Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Maagtorsie, voorkomen
Moderator: moderatorteam
- schelsey
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bernerteefjes Nisha en Mila
- Aantal honden: 3
Maagtorsie, voorkomen
Maagtorsie, iets waar veel hondeneigenaars toch bang voor zijn.
Ik heb beetje opgezocht op internet en altijd schrijft men meerdere keren per dag kleine portie's eten beste is.
Toch lees ik dat sommige 2 kilo in een keer geven, meestal vleesvoeding.
Wat vinden jullie zelf ervan, beter paar keer per dag, of vind je dat door kvv of barf te geven het geen kwaad kan, ineens zoveel tegelijk
Ik heb beetje opgezocht op internet en altijd schrijft men meerdere keren per dag kleine portie's eten beste is.
Wat vinden jullie zelf ervan, beter paar keer per dag, of vind je dat door kvv of barf te geven het geen kwaad kan, ineens zoveel tegelijk
Je kunt wat risico's verkleinen door bijvoorbeeld na het eten niet te laten spelen.
Maar echt voorkomen kun je het niet.
Als dat zo zou zijn wisten we er allemaal van, waarom de ene hond op hetzelfde voer , hetzelfde drinken, hetzelfde eetpatroon, dezelfde beweging, wel een torsie krijgt en de ander niet is niet bekend en waarschijnlijk gewoon botte pech.
Wat doe ik?
Alleen nog maar geperste brok geven (prins) of KVV ( duck, rodi, carnibest) verdeeld over de dag.
Na het eten verplicht uitbuiken in de mand, en het water staat binnen ipv buiten.(kamertemperatuur.)
Mijn hond is overleden aan latere complicaties na een torsie.
Ook als je voorzichtig bent en alle voorschriften naleeft kan het je overkomen.
Maar echt voorkomen kun je het niet.
Als dat zo zou zijn wisten we er allemaal van, waarom de ene hond op hetzelfde voer , hetzelfde drinken, hetzelfde eetpatroon, dezelfde beweging, wel een torsie krijgt en de ander niet is niet bekend en waarschijnlijk gewoon botte pech.
Wat doe ik?
Alleen nog maar geperste brok geven (prins) of KVV ( duck, rodi, carnibest) verdeeld over de dag.
Na het eten verplicht uitbuiken in de mand, en het water staat binnen ipv buiten.(kamertemperatuur.)
Mijn hond is overleden aan latere complicaties na een torsie.
Ook als je voorzichtig bent en alle voorschriften naleeft kan het je overkomen.
- Dyenga
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Dobermann
- Contacteer:
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
tja.. dan zou je ook moeten weten, dat torsies ten aller tijde voor kunnen komen, wat je ook doet, rust na en voor, kleine portie of juist eenmalige porties..Dyenga schreef:Ook niet direct na een inspanning eten geven. Hier is het verplicht rust, zowel voor als na het eten.
(veel ervaring met torsies......)
het komt of het komt niet. ik ken teveel verschillende verhalen, dat ik wel geloof dat er praktisch niks tegen te doen is.
- marye
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
- flatgoldje
- Vaste gebruiker
-
- Erelid
Re: Maagtorsie, voorkomen
Voor een vastendag krijgt Ollie ook weleens 2 kg voer. Hij weegt 30 kg. Daarna gaat hij alleen maar liggen uitbuiken en heeft hij niet de minste behoefte om te bewegen. Kijk naar jezelf na een kerstdiner dan doe je ook even rustig aan. Dan zit je zo vol dat je nergens zin in hebt.schelsey schreef:Maagtorsie, iets waar veel hondeneigenaars toch bang voor zijn.
Ik heb al zoveel maagtorsies gezien door zoveel redenen of juist geen reden, dat ik betwijfel of het eten er wat mee te maken heeft....
Zelf heb ik een hond verloren die een uur na de training(IPO) in ene een opgezette maag had en met spoed ge opereerd moest worden. De hond lag volledig in rust en ik zag het zo opzwellen. Uiteraard had ze nog niet gegeten.
Ik heb het idee dat de oorzaak nog niet gevonden is en doordat we het op het eten gooien maar niet verder hoeven te zoeken naar een oorzaak...
-
- Actief
-
- Zeer actief
- Sucha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Basset Artésien Normand en Dalmatische Hond
ik heb hier ook lang over gedacht. Ik vond het daardoor zelfs eng Storm een keer per dag te voeren. Ben het toch maar wel gaan doen. Bevalt ons allen eigenlijk zeer goed. Een maagtorsie vind ik gewoon altijd dood eng maar je kunt er alleen maar rekening mee houden. Echt voorkomen kun je het inderdaad niet.
- flatcoat4ever
- Actief
- Mijn ras(sen): Flatcoated Retriever
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Flash een aantal jaren terug ook, en het kwam niet van voer maar van WATER!twister_storm schreef: Twister heeft een maagtorsie gehad en gelukkig op het kantje overleeft.
gr. Martha eerst met Flash nu met Jalke & Bob en pleeghond Nobel

Rust in vrede mijn Flash, mijn allerliefste Jochie
(Jet Black Flash of the Ginyard, 19 mei 1998 - 24 april 2011)

Rust in vrede mijn Flash, mijn allerliefste Jochie
(Jet Black Flash of the Ginyard, 19 mei 1998 - 24 april 2011)
-
- Zeer actief
- maitestar
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Havanezer: Jip
- Contacteer:
Onze honden krijgen regelmatig ook een behoorlijke hoeveelheid voer, gemiddeld 1/1,5 kg en daar moeten ze dan 2 dagen mee doen.
Het doel hiervan is dat je de maagspieren goed traint, je moet dit dus ook rustig aan opbouwen.
Ik heb gelukkig nog nooit een torsie meegemaakt bij 1 van onze honden. Maar weet wel dat er soms geen peil op te trekken is met het ontstaan van een torsie.
Het doel hiervan is dat je de maagspieren goed traint, je moet dit dus ook rustig aan opbouwen.
Ik heb gelukkig nog nooit een torsie meegemaakt bij 1 van onze honden. Maar weet wel dat er soms geen peil op te trekken is met het ontstaan van een torsie.
Groetjes,
Wendy
Wendy
-
- Zeer actief
waarom twee dagenmaitestar schreef:Onze honden krijgen regelmatig ook een behoorlijke hoeveelheid voer, gemiddeld 1/1,5 kg en daar moeten ze dan 2 dagen mee doen.

- maitestar
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Havanezer: Jip
- Contacteer:
Met 2 dagen bedoel ik de dag waarop ze het krijgen en de dag ervoor/erna. Dus ze vasten 1 dagJose schreef:waarom twee dagenmaitestar schreef:Onze honden krijgen regelmatig ook een behoorlijke hoeveelheid voer, gemiddeld 1/1,5 kg en daar moeten ze dan 2 dagen mee doen.

Groetjes,
Wendy
Wendy
-
- Erelid
Ja dat heb ik ook weleens begrepen en het zou dan met de bouw van de hond te maken hebbenJose schreef:Het is ook vaak ras gebonden
Op zich komt het bij het ene ras meer voor dan bij het andere.
Ieren zijn er erg gevoelig voor en ook de fila brasilero schijnt het veel bijvoor te komen,
Hier barfen de honden en gaan er grote hoeveelheden doorheen vooral Orson eet op sommige dagen veel maar het is ons gelukkig nog bespaard gebleven alhoewel ik dat niet per definitie in het voer zoek maar ook in een portie geluk

- schelsey
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bernerteefjes Nisha en Mila
- Aantal honden: 3
- annnie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan en een Vuilnisbakje
- Aantal honden: 2
ik dacht ook altijd dat de hoeveelheid lucht die een hond naar binnen krijgt tijdes het eten er mee te maken had. door te schrokken zou een hond veel lucht naar binnen happen en daardoo zou de maag makkelijker draaien en dat zou dan te voorkomen zijn door de hond zijn voerbak op een standaard te zetten. of is dat totale onzin?
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
dat klopt inderdaad inge, maar dan en dan wel van vers vlees. hoe groter de brok vlees, hoe minder risico. dat kwam uit een onderzoek gedaan bij duitse doggen.Inge O schreef:waarschijnlijk wel, gezien de torsie zich ook vaak voordoet volledig onafhankelijk van de maaltijd, vaak uren en uren later, terwijl de hond volledig in rust is.cooperv schreef:ik dacht ook altijd dat de hoeveelheid lucht die een hond naar binnen krijgt tijdes het eten er mee te maken had. door te schrokken zou een hond veel lucht naar binnen happen en daardoo zou de maag makkelijker draaien en dat zou dan te voorkomen zijn door de hond zijn voerbak op een standaard te zetten. of is dat totale onzin?
nog niet zolang terug heeft een onderzoek zelfs aangetoond dat voeren op een standaard méér kans geeft op maagtorsie dan gewoon van het grondniveau af.
dat is geloof ik ongeveer het enige verband dat men heeft kunnen ontdekken : de partikelgrootte (bij vers voer dan) bleek wel van belang te zijn. ik geloof (maar ben niet meer zeker) dat je minder kans kreeg op torsie vanaf een partikelgrootte van minstens 3 cm.schelsey schreef:heeft soort voeding er ook mee te maken?

- Roelfien
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik kan het niet meer vinden, maar was er ook niet iets bekend geworden over de bouw van de hond die daarmee te maken had. Iets met de diepte van de borstkas of de hoek ten aanzien van de borstkas en schouders. Of dergelijke? Ik kan me herinneren dat het hier op het forum stond, maar ik weet niet meer waar. Of is dat ook al achterhaald?
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
- Roelfien
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Heeft de diepte van de borstkas dan effect op de omvang van de buikholte?Inge O schreef:nee, dat is nog steeds niet achterhaaldRoelfien schreef:Ik kan het niet meer vinden, maar was er ook niet iets bekend geworden over de bouw van de hond die daarmee te maken had. Iets met de diepte van de borstkas of de hoek ten aanzien van de borstkas en schouders. Of dergelijke? Ik kan me herinneren dat het hier op het forum stond, maar ik weet niet meer waar. Of is dat ook al achterhaald?![]()
![]()
Inge O schreef:dat is het waarschijnlijk ook wel gedeeltelijk, in zoverre dat het wellicht oa. met de ruimte in de buikholte te maken heeft. bij melkkoeien (die speciaal gefokt worden op een hele ruime 'kas') komt een gelijkaardig probleem voor en dat hangt zeer zeker samen met het type koe.nance schreef:Dan zou het dus meer een erfelijke kwestie zijn....Jose schreef:Het is ook vaak ras gebonden
Jammer, er was ergens ooit een mooi tekeningetje van de driehoek: borstkas/schouder/hals (of hoe noem je die lijn?) waaruit dan bleek dat hoe langer de lijn borstkas / schouder, hoe groter het risico op gevoeligheid voor maagtorsies. Ik weet zeker dat ik gezien heb en nu kan ik het nergens meer terug vinden.
Maar is dat dan ook de verklaring dat de buikholte daardoor kleiner wordt?
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
- Lies en co
- Zeer actief
waar hangt dit dan eigenlijk van af? Is het de partikelgrootte zelf, of de snelheid van eten ngl de partikelgrootte? Want als ze kleine stukjes opeten, of ze scheuren een grote lap vlees/ribben zelf in stukjes, wat is het eigenlijke verschil hierin? Ze moeten grote stukken toch ook in vrij kleine delen scheuren of bijten om het op te eten(toch kleiner dan 3cm). Hoe kan een stuk lamsrib of kalfsstaart anders verteren?Inge O schreef:ik geloof (maar ben niet meer zeker) dat je minder kans kreeg op torsie vanaf een partikelgrootte van minstens 3 cm.
Weet je of er in dit onderzoek met de tijd nodig om te eten, rekening is gehouden?
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
er gaan behoorlijk grote stukken naar binnen, zowel van bot als van vlees. dus als het in de maag komt moet die aan het werk om het klein te maken waardoor de spieren dus aan het werk gezet worden. hoe sterker de maagspieren hoe minder kans op een draaiing. ook het geven van grote maaltijden traint de maagspieren (opzetten en klein worden). de maag is een soort hamonica, die is erop gemaakt grote hoebveelheden te verwerken.Lies en co schreef:waar hangt dit dan eigenlijk van af? Is het de partikelgrootte zelf, of de snelheid van eten ngl de partikelgrootte? Want als ze kleine stukjes opeten, of ze scheuren een grote lap vlees/ribben zelf in stukjes, wat is het eigenlijke verschil hierin? Ze moeten grote stukken toch ook in vrij kleine delen scheuren of bijten om het op te eten(toch kleiner dan 3cm). Hoe kan een stuk lamsrib of kalfsstaart anders verteren?Inge O schreef:ik geloof (maar ben niet meer zeker) dat je minder kans kreeg op torsie vanaf een partikelgrootte van minstens 3 cm.
Weet je of er in dit onderzoek met de tijd nodig om te eten, rekening is gehouden?
hier is het onderzoek van de doggen:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9699253

- Lies en co
- Zeer actief
Ja, idd, nu ik er aan denk, dat klopt. Dinah heeft als eens een mega-penslap overgegeven (waarna ze het opat, en nog eens overgaf, en terug opat, en terug overgaf
). Dat was wel de helft van haar volledige lap, dus dat kan ik me wel voorstellen dat het op haar maag lag. Dan zullen er vast ook wel veel meer stukjes groter dan 3cm haar maag ingaan. Bot hebben ze nog nooit overgegeven, dat eten ze ook véél véél rustiger.
Ik zal 't onderzoek van de doggen eens lezen. De partikelgrootte wil dus zeggen dat KVV niet helpt maagtorsie te voorkomen, en nrv dus wel.
Daar kunnen we alleen tevreden mee zijn, nrv vinden ze veel leuker om op te eten.

Ik zal 't onderzoek van de doggen eens lezen. De partikelgrootte wil dus zeggen dat KVV niet helpt maagtorsie te voorkomen, en nrv dus wel.

- jip007
- Erelid
- Mijn ras(sen): naakthonden .
- Aantal honden: 4
juich maar niet te hard , ik ken een barf dog die een torsie heeft gehad. En door de grote stukken in zijn maag konden ze zijn maag ook niet leegzuigen.Lies en co schreef: Daar kunnen we alleen tevreden mee zijn, nrv vinden ze veel leuker om op te eten.

Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
- Lies en co
- Zeer actief
Ik denk niet dat rauwe voeding maagtorsie verhinderd. Het geeft minder risico, maar een hovawart heeft nu eenmaal meer kans door z'n bouw en grootte.jip007 schreef:juich maar niet te hard , ik ken een barf dog die een torsie heeft gehad. En door de grote stukken in zijn maag konden ze zijn maag ook niet leegzuigen.Lies en co schreef: Daar kunnen we alleen tevreden mee zijn, nrv vinden ze veel leuker om op te eten.
Oh weetje, ik denk soms aan m'n eigen patiënten: oudere dames en heren die oefeningen doen om minder valrisico te hebben. Oefeningen doen valrisico verminderen en ook het aantal breuken bij een val drastisch dalen. Maar als het je eigen oma is moet je gewoon geluk hebben: valt ze, of valt ze niet. Dat is nu eenmaal zo bij multifactoriële oorzaken.
- jip007
- Erelid
- jip007
- Erelid