Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Benchgebruik of benchmisbruik ?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

Ik heb het idee dat er doorlopend zaken door elkaar worden gehaald. Een drukke jonge hond kun je best beperken, en in het uiterste geval opsluiten of vastleggen. Dat heeft te maken met het aangeven van grenzen.
Maar dat vind ik heel iets anders dan opperen dat je een hond moet leren wanneer hij rust moet nemen (omdat ons dat beter uitkomt).
En dat is wéér iets anders dan een hond in een bench stoppen omdat hij zo druk is.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

Jaap* schreef:Ik heb het idee dat er doorlopend zaken door elkaar worden gehaald. Een drukke jonge hond kun je best beperken, en in het uiterste geval opsluiten of vastleggen. Dat heeft te maken met het aangeven van grenzen.
Maar dat vind ik heel iets anders dan opperen dat je een hond moet leren wanneer hij rust moet nemen (omdat ons dat beter uitkomt).
En dat is wéér iets anders dan een hond in een bench stoppen omdat hij zo druk is.

Ja, dat idee heb ik ook :wink:
En over wel of niet veel slapen of 'rust nemen': ik heb hier een golden-mix op leeftijd (ruim 9 jaar) die nog steeds niet veel slaapt. Nooit gedaan ook. Maar vervelend druk vind ik 'm ook niet, helemaal niet zelfs. Als hij te pas en te onpas aan komt zetten met zijn speelding en ik negeer 'm dan gaat 'ie wat voor zich zelf doen (kauwen op zijn flos, sabbelen op zijn knuffel).
Silka die stukken jonger is, slaapt veel meer uren. Ik denk zomaar dat het idd per hond kan verschillen maar misschien ook 'per baas' of per situatie? Als je vijf honden hebt die spelen, bewegen, nou ja, doende zijn, is dat wellicht onrustiger dan dat je er een of twee hebt.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Jaap* schreef:
boxersien schreef:Ik vind dat ook niet gezond!! Mij lijkt ook dat Bram zo weinig slaapt omdat hij nooit geleerd is overdag lang te slapen.
Geleerd heeft om overdag te slapen??
Een hond "hoort" niet gemiddeld 17 (want dat is het :wink: ) uren per etmaal te slapen, een hond slaapt gewoon gemiddeld 17 uren per etmaal.
Hoe hij dat inricht is afhankelijk van het dagritme, of het gebrek daaraan van de baas. Dat kan een hond prima zelf regelen, dat hoeven wij hem niet te leren vind ik.
als een hond in de natuur doorgaat tot hij omvalt krijgt ie vantevoren wel op zn sodemieter van een andere hond of moeders dat dat niet gebeurd... want wat heeft een roedel daaraan? :19:

En ik heb het dus over letterlijk omvallen en niet rustig gaan liggen om te gaan slapen... spelen in volle actie en dan boem... omvallen en slapen... sorry ik blijf dat niet goed vinden :19:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Zoek stok! schreef:
boxersien schreef: Ja, er zijn honden die je moet leren om overdag als de baas er is en er beweging rondom is rust te nemen.
Malinois geeft hier al diverse keren voorbeelden van :ok: en hier nog zo'n boxer vroeger. Boris was ook enorm hyper en kon maar niet rustig zijn als we er waren. We hebben hem echt moeten leren om ook als wij er zijn gewoon te gaan liggen slapen. Dit leek hij helemaal niet te kunnen (toen 3.5 jaar toen we hem kregen). Pas een half jaar/jaar later is hij zijn rust gaan nemen zodra wij ook rust namen en nu is hij een wat oudere hond (8 jaar) en ligt overdag best veel te slapen omdat hij nu zichzelf eraan over kan geven en alles even links kan laten liggen.
Ik denk dat het meer te maken heeft met wat je als baas wilt, dan wat je zogenaamd 'moet' leren aan een hond. Veel mensen willen een hond die niet al te druk is in huis en dan zul je inderdaad tijd en moeite moeten steken in het aanleren van rustig zijn als de hond dat niet uit zichzelf doet. Als je het zoals ik prima vindt dat een hond door het huis en de tuin holt, dan hoef je dus niks aan te leren.
ze hebben ruim voldoende buiten het huis te doen :wink: de keren dat ze binnen zijn slapen ze over het algemeen DE VOLWASSEN HONDEN de pups en jonge honden daarentegen niet en die moet je dus tegen zichzelf beschermen en de oudere honden tegen hun.

en rondrennen doen ze maar buiten, niet binnen op het laminaat. Is niet bevorderlijk voor hun gewrichten.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Jaap*
Zeer actief

malinois schreef:...sorry ik blijf dat niet goed vinden :19:
Jamaar er is toch ook niemand die zegt dat het verkeerd is om je hond grenzen aan te geven? Zie hierboven, het gaat mijns inziens juist om de finesses aangaande het gebruik van een bench. Je kunt een bench net zo goed en verkeerd gebruiken als welk middel dan ook wat een hond z'n keuze vrijheid ontneemt.
En juist om die reden vind ik de context waarin je over het gebruik spreekt erg belangrijk.
Vandaar dat ik het zo jammer vindt dat er zaken door elkaar worden gehaald.
Brigitte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Brigitte »

Ik ben geen fan van de bench maar ik heb er wel altijd één staan omdat ik nog weleens honden van mijn werk mee neem en die gingen er 's nachts in. Nu maakt Elektra er gebruik van, die laat ik namelijk niet alleen achter met Alano omdat ik anders geheid weer 2 honden heb als ik thuis kom ipv 3 :roll: :mrgreen:

Ze zit er hier af en toe 's nachts in en overdag rond 14.00 's middags een uurtje verplicht ivm de rust die ze niet neemt :roll: :mrgreen: en zodat ze kan eten. Eten doet ze ook in de bench want ze heeft een aardige aanleg voor baknijd.
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Zoek stok! schreef:
tineke schreef:Ze zijn ook onvergelijkbaar mijn punt was meer dat niet iedere drukke pup per definitie in een bench moet :wink:
Ik heb natuurlijk maar een Kooikerhondje :pffff: , maar hij was wel een erg drukke pup. Heb nooit verplicht rust gegeven en hij heeft het allemaal best overleefd :mrgreen: Dat ik het wel zwaar heb gehad, ontken ik overigens niet :wink: .
Zo ervoer ik dat ook ja als zijnde zwaar voor mij dat Orson als pup zo vreselijk druk was :mrgreen:
Hij kon echt na een ontzettende drukke dag achter de rug gehad te hebben als je dan onderuit gezakt op de bank zat weer met iets aankomen denderen zo van spelen spelen spelen :N:
Na verloop van tijd werd dit gewoon minder en tegen de tijd dat hij echt volwassen werd was hij de rust in huis en was en is hij nu nog alleen buiten erg actief
Jaap*
Zeer actief

Eigenlijk is de benaming het grootste probleem wat ik met benchgebruik heb.
Ik hou gewoon niet zo van eufemismen als het om zaken gaat waar lichtvaardigheid op de loer ligt terwijl dat juist niet hoort in mijn ogen.
Het is beslist niet zo dat ik ontken dat er zich omstandigheden kunnen voordoen waarin het wenselijk kan zijn om een hond in een kooi op te sluiten, maar zelf noem ik het liever wel gewoon opsluiten in een kooi. Dat geeft beter weer waar het uiteindelijk over gaat vind ik.
Ik weet zeker dat, als we in plaats van "bench" "kooi" zouden zeggen, en in plaats van "in de bench doen" "opsluiten" zouden zeggen, we een veel kortere discussie zouden hebben gehad :wink:
Want een eufemisme leidt alleen maar tot het om de hete brij heen draaien.
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

Maar waarom zijn we nou met zijn allen niet gewoon eerlijk, de bench is uitsluitend voor ons eigen gemak, net zoals zo ongeveer alle hulpmiddelen uitsluitend voor ons eigen gemak zijn :mrgreen:
Ik ben blij dat Mellie graag in zijn kenneltje ligt want dat geeft mij rust en ook nog fantastisch dat het hem toevallig ook rust geeft :wink:
Mijn blinde kippetje zit in de bench omdat ik geen ongelukken wil als ik er niet ben, overigens ook niet als ik er wel ben :mrgreen: , dat is echt sekt veiligheid, toen Watje nog niet blind was zat ze nooit in de bench.
Pip the Lip eet altijd in de bench, puur voor mijn gemak want dan hoef ik niet in de gaten te houden dat ze een ander het vlees uit de bek jat.
Brightstar eet in de bench zodat ik niet in de gaten hoef te houden dat alles van haar afgepikt wordt.
Concreet bench is voor ons gemak , laten we nou niet net doen alsof de hond het hoogstpersoonlijk heeft uitgezocht voor zijn eigen plezier :roll:
Jaap*
Zeer actief

Addy schreef:Concreet bench is voor ons gemak , laten we nou niet net doen alsof de hond het hoogstpersoonlijk heeft uitgezocht voor zijn eigen plezier :roll:
Precies, en dat geeft niks want uiteindelijk is een halsband of riem ook voor ons eigen gemak :19:
En daarvan zeggen we ook niet dat de hond het zo prettig vind om aangelijnd te zijn omdat hem dat zo'n lekker veilig gevoel geeft. Hij zit gewoon vast omdat hij niet weg mag lopen.
Lekker duidelijk :ok:
Pak-de-bal

Ongelezen bericht door Pak-de-bal »

Addy schreef:Maar waarom zijn we nou met zijn allen niet gewoon eerlijk, de bench is uitsluitend voor ons eigen gemak, net zoals zo ongeveer alle hulpmiddelen uitsluitend voor ons eigen gemak zijn :mrgreen:
Ik ben blij dat Mellie graag in zijn kenneltje ligt want dat geeft mij rust en ook nog fantastisch dat het hem toevallig ook rust geeft :wink:
Mijn blinde kippetje zit in de bench omdat ik geen ongelukken wil als ik er niet ben, overigens ook niet als ik er wel ben :mrgreen: , dat is echt sekt veiligheid, toen Watje nog niet blind was zat ze nooit in de bench.
Pip the Lip eet altijd in de bench, puur voor mijn gemak want dan hoef ik niet in de gaten te houden dat ze een ander het vlees uit de bek jat.
Brightstar eet in de bench zodat ik niet in de gaten hoef te houden dat alles van haar afgepikt wordt.
Concreet bench is voor ons gemak , laten we nou niet net doen alsof de hond het hoogstpersoonlijk heeft uitgezocht voor zijn eigen plezier :roll:
heel goed geschreven, en je geeft het ook eerlijk toe :ok:
en nu de anderen nog., wie is er nog meer zo eerlijk? :wink:

met bij elke hond heb je wel een reden ( gevonden?) ...òm het te doen.

Volgens mij komt er ook wat angst bij , men durft hun hond niet vrij te laten.

Eigenlijk zijn degene , die zònder bench hun honden hebben grootgebracht
veel méer de helden ! :ok:

omdat wij het wèl aandurfden :pffff:
Addy

Pak-de-bal schreef:heel goed geschreven, en je geeft het ook eerlijk toe :ok:

Je moet er niet zo'n waardeoordeel aan vasthangen PdB :roll:
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Ik wil best toegeven hoor dat de bench er voor mijn gemak is. :wink:
Het is verrekte makkelijk dat ik geen honden met bijtwonden zal aantreffen als ik thuiskom, het is verrekte makkelijk dat ik kan stofzuigen zonder dat de stofzuiger vermoord wordt en het is verrekte makkelijk dat ik mijn honden even weg kan sluiten als er bezoek binnen komt zodat die niet omver gelopen worden door 3 enthousiaste lompe joekels.
Gelukkig heb ik 2 honden die maar wat graag in de bench liggen, ook als dat wat langer duurt. En nummer 3 vindt het prima voor een wat kortere tijd, als ik maar gewoon ook in huis ben. :wink:

Bij Marouck heb ik de bench echt als verplicht rustpunt gebruikt toen zij pup was. Zij ging dus echt bijna 24 uur per dag door als je haar liet doen en ik vond dat niet goed. Pups moeten ook rust hebben. Bovendien moest Nika ook af en toe een momentje hebben dat ze niet belaagd werd door een pup waar zij niet om gevraagd had. :mrgreen:
Bij Biène was het veel minder nodig, die pakte wel zelf haar rust. Die plofte ergens neer en viel in slaap.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
boxersien

Ongelezen bericht door boxersien »

Pak-de-bal schreef:
Addy schreef:Maar waarom zijn we nou met zijn allen niet gewoon eerlijk, de bench is uitsluitend voor ons eigen gemak, net zoals zo ongeveer alle hulpmiddelen uitsluitend voor ons eigen gemak zijn :mrgreen:
heel goed geschreven, en je geeft het ook eerlijk toe :ok:

:smile: :smile: :smile: :smile: :smile: :smile:

Boris heeft hier ruim een jaar los in huis gelopen dag en nacht. Daarna heeft hij een periode als wij er niet waren in een bench gezeten. Nu zit hij er 's nachts nog in opgesloten. Van de zomer gaan we dit weer anders doen met warm weer zodat hij meer ruimte krijgt.
Een held zal ik nooit zijn, want heb nooit een pup opgevoed :jank: :jank: :wink:
Pak-de-bal

Addy schreef:
Pak-de-bal schreef:heel goed geschreven, en je geeft het ook eerlijk toe :ok:

Je moet er niet zo'n waardeoordeel aan vasthangen PdB :roll:
helmaal niet , maar tussen de regels door, lees ik tòch altijd een soort angst , om de hond los te laten lopen in het huis.

hetzij voor dingen te slopen ( angst voor het slopen)
hetzij voor de zinderlijkheid ( angst voor de plasjes in huis)
hetzij voor het vechten ( angst voor het vechten)

dat is toch ook zo?

jouw angst is bv bij je blinde hond, dat hij iets zal overkomen, maar ik ken andere blinde honden,
die géén bench hebben in huis. :19:

( maar ik begrijp jouw angst wel , wat je bedoelt met een blinde hond)
Addy

Pak-de-bal schreef:( maar ik begrijp jouw angst wel , wat je bedoelt met een blinde hond)
Wat begrijp je daar dan aan :denken:
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

jij hebt echt geen idee pdb... :roll:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

malinois schreef:ze hebben ruim voldoende buiten het huis te doen :wink:
En Bram niet dan? :roll: Ik denk niet dat jouw honden meer actie/beweging krijgen dan Bram, sorry :19: En hij is dus wel regelmatig actief in huis.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Cantus
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door Cantus »

tja ik gebruik de bench echt niet voor angst :roll:

slopen en plasjes doen maakt voor mij nix uit, ik kan dingen vervangen en plasjes opruimen...de pup kan ik niet vervangen als die een stroomkabel doorbijt, dus ik doe het voor zijn veiligheid en niet omdat ik angst heb...
Pak-de-bal

Dongo schreef:tja ik gebruik de bench echt niet voor angst :roll:

slopen en plasjes doen maakt voor mij nix uit, ik kan dingen vervangen en plasjes opruimen...de pup kan ik niet vervangen als die een stroomkabel doorbijt, dus ik doe het voor zijn veiligheid en niet omdat ik angst heb...
je hèbt dus angst, dat hij een stroomkabel , als een konijn ( kan mij niet voorstellen) , kan doorbijten, dus.
dat is angst..

je moet meer vertrouwen in je hond hebben, hij zal dat echt niet zo snel doen. :19:
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Maar op de een of andere manier moet bij de bench altijd bewezen worden dat het niks met het gemak van de baas te maken heeft, dat er echt geen andere mogelijkheid is omdat hond X een uitzondering is op alle benchloze honden en dat de hond het zo vreselijk leuk vindt. En dat is waar ik op aansla. Als iemand gewoon zegt dat hij geen zin heeft in kapotte spullen bij thuiskomst en de hond daarom een paar uurtjes per dag in een bench zet, of welke andere reden dan ook, prima toch?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Tiny
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tiny »

Pak-de-bal schreef:

je hèbt dus angst, dat hij een stroomkabel , als een konijn ( kan mij niet voorstellen) , kan doorbijten, dus.
dat is angst..

je moet meer vertrouwen in je hond hebben, hij zal dat echt niet zo snel doen. :19:
Een hond weet niet dat iets gevaarlijk is, het hondje van een vriendin van mij ging, nadat hij water had gedronken, even met zijn snufferd aan het stopcontact ruiken :N:
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010

Beau 08-11-2001 - 30-07-2011

&
Akira 16-08-2021
Addy

Zoek stok! schreef:
Maar op de een of andere manier moet bij de bench altijd bewezen worden dat het niks met het gemak van de baas te maken heeft, dat er echt geen andere mogelijkheid is omdat hond X een uitzondering is op alle benchloze honden en dat de hond het zo vreselijk leuk vindt. En dat is waar ik op aansla. Als iemand gewoon zegt dat hij geen zin heeft in kapotte spullen bij thuiskomst en de hond daarom een paar uurtjes per dag in een bench zet, of welke andere reden dan ook, prima toch?
Ja eigenlijk wel maar dan gaat het nog om het aantal uren, wat is acceptabel aan onze gemakzucht :mrgreen:
Pak-de-bal

Tiny schreef:
Pak-de-bal schreef:

dat is angst..

Een hond weet niet dat iets gevaarlijk is, het hondje van een vriendin van mij ging, nadat hij water had gedronken, even met zijn snufferd aan het stopcontact ruiken :N:
ja, dat is pech hebben, ....maar om dàt maar te voorkomen, sluiten we maar voor àlle zekerheid de hond op in een bench,
voor een paar uur ? :denken:

nee...toch?

dan zou je hem in theorie nooit meer los kunnen laten lopen ,w
want er kan altijd wel wat gebeuren :eek:
Jaap*
Zeer actief

Tiny schreef:...Een hond weet niet dat iets gevaarlijk is, het hondje van een vriendin van mij ging, nadat hij water had gedronken, even met zijn snufferd aan het stopcontact ruiken :N:
Het gaat beslist niet aan om gevaren te bagatelliseren, maar toevallig zag ik laatst in de media een leuk artikel voorbijkomen over het zich steeds verder ontwikkelen van de drang om gevaren te willen elimineren. Dat ging met name over ouders en de strekking was dat elk kind recht heeft op de ervaring om met z'n klauwen tussen een fietsketting te komen.

Nu wil ik daar geenzins mee zeggen dat elke hond recht heeft op een electrokutie, maar ik wil er wel mee zeggen dat het leed dat we vrezen vaak groter is dan het leed dat we lijden :wink:
Ik neem aan dat de hond nog leeft en tot op de dag van vandaag stopcontacten mijdt :wink:
Addy

Jaap* schreef: Nu wil ik daar geenzins mee zeggen dat elke hond recht heeft op een electrokutie, maar ik wil er wel mee zeggen dat het leed dat we vrezen vaak groter is dan het leed dat we lijden :wink:
Ik neem aan dat de hond nog leeft en tot op de dag van vandaag stopcontacten mijdt :wink:
Dat ben ik helemaal met je eens maar dat is een stukje angst wat dan bij mij ligt en angst kan je niet rationaliseren, ik ben als de dood dat er ook maar iets gebeurd met mijn blinde kippetje terwijl ik er niet ben dus vandaar de bench, puur om mijn angst. :wink:
Tiny
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tiny »

Jaap* schreef:
Tiny schreef:...Een hond weet niet dat iets gevaarlijk is, het hondje van een vriendin van mij ging, nadat hij water had gedronken, even met zijn snufferd aan het stopcontact ruiken :N:
Het gaat beslist niet aan om gevaren te bagatelliseren, maar toevallig zag ik laatst in de media een leuk artikel voorbijkomen over het zich steeds verder ontwikkelen van de drang om gevaren te willen elimineren. Dat ging met name over ouders en de strekking was dat elk kind recht heeft op de ervaring om met z'n klauwen tussen een fietsketting te komen.

Nu wil ik daar geenzins mee zeggen dat elke hond recht heeft op een electrokutie, maar ik wil er wel mee zeggen dat het leed dat we vrezen vaak groter is dan het leed dat we lijden :wink:
Gelukkig leeft het hondje nog en stopcontacten zijn ook niet meer interessant. Ik gaf dit even als voorbeeld aan pbd omdat zij vond dat je meer vertrouwen in je hond moest hebben en stroomkabels niet zou doorbijten. Verder ben ik het met je eens.
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010

Beau 08-11-2001 - 30-07-2011

&
Akira 16-08-2021
Suuz
Zeer actief

Ongelezen bericht door Suuz »

Andersom kun je hier legio voorbeelden vinden van mensen die, zodra het onderwerp bench ter sprake komt, roepen dat de bench per definitie een slecht ding is dat nergens goed voor is en dat je je hond mishandeldt als je hem gebruikt.
Volgens mij valt dat dus wel mee.
Ik heb niemand zien schrijven dat het mishandeling is en per definitie slecht.
Wel dat de genoemde redenen voor benchgebruik ook op andere wijze zijn op te lossen en dat benchgebruik uiteindelijk toch altijd voor ons eigen gemak gebruikt wordt, of gemoedsrust zoals je wilt.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

waarom vindt iedereen een bench zo verschrikkelijk terwijl als je de hond de kans geeft hij ook een zo klein mogelijk hol opzoekt om zich rustig een paar uur in terug te trekken....

zet hier bv voor de puppen in het nest een varikenneltje (maat M) neer als ze naar de kennel verhuizen, binnen de kortste keren liggen ze er met zn allen in (proppen) en als dat niet het geval is propt mams zich er wel in (past eigenlijk niet eens) dus niets dwang, want de puppen zijn dan 4 wk en doen dat gewoon uit zichzelf...
Addy

Mickie schreef:
Jaap* schreef:
Addy schreef:Concreet bench is voor ons gemak , laten we nou niet net doen alsof de hond het hoogstpersoonlijk heeft uitgezocht voor zijn eigen plezier :roll:
Precies, en dat geeft niks want uiteindelijk is een halsband of riem ook voor ons eigen gemak :19:
En daarvan zeggen we ook niet dat de hond het zo prettig vind om aangelijnd te zijn omdat hem dat zo'n lekker veilig gevoel geeft. Hij zit gewoon vast omdat hij niet weg mag lopen.
Lekker duidelijk :ok:
Het ene sluit het andere niet uit natuurlijk. Dat de meeste hulpmiddelen voor het gemak dienen beaam ik volmondig, maar dat sluit niet uit dat een hond zich in de bench wel degelijk veilig kan voelen en veilig kan zijn. Aan het gebruik van een lijn (vrijheidsbeperker) zitten ook pluspunten die niets met gemak te maken hebben, veiligheid in het verkeer bijvoorbeeld.
Gemak is vaak niet het enige voordeel van hulpmiddelen :wink:
Mellie voelt zich ook veilig in de bench, Watje en Brightstar ook dus dat ben ik helemaal met je eens maar het gaat mij om het urental wat ze in de bench zitten en dat is hier voor Mellie max twee uur, voor Watje idem en voor Pip en Brightstar alleen tijdens het eten.
Ik vind een hond meer dan twee uur in een bench nadat hij er ook al de hele nacht heeft ingelegen not done, overigens slapen mijn honden overal behalve in de bench, de deurtjes staan wel open maar ze kiezen er niet voor
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”