Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Couperen
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
Couperen
Aangezien er heel veel mensen op tegen zijn in een gezonde hond te snijden (met betrekking tot castratie teef ed.)
Vraag ik me nu heel erg af hoe er over couperen gedacht wordt?
Ik zelf ben er heel erg tegen en snap dan ook niet dat er nog altijd mensen zijn die bijv. een Rottweiler pup in het buitenland gaan kopen, omdat ze die zonder staart mooier vinden.
Hoe vaak ik ook uitleg dat die staart er niet alleen voor het mooi zit, maar ook heel belangrijk is voor de communicatie tussen honden onderling. En hoe vaak ik ook vertel dat zo'n hondje al dan niet onder narcose wordt ontdaan van zijn staart en daar veel pijn en angst door kan ondervinden.
Toch willen ze zonder staart of met puntoortjes, want dat is mooier.
Dat vind ik pas echt erg!
Vraag ik me nu heel erg af hoe er over couperen gedacht wordt?
Ik zelf ben er heel erg tegen en snap dan ook niet dat er nog altijd mensen zijn die bijv. een Rottweiler pup in het buitenland gaan kopen, omdat ze die zonder staart mooier vinden.
Hoe vaak ik ook uitleg dat die staart er niet alleen voor het mooi zit, maar ook heel belangrijk is voor de communicatie tussen honden onderling. En hoe vaak ik ook vertel dat zo'n hondje al dan niet onder narcose wordt ontdaan van zijn staart en daar veel pijn en angst door kan ondervinden.
Toch willen ze zonder staart of met puntoortjes, want dat is mooier.
Dat vind ik pas echt erg!

-
- Zeer actief
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Dat denk ik ook, maar dan wordt het wel verplaatstPaulala schreef:Oeps, ik denk dat ik dit eigenlijk bij 'discussies' had moeten plaatsen....

Over het couperen..............
Voor het mooi hoeft er voor mij bij geen een hond wat afgesneden te worden. En rassen waar het couperen vroeger een serieuze bedoeling had, maar waar dat nu niet meer het geval is heeft couperen ook volgens mij geen enkele zin.
Bovendien heb je gelijk dat de staart voor een deel functioneel is bij de totale lichaamstaal van de hond.
Mijn hond komt nog uit het "coupeer tijdperk".
Dat wil niet zeggen dat de hele staart er af is, maar de helft tot 2/3 ongeveer.
Ik zie wel verschil waar het de balans betreft in snelle bochten.
Honden met volledige staart gaan in een snelle scherpe bocht of bij plotseling "remmen"niet zo snel ondersteboven.
Toch zijn er bij haar ras vaker honden die naderhand deels gecoupeerd moeten worden omdat ze hun staart stuk blijven slaan.
Van het couperen op latere leeftijd zijn ze vaak veel zieker.

In Engeland is dat een reden om bij de "Gundogs" het couperen wel toe te staan, waar dat vroeger ook het geval was. (in ieder geval geldt dat daar voor een deel van de honden, niet voor allemaal.)
Voor alle duidelijkheid:
Ik heb de hond liever helemaal compleet

Maar ik zou toch een beetje in angst zitten dat de staart wordt stukgeslagen en dat ik naderhand tot couperen over zou moeten gaan.
Mijn volgende hond (pup) zal naar alle waarschijnlijkheid overigens wel een volledige staart hebben.

Speciaal in het buitenland kopen vanwege het couperen vind ik te gek worden.

-
- Zeer actief
- Locatie: Westerlee. Baasje van: Cheyenne, River, Lakota en sterretje Joey
- Contacteer:
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
ja in het buitenland kopen vanwege het couperen vind ik ook van de gekken.
Ik moet nog steeds wennen aan een boxer of rottweiler met staart, maar ik vind het goed dat het niet meer mag. Slaat nergens op, voor de mooi die staart eraf.
eerlijk gezegd vind ik de meeste honden ook een veel mooiere vriendelijkere uitstraling hebben met ongecoupeerde oren
Ik moet nog steeds wennen aan een boxer of rottweiler met staart, maar ik vind het goed dat het niet meer mag. Slaat nergens op, voor de mooi die staart eraf.
eerlijk gezegd vind ik de meeste honden ook een veel mooiere vriendelijkere uitstraling hebben met ongecoupeerde oren

-
- Zeer actief
- Contacteer:
heb het er van de week nog met een vriendin over gehad die een boxer heeft.
voor het deel dat ze de staart kapot slaan vind ik ook dat het wel kan. maar niet per se voor de mooite (wat een raar woord
)
oren vind ik helemaal niet nodig, want een hond vind ik er enger uitzien met gecoupeerde oren
maar mijn vader heeft belgische trekpaarden (knollen
) en die staarten mogen ook niet meer gecoupeerd worden, dat vind ik er heel vreemd uitzien, zoon paard hoort voor het plaatje geen staart te hebben.
maar het is voor de beestjes wel handig om vliegen weg te slaan.
voor mij moet het niet, er heeft ooit iemand tegen me gezegd (uit belgie) goh een teckel met een lange staart, dat heb ik nog nooit gezien
dat vond ik dan weer vreemd, want ik ken ze niet met korte staarten
voor het deel dat ze de staart kapot slaan vind ik ook dat het wel kan. maar niet per se voor de mooite (wat een raar woord

oren vind ik helemaal niet nodig, want een hond vind ik er enger uitzien met gecoupeerde oren

maar mijn vader heeft belgische trekpaarden (knollen

maar het is voor de beestjes wel handig om vliegen weg te slaan.
voor mij moet het niet, er heeft ooit iemand tegen me gezegd (uit belgie) goh een teckel met een lange staart, dat heb ik nog nooit gezien

dat vond ik dan weer vreemd, want ik ken ze niet met korte staarten

groetjes brenda & een pootje van dick en dunya

-
- Zeer actief
- Contacteer:
- Pepie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Europese korthaar
- Aantal honden: 0
-
- Zeer actief
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): golden retriever
boxer - Aantal honden: 2
-
- Zeer actief
-
- Zeer actief
- bikkel
- Actief
- M@ri@nne
- Zeer actief
Paulala schreef:Haha, dat zeg ik ook altijd! Als je kind met een beetje grote oren wordt geboren, ga je die dan ook afknippen omdat je het niet mooi vindt?pia zz schreef:Absoluut op TEGEN, je snijdt de oren van je kinderen toch ook niet af??
Maar flaporen worden wel massaal gecorrigeerd.

Ik vind sommige rassen gecoupeerd ook mooier maar zal er niet extra voor een hond in het buitenland kopen.
Groetjes, Marianne.

-
- Zeer actief
- M@ri@nne
- Zeer actief
Ik vraag mij af in hoeverre kinderen op die leeftijd zo'n keuze behoren te maken. Maar dat is een andere discussie.Paulala schreef:Flap-oren worden gecorrigeerd idd.
Maar dat heeft heel vaak als reden dat de kinderen op school erg gepest worden. Meestal willen die kinderen dit zelf, dus is hun eigen keuze dan toch?

Groetjes, Marianne.

-
- Zeer actief
Ja, dat gaat niet meer over hondenM@ri@nne schreef:Ik vraag mij af in hoeverre kinderen op die leeftijd zo'n keuze behoren te maken. Maar dat is een andere discussie.Paulala schreef:Flap-oren worden gecorrigeerd idd.
Maar dat heeft heel vaak als reden dat de kinderen op school erg gepest worden. Meestal willen die kinderen dit zelf, dus is hun eigen keuze dan toch?

Maar ik denk dat ouders het goed bedoelen om hun kind nare ervaringen te besparen.

- M@ri@nne
- Zeer actief
Kan het wel terug brengen op honden.Paulala schreef:Ja, dat gaat niet meer over hondenM@ri@nne schreef:Ik vraag mij af in hoeverre kinderen op die leeftijd zo'n keuze behoren te maken. Maar dat is een andere discussie.Paulala schreef:Flap-oren worden gecorrigeerd idd.
Maar dat heeft heel vaak als reden dat de kinderen op school erg gepest worden. Meestal willen die kinderen dit zelf, dus is hun eigen keuze dan toch?![]()
Maar ik denk dat ouders het goed bedoelen om hun kind nare ervaringen te besparen.

In hoeverre kiest een hond voor castratie.

Maar ik ben in principe ok tegen couperen.

Groetjes, Marianne.

-
- Zeer actief
Een hond kiest daar natuurlijk nooit zelf voor.
Ik had liever beide honden nog intact gezien.
Maar als Romeo nog intact was, hadden we er ook geen tweede bij genomen hoor.
Romeo is gecastreerd na een ernstige prostaat ontsteking toen hij nog geen twee jaar was.
Na die ontsteking is hij heel ernstig ziek geweest en vermagerd en bijna al zijn spiermassa kwijt geraakt.
De kans dat hij dit opnieuw zou krijgen was heel groot.
Daarbij had hij een chronische voorhuids-ontsteking waar ik al langere tijd mee tobte. Meerdere malen een vloeistofje gekregen dat ik in zijn voorhuid moest spuiten, waarbij ik hem telkens moest vastbinden omdat hij me wilde bijten van de pijn.
Dit was dus echt om medische redenen.
Nee, als hij niet ziek was geworden, had ik het nooooiit maar dan ook noooooit gedaan!
Ik heb er zelfs om zitten huilen toen.....vond het echt verschrikkelijk dat het nodig was.
Ik had liever beide honden nog intact gezien.
Maar als Romeo nog intact was, hadden we er ook geen tweede bij genomen hoor.
Romeo is gecastreerd na een ernstige prostaat ontsteking toen hij nog geen twee jaar was.
Na die ontsteking is hij heel ernstig ziek geweest en vermagerd en bijna al zijn spiermassa kwijt geraakt.
De kans dat hij dit opnieuw zou krijgen was heel groot.
Daarbij had hij een chronische voorhuids-ontsteking waar ik al langere tijd mee tobte. Meerdere malen een vloeistofje gekregen dat ik in zijn voorhuid moest spuiten, waarbij ik hem telkens moest vastbinden omdat hij me wilde bijten van de pijn.
Dit was dus echt om medische redenen.
Nee, als hij niet ziek was geworden, had ik het nooooiit maar dan ook noooooit gedaan!
Ik heb er zelfs om zitten huilen toen.....vond het echt verschrikkelijk dat het nodig was.

- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
Mijn reacties in dit topic is wat ik er van vindt om het uiterlijk aan te passen "gewoon omdat ik het mooier vindt"
En over het stukslaan van de staart, de staart amputeren kan altijd nog, dat hoeft niet op voorhand. De originele voornamelijkste reden voor staartamputatie bij werkhonden was vroeger dat voor een werkhond geen belasting hoefde te worden betaald.
Door de staartamputatie waren ze als zodanig herkenbaar. Het had weinig met het stukslaan van de staart te maken.
Mijn grootvader en overgrootvader hebben altijd ongecoupeerde honden gehad omdat zij er het nut toen al niet van inzagen. Ze hadden er zelf even over nagedacht en hobbelden niet als een schaap achter de kudde aan.
En over het stukslaan van de staart, de staart amputeren kan altijd nog, dat hoeft niet op voorhand. De originele voornamelijkste reden voor staartamputatie bij werkhonden was vroeger dat voor een werkhond geen belasting hoefde te worden betaald.
Door de staartamputatie waren ze als zodanig herkenbaar. Het had weinig met het stukslaan van de staart te maken.
Mijn grootvader en overgrootvader hebben altijd ongecoupeerde honden gehad omdat zij er het nut toen al niet van inzagen. Ze hadden er zelf even over nagedacht en hobbelden niet als een schaap achter de kudde aan.

Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): golden retriever
boxer - Aantal honden: 2
Dus omdat de mens het mooier vindt, moet de hond maar lijden, en dat heet dat dierenliefde????????????Brigitte schreef:Ik vind het bij een aantal rassen veel mooier staan. Zal zelf nooit een hond laten couperen maar als ik een gecoupeerde hond kan kopen zal ik dat ook niet laten.

waardeer wat je hebt, je weet nooit hoe lang het duurt!!
ik ben zwaar tegen couperen tenzij echt medisch!
ik houd de honden liever naturel
mijn jack van 8 heeft dan ook een lange staart
moest er bijna vanaf
ze heeft een gebroken staartje ivm klem zitten tijdens de geboorte...dat is 2 keer ontstoken geweest in zeer korte tijd als pup zijnde...als het snel zou terug komen moest de staart gecoupeerd worden..
gelukkig is het nooit meer terug gekomen
en loopt ze nu nog steeds heel trots met haar knik
ik houd de honden liever naturel
mijn jack van 8 heeft dan ook een lange staart

moest er bijna vanaf

ze heeft een gebroken staartje ivm klem zitten tijdens de geboorte...dat is 2 keer ontstoken geweest in zeer korte tijd als pup zijnde...als het snel zou terug komen moest de staart gecoupeerd worden..
gelukkig is het nooit meer terug gekomen

en loopt ze nu nog steeds heel trots met haar knik

-
- Zeer actief
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier en Mechelse herder.
- Aantal honden: 2
-
- Vaste gebruiker
-
- Zeer actief
Dus omdat jij het lelijk vindt, moet zo'n hondje ten eerste al lijden onder zo'n operatie. En ten tweede is hij een deel van zijn lichaamstaal helemaal kwijt.Ricky schreef:heb zelf een gecoupeerde boef uit beligie gehaald. vind de rassen zoals Rottweiler dobermann en bouviers erg lelijk met staart.
Kies dan voor een ander ras, een ras dat je wel mooi vindt met staart.
Sorry hoor, maar persoonlijk vind ik het gewoon walgelijk dat mensen zo'n keuze maken uit eigen belang.
Je hebt je hond uiteindelijk toch als maatje? Je wilt toch een gezonde en gelukkige hond, dat is toch het belangrijkst?

- Muis..
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder, een X-Windhond en een Galgo
- Contacteer:
Eeuhh nou... soms dreig ik dat hier toch wel eens te doen ghehehehe Niet luisteren naar mama?? dan kan ik net zo goed die oren eraf halen hèpia zz schreef:Absoluut op TEGEN, je snijdt de oren van je kinderen toch ook niet af??

Verder ben ik het er mee eens dat couperen niet voor de mooi moet gebeuren.
-
- Zeer actief
Wat ik ook heel erg vind om te weten, is dat couperen van oren vaak niet eens onder narcose gebeurt....
Ik wil echt niet weten wat die pups dan moeten doorstaan.
En ook al gebeurt het wel onder narcose.
Het is voor een hond een vreselijk beangstigende ervaring om onder narcose te gaan, en om weer bij te komen.
Vooral als ze met een middeltje worden geinjecteerd om sneller uit de narcose te komen, een hond gaat dan hallucineren en raakt heel erg in de war en in paniek.
Ik heb het zelf met Julia meegemaakt afgelopen maandag na haar castratie. Ik ben nml bij haar gebleven zodat ze iig nog iemand bij zich had die vertrouwd was. Maar het is echt niet fijn om te zien hoe je hond in paniek is en niet begrijpt wat haar overkomt.
Ik wil echt niet weten wat die pups dan moeten doorstaan.
En ook al gebeurt het wel onder narcose.
Het is voor een hond een vreselijk beangstigende ervaring om onder narcose te gaan, en om weer bij te komen.
Vooral als ze met een middeltje worden geinjecteerd om sneller uit de narcose te komen, een hond gaat dan hallucineren en raakt heel erg in de war en in paniek.
Ik heb het zelf met Julia meegemaakt afgelopen maandag na haar castratie. Ik ben nml bij haar gebleven zodat ze iig nog iemand bij zich had die vertrouwd was. Maar het is echt niet fijn om te zien hoe je hond in paniek is en niet begrijpt wat haar overkomt.

-
- Vaste gebruiker