Inge O schreef:ik iig doorsnee niet, tenzij die rassen én ontzettend in de mode zouden komen én een bedreiging kunnen vormen voor hond of mens die ver boven het gemiddelde uitsteekt (en daar gaan we dan weer : wat is 'ver boven het gemiddelde '? - ik denk dat iedereen dat eigenlijk voor zichzelf heel goed kan invullen).Chione schreef:Vind je dat egenlijk ook van de talloze rassen die gefokt worden op terughoudendheid naar mensen, een 'fel' ( algemeen ) karakter, jachtinstinct etc ?Frenk schreef:Dat weet ik nietInge O schreef:het verschil zit hem, zoals je zelf ook kan lezen, in het woordje 'zware' - ik heb dat er niet voor niks neergezet.
het moge duidelijk zijn dat ik onder 'zwaar' iets anders versta dan jij.
Ik weet namelijk niet wat ij onder "zware" verstaat.
EDIT: na doorlezen kwam ik jou en Ranetjes vragen tegen. Ik versta het zelfde als Inge O pnder zware agressie.![]()
"Een andere hond aanvallen op een manier die niet in verhouding staat tot het gedrag van die hond."
(heb ik het zo goed geïnterpreteerd Inge?)
Dat is dus ook dezelfde vorm van agressie waarvan ik vind dat je ze uit de fokkerij zou moeten weren
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
vechthonden? ik wil de waarheid!!!!
Moderator: moderatorteam
- Frenk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

- Chione
- Zeer actief
En een ieder vult dat dan toch weer anders in.Inge O schreef:ik iig doorsnee niet, tenzij die rassen én ontzettend in de mode zouden komen én een bedreiging kunnen vormen voor hond of mens die ver boven het gemiddelde uitsteekt (en daar gaan we dan weer : wat is 'ver boven het gemiddelde '? - ik denk dat iedereen dat eigenlijk voor zichzelf heel goed kan invullen).Chione schreef:Vind je dat egenlijk ook van de talloze rassen die gefokt worden op terughoudendheid naar mensen, een 'fel' ( algemeen ) karakter, jachtinstinct etc ?Frenk schreef:Dat weet ik nietInge O schreef:het verschil zit hem, zoals je zelf ook kan lezen, in het woordje 'zware' - ik heb dat er niet voor niks neergezet.
EDIT: na doorlezen kwam ik jou en Ranetjes vragen tegen. Ik versta het zelfde als Inge O pnder zware agressie.![]()
"Een andere hond aanvallen op een manier die niet in verhouding staat tot het gedrag van die hond."
Dat is dus ook dezelfde vorm van agressie waarvan ik vind dat je ze uit de fokkerij zou moeten weren
M.i. staat en valt heel veel bij de fokker en zijn selectieprocedure naar de nieuwe eigenaren. Al is dat natuurlijk ook niet waterdicht.
~“ With eyes full of prejudice, you will never see the world for what it is.."~
~

~
~

~
- Frenk
- Zeer actief
EensInge O schreef:ben jij daar zo zeker van dat dit nergens gebeurt?Zoie schreef:maar de amstaff of staff wordt toch niet meer op zijn vechtkwaliteiten gefokt of geselecteerd ?Frenk schreef:[Het werk waar de vechthond voor gefokt is bestaat niet meer en dus hoeft de hond die kwaliteit niet meer te bezitten. Hoe kan het zinvol zijn om de karaktereigenschappen die voor dat "werk" nodig waren in het ras te houden als de honden die eigenschappen niet meer kunnen uitleven?
het is overigens ook niet zo dat een eigenschap zo snel 'wegsmelt' als je er niet meer gericht op selecteert - wil je het sneller zien wegebben dan zal je toch in de omgekeerde richting moeten helpen met selecteren.

- Frenk
- Zeer actief
Mijn kernvraag is eigenlijk waarom je de "vechtlust" zou willen behouden als dat "werk" niet meer bestaat? Welk doel dient dat dan? (even los van het feit dat die vechtlust er door menselijke selectie op die wijze ingebracht is)Chione schreef:Jahoor, ik ben het alleen niet met je eens.![]()
Een 'vechthond' is hier prima te houden op manieren waarbij je je hond niet hoeft laten te vechten en de hond niet gefrustreerd raakt. Ik denk dat er vele malen meer gefrustreerde BC's rond lopen, omdat de eigenaren niets met hun doen, dan 'vechthonden'. Die driften liggen m.i. ook heel anders.

- Zoie
- Zeer actief
nou zeker weten niet, maar denk jij dat dit wel gebeurt dan in het officiele circuit ?Inge O schreef:ben jij daar zo zeker van dat dit nergens gebeurt?Zoie schreef:maar de amstaff of staff wordt toch niet meer op zijn vechtkwaliteiten gefokt of geselecteerd ?Frenk schreef:[Het werk waar de vechthond voor gefokt is bestaat niet meer en dus hoeft de hond die kwaliteit niet meer te bezitten. Hoe kan het zinvol zijn om de karaktereigenschappen die voor dat "werk" nodig waren in het ras te houden als de honden die eigenschappen niet meer kunnen uitleven?

- Frenk
- Zeer actief
Zoie schreef:maar de amstaff of staff wordt toch niet meer op zijn vechtkwaliteiten gefokt of geselecteerd ?
Inge O schreef: ben jij daar zo zeker van dat dit nergens gebeurt?
Kun jij me dan uitleggen hoe ik "geen uitdaging uit de weg gaan" voor me moet zien?Zoie schreef:nou zeker weten niet, maar denk jij dat dit wel gebeurt dan in het officiele circuit ?
Laatst gewijzigd door Frenk op 02 aug 2008 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.

- Chione
- Zeer actief
Klopt, hier gebeurd dat ook, in het algemeen, niet meer. In b.v. Oostbloklanden gebeurd dat nog wel regelmatig. Veel fokkers/kenners zeggen dan ook dat je zodoende niet meer kunt spreken van of een Pit veel 'game' heeft, het wordt immers niet ( meer ) uitgetest etc.Zoie schreef:maar de amstaff of staff wordt toch niet meer op zijn vechtkwaliteiten gefokt of geselecteerd ? Dit geldt des te meer voor al die zogenaamde vechthonden die helemaal geen vechthonden zijn.Frenk schreef:[Het werk waar de vechthond voor gefokt is bestaat niet meer en dus hoeft de hond die kwaliteit niet meer te bezitten. Hoe kan het zinvol zijn om de karaktereigenschappen die voor dat "werk" nodig waren in het ras te houden als de honden die eigenschappen niet meer kunnen uitleven?
Ik denk trouwens dat zelfs een pitbull prima kan leven zonder ook maar een keer gevochten te hebben in zijn leven. Maar goed, dat mogen de kenners zeggen.
En een Pitbull is idd prima te houden, zonder hem te laten vechten. In geval van veel drive, wat een hoop Pit'jes hebben, is het natuurlijk wel zo dat je veel met hem moet ondernemen, net zoals bij andere honden met veel drive.
~

~
~

~
- Zoie
- Zeer actief
Denk het wel.Frenk schreef:[Kun jij me dan uitleggen hoe ik "geen uitdaging uit de weg gaan" voor me moet zien?
Luna zal b.v. niet weglopen, op haar rug liggen, of wat dan ook.
Ze gaat er met veel kabaal in, snauwend en sneppend.
Ze is dan nog lang geen killer, ernstige verwonder, of vechthond hoor.
Dan heb je het over iets heel anders
(overigens, voordat er misverstanden over gaan bestaan, wordt Luna bij alle honden weggehouden en is geen amstaff. Het gaat mij hier even over de beschrijving van een kwaliteit. )
Laatst gewijzigd door Zoie op 02 aug 2008 13:42, 2 keer totaal gewijzigd.

- Frenk
- Zeer actief
Kan hij dan (zoals ik eerder vroeg), mits je genoeg aan die drive voldoet/onderneemt, rondbanjeren zonder hondagressief te zijn?Chione schreef:En een Pitbull is idd prima te houden, zonder hem te laten vechten. In geval van veel drive, wat een hoop Pit'jes hebben, is het natuurlijk wel zo dat je veel met hem moet ondernemen, net zoals bij andere honden met veel drive.
Want dat is de vergelijking die ik maakte, niet of een Pitt gehouden kan worden zonder te vechten

- Chione
- Zeer actief
Ik vind het niet zo anders liggen. Bij jachtinstinct sneuvelt er b.v. nogal eens een kat, rassen met een (grote) terughoudendheid naar mensen kunnen deze sneller mensen bijten ( lagere drempel ), werkdrift kan voor veel rusteloze honden zorgen als de eigenaar onvoldoende met de hond onderneemt, wat tevens de kans vergroot dat de hond 'ongewenste' dingen onderneemt. Felle karakter's, kunnen, mits niet goed begeleid, ook een lagere bijtdrempel hebben. Even heel zwart-wit gesteld.Frenk schreef:Er zijn 3 redenen waarom ik dat niet vind.Chione schreef:Vind je dat egenlijk ook van de talloze rassen die gefokt worden op terughoudendheid naar mensen, een 'fel' ( algemeen ) karakter, jachtinstinct etc ?Frenk schreef:Dat weet ik nietInge O schreef:het verschil zit hem, zoals je zelf ook kan lezen, in het woordje 'zware' - ik heb dat er niet voor niks neergezet.
1 omdat agressie in het sociale spectrum heel ergens anders ligt dan jachtinstinct of andere werkdriftenTerughoudendheid en felheid weet ik niet goed te interpreteren, dus zou ik het fijn vinden als je die zou willen toelichten voor ik daarover oordeel.
2 jachtinstinct en werkdrift zijn door het uitvoeren van activiteiten in dermate goede banen te leiden dat ik daar geen enkel bezwaar in zie.
3 de andere voorbeelden weet ik niet 100% zeker, maar van jachtinstinct wel, dat is echt "natuurlijk" gedrag, waar zeer zware agressie dat niet is, dus naast dat ik het onwenselijk vindt, is het ook nog eens onnatuurlijk
Verder heb ik over ongeveer deze zelfde vragen net een wat uitgebreider stukje getikt hier (ergens) boven
~

~
~

~
- Chione
- Zeer actief
Het gebeurd nog wel, dat is een feit.Inge O schreef:ben jij daar zo zeker van dat dit nergens gebeurt?Zoie schreef:maar de amstaff of staff wordt toch niet meer op zijn vechtkwaliteiten gefokt of geselecteerd ?Frenk schreef:[Het werk waar de vechthond voor gefokt is bestaat niet meer en dus hoeft de hond die kwaliteit niet meer te bezitten. Hoe kan het zinvol zijn om de karaktereigenschappen die voor dat "werk" nodig waren in het ras te houden als de honden die eigenschappen niet meer kunnen uitleven?
het is overigens ook niet zo dat een eigenschap zo snel 'wegsmelt' als je er niet meer gericht op selecteert - wil je het sneller zien wegebben dan zal je toch in de omgekeerde richting moeten helpen met selecteren.
Van mij behoeft het ook niet weg te ebben, als dat zorgt voor een ras die niet meer het ras is, met alle positieve punten, die het was. Natuurlijk wel gecombineerd met een juiste eigenaar.
~

~
~

~
- Frenk
- Zeer actief
Dus de zware hondagressie waarover bijvoorbeeld Inge O en ik nu definities aan verwoorden zijn komt daar niet bij in de buurt? Dus niet rucksichtlos, buitenproportioneel en bij (bijna) iedere reu of teef (al naar gelang de voorkeur van de desbetreffende agressieve hond) "grijpen"?Zoie schreef:Denk het wel.Frenk schreef:[Kun jij me dan uitleggen hoe ik "geen uitdaging uit de weg gaan" voor me moet zien?
Luna zal b.v. niet weglopen, op haar rug liggen, of wat dan ook.
Ze gaat er met veel kabaal in, snauwend en sneppend.
Ze is dan nog lang geen killer, ernstige verwonder, of vechthond hoor.
Dan heb je het over iets heel anders
Met andere woorden (mijn woorden!
Want als dat zo is (dat die zware agressie dus niet een gewenste raseigenschap is) begrijp ik niet waarom er zo moeilijk wordt gedaan over dat eruit fokken
EDIT: ik had namelijk het gevoel dat de definitie van "geen uitdaging uit de weg gaan" ook voor iedereen ergens anders ligt
Laatst gewijzigd door Frenk op 02 aug 2008 13:41, 1 keer totaal gewijzigd.

- Chione
- Zeer actief
Omdat, zoals al heel vaak eerder is geschreven, de kans zeer groot is je dan veel pluspunten v.h ras verliest.Frenk schreef:Mijn kernvraag is eigenlijk waarom je de "vechtlust" zou willen behouden als dat "werk" niet meer bestaat? Welk doel dient dat dan? (even los van het feit dat die vechtlust er door menselijke selectie op die wijze ingebracht is)Chione schreef:Jahoor, ik ben het alleen niet met je eens.![]()
Een 'vechthond' is hier prima te houden op manieren waarbij je je hond niet hoeft laten te vechten en de hond niet gefrustreerd raakt. Ik denk dat er vele malen meer gefrustreerde BC's rond lopen, omdat de eigenaren niets met hun doen, dan 'vechthonden'. Die driften liggen m.i. ook heel anders.
Voor de duidelijkheid, ik heb het dan over een hond die ( daar komt het door jou zo gehaatte woord weer
~

~
~

~
- Moos
- Zeer actief
Maar het ging nu toch om de extremen van direct hop erop, bijt bijt bijt, zeg maar?Chione schreef:
Ik vind het niet zo anders liggen. Bij jachtinstinct sneuvelt er b.v. nogal eens een kat, rassen met een (grote) terughoudendheid naar mensen kunnen deze sneller mensen bijten ( lagere drempel ), werkdrift kan voor veel rusteloze honden zorgen als de eigenaar onvoldoende met de hond onderneemt, wat tevens de kans vergroot dat de hond 'ongewenste' dingen onderneemt. Felle karakter's, kunnen, mits niet goed begeleid, ook een lagere bijtdrempel hebben. Even heel zwart-wit gesteld.
Nogmaals, als er rassen zijn die zo ook op mensen reageren in het park vind ik dat dat er ook uitgefokt moet worden.

- Frenk
- Zeer actief
Chione schreef:Omdat, zoals al heel vaak eerder is geschreven, de kans zeer groot is je dan veel pluspunten v.h ras verliest.
Als je het maar zorgvuldig genoeg en langzaam genoeg doet, dan zou dat nog best eens mee kunnen vallen
Voor de duidelijkheid, ik heb het dan over een hond die ( daar komt het door jou zo gehaatte woord weer) een uitdaging niet uit de weg gaat. Niet over een hond die de hele dag super frusty is en alles afloerd om te zien of er een hond is die hij kan 'killen'.
Haten is een groot woord, maar ik snap hem gewoon nietWat is dan de uitdaging aan op een snuffelende hond duiken of een klein hondje die echt fysiek geen partij is grijpen? Ik weet dus werkelijk niet wat ik me daar bij voor moet stellen.
Zeker ook omdat ik me bij een hond die echt alleen maar op echte "uitdagingen" ingaat niet kan voorstellen dat je die op elke straathoek tegenkomt en dus zou het dan ook niet nodig hoeven zijn om je in allerlei bochten te wringen om andere honden te ontwijken. Of.. en dat is dus hoe ik het tot nu toe interpreteer (en me aan erger) alles wordt maar als 'uitdaging' aangemerkt om, even gechargeerd, zware hondagressie goed te praten.

- Chione
- Zeer actief
Waarom zou hij rond moeten kunnen banjeren, zonder hondagressief te zijn? Moet een jachthond rond kunnen banjeren zonder een kat te vangen?Frenk schreef:Kan hij dan (zoals ik eerder vroeg), mits je genoeg aan die drive voldoet/onderneemt, rondbanjeren zonder hondagressief te zijn?Chione schreef:En een Pitbull is idd prima te houden, zonder hem te laten vechten. In geval van veel drive, wat een hoop Pit'jes hebben, is het natuurlijk wel zo dat je veel met hem moet ondernemen, net zoals bij andere honden met veel drive.
Want dat is de vergelijking die ik maakte, niet of een Pitt gehouden kan worden zonder te vechten
Als je daar als eigenaar op participeert, wat maakt het dan uit?
~

~
~

~
- Chione
- Zeer actief
Waar het nu exact om gaat wisselt nogal en de mate 'van'.Moos schreef:Maar het ging nu toch om de extremen van direct hop erop, bijt bijt bijt, zeg maar?Chione schreef:
Ik vind het niet zo anders liggen. Bij jachtinstinct sneuvelt er b.v. nogal eens een kat, rassen met een (grote) terughoudendheid naar mensen kunnen deze sneller mensen bijten ( lagere drempel ), werkdrift kan voor veel rusteloze honden zorgen als de eigenaar onvoldoende met de hond onderneemt, wat tevens de kans vergroot dat de hond 'ongewenste' dingen onderneemt. Felle karakter's, kunnen, mits niet goed begeleid, ook een lagere bijtdrempel hebben. Even heel zwart-wit gesteld.
Nogmaals, als er rassen zijn die zo ook op mensen reageren in het park vind ik dat dat er ook uitgefokt moet worden.
Mensen kom je ook heel wat vaker tegen dan honden, o.a. daarom is er, voor mij, een groot verschil tussen hond of mens agressie.
~

~
~

~
- Frenk
- Zeer actief
Een BC kan rondbanjeren zonder bloednerveus te doen, mits hij z'n portie werk heeft verzet en dat geldt voor nog veel meer "werkhonden". Een jachthond die zijn drift voldoende uit kan leven, die blijft toch ook niet maar als een dolle de benen nemen? Niet omdat 'ie dat misschien niet zou 'willen', maar de behoefte is bevredigdChione schreef:Waarom zou hij rond moeten kunnen banjeren, zonder hondagressief te zijn? Moet een jachthond rond kunnen banjeren zonder een kat te vangen?
Als je daar als eigenaar op participeert, wat maakt het dan uit?
Maar even los daarvan is jachtpassie gedrag wat niet anti-sociaal is ten opzichte van de andere honden en het is ook niet onnatuurlijk. Dus zelfs al zou een jachthond wel zoveel drive hebben dat 'ie er iedere keer vandoor gaat, dan vind ik het, omdat het wel natuurlijk en niet a-sociaal is, niet nodig om daar een enorm punt van te maken.

- Frenk
- Zeer actief
Mensagressie vind ik sowieso niet acceptabelChione schreef:Waar het nu exact om gaat wisselt nogal en de mate 'van'.Moos schreef:Maar het ging nu toch om de extremen van direct hop erop, bijt bijt bijt, zeg maar?Chione schreef:
ik weet niet of het wisselt hoor? Het wordt wel steeds duidelijker qua definitie toch
Mensen kom je ook heel wat vaker tegen dan honden, o.a. daarom is er, voor mij, een groot verschil tussen hond of mens agressie.

-
Pak-de-bal
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Is dat zo?Chione schreef:Omdat, zoals al heel vaak eerder is geschreven, de kans zeer groot is je dan veel pluspunten v.h ras verliest.Frenk schreef:Mijn kernvraag is eigenlijk waarom je de "vechtlust" zou willen behouden als dat "werk" niet meer bestaat? Welk doel dient dat dan? (even los van het feit dat die vechtlust er door menselijke selectie op die wijze ingebracht is)Chione schreef:Jahoor, ik ben het alleen niet met je eens.![]()
Voor de duidelijkheid, ik heb het dan over een hond die ( daar komt het door jou zo gehaatte woord weer) een uitdaging niet uit de weg gaat. Niet over een hond die de hele dag super frusty is en alles afloerd om te zien of er een hond is die hij kan 'killen'.
Als ik lees over de zgn *vechthonden* die lekker mee kunnen in het bos, een heel prettig karakter hebben en niet 's nachts hoeven te worden uitgelaten (voorbeeldje van @Frenk
Die honden zijn er toch al binnen het ras en bij die honden is toch geen min punt gaan ontstaan?
Of wel?
edit:typo
Laatst gewijzigd door ranetje op 02 aug 2008 14:15, 1 keer totaal gewijzigd.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
- Valerie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
- Aantal honden: 2
Erg makkelijk gezegd over een ras dat niet van jezelf is. Ik denk niet dat je een stafford overhoud als je bepaalde dingen eruit gaat fokken, net zoals jij dat denkt bij de podenco.Frenk schreef:Mooi verwoordHanneke2 schreef:Dat vraag ik me af.Chione schreef:Zeer grote kans dat het dan ten koste gaat, zeker in het begin, van veel pluspunten.Inge O schreef: en dat soort agressie, ja, dat mag er van mij ook rustig uitgefokt worden.
In één van de ontelbare discussies (lees viswijvenruzies) die ik met podenji heb gehad zei zij dat podencofokkers probeerden om het jachtinstinct er wat uit te fokken, en vond ik dat je dan een belangrijk deel van het wezen van de podenco (het superalerte, de ziekelijke nieuwsgierigheid, het overdreven enthousiasme) eruit zou fokken.
Maar bij een pit of stafford vind ik als leek de 'leuke' eigenschappen van het ras nauwelijks verband houden met de mindere eigenschappen. Integendeel zelfs. Ze zijn meestal zo ontzettend enthousiast naar mensen toe, heeft niks met hondagressie te maken. Ze zijn fysiek sterk en keihard voor zichzelf, hoeft niet te verdwijnen als je hondagressie eruit fokt. Ze zijn slim en een tikkie eigenwijs, dat krijg je er sowieso niet uitgefokt.![]()
De 'makkelijke' sociale staffords die ik ken, en dan praat ik over honden die een wenkbrauw optrekken en een waarschuwend grommetje geven als mijn Lilo een beetje asociaal doet, en haar niet meteen in stukkies happen, dat zijn leuke, sociale, supermensvriendelijke, een beetje overenthousiaste tanks. Stoere, leuke honden. Geen extreme hondagressie. Dus volgens mij kan het best. Als je ziet wat een achterlijke dingen er in sommige rassen *in* gefokt zijn in een halve eeuw, moet het toch ook doodsimpel zijn om van de pit en de stafford een vriendelijke hond te maken die nog alle goeie raseigenscheppen heeft.Sowieso je hele betoog, maar met name het vetgedrukte vind ik een hele ware opmerking
- Valerie
- Zeer actief
- Frenk
- Zeer actief
Mag ik dit interpreteren dat het niet bij soortgenoten kunnen (ik neem even aan vanwege echt zware agressie?) dus wel degelijk een essentieel raskenmerk is?Valerie schreef:BTW er zijn redelijk wat staffords die gewoon bij soortgenoten kunnen. Vooral showtypes. Ik vind dat geen staffords meer, luie bankhanghonden zonder spirit. En ja dat klinkt hard maarja ik heb er zelf ook zo eentje

- Chione
- Zeer actief
Als we het aldoor maar over 'natuurlijk' blijven houden. De van de wolf afstammende honden, hoe lief waren die voor mensen? De hele liefhebbendheid naar mensen toe is er in gefokt, weinig natuurlijks aan.Frenk schreef:Een BC kan rondbanjeren zonder bloednerveus te doen, mits hij z'n portie werk heeft verzet en dat geldt voor nog veel meer "werkhonden". Een jachthond die zijn drift voldoende uit kan leven, die blijft toch ook niet maar als een dolle de benen nemen? Niet omdat 'ie dat misschien niet zou 'willen', maar de behoefte is bevredigdChione schreef:Waarom zou hij rond moeten kunnen banjeren, zonder hondagressief te zijn? Moet een jachthond rond kunnen banjeren zonder een kat te vangen?
Als je daar als eigenaar op participeert, wat maakt het dan uit?En vergeet niet, wat ik eerder ook al zei, je hebt huishonden en je hebt werkhonden. Echt buitensporige jachtpassie lijkt mij ook niet handig bij huishonden
![]()
Maar even los daarvan is jachtpassie gedrag wat niet anti-sociaal is ten opzichte van de andere honden en het is ook niet onnatuurlijk. Dus zelfs al zou een jachthond wel zoveel drive hebben dat 'ie er iedere keer vandoor gaat, dan vind ik het, omdat het wel natuurlijk en niet a-sociaal is, niet nodig om daar een enorm punt van te maken.
Qua agressie, ik vind het niet erger/minder erg wanneer een hond mijn honden vanuit 'het niets' grijpt, dan wanneer een hond dat doet, omdat hij 'een reden' heeft. Het is in alle gevallen niet prettig om mee te maken. En dat agressie, in vele vormen, heel vaak voorkomt ( en m.i. helemaal niet onnatuurlijk is ) bij heel veel rassen, moge duidelijk zijn, anders waren er alleen maar bijtincidenten, naar hond en mens, met 'vecht'honden.
Dingen zijn zoals ze zijn en zolang een ander er geen last van heeft, kan dat m.i. gewoon zo blijven. Of dat nu om een Pitbull gaat die niet met vreemde honden kan of om een jachthond die aldoor katten wil doden.
~

~
~

~
- Frenk
- Zeer actief
Een dergelijk voorbeeld staat trouwens ook in het betoog van Hanneke2ranetje schreef:Is dat zo?Chione schreef:Omdat, zoals al heel vaak eerder is geschreven, de kans zeer groot is je dan veel pluspunten v.h ras verliest.Frenk schreef:Mijn kernvraag is eigenlijk waarom je de "vechtlust" zou willen behouden als dat "werk" niet meer bestaat? Welk doel dient dat dan? (even los van het feit dat die vechtlust er door menselijke selectie op die wijze ingebracht is)Chione schreef:Jahoor, ik ben het alleen niet met je eens.![]()
Als ik lees over de zgn *vechthonden* die lekker mee kunnen in het bos, een heel prettig karakter hebben en niet 's nachts hoeven te worden uitgelaten (voorbeeldje van @Frenk) waarom ben je dan bang dat die positieve punten verdwijnen bij het "uitfokken" van bepaald gedrag dat nu niet meer gewenst is?
Die honden zijn er toch al binnen het ras en bij die honden is toch geen min punt gaan ontstaan?
Of wel?
edit:typo
Maar goed, ik begin zo langzamerhand te denken dat (zelfs zware) agressie niet als negatief maar als positief punt/gewenst wordt gezien.

- Frenk
- Zeer actief
Chione schreef:Als we het aldoor maar over 'natuurlijk' blijven houden. De van de wolf afstammende honden, hoe lief waren die voor mensen? De hele liefhebbendheid naar mensen toe is er in gefokt, weinig natuurlijks aan.
Als je er even van uitgaat dat mensen juist de sociale honden die daar voor open stonden (hoe anders namelijk :19) als huisdieren zijn gaan houden en vanaf dan gaat kijken wat "wij" met die honden gedaan hebben, dan is "vechthonden" creëren duidelijk een heel andere (menselijke) aangelegenheid geweest. Daar hebben die honden niet voor gekozenBovendien is met mensen samenleven een voortzetting van herleidbaar sociaal gedrag en continu andere honden naar het leven staan niet
Qua agressie, ik vind het niet erger/minder erg wanneer een hond mijn honden vanuit 'het niets' grijpt, dan wanneer een hond dat doet, omdat hij 'een reden' heeft. Het is in alle gevallen niet prettig om mee te maken. En dat agressie, in vele vormen, heel vaak voorkomt ( en m.i. helemaal niet onnatuurlijk is ) bij heel veel rassen, moge duidelijk zijn, anders waren er alleen maar bijtincidenten, naar hond en mens, met 'vecht'honden.
Even heel hard gezegd? Jij mag dat dan misschien niet erg vinden, maar ik vind dergelijke zeer agressieve honden in drukbevolkt gebied uitermate onwenselijk. Het is toch jouw keuze om een hond met zeer agressief gedrag te willen? Kijk als je in een hutje op de hei gaat wonen, dan moet je het tot op zekere hoogte maar lekker zelf weten. Daar loopt niemand anders het risico om de dupe te worden van jouw keuze(Overigens doel ik altijd op de zeer agressieve honden van alle rassen en niet uitsluitend Pittjes of Staffjes. Die dienen echter wel vaak als voorbeeld om denk ik begrijpelijke redenen) Daarnaast heb ik ook nog een moreel oordeel over de bewuste keuze om zeer zware agressie tot gewenst raskenmerk te benoemen, maar dat is persoonlijk
Dingen zijn zoals ze zijn en zolang een ander er geen last van heeft, kan dat m.i. gewoon zo blijven. Of dat nu om een Pitbull gaat die niet met vreemde honden kan of om een jachthond die aldoor katten wil doden.
Nee, de dingen zijn niet zomaar zoals ze zijn. Het is continu een kwestie van keuzes maken. En daar de verantwoordelijkheid voor te nemen, ook als die verantwoordelijkheid ff niet zo leuk is voor jou persoonlijk. Maar het is altijd een keuze

- Valerie
- Zeer actief
Nee staffords hebben geen zware hondagressie.Frenk schreef:Mag ik dit interpreteren dat het niet bij soortgenoten kunnen (ik neem even aan vanwege echt zware agressie?) dus wel degelijk een essentieel raskenmerk is?Valerie schreef:BTW er zijn redelijk wat staffords die gewoon bij soortgenoten kunnen. Vooral showtypes. Ik vind dat geen staffords meer, luie bankhanghonden zonder spirit. En ja dat klinkt hard maarja ik heb er zelf ook zo eentje
- Frenk
- Zeer actief
Waarom kunnen ze dan niet "gewoon" bij soortgenoten? Dat was namelijk de negatieve kwalificatie waarmee je de showtypes net wegzette.Valerie schreef:Nee staffords hebben geen zware hondagressie.Frenk schreef:Mag ik dit interpreteren dat het niet bij soortgenoten kunnen (ik neem even aan vanwege echt zware agressie?) dus wel degelijk een essentieel raskenmerk is?Valerie schreef:BTW er zijn redelijk wat staffords die gewoon bij soortgenoten kunnen. Vooral showtypes. Ik vind dat geen staffords meer, luie bankhanghonden zonder spirit. En ja dat klinkt hard maarja ik heb er zelf ook zo eentje