Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
ben ik het voledig mee eens dat ze dat doen, en een hond met knikstaart kan meer verborgen gebreken hebben dan dat je op het eerste gezicht ziet.
Maar daar hoef je toch niet mee te fokken? Met de knikstaart an sich kan een hond prima 15 jaar oud worden zonder problemen.
Ik heb ook weleens een knikstaartje gefokt en het verkocht als gezellig huishondje. Mensen helemaal blij, ook al omdat er een behoorlijk stuk van de prijs af gaat.
nee elimineren die handel niks verkopen, en ouders meteen uit het fokprograma schrappen, kortemetten mee maken genetishe afwijkingen moet je elimineren.
Waarom moet zo'n diertje gelijk geelimineerd worden? Dat je er niet mee gaat fokken en dat je de ouders uit het fokprogramma schrapt, vind ik heel juist, maar waarom zou zo'n dier niet mogen leven? Gewoon; leven...
Huh, de ouders uit het fokprogramma halen?? Ik ken niet 1 ridgeback die uit een lijn komt waar geen enkele knikstaart in voorkomt en ik ken ook niet 1 Ridgeback met een knikstaart die andere, ernstige, aandoeningen heeft.
Zelf had ik een foutloos nest (toch redelijk uitzonderlijk, maar dus niet onmogelijk), maar dat wil niet zeggen dat onze teef geen knikstaarten of sinussen kan geven in een volgend nest. Tuurlijk doe ik mijn uiterste best om fouten uit te sluiten maar er is geen enkele dekreu die foutloze nesten heeft gegeven. Er zouden simpelweg geen RR's meer zijn als we dat toe zouden passen. Ik vermijd zelf dekreuen die veel fouten en alle fouten heeft gegeven en het missen van gebitselementen is voor mij ook een reden om een reu over te slaan. Ook check ik de voorouders en nakomelingen van een reu die ik op het oog heb. Ik ga hier heel ver in, misschien in sommige gevallen wat overdreven.
Zelf zou ik een pup met een foutje nooit in laten slapen, zoals ik al zei, te worden verplicht steriel gemaakt. Een kroon meer of minder, geen ridge doet niets af aan de gezondheid. Een knikstaart die op een plek zit waar het niet schadelijk en een sinus die operabel is blijft bij mij lekker leven en krijgt een liefdevol huisje.
Groeten,
Esther en Co.
Rhodesian Ridgebackkennel "Kani Akilah"
"A Ridgeback isn't just another dog....It's a Lifestyle!"
Mol schreef:
ja mijn persoonlijke ervaring, bij een 2 tal fokkers waar het is overkomen.
En wat hadden die pups als je dat tenminste wilt vertellen ?
Had 1 van de ouders van die pup(s) ook een knikstaart ?
bij de 1 wel bij de ander niet, en wat hadden de puppen nou 1 er van had long problemen en een vernauwing van het strotten hoofd
de ander had blaas problemen zoals ze het noemen een plas teef plus een aandoening aan de lever
Dankjewel voor je antwoord.
Ik geloof best dat pups met een knikstaart ook andere aandoeningen kunnen hebben en als je ze kunt uitsluiten moet je dat doen (uitsluiten voor de fok, niet inslapen maar dat is mijn mening). Maar er is erg weinig onderzoek naar gedaan. De aandoeningen die je nu noemt komen niet van hetzelfde kiemblad als dat wat de knikstaart zou veroorzaken. Het kan best verband met elkaar houden maar ik zou er zo graag meer over willen weten;o)
ben ik het voledig mee eens dat ze dat doen, en een hond met knikstaart kan meer verborgen gebreken hebben dan dat je op het eerste gezicht ziet.
Maar daar hoef je toch niet mee te fokken? Met de knikstaart an sich kan een hond prima 15 jaar oud worden zonder problemen.
Ik heb ook weleens een knikstaartje gefokt en het verkocht als gezellig huishondje. Mensen helemaal blij, ook al omdat er een behoorlijk stuk van de prijs af gaat.
nee elimineren die handel niks verkopen, en ouders meteen uit het fokprograma schrappen, kortemetten mee maken genetishe afwijkingen moet je elimineren.
Wat een opmerking,"elimineren die handel" .In welk donkerbruin verleden werd ook alweer net zo over levende wezens gesproken.?? Wat ben jij een eng type. Geen enkel respect.
zal best echter moet je als fokker hard zijn en alleen maar verder willen met honden die zo dicht mogelijk tegen de perfectie zijn, en je moet als fokker zeker niet de ach oeh en zielig factor hebben want zo berijk je uit eindelijk niks.
Nanna schreef:
Waarom moet zo'n diertje gelijk geelimineerd worden? Dat je er niet mee gaat fokken en dat je de ouders uit het fokprogramma schrapt, vind ik heel juist, maar waarom zou zo'n dier niet mogen leven? Gewoon; leven...
Huh, de ouders uit het fokprogramma halen?? Ik ken niet 1 ridgeback die uit een lijn komt waar geen enkele knikstaart in voorkomt en ik ken ook niet 1 Ridgeback met een knikstaart die andere, ernstige, aandoeningen heeft.
Zelf had ik een foutloos nest (toch redelijk uitzonderlijk, maar dus niet onmogelijk), maar dat wil niet zeggen dat onze teef geen knikstaarten of sinussen kan geven in een volgend nest. Tuurlijk doe ik mijn uiterste best om fouten uit te sluiten maar er is geen enkele dekreu die foutloze nesten heeft gegeven. Er zouden simpelweg geen RR's meer zijn als we dat toe zouden passen. Ik vermijd zelf dekreuen die veel fouten en alle fouten heeft gegeven en het missen van gebitselementen is voor mij ook een reden om een reu over te slaan. Ook check ik de voorouders en nakomelingen van een reu die ik op het oog heb. Ik ga hier heel ver in, misschien in sommige gevallen wat overdreven.
Zelf zou ik een pup met een foutje nooit in laten slapen, zoals ik al zei, te worden verplicht steriel gemaakt. Een kroon meer of minder, geen ridge doet niets af aan de gezondheid. Een knikstaart die op een plek zit waar het niet schadelijk en een sinus die operabel is blijft bij mij lekker leven en krijgt een liefdevol huisje.
Groeten,
Esther en Co.
dank je wel voor deze informatie, zal het zeker mee nemen en weet dat ik dus nooit een RR zal nemen, en zal ook zeker mensen die er over denken het afraden om er 1 te nemen.
Mol schreef:
ja mijn persoonlijke ervaring, bij een 2 tal fokkers waar het is overkomen.
En wat hadden die pups als je dat tenminste wilt vertellen ?
Had 1 van de ouders van die pup(s) ook een knikstaart ?
bij de 1 wel bij de ander niet, en wat hadden de puppen nou 1 er van had long problemen en een vernauwing van het strotten hoofd
de ander had blaas problemen zoals ze het noemen een plas teef plus een aandoening aan de lever
Dankjewel voor je antwoord.
Ik geloof best dat pups met een knikstaart ook andere aandoeningen kunnen hebben en als je ze kunt uitsluiten moet je dat doen (uitsluiten voor de fok, niet inslapen maar dat is mijn mening). Maar er is erg weinig onderzoek naar gedaan. De aandoeningen die je nu noemt komen niet van hetzelfde kiemblad als dat wat de knikstaart zou veroorzaken. Het kan best verband met elkaar houden maar ik zou er zo graag meer over willen weten;o)
nou daar ben ik dus zeker niet zo zeker meer van dat het niet inverband zou staan met elkaar
Esther80 schreef:
Groeten,
Esther en Co.
ik zou zeker de ouders en ook de nest broers en zussen uit de fok halen mits er zo weinig bloed beschikbaar is, dan zal ik nog twijfelen over de nestbroers/zusters
juist om de redenen die mol noemt, dit zijn niet zomaar foutjes maar de pups kunnen erg veel last krijgen
dat noem ik gewoon gezondheidsproblemen negeren en doorfokken
de manier dat mol nu omschrijft van fokken is wel de enige manier om het ras gezond te houden ook al weet ik niet of ik het zou kunnen (vrouw he teveel gevoel)
Esther80 schreef:
Groeten,
Esther en Co.
ik zou zeker de ouders en ook de nest broers en zussen uit de fok halen mits er zo weinig bloed beschikbaar is, dan zal ik nog twijfelen over de nestbroers/zusters
juist om de redenen die mol noemt, dit zijn niet zomaar foutjes maar de pups kunnen erg veel last krijgen
de manier dat mol nu omschrijft van fokken is wel de enige manier om het ras gezond te houden ook al weet ik niet of ik het zou kunnen (vrouw he teveel gevoel)
Dan kunnen we de ridgeback als ras wel afschrijven
Esther80 schreef:
Groeten,
Esther en Co.
Chawa schreef:
Misschien is het wel zo kies om over dit onderwerp een nieuw draadje te beginnen Ik heb dit draadje niet geopend met de bedoeling dat mensen elkaar in de haren gaan vliegen over een opmerking die wel of niet gemaakt zou mogen zijn. Bovendien heb ik, de persoon aan wie het ten slotte gericht was, al mijn mening gegeven.
Bedankt voor het begrip.
ik wil je ook zeker niet in de haren vliegen, je zegt dat je al 25 jaar fokt petje af dan heb ik er nog 10 te gaan omdat getal te berijken, echter als ik me zo belabert zou moeten voelen waneer er 1 pup dood zou gaan zou ik er allang mee gestopt zijn, en zal het je nog sterker vertellen als ik een teef heb die maar 1 pup heeft en ik kan voor die tijd geen suregaat moeder vinden met meer puppen laat ik het zelfs in slapen.
Sorry, maar dat vindt ik echt een walgelijke reden om een pupje in te laten slapen. Met wat meer inspanning kun je een eenling absoluut opvoeden tot een sociale hond.
Je voelt je belabberd als er 1 pup dood zou gaan maar zelf een pupje in laten slapen (dus ook dood) kan wel .
Er zijn Ridgebackfokkers die een pupje zonder ridge (of andere fouten zoals DS, knikstaart of foute ridge) in laten slapen. Zo'n pupje heeft ook recht op leven alleen zou ik zo'n pup op onze kosten op een geschikte leeftijd laten steriliseren. Als het een levensbedreigende afwijking zou zijn wordt het een ander verhaal maar een ridgeloze RR is net zo gezond als een RR met ridge. Het in laten slapen is niet mijn manier van fokken.
Groeten,
Esther en Co.
Mijn hond heeft een krulstaart zoals een biggetje
En alleen om dat punt zou ik hem af moeten laten maken
Hoe durf je zo'n bericht te plaatsen
Oke Gimzo heeft geen stamboom
Maar deze pup heeft verder alle kenmerken van een jack rusell
Hij kan alleen geen stamboom krijgen
Maar moet ik hem daarom maar in laten slapen?
Esther80 schreef:
Groeten,
Esther en Co.
mischien beter als het ras zo ongezond is.
Ja man, kuthonden, ze zijn hartstikke ongezond, vandaar dat ze gemiddeld 12 worden, mmmmmm, ik geloof dat er heel veel grote rassen zijn die gemiddeld de 7 niet eens halen
Voor de RR is het onmogelijk om de knikstaart eruit te fokken en als jij dat als een bijzonder ongezonde fout ziet (fokken met een hond met knikstaart of blokstaart mag natuurlijk nooit) dan is dat je recht. Ik denk dat het te overtrokken is omdat er nog geen voorbeelden zijn van RR's waarbij de knikstaart tot ernstige problemen leidt.
Groeten,
Esther en Co.
Rhodesian Ridgebackkennel "Kani Akilah"
"A Ridgeback isn't just another dog....It's a Lifestyle!"
pablo schreef:Mijn hond heeft een krulstaart zoals een biggetje
Een krulstaart is heel wat anders dan een knikstaart. Denk niet dat er veel fokkers zijn die een hond met een krulstaart af zouden maken.
Een krulstaart is heel wat anders dan een knikstaart. Denk niet dat er veel fokkers zijn die een hond met een krulstaart af zouden maken.
Dat hangt van de krul af hoor. Een krul als een "biggetje" zoals bij Bulldogs gewenst is is vaak wel een knikstaart. Als de krul er met de hand niet uit te halen is valt het onder een knikstaart volgens veel mensen.
De wervels zijn dan ook vergroeit.
Dat hangt van de krul af hoor. Een krul als een "biggetje" zoals bij Bulldogs gewenst is is vaak wel een knikstaart. Als de krul er met de hand niet uit te halen is valt het onder een knikstaart volgens veel mensen.
Zo'n staartje heeft Gizmo ook
Kan hij daar problemen mee krijgen?
Of heeft een jack russell dan niet gelijk vergroeide wervels?
Mol schreef:
ooit wel eens honden gezien uit een 1 pups nest? ze zijn en blijven gestoord gedrag vertonen hoe goed de moeder ook haar best doet.
Ligt dat niet aan het ras en de verdere omstandigheden? Ik ken bijvoorbeeld een Kooiker uit een nest van een. Ze is bij moeder gebleven en er is ook een reu bij. Ik vind het geen leuk roedel, maar ik merk niks helemaal aan die hond. Ze is niet anders dan de andere twee.
Ik denk dat het toch wel uitmaakt of je een Maltezer of een Bull Mastiff uit een nest van één hebt.
Ik kan het me wel voorstellen zoals jij fokt hoor, maar ik denk toch dat de meesten dat niet kunnen. Ook zo'n pup met een knikstaart. Geen haar op mijn hoofd dat er aan zou denken die af te laten maken. Als er later problemen ontstaan kan dat altijd nog, maar ik hoor er eigenlijk noiet zoveel over. Wel over pups die problemen hebben die naar alle waarschijnlijkheid verband houden met het vaker voorkomen van knikstaarten in de lijnen. Maar niet dat echt dat pupje met de knikstaart verdere problemen heeft. Is dat specifiek in jouw ras dat bijna altijd blijkt dat zo'n pup ernstige problemen krijgt? Die RR's worden er blijkbaar ook gewoon oud mee.
Zo'n staartje heeft Gizmo ook
Kan hij daar problemen mee krijgen?
Of heeft een jack russell dan niet gelijk vergroeide wervels?
Als je zijn staartje inderdaad niet mooi recht kan buigen met je vingers is het waarschijnlijk inderdaad een knikstaart. Een knikstaart op zich stelt _meestal_ niks voor voor de hond. Ik "ken" een heleboel honden met knikstaart die nergens last van hebben. Het is meer dat je er voor de fok rekening mee moet houden. Maar dat ga jij neem ik aan toch niet doen met jou hondje.
Je hondje kan gewoon 20 jaar worden hoor, ook met knik.
Het komt bij Bulldoggen wel eens voor dat de knik precies voor de anus langs zit of dat de staart in het vel van de hond groeit. Dan moet er geopereerd worden, maar dat zal bij jouw hondje ook niet het geval zijn.[/quote]
Ik denk dat het toch wel uitmaakt of je een Maltezer of een Bull Mastiff uit een nest van één hebt.
Ik kan het me wel voorstellen zoals jij fokt hoor, maar ik denk toch dat de meesten dat niet kunnen. Ook zo'n pup met een knikstaart. Geen haar op mijn hoofd dat er aan zou denken die af te laten maken. Als er later problemen ontstaan kan dat altijd nog, maar ik hoor er eigenlijk noiet zoveel over. Wel over pups die problemen hebben die naar alle waarschijnlijkheid verband houden met het vaker voorkomen van knikstaarten in de lijnen. Maar niet dat echt dat pupje met de knikstaart verdere problemen heeft. Is dat specifiek in jouw ras dat bijna altijd blijkt dat zo'n pup ernstige problemen krijgt? Die RR's worden er blijkbaar ook gewoon oud mee.
Anne
Ik denk dat het met éénlingen zeker uitmaakt wat voor ras het betreft. Natuurlijk leren ze heel veel van nestgenootjes en natuurlijk is dat heel belangrijk. Het is zeker niet ideaal om een pupje alleen met een volwassen hond groot te lasten worden maar een enkel pupje in laten slapen gaat mij te ver.
Er zijn heel veel rassen waar knikstaarten regelmatig voorkomen. Bij alle rassen zitten er wel eens knikstaarten in de nesten.
Ik ken geen voorbeelden van hondjes met knik die ernstige andere problemen hadden behalve één die een lerares KK2 me vertelde en dat was toevallig (?) ook een Bullmastiff.
Misschien dat de combinatie knikstaart en korte snuit ook een hele slechte is ?
Anne
Ik denk dat het met éénlingen zeker uitmaakt wat voor ras het betreft. Natuurlijk leren ze heel veel van nestgenootjes en natuurlijk is dat heel belangrijk. Het is zeker niet ideaal om een pupje alleen met een volwassen hond groot te lasten worden maar een enkel pupje in laten slapen gaat mij te ver.
Er zijn heel veel rassen waar knikstaarten regelmatig voorkomen. Bij alle rassen zitten er wel eens knikstaarten in de nesten.
Ik ken geen voorbeelden van hondjes met knik die ernstige andere problemen hadden behalve één die een lerares KK2 me vertelde en dat was toevallig (?) ook een Bullmastiff.
ik heb het nog nooit gehad gelukkig bij me bullen en zover ik weet heeft een kortere voorsnuit niks te maken met knikstaart de kop van de bullmastiif is dan ook het eenige recensive wat dominant gefokt word aan de gehele hond, bij de dober komt het ook geregeld voor bijvoor beeld meer dan bij de BM
sirene schreef:
Ik heb een pup gehad met nierproblemen, naar mijn idee waarschijnlijk verband houdend met het regelmatig voorkomen van knikstaarten in de lijnen, ook nog andere honden in het nest met problemen, maar mijn pup had op het oog helemaal niets. Ik vind het te voorbarig om een pup met knikstaart af te maken. Ik ken ook wel een nest met knikstaarten waarvan er een ook echt andere problemen lijkt te ontwikkelen, maar dat kun je toch niet van te voren weten. Inslapen kan toch altijd nog?
Mol is heel radicaal en in zekere zin heel netjes: trekt alle honden uit die lijnen terug voor de fok, maar vaak toch wordt zo'n hondje doodgemaakt om te verbergen dat het mis zit in de lijnen. Het heeft anders geen enkele zin toch. Ik vind Mol teveel afgaan op twee individuele gevallen waarbij het maar zeer de vraag was of de problemen verband hielden met knikstaart. Een hond laat je niet lijden, maar bij voorbaat doodmaken terwijl er grote kans bestaat op een fijn hondenleven, dat gaat mij veel te ver. Het is wel een levend wezentje waar we over praten, ook als het in een nest van 12 wordt geboren.
Anne
Laatst gewijzigd door starfleet op 19 jul 2007 06:01, 1 keer totaal gewijzigd.
sirene schreef:
Ik heb een pup gehad met nierproblemen, naar mijn idee waarschijnlijk verband houdend met het regelmatig voorkomen van knikstaarten in de lijnen, ook nog andere honden in het nest met problemen, maar mijn pup had op het oog helemaal niets. Ik vind het te voorbarig om een pup met knikstaart af te maken. Ik ken ook wel een nest met knikstaarten waarvan er een ook echt andere problemen lijkt te ontwikkelen, maar dat kun je toch niet van te voren weten. Inslapen kan toch altijd nog?
Mol is heel radicaal en in zekere zin heel netjes: trekt alle hinden uit die lijnen terug voor de fok, maar vaak toch wordt zo'n hondje doodgemaakt om te verbergen dat het mis zit in de lijnen. Het heeft anders geen enkele zin toch. Ik vind Mol teveel afgaan op twee individuele gevallen waarbij het maar zeer de vraag was of de problemen verband hielden met knikstaart. Een hond laat je niet lijden, maar bij voorbaat doodmaken terwijl er grote kans bestaat op een fijn hondenleven, dat gaat mij veel te ver. Het is wel een levend wezentje waar we over praten, ook als het in een nest van 12 wordt geboren.
Anne
Hoe zit het eigenlijk bij de Kooiker ? Is de knikstaart uitgesloten van de fok door de vereniging ?
fokken is echter verbeteren en niet vermeerderen en zodra je honden op de wereld zet die genetish niet corect zijn ben je aan het vermeerderen en niet aan het verbeteren.
heb je een nest waar in 1 knikstaart voor komt kan je zeggen dat je met die honden niet verder laat fokken door derde en kan je een proef combinatie maken door middel van directe inteelt om te kijken of de ouder dieren het gen dus dragen.
heb je een nest waar 2 of meer knikstaarten in zitten is het einde verhaal kwa fok voor de ouders en de nakomelingen.
verbeteren niet vermeerderen.
sirene schreef:
Hoe zit het eigenlijk bij de Kooiker ? Is de knikstaart uitgesloten van de fok door de vereniging ?
De knikstaart zelf is uitgesloten van fok natuurlijk, maar met nestgenoten en moeder kan gewoon gefokt worden. De combinatie zal niet herhaald worden en een in mijn ogen verantwoorde fokker haalt moeder terug uit de fok, maar dat is absoluut geen verplichting.
Niet goed vind ik. Er zijn lijnen waar bijzonder veel knikstaarten inzitten, maar er wordt gewoon mee gefokt. Ik heb er laatst toevallig nog een topic over geopend, maar de meningen zijn erg verdeeld. Het is niet zo dat er enorm veel knikstaarten worden geboren in die zin geen probleem. Wel worden nierproblemen in kaart gebracht al een tijd, ongeveer sinds het geval van onze pup, misschien iets eerder al. Een echt duidelijk verband is niet te zien. De vereniging is waakzaam, dat wel. Als ze te streng worden verliezen ze nog meer leden, het is schipperen. Je moet ook je genenpool niet te klein maken. Er worden prima honden geboren die goede nakomelinmgen geven. Het is gewoon heel erg uitkijken welke combinatie je maakt en niet elke fokker is daar even handig in. Sommigen zijn gewoon ook niet op de hoogte van zulke dingen als ze eens een nestje willen fokken met hun teef.
Anne
Laatst gewijzigd door starfleet op 19 jul 2007 06:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Anne
Ik ken aan aantal BM's met knikstaarten die geen enkel probleem hebben. Ik denk dat een van de BM's waar Mol het over heeft met de puntblaas geen knikstaart had. Dat was Jane, een nestzus van Huts.
Verder werden bij hele hordes rassen die gecoupeerd werden nooit naar knikstaarten gekeken omdat de staart er toch af ging en bijvoorbeeld op show en aankeuringen je hier niets van zag. Er werd dus wel meegefokt en ik geloof niet dat in deze rassen nu meer knikstaarten of andere problemen zitten.
sirene schreef:
De knkistaart zelf is uitgesloten van fok natuurlijk, maar met nestgenoten en moeder kan gewoon gefokt worden. De combinatie zal niet herhaald worden en een in mijn ogen verantwoorde fokker haalt moeder terug uit de fok, maar dat is absoluut geen verplichting.
Niet geod vind ik. Er zijn lijnen waar bijzonder veel knikstaarten inzitten, maar er wordt gewoon mee gefokt. Ik heb er laatst toevallig nog een tipic over geopend, maar de meningen zijn erg verdeeld. Het is niet zo dat er enorm veel knikstaarten worden geboren in ide zin geen probleem. Wel worden nierproblemen in kaart gebracht al een tijd, ongeveer sinds het geval van onze pup, misschien iets eerder al. Een echt duidelijk verband is niet te zien. De vereniging is waakzaam, dat wel. Als ze te streng worden verliezen ze nog meer leden, het is schipperen. Je moet ook je genenpool niet te klein maken. Er worden prima honden geboren die goede nakomelinmgen geven. Het is gewoon heel etg uitkijken welke combinatie je maakt en niet elke fokker is daar even handig in. Sommigen zijn gewoon ook niet op de hoogte van zulke dingen als ze eens een nestje willen fokken met hun teef.
Anne
Ik was net aan het zoeken
3.9. Normen inzake knikstaarten
a. Dieren die een knikstaart hebben zijn uitgesloten van de fokkerij.
b. De combinatie van ouderdieren, die directe nakomelingen heeft voortgebracht, die een knikstaart hebben, mag niet worden herhaald.
c. Een reu of teef die in 3 afzonderlijke nesten (verschillende combinaties) nakomelingen met knikstaarten heeft voortgebracht, wordt uitgesloten van de fokkerij.
Maar ik zou Bram geen teef laten dekken die een knikstaart heeft voortgebracht. En ook geen zussen van een knikstaart.
De knikstaart is een fout in aanleg in het groeigedeelte waar ook HD, ED en andere botafwijkingen zich ontwikkelen ook gebitsfouten...... Je moet een hond met een knikstaart niet voor de fok gebruiken maar inderdaad de Rottweiler bijvoorbeeld werd gecoupeerd....dus niet te achterhalen of het goede staarten waren..... een hond met ED of HD of een gebitsfout wordt ook uit de fok gehouden en een knikstaart ook....het gaat mij te ver om ouderdieren uit te sluiten voor verdere fok....inderdaad die combinatie niet herhalen ja.....Ik denk dat bij de Rottweiler er niet veel fokdieren overbleven als we op deze dingen hele nesten gingen uitsluiten voor de fok
Groetjes Angela
Sommige mensen hebben een Rottweiler.....wij hebben er drie
Mol schreef:fokken is echter verbeteren en niet vermeerderen en zodra je honden op de wereld zet die genetish niet corect zijn ben je aan het vermeerderen en niet aan het verbeteren.
heb je een nest waar in 1 knikstaart voor komt kan je zeggen dat je met die honden niet verder laat fokken door derde en kan je een proef combinatie maken door middel van directe inteelt om te kijken of de ouder dieren het gen dus dragen.
heb je een nest waar 2 of meer knikstaarten in zitten is het einde verhaal kwa fok voor de ouders en de nakomelingen.
verbeteren niet vermeerderen.
Wat doe je met de pups uit zo'n proefcombinatie ?
Hou je die allemaal zelf ?
sirene schreef:
De knkistaart zelf is uitgesloten van fok natuurlijk, maar met nestgenoten en moeder kan gewoon gefokt worden. De combinatie zal niet herhaald worden en een in mijn ogen verantwoorde fokker haalt moeder terug uit de fok, maar dat is absoluut geen verplichting.
Een moeder die in één nest 1 nakomeling met knikstaart geeft uitsluiten voor de fok vind ik op een kleine populatie als dat van de Kooiker niet echt verstandig. Zeker niet als de pup alleen een knikstaart had zonder andere aandoeningen. Iedere hond draagt erfelijke ziektes. Sluit je meer honden uit heb je ook meer kans dat andere aandoeningen elkaar treffen.
Het is zaak van de fokker en als je een goede vereniging of gezondheidsdatabase hebt om dit in kaart te brengen en hier open over te zijn. Zo kun je verantwoorde combinaties maken. Ik denk dat zowel de vader als de moeder drager moet zijn van het probleem.
Niet geod vind ik. Er zijn lijnen waar bijzonder veel knikstaarten inzitten, maar er wordt gewoon mee gefokt. Ik heb er laatst toevallig nog een tipic over geopend, maar de meningen zijn erg verdeeld. Het is niet zo dat er enorm veel knikstaarten worden geboren in ide zin geen probleem. Wel worden nierproblemen in kaart gebracht al een tijd, ongeveer sinds het geval van onze pup, misschien iets eerder al. Een echt duidelijk verband is niet te zien. De vereniging is waakzaam, dat wel. Als ze te streng worden verliezen ze nog meer leden, het is schipperen. Je moet ook je genenpool niet te klein maken. Er worden prima honden geboren die goede nakomelinmgen geven. Het is gewoon heel etg uitkijken welke combinatie je maakt en niet elke fokker is daar even handig in. Sommigen zijn gewoon ook niet op de hoogte van zulke dingen als ze eens een nestje willen fokken met hun teef.
Anne
Is het mogelijk om al die lijnen uit te sluiten denk je ? Ik denk dat je dan niet veel over houdt qua fokdieren.
Het is super dat jullie vereniging zich zo inzet en ik denk als de openheid onder de fokkers gestimuleerd wordt (of is er bij jullie nestcontrole ?) dat er ook een hele hoop aan te doen is.
De knikstaart zelf uitsluiten okee, maar met ouders, nestbroers en zussen uitsluiten moet je heel erg oppassen in een klein ras hoor.
Zoek stok! schreef:
Maar ik zou Bram geen teef laten dekken die een knikstaart heeft voortgebracht. En ook geen zussen van een knikstaart.
denk dat dat heel moeilijk wordt , er zijn genoeg fokkers die een knikstaart gelijk laten inslapen na de geboorte.
Het is niet alleen moeilijk maar ik denk ook nog eens nergens voor nodig. Iedere hond kan een knikstaartje voortbrengen. Dat hoeft niet meteen een genetisch defect rampenplan te zijn.