Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hondenrassen en hun fouten

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Bij de duitse dog vind ik de vele afhangende kruizen en de hellende bekkens die je veel ziet vreselijk. Een dog hoort een mooie, rechte rug te hebben. Ook lijken de achterhandshoekingen vaak helemaal zoek.

Een dog hoort adel uit te stralen. Het moet een 'adelijke verschijning' in de ring zijn.

Tja, en wat ik zelf echt heel erg vind, zijn het karakter en de gezondheid van de dog welke achteruit hollen. Ik zie steeds meer angstige doggen en dat baart me echt zorgen met een hond van meer dan zestig kilo.
En over de slechte gezondheid van ons ras, zal ik maar niet beginnen in dit topic. :jank:
schumie
Zeer actief
Mijn ras(sen): De bull terrier en Amstaff
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door schumie »

Puur qua uiterlijk bij de bull terrier: Zie ik steeds meer honden met vlekken op het lichaam,dus een brindle met een witte vlek op de rug.Dit mag niet en wordt steeds meer oogluikend toegestaan.
Het steeds grover,dikker en groter worden van de bull terrier, er is dan wel geen maximale schofthoogte bij het ras maar bij vele gaat het atletische er toch wel een beetje af op deze manier.

Bij de amstaf:Het extreem gebruik maken van blauwe reuen.Het ras wat ook steeds groter en grover word.Op shows zie je af en toe geen hond meer die in de standaard past.De oren zijn ook zeker een aandachtspunt,vind het niet relaxed dat vele pups de oren geplakt moeten hebben om zo de gewenste oordracht te krijgen.
En het feit dat er momenteel gewoon veel te veel amstaffs gefokt worden.
Afbeelding
Sylvia
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sylvia »

Tegenwoordig zijn veel Weimaraners aan de grote kant.
Het lijkt of er vergeten wordt dat de Weimaraner ook mee moet kunnen op de jacht en daarvoor de juiste bouw dient te hebben.
We zijn er keer op keer verbaasd van dat Felicia of wordt opgemeten of bij haar wordt gemeld dat ze "klein" is. Ze is echter 2 cm boven de minimale standaard, moeten we dan niet afvragen of de rest in de ring te groot is of aan de grote kant is :roll:
Felicia haar bouw is goed voor het werk, ze is erg snel en ik vraag me af of veel honden die snelheid halen.

Ook vind ik het kwalijk dat er te weinig wordt geselecteerd op de werkeigenschappen. Of beide ouderdieren überhaupt geen jachtcertificaten hebben.
Onze vereniging organiseert voldoende jacht wedstrijden/proeven dus mogelijkheden genoeg om deel te nemen om eens te kijken of de hond natuurlijke aanleg heeft. Maar veelal zijn deze proeven niet eens vol :denken:

Wij geven dus ook de voorkeur aan wat kleinere / minder zwaar gebouwde honden omdat deze toch beter uit de verf komen als het op het werk aankomt, met name het veldwerk.

En tja, gezondheid. Ik denk dat het bij ons ras niet veel anders is dan andere rassen..... De grote prijzen en bekers zijn belangrijker dan de gezondheid van de hond, dus we zwijgen maar over de problemen ......... :roll:
Groetjes Sylvia
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

bij de mechelaar...
ja, je hebt 2 lijnen,
bij de showlijnen, t gemis van karakter, vaak voorkomend angstig gedrag wat dan door de fokkers geweten wordt aan het "rastypische" eenkennige gedrag...alleen ja, eenkennig mag, maar zonder angst en vanuit zelfverzekerdheid...
verder missen de showlijnen in mijn ogen vaak het athletische wat de belg ook moet zijn, ze zijn wat korter in de beweging en daardoor minder snel en wendbaar/flexibel....denk dat dat ook 1 van de redenen is dat je zelfs bij sporten als agility, dogdance etc ook nog veel werklijnen mechels tegen komt tov de showlijnen mechels...

de werklijnen, vaak te grof gefokt (is nu wel een kentering in heb ik het idee, alhoewel er nog wel een groot aantal grove zware reuen gebruikt worden), door het grove het gemis aan flexibiliteit en dat geeft uiteindelijk t zelfde als t fijne en minder athletische bij de showlijnen....niet wendbaar zoals ze zouden moeten zijn....

daarnaast bij de mechel in het algemeen, helaas zie je toch steeds vaker epileptie de kop op steken...alleen wordt daar door de fokkers naar mijn idee nog te geheimzinnig over gedaan (inmiddels van een aantal eigenaren al honden gehoord die door epileptie zijn ingeslapen, maar waar de fokker stelselmatig over zwijgt en gewoon met die lijnen door blijft gaan)
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

MoniqueDM schreef: En dan krijg je natuurlijk te maken met een kwestie van smaak. Veel mensen vinden die witte kleur mooi en daar wordt gehoor aan gegeven door bewust door te gaan met het erin fokken van een witte kleur.
Maar goed, ik snap je vraag, maar helaas kan ik daar geen kant-en-klaar antwoord opgeven. Ik heb in ieder geval altijd goudkleurige Goldens gehad, alleen Megan neigde iets meer naar wat lichter. Ik kan je wel mededelen dat ze er zeker niet minder lief door was :smile: .
Ik hoor/lees inderdaad best weleens dat mensen specifiek een zo licht mogelijke Golden willen, dus daar wordt dan inderdaad gehoor aan gegeven neem ik aan. Hier in het straatbeeld zie je trouwens wel vrijwel alleen maar hele lichte Goldens, dus heel veel mensen storen zich er niet aan en/of vinden het heel erg mooi juist lijkt mij dan :mrgreen: :wink:
Mij maakt het overigens niet zoveel uit. Dat hele hele hele lichte snap ik niet helemaal gezien de naam Golden, maar als Vera heel licht was geweest was ze me even lief :pffff: :wink:
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Bij "mijn" ras, de Laekense Herder:
De oorgrootte en in sommige gevallen de stand ervan. Veel Laekense hebben (net als veel werklijn-Mechelaars) erg grote oren, bij sommigen laat de stand ook te wensen over.
De hoekingen, zowel vóór als achter. In sommige lijnen komen heel veel honden voor die zeer steile hoekingen hebben, ik heb een poos terug een aantal honden gezien waarbij de achterpoten wel op poten van een Akita of iets dergelijks leken, zó steil. Dat hoort bij de Belg helemaal niet.
Karakter, er mag in mijn ogen nóg meer gelet gaan worden op selectie van ouderdieren (mede) op basis van goede karakters. Ik zie helaas nog wel eens dat dat deel vergeten wordt bij de selectie, omdat het uiterlijk als nummer 1 gezien wordt en het karakter dan wat weggemoffeld wordt.
Fokken met honden met ED over meerdere generaties. Helaas gebeurt dit, ik begrijp dat echt totaal niet.
Maria
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maria »

bij tibetaanse spaniel vind ik storend niet sluitende bekken (tanden laten zien), te lage honden, opgetrokken rugbelijning of degene die teveel invloeden van pekingesen laten zien (te laag, te veel vacht en grof in het hoofd en rollend gangwerk).

bij de lhasa's geen kin tonen, geen nek of geen body (krijg je van die sprieterig stelterige hondjes)

gr Maria
Cocochanel

Ongelezen bericht door Cocochanel »

Scooby schreef:Bij de duitse dog vind ik de vele afhangende kruizen en de hellende bekkens die je veel ziet vreselijk. Een dog hoort een mooie, rechte rug te hebben. Ook lijken de achterhandshoekingen vaak helemaal zoek.

Een dog hoort adel uit te stralen. Het moet een 'adelijke verschijning' in de ring zijn.

Tja, en wat ik zelf echt heel erg vind, zijn het karakter en de gezondheid van de dog welke achteruit hollen. Ik zie steeds meer angstige doggen en dat baart me echt zorgen met een hond van meer dan zestig kilo.
En over de slechte gezondheid van ons ras, zal ik maar niet beginnen in dit topic. :jank:
-Gelukkig heb je het niet over de mijne... :wink:
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

LongFields schreef:Bij "mijn" ras, de Laekense Herder:
De oorgrootte en in sommige gevallen de stand ervan. Veel Laekense hebben (net als veel werklijn-Mechelaars) erg grote oren, bij sommigen laat de stand ook te wensen over.
De hoekingen, zowel vóór als achter. In sommige lijnen komen heel veel honden voor die zeer steile hoekingen hebben, ik heb een poos terug een aantal honden gezien waarbij de achterpoten wel op poten van een Akita of iets dergelijks leken, zó steil. Dat hoort bij de Belg helemaal niet.Karakter, er mag in mijn ogen nóg meer gelet gaan worden op selectie van ouderdieren (mede) op basis van goede karakters. Ik zie helaas nog wel eens dat dat deel vergeten wordt bij de selectie, omdat het uiterlijk als nummer 1 gezien wordt en het karakter dan wat weggemoffeld wordt.
Fokken met honden met ED over meerdere generaties. Helaas gebeurt dit, ik begrijp dat echt totaal niet.
die steile hoekingen zie je bij de mechel helaas ook van tijd tot tijd (en vooral veel bij showlijnen, maar naar mijn idee ook steeds meer bij werklijnen) terugkomen...
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

estelle schreef:Ook geen fokker maar wat mij het meeste stoort binnen de duitseherder is het karakter wat steeds meer angstige herders laat zien. Herders die totaal geen moed meer bezitten, geen wil om te werken etc.
Tegenwoordig is het uiterlijk vaak veel en veel belangrijker dan of ze qua werk nog wat kunnen.
De duitseherder moet toch een allround hond zijn.

Verder natuurlijk de HD problemen. In de toekomst wil ik dolgraag duitseherders blijven houden maar omdat er zoveel HD voorkomt neig ik nu toch naar een mechelaar of een totaal ander ras.
:eek: :eek: :eek:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Gaia schreef:Van de DH vind ik het ontzettend jammer dat sommige honden overhoekt zijn en dat het karakter zo achteruit holt. Verder vind ik een groot aandachtspunt dat de werklijn en kyno lijn zo ontzettend van elkaar verschillen.
Het mooie aan de DH is de uitstraling en de diversiteit van inzet. Ze kunnen voor heel verschillende doeleinden gebruikt worden en zijn heel erg intelligent.
ik vind dat geen nadeel eigenlijk....
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

renee-uk schreef:bij de dh's wou ik dat ze eens echt aan de slag gingen met de hd en niet zo halfslachtig als ze nu doen. Wel hd in de lijn maar een hond hd vrij of met een hd waarde die nog toegelaten wordt dan wordt ie toch vrolijk ingezet voor de (keur)fok.
Dat dat niet werkt wordt nog steeds bewezen door de grote hoeveelheid dh's met slechte heupen.

Ook mogen ze van mij de grens tussen kynologisch gefokte honden en werkhonden verkleinen of vergroten.
Maak een echte scheiding tussen beide of kom nader tot elkaar.
Wat er nu rondloopt en wat in de toekomst zeker nog erger gaat worden zijn honden die aan beide kanten tekort komen. De werkhond aan uiterlijk en de kyno aan werklust.
Ik vind het eeuwig zonde van mijn ras dat het verliest aan karakter doordat er zoveel belang gehecht wordt aan het uiterlijk en aan de andere kant dat het behoud van het karakter ten koste gaat van het uiterlijk.
Dr moet toch een middenweg zijn dunkt me, die is er jarenlang geweest waarom kan die nou dan niet terug gevonden worden??
waarom moet die er zijn dan? Bij de mechelaars is die scheiding ook heel duidelijk en daar hoor je er nooit iemand over :wink:
Mensen zijn tevreden met het type hond dat ze zoeken, de africhters met een karakterhond en de showers met hun mooie hond :ok: (waar trouwens de smaken over verschillen want ik vind de werktypes veel mooier qua bouw en uiterlijk)
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:Volgens mij moet dat bij de Mechelaars toch best kunnen samengaan.
Het lijkt mij als africhter ook wel prettig om naar een móóie rastypische hond te kijken.
Deze hond kan het allebei ;-)
Hij is Clubwinnaar én werkt ook.
Afbeelding

Afbeelding

http://www.thebestof.szm.sk/bo_english.htm
kijk naar zn examen uitslagen... IPO 3 (80, 87, 76) daar wil ik geen pups van :N: en dat is alleen maar een examentje... ik denk dat deze hond op een wedstrijd geen punt overhoudt....
Vind het ook geen mooie hond overigens....
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:Hoofdjes dan ;-)
Vergelijk deze twee hoofden. Dat werkhoofd is toch een stuk lomper dan het showhoofd. Ik kan me best voorstellen dat als je alleen maar werkt het je geen za'k interesseert, maar ik zou me als fokker toch uitgedaagd voelen pups te fokken die kunnen werken én er mooi uitzien.
Afbeelding
Afbeelding
ja ik vind dat iele hoofd helemaal niks... het is van oorsprong een werkhond dus dat moet hij ook uitstralen...
dit vond ik altijd een geweldig mooie hond....

Rico van Fort Oranje

Afbeelding

die mechel van jou heeft een tervuerenkop :wink:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
malinois schreef:
die mechel van jou heeft een tervuerenkop :wink:
*kuch* :mrgreen:
Moeten niet alle Belgen in feite hetzelfde hoofd hebben muv beharing?
maar ook dat is er niet...
kijk naar de 'werktervuerens' ....

Afbeelding

http://www.vanhetborufseveld.nl/fotos_tasunka.html

Ik blijf erbij dat schoonheid en werk niet samengaat... maar niet alle werkhonden zijn enorm fors... kijk naar mijn jonge hond... is maar 58 cm hoog en dus niet fors...

Afbeelding
Afbeelding
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Nanna schreef:Ik kan me best voorstellen dat als je alleen maar werkt het je geen zák interesseert, maar ik zou me als fokker toch uitgedaagd voelen pups te fokken die kunnen werken én er mooi uitzien.
Maar in de praktijk komt het er toch op neer dat je de prioriteit aan het een of het ander geeft. Als ik moet kiezen tussen een werkhond met een wat grovere kop, iets te grote oren maar een zeer moedig karakter en de juiste drive en een hond met een perfecter exterieur volgens de keurmeesters maar mindere werkeigenschappen, dan ga ik toch voor die werkhond. Je komt er maar heel weinig tegen die en dat mooie exterieur en die werkdrive/moed hebben, als je ze al ziet. Dus dan is het exterieur alleen doorslaggevend in het theoretische geval dat twee fokkandidaten verder precies gelijkwaardig zijn (en wat is die kans?). Bovendien zullen veel pupkopers die in de africhting actief zijn, niet veel interesse hebben in het uiterlijk en showkwalificaties, dus dan is er ook weer weinig kans dat honden uit pogingen om het mooie exterieur te combineren met goede werkcapaciteiten in het werkcircuit terecht komen.
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

Nanna schreef:Hoofdjes dan ;-)
Vergelijk deze twee hoofden. Dat werkhoofd is toch een stuk lomper dan het showhoofd. Ik kan me best voorstellen dat als je alleen maar werkt het je geen zák interesseert, maar ik zou me als fokker toch uitgedaagd voelen pups te fokken die kunnen werken én er mooi uitzien.
Afbeelding
Afbeelding
Ik ben geen mechel mens maar ik vind dat werkhoofd veul mooier als het showhoofd. Die werkhond straalt kracht uit, de shower vind ik alleen maar iel.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

dit straalt toch veel meer uit :pffff:

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Ellen.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador en Heidewachtel

Ongelezen bericht door Ellen. »

malinois schreef:dit straalt toch veel meer uit :pffff:

Afbeelding

Afbeelding
Die bovenste is net een Welsh Corgi me die oren van m ...
Vind die 2e hond dan wel weer mooi..
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Tsja, het showhonden en werkhonden gebeuren. Ik vind wel dat het in bepaalde gevallen erg uit elkaar is gegaan hoor.

Kijk nou naar een pure werklijn Aussie:
Afbeelding

En een showhond:
Afbeelding

Die onderste zie ik het bovenste in de verste verte niet doen. En mooi vind ik het ook niet :pffff:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Nanna schreef:
Inge O schreef:
daarin zijn we elkaars tegenpool :mrgreen: .
Sterker nog, ik ben mijn eigen tegenpool :smile:
Ik durfde het niet op te schrijven :smile: Bedankt :wink:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Ellen. schreef:

Afbeelding

Afbeelding
da's dezelfde hond (die bovenste) als die op die pakwerkfoto :wink:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

ik ben daar wel benieuwd naar bij de werkrassen de verschillen tussen show en werklijn... misschien een idee om een topic ervoor te openen? :idea:
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Even een foto van het CAC en RCAC bij de Mechelaar reuen dit jaar op de Clubmatch:

http://www.nvbh.eu/gallery2/main.php?g2 ... c57aa7e597
Toch weer een ander koptype dan die hierboven als showhond geplaatst zijn vind ik. Ik snap wel dat een werkhonden-liefhebber bij het plaatsen van een foto van een showhond graag het extreme in showhond-koptype uitzoekt, maar dat is dus echt niet de standaard.
Wat ik alleen maar even wilde zeggen, is dat er vele tinten grijs tussen zwart en wit zitten. :wink:
Sylvia
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sylvia »

malinois schreef:ik ben daar wel benieuwd naar bij de werkrassen de verschillen tussen show en werklijn... misschien een idee om een topic ervoor te openen? :idea:
Ik zal vanavond ook eens wat oude foto's scannen uit boeken.
En eens kijken welk type (werk of show) er dichter bij het oude type liggen :wink:
Groetjes Sylvia
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

En ik ben dan weer een sucker voor uitstraling en rastype net als Nanna. Ik vind dat "tervuerenhoofd" ook mooier dan de diversiteit in werkhondenhoofden. Wat laten we wel wezen, het is absoluut niet zo dat de werkhonden allemaal mooie hoofden hebben. Ze hebben vooral allemaal verschillende hoofden. De ene heeft piepkleine oren en een andere weer gigantische oren.

Ik vind dit een mooie mechelaar. Geel, met zwart masker en kleinere oren. De wat kortere rug en in mijn ogen een uitstraling die prima is. Wel wat stijl in de hakken of hij staat toevallig zo.

Afbeelding

Deze werkhond vind ik net zo ontypisch als een boerenfox die een Jack Russel zou moeten voorstellen. :mrgreen:

Afbeelding

Ik vind ook dat de karakters naar twee kanten doorslaan. Ik vind een puur op werk gefokte hond ook een exces voor het ras. Een showhond die angstig is en schrikkerig van basiskarakter is in mijn ogen net zo ontypisch als een hond die geen angst kent en zo hard is dat er stroom en pinnenbanden op moeten worden gezet om ze onder controle te krijgen. Alsof ze dat vroeger hadden toen ze nog met die honden werkten op de oorspronkelijke manier :wink: In mijn ogen zijn de werkhonden dus doorgeslagen in moed en hardheid en de showhonden in zachtheid en angstigheid.

IPO is hartstikke leuk. Ik wilde het gaan doen met Eva en misschien ga ik het nog wel doen. Alleen ik wil dat wel doen op een normale manier. Geen pinnenband voor Eva dus. Geen opmerkingen daarover en geen gepraat over honden die met geweld op hun plaats gezet dienen te worden. Als dat nodig is dan worden appels met peren vergeleken. Nooit zal een werkhond op show scoren en nooit zal een showhond op werk scoren als ze moeten concurreren met honden die geen pijn en angst kennen en die met stroom en banden op hun plaats gehouden worden. Ik kan met Eva nooit punten halen als er al vanuit wordt gegaan dat de honden die de punten kunnen halen de stalen honden zijn waar zo lang naartoe gefokt is. De honden die niet plaatsbaar zijn in gezinnen en bij mensen die een hond willen om een beetje hondensport mee te doen. Vroeger was de mechelaar absoluut geschikt voor een actief gezin. Dat zijn de werkhonden nu niet meer.

Eva is dan wel geen mechelaar maar in feite wel een mechelaar met ruw haar. Ze is veel zachter dan werkhonden denk ik want ik heb geen hulpmiddelen nodig en ze luistert perfect. Wel heeft ze heel veel buitdrift maar ze is absoluut niet dominant. Ze kent haar plaats, heeft geen fysieke correcties nodig en tot nu toe eist ze niet van ons dat we met haar op sport gaan. Ze kan ook zelf thuis spelen en oefenen en vindt dat prima. Ze is niet angstig maar wel eenkennig. Ze is niet eenkennig in de zin dat ze negeert. Ze kijkt en beslist dan ter plekke wat ze accepteert van de situatie. Ze rent nooit ergens voor weg maar is wel voorzichtig met onderzoeken. Ik denk dat ze ergens tussen een echte showhond en een werkhond inschommelt. Gelukkig is ze prachtig en ik ben ook heel blij dat ze zo graag leert en werkt voor ons. Maar ik ben daarnaast toch ook heel blij dat ze niet uitgegroeid is tot een hond met hyperactief gedrag die heel erg veel eisen stelt en nooit genoeg heeft. Gelukkig kan ze in huis lekker rustig doen en kan ze tegenwoordig best al heel goed met bezoek. Lekker gemiddeld lijkt me ideaal. Met haar kan ik absoluut in het IPO circuit mijn punten niet halen in wedstrijden, alleen al omdat ik verwezen werd naar de harde groep omdat Eva een harde opvoeding nodig zou hebben. Ik kan dus hier geen training volgen die mij laat doen wat ik wil. Ik wil uitleg van wat ze moet kunnen en tips over hoe ik haar dat kan leren en verder maak ik zelf beslissingen over welke banden ze om heeft en waarvoor en hoe ik corrigeer. Ik ben dus weggegaan en ze krijgt nu een hele zachte opvoeding en luistert domweg beter dan we ooit hadden kunnen wensen. Ze kan speuren, apporteren, oefeningen uitvoeren en overal loslopen omdat ze altijd komt als we roepen. Wat wil je nog meer? :ok: Ik vind haar karakter dus prima voor het ras :pffff:
Laatst gewijzigd door laeken op 08 aug 2008 13:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

malinois schreef:
Ellen. schreef:

Afbeelding

Afbeelding
da's dezelfde hond (die bovenste) als die op die pakwerkfoto :wink:
Ik vind de bovenste hond teveel lip hebben en te grote oren. Zal me niets verbazen als hij uit de X fok komt waar doggenbloed in zit en dus vind ik hem niet rastypisch. :mrgreen: De tweede hond gaat wel maar die heeft een heel ontypische kleur. Geen goed masker en veel teveel zwart als je het mij vraagt. Niet erg, maar nou ook niet meteen een typische mechel voor mij. :wink: De tweede hond heeft gewoon overduidelijk witte aftekening. Iets dat in die mate nooit voorgekomen is bij Belgische herders. :19:
Afbeelding
Ellen.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador en Heidewachtel

Ongelezen bericht door Ellen. »

Ben het met je eens!.. Witte aftekening is ook een 'fout' bij MH toch..
laeken
Zeer actief

Inge O schreef:
MARC_S schreef: De tweede hond heeft gewoon overduidelijk witte aftekening. Iets dat in die mate nooit voorgekomen is bij Belgische herders. :19:
dat zou me wel heel sterk verbazen. het is bij deze hond alleen wel heel erg duidelijk omdat hij zo donker is - op blond valt wit veel minder op.

als ik me niet vergis heb ik het ook al bij verschillende puppen van suzanne gezien.
Bij allemaal om precies te zijn. Maar die aftekening valt onder genetisch effen. Ik vraag me sterk af of deze grote borstvlek onder genetisch effen valt. De witte aftekening bij de pups van Suzanne en bij heel veel Belgische herders verkleurd deels. Eva had allemaal witte tenen met roze nagels en deels zijn die tenen nu zwart en de nagels kleuren ook deels door naar zwart. Enkele kussens zijn al van roze met een witte nagel naar zwart met een zwarte nagel gegaan. Dat is dus ander wit. De witte huid op de kin is ook weggetrokken naar zwart op een erwtgrote punt na. De haren zijn nu nog wit maar ik moet me sterk vergissen als deze niet net als bij pa op den duur ook donker worden. :wink:

Ik denk niet dat de mechelaar op de foto genetisch gezien als effen vererft zoals de laekense herders die heel vaak wat wit hebben wel doen :wink: Je kan dus niet Eva met de witte tenen kruisen aan een getekende hond en dan uitgaan van aftekening x aftekening. Het zal vererven als effen x een getekende hond.
Afbeelding
Frenkie
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Frenkie »

Ik vind dat een hovawart niet te fijntjes gebouwd moet zijn en dat je duidelijk het verschil moet kunnen zien tussen een reu en een teef qua bouw. Ikzelf hou gewoon meer van de wat robuuster gebouwde hovawart :mrgreen: , maar het moet niet TE zijn.
Groetjes Martine, Timo, Wieke en Frenkie
Afbeelding Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”