Ik zie de poedel en de border nog eens voorbij komen dus tja, dan zal ik mijn verhaaltje ook maar even doen
Toen ik op zoek was naar een nieuw vriendinnetje heb ik ook heel wat rassen gehad. Ik wilde wel een werkhond, maar geen neuroot. Mijn ouders wilden geen grote hond meer dus de border viel al af

Uiteindelijk bleef mijn lijstje bestaan uit een pyreneese herder (met halflange vacht) en een poedel. De pyreneeër is afgevallen omdat ik eigenlijk de gok te groot vond, er zijn een hoop leuke maar ook een hoop minder leuke.
Een poedel werd het dus. Alleen moet je dan niet bedenken dat je een witte middenslag wilt, maar dat terzijde
Jip komt bij een fokker vandaag die fokt op poedels met wat meer pit en werkvermogen. Pittig is Jip niet, werkvermogen heeft ze zeer zeker wel! Ze vindt het echt helemaal super om te werken en moet ook werken, anders wordt ze ronduit vervelend. Verder wandelt ze graag, speelt met alle andere honden, snuffelt lekker in de rondte maar kan ook een hele wandeling ballen voor je halen als je die weggooit. Apporteren vindt ze zowiezo helemaal super, het liefst nog in combinatie met een zoekspel
Verder is ze gewoon altijd vrolijk

Elke hond is leuk, iedereen is leuk maaarrr, baasjes zijn heilig. Denk niet dat je even met Jip een leuke wandeling kan gaan maken als niet baasje of wel even een rondje behendigheid met haar kan lopen want daar doet ze dus niet aan
En het uiterlijk, tja ik vind een poedel zeer zeker niet de mooiste hond. Ik vind Jip wel heel mooi qua bouw en ze kan echt super lopen (echt paraderen

) maar een border vind ik bijv. vele male mooier. Maar haar karakter maakt alles gewoon écht alles meer dan goed.
En dan even over Ziva. Toen mijn vriend begon over een border (of eigenlijk begon ie eerst over een husky of een mechelse herder maar ik heb gezegd dat ik dan niet bij hem zou komen wonen

) hebben we gezocht naar een nest met relaxte ouders. Ziva komt uit een "showlijn`. Maar ze blijft gewoon een echte border. Ze heeft meer werklust dan Jip en behoefte aan meer uitdaging. Jip was echt een schatje als pup, maakte nooit iets kapot... Ziva sloopt je hele huis als je niet op let

Nu moet ik zeggen dat ze al wel meer rust neemt en ik heb er ook alle vertrouwen in dat dat helemaal goed komt.
Maar een showlijn blijft ook een border. Ziva´s pa scoort heel goed bij gehoorzaamheid, Ziva´s moeder doet het leuk bij de schapen maar loopt niet de hele dag te eyen. Bij Ziva merk ik wel dat het drijven erin zit maar niet dat ze iedere hond gaat lopen eyen.
Ze is ook nog heel sociaal, totaal niet bang voor andere honden en wel leuk spelen. Ze krijg heel bewust tijdens het wandelen geen bal ofzo omdat ik een hond wil die zichzelf kan vermaken en niet leeft rondom de baas of een bal (of zelfs de bal gaat verdedigen naar andere honden want daar zit ik echt niet op te wachten). Met trainen gebruik ik soms wel een speeltje en dat vindt ze heerlijk.
En ze is super relaxt. We nemen de honden best veel mee en ze slaapt overal. Zondag is ze mee geweest naar de behendigheid en dan kan ze lekker liggen slapen maar ook gewoon rustig naar een hond zitten kijken die een parcours loopt. Klappende mensen, (vuurwerk)knallen... het interesseert haar echt niet
Ze is natuurlijk nog heel jong maar tot nu toe is ze een border zoals ik had gehoopt dat ze zou zijn: werklust, sociaal, relaxt en super lief. Wel zelfstandiger dan Jip trouwens.
Oh en over de aussie kan ik ook nog wat vertellen. Twee vriendinnen van mij hebben een aussie, volle broer en zus maar wel uit twee verschillende nesten. Deze zijn heel sociaal (of iig de teef, reu heb ik al even niet gezien maar schijnt nu wel een beetje volwassen te worden), zowel naar mensen als honden. Werken willen ze ook echt heel graag. Ik heb toen ook een aussie overwogen maar wat mij een beetje tegenhield is een wat groter "schijt-aan-de-baas"-gehalte. Iets waar ik een pesthekel aan heb
Nou tis een heel verhaal geworden, hopelijk heb je er wat aan