Dus go for it.
Wat denk je van een zwitsers witte herder

Moderator: moderatorteam
Tsss....je vergeet gewoon de nederlandse trots, de allerleukste herderAddy schreef:oud duitse herderMARC_S schreef:Welke rassen heb je op het oog?
garafiano
laeken
Die was ik niet vergeten, vind ik ook schitterend maar er zijn een aantal herderrassen afgevallen vanwege JoInge schreef:Tsss....je vergeet gewoon de nederlandse trots, de allerleukste herder![]()
![]()
(ok....belgjes mogen er ook zijn)
Al onze honden krijgen hun persoonlijke aandacht en ik denk dat de toekomstige hond nog extra aandacht krijgt omdat hij mee gaat naar het werkLongFields schreef:Wel vraag ik me af of een Laekense (om het maar bij mijn eigen ras te houden) gelukkig zou zijn in een zo grote roedel. Maar daar kan ik niet over oordelen aangezien ik niet uit ervaring weet hoe het er bij jullie aan toe gaat. De Laekense is wel erg gehecht aan persoonlijke aandacht en het zou dus kunnen dat dit een pup van dit ras het niet optimaal naar zijn of haar zin zou hebben in een huishouden waar zo veel honden zouden zijn.
Wel leeftijdssgebonden, maar 50 vind ik wel erg jong om het dan al af te sluiten. Veel mensen hebben na het pensioen eindelijk tijd voor een hond en kunnen samen oud worden, dat heeft wel wat. Veel later zou ik niet meer doen. Mensen van 80 met nog een pup dat vind ik meestal erg sneu voor de pup. Ligt ook aan het ras, maar ik snap niet dat zulke oude mensen niet gewoon een wat ouder hondje uit het asiel nemen.Addy schreef:Ik ben al een tijdje aan het rondneuzen voor een herderpup met stamboom. Aangezien ik nog steeds er niet uit ben welke van de drie in mijn hoofd gekozen rassen het gaat worden zal het ook nog wel een tijdje duren voordat puppekind er komt.
Zitten Jo en ik daar over te kletsen, vind ze dat ik puppekind wel voor mijn vijftigste moet nemen anders word ik te oud![]()
Moet er wel bij zeggen dat ik met deze pup dus van alles wil ondernemen![]()
Wat vinden jullie, is het leeftijdsgebonden of niet ?
Nou ik denk niet dat dat rasgebonden is maar meer dat het aan de hond zelf ligt.Addy schreef:Maar het zou qua ras misschien een bezwaar kunnen zijn begrijp ik ?
leren ze het wel af om te dwalen over de gangen 'snachtsAddy schreef:Hij moet gewoon sociaal zijn, ik draai nachtdiensten in een verpleeghuis en er willen wel eens mensen over de gang zwerven s'nachts. Het is dan niet de bedoeling dat hij die meteen in de kladjes grijpt![]()
Ik ben het hier mee eens, scheelt weer typewerk.tineke schreef:Nou ik denk niet dat dat rasgebonden is maar meer dat het aan de hond zelf ligt.Addy schreef:Maar het zou qua ras misschien een bezwaar kunnen zijn begrijp ik ?
Een hond die snel overprikkelt is lijkt mij niet echt op zijn plaats in een roedel van 13 omdat daar natuurlijk altijd wel wat gebeurt.
Een stabiele rustige hond lijkt me daar meer geschikt voor dan een hyper gevalletje.
Ik denk dat je het dus buiten ras individueel moet bekijken en ook hoe je roedel is natuurlijk,zitten daar al van die hypere gevalletjes tussen of is het allemaal wat bedaarder.
Zelf denk ik dat een hyper snel geprikkeld hondje beter af is een klein rustig roedel en dat bij een groot druk roedel een rustige stabiele hond beter op zijn plaats is
Daar ben ik blij om maar ik heb al heel duidelijk hoe het pupje moet zijn wil het in mijn roedel passen en zich daar ook lekker in voelenLongFields schreef:[Maar of dat feit direct zou moeten leiden tot het schrappen van in ieder geval de Laekense van je lijstje, dat denk ik niet. Wel zal je er in de keus van een pup terdege rekening mee moeten houden met waar de pup terechtkomt. Maar ik ga er vanuit dat jij en de toekomstige fokker dat beiden wel zullen doen.
En mag ik dan een onbescheiden vraag stellen: hoe ben je tot de conclusie gekomen dat de 3 rassen die op je lijstje staan wel in jouw profiel (en roedel) zouden kunnen passen?Addy schreef:Daar ben ik blij om maar ik heb al heel duidelijk hoe het pupje moet zijn wil het in mijn roedel passen en zich daar ook lekker in voelenLongFields schreef:[Maar of dat feit direct zou moeten leiden tot het schrappen van in ieder geval de Laekense van je lijstje, dat denk ik niet. Wel zal je er in de keus van een pup terdege rekening mee moeten houden met waar de pup terechtkomt. Maar ik ga er vanuit dat jij en de toekomstige fokker dat beiden wel zullen doen.![]()
Verder heb ik absoluut geen haast, ik neem maar een maal in mijn leven een rashond en ik wil dat het 100% de goede keuze is, voor het pupje maar ook voor ons.
Je mag me alles vragen, vind het overigens geen onbescheiden vraag hoorLongFields schreef: En mag ik dan een onbescheiden vraag stellen: hoe ben je tot de conclusie gekomen dat de 3 rassen die op je lijstje staan wel in jouw profiel (en roedel) zouden kunnen passen?
Overigens, als je veel Laekense herderliefhebbers en hun honden bij elkaar wil zien, zijn er in mei en juni 2 evenementen van dit ras:
Op 31 mei in België: http://www.deroudur.be/LaekenoisdaysEN.htm en op 14 juni in Wanroij, Nederland: http://www.nvbh.eu/index.php?option=com ... Itemid=174
Mocht je er meer over willen weten, stuur gerust een PB.
Dan vraag ik me toch af waarom ze de Hollander op voorhand al niet wil?Addy schreef:mij hoef je niet te overtuigen en Jo krijg je niet overtuigdInge schreef:De Hollander is er ook in ruwhaar, best leuk hoor![]()
Op zich ben ik daar ook best benieuwd naar.Inge schreef:
Dan vraag ik me toch af waarom ze de Hollander op voorhand al niet wil?
Ik zie persoonlijk niet zoveel verschil tussen de ruwhaar Hollander en de Laekense, behalve dan de kleur.
Ja, qua uiterlijk zijn er wel wat meer verschillen. De ruwhaar Hollander heeft van die borstelige wenkbrauwen, dat heeft een laekense minder volgens mij?LongFields schreef:Op zich ben ik daar ook best benieuwd naar.Inge schreef:
Dan vraag ik me toch af waarom ze de Hollander op voorhand al niet wil?
Ik zie persoonlijk niet zoveel verschil tussen de ruwhaar Hollander en de Laekense, behalve dan de kleur.
Wel vind ik dat er zowiezo in het uiterlijk tussen de Hollander en Laekense vrij veel verschil zit. De kleur is natuurlijk voor de hand liggend, maar ook qua vachtstructuur en met name de kop-expressie vind ik de Laekense en HH ruwhaar flink van elkaar verschillen.
Voor mij persoonlijk een reden om wel voor de Laekense, en niet voor een HH ruwhaar te kiezen.
Borstelige wenkbrauwen hebben de meeste Laekense ook hoor.Inge schreef: Ja, qua uiterlijk zijn er wel wat meer verschillen. De ruwhaar Hollander heeft van die borstelige wenkbrauwen, dat heeft een laekense minder volgens mij?
Maar qua karakter verschilt het volgens mij niet zoveel.
thats the spiritfenneke schreef:ik ben --bijna--54 :N:
amos is nu 7 en wordt 14minimaal
dan komt er weer een hond niet zo'n joekel als amos maar wel een die ik met mijn knie opzij kan zettenkleiner niet
mijn tante is 87 heeft 5 honden collie's en wil zelfs nog een nestje fokken dit jaar
zij wordt trouwens 100 zegt ze zelf altijd![]()
alle honden worden picobello onderhouden en iedere dag geborsteld en vertroeteld
Kom op zeg, zolang je nog gezond bent van lijf en leden, zou je nu 'n jaar of 70 zijn, ja dan moet je misschien 'n keer vaker erover nadenken, maar anders zouden er hier in de buurt 'n heleboel mensen hun huidige pup niet mogen hebben..... (en ik straks ook niet).Addy schreef:Ik ben al een tijdje aan het rondneuzen voor een herderpup met stamboom. Aangezien ik nog steeds er niet uit ben welke van de drie in mijn hoofd gekozen rassen het gaat worden zal het ook nog wel een tijdje duren voordat puppekind er komt.
Zitten Jo en ik daar over te kletsen, vind ze dat ik puppekind wel voor mijn vijftigste moet nemen anders word ik te oud![]()
Moet er wel bij zeggen dat ik met deze pup dus van alles wil ondernemen![]()
Wat vinden jullie, is het leeftijdsgebonden of niet ?