Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
jaspervdbeek schreef:Mocht het hondje ondanks alle goede zorg toch wat ernstigs krijgen in zijn eerste jaar, nemen ze hem zonder pardon terug en krijgt de koper de helft van het aanschaf bedrag terug...
mijn honden kunnen ten alle tijde terug naar de fokker als er iets is... of het om sportgeschiktheid, gezondheid of wat dan ook gaat.
dan wordt er verder geregeld wat ik wil, een nieuwe pup of een vergoeding in geld....
jaspervdbeek schreef:gooi hier maar slotje op, want gaat toch nergens meer over!!
omdat jij de feiten niet wil horen? nee zo werkt dat niet... jij wil een pup bij een in mijn ogen niet zuivere fokker... dan krijg je commentaar en dan wil je ineens een slotje???
Ik heb met veel interesse deze topic gelezen en erover nagedacht..
Het enige wat ik wil zeggen is: Ik als dierenliefhebber zou het nooit over me hart kunnen krijgen om met een groot risico ongezonde honden op de wereld laten komen.. ik kan er om huilen..moet je je voorstellen dat je je lieverdje ziet lijden en janken van de pijn!! Nee dan komen bij mij de vraagtekens of ze wel echt van hun honden houden... Moet je andere mensen ook verdriet aandoen!? Want dat is ook nog eens iets wat je doet als "fokker"..gewoon egoistisch...
En het blijft een feit: Iedere pup is mooi, lief en de leukste! Ik zou dat ook hebben. wie heeft dat niet.. En juist als je echt iets om je dieren geeft zorg je dat er niet nog meer komen die met n grote kans pijn gaan lijden in hun leventje.
Zonde, ook in het asiel zitten genoeg mooie, lieve honden..en in het buitenland lopen er ook genoeg rond die graag in een warm gezinnetje willen wonen.. Er zijn veel organisaties die hiervoor zorgen!
jaspervdbeek schreef:Mocht het hondje ondanks alle goede zorg toch wat ernstigs krijgen in zijn eerste jaar, nemen ze hem zonder pardon terug en krijgt de koper de helft van het aanschaf bedrag terug...
En dan? Is er dan nog een toekomst voor dit hondje? En ga jij met de helft van het aanschafbedrag leuk een 'nieuw' hondje kopen?
Dat je willens en wetens een hond met een groot risico op slechte heupen aan gaat schaffen, vind ik al moeilijk te begrijpen, maar dat je je mede door deze 'coulante' houding van deze 'fokker' over hebt laten halen, snap ik al helemaal niet.
Als blijkt dat je jonge hond wat mankeert dan is dat vreselijk. Echt vreselijk. Ik weet niet of je wel eens een hond met ernstige heupproblemen of andere ernstige problemen aan het bewegingsapparaat gezien of meegemaakt hebt. Niet kunnen rennen, spelen. Niet eens normaal kunnen lopen zonder pijn.
Dat is iets wat je toch niet opzoekt? Snap er echt helemaal niets van...
Laatst gewijzigd door Rami op 17 mei 2007 20:20, 1 keer totaal gewijzigd.
jaspervdbeek schreef:Er worden hier dingen geroepen die gewoon absoluut niet waar zijn, zoals dat het teefje Amy HD-C zou hebben met botafwijking 2 en Norbergwaarde 20... nonsens, ik heb de papieren gezien en ze heeft inderdaad HD-C maar een botafwijking 0 en Nornbergwaarde 37!! Hoe zij destijds een C heeft gekregen is een raadsel, ook volgens de DA die haar toen gecontroleerd heeft en al 25 jaar HD onderzoeken deed.
dergelijke uitslagen worden nog steeds gegeven, dan zijn de heupen dus blijkbaar toch niet helemaal goed heb je de heupfoto's zelf gezien?
Als de fokker het niet eens is met de uitslag mag hij nog een keer beoordeeld worden, blijkbaar is dit niet gebeurd dus dan moet je ook niet mekkeren...
Je fokt gewoon niet met een C hond een kruising die dan ook nog eens bijna net zo duur is als een rashond met goede heupuitslagen. Dan ben je gewoon een broodfokker...
Ja en dat doet toch niemand
Als jou hond met 8 maanden HD-C blijkt te hebben ga je hem/haar toch niet terug brengen, dan ben je toch gehecht aan het dier??
Ja en dat doet toch niemand
Als jou hond met 8 maanden HD-C blijkt te hebben ga je hem/haar toch niet terug brengen, dan ben je toch gehecht aan het dier??
Misschien is Jasper anders. Is hij wel erg blij dat hij het hondje terug kan brengen, en dan nog 225 euro krijgt
jaspervdbeek schreef:
Er worden hier dingen geroepen die gewoon absoluut niet waar zijn, zoals dat het teefje Amy HD-C zou hebben met botafwijking 2 en Norbergwaarde 20... nonsens, ik heb de papieren gezien en ze heeft inderdaad HD-C maar een botafwijking 0 en Nornbergwaarde 37!! Hoe zij destijds een C heeft gekregen is een raadsel, ook volgens de DA die haar toen gecontroleerd heeft en al 25 jaar HD onderzoeken deed. De reu was een HD-A, botafwijking 0 en ik dacht Nornberwaagrde 28.
Ik ga geen oordeel geven over de fokker. Ik ken ze niet.
Maar een norbergwaarde van 37, botafwijking 0 en dan een C???
Dat snap ik niet.
Zeker omdat je zegt dat de reu een lagere norbergwaarde heeft, ook botafwijking 0 en wel een A
Bij mijn weten is juist de botafwijking van doorslaggevende waarde bij de HD-beoordeling. Bij een botafwijking van 1 heb je bv. al nooit meer een A, ook al heeft de hond een norbergwaarde van 40.
Als die uitslag die jij gezien hebt echt klopt (dus norbergwaarde 37 en botafwijking 0) dan snap ik niet dat ze geen bezwaar hebben aangetekend en een second opinion hebben gevraagd.
Die uitslag kan wel hoor. Cyntha heeft ook HD-C met een NBW van 38 en BA 0. Bij haar kwam die C door een ondiepe kom. Later is ze nog een keer gerontgend en beoordeeld door een ander panel met weer een C als uitslag. Helaas was de tweede maal de bijgevoegde uitleg waarom ze een C had gekregen niet echt leesbaar maar voor mij was de slechte heupuitslag in ieder geval reden genoeg om geen nestje met haar te fokken hoewel ik dat in eerste instantie wel van plan was.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody In liefdevolle herinnering: Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
jaspervdbeek schreef:
Er worden hier dingen geroepen die gewoon absoluut niet waar zijn, zoals dat het teefje Amy HD-C zou hebben met botafwijking 2 en Norbergwaarde 20... nonsens, ik heb de papieren gezien en ze heeft inderdaad HD-C maar een botafwijking 0 en Nornbergwaarde 37!! Hoe zij destijds een C heeft gekregen is een raadsel, ook volgens de DA die haar toen gecontroleerd heeft en al 25 jaar HD onderzoeken deed. De reu was een HD-A, botafwijking 0 en ik dacht Nornberwaagrde 28.
Dat snap ik niet.
Zeker omdat je zegt dat de reu een lagere norbergwaarde heeft, ook botafwijking 0 en wel een A
Bij mijn weten is juist de botafwijking van doorslaggevende waarde bij de HD-beoordeling. Bij een botafwijking van 1 heb je bv. al nooit meer een A, ook al heeft de hond een norbergwaarde van 40.
Als die uitslag die jij gezien hebt echt klopt (dus norbergwaarde 37 en botafwijking 0) dan snap ik niet dat ze geen bezwaar hebben aangetekend en een second opinion hebben gevraagd.
Die uitslag kan wel hoor. Cyntha heeft ook HD-C met een NBW van 38 en BA 0. Bij haar kwam die C door een ondiepe kom. Later is ze nog een keer gerontgend en beoordeeld door een ander panel met weer een C als uitslag. Helaas was de tweede maal de bijgevoegde uitleg waarom ze een C had gekregen niet echt leesbaar maar voor mij was de slechte heupuitslag in ieder geval reden genoeg om geen nestje met haar te fokken hoewel ik dat in eerste instantie wel van plan was.
Dat is heel vreemd, want de diepte van de ligging van de kop in de kom wordt uitgedrukt in de Norbergwaarde.
jaspervdbeek schreef:
Dat snap ik niet.
Dat is heel vreemd, want de diepte van de ligging van de kop in de kom wordt uitgedrukt in de Norbergwaarde.
Ik vond het in eerste instantie ook vreemd, tegenstrijdig. Daarna heb ik het nog met meerdere dierenartsen erover gehad en die hebben me een verklaring gegeven die erg logisch op me overkwam. Vraag me alleen niet meer hoe het nou precies zat want het is al een tijdje geleden.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody In liefdevolle herinnering: Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
jaspervdbeek schreef:
Dat snap ik niet.
Oh ok.....ik had dit echt nog nooit gehoord.
Ik ging uit van de volgende informatie en van het bestuderen van HD-uitslagen de laatste jaren:
De beoordeling van onderdelen
Bij de beoordeling van HD-foto's wordt gelet op de vorm van de heupkommen en de heupkoppen, de diepte van de kommen, de aansluiting van de koppen in de kommen en de aanwezigheid van eventuele botwoekeringen langs randen van de gewrichten. Informatie over de diepte van de heupkommen en de aansluiting van de koppen in de kommen wordt verkregen uit de zogenaamde "Norbergwaarde".
De Norbergwaarden van linker en rechter gewricht worden bij elkaar opgeteld en geven samen de op het rapport vermelde "som Norbergwaarden". Bij een normaal heupgewricht is de Norbergwaarde minstens 15, de som van de Norbergwaarden van beide heupen is dus minstens 30.
Nobergwaarde - toelichting bij illustratie.
Van beide heupkoppen [1] wordt het middelpunt bepaald en deze middelpunten worden verbonden door een lijn. In beide heupgewrichten wordt vanuit dit middelpunt een lijn langs de voorste rand van de heupkom [2] getrokken. De hoek die beide lijnen in het middelpunt met elkaar maken, min 90 graden, geeft de Norbergwaarde van het betreffende heupgewricht [3]. De Norbergwaarden van linker en rechter gewricht bij elkaar opgeteld geeft de "som Norbergwaarden" die op het rapport vermeld is.
Aansluiting
Honden met een te lage Norbergwaarde hebben dus ondiepe heupkommen en/of een slechte aansluiting van de gewrichtsdelen. Deze honden zullen dus een minder gunstige HD-beoordeling krijgen. Een normale of zelfs hoge Norbergwaarde betekent echter niet zonder meer dat de betreffende hond goede heupgewrichten heeft. Een combinatie van diepe heupkommen en incongruentie van de gewrichtsspleet (dat wil zeggen dat de zogenaamde gewrichtsspleet niet overal even breed is) of een onvoldoende aansluiting van de gewrichtsdelen kan, zelfs bij een hoge Norbergwaarde, leiden tot een (licht) positieve beoordeling. Op het formulier wordt dit duidelijk gemaakt door het aankruisen van "slechte aansluiting".
Botafwijkingen
Naast de Norbergwaarde, de diepte van de heupkommen en de aansluiting van de gewrichtsdelen wordt de uitslag ook beïnvloed door de aanwezigheid van "botafwijkingen". Er is een rechtstreekse koppeling tussen de ernst van de botafwijkingen en de uitslag.
Vormveranderingen
De aanduiding "vormveranderingen" betreft meestal een meer of minder duidelijke afvlakking van de voorste rand van de heupkom. De aanwezigheid hiervan wordt wel vermeld maar heeft over het algemeen geen doorslaggevende betekenis voor de definitieve beoordeling.
HD-beoordeling
Alle gegevens samen bepalen de definitieve beoordeling, waarbij het meest ongunstige onderdeel uiteindelijk de doorslag geeft. Een bepaalde HD-beoordeling kan ook gebaseerd zijn op uitsluitend de diepte van de heupkommen, op de aansluiting van de gewrichtsdelen, op de aanwezigheid van botwoekeringen of op een combinatie van twee of alle drie onderdelen. Dit is weer te herleiden uit de verschillende gegevens zoals die op het HD-rapport vermeld zijn.
Ik heb werkelijk geen enkele uitslag gezien met een zo hoge norbergwaarde en een botafwijking van 0 die geen A gaf
Inge schreef:
Dat snap ik niet.
Ik vond het in eerste instantie ook vreemd, tegenstrijdig. Daarna heb ik het nog met meerdere dierenartsen erover gehad en die hebben me een verklaring gegeven die erg logisch op me overkwam. Vraag me alleen niet meer hoe het nou precies zat want het is al een tijdje geleden.
Ik weet niet zoveel van HD, maar mag ik ook een duit in het zakje doen?
Heb, ter aanvulling van mijn kennis, nog even wat gegoogled. De mate van HD wordt bepaald door 3 factoren: De aansluiting van de gewrichten, de komdiepte en botwoekering.
Ik denk dat het in dit geval gaat om de aansluiting van de gewrichten. Je kan een diepe kom hebben, maar als de aansluiting met de 'knobbel' niet goed is heb je ook een probleem.
dbdobi schreef:
Ik weet niet zoveel van HD, maar mag ik ook een duit in het zakje doen?
Heb, ter aanvulling van mijn kennis, nog even wat gegoogled. De mate van HD wordt bepaald door 3 factoren: De aansluiting van de gewrichten, de komdiepte en botwoekering.
Ik denk dat het in dit geval gaat om de aansluiting van de gewrichten. Je kan een diepe kom hebben, maar als de aansluiting met de 'knobbel' niet goed is heb je ook een probleem.
Cyntha had geen slechte aansluiting. Wel onvoldoende maar dat is bij bijna alle honden zo, daar kun je gewoon een A mee krijgen. Bij haar stond er echt bij vermeld: ondiepe heupkom.
jaspervdbeek schreef:Met het geld wat ze daarmee verdienen kunnen ze hun 8 volwassen honden, plus nog een flink aantal logés, en ik geloof 20 Shetlanders onderhouden...
Ja, dat is BROODFOK. Ze kunnen er van leven=hun brood ermee verdienen dus BROODFOK. Pffff hoe duidelijk moet je iets neerzetten Ik betaal het onderhoud van mijn paarden niet van geld wat ik verdien met het fokken van pups. Dat geld verdien ik gewoon met mijn werk, zo ook het geld wat mijn honden kosten. Maar je wíl het gewoon maar niet snappen he.
Inge schreef:
Ik heb werkelijk geen enkele uitslag gezien met een zo hoge norbergwaarde en een botafwijking van 0 die geen A gaf
ik wel norbergwaarde 40 botafwijking 0 onvoldoende aansluiting HD-C
overigens ook gerontgend bij Kappen
dus het kan wel.
er lopen overigens bij de amies honden rond met HD-C als beoordeling en die doen mee aan wedstrijd behendigheid.
de grote van een ras speelt wel mee natuurlijk in de mate waarin een hond er last van kan krijgen. (niet van mijn overigens)
ik heb vroeger een hond met HD gehad. ze had op het laatst zware artose.
mijn eerste xherder waar ik behendigheid mee deed die kon echt geen toestel meer nemen toen het zich volop ging ontwikkelen.
Sennaruby schreef:Meedoen aan behendigheid of er doelbewust mee fokken is iets anders. Ik neem niet aan dat jij die hond voor jouw fokkerij gebruikt of wel?
Groetjes,
Fieke
nee niet echt , ze was een kruising en om ongelukjes te voorkomen hebben we haar laten castreren.
ze was mijn eerste hond en leeft al 2 jaar niet meer
jaspervdbeek schreef:gooi hier maar slotje op, want gaat toch nergens meer over!!
jasper
ieder zijn eigen mening , ook jij moet die van ons begrijpen.
je weet dat niemand voor bewust gekozen kruisingen is.
zeker niet als beide ouderhonden zowel de toller als de stabij een stamboom hebben. vindt het raar dat als ze een tollerteef hebben ze niet gewoon raszuivere tollers fokken maar kruisingen.
en zo ook dat ze hun goed gefokte? stabij reu combineren met een toller.
kan er nog steeds met mijn pet niet bij!
hierbij laat ik het
Dat valt tegen dan, misschien denken ze de volgende keer wat beter na. Het zijn hartstikke leuke pups, maar ja, geen Tollerkleurtje, dan wordt het lastig voor 450 euro. Een neptoller raak je wel kwijt voor 450, een nepstabij niet zo gemakkelijk.
. Ik vind dat altijd zo oneerlijk voor de serieuze mensen die op tijd waren, die betalen wel het volle pond en mensen die in een opwelling zo'n pup kopen voor veel minder.
starfleet schreef:Dat valt tegen dan, misschien denken ze de volgende keer wat beter na. Het zijn hartstikke leuke pups, maar ja, geen Tollerkleurtje, dan wordt het lastig voor 450 euro. Een neptoller raak je wel kwijt voor 450, een nepstabij niet zo gemakkelijk.
DEZE WEEK GAAN DE PUPS HET NEST VERLATEN, WIE O WIE HEEFT ER ZIN !!!!!
DAT zullen we nog wel eens zien . Wordt toch wat lastig als niet alle pups een nieuw baasje hebben, tenzij ze ze in het asiel dumpen.
Tjonge zeg, als je toch zo je pups moet slijten.......
Hutsje schreef: . Ik vind dat altijd zo oneerlijk voor de serieuze mensen die op tijd waren, die betalen wel het volle pond en mensen die in een opwelling zo'n pup kopen voor veel minder.
Zo had ik het nog niet eens zo snel bekeken.... Dat is inderdaad vreselijk... die arme dieren....
DEZE WEEK GAAN DE PUPS HET NEST VERLATEN, WIE O WIE HEEFT ER ZIN !!!!!
DAT zullen we nog wel eens zien . Wordt toch wat lastig als niet alle pups een nieuw baasje hebben, tenzij ze ze in het asiel dumpen.
Tjonge zeg, als je toch zo je pups moet slijten.......
Dat soort mensen schuwen het volgens mij niet om het restant van hun nest aan een opkoper over te doen. Zijn zij van het probleem af...
Ik heb geen goed woord voor dit soort mensen over. Wat leuk, een herhalingsnestje kruisingen, en dan met pups blijven zitten...
Erg jammer voor de pups. Maar misschien denken ze nu wel na over waar ze mee bezig zijn. Hoop echt dat dit de laatste keer is voor deze "fokkers" dat ze deze combi maken