bij komt. Honden die spelen en los zijn lokken toch andere mensen uit hun honden al vanaf afstand erop los te laten.

Cleo speelt wel overigens, dan gaan we alleen met haar naar het park :wink:

Doordat ik hem nu zo ontzettend gefrustreerd bij honden weg aan het houden ben is hij in mijn fantasie tot een monster geworden die elke reu zonder aanleiding zal grijpen. Dat terwijl we eerder met hem naar het strand gingen en hem lekker in het bos lieten rennen. Ik weet niet hoe ik dat weer aandurf ooit en ik gun het hem wel. Dat is best een dilemma en ik weet zeker dat er meer mensen zijn met dit probleem. :ok:
De ellende van de situatie is volgens mij dat je eigenlijk alle reuen wilt ontlopen, maar in de praktijk komt het erop neer dat je inmiddels alle honden angstvallig vermijdt. Maar hij kan toch wel met teven en gecastreerde reuen? Of ook niet altijd?

Eline zei het geloof ik al, als je iets wilt veranderen en hem weer om wilt laten gaan met andere honden, stap je wel van je methode van negeren af. Daarna, als het nodig zou zijn, weer teruggaan naar die methode is misschien lastig.

Maar aan de andere kant ben ik erg voor proberen wat er van te maken valt, vooral omdat de gemiddelde hond er toch wel enorm van geniet om te kunnen spelen met bevriende of zelfs vreemde honden. Bovendien is het gewoon lekker als je een beetje in kan schatten met welke honden het wel en met welke het niet goed gaat, en daar kom je met vermijden nooit achter. Mijn ervaring is ook dat je meteen een stuk relaxter loopt als je weet dat het prima gaat met de hond die je tegemoet komt en dat je tegelijkertijd wel even op moet letten waar die risico-hond in de verte heen loopt zodat je op tijd kan aanlijnen. Mijn ervaring is ook dat als je beredeneerde risico's neemt en het pakt goed uit, dat je een stuk zekerder wordt van jezelf en van je hond. Dat straal je uit naar je hond, en dat heeft ook weer een positief effect.

Ik heb ergens natuurlijk makkelijk praten met een ielig hondje dat nog nooit heeft doorgebeten (en ik heb flink wat andere honden zorgvuldig gecontroleerd op eventuele wondjes :roll:), maar het principe is toch een beetje hetzelfde. Lilo en Dapper zijn allebei asociale honden. Als ze een hond niet motten, niks heel scala aan waarschuwende lichaamstaal, hup meteen die tanden erin. Dat krijg je er nooit helemaal uit, vrees ik. Maar volgens mij kan je het wel enigszins onder controle krijgen op een manier die ook voor de hond prettig is.

Ik zou met Dapper heel voorzichtig beginnen met een afgezet veld en een grote, stoere maar conflictvermijdende speelse teef, en dan opbouwen naar gecastreerde reuen van hetzelfde formaat en karakter, en vervolgens naar kleinere fellere teven enzovoorts. Zorgen dat hij *vrienden* maakt, die hij af en toe ziet. Ook al kom je uiteindelijk niks verder dan een handjevol honden waarmee hij zo nu en dan in een veilige omgeving helemaal uit zijn dak kan gaan, dan heb je bereikt dat je een vrolijker hondje hebt, waar je effe heerlijk zorgeloos van kan genieten als hij heerlijk zorgeloos aan het genieten is.

Een ander ding wat ik me bedacht: reuen worden meen ik naarmate ze wat ouder worden toch vaak wat milder omdat de testosteronproductie iets afneemt. Ik weet niet precies hoe oud Dapper nu is? Maar het zou dus best wel eens kunnen dat met intensief trainen dat op een gegeven ogenblik ook een rol gaat spelen.

In elk geval sterkte en succes!
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

wat ik bij sien merk is dat negeren in de vorm van afleiden goed werkt, ook in die zin dat ze rustiger is in de nabijheid van andere honden. Heel soms laat ik dan wel eens voorzichtig de teugels een beetje vieren, maar dan merk ik dat ik haar toch weer moet remmen / corrigeren, dus ik laat het maar zo.

Spok lijdt daar wel onder omdat we daardoor overwegend prikkelarm lopen, maar hij kan toch nog wel andere honden ontmoeten en soms zelfs even spelen doordat ik hem wat meer ruimte geef ( mits hij zich niet misdraagt, want hij is ook niet altijd even makkelijk. )

Daarnaast hebben ze dan natuurlijk veel contact met de doggies van Tineke, en mag spok geregeld met Tineke mee ( sien is wat dat betreft wat moeilijker ), zodat ze al met al wel de nodige contacten kunnen opdoen.

Pf, moeilijk probleem, denk dat op den duur de scherpe kanten er misschien wat afgaan, maar toch geloof ik dat als het er eenmaal inzit, het er nooit meer echt uit gaat.
Afbeelding
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

Ik heb ook jaren zo gelopen met mijn vorige hond Patries. Die kleunde ook met 9 van de 10 honden. Toen ze echt oud werd, ging het overigens een stuk beter. Op strand, bos ed. (dus neutraal terrein) ging het wel vaak goed. Wel balletje bij de hand voor afleiding en bij honden waarvan je bij voorbaat al weet dat het fout gaat (qua type dus, die weet je feilloos na al die jaren op een gegeven moment) even aanlijnen. Het is en blijft moeilijk, voor het zelfde geld gaat het een paar keer heel goed maar dat kan ook andersom gaan natuurlijk :19: Wat je schrijft over dat het een monster is in je hoofd wat altijd maar vecht, heb ik ook gehad hoor. Dat krijg je op een gegeven moment gewoon. Lastig om er weer uit vandaan te krijgen.
mecheltjes
Zeer actief

Ongelezen bericht door mecheltjes »

Hoe herkenbaar

Wij ontwijken met Dylan dus ook alle reu's
Hij heeft de pest aan grote zwarte reu's en aan een benner senner hier in de buurt
Nu wonen hier sinds dec nieuwe mensen met ook een benner senner in de buurt die gecastreerd is en daar gromt ie dus totaal niet tegen
eerder piepen wat hij ook bij teefjes doet
Maar ik durf hem er ook niet bij te laten, omdat ik bang ben dat ze toch gaan vechten.

( ik heb trouwens nog niet alle antwoorden gelezen, dat zal ik zo even doen , misschien zitten er tips tussen)

ik denk dat het ook meer angst van me zelf is , maar ik heb een hekel aan vechtende honden
en vooral ook omdat het naar mijn idee steeds dan weer steeds erger wordt, dat hij overal op duikt
Afbeelding

Anneke, Dylan en Ozzy
Pepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Europese korthaar
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Pepie »

Wat doe jijzelf als hij gaat vechten?Ga je schreeuwen zodat hij denkt dat jullie ten aanval gaan. of loop je door en laat je blijken zoek het uit.Valt hij uit angst uit?Ik sluit mij aan wat hierboven al een paar keer gezegd is. jij geeft onbewust signalen af. waardoor hij alert wordt.Zou hem trouwens niet muilkorven. maar dat is puur mijn visie.
Afbeelding
Asterix
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Spaanse kleine mix en een Poolse ex-zwerver

Ongelezen bericht door Asterix »

Inge O schreef:
Cleo schreef: Zoals ik Sette van Inge heb meegemaakt, ja daar zou ik mee kunnen leven. ik heb Sette nu 2x meegemaakt maar ze gaat niet meteen in de aanval en dat vertrouwen heb ik in Queen niet.
je hebt twee keer één van mijn blondjes meegemaakt, maar alleen de laatste keer was sette :mrgreen: .

*Oeps, vergissing! :oeps:

voor een buitenstaander toont vlam (was deze zomer mee) vaak woester door haar uitvallen soms, maar van haar weet ik dat ze nooit, never niemals het gevecht met een vreemde hond wil aangaan. bluffen is haar specialiteit.

sette daarentegen is helemaal verzót op een rondje knokken Afbeelding , en zou ze niet zo goed onder appèl staan dan zou het ook met haar steeds moeilijker worden om haar zomaar los te laten.

ik combineer bij haar afleiden met appèl : in een groep honden zoals op soesterduinen kan ik haar goed vertrouwen, maar moet ik er wel elke seconde op letten om haar bij de minste 'onraad' terug te roepen, en dat lukt.
loop ik met mijn honden alleen, dan verbied ik haar zelf contact op te nemen met vreemde honden en combineer dat met veel afleiden en belonen.

Kan ik bij jou in de leer :mrgreen: :wink:
Afbeelding Afbeelding

Pootjes van Ella en Joost (Josie)
Dag lieve Maatje 06-01-2008 - 15-12-2014
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

mecheltjes schreef:Hoe herkenbaar

Wij ontwijken met Dylan dus ook alle reu's
Hij heeft de pest aan grote zwarte reu's en aan een benner senner hier in de buurt
Nu wonen hier sinds dec nieuwe mensen met ook een benner senner in de buurt die gecastreerd is en daar gromt ie dus totaal niet tegen
eerder piepen wat hij ook bij teefjes doet
Maar ik durf hem er ook niet bij te laten, omdat ik bang ben dat ze toch gaan vechten.

( ik heb trouwens nog niet alle antwoorden gelezen, dat zal ik zo even doen , misschien zitten er tips tussen)

ik denk dat het ook meer angst van me zelf is , maar ik heb een hekel aan vechtende honden
en vooral ook omdat het naar mijn idee steeds dan weer steeds erger wordt, dat hij overal op duikt
Als hij piept naar die Berner Sennen maar niet meteen opdringerig dominant gaat doen (proberen te rijden, poot of kop op de rug van die andere hond leggen) lijkt het mij redelijk veilig. Laat hem anders eerst alleen aangelijnd snuffelen en prijs hem de hemel in als hij vriendelijk blijft. Als je hem zover kan krijgen dat hij door die korte maar positieve ervaringen op een gegeven ogenblik echt enthousiast wordt bij het zien van die bepaalde hond, heb je voor jezelf en voor je hond echt een lekkere stap vooruit gezet. Dan wordt het voor je gevoel ook even niet erger.

En even in het algemeen bedacht ik me weer iets. :mrgreen: Als een hond afgrijselijk moeilijk is met andere honden, maar in de eigen roedel *wel* op een normale vriendschappelijke manier met de roedelgeno(o)t(en) om kan gaan, dan is toch in elk geval de potentie aanwezig van een prettige omgang met andere honden. Er zijn ook honden die als enige hond worden gehouden en alle andere honden aanvliegen, maar dat is toch een compleet ander verhaal, denk ik.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Trixi
Actief
Mijn ras(sen): Border collie, markiesje, wocker
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Trixi »

Om te beginnen ben ik het eens met datgene wat Malinois suggereert. Probeer het een aantal maal uit met een gemuilkorfde Dapper met evt. bekende reueneigenaren die weten waar je mee bezig bent en die het aandurven. Deze geënsceneerde ontmoetingen zouden niet te lang moeten duren hooguit elkaar rustig passeren.

Ik heb mijn reu gekregen toen hij net 1 jaar was, midden in de puberteit en een flinke grootheidswaanzin. Hij heeft de nodige aanvaringen gehad. Nu een dikke 4 jaar later laat hij duidelijk conflictvermijdend gedrag zien. Hij zal nooit ontspannen met een (gelijkwaardige) intacte reu gaan spelen maar hij heeft al zeker 3 jaar geen gevecht geïnitieerd.

Veel succes!
Groetjes van Bo en de honden.
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

Hanneke2 schreef:En even in het algemeen bedacht ik me weer iets. :mrgreen: Als een hond afgrijselijk moeilijk is met andere honden, maar in de eigen roedel *wel* op een normale vriendschappelijke manier met de roedelgeno(o)t(en) om kan gaan, dan is toch in elk geval de potentie aanwezig van een prettige omgang met andere honden. Er zijn ook honden die als enige hond worden gehouden en alle andere honden aanvliegen, maar dat is toch een compleet ander verhaal, denk ik.
Dapper kan met alle teven inderdaad. Heel prima, die mogen alles en dan is hij echt een heertje. Klein beetje druk en echt 100% checken of ze niet loops is maar verder prima.
Heel soms zien we een teef waarmee hij dan wat kan spelen. Een Ambull, echt een schatje. Cleo denkt dat dat een stoere reu is dus die speelt ook met haar :mrgreen:
Dan kunnen ze dus samen even ravotten in de straat. :ok:

Verder is Dapper ook pups gewend in huis en is hij de eerste 2 jaar met 3 teven omgegaan elke dag. Ook heeft hier een paar dagen een reu in huis gewoont en dat ging niet. Ze vochten een beetje maar Dapper had hem verbannen naar de slaapkamer achter het bed, daar mocht hij wel zijn zonder gepakt te worden :wink:

Hij spreekt de taal dus prima maar kan niet tegen honden waarvan hij kan winnen en die ook dominant zijn. Hij provoceert ze, blokt ze en hangt in hun nek. Dat wordt dan zowiezo vechten door zijn provocaties. Omdat hij nu al zo lang aan de riem zit is hij alleen maar sneller echt kwaad.
De ervaringen hier in Amsterdam met andere reuen zijn ook echt slecht. Veel honden raken hier gefrustreerd en dat uit zich in allemaal uitvallers elke wandeling weer. Sommige bijna dagelijks en die haat hij dan ook echt. :boos:
Afbeelding
cloris
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door cloris »

MARC_S schreef:
Dapper kan met alle teven inderdaad. Heel prima, die mogen alles en dan is hij echt een heertje. Klein beetje druk en echt 100% checken of ze niet loops is maar verder prima.
Heel soms zien we een teef waarmee hij dan wat kan spelen. Een Ambull, echt een schatje. Cleo denkt dat dat een stoere reu is dus die speelt ook met haar :mrgreen:
Dan kunnen ze dus samen even ravotten in de straat. :ok:

Verder is Dapper ook pups gewend in huis en is hij de eerste 2 jaar met 3 teven omgegaan elke dag. Ook heeft hier een paar dagen een reu in huis gewoont en dat ging niet. Ze vochten een beetje maar Dapper had hem verbannen naar de slaapkamer achter het bed, daar mocht hij wel zijn zonder gepakt te worden :wink:

Hij spreekt de taal dus prima maar kan niet tegen honden waarvan hij kan winnen en die ook dominant zijn. Hij provoceert ze, blokt ze en hangt in hun nek. Dat wordt dan zowiezo vechten door zijn provocaties. Omdat hij nu al zo lang aan de riem zit is hij alleen maar sneller echt kwaad.
De ervaringen hier in Amsterdam met andere reuen zijn ook echt slecht. Veel honden raken hier gefrustreerd en dat uit zich in allemaal uitvallers elke wandeling weer. Sommige bijna dagelijks en die haat hij dan ook echt. :boos:
Marc dit is echt een exacte omschrijving van mijn reu... precies zo.. ook het verhaal met de teven, de pups enz..
Het werd veel rustiger lopen toen ik rustiger ging wonen, ik hoefde niet meer zo op te letten of er iets om de hoek kwam zetten en dat pikt hij natuurlijk direct op en zo kwam er vanzelf veel meer rust in
Afbeelding
De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

cloris schreef:Marc dit is echt een exacte omschrijving van mijn reu... precies zo.. ook het verhaal met de teven, de pups enz..
Het werd veel rustiger lopen toen ik rustiger ging wonen, ik hoefde niet meer zo op te letten of er iets om de hoek kwam zetten en dat pikt hij natuurlijk direct op en zo kwam er vanzelf veel meer rust in
Castratie heeft bij Fangio ook niet echt geholpen toch? Wij willen hem nl niet castreren puur omdat hij nu zo goed met teven kan op basis van zijn hormonen. Ook omdat we dus een pup hopen te krijgen en dan willen we niet 2 teven en een gecastreerde reu uit angst dat de balans uit de roedel gaat.

Mijn angst is dat het ook doorslaat naar teven nl en dat hoor je toch regelmatig. Dat heeft Fangio toch ook even gehad? Mijn angst is dat dat dan bij Dapper niet meer weggaat en dan hebben we helemaal de poppen aan het dansen natuurlijk.

Grappig eigenlijk dat hij ook zo is. Op zich prima honden alleen moeten er geen reuen komen kloten. Dat is dan meteen goed mot :roll:
Afbeelding
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

Ja dat is een goede vraag en eigenlijk heb ik me erbij neergelegd dat ik het gewoon niet meer toesta.
Toen Rataplan nog jonger was en ik in het asiel werkte, nam ik hem altijd mee en speelde hij daar met reuen, teven. Het maakte niet uit wat voor hond het was hij kon met de moeilijkste overweg en was na een ochtendje stoeien met een kruising boxer helemaal in zijn sas.
Nu we hier wonen en bijna geen honden meer tegen komen. Scooby dood is (de leider) en Obelix erbij is gekomen is Rataplan totaal veranderd. In het begin werd hij wel eens aangevalllen door loslopende honden hier en deed hij niets terug en brulde ik de honden weg. Tot er een hondje op hem af kwam lopen en voor ik het in de gaten had dook hij op dat hondje zonder een snuf of waarschuwing vooraf :80:
Sinds die tijd ontwijk ik alles en Obelix daardoor ook. Samen gaat het prima maar iets van buitenaf :19: Ik durf het ook niet meer aan, dat hondje had verder geen verwondingen maar Rataplan hield ook niet op. Dat gedrag had hij daarvoor nooit gehad. Richard is wat makkelijker daarin. Hij is ook wel een stuk groter :mrgreen: En als het fout gaat heeft hij meer mogelijkheden om de honden uit elkaar te krijgen. Ik loop altijd met 1 of meer kleuters en dan de twee honden, ontwijken dus.......
Jammer vind ik het wel hoor, ik zou wel eens een hondenforum wandeling willen meedoen maar de honden durf ik dan echt niet mee te nemen.
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
cloris
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond

Ongelezen bericht door cloris »

MARC_S schreef:
cloris schreef:Marc dit is echt een exacte omschrijving van mijn reu... precies zo.. ook het verhaal met de teven, de pups enz..
Castratie heeft bij Fangio ook niet echt geholpen toch? Wij willen hem nl niet castreren puur omdat hij nu zo goed met teven kan op basis van zijn hormonen. Ook omdat we dus een pup hopen te krijgen en dan willen we niet 2 teven en een gecastreerde reu uit angst dat de balans uit de roedel gaat.
Nee... daardoor kon hij dus ook niet meer met teven :jank: en zijn gedrag naar reuen is niet veranderd
Mijn angst is dat het ook doorslaat naar teven nl en dat hoor je toch regelmatig. Dat heeft Fangio toch ook even gehad? Mijn angst is dat dat dan bij Dapper niet meer weggaat en dan hebben we helemaal de poppen aan het dansen natuurlijk.
nou hij kan dus gewoon niet meer los met andere teven Marc.. dat onbevangen alles goed vinden enz dat is helemaal over.. alleen Chira, hij valt niet meer uit naar teven maar daar houdt het dan ook mee op.
Grappig eigenlijk dat hij ook zo is. Op zich prima honden alleen moeten er geen reuen komen kloten. Dat is dan meteen goed mot :roll:
Aan Fangio heb ik een superhond en iedereen die hem kent zal dat beamen, de beste hond ooit voor mij maar idd die andere reuen..
Afbeelding
De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Nu het over castreren gaat, wil ik toch even zeggen dat het bij mijn reu wel heeft geholpen. Het is hanteerbaar geworden. Ik moet hem nog steeds in de gaten houden met reuen, hij is nog steeds behoorlijk macho.

Maar voor de castratie was ik op een punt beland met hem, dat loslopen eigenlijk niet verantwoord meer was. Niet alleen hij wilde iedere andere reu wel mores leren, maar andere reuen reageerden ook heel erg op hem. Dus dat was dubbelop en hij ging niks uit de weg.

Na de castratie, wat ik echt met pijn in mijn hart heb laten doen, merkte ik al eerste het verschil op in de houding van andere reuen tegenover hem, ze accepteerden meer van zijn gedrag en daardoor escaleerde het niet snel. Omdat er minder aanvaringen waren met andere reuen, werd Buck zijn gedrag ook minder fel. Ook is hij voor mij nu op een moment dat ik denk dat het niet goed gaat, goed onder controle te houden, omdat dat hele erge gefixeerde er vanaf is. Maar het blijft een macho, dat wel. Maar nu is het te doen, en loslopen en rennen is het belangrijkste voor hem wat er is. Ik heb het niet gedaan zodat hij beter met andere honden kan spelen, want dat hoeft voor mij niet, maar loslopen is absoluut een must voor hem.

Hij is niet aantrekkelijk geworden voor reuen gelukkig, er heeft in al die tijd 1 keer een boxer geprobeerd op hem te rijden, en dat was gelijk knokken helaas. Verder is hij meestal toch wel de meest zelfverzekerde tijdens ontmoetingen, ook al is hij gecastreerd.

het verschil met Dapper is alleen dat hij veel jonger was toen hij gecastreerd werd, dus toen was het gedrag nog niet ingesleten. Het blijft jammer, maar ik zou weer dezelfde beslissing nemen in ieder geval. :wink:
Elles34
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Elles34 »

Ik herken het ook. Barca heeft los gelopen totdat hij ongeveer 10 maanden was. Hij is toen in korte tijd twee keer gebeten. Beide keren zat hij aan de lijn ( het was geen losloopterrein) andere reu komt van achter op Barca aanstormen. Barca is van nature wel erg dominant maar sinds toen nog veel meer. Als hij een andere reu ziet gaat zijn staart omhoog , nekharen omhoog. De eerste paar keer liep hij nog wel los, zodra de andere reu niet onderdanig doet. ging Barca daar wel voor zorgen. Hij was ook de grootste hond uit de buurt dus ja succes verzekerd. Op een gegeven moment ben je dat gewoon beu. Dus Barca ging vast. We zijn nu hard aan het oefen om het er uit te krijgen. Want hij kan echt uit zijn plaat gaan als hij een grote reu ziet. Nu zijn we al zover dat hij mij aankijkt als er een andere reu aankomt. Hij krijgt dan een beloning precies ophet moment dat de andere hond voorbij loopt. Dit gaat eigenlijk heel goed. Soms gaat het nog mis. Maar het uitvallen duurt al korter dan voorheen. De volgende stap is weer los laten lopen. We hebben hier gelukkig een losloopbos, waar het nooit zo druk is. Hij gaat hier nu ook al los , maar zodra ik een andere hond zie gaat hij gewoon vast. Ik vind niet dat andere mensen en honden last moeten hebben van mijn ongemanierde hond. En trouwens mocht hij dan weer uitvallen en hij heeft succes dan kan ik opnieuw beginnen
Afbeelding
poohbeer
Actief

Ongelezen bericht door poohbeer »

Ik heb ook dik een jaar zo'n beetje alles ontweken omdat mijn hond uitvalt aan de lijn. Los is hij vaak onzeker en niet altijd zachtjes. Vechten is het zeker niet iig.

Het gevoel om 3 straten verder nog met een kloppend hart in de keel te lopen ken ik maar al te goed. En dat is zeker niet bevoordelijk voor de reactie van je hond op zijn omgeving.
Ben nu druk bezig om mezelf zoveel mogelijk te zetten tot het opzoeken van honden aan de lijn en te letten op mijn ademhaling, niet de lijn straks trekken etc en proberen enthousiast te doen dat we een hond tegenkomen. Flink klikken en lekkers erbij en we komen er zonder uitval langs, nu uit gaan bouwen tot minder klikken natuurlijk.
En los moet hij leren honden te negeren. Als ik straks zover kan komen dat hij netjes naast me gaat lopen als er een andere hond aan komt, lijkt me bijzonder prettig. Scheelt een hoop geschelt van mensen dat mijn blaffende hond wel vals zal zijn e.d., want daar wordt ik echt niet vrolijk van. We hebben genoeg vrienden en hondenwandeling waar hij contact maakt met andere honden wat allemaal super gaat, dan kan het geen kwaad als hij verder leert vreemde honden te negeren.
Wat ik overigens ook met mijn supersociale hond wil gaan doen. Vreemde hond....beide heren netjes volgen tot de vreemde hond weer weg is. Geen gezeik, heerlijk. Nu nog zien dat we zover komen :wink:
monky555
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peludo Iza & American staffordshire terriër Lila.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door monky555 »

ik heb het ook maar half gelezen allemaal maar dat ga ik vanavond zeker ff over doen maar dan goed :wink:

met monky heb ik ook dit probleem ik vertrouw hem voor geen meter met andere honden (buitens huis) 1st waren dat alleen reuen maar na een revalidatie tijd van 1,5 jaar durf ik hem eigenlijk nergens meer bij te laten :roll: terwijl als het erop aan komt hij echt niks doet en dat punt vertrouw ik dus weer wel heel erg :wink: als er maar een hond klein of groot iets te fel naar hem gromt of blaft doet hij niks :neenee: maar als ik een hond tref die niets doet klapt hij er wel bovenop ook zonder schade en zo gaat het nu zo'n 4 jaar :N:

monky is heel vaak gebeten dus ik begrijp wel dat het bij hem uit angst komt :wink: maar hoe doorbreek je zoiets met een staff :19: want ergens gaat er dan toch een lampje branden met het is een blijft een vechthond :roll: of ik zou het echt heel erg vinden als hij wel een hond verwond ik vindt alle honden leuk en lief dat hoeft dus echt niet :wink:

ik hou hem dus uit voorzorg weg bij andere honden ook vanwege zijn gezondheid :wink: en met amy socialiceren (toen) en dalijk Iza zal hij ff alleen thuis moeten blijven of nu met amy maar amy is sociaal en die zou dus wel vaak mee kunnen :ok: gelukkig heeft monky daar niet zoveel problemen mee want alleen met het vrouwtje of baassie mee is natuurlijk helemaal het einde :cheer: maar het mooiste is natuurlijk als je ze alle 3 tegelijk mee kan nemen en dat zal hier ook genoeg gebeuren :wink: dat vindt ik toch wel het fijnste ergens waar ze lekker met zijn 3en los kunnen lekker genieten van je 3 'kindjes' :mrgreen: al loopt monky eigenlijk heel vaak los gelukkig kan dat hier het is hier 1 grote vlakte :wink: en monky luisterd goed en gaat niet verder als 10 meter bij mij vandaan is ook wel erg fijn :ok:
Afbeelding
R.I.P. Lieve Monky (AST), 09-07-2000 / 17-11-2011

R.I.P. Lieve Sara (GR), 03-11-2000 / 09-01-2012
R.I.P. Lieve Amy (AST), 18-08-2004 / 18-06-2014
R.I.P. Lieve Rio (RWx), 25-05-2009 / 14-08-2014
rambogina
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door rambogina »

HOI,
Ik heb hetzelfde probleem jaren terug gehad met een reu van mij die naar andere reuen behoorlijk uitviel. Sindsdien inderdaad ook altijd vast aan de riem gelopen maar ook bij mij de twijfel zou hij het nog doen??
Een kennis van mij had destijds een newfoundlander reu en stelde haar reu "beschikbaar", zo van deze hond heeft een behoorlijke vacht we staan erbij dus wat kan er gebeuren.
Nou het heeft heel kort geduurd en hij klapte er direkt in, omdat ik erop bedacht was en hem direkt eraf kon trekken had de newfoundlander gelukkig geen schade. Je begrijp dat ik het daarna nooit meer heb uit geprobeert.
Deze betreffende reu had dit probleem alleen met reuen vanaf formaat Labrador ongeveer, de kleinere hondjes liet hij met rust.
En in huis en met mensen was het zo'n lieve fijne hond.......maar met een vervelende eigenschap. Mijn hond was overigens een duitse dog.
Bij hem was het dus blijkbaar een blijvend probleem heb daarna ook geen pogingen meer ondernomen :wink:
Maar goed zou bij een andere hond waarschijnlijk zo weer anders kunnen zijn. Je weet het pas als je het probeert..........maarja......... :19:
Groetjes Sylvia
GROETJES SYLVIA EN HUMMER
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Ik heb het laatst ook gewoon weer eens geprobeerd, met een reu van een vriend van mij. Wat blijkt? Geen enkel probleem de heren hebben lekker los met ons mee hardgelopen. Bij andere honden blijft het spannend natuurlijk maar dit gaf wel hoop. Nu is het wel zo dat die reu mijn reu volledig met rust liet, reuen die gaan snuffelen of zelf dominant gaan lopen doen daar wordt meteen bovenop geklapt.

Kees
Bea.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collies.
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Bea. »

Ik weet het,Bowie gaat altijd vast als ik andere honden zie naderen,vreemde honden die hij niet kent en waarvan ik weet dat hij niet samen met ze gaat.
Soms staan ze vrij plotseling tegen over hem en ja,dan doet hij het zelfde als altijd,uitvallen dus.De 1ste klap is dan een daalder waard.Meestal als hij 1 keer uit is gevallen,negeren honden hem de volgende keer en dan is het geen probleem meer.
Afbeelding
poohbeer
Actief

Ongelezen bericht door poohbeer »

Ik geloof trouwens niet dat dit iets is wat vanzelf over gaat. Of je moet wachten tot je hond oud en zwakker wordt, want dan kijkt hij vanzelf wel uit.

Nu vind ik het zelf ook verdraaide moeilijk om het op te zoeken hoor, maar een hond kan alleen goed sociaal reageren als je het opzoekt.
Een hele tijd ontwijken en dan hopen dat het over is gaat naar mijn idee niet op. Zeker met bepaalde rassen zou het zelfs heftiger kunnen worden door gebrek aan andere honden...

Ben benieuwd hoe jullie hierover denken.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

MARC_S schreef:De laatste keer dat Martijn hem losliet kwam er een mini-JR onverwacht aanlopen en die beet hij meteen in zijn kop :N: Die kleine hond had niks gedaan en kwam alleen hallo zeggen :boos:

.
die jr deed dus wel wat :wink:

ik herken dat van sammy... die heb ik zover dat hij langs honden kan zonder uit te vallen (aangelijnt) maar als er een hondje op hem af komt en hij ziet hem aankomen dan wordt ie hels...

dus misschien was dat wel dappers trigger

ik heb me ook weleens afgevraagd hoe sam het zou doen los. maar ik durf het risico niet te nemen.

ik hik al jaren tegen een muilkorf aan maar zelfs dan durf ik het niet.

en dat heeft niks met luisteren te maken want hij luistert heel goed.. tot ie hels wordt en dan issie op 1 plek en te pakken. maar ik ben zo bang dat ie toch om die korf heenkomt en een hond verwond of erger...

manneke is nu 4 en weet niet beter. dsadelijk is onze nieuwe grote tuin afgezet en mat ik hem daar wel af..

ik durf gewoon niet. sam heeft dus bijna 0 hond/hond contact.

alleen een pupje of rustig teefje kan hij aan snuffelen maar dan raakt ie zo hyperenthousiast dat ie na 10 seconden aan de lijn spelen al gaat rijden en daar niet vanaf te brengen is... :19:
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

SuperTyson schreef:ik zou hem leren jou te volgen en niet op andere honden te fixeren
stoeien wordt snel vechten :wink: durf ik ook niet aan
ik denk dat marc ook bedoeld dat hij dapper rechtdoor wil houden als er een losloper komt zieken.

en ik train al 4 jaar met sam. doorlopen kannie goed maar ze moeten niet echt voor hem gaan staan ofzo :wink:
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

erus schreef:
wat ik uit de meeste berichten lees is dat men al weg gaat met het idee OH JEE ALS IK MAAR GEEN ANDERE HONDEN TEGEN KOM :N:

Hier mee wil ik niet zeggen dat iedereen maar gewoon nu hun moeilijke reu moet los gooien, maar probeer eens die spanning niet op te bouwen
en als er vroeger gevochten werd, was dat een paar seconden (lijkt soms een eeuwigheid te duren)
of was het zo dat het bloed rond je oren spatte, bij het laatste zeg ik dus gewoon lekker vast houden
Maar bij een aantal zou ik best de gok durven wagen op voor de hond onbekend terrein om de honden los te laten en dan niet gelijk in paniek raken als ze stijve benen en met opgeheven staart om elkaar heen draaien gewoon door lopen en geen aandacht aan besteden
let wel op dat je dit probeert met honden van gelijke grote
klopt dat is hoe ik dat voel ja... en ik weet dat ik dat overbreng op sam.

maar ik kan dat risico niet lopen.

sam heeft zelfs nog nooit gevochten :wink: maar hij wordt zoooo hels regelmatig dat ik het niet aandurf.

raar is dan wel weer dat we laatst in het donker liepen en er ineens een zwart klein hondje uit de buurt de bocht om kwam rennen en zoals in een tekenfilm tegen sam opbotste en een meter terugvloog...

het gekke was dat die hond normaal heel erg blaft en nu stil bleef wachten op de baas, niet dichterbij sam kwam en sam niet uitviel naar die hond maar een beetje stond te piepen en ik hem neiet eens heel strak hoefde te houden. hij bleef gewoon staan..

ook op de camping issie losgeschoten en op een ienieminie yorkshire geklapt. ik weet zeker dat ie dat beessie in 1 hap doormidden had kunnen bijten.. (maatje konijn, serieus) hij heeft 5 seconden vrij spel gehad en dat beessie had niks :19:

dus ik begrijp het ook niet goed maar durf het niet uit te proberen of het toevallig gebrul aan de lijn is of iets anders want als het iets anders is laait ie een gemiddelde hond direct op...
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

Hanneke2 schreef:
En even in het algemeen bedacht ik me weer iets. :mrgreen: Als een hond afgrijselijk moeilijk is met andere honden, maar in de eigen roedel *wel* op een normale vriendschappelijke manier met de roedelgeno(o)t(en) om kan gaan, dan is toch in elk geval de potentie aanwezig van een prettige omgang met andere honden. Er zijn ook honden die als enige hond worden gehouden en alle andere honden aanvliegen, maar dat is toch een compleet ander verhaal, denk ik.
dat is het rare...

wat lola allemaal bij hem flikt zonder gecorrigeerd te worden :N:

ik had lola als ik hem was al zooooooo vaak een hengst gegeven maar nee hoor...

lola moet ik dus echt zelf aanpakken want door sam denkt die alles te kunnen maken bij alle honden :19:
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

marc: heeft dapper het ook dat ie uit zijn plaat gaat en als je dan met die andere reu+baas gaat wandelen dat ze dan na een kwartier zij aan zij lopen?
Afbeelding
boxersien

Ongelezen bericht door boxersien »

Tja, dat probleem heb ik hier ook. Boris is ech tniet leuk tegen de meeste honden, maar in een vreemde omgeving is alles anders. Inmiddels valt hij aan de riem zeer zelden maar meer uit, maar ik durf hem niet bij andere honden los te laten. Stom genoeg loop ik wel gewoon relaxed bij hem als hij los is. Ik weet dat hij niet snel op een ander af zal gaan en dus dat ik tijd genoeg heb om hem bij me te roepen. Maar los erlangs mee nemen durf ik niet.

Bijv. mijn oppashondje is weer heel anders. Niemand kan wat in zijn buurt doen. Hij bijt alles en iedereen (maltezer) als zijn bazen hem uitlaten. Maar als ik hem uitlaat vertrouwd hij alles en iedereen en kunnen alle honden met hem spelen :19: . Bij vele honden is het denk ik niet echt het vals zijn, maar wel het heel erg willen beschermen van de baas. Dit probeer ik nu dus te voorkomen. Geen spanning als ik een andere hond zie, alles rustig en beheerst doen. En normaal doorlopen zoals ik altijd doe. Dan gaat alles goed. Maar zodra ik iets van spanning heb dan is het wel gelijk mis. Ze voelen je zo super goed aan!
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”