In wat recente topics lees ik van sommige mensen uitspraken als "wat zijn nou een paar maanden extra" en "de hond zelf weet toch niet hoe oud hij wordt." Nu komen deze uitspraken uit topics over specifieke gevallen maar ik wil het eigenlijk even los daarvan trekken - dus een aparte topic.
Ergens klopt het natuurlijk wel dat een hond weinig weet zal hebben van wat hij mist als zijn leven voortijdig beeindigd wordt. Maar als je zo denkt... waarom zou je dan bijvoorbeeld uberhaupt nog een hond met een niet helemaal gunstig verleden een tweede kans geven - afgezien van als je het om puur egoïstische redenen zou doen? Dan kunnen we toch net zo goed alles wat in binnen- en buitenlandse asiels zit te wachten in laten slapen? Ze weten het zelf toch niet...

Voor mij komt dit in essentie neer op een ethische kwestie - wat is de zin van het leven voor een hond?
Bij mij komt het toch vooral neer op dat ik het leven voor de hond zélf, en dan bij voorkeur op een leuke manier, toch hetgeen vind dat de zin geeft. En als de baas daar ook lol aan heeft is dat heel fijn natuurlijk

En in dat licht vind ik extra tijd ook wel degelijk waardevol - mits goed doorgebracht, natuurlijk. Ik kan het idee dat het geen probleem zou zijn om het leven van alle asielhonden bijvoorbeeld maar te beëindigen ook niet met mezelf verenigen - wat dat betreft is het dus ook puur een keuze om er op deze manier tegen aan te kijken.
Wat is het voor jullie?