Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Baknijd er wat aan doe ja of nee?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Brigitte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Brigitte »

schelsey schreef:Ik heb nog nooit een hond gehad met baknijd, maar moest ik dit hebben zou ik er iets aan doen, kinderen die over de vloer komen kunnen de dupe van zijn, ook beenderen en dingen uit de mond kunen halen zonder een vinger kwijt te spelen moet kunnen en kan hier ook, word van jongsafaan geleerd

sonja
Gelukkig hoef ik met kinderen geen rekening te houden en zolang er nergens een bak staat zijn er ook geen problemen :wink: Zoals ik al zei gaat het puur om het verdedigen van zijn bak.
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

als het even kan zou ik er wat aan proberen te doen. Eten blijft hier nog wel eens staan ( oftewel, wordt niet opgegeten ), maar wel verdedigd tegenover een andere hond. Dan is het handig als je de bak gewoon kunt weghalen. Omgekeerd worden bakken ook nog wel eens bijgevuld, dus is het wel handig dat geen van onze honden baknijd heeft t.o.v. ons.
Afbeelding
Sheila
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Sheila »

Brigitte schreef:
Sheila schreef:Ik zou er zéker WEL wat aan gaan doen!!
Wel zo handig als je hond iets van straat af eet en je wilt het afpakken,dat kan je in jou geval dan absoluut vergeten met alle gevolgen van dien!

En de gezins samenstelling doet er niet toe hoor,maar misschien vindt je het leuk om elke keer naar het ziekenhuis te gaan :denken:
Waar staat dat ik het leuk vindt om elke keer naar het ziekenhuis te gaan? Ik heb 1 keer een fout gemaakt en daardoor gingen 2 honden vechten om een bak voer en ik stond daar precies tussen.

En als hij wat van straat pakt vreet hij dat maar lekker op en het gaat om BAKnijd dus puur het verdedigen van zijn BAK.
Dan heb je toch iets niet goed gedaan bij het opvoeden van je hond als pup zijnde!
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

Sheila schreef:Dan heb je toch iets niet goed gedaan bij het opvoeden van je hond als pup zijnde!
Mens ga toch fietsen, de enige keren dat jij hier wat post is alleen maar om een ander te galbakken :roll:
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Ducain had als pup zijnde ontzettende baknijd, en ik heb het eruit weten te krijgen, door alle keren nog iets extra lekkers in de bak te doen,vlak voor hij klaar was met eten.

gewoon omdat ik geen honden wil die me niet vertrouwen, :19:
ik vind die achterdoch en die angst dat je voer gestolen gaat worden :roll: iets waar ze niet mee hoeven door te lopen.
jacq1970
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Ik zou er niets aan doen... hier Tyson met baknijd, hij zou niet 1.2.3 bijten maar zeker wel waarschuwen... de regel hier geldt gewoon als de honden eten wordt er niet gelopen langs de honden.. en dat geldt ook voor kleine kinderen.
Als Sem hier is ( 1,5 jaar nu) mag ook hij niet bij de honden als deze eten... nooit geen problemen mee gehad.
Tys zal mij niets doen maar als mijn vriend de bak zou weghalen denken we wel dat hij bijt.

Jacqueline
Afbeelding
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

Ik heb hier twee honden met baknijd, niet naar ons maar naar de andere honden. Hun eten apart in de bench :wink:
M@ri@nne
Zeer actief

Ongelezen bericht door M@ri@nne »

Sheila schreef:
Brigitte schreef:
Wel zo handig als je hond iets van straat af eet en je wilt het afpakken,dat kan je in jou geval dan absoluut vergeten met alle gevolgen van dien!

En de gezins samenstelling doet er niet toe hoor,maar misschien vindt je het leuk om elke keer naar het ziekenhuis te gaan :denken:
Waar staat dat ik het leuk vindt om elke keer naar het ziekenhuis te gaan? Ik heb 1 keer een fout gemaakt en daardoor gingen 2 honden vechten om een bak voer en ik stond daar precies tussen.

En als hij wat van straat pakt vreet hij dat maar lekker op en het gaat om BAKnijd dus puur het verdedigen van zijn BAK.
Dan heb je toch iets niet goed gedaan bij het opvoeden van je hond als pup zijnde!
Brigitte schreef:Het enigste wat ik kan bedenken wat misschien ook een beetje me heeft gespeeld is dat hij van jonmgs af aan natuurlijk al heel wat heeft mee gemaakt. Alano heeft ook nooit echt pup kunnen zijn want hij had en veel pijn en is eigenlijk 2 jaar aan het revalideren geweest.
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

Ik heb natuurlijk makkelijk praten, heb mijn hond van pup af aan. Heb ook (net als Nettie) beetje voor beetje het eten in de bak gedaan, en ook geregeld iets heel erg lekkers erbij gedaan. Dante kijkt nu nog steeds verwachtingsvol op als ik bij hem in de buurt kom als hij eet. Ik vind het nu heel handig, want ik vergeet nog weleens zijn medicijnen er in te doen, en dat kan dan als nog :wink:
Gr. Marijke
Afbeelding
Bianc@
Zeer actief
Mijn ras(sen): SBT en Chihuahua

Re: Baknijd er wat aan doe ja of nee?

Ongelezen bericht door Bianc@ »

Brigitte schreef:
Ik denk ook zeker wel dat het misschien ook met de samenstelling van het gezin te maken heeft?, ik bedoel ik heb geen kinderen en ik ben ook de enigste die de honden voert. Verder vind ik het dus niet nodig om bij Alano de baknijd af te leren maar is dat nu echt zo raar dat ik er niets aan doe :19:
Nee vind ik niet raar hoor.

Mijn honden hebben geen baknijd, heb er nooit wat voor gedaan, geen eten afpakken of botten afpakken in het kader van "training".
Had 1 wel baknijd gehad dan had ik er ook weinig mee gedaan, ondanks het feit dat we wel kinderen hebben. Mijn kinderen zijn er sowieso meestal niet bij als de honden eten krijgen en het is binnen een paar seconden op ook.
Groetjes Bianca, Tyson, Skunky en Fox
Afbeelding
eternal
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old Englisch Bulldog

Ongelezen bericht door eternal »

Ik denk dat het inerdaad er mee te maken heeft hoe je gezin situatie is.

wij hebben bij sara toen ze klein was paar keer de bak weg gehaald.

Ik pas namelijk op kleine kinderen en die zouden maar eens perongeluk langs lopen. Wij hebben zelf ook een kinder wens en ik wil wel dat mijn kinderen later er gewoon langs kunnen lopen zonder dat sara uit haalt.

Tuurlijk mogen de kinderen er van mij niet bij als sara eet. Maar je weet maar nooit.
Anthraciet
Actief

Ongelezen bericht door Anthraciet »

Naar elkaar verdedigen de honden hun bak wel, in verschillende mate overigens.

Chakka bromt wat als er een te dicht bij zijn bak komt (hij is ook altijd als laatste klaar), maar verder doet hij niet snel wat. Nanuk zal zijn bak verdedigen met alle middelen, maar begint ook gewoon met een grommetje.
Dara en Tiki proberen gewoon de bak zo snel mogelijk leeg te krijgen zodat de anderen geen kans krijgen :mrgreen:

Naar mijn man en mij toe hebben we ze wel geleerd dat wij de bak moeten kunnen pakken en erbij kunnen komen. Ik wil gewoon niet dat ik mijn handen niet bij ze in de buurt kan houden als ze eten en als ik er iets uit wil halen of er iets in wil doen, moet dat gewoon kunnen.
We hebben Dara en Tiki nu zo ver dat ze een stapje bij de bak weg doen als we het zeggen en Nanuk en Chakka houden wel op met eten, maar blijven wel kijken wat je met hun kostbare eten doet :mrgreen:
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

Caro. schreef:Ik denk wel dat ik het zou proberen af te leren, maar meer door er juist 'voorzichtiger' mee om te gaan en te leren dat hij niets te vrezen heeft (al heeft hij dat ook niet, want je 'pest' hem ook niet met de bak weghalen).
Hoe komt hij eigenlijk aan de baknijd?

Maar goed, is het niet af te leren, dan houdt het op. Een hond alle hoeken van de kamer laten zien, daar begin ik sowieso al niet aan. Wellicht in het zeer uitzonderlijke geval dat een hond mij aan zou vallen... maar die keer moet nog komen (alhoewel, hopelijk niet :wink: ).

Zo kan ik bij Kaya nauwelijks meer haar gebit bekijken :19:
Dat is gekomen nadat ik steeds rotzooi tussen haar kiezen weg moest halen, zelfs ingegroeide rotzooi en dat deed ontzettend pijn. De laatste keer kreeg ik toen ook een waarschuwing van haar, met haar ogen hoor niet met haar tanden :wink: . Toen ben ik gestopt.
Er zijn twee kiezen getrokken en nu moet ik eigenlijk poetsen, maar steeds krijgt ze die blik weer in d'r ogen en weet ik dat ik niet verder moet gaan.
Hier bind ik dus in. Zeldzaam geval, maar gezien de achterliggende reden (dat ik haar meerdere keren pijn heb moeten doen) accepteer ik dit dus.
maar je poetst dus nu niet? wat nou als het weer heel slecht wordt?
Afbeelding
boxersien

Ongelezen bericht door boxersien »

Mijn eerste hond had ook baknijd en niet zo weinig ook. Maar hij was dan ook heel erg verwaarloosd door zijn eerste baas (fokker?) qua voeding. Toen hij weggehaald werd door de dierenbescherming kon hij door ondervoeding en uitdroging geeneens meer op zijn poten staan. 2 weken intensieve zorg en toen ging het weer. Toen hij 10 maanden was en redelijk hersteld kwam hij bij ons. Een schat van een sul van een boxer, alleen met voernijd.
Ik was 8 jaar, mijn zusje 6 en mijn broer 11. Geen problemen gehad met bijtincidenten. Vanaf het begin al: hond eten dan hond apart en niet aankomen.

Het gekste is: boris heeft absoluut geen voernijd, maar wel bijtincidenten (2) omdat er voer in zicht was.
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Naar mijn man en mij toe hebben we ze wel geleerd dat wij de bak moeten kunnen pakken en erbij kunnen komen
Zo leren honden dus aan dat het gevaarlijk is iemand bij je bak te laten, want die wil hem immers wegpikken! Het verbaast me te lezen dat er nog steeds mensen zijn die op deze wijze denken aan te leren dat je iets kan wegnemen.

Baknijd ontstaat door angst het eten kwijt te raken..een negatieve associatie dus van handen bij de etensbak. Die kan dus ook ontstaan doordat mensen een voerbak wegpakken.
Belangrijk is juist de hond een positieve associatie te geven van handen bij de etensbak door er bv wat extra voer bij te doen. Daarmee leer je de hond dat er niets geks gebeurd als er handjes bij je eten komen.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Eline* schreef:
Naar mijn man en mij toe hebben we ze wel geleerd dat wij de bak moeten kunnen pakken en erbij kunnen komen
Zo leren honden dus aan dat het gevaarlijk is iemand bij je bak te laten, want die wil hem immers wegpikken! Het verbaast me te lezen dat er nog steeds mensen zijn die op deze wijze denken aan te leren dat je iets kan wegnemen.

Baknijd ontstaat door angst het eten kwijt te raken..een negatieve associatie dus van handen bij de etensbak. Die kan dus ook ontstaan doordat mensen een voerbak wegpakken.
Belangrijk is juist de hond een positieve associatie te geven van handen bij de etensbak door er bv wat extra voer bij te doen. Daarmee leer je de hond dat er niets geks gebeurd als er handjes bij je eten komen.
Mijn idee :wink:

Ik heb twee honden (al mijn honden van vroeger ook) zónder baknijd. Juist omdat ik geen bakken weghaal. In alle rust moeten ze kunnen eten en na verloop van tijd loop ik er eens langs, geef even een kort aaitje, gooi eventueel wat in de bak erbij.

Verschil merk ik duidelijk, want buiten moet ik nog weleens wat uit de bek van Puchu halen (helaas, want hij vreet alles) en daar heeft hij dus ook de neiging weg te rennen, juist omdat dingen afgepakt worden.
In huis gelukkig niet, daar liggen alleen veilige dingen en hoef ik niks af te pakken. Ze komen hier gewoon met kluiven aandragen en kluiven ook graag op schoot.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Anthraciet
Actief

Ongelezen bericht door Anthraciet »

Eline* schreef:

Ik heb nergens gezegd dat wij alleen bij de bak komen om het af te pakken. Ook wij gooien er gewoon wel eens wat bij, maar ik wil ook gewoon even in de bak kunnen kijken om te zien of er niets raars in ligt/ingevallen is zonder bang te hoeven zijn mijn handen kwijt te raken :roll:
Onze honden leren dus gewoon dat wij de bak mogen vastpakken, er iets in mogen gooien en erbij mogen zitten zonder dat ze bang hoeven te zijn dat ze hun waardevolle eten kwijt raken.
Werkt prima hoor!
eefje_ates
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder en Duitse herder.

Ongelezen bericht door eefje_ates »

jidde schreef:Ik zou er zelf wel wat aan doen, omdat ik baknijd niet nodig vind. Het is wel iets natuurlijks, maar het gedrag is ook om te buigen, waarom dan niet doen?
Nanni had toen we haar net hadden de neiging heeeelhard alles op te eten zodat er niets te halen viel. Zodra je in de buurt kwam begon ze :19: Met gevolg dat ze regelmatig zich verslikte.
Nu zodra ik in de buurt kom, kijken beide hondn van: krijg ik nog wat :mrgreen:
Die van mij eet ook alles snel op als ik er aan kom, hoe heb je dit afgeleerd? Verder gromt hij niet of zo.
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Anthraciet schreef:Ik heb nergens gezegd dat wij alleen bij de bak komen om het af te pakken. Ook wij gooien er gewoon wel eens wat bij, maar ik wil ook gewoon even in de bak kunnen kijken om te zien of er niets raars in ligt/ingevallen is zonder bang te hoeven zijn mijn handen kwijt te raken :roll:
Hoezo dan een tegenstelling? In de bak mogen kijken en in geval van nood kunnen afpakken leer je niet door de bak af te pakken maar juist door er iets bij te doen. Ik snap dan dus je rollende oogjes niet als je zegt dat ook zo te hebben aangeleerd.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

eefje_ates schreef:
jidde schreef:Ik zou er zelf wel wat aan doen, omdat ik baknijd niet nodig vind. Het is wel iets natuurlijks, maar het gedrag is ook om te buigen, waarom dan niet doen?
Nanni had toen we haar net hadden de neiging heeeelhard alles op te eten zodat er niets te halen viel. Zodra je in de buurt kwam begon ze :19: Met gevolg dat ze regelmatig zich verslikte.
Nu zodra ik in de buurt kom, kijken beide hondn van: krijg ik nog wat :mrgreen:
Die van mij eet ook alles snel op als ik er aan kom, hoe heb je dit afgeleerd? Verder gromt hij niet of zo.
Door zijn voer er in gedeelten in te doen? :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel

Ongelezen bericht door Jacksel »

Jamey gaat al weg van haar voerbak als ik er alleen maar naar kijk... Geen baknijd dus...
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Carma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie

Ongelezen bericht door Carma »

Het zou mij niet uitmaken, het is normaal hondengedrag (alleen niet altijd gewenst...) en gezien de gezinssituatie voorzie ik geen ongelukken enne...je zei het zelf al: ik word ook pissig als ze mijn eten voor mijn neus weghalen! :wink:
Afbeelding
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

ik leer het mijn honden wel af, ze mogen hun bak wel verdedigen of hun kluif whatever tegen de andere honden maar ik wil niet dat ze me in mn klauwen grijpen als ik het af wil pakken van ze, het kan best zijn dat dat namelijk wel eens nodig is om ongelukken te voorkomen, daarom wil ik ten alle tijden iets van mn honden af moeten kunnen pakken of aan hun eten mogen zitten.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
_beertje_
Actief

Ongelezen bericht door _beertje_ »

Ik heb het zeker afgeleerd. ik heb een hondgehad die ernstige baknijd had. Natuurlijk of niet ik vind dat niet door de beugel kunnen dus heb ik het bij rakker zeer zeker wel afgeleerd.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

bak weghalen heb ik overigens nooit gedaan, wel in het begin er effe bijgestaan een aai over de rug en weggelopen, zijn reactie was toen goed en een dag later heb ik bijgevoerd ook dat was geen probleem.. als ik zijn bak weg moet halen om een of andere reden weet ik dat dat kan en dat vind ik voldoende.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Ook ik vind het niet raar :wink:

Osa heeft ook baknijd, maar zeker niet extreem, je moet gewoon niet in haar bak gaan graaien, en speeltjes is ze ook hebberig mee. Gewoon niet in de bak zitten, en speeltjes buitenhouden, en je er niet mee bemoeien is hier de oplossing.

gr Aimee
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Hutsje schreef:
Caro. schreef:Ik denk wel dat ik het zou proberen af te leren, maar meer door er juist 'voorzichtiger' mee om te gaan en te leren dat hij niets te vrezen heeft (al heeft hij dat ook niet, want je 'pest' hem ook niet met de bak weghalen).

Maar goed, is het niet af te leren, dan houdt het op. Een hond alle hoeken van de kamer laten zien, daar begin ik sowieso al niet aan. Wellicht in het zeer uitzonderlijke geval dat een hond mij aan zou vallen... maar die keer moet nog komen (alhoewel, hopelijk niet :wink: ).

Dat is gekomen nadat ik steeds rotzooi tussen haar kiezen weg moest halen, zelfs ingegroeide rotzooi en dat deed ontzettend pijn. De laatste keer kreeg ik toen ook een waarschuwing van haar, met haar ogen hoor niet met haar tanden :wink: . Toen ben ik gestopt.
Er zijn twee kiezen getrokken en nu moet ik eigenlijk poetsen, maar steeds krijgt ze die blik weer in d'r ogen en weet ik dat ik niet verder moet gaan.
Hier bind ik dus in. Zeldzaam geval, maar gezien de achterliggende reden (dat ik haar meerdere keren pijn heb moeten doen) accepteer ik dit dus.
Als er tandsteen ontstaat, dan zal het onder roesje weggehaald moeten worden :19:

Ik ga onze band hiermee niet beschadigen. Ze vindt verder alles goed en ze vond ook altijd gedoe aan haar gebit goed, maar ik heb haar maandenlang regelmatig best pijn moeten doen. Dat gaf wantrouwen zodra ik aan haar gebit zat (godzijdank verder geen wantrouwen).
Inmiddels kan ik wel weer rustig naar haar gebit kijken, maar bij aankomen zet ze weer grote ogen op.
Wellicht dat het mettertijd wel weer kan, maar voor nu laat ik het zo.
Wel krijgt ze zeer regelmatig kluiven, hopelijk gaat dat het tandsteen tegen :wink:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

Caro. schreef:
Hutsje schreef:

Als er tandsteen ontstaat, dan zal het onder roesje weggehaald moeten worden :19:

Ik ga onze band hiermee niet beschadigen. Ze vindt verder alles goed en ze vond ook altijd gedoe aan haar gebit goed, maar ik heb haar maandenlang regelmatig best pijn moeten doen. Dat gaf wantrouwen zodra ik aan haar gebit zat (godzijdank verder geen wantrouwen).
Inmiddels kan ik wel weer rustig naar haar gebit kijken, maar bij aankomen zet ze weer grote ogen op.
Wellicht dat het mettertijd wel weer kan, maar voor nu laat ik het zo.
Wel krijgt ze zeer regelmatig kluiven, hopelijk gaat dat het tandsteen tegen :wink:
dat hoop ik ook, vervelend hoor!
Afbeelding
Brigitte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Brigitte »

Sheila schreef:
Brigitte schreef:

Dat zal het vast geweest zijn :ok:
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

ik ben hier totaal niet mee bezig met mijn honden, nooit iets in getraind, afgeleerd of wat dan ook, ik pak dus ook niks af, maar als ik bv langs een hond wil lopen die aan het eten is en die hond gromt of snauwt? dan krijgt hij een dreun, IK accepteer dat dus niet, niet bij alleen langslopen ( ik heb het dus over mijn eigen honden he, als ze dat hier zouden doen)
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”