Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

waarom helemaal kort

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Amaranthas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shih Tzu
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door Amaranthas »

Hanneke schreef:
Ailena schreef:
Martijn schreef:
Hanneke schreef: Het betekent wél dat ze minstens eenmaal per maand in bad en op de borsteltafel gaan (Roumba een beetje vaker want dat is niet alleen een ongelofelijk varken maar heeft ook een lastige vacht).
Zo weinig maar?
Dat valt me enorm mee!

Ik ben met mijn reu zo`n uurtje of 3 bezig en die moet echt 1x in de 2 a 3 weken gewassen worden. Ook omdat ik ze hier dus wel meeneem uit wandelen overal en nergens.
Ik hoop niet dat je hiermee de suggestie wilt wekken dat mijn honden niet gewoon mee uit wandelen en zwemmen mogen? :denken:
Uiteraard gaan ze alledrie gewoon uit en mogen ze zich vies maken, mogen ze graven, zwemmen, door bladeren en takjes spitten in het bos.... waarna ze thuis ont-takt en ont-bladerd worden. Dat staat echter los van de bad- en borstelbeurten. En dan is Milo ook een uur of drie met Tjeu en met Rumba bezig.
ow nee dat bedoelde ik niet. Maar bij de meeste shih tzu fokkers gebeurt dat dus wel. Daar doelde ik op. Die hondjes komen niet verder dan de tuin, die vaak ook nog gedeeltelijk overdekt is zodat ze niet nat worden.
Een Shih Tzu heb je niet als huisdier, je leeft ermee samen.
Afbeelding
Hanneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bearded Collie
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Hanneke »

Ja, die ken ik ook wel, die fokkers. Doodzielig voor die hondjes. Gelukkig lijkt dat verschijnsel bij Beardies mee te vallen. Ik ken eigenlijk geen enkele showhond die niet gewoon hond mag zijn. Nou, eentje dan. Die mag alleen aan de fiets mee om z'n energie kwijt te raken want anders kan zijn vacht beschadigen.
Wat mij betreft zouden keurmeesters moeten meewegen dat een hond inderdaad normale beweging krijgt maar hoe doe je dat?
Groetjes,
Hanneke.

When you are over the hill, you pick up speed.
Yèti
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door Yèti »

Derona schreef: gewoon een totaal andere hond zo kort he,
dat lange staat wel heel mooi bij haar
wat voor soort ras is het?
Een Tibetaanse Terrier.
Groetjes, Linda en Yèti
Afbeelding
AnnSophie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse cocker spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door AnnSophie »

"Mijn" trimmer maakte van een meermaals geschoren tibetaantje dit:

Afbeelding

Er is m.a.w. nog hoop op een mooi tibetaantje!! :ok:
Yèti
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door Yèti »

In Yèti's vacht zit een soort slag/krullerig. Dit had ze altijd al, maar is er door het scheren niet minder op geworden.
Groetjes, Linda en Yèti
Afbeelding
Joyce
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Joyce »

Van Papu (engelse cocker spaniel) zeggen we altijd dat hij in de verkeerde vacht is geboren. Hij is gek op door modderplassen sjouwen en in het bos loopt hij nooit over het pad, maar altijd erlangs. Met gevolg dat hij altijd de wereld aan rotzooi in z'n vacht meesleept en dat z'n vacht daardoor best snel klit. Hij ging eerst om de 2 weken naar de trimmer en dan was hij daar een hele dag om geplukt te worden. De trimmer is toen ziek geworden en na 3 maanden zag hij er verschrikkelijk uit. Ik heb hem nu bij een andere trimmer laten scheren en ik had het jaren eerder moeten doen. Hij zit veel lekkerder in z'n vel, heeft veel meer bewegingsvrijheid en struikelt niet meer over z'n eigen poten. Het kan me dus totaal niet schelen dat hij er niet meer uit ziet, het gaat erom dat hij zich lekker voelt. Over 2 maanden laat ik hem dus gewoon weer scheren.

Heb niet zulke hele duidelijke foto's, maar dit is er één van:

Afbeelding

Wat je niet op de foto ziet is dat hij z'n 'alf' (die tv serie van vroegah) poten kwijt is, wat voor hem het rennen een stuk makkelijker maakt. Wat je wel ziet is dat z'n oren ook helemaal geschoren zijn. Zo hangen z'n oren niet meer in z'n eten en z'n drinken en het is ook veel beter voor zijn chronische oorontsteking.

Je kan het ook andersom draaien en je afvragen waarom er honden gefokt worden met vachten die maar doorgroeien.

Dit is een foto van hem met vacht:

Afbeelding
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

Derona schreef:
iones schreef:Ik vind de smaak van mensen, wat of ze mooi vinden minder belangrijk dan het welzijn van een hond.
dan het innerlijke van de hond bedoel je?
ja dat is jou mening,zou ook niet goed wezen,als iedereen hetzelfde dacht :D :wink:
Ik ga met Marc mee, als ik een klein langharig hondje heb die verder geen shows loopt dan wil ik dat hij lekker hond kan zijn en mee naar het bos en strand zonder last te hebben van zijn haren waar van alles in blijft plakken en hangen dus gewoon kort dan :wink:
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Hier gaan ze allebei kort. Bij Jip vind ik het gewoonweg veel mooier. Bij Benno vindt ik langer wel leuker maar die leeft echt enorm op als zijn vacht eraf gaat :19: Ik knip er wel een modelletje in, dus niet overal met de tondeuse overheen.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
AnnSophie
Zeer actief
Contacteer:

Joyce: is Papu toevallig gecastreerd?
Van cockers is geweten dat de vacht 100x meer werk vraagt als je de hond castreert. De vacht klit waar je gewoon maar op staat te kijken, het gaat krullen, het groeit ongemeen snel, het wordt onhandelbaar, plukken gaat moeilijk enz. Meestal is de enige oplossing dan idd scheren. Maar helemaal gezond is dat naar 't schijnt niet... Nu ja ik kan begrijpen dat om de 2 weken een halve dag bij de trimmer ook geen leven is voor Papu, dus dan kies je de makkelijkste oplossing en dat lijkt mij idd ook scheren.

Om die reden kies ik er dus voor om Saartje (mijn cocker dus) niet te castreren als daar geen reden toe is. Ze is nu al eenmaal loops geweest en vertoonde geen verandering haar gedrag en ze werd ook niet schijnzwanger, dus hopelijk blijft dat zo. Als ze later toch zou afzien van haar loopsheid of een schijnzwangerschap, dan wil ik het nog overwegen. Maar nu zie ik echt geen reden om het te doen...
Joyce
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Joyce »

Papu komt uit een Spaans asiel en is zonder balletjes naar Nederland gekomen. :mrgreen: Ik zie aan hem dat hij zich veel en veel lekkerder voelt nu hij geschoren is. Volgens de trimmer was hij in Spanje waarschijnlijk ook altijd geschoren en ze probeerde met plukken de vacht weer in de oude glorie te herstellen, maar Papu is al rond de 13 en dan wordt lang staan steeds moeilijker, dus van mij mag ie lekker bloot rondlopen. :ok:
hercujess

Ongelezen bericht door hercujess »

Nog een trimster hier: sommige honden komen pas met 5-6 maanden voor het eerst in de trimsalon en dan is het leed al geleden; volkomen in de vilt, dus dan is er maar één pijnloze oplossing, alles eraf. De meeste mensen vergissen zich echt in het onderhoud óf hebben er gewoon geen zin in. Ik heb klanten die hun Shih Tzu of Maltezer elke drie/vier maanden met 3 mm kort laten scheren. Altijd nog beter dan één tot twee keer per jaar als er allemaal rommel inhangt (van takjes tot voerresten) of als er zelfs smetplekken onder het vilt begint de vormen, omdat de huid geen lucht meer krijgt. Ik vind het ook niet mooi overigens...

Dit is meer mijn smaak:
Afbeelding
Derona
Zeer actief

Ongelezen bericht door Derona »

Addy schreef:
Derona schreef:
iones schreef:Ik vind de smaak van mensen, wat of ze mooi vinden minder belangrijk dan het welzijn van een hond.
dan het innerlijke van de hond bedoel je?
ja dat is jou mening,zou ook niet goed wezen,als iedereen hetzelfde dacht :D :wink:
Ik ga met Marc mee, als ik een klein langharig hondje heb die verder geen shows loopt dan wil ik dat hij lekker hond kan zijn en mee naar het bos en strand zonder last te hebben van zijn haren waar van alles in blijft plakken en hangen dus gewoon kort dan :wink:
wij zijn vandaag ook lekker naar het bos geweest,maar ik heb Lana zich niet zien vervevelen,ondanks haar wat langere haar

of heb je het nu echt over lang haar tot aan de grond/.
Afbeelding
dana
Actief
Mijn ras(sen): Yorkshire terrier
[url=https://postimages.org/][img]https://i.postimg.cc/G3v5wT6r/0-DC461-C9-1418-4-AB4-9-A08-1832-CC7-D6462.jpg[/img][/url]

Ongelezen bericht door dana »

Hier een shih tzu met lang haar en zij mag wel gewoon hond zijn.
We lopen elke dag in de polder en ze gaat dagelijks pootje baden,zie het probleem niet.
Weet zeker dat ze elke dag heel wat meer kilometers maakt dan de kort geschoren hondjes die ik hier veel zie die niet verder komen dan rondje poepveld .
Moet zeggen dat de mensen met de rashondjes ze eerder lang lijken te laten dan de mixjes , misschien toch te maken met het feit dat dat de rasliefhebbers zijn en de andere mensen een leuk klein hondje willen.
Weet niet hoor wil niet generaliseren maar dat is wat ik in mijn omgeving zie.
Hier gaat bij Dana om de dag de borstel en kam erdoor en ong elke 2 weken gaat ze in bad.
Afbeelding

Groetjes van Esther
high five van Dana en Zoë
Innuendo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sammie is een "Maltezer"
Maxi is een kruising Basset Hound / Cocker Spaniël

Ongelezen bericht door Innuendo »

Sam heeft niet echt een door groei vacht, het blijft hangen zeg maar op een cm of 13, langer word het niet..
Hij heeft geen ondervacht en klit niet snel..

Paar weken terug toen het zulk blubber weer was kon ik na elke bosronde een piepende (echt alsof ik hem mishandel zo krijst hij) hond onder de douche zetten omdat als ik hem zo op liet drogen zijn hele vacht in elkaar draaide met de blubber en ik het er niet meer uit kreeg onder zijn oksels en buik..
Vooral onder zijn oksels zaten de klitten er op die manier zo in en was het dagelijks met de handen kammen, wekelijkse grote borstel beurt niet meer genoeg..
En Sam haat kammen..

Zodoende heb ik de vacht onder zijn okseltjes kort geknipt..
Ook het teveel haar bij zijn piemel knip ik weg en omdat hij een bloedhekel heeft aan stiekjes knip ik zijn pony kort..
Ooh en ik knip ook zijn ooghaartjes helkemaal kort en pluk zijn oren :mrgreen:

Jammer dan, ik had ook liever gehad dat hij lekker aan zich liet frutten met stiekjes, maar als hij zo blijer is.. Lekker belangrijk :cheer:

Maxi daarin tegen vind douchen helemaal niet erg en kammen ook niet, maar er valt weinig te frutten aan een gladharige hond :jank:
:mrgreen:
Derona
Zeer actief

hercujess schreef:Nog een trimster hier: sommige honden komen pas met 5-6 maanden voor het eerst in de trimsalon en dan is het leed al geleden; volkomen in de vilt, dus dan is er maar één pijnloze oplossing, alles eraf. De meeste mensen vergissen zich echt in het onderhoud óf hebben er gewoon geen zin in. Ik heb klanten die hun Shih Tzu of Maltezer elke drie/vier maanden met 3 mm kort laten scheren. Altijd nog beter dan één tot twee keer per jaar als er allemaal rommel inhangt (van takjes tot voerresten) of als er zelfs smetplekken onder het vilt begint de vormen, omdat de huid geen lucht meer krijgt. Ik vind het ook niet mooi overigens...

Dit is meer mijn smaak:
Afbeelding
ja op dat plaatje vind ik het nog leuk te zien,ook omdat je bij de kop het wat langere hebt gehouden
Afbeelding
Derona
Zeer actief

dana schreef:Hier een shih tzu met lang haar en zij mag wel gewoon hond zijn.
We lopen elke dag in de polder en ze gaat dagelijks pootje baden,zie het probleem niet.
Weet zeker dat ze elke dag heel wat meer kilometers maakt dan de kort geschoren hondjes die ik hier veel zie die niet verder komen dan rondje poepveld .
Moet zeggen dat de mensen met de rashondjes ze eerder lang lijken te laten dan de mixjes , misschien toch te maken met het feit dat dat de rasliefhebbers zijn en de andere mensen een leuk klein hondje willen.
Hier gaat bij Dana om de dag de borstel en kam erdoor en ong elke 2 weken gaat ze in bad.
wat een moppie jullie shitzu,
en groot gelijk heb je,
Afbeelding
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

ik heb dan wel geen klein hondje, maar me wel degelijk verkeken op de vachtverzorging van een golden, ik borstel hem wel een beetje, wat we allebei een rotklus vinden, maar ik breng hem dus liever maar wat vaker naar de trimster.

Ik dacht dat ik dat wel leuk zou vinden, dat kammen.
Ik hoef dus echt nooit meer een hond die 'vachtverzorging'nodig heeft.
Derona
Zeer actief

Daan schreef:ik heb dan wel geen klein hondje, maar me wel degelijk verkeken op de vachtverzorging van een golden, ik borstel hem wel een beetje, wat we allebei een rotklus vinden, maar ik breng hem dus liever maar wat vaker naar de trimster.

ja vind je het echt zo ramp
Afbeelding
flatcoat
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër

Ongelezen bericht door flatcoat »

dana schreef:Moet zeggen dat de mensen met de rashondjes ze eerder lang lijken te laten dan de mixjes , misschien toch te maken met het feit dat dat de rasliefhebbers zijn en de andere mensen een leuk klein hondje willen.
Denk wel dat je daar een punt hebt ...... alhoewel er onder de rasliefhebbers ook zijn die ze kort zetten om verschillende redenen.
Maar de Tibetanenbezitters die ik ken hebben de honden allemaal in hun originele outfit.
Marja & Tibetaanse Terriër Ljennah
Flatcoat Beauty (28-10-1998/13-12-2006)
Afbeelding
flatcoat
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër

Ongelezen bericht door flatcoat »

Daan schreef:ik heb dan wel geen klein hondje, maar me wel degelijk verkeken op de vachtverzorging van een golden, ik borstel hem wel een beetje, wat we allebei een rotklus vinden, maar ik breng hem dus liever maar wat vaker naar de trimster.

Mijn (overleden) flatcoat had een hele dikke vacht waar ook heeeeel veel troep in bleef hangen en die moest dus ook heel vaak gekamd/geborsteld worden. Aangezien zij dit een ramp vond was het - net als bij jou met je Golden - zeker geen leuke bezigheid. Maar ja, een Golden of Flatcoat zet je niet kort, he??
Marja & Tibetaanse Terriër Ljennah
Flatcoat Beauty (28-10-1998/13-12-2006)
Afbeelding
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

Derona schreef:

Ja dus, en de hond ook, in mijn handen.., terwijl hij bij de trimster zo mak als een lammetje is.

Ik mag dat toch vervelend vinden zo'n vacht die verzorging nodig heeft?
Een ander zou zich doodergeren aan al het kwijl wat van mijn andere honden afkomt.
AnnSophie
Zeer actief
Contacteer:

Joyce schreef:Papu komt uit een Spaans asiel en is zonder balletjes naar Nederland gekomen. :mrgreen: Ik zie aan hem dat hij zich veel en veel lekkerder voelt nu hij geschoren is. Volgens de trimmer was hij in Spanje waarschijnlijk ook altijd geschoren en ze probeerde met plukken de vacht weer in de oude glorie te herstellen, maar Papu is al rond de 13 en dan wordt lang staan steeds moeilijker, dus van mij mag ie lekker bloot rondlopen. :ok:
Jou valt dus niets te verwijten :mrgreen:

Nu een cocker die geschoren wordt (zonder dat hij gecastreerd is) is sowieso al moeilijk terug goed te krijgen met plukken. Wanneer hij dan gecastreerd en geschoren is, kan ik goed begrijpen dat zijn vacht naar de knoppen is en onhandelbaar is. Dat verhaal hoor je vaak. Een vrouw was eens in tranen omdat ze haar teefje gecastreerd had, en de vacht was gewoon verschrikkelijk, niet te onderhouden en ze heeft er intussen al veel spijt van dat ze haar teef gecastreerd heeft.
Ik ben alvast blij dat jullie voor de minst lastige oplossing (voor Papu) gaan... :ok:
Derona
Zeer actief

Daan schreef:
Derona schreef:

Ja dus, en de hond ook, in mijn handen.., terwijl hij bij de trimster zo mak als een lammetje is.

Ik mag dat toch vervelend vinden zo'n vacht die verzorging nodig heeft?
Een ander zou zich doodergeren aan al het kwijl wat van mijn andere honden afkomt.

mij hoor je niet zeggen dat je het niet vervelend mag vinden hoor,:D
als je het zo kan oplossen,is het toch juist fijn voor jezelf
ik hou ook niet van kwijl honden haha,daarom zou ik er ook zelf nooit 1 nemen :D
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Yèti schreef:In Yèti's vacht zit een soort slag/krullerig. Dit had ze altijd al, maar is er door het scheren niet minder op geworden.
Door het niet-meer-scheren en straks eens een keertje uitwollen gaat het wél minder worden. Hoe langer het haar, hoe minder krul. Wel logisch ook want het gewicht trekt die krullen eruit.
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Hanneke schreef:
Moos schreef:[
Maar een hond met doorgroeivacht als een Shih-tzu bijvoorbeeld per se lang moeten houden omdat je nou eenmaal begonnen bent aan een langharig ras; dat vind ik echt onzin, omdat de hond er gewoon totaal geen hinder van ondervindt als hij korter in de vacht zit.
Sterker nog: ik weet eigenlijk wel zeker dat Tjeu het een heel goed idee zou vinden als we hem korter zouden knippen. Hij heeft het heel snel warm en is een rouwdouwer die het liefst buiten ligt. Overigens zou het qua borstel- en badderwerk niet zo heel veel uitmaken. We zouden hem namelijk niet scheren en dat betekent dat de boel nog steeds netjes klitvrij gehouden moet worden.
En waarom niet scheren? We hebben té veel Beardies gezien die wel geschoren werden en waarbij de ondervacht daardoor te kort werd om die goed te kunnen onderhouden. Het probleem werd daardoor eigenlijk eerder erger dan beter.

Uitwollen is hier het toverwoord. Of gewoon echt glad houden, dan heb je ook geen problemen. Hoe lang moet je een Beardievacht eigenlijk houden om de ondervacht niet te raken? Best wel lang toch? Hmm, na ruim 25 jaar fulltime trimmen kan ikzelf die vraag niet uit ervaring beantwoorden.
ponne
Zeer actief

Ongelezen bericht door ponne »

Heb net zaterdag, mijn ruwhaarteckeltje geplukt, ik vind haar met die ruige, wat langere vacht veel leuker, maar tijdens het plukken, zag ik toch al wat schilfertjes onder het lange haar en laat je dat haar zitten, krijgt ze jeuk en verstikt de boel, dus het *moet* gewoon twee keer per jaar.
Na een week of drie is het *kale* er wel weer een beetje af :wink:
Afbeelding

Rijkdom is als zeewater: hoe meer men er van drinkt, hoe dorstiger
men wordt.
Derona
Zeer actief

http://link.marktplaats.nl/165815335

ik zat ff te spieken op marktplaats
en toen kwam ik deze dekreu tegen,.
eerste foto leuk om te zien,
en de tweede ik schrok gewoon,
als je zou zeggen dat het een totaal andere hond is dan de eerste foto.jaa echt wel hahaha,

mensen moeten echt zelf weten wat ze doen hoor,
maar ik vind het echt niet mooi,zoo geschoren
Afbeelding
Derona
Zeer actief

Hoe zit het met honden in de zomer?
De vraag die we dan veel krijgen is om de honden maar eens lekker kort te scheren omdat het warm weer is, maar wat de meeste mensen vergeten is dat de vacht van de hond zowel beschermt voor de kou maar ook voor de warmte. Dus laat niet zo vlug je hond lekker kort scheren, want ook honden kunnen verbranden door de zon... VERGEET DAT NOOIT!!!

Bron: http://www.trimsalon-danielle.nl/faq.htm
Afbeelding
Heideflower
geregistreerd lid

Re: waarom helemaal kort

Ongelezen bericht door Heideflower »

Derona schreef:ik was ergens benieuwd naar,als je een maltezer of shitzu of wat dan ook hebt,
dan zie ik vaak dat ze dan hond heel kort laten knippen,etc
maar mijn vraag is waarom doen ze dat,
mijn vriendin heeft een Shitzu en Zei laat haar hond ook erg kort knippen,en vind het zo lelijk staan,ik vraag aan haar waarom ze dat doet,en dan zegt ze vanwege het anders vele onderhoud van de vacht,maar ik denk dat bij mijzelf,van ja je weet waar je aan begind als je een hond neemt met langere haren, of zie ik dit nu verkeerd?
:ok: Hallo Derona, zojuist kom ik van buiten met mijn hondje, ze heeft gespeeld met twee andere hondjes die ook langharig zijn, ik vind het helemaal te gek die lange haren, maar als andere hun hond willen trimmen dan moeten ze dat zelf weten, beter trimmen dan nooit verzorgen en dan bedoel ik nooit kammen en borstelen, want dat moet je wel doen als je je hond lang haar wilt laten hebben! Maar begrijp je punt en ook ik vind het het leukst als het ras blijft zoals het is! Groetjes Heideflower :cheer:
Derona
Zeer actief

Re: waarom helemaal kort

Heideflower schreef:
Derona schreef:ik was ergens benieuwd naar,als je een maltezer of shitzu of wat dan ook hebt,
dan zie ik vaak dat ze dan hond heel kort laten knippen,etc
maar mijn vraag is waarom doen ze dat,
mijn vriendin heeft een Shitzu en Zei laat haar hond ook erg kort knippen,en vind het zo lelijk staan,ik vraag aan haar waarom ze dat doet,en dan zegt ze vanwege het anders vele onderhoud van de vacht,maar ik denk dat bij mijzelf,van ja je weet waar je aan begind als je een hond neemt met langere haren, of zie ik dit nu verkeerd?
:ok: Hallo Derona, zojuist kom ik van buiten met mijn hondje, ze heeft gespeeld met twee andere hondjes die ook langharig zijn, ik vind het helemaal te gek die lange haren, maar als andere hun hond willen trimmen dan moeten ze dat zelf weten, beter trimmen dan nooit verzorgen en dan bedoel ik nooit kammen en borstelen, want dat moet je wel doen als je je hond lang haar wilt laten hebben! Maar begrijp je punt en ook ik vind het het leukst als het ras blijft zoals het is! Groetjes Heideflower :cheer:
Ja idd,mensen die er niks mee doen,is het idd beter voor het hondje als hij of zei helemaal kort gaat,

:D
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”