Heb niet zoveel zin om dit hele topic door te spitten want ik denk dat ik al kan voorspellen wat ik tegenkom. Maar inderdaad Suzanne... heel veel nederlanders (en ook buitenlanders) vinden herders doodeng. Je wil niet weten hoe vaak ik al gehoord heb "ik ben ooit eens gepakt door een herder". Tegenwoordig antwoord ik: "ja hoor, dat zijn we allemaal".Suzanne123 schreef: Klopt dat? Mijn vraag is dus niet of een herder eng IS (istie niet voor mij) maar of de gemiddelde nederlander een herder als eng ziet...
Suzanne
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Zijn herders eng?
Moderator: moderatorteam
- Lot77
- Zeer actief
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Re: Zijn herders eng?
Groetjes,
Charlotte
Charlotte
-
Pak-de-bal
maar een border collie behoort ook tot de herder-achtigeflamme schreef:Nee, ik begrijp wel dat er mensen zijn die herders eng vinden. ik zelf heb het bv. niet zo op border collies :N: maar ik vind dat dat mijn probleem is. Ik wil niet generaliseren en ik weet dat er ook schatjes van borders rondlopen. En die geef ik ook lesIk vind ze moeilijk te lezen. Dat vind ik bij herders dus super makkelijk. (van foto's is wel lastiger natuurlijk). Door de oren, staart, lichaamshouding zouden veel mensen die zich verdiept hebben in hondengedrag toch wel een beetje moeten weten wat een herder "zegt".
wat is daar nou zo anders aan dan?
ik vind ze juist hetzelfde, ook oren-lichaamstaal enz
misschien omdat ze meer baas-gerichter zijn?
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Ik ben enorm bang geworden door het filmpje, nou goed.Pak-de-bal schreef:je durft nu ineens niet meer?LongFields schreef:Pak-de-bal schreef:dit heb ik er even bij gehaald, dan begrijp je het misschien beter:LongFields schreef:Ja Marjolein, je hebt helemaal gelijk.
Ik ben ook 17 jaar oud en heb al sinds mijn geboorte herders.![]()
Jij bent hier de enige die verstand heeft van honden. Je zou er je werk van moeten maken.![]()
Veel plezier nog met je hetzes en absurde visies. Ik ga er geen letter meer aan verspillen.![]()
http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=137986
dit is een filmpje niet van Bauke, maar ik herken de manier waarop Bauke ook zou spelen met deze herder
en speelt met anderen
kijk goed naar het verschil in spelen: en lees wat er onder staat, graag
(en zie, dat ik gelijk kàn hebben)Na het zien van het filmpje?

Dat je niet kunt lezen wist ik al, daarom nog 1 keer voor jou speciaal:
Ik ga er geen letter meer aan verspillen.
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
jij vind een border collie hetzelfde qua lichaam-oren taal als een DH of een mechelaar?Pak-de-bal schreef:maar een border collie behoort ook tot de herder-achtigeflamme schreef:Nee, ik begrijp wel dat er mensen zijn die herders eng vinden. ik zelf heb het bv. niet zo op border collies :N: maar ik vind dat dat mijn probleem is. Ik wil niet generaliseren en ik weet dat er ook schatjes van borders rondlopen. En die geef ik ook lesIk vind ze moeilijk te lezen. Dat vind ik bij herders dus super makkelijk. (van foto's is wel lastiger natuurlijk). Door de oren, staart, lichaamshouding zouden veel mensen die zich verdiept hebben in hondengedrag toch wel een beetje moeten weten wat een herder "zegt".
-
Pak-de-bal
lichaamstaal van honden in het algemeen, hebben ze zéker wel.yamie schreef:jij vind een border collie hetzelfde qua lichaam-oren taal als een DH of een mechelaar?Pak-de-bal schreef:maar een border collie behoort ook tot de herder-achtigeflamme schreef:Nee, ik begrijp wel dat er mensen zijn die herders eng vinden. ik zelf heb het bv. niet zo op border collies :N: maar ik vind dat dat mijn probleem is. Ik wil niet generaliseren en ik weet dat er ook schatjes van borders rondlopen. En die geef ik ook lesIk vind ze moeilijk te lezen. Dat vind ik bij herders dus super makkelijk. (van foto's is wel lastiger natuurlijk). Door de oren, staart, lichaamshouding zouden veel mensen die zich verdiept hebben in hondengedrag toch wel een beetje moeten weten wat een herder "zegt".
misschien omdat ze meer baas-gerichter zijn?nou dan leef je echt onder een steen...
maar omdat ze altijd en eeuwig naar boven , naar de baas kijken is dat voor een ander moeilijk in te schatten,
dat is waar.
maar oren in de nek , bang zijn, dat soort dingen zie je heel duidelijk
-
Pak-de-bal
en dat jij geen vragen wilt of kan beantwoorden , vind ik weer zeer kinderachtigLongFields schreef:Ik ben enorm bang geworden door het filmpje, nou goed.Pak-de-bal schreef:je durft nu ineens niet meer?LongFields schreef:Pak-de-bal schreef: dit heb ik er even bij gehaald, dan begrijp je het misschien beter:![]()
dit is een filmpje niet van Bauke, maar ik herken de manier waarop Bauke ook zou spelen met deze herder
en speelt met anderen
kijk goed naar het verschil in spelen: en lees wat er onder staat, graag
(en zie, dat ik gelijk kàn hebben)Na het zien van het filmpje?
- Lot77
- Zeer actief
- Contacteer:
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
lees wie hier wat zegtPak-de-bal schreef:en dat jij geen vragen wilt of kan beantwoorden , vind ik weer zeer kinderachtigLongFields schreef:Ik ben enorm bang geworden door het filmpje, nou goed.Pak-de-bal schreef:je durft nu ineens niet meer?LongFields schreef:Na het zien van het filmpje?
- corason del perro
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
- Contacteer:
He mijn filmpje
Ik kan heel goed begrijpen dat mensen herders eng vinden eigenlijk. Het zijn nu eenmaal ook vrij pittige honden, maar goed opgevoed in mijn mening ook de beste honden
Een herder niet goed opgevoed die zomaar van een erf af kan, kan wel eens gedrag ontwikkelen om fietsers in de benen te bijten. Herders zijn ook vrij beschermend voor hun baas en natuurlijk erg waaks spullen verdedigen kunnen ze ook goed en spelen daar kunnen ze nogal ruw in zijn. Het zijn honden gefokt op een beet en dat zorgt er voor dat een slechte opvoeding en temprament vol karrakter misschien net wat sneller tot een beet leid. Maaaaaaaar dat wil niet zeggen dat ieder herder een rot hond is. Zelf die herder die een keer voor jou ogen achter een andere hond aanjoeg kan nog steeds een ontzettend lieve hond zijn die jij net op een slecht moment tegen kwam. Maargoed het geheugen van een mens is erg selectief en negatieve ervaringen worden ook nog eens beter onthouden. Daardoor krijg je een hoop mensen die herders eng vinden, met name mensen die geen verstand van honden hebben en verhalen horen van iemand die ooit eens een slechte ervaring heeft gehad.
Zo heeft ieder ras wel wat. Vroeger werd zelfs gezecht dat iedere herder een keer in zijn leven zijn baas aan valt
(de grootste onzin natuurlijk)
Ik zelf heb enorme slechte ervaringen met jackrussels. Dat betekend niet dat ik bang voor ze ben of ze allemaal stom vind omdat ik ook weet dat ze net zo leuk kunnen zijn als mijn herder mits opgevoed! Ik loop er wel omheen als ik baas en hond niet ken maar dat ligt dan weer gewoon aan mij en mijn woef.
Ik kan heel goed begrijpen dat mensen herders eng vinden eigenlijk. Het zijn nu eenmaal ook vrij pittige honden, maar goed opgevoed in mijn mening ook de beste honden
Zo heeft ieder ras wel wat. Vroeger werd zelfs gezecht dat iedere herder een keer in zijn leven zijn baas aan valt
Ik zelf heb enorme slechte ervaringen met jackrussels. Dat betekend niet dat ik bang voor ze ben of ze allemaal stom vind omdat ik ook weet dat ze net zo leuk kunnen zijn als mijn herder mits opgevoed! Ik loop er wel omheen als ik baas en hond niet ken maar dat ligt dan weer gewoon aan mij en mijn woef.
- Lot77
- Zeer actief
- Contacteer:
corason del perro schreef: Ik zelf heb enorme slechte ervaringen met jackrussels. Dat betekend niet dat ik bang voor ze ben of ze allemaal stom vind omdat ik ook weet dat ze net zo leuk kunnen zijn als mijn herder mits opgevoed! Ik loop er wel omheen als ik baas en hond niet ken maar dat ligt dan weer gewoon aan mij en mijn woef.
En zo heb ik hele slechte ervaringen met... uhhh... welk ras is PdB ook alweer??
Groetjes,
Charlotte
Charlotte
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
hoe groot is Bauke?Pak-de-bal schreef:dit is dus beslist ras-gebonden, want ik zie dit soort "spelen" echt niet in mijn omgeving,
maar wel als er 2 sterke joekels tegenover elkaar staan, dat heeft dus wel zeker iets te maken met:
de sterkte van de hond..

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Ikaros
- Actief
- Contacteer:
Na jarenlang wereldwijd dood en verderf te hebben gezaaid met het Vreemdelingenlegioen, begon mijn lichaam toch toch links en rechts wat mankementen te vertonen, mijn rug wil niet echt meer, en daar ik 3 maal in de baan van een kogel heb gestaan (2 x onderbeen en 1 x bovenarm), en een leuke vrouw leerde kennen, heeft me doen besluiten mijn mitrailleur maar aan de wilgen te hangen
Echter na 1 keer te hebben gemoord, smaakt dat toch naar meer.
Wat het is, maakt op zich niet zoveel uit.
Ik heb die behoefte kort na mijn afzwaaien behoorlijk weten te onderdrukken, echter op een gegeven moment begon dat toch op te spelen, en ondanks interventie van een psychiater viel het niet meer te onderdrukken.
Daar ik lichamelijk niet meer in staat ben de klus zelf te klaren, ben ik op zoek gegaan naaar alternatieven .
Dit heeft me doen besluiten om een aanzienlijke hoeveelheid herders aan te schaffen. Zij laten zich prima tot hoog niveau trainen, en zijn absoluut de beste viervoetige killers die de kynologische wereld rijk is.
Om mijn directe bedoelingen nog enigzins te camoufleren heb ik er daarnaast nog een Tibetaans terroristje bij genomen. Hij doet qua bijtkracht iets onder voor een herder, maar door het O zo schattige uiterlijk is het prima lokaas voor een passerende hond, al dan niet inclusief eigenaar.
Al met al begint mijn kleine armada ondertussen op een goed niveau te komen , waardoor ik binnenkort maar eens een try out ga organiseren in de stad waar ik ooit eens ben geboren en nog steeds aardig de weg ken : Den Haag.
Ik heb die behoefte kort na mijn afzwaaien behoorlijk weten te onderdrukken, echter op een gegeven moment begon dat toch op te spelen, en ondanks interventie van een psychiater viel het niet meer te onderdrukken.
Daar ik lichamelijk niet meer in staat ben de klus zelf te klaren, ben ik op zoek gegaan naaar alternatieven .
Dit heeft me doen besluiten om een aanzienlijke hoeveelheid herders aan te schaffen. Zij laten zich prima tot hoog niveau trainen, en zijn absoluut de beste viervoetige killers die de kynologische wereld rijk is.
Om mijn directe bedoelingen nog enigzins te camoufleren heb ik er daarnaast nog een Tibetaans terroristje bij genomen. Hij doet qua bijtkracht iets onder voor een herder, maar door het O zo schattige uiterlijk is het prima lokaas voor een passerende hond, al dan niet inclusief eigenaar.
Al met al begint mijn kleine armada ondertussen op een goed niveau te komen , waardoor ik binnenkort maar eens een try out ga organiseren in de stad waar ik ooit eens ben geboren en nog steeds aardig de weg ken : Den Haag.
Groet,
André
We give Dogs time we can spare, space we can spare and love we can spare.
And in return dogs give us their all, it's the best deal man has ever made.
http://canis.yourbb.nl/index.php
André
We give Dogs time we can spare, space we can spare and love we can spare.
And in return dogs give us their all, it's the best deal man has ever made.
http://canis.yourbb.nl/index.php
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Pak-de-bal schreef:hoe kom je daar toch bij?LongFields schreef:Ik denk dat je Bauke de kans niet geeft óm te spelen, omdat je als de dood bent dat hij "weer eens" afgeslacht wordt door een hond van het type wat jij zelf als baasje niet ziet zitten.![]()
asl er een herder met hem speelt , maar die legt steeds die poten op zijn rug, wat hij helmaal niet kan waarderen,
dan is dat toch ZIJN probleem?
ik ga er niet tussen staan van:
nee, herder, dàt vind Bauke niet leuk"
ik kijk wel, maar ze zoeken het zelf maar uit,
ik let alleen op, dat hij niet aangevallen wordt, en dàn grijp ik pas in.
Bauke heeft HD, onze honden niet weet je nog... denk je niet dat dit enige invloed kan hebben
ja dat durf ik zeker te beweren... ik durf met stelligheid te beweren dat zowel Longfields, Crutz, Inge, ondergetekende en nog veel meer herdereigenaren hier veel en veel meer afweet van hondenspel... overigens ook eigenaren van andere rassen...dit is toch zo'n arrogante onzin !
omdat jij toevallig altijd herders hebt gehad wéét jij dus meer van honden-spel af?![]()

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
dus omdat ze zo spelen is dat normaal en de rest spoort niet... dat wil je zeggen toch?Pak-de-bal schreef:kijk jij ook even naar dit filmpje?Gos schreef:Dit laatste stukje is verreweg het meest hilarische dat ik de afgelopen week gelezen hebEn het is ook al mooi weer vandaag, wat een geweldige dag!
dan kan jij ook zien, dat er nog verschillende manieren zijn òm te spelen

- corason del perro
- Zeer actief
- Contacteer:
Friese stabijLot77 schreef:corason del perro schreef: Ik zelf heb enorme slechte ervaringen met jackrussels. Dat betekend niet dat ik bang voor ze ben of ze allemaal stom vind omdat ik ook weet dat ze net zo leuk kunnen zijn als mijn herder mits opgevoed! Ik loop er wel omheen als ik baas en hond niet ken maar dat ligt dan weer gewoon aan mij en mijn woef.
En zo heb ik hele slechte ervaringen met... uhhh... welk ras is PdB ook alweer??
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Pak-de-bal schreef:maar een border collie behoort ook tot de herder-achtigeflamme schreef:Nee, ik begrijp wel dat er mensen zijn die herders eng vinden. ik zelf heb het bv. niet zo op border collies :N: maar ik vind dat dat mijn probleem is. Ik wil niet generaliseren en ik weet dat er ook schatjes van borders rondlopen. En die geef ik ook lesIk vind ze moeilijk te lezen. Dat vind ik bij herders dus super makkelijk. (van foto's is wel lastiger natuurlijk). Door de oren, staart, lichaamshouding zouden veel mensen die zich verdiept hebben in hondengedrag toch wel een beetje moeten weten wat een herder "zegt".

- Lot77
- Zeer actief
- Contacteer:
- corason del perro
- Zeer actief
- Contacteer:
Nu die van mij speelt over het algemeen niet met andere honden en als veel ruwer dan hier hoor. Was laatst bij mijn tante en oom die hebben 2 herders waarvan een een werklijn duitse herder pup van 6 maanden. Nou als pak de bal daar een filmpje van had gezien was ze denk ik geschrokken jola was echt enorm ruw maar goed die herders kunnen dat ook goed hebbenmalinois schreef:dus omdat ze zo spelen is dat normaal en de rest spoort niet... dat wil je zeggen toch?Pak-de-bal schreef:kijk jij ook even naar dit filmpje?Gos schreef:Dit laatste stukje is verreweg het meest hilarische dat ik de afgelopen week gelezen hebEn het is ook al mooi weer vandaag, wat een geweldige dag!
dan kan jij ook zien, dat er nog verschillende manieren zijn òm te spelen
- corason del perro
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik heb wel eens gehoord van een border collie die IPO deedmalinois schreef:Pak-de-bal schreef:maar een border collie behoort ook tot de herder-achtigeflamme schreef:Nee, ik begrijp wel dat er mensen zijn die herders eng vinden. ik zelf heb het bv. niet zo op border collies :N: maar ik vind dat dat mijn probleem is. Ik wil niet generaliseren en ik weet dat er ook schatjes van borders rondlopen. En die geef ik ook lesIk vind ze moeilijk te lezen. Dat vind ik bij herders dus super makkelijk. (van foto's is wel lastiger natuurlijk). Door de oren, staart, lichaamshouding zouden veel mensen die zich verdiept hebben in hondengedrag toch wel een beetje moeten weten wat een herder "zegt".
misschien omdat ze meer baas-gerichter zijn?mn volgende IPO hond
- Lot77
- Zeer actief
- Contacteer:
Dalijk maak je PdB nog bangIkaros schreef:Na jarenlang wereldwijd dood en verderf te hebben gezaaid met het Vreemdelingenlegioen, begon mijn lichaam toch toch links en rechts wat mankementen te vertonen, mijn rug wil niet echt meer, en daar ik 3 maal in de baan van een kogel heb gestaan (2 x onderbeen en 1 x bovenarm), en een leuke vrouw leerde kennen, heeft me doen besluiten mijn mitrailleur maar aan de wilgen te hangen
Groetjes,
Charlotte
Charlotte
- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Ik vind het wel ijzersterkLot77 schreef:Dalijk maak je PdB nog bangIkaros schreef:Na jarenlang wereldwijd dood en verderf te hebben gezaaid met het Vreemdelingenlegioen, begon mijn lichaam toch toch links en rechts wat mankementen te vertonen, mijn rug wil niet echt meer, en daar ik 3 maal in de baan van een kogel heb gestaan (2 x onderbeen en 1 x bovenarm), en een leuke vrouw leerde kennen, heeft me doen besluiten mijn mitrailleur maar aan de wilgen te hangen

- Jay
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar
- eefje_ates
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder en Duitse herder.
- Mireillevdw
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Oudduitse herder
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
GeWELdig!!!!Ikaros schreef:Na jarenlang wereldwijd dood en verderf te hebben gezaaid met het Vreemdelingenlegioen, begon mijn lichaam toch toch links en rechts wat mankementen te vertonen, mijn rug wil niet echt meer, en daar ik 3 maal in de baan van een kogel heb gestaan (2 x onderbeen en 1 x bovenarm), en een leuke vrouw leerde kennen, heeft me doen besluiten mijn mitrailleur maar aan de wilgen te hangen

http://www.dertienburchten.com
Mijn doel in het leven is zo´n goed mens te worden, als dat mijn hond denkt dat ik ben.
- Jacan
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herder langhaar
- Aantal honden: 2
-
flamme
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Ierse Setter
Klein spaans mixje - Aantal honden: 3
Tja, Marjolein........
Als je werkelijk het verschil in lichaamstaal niet ziet tussen de BC en een duitse herder/mechelse herder dan maakt het helemaal niks uit welke argumenten ik aandraag. Dat gaat allemaal niet meer helpen dan. Dan zijn gewoon alle herders eng en dan ga ik morgen nag op zoek naar herplaatsadressen. (maar kijk voor de gein eens naar de oordracht en lichaamshouding)
Verder geef je zelf aan dat je vooral bang bent voor de DH en MH. Als de lichaamtaal werkelijk zo hetzelfde is, waarom dan dat verschil.
En ik geef aan dat het mijn probleem is. Ik scheer niet alle BC over 1 kam. Dat doe jij dus wel. Je geeft aan dat je misschien wel gelijk kunt hebben. Uiteraard zou dat kunnen. Maar zou het ook kunnen dat je de hondentaal niet zo goed kent en dingen ziet zoals je ze wilt zien. Dus neit naar de feiten kijkt maar feiten zelf maakt. En dat het dan dus ook wel zo kan zijn dat anderen een stuk van het gelijk hebben????
Tja, verder ben ik er wel klaar mee.
Als je werkelijk het verschil in lichaamstaal niet ziet tussen de BC en een duitse herder/mechelse herder dan maakt het helemaal niks uit welke argumenten ik aandraag. Dat gaat allemaal niet meer helpen dan. Dan zijn gewoon alle herders eng en dan ga ik morgen nag op zoek naar herplaatsadressen. (maar kijk voor de gein eens naar de oordracht en lichaamshouding)
Verder geef je zelf aan dat je vooral bang bent voor de DH en MH. Als de lichaamtaal werkelijk zo hetzelfde is, waarom dan dat verschil.
En ik geef aan dat het mijn probleem is. Ik scheer niet alle BC over 1 kam. Dat doe jij dus wel. Je geeft aan dat je misschien wel gelijk kunt hebben. Uiteraard zou dat kunnen. Maar zou het ook kunnen dat je de hondentaal niet zo goed kent en dingen ziet zoals je ze wilt zien. Dus neit naar de feiten kijkt maar feiten zelf maakt. En dat het dan dus ook wel zo kan zijn dat anderen een stuk van het gelijk hebben????
Tja, verder ben ik er wel klaar mee.
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Ik vind Herders zeker niet eng maar vertrouw ze niet altijd. Maar dan heb ik het eigenlijk over de Herders in het asiel waar ik stage loop. Daar merk ik dat de meeste Herders soms zeg maar chagrijnig kunnen zijn en best intimiderend, terwijl ze daarna weer heel lief zijn. Ook zijn dat de honden die het snelst doordraaien in zo'n hok, wat natuurlijk heel zielig is maar wel eens agressie veroorzaakt. Op straat ben ik niet bang voor Herders. Als mensen daar met hun honden lopen ga ik er van uit dat ze die hond onder controle houden.
- pammetje
- Zeer actief
- eefje_ates
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder en Duitse herder.
Dat is idd zielig,als er meer met ze gedaan zou worden/kunnen worden,zou dat gedrag van de herders stukken beter moeten worden.Maeve schreef:Ik vind Herders zeker niet eng maar vertrouw ze niet altijd. Maar dan heb ik het eigenlijk over de Herders in het asiel waar ik stage loop. Daar merk ik dat de meeste Herders soms zeg maar chagrijnig kunnen zijn en best intimiderend, terwijl ze daarna weer heel lief zijn. Ook zijn dat de honden die het snelst doordraaien in zo'n hok, wat natuurlijk heel zielig is maar wel eens agressie veroorzaakt. Op straat ben ik niet bang voor Herders. Als mensen daar met hun honden lopen ga ik er van uit dat ze die hond onder controle houden.