Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Als je een hond zonder baasje tegenkomt

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Addy

Ongelezen bericht door Addy »

Pak-de-bal schreef:
Bianca_Storm schreef: Ik ga mijn mobiele nummer maar aan zijn halsband bevestigen bedenk ik me nu :denken:
dit heb ik ook gedaan, want je kan ook op vakantie zijn !
En dan hebben ze niets aan je thuis-telefoonummer.

je mobiel heb je ook bij je in het bos , of waar dan ook, dus kan je hem à la minuut op gaan halen.

Hoeveel honden heb ik niet alleen zien lopen, zònder zo'n penning? :roll:
Erg onhandig, hoor !
Want dan moet je de honden via een omweg teruggaan brengen.
Mijn honden lopen los zonder penning want ze dragen namelijk geen halsband, kunnen ze zich ook niet ophangen pak de bal :roll:
Maxiem
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maxiem »

ranetje schreef: Daarvoor had ik dan een handdoek liggen bij de plek waar hij was weggegaan. Met een briefje er bij: "deze handdoek laten liggen en als er een Teckel bij zit, die ook laten zitten"
Ik zou me geloof ik toch wel even achter de oren krabben als ik dat tegenkwam :mrgreen:
Ik weet eigenlijk niet wat ik zelf zou doen, ik heb het nog nooit aan de hand gehad.
Ga ik eens even over nadenken.
Max, 1-12-1999 - 29-10-2010. Je wordt gemist.
Ireen
Zeer actief
Mijn ras(sen): golden retriever, cocker spaniel, kruising
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Ireen »

ik zou ze meenemen. En ik ga ook geen uren zoeken, of op parkeerplaatsen wachten. Als er in geen velden of wegen een baas te bekennen is neem ik hem dus gewoon mee, en bel thuis gelijk politie en DB.
Ik heb trouwens ooit toen ik bij de dierenambulance werkte een hondje opgevangen, waarvan de eigenaar het beestje pas na 2 weken had gemist :roll: (was in vakantietijd, zou het er iets mee te maken hebben?)

Ik ben zelf mijn hond ook weleens kwijtgeraakt (hond in de achtertuin, kinderen die poort openmaken, weg hond). Die komt gelukkig ook weer terug, maar ik schijt als het gebeurt wel 7 kleuren stront, want je weet nooit wat er kan gebeuren natuurlijk.
1 keer was ie ook weg, ik de politie gebeld, DB gebeld (al had ik verwacht dat die zelf wel zouden bellen, want hij is gechipt), uiteindelijk vrienden gebeld die zijn komen oppassen en zelf op de fiets gesprongen om te gaan zoeken. Bleek ie bij mensen thuis te zitten die hem zagen lopen. Die hebben dus op internet gezocht naar een chipnummer, maar zeiden dat ik hem niet had laten registreren (wel dus), politie en DB hadden ze niet gebeld, en ze hebben toen maar wat rondgevraagd in de buurt.
Hoewel ik het natuurlijk super vind dat ze zich over mijn hond ontfermt hebben en zijn gaan zoeken, vind ik het niet echt handig dat ze niet even instanties gebeld hebben (ze hadden zelf ook een hond trouwens).
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Wij hebben dat in het verleden wel vaak gehad: honden die door het bos liepen te zwerven zonder dat er een baasje in de buurt was. Eigenlijk was het dan altijd voldoende om gewoon een stukje door te lopen terwijl de hond mee liep en dan goed te luisteren naar het roepen. Dan liepen we op het geluid af en kwam hondje weer bij baasje. Hadden we geen geroep gehoord, hadden we de hond naar het asiel gebracht en op de parkeerplaats een briefje opgehangen in de hoop dat de eigenaar het briefje ziet. Maar dat was dus nooit nodig.
Wat vaak veel moeilijker is, zijn honden die ergens ontsnapt zijn uit een huis, die zijn vaak flink op pad en laten zich niet zo snel vangen. Meestal reutjes die op een lekker geurtje af gegaan zijn. Daar bel ik de dierenambulance voor, zodat ze weten dat die hond er loopt en probeer ik in de gaten te houden waar die hond heen gaat. Maar meestal nemen ze zo'n schuiver door de wijken dat je ze niet bij houdt. Ook heel fijn over drukke wegen.. hoe vaak ik mijn hart niet vasthield omdat ik er weer eentje zonder baas over de weg zie lopen, bah. :N:
Tot nu toe heb ik maar een paar keer een hond gevangen in de wijk en daar gelukkig ook meteen de baasjes bij gevonden: een maltezer reutje en een yorkshire reutje. Allebei woonden die in de buurt en kwamen de baasjes aangedaan aangerend. :mrgreen:
En Tim is ooit eens thuis gekomen met een schattig vlinderhondje wat hij langs de snelweg gevonden had. Een loops teefje dat , wat achteraf bleek, in een gestolen auto zat en waarschijnlijk vanwege haar loopsheid door de dieven langs de weg eruit gezet is. Dat ze het overleefd heeft, is nog een wonder. Ze is 3 dagen bij ons thuis geweest en toen was haar echte baasje gelukkig gevonden, een oudere dame uit Zoetermeer (wat ik me kan herinneren) en die kwam haar toen weer ophalen. :ok:

Gisteravond liep ik nog naar buiten met een slipkettinkje en een riempje bij me om te zien of er ergens een hond losliep, want ik hoorde flink janken in de gemeentetuin achter ons huis en had het idee dat er een hond rond liep. Die bleek echter in de tuin van haar eigen huis opgesloten te zitten, terwijl de baasjes er niet waren. Terwijl die hond gewend is om binnen te zitten. Gelukkig kwam het baasje net thuis toen ik naar de voordeur liep en heeft hij haar naar binnen gehaald. En ik was wel blij ook, want ik zag mezelf al lopen met een staffie teefje aan de lijn. Waar moet ik dan heen? Naar huis gaat niet, met mijn honden. :denken: :N: :mrgreen:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Maxiem schreef:
ranetje schreef: Daarvoor had ik dan een handdoek liggen bij de plek waar hij was weggegaan. Met een briefje er bij: "deze handdoek laten liggen en als er een Teckel bij zit, die ook laten zitten"
Ik zou me geloof ik toch wel even achter de oren krabben als ik dat tegenkwam :mrgreen:
Ik weet eigenlijk niet wat ik zelf zou doen, ik heb het nog nooit aan de hand gehad.
Ga ik eens even over nadenken.
:mrgreen: :smile: :smile:
De mensen in het bos vonden het ook vreemd hoor :mrgreen:
Maar in het begin legde ik alleen de handdoek neer, en dan vond ik die netjes opgevouwen over een hek terug, of hij was helemaal weg.
En dat was nou juist niet de bedoeling :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Suuz!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen

Ongelezen bericht door Suuz! »

Als ik echt het idee heb dat de hond verdwaald is... doelloos rond loopt dus of met ons mee waggelt tijdens de wandeling, dan heb ik wel de neiging om de hond aan te lijnen, en mee te nemen door het bos, op weg naar de auto. Als de hond een penning heeft dan probeer ik gewoon de baas te bellen. Is er geen penning aanwezig, dan eventueel de dierenambulance bellen, of amivedi of dergelijke. Gelukkig is het nooit zover gekomen. En had ik de baas onderweg wel weer terug gevonden die op zoek was naar zijn hond.

Ik moet echter eerlijk zeggen dat ik ook heel goed kijk naar wat voor een ras het is. Net als honden als Sorbonne, (grand basset griffon vendéen), vind ik toch niet echt grappig als mensen ze aanlijnen. Ik weet dat hij hem peert, en ik weet dat hij jaagt, en ja, hij zal wel is op een weggetje uit komen zonder mij, maar dan weet ik ook dat hij wel weer terug komt.. hij blijft altijd wel in een bepaalde straal... Bij Sorbonne heb ik dus ook liever niet dat mensen hem aanlijnen. Maar eerlijk gezegd, denk ik ook niet dat mensen dat lukt... als meneer op jacht is... :smile:
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
Suuz!
Zeer actief

Oh en mocht het echt voorkomen dat mijn hond dus idd heel erg afdwaalt, dan hoop ik altijd maar dat mensen naar de penning kijken die hij om heeft. Daar staat mijn mobiele nr op, en ik vertrek echt niet uit het bos zonder mijn hond. Dus dan ben k binnen no time op locatie waar de hond staat... ;)
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
Leane

Ongelezen bericht door Leane »

Als ik een hond alleen zie. . Dan neem ik hem mee en verkoop ik hem snel via maktplaats :pffff:
Sucha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Artésien Normand en Dalmatische Hond

Ongelezen bericht door Sucha »

Leane schreef:Als ik een hond alleen zie. . Dan neem ik hem mee en verkoop ik hem snel via maktplaats :pffff:
haha, en als hij heeeeeeeeeeel errug leuk is hou ik hem :smile: :smile: :smile:
Afbeelding
in herinnering mijn lieve Storm
Roelfien
Zeer actief

Ik vind het toch wel weer bizar dat er ook hier op het forum een aantal mensen het heel normaal vinden dat hun hond er vandoor gaat om te jagen en het eigenlijk maar vervelend vinden als andere mensen zich zorgen maken over een hond die alleen door het bos dwarrelt. :denken:
Zo van: tja, dat is het ras he? Nou, ik ken genoeg mensen met soortgelijke of dezelfde rashonden die niet mogen jagen en wel bij het baasje in de buurt moeten blijven en die hebben echt geen slecht leven en komen ook niet over als gefrustreerde honden. Maar ja, wellicht doen die mensen andere leuke dingen met hun honden zodat loslaten om te laten jagen niet nodig is om de hond een goed gevoel te geven. :roll:
Suuz!
Zeer actief

Roelfien schreef:Ik vind het toch wel weer bizar dat er ook hier op het forum een aantal mensen het heel normaal vinden dat hun hond er vandoor gaat om te jagen en het eigenlijk maar vervelend vinden als andere mensen zich zorgen maken over een hond die alleen door het bos dwarrelt. :denken:
Zo van: tja, dat is het ras he? Nou, ik ken genoeg mensen met soortgelijke of dezelfde rashonden die niet mogen jagen en wel bij het baasje in de buurt moeten blijven en die hebben echt geen slecht leven en komen ook niet over als gefrustreerde honden. Maar ja, wellicht doen die mensen andere leuke dingen met hun honden zodat loslaten om te laten jagen niet nodig is om de hond een goed gevoel te geven. :roll:
Oké.. ik voel me even aangesproken, vandaar dat ik reageer. Vooral omdat ik het dus over het jagen van de grand basset griffon vendéen had. Dat zit nu eenmaal in hun aard. Dat weet je als je aan zo'n hond begint. Mag zo'n hond dan NOOIT meer loslopen naar jou idee? Omdat ie wel eens zijn neus achterna kan gaan? Ik doe er alles maar dan ook alles aan om hem bij me te houden tijdens een wandeling. Maar soms.... soms is dat konijntje toch net ff leuker dan ik. En ja, dan gaat Sorbonne jagen. Is dat erg? Nee,... niet naar mijn inzicht. Hij dood niks, hij rent er alleen luid joelend achter aan. Ik hoor hem dus ook constant waar hij is... Hij geeft luid op spoor, dus ik weet welke richting hij op gaat. Ook ga ik juist als ik hem los laat, naar afgelegen bossen. Om te zorgn dat hij geen risico loopt ivm rijdende auto's. Als ik hem luid op spoor hoor geven, dan hoeft niemand hem bij zich te roepen omdat hij in zijn eentje loopt. Hij rent op dat moment w.s. je toch zo voorbij. Heeft geen oog voor iets anders. Dit duurt een kwartier, en daarna is hij klaar met jagen, en draait om, en loopt het spoor terug naar waar ik sta. En ja hoor, ik sta ook wel eens te zenuwen.. en ik maak me ook wel eens zorgen.. maar ik heb voor dit ras gekozen, en ik weet welke consequenties dit met zich mee brengt. Als ik er dus geen tijd voor heb, of geen zin in heb dat hij gaat jagen, dan hou ik hem dus ook aan de flexi.

Sorbonne is alles behalve een gefrustreerde hond omdat hij niet altijd los mag. We doen genoeg hier om hem bezig te houden. Hij heeft een heerlijk grote tuin, kan lekker daar in los rennen, hebben jaren GG getraind met m en behendigheid... Nee, gefrustreerd is Sorbonne niet. Maar ik vind wel, dat als je een hond uit kiest, die een jager is, dat je dat niet helemaal weg kan trainen. En ik vind het knap als jij meerdere grand basset griffon vendéens kent, die de baas allemaal perfect opvolgen. De eerste die niet af en toe eens zijn middelvinger op zn rug zet naar de baas, moet ik nog tegen komen onder de GBGV's ...
Suuz!
Zeer actief

nance schreef:Loddie is dus zo n hondje wat door voorbijgangers meegenomen wordt...
Loddie volgt een spoor en als ze daarmee klaar is, komt ze weer naar me toe. Als er andere mensen lopen dan gaat ze daar naar toe om gedag te zeggen en vervolgens wordt ze aangelijnd en meegenomen. Ze is nooit langer dan een minuut of 10 weg(zodra ze langer weg is, weet ik dat ze weer gevangen is), maar toch heb ik al een paar keer gehad dat ik Loddie moest gaan halen bij andere mensen omdat ze al uuuuuuuuuuuuuren liep te dwalen :roll: :roll:

Vooral nu, nu er veel toeristen zijn is Loddie weer helemaal op dreef. En is het weer dubbel opletten of mn hond niet meegenomen wordt, want ze kijkt zo zielig. Ja duh Loddie is een Basset, die weten wel hoe ze zielig moeten kijken. Ik zou willen dat iedereen die honden gewoon laten lopen en niet gelijk meenemen, dat zou mij heel wat ergenis en zorgen om Lodje schelen....
hahahaha oh zo herkenbaar... :smile:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Roelfien schreef:Ik vind het toch wel weer bizar dat er ook hier op het forum een aantal mensen het heel normaal vinden dat hun hond er vandoor gaat om te jagen en het eigenlijk maar vervelend vinden als andere mensen zich zorgen maken over een hond die alleen door het bos dwarrelt. :denken:
Ik heb diverse Teckels gehad.
Dat één daarvan niet bij me te houden was (soms) wil niet zeggen dat ik dat zomaar accepteer.
Zoals je kunt lezen heb ik die hond toen dat te veel voor kwam aangelijnd gehouden.
Ik heb altijd met mijn honden gewerkt.
Je kunt er niet van uitgaan dat "leuke spelletjes doen" met een jachthond automatisch betekent dat hij liever blij de baas blijft.
Je komt er een heel eind mee, maar die neus zit er op.
Daar kan soms geen spelletje tegenop.
Ik vind jouw opmerking echt veel te gemakkelijk. :19:
En ik lees hier van bijna niemand, dat ze dat gemakkelijk afschuiven op het "ras".
Daar staat ook nog een topic over in de discussiehoek geloof ik.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

P!nki schreef:Bij Sorbonne heb ik dus ook liever niet dat mensen hem aanlijnen.
Ik wil ook zoveel dingen liever niet :wink: Maar als ik een hond tegenkom die zonder baasje loopt voel ik mij op dat moment verantwoordelijk voor die hond en lijn 'm aan.

We kunnen toch niet rekening houden met die wel aanlijnen en meenemen en die niet :denken: Als je hond echt verdwaald is dan zijn mensen dolblij dat 'ie meegenomen is, als de hond niet verdwaald is maar op eigen houtje door het bos rent/struint met de wetenschap (wetenschap van de baas!) dat 'ie toch wel terugkomt mag je 'm niet aanlijnen en meenemen of wordt het niet echt gewaardeerd :19:

Ik vind het een beetje boel raar eigenlijk :19:

En ik quote jou even omdat jij het zelf zo mooi formuleerde waarop ik kon reageren met hetgeen waar ik mee zat :wink:
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

nance schreef:Ik zou willen dat iedereen die honden gewoon laten lopen en niet gelijk meenemen, dat zou mij heel wat ergenis en zorgen om Lodje schelen....
Je mag blij zijn dat er tenminste nog mensen zijn die zich ergens verantwoordelijk voor voelen en behulpzaam willen zijn. Behulpzaam willen zijn omdat zij niet kunnen ruiken dat jouw hond niet verdwaald is en het eigenlijk alleen maar is bedoeld om andere mensen te helpen.

Stel: Ik loop ergens en zie een hond loslopen zonder baas. Ik durf die hond niet mee te nemen want ik moet de honden gewoon los laten lopen :roll: Een paar dagen later zie ik een aanplakbiljet hangen waarop staat "hond vermist" met de meest tranentrekkende tekst die je maar kunt verzinnen. Als hondenliefhebber kun je bij de gedachten alleen al in huilen uitbarsten als je hond kwijt is. Dan kun je jezelf toch voor de kop slaan dat je die hond niet hebt meegenomen?

Eigenlijk schuif je dan jouw probleem in iemand anders schoenen.
Suuz!
Zeer actief

Tamara en Bowie schreef:
P!nki schreef:Bij Sorbonne heb ik dus ook liever niet dat mensen hem aanlijnen.
Ik wil ook zoveel dingen liever niet :wink: Maar als ik een hond tegenkom die zonder baasje loopt voel ik mij op dat moment verantwoordelijk voor die hond en lijn 'm aan.

We kunnen toch niet rekening houden met die wel aanlijnen en meenemen en die niet :denken: Als je hond echt verdwaald is dan zijn mensen dolblij dat 'ie meegenomen is, als de hond niet verdwaald is maar op eigen houtje door het bos rent/struint met de wetenschap (wetenschap van de baas!) dat 'ie toch wel terugkomt mag je 'm niet aanlijnen en meenemen of wordt het niet echt gewaardeerd :19:

Ik vind het een beetje boel raar eigenlijk :19:

En ik quote jou even omdat jij het zelf zo mooi formuleerde waarop ik kon reageren met hetgeen waar ik mee zat :wink:
Ik snap jullie punt ook absoluut wel. En wat ik al zij, als ik zie dat een hond ergens verdwaasd rond loopt, of gezellig met mij mee hobbelt, dan doe ik dat ook wel. Dan lijn ik de hond ook aan, kijk of er een penning aan zit, en bel de baasjes indien mogelijk. Maar net als Sorbonne,.... je moet uberhaubt flink wat moeite doen om hem aan te lijnen als hij aan het jagen is. De kans dat mensen m te pakken krijgen is dus ook zeer nihil... Alhoewel hij ook wel gewoon eens vrolijk gedag kan komen zeggen. Maar doet dat in voorbij gang, en gaat net zo hard weer verder op jacht... Ik zeg ook niet dat ik er boos om wordt als mensen mijn hond aan lijnen. Echter denk ik wel als mensen mij bellen op mijn mobiel met 'ik heb hier een hond met een penning met daarop sorbonne en uw mobiele nr'... 'ach laat dat jong lopen, hij heeft het zo naar zijn zin'.. maar ik zeg het nooit, en zeg standaard 'oh super.. waar staat u, dan kom ik er zo aan ;) '..... Het is mens eigen om inderdaad dan de hond maar aan te lijnen.. als er geen baas in zicht is. En ik snap het ook compleet, maar in mijn gedachtengang denk ik altijd 'ach .. die kerne dat ie me eens ontglipt... laat m lekker.. ff tjes compleet echt grand basset griffon vendéen zijn ... ff die keel op zetten en flink luid geven .. kan best lekker zijn zo op zijn tijd denk ik ... verstand op 0 .. en achter het haasje aan ;) .. haha
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Valerie »

en dan is hij nooit andere hondeneigenaren tot last?
Puk en Bompa
Actief

Ongelezen bericht door Puk en Bompa »

Toevallig vanavond nog meegemaakt.
We moestten terug naar de auto lopen en ineens komt er een oude duitse herder reu aan. Ik dacht o een oudje die zal wel niks doen.

Hij vloog meteen op Puk (teef). Puk was doodsbang en kefte als een malthezer. Staart tussen de poten, maar de hond bleef er steeds maar opvliegen. Een normale hond neem ik gewoon mee en dan doe ik hem naar het asiel, maar van deze hond ben ik heel hard gaan lopen. Ik vertrouwde hem voor geen cent en durfde hem niet te pakken.

Jammer dat ik Bompa niet bij me had, want die had hem wel lik op stuk gegeven.

We hebben een half uur om moeten lopen over een drukke weg omdat de hond in het paadje ging waar wij door moestten om naar de auto te gaan, maar ik durfde er niet meer langs.
Afbeelding
Suuz!
Zeer actief

SuperTyson schreef:en dan is hij nooit andere hondeneigenaren tot last?
nope, hij heeft het te druk met jagen.
Addy

Flauwekul, alsof mensen wiens honden jagen ze niet voldoende afleiding geven waardoor ze wel moeten jagen :roll:
Mijn honden moeten ook in de buurt blijven maar wel los en ze jagen ook wel eens achter iets aan zonder te vangen en ja ze hebben ook wel eens een konijn gevangen omdat die tussen de roedel doorvloog en toen zat de helft wel aan de riem, voorkomen kan je echt niet alles.
Buiten dat kan je heel goed zien of een hond zijn baasje echt kwijt is of niet, dus als een hond echt loopt te zoeken lijn ik hem wel aan en anders laat ik hem lekker lopen :wink:
flatcoat
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër

Ongelezen bericht door flatcoat »

nance schreef: Ik zou willen dat iedereen die honden gewoon laten lopen en niet gelijk meenemen, dat zou mij heel wat ergenis en zorgen om Lodje schelen....
En het zou mij heel wat ergernis en zorgen schelen als mensen gewoon hun hond in de gaten houden. Jij weet wat jouw hond aan het doen is, maar een ander weet dat niet en zit of opgezadeld met een hond die alsmaar meeloopt/jouw hond lastigvalt of vraagt zich vertwijfeld af "wat moet ik nou doen" ..... je laat een hond zonder baas nou eenmaal niet zomaar achter in de buurt van bijv. een drukke verkeersweg.
En misschien is het handig om de honden die "zichzelf uitlaten" of "op jacht gaan" een kokertje om te doen met de boodschap erin dat de "vinder" deze hond gewoon moet laten lopen .........
Ik zou - indien mijn hond de benen neemt - zielsblij zijn met de mensen die zich over haar ontfermt hebben.
Marja & Tibetaanse Terriër Ljennah
Flatcoat Beauty (28-10-1998/13-12-2006)
Afbeelding
nance
Erelid

Ongelezen bericht door nance »

flatcoat schreef:
nance schreef: Ik zou willen dat iedereen die honden gewoon laten lopen en niet gelijk meenemen, dat zou mij heel wat ergenis en zorgen om Lodje schelen....
En het zou mij heel wat ergernis en zorgen schelen als mensen gewoon hun hond in de gaten houden. Jij weet wat jouw hond aan het doen is, maar een ander weet dat niet en zit of opgezadeld met een hond die alsmaar meeloopt/jouw hond lastigvalt of vraagt zich vertwijfeld af "wat moet ik nou doen" ..... je laat een hond zonder baas nou eenmaal niet zomaar achter in de buurt van bijv. een drukke verkeersweg.
En misschien is het handig om de honden die "zichzelf uitlaten" of "op jacht gaan" een kokertje om te doen met de boodschap erin dat de "vinder" deze hond gewoon moet laten lopen .........
Ik zou - indien mijn hond de benen neemt - zielsblij zijn met de mensen die zich over haar ontfermt hebben.
Mijn hond valt niemand lastig, mijn hond volgt een spoor en loeit daarbij. Als je daar last van hebt, ja dat gebeurt. Het spoor loopt ze af en als ze mensen ziet gaat ze daar blij naar toe en wil een aai. Als er honden bij zijn, gaat ze er niet naar toe, want daar houdt ze niet van en ze is echt superonderdanig hoor, ze zal nooit een hond pakken. Ik ben nooit in de buurt van een drukke verkeersweg, dus ook dat gevaar is er niet. Mijn hond neemt ook niet de benen, loopt ook niet vaak over een spoor, want daar heeft ze meestal geen tijd voor omdat ik dan al tever weg ben. En ze blijft praktisch nooit langer als 10 minuten weg als ze al een keertje gaat. dat ze dan vervolgens aangelijnd wordt en meegenomen wordt, daar wordt ik niet vrolijk van!

Er wordt nu maar gemakshalve van uitgegaan dat ik Lodje haar gang maar laat gaan, maar Lodje staat goed onder appel en de enkele keer dat ze een spoor heeft, ja dan laat ik haar gaan, want dan ben ik te laat....
Afbeelding
Suuz!
Zeer actief

nance schreef:
Er wordt nu maar gemakshalve van uitgegaan dat ik Lodje haar gang maar laat gaan, maar Lodje staat goed onder appel en de enkele keer dat ze een spoor heeft, ja dan laat ik haar gaan, want dan ben ik te laat....
Amen... dat geld hier precies zo voor Sorbonne.
nance
Erelid

Tamara en Bowie schreef:Eigenlijk schuif je dan jouw probleem in iemand anders schoenen.
Nee jij maakt een probleem waar geen probleem is....
Afbeelding
Addy

P!nki schreef:
die van mij bemoeien zich niet eens met andere honden of mensen, daar gaan ze straal langsheen :19:
nance
Erelid

Addy schreef:
P!nki schreef:
die van mij bemoeien zich niet eens met andere honden of mensen, daar gaan ze straal langsheen :19:
Dat is nou ook net t mooie van jachthonden, die zijn niet patserig tegen andere honden. Loddie wordt ook al meer en meer teruggetrokken naar andere mensen zodat ze haar maar niet pakken en dat vind ik zo zonde. Het was een vrije blije hond en nu wordt ze steeds eenkenniger.
Afbeelding
Addy

nance schreef:
Addy schreef:
P!nki schreef:
Dat is nou ook net t mooie van jachthonden, die zijn niet patserig tegen andere honden. Loddie wordt ook al meer en meer teruggetrokken naar andere mensen zodat ze haar maar niet pakken en dat vind ik zo zonde. Het was een vrije blije hond en nu wordt ze steeds eenkenniger.
Dat is zeker jammer en dan heeft Loddie nog de pech van het een "zielige uitstraling" hebben
Roelfien
Zeer actief

P!nki schreef:
nance schreef:
Amen... dat geld hier precies zo voor Sorbonne.
OK, dus beiden vinden jullie dat de hond dan iets doet wat niet de bedoeling is, want anders ben je niet te laat, toch? Ik zou dan blij zijn, ookal weet ik dat ie zijn weg terug wel vindt, dat andere mensen hem toevallig tegenkomen en hem even voor mij aanlijnen.

Weet je, zo kan nooit iemand het meer goed doen he? Iedereen die met een hond loopt moet maar precies kunnen inschatten of je hond wel of niet op jacht of op vlucht is? Dus laat maar allemaal lopen?
Mensen moeten opeens maar even snappen dat het om een soort hond gaat die graag jaagt?

Nee, ik heb teveel verhalen hier en op andere fora gelezen over mensen die heel blij zijn dat hun honden door een ander " gevangen" zijn om mij druk te maken over mensen die liever hebben dat hun jagers lekker blijven ronddolen. Ik denk niet dat jullie de norm moeten zijn, de mensen die blij zijn hun hond terug te krijgen, die zijn de norm.
Roelfien
Zeer actief

nance schreef:
Addy schreef:
P!nki schreef:
Ja, nog even zeg. :eek: Dat ligt aan de mensen die haar proberen te vangen omdat ze een loslopende hond zonder baas in de buurt tegen komen? Het moet niet gekker worden.
Roelfien
Zeer actief

Addy schreef:
Flauwekul, alsof mensen wiens honden jagen ze niet voldoende afleiding geven waardoor ze wel moeten jagen :roll:
Mijn honden moeten ook in de buurt blijven maar wel los en ze jagen ook wel eens achter iets aan zonder te vangen en ja ze hebben ook wel eens een konijn gevangen omdat die tussen de roedel doorvloog en toen zat de helft wel aan de riem, voorkomen kan je echt niet alles.
Buiten dat kan je heel goed zien of een hond zijn baasje echt kwijt is of niet, dus als een hond echt loopt te zoeken lijn ik hem wel aan en anders laat ik hem lekker lopen :wink:
Daar ben ik het dus echt niet mee eens. Omdat een hond loopt te jagen wil het nog niet zeggen dat het niet heel prettig is dat iemand hem voor je uit het bos plukt. Want voor hetzelfde geld loopt het spoor richting een weg of spoordijk. Zo uitgestrekt zijn de bossen over het algemeen ook niet in Nederland. Ze lopen toch altijd een risico. Dat iemand het risico neemt met zijn honden, dat moet je dan zelf weten. Maar ik blijf zeggen dat de norm moet zijn dat het heel fijn is als andere mensen je hond even voor je beethouden en hem bij je terug brengen.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”