Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Langhaar x Korthaar Collie

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Langhaar x Korthaar Collie

Ongelezen bericht door Maeve »

Ik herinner me dat ik ooit eens een "raszuivere" Collie had gezien. Het viel me op dat ze een best korte vacht had voor een Collie en de eigenaar vertelde me dat de moeder een korthaar was en de vader een langhaar. Is deze hond nou rasecht of niet? Het zag er dus precies zo uit als een Collie maar met de helft van de vacht eraf geknipt zeg maar :mrgreen:
Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

Volgens mij worden ze strikt gescheiden gefokt. Technisch gezien zou het een korthaar moeten zijn, tenzij de moeder drager is van het langhaargen.
Volgens de site van de vereniging zijn het twee verschillende rassen en mogen (naar mijn mening) dus niet door elkaar gefokt worden.
Mogelijk is de hond gefokt door iemand ide het niet zo nauw nam en de honden zonder stamboom verkocht heeft. Misschien hadden de ouders al geen stamboom?
boxersien

Ongelezen bericht door boxersien »

ZE worden niet door elkaar gefokt en ook niet door elkaar gekeurd dus die kan niet rasecht zijn :ok:

Vind de kortharen geweldig qua bouw en karakter en de langharen alleen mooi als ze een hele volle dikke vacht hebben. Maar de bouw van de langharen vind ik veel minder dan van de kortharen en is ook heel anders (de kortharen maken langere stevige passen. De langharen maken korte pasjes en veel minder snelheid (vaak)). De grote verschilt ook :ok:
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Hihi, die halflanghaar lijkt dus op die Amerikaanse alleen had die nog iets langere vacht bij de kraag. En ik weet toevallig dat de moeder van deze hond in ieder geval een stamboom had.
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

Inge O schreef:dat zou ik vast een prachtige collie gevonden hebben :mrgreen: .

Ik ook!
Kan helemaal wegdromen als ik zie hoe mooi de ouderwetse 'rough-collies' (eigenlijk: "treeing farm shepherds") er uitzien.

Afbeelding
Afbeelding
Suuz
Zeer actief

Ongelezen bericht door Suuz »

Rami schreef:
Inge O schreef:dat zou ik vast een prachtige collie gevonden hebben :mrgreen: .

Ik ook!
Kan helemaal wegdromen als ik zie hoe mooi de ouderwetse 'rough-collies' (eigenlijk: "treeing farm shepherds") er uitzien.

Afbeelding

Ik ook, helemaal prachtig :I:
Jorda
Actief

collies

Ongelezen bericht door Jorda »

In Nederland mag je tegenwoordig geen langhaar meer kruisen met een korthaar. Na de oorlog gebeurde dit nog wel omdat er weinig collies waren. Hierdoor kunnen er uit twee kortharen "langharen" geboren worden. Ze worden dan bij de Raad geregistreerd als kortharen.
In Amerika en Canada mag je wel kortharen met langharen kruisen en dat gebeurt ook regelmatig. Daar kijken ze niet naar de vacht, maar naar de plus/minpunten van reu en teef en proberen deze dus aan te vullen/af te laten nemen.

Maar er worden nog steeds kortharen uit Amerika en Canada gehaald, dus die langhaarfactor zal altijd blijven.

Groetjes van Jorda.
Afbeelding
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Ik ken inderdaad een langhaar die uit 2 kortharen is geboren.
Deze heeft echter niet zo heel veel vacht, wat ik juist mooi vind.

Ik vind de korthaar trouwens prachtig! maar denk dat het niet bij mij past.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Jorda
Actief

hoezo

Ongelezen bericht door Jorda »

samantha! schreef:Ik ken inderdaad een langhaar die uit 2 kortharen is geboren.

Hoezo niet als ik mag vragen?

Groetjes van Jorda.
Afbeelding
monky555
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peludo Iza & American staffordshire terriër Lila.

Re: hoezo

Ongelezen bericht door monky555 »

Nanna schreef:
Jorda schreef:
samantha! schreef:Ik ken inderdaad een langhaar die uit 2 kortharen is geboren.

Hoezo niet als ik mag vragen?

Groetjes van Jorda.
Geeft niks. Bij mij past ie wel hoor ;-)
hier ook hoor, geweldig vindt ik ze :I:
Afbeelding
R.I.P. Lieve Monky (AST), 09-07-2000 / 17-11-2011

R.I.P. Lieve Sara (GR), 03-11-2000 / 09-01-2012
R.I.P. Lieve Amy (AST), 18-08-2004 / 18-06-2014
R.I.P. Lieve Rio (RWx), 25-05-2009 / 14-08-2014
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Het klopt dat de langhaar en korthaar tegenwoordig niet gekruist mogen worden. Maar omdat het vroeger wel gebeurde, zit het langhaar gen hier en daar nog steeds in de korthaarlijnen (langhaar is dominant). Dus komt het sporadisch nog voor dat er in een nest kortharen een langhaarpupje zit. Die wordt dan voor zover ik weet niet gebruikt voor verdere fok. Voor langhaar mag het niet en bij kortharen willen ze het gen natuurlijk zo veel mogelijk recessief houden.
Overigens heeft een kennis van mij ook zo'n langhaarpupje van een korthaarfokker gekocht. En die lijkt qua vacht dus meer op de vacht van de Amerikaan. Maar de bouw is wel helemaal Engels. Dus kleiner hoofd, kleinere ogen, meer stop en wat kleiner en ranker gebouwd (minder 'schonkig' zeg maar :wink: ) dan de Amerikaan.
Trouwens, ook het karakter van de Engelse lijn en Amerikaanse lijn is anders. De Amerikaan is actiever, sportiever, zenuwachtiger, blafferiger. Meer werkpaard zogezegd.

De Engelse lijn zijn meer showhonden (al kan er prima mee getraind worden), ze zijn rustiger, bedaarder en heel vaak liever lui dan moe :wink: .
De korthaar is sowieso veel actiever. Maar dat komt omdat ze altijd als wekhonden zijn gebruikt. De langhaar is al een dikke honderd jaar lang meer als showhond gebruikt dan als werkhond.

Hier zie je het verschil tussen mijn Gina (Amerikaan) en mijn Kyra en Lyndie(Engelse lijn).

De foto van Gina is een beetje vaag:
Afbeelding

En Kyra en Lyndie:
Afbeelding
Afbeelding
Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

lieke schreef:Het klopt dat de langhaar en korthaar tegenwoordig niet gekruist mogen worden. Maar omdat het vroeger wel gebeurde, zit het langhaar gen hier en daar nog steeds in de korthaarlijnen (langhaar is dominant)= recessief. Dus komt het sporadisch nog voor dat er in een nest kortharen een langhaarpupje zit. Die wordt dan voor zover ik weet niet gebruikt voor verdere fok. Voor langhaar mag het niet en bij kortharen willen ze het gen natuurlijk zo veel mogelijk recessief houden. Als ze zo min mogelijk honden willen hebben met het langhaargen, moeten ze beide ouders ook uitsluiten van de fok. Deze zijn beide bewezen dragen van langhaar. maar ik denk dat er belangrijker dingen zijn dan het langhaargen, dus ze zullen een afweging moeten maken of het verstandig is om dragers uit de fok te weren.Overigens heeft een kennis van mij ook zo'n langhaarpupje van een korthaarfokker gekocht. En die lijkt qua vacht dus meer op de vacht van de Amerikaan. Maar de bouw is wel helemaal Engels. Dus kleiner hoofd, kleinere ogen, meer stop en wat kleiner en ranker gebouwd (minder 'schonkig' zeg maar :wink: ) dan de Amerikaan.
Trouwens, ook het karakter van de Engelse lijn en Amerikaanse lijn is anders. De Amerikaan is actiever, sportiever, zenuwachtiger, blafferiger. Meer werkpaard zogezegd.

De Engelse lijn zijn meer showhonden (al kan er prima mee getraind worden), ze zijn rustiger, bedaarder en heel vaak liever lui dan moe :wink: .
De korthaar is sowieso veel actiever. Maar dat komt omdat ze altijd als wekhonden zijn gebruikt. De langhaar is al een dikke honderd jaar lang meer als showhond gebruikt dan als werkhond.

Hier zie je het verschil tussen mijn Gina (Amerikaan) en mijn Kyra en Lyndie(Engelse lijn).

De foto van Gina is een beetje vaag:
Afbeelding

En Kyra en Lyndie:
Afbeelding
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Rami schreef: Kan helemaal wegdromen als ik zie hoe mooi de ouderwetse 'rough-collies' (eigenlijk: "treeing farm shepherds") er uitzien.

Afbeelding
Bedankt voor de foto Rami, dit vind ik echt een geweldig mooie hond :ok: (ik val geloof ik meer voor de functionele types :wink: )
lieke
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:en dan maar volhouden dat we rassen 'verbeteren' :jank: :wink: .
Nou, hoewel ik deze hond best wel leuk vind, ben ik toch erg blij met het uiterlijk van mijn 'moderne' collies :wink:
Ik vind ze toch stukken mooier dan de collie op dit plaatje.
Afbeelding
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

lieke schreef:
Nou, hoewel ik deze hond best wel leuk vind, ben ik toch erg blij met het uiterlijk van mijn 'moderne' collies :wink:
Oh maar dat kan ik me ook voorstellen hoor. Als je echt van 'moderne' collies houdt is de hond op mijn plaatje maar 'gewoon' een boeren-herdertje. :wink:
Maar nou ja, ik houd gewoon van het uiterlijk van honden van 'vroeger'. Als ik zie hoe collies/shepherds er zo rond 1920/1930 uitzagen, prachtig!
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

ik ga voor gina en dat hondje "van" rami! :ok:

die eerste is ook qua vacht mooi maar ik krijgt de bibbers van die rug :N:
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Contacteer:

Rami schreef:
lieke schreef:
Oh maar dat kan ik me ook voorstellen hoor. Als je echt van 'moderne' collies houdt is de hond op mijn plaatje maar 'gewoon' een boeren-herdertje. :wink:
Maar nou ja, ik houd gewoon van het uiterlijk van honden van 'vroeger'. Als ik zie hoe collies/shepherds er zo rond 1920/1930 uitzagen, prachtig!
Ik kan me ook voorstellen dat jij de hond op het plaatje prachtig vind, hoor :wink: . Ik kijk ook wel eens naar oude afbeeldingen van de collie rond 1900 - 1930 en die vind ik ook heel erg mooi.
Maar de moderne collie is toch wel een stuk statiger en eleganter. En dan heb ik het niet over de nieuwe tendens om ze kleiner te fokken met zo veel mogelijk vacht, zodat je een paar dunne pootjes ziet onder een enorme wolbaal. Dan lijken het wel schapen :N: .
Nee, in mijn ogen moet de collie weliswaar elegant en sierlijk zijn, maar ook statig en bij reuen een imposante bouw hebben.
Als mensen kleine collies willen, moeten ze maar een sheltie nemen :devil: .
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Contacteer:

massam schreef:ik ga voor gina en dat hondje "van" rami! :ok:

die eerste is ook qua vacht mooi maar ik krijgt de bibbers van die rug :N:
Als je goed kijkt, heeft Gina ook een ronde rug (komt van de spondylose :jank: ). Maar je hebt gelijk hoor, die rug van die ene Amerikaan is echt lelijk, maar volgens mij hebben ze hem gewoon verkeerd neergezet.
Een collierug hoort echt recht te zijn, kijk maar, Kyra in goede stand:
[Afbeelding
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

kyra is leuk! voor mij perfect als al het witte pluizige (borst, voor en achter de achterpoten, achter de voorpoten en kraag) er niet zou zijn. dat rode vind ik heel mooi warm.

bedenk je even dat ik 0 verstand heb van collies en alleen lassie ken :N: :mrgreen:
Afbeelding
AnnSophie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse cocker spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door AnnSophie »

Rami schreef: Kan helemaal wegdromen als ik zie hoe mooi de ouderwetse 'rough-collies' (eigenlijk: "treeing farm shepherds") er uitzien.

Afbeelding
Zo zie ik ze het liefst :cheer:
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Ik vind de Collie van nu en de "ouderwetse Collie" allebei wel iets hebben. Als de werklust maar blijft en de bouw ze er niet van weerhoud om te kunnen werken.
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

lieke schreef:
Gek, de Collie op dit plaatje zou ik wel overwegen.
De moderne ontplofte haarbal Collie weer niet. :mrgreen:
lieke
Zeer actief
Contacteer:

Massam, het 'pluizige' van borst en bevedering kwam omdat het op de dag van de fotosessie regende dat het goot :jank: . Zul je net zien, 'bestel' je een bekende Europese fotograaf die alleen maar in de 'natuurlijke' omgeving fotografeert... en dan giet het. :roll:
Toen we aan de beurt waren, bleef het god zij dank net een half uurtje droog, maar ze moesten wel door het natte gras en struikgewas banjeren. Dus al mijn zorgvuldige borstelwerk ging zo naar de haaien :N: .
Maar al met al was ik toch erg blij met het resultaat. De 2 flatcoats ervoor zagen er echt niet meer uit, arme baasjes :wink: .

En Maeve: de werklust bij de langhaar is natuurlijk al lang niet meer zo heftig als vroeger. Maar als je met ze traint en werkt, zijn het bij lange na niet de vloerkleedjes die je toch helaas vaak ziet.

Ennath: die 'ontplofte haarballen' vind ik ook afschuwelijk hoor. Een collie hoort natuurlijk vacht te hebben, maar in het redelijke. Bij mij heeft alleen Lyndie zo'n vreselijke vacht, maar zij heeft een typische castratenvacht en daar is helaas niets aan te doen.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”