Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

" Pedigree dogs exposed" 19aug2008 BBC 1 22:00

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

truusje schreef:Omdat deze docu de indruk gaf dat het fenomeen rashond totaal verziekt is......mn die directeur van de RSPCA vond ik nogal cru met zijn uitspraken.
Maar het fenomeen rashond *is* verziekt. De gewone mensen roepen het al jaren: een stamboom leg je in de kast en dan nog kan je een hond hebben met allerlei kwaaltjes. DA's roepen het nog steeds "een leuke kruising is vaak gezonder". Wat is het gevolg: een run op 'goedkope' rashonden uit het oostblok en een immer populair blijvende thuisgelegenheidsfok. :roll:
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Rosita Compagner schreef: Recent nog een dierendokter die z'n mond zo'n beetje voorbij praatte door te zeggen dat hij dankzij die rashonden zo'n leuk inkomen had.
De gemiddelde DA in Nederland vangt iets van 1,5 keer modaal, dus dat leuke inkomen valt nog een beetje tegen helaas. Maar de rest van de opmerking klopt als een bus natuurlijk. Boxers met hun steeds terugkerende tumoren, duitse herders met alle denkbare problemen, duitse doggen die maar vijf jaar leven maar wel steeds weer op bezoek komen om uiteenlopende redenen... ze dragen allemaal bij aan het financieel welzijn van de dierenkliniek.
De hoofdprijs gaat uiteraard naar de Engelse bulldog, het enige ras waarbij de geldstroom al op gang komt voor de teef zelfs maar gedekt is. En die stroom droogt tijdens het leven van de hond nooit meer op :cheer:

Diep, dieptriest natuurlijk :roll:

Kees
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Casey schreef:
De gemiddelde DA in Nederland vangt iets van 1,5 keer modaal, dus dat leuke inkomen valt nog een beetje tegen helaas.

Kees

't Is ietwat of topic maar is bovenstaande te staven met cijfers? Ik hoor dat wel vaker langskomen maar als ik de auto's, huizen en vakanties bekijk dan verdienen ze toch wat meer dan ik óf ze gaan onder zeer zware schulden gebukt om voorgaande allemaal te betalen.
MonaToetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boston Terriërs,Engelse Springer Spaniëls & Whippet
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door MonaToetje »

Frenk schreef:
truusje schreef: Mijn ervaring met de echte fanatieke showfokkers is dat ze echt ver gaan om te kunnen winnen. En keurmeesters kennen hun pappenheimers echt wel :roll:

?
Hoeveel echte fanatieke showfokkers ken jij? En wat doen zij??

Er zullen er vast zijn die over lijken gaan , maar niet elke fanatieke showfokker doet er alles voor om maar te kunnen winnen.. :19:
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
~ Vaarwel, mijn mooie meisje! Je bent voor altijd in ons hart! ~
(met dank aan Desi)
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Hanneke2 schreef:
truusje schreef:Omdat deze docu de indruk gaf dat het fenomeen rashond totaal verziekt is......mn die directeur van de RSPCA vond ik nogal cru met zijn uitspraken.
Maar het fenomeen rashond *is* verziekt. De gewone mensen roepen het al jaren: een stamboom leg je in de kast en dan nog kan je een hond hebben met allerlei kwaaltjes. DA's roepen het nog steeds "een leuke kruising is vaak gezonder". Wat is het gevolg: een run op 'goedkope' rashonden uit het oostblok en een immer populair blijvende thuisgelegenheidsfok. :roll:
Mijn moeder (om de in dit topic voorbij gekomen redenen gedesillusioneerd ex-lab-fokker) heeft een kruising geadopteerd uit Spanje, geen podenco, maar iets met iig herder en windhond ofzo (zal eens goede foto's maken). Sindsdien roept ze steeds: "dat zijn de enige honden die ik nog wil. Ze zijn gezond, ze zijn geestelijk normaal, ze zijn sociaal sterk en ze zijn mooi." :wink:
Afbeelding
MonaToetje
Zeer actief
Contacteer:

Rosita Compagner schreef:
Nanna schreef:
Helemaal echt waar. Da's de reden waarom ik gestopt ben met dat ras te fokken. Ik had echt het gevoel een soort don quichot te zijn.
De Westie kwam in de docu ook nog langs, als zijnde "riddled with allergies". Nou maar hopen dat die nederlandse fokkers ook gekeken hebben. :wink:
Ja, maar da's in Engeland........ da's heel anders hoor. Aldus die fokkers met het hart op de goede plaats.
Tell me about it! :roll: ik heb de docu ook op verschillende amerikaanse BT sites geplaatst. De meeste reacties zijn : Lees die novel , dat geeft je een inzicht over hoe ze in engeland denken " of " Het komt doordat het zo moeilijk is om een hond in Engeland te importeren " ( met een waslijst aan eisen erbij " Maar neeeee , zo zijn ze niet in Amerika..alleen de puppymills zijn zo. :jank:

Alsof ze daar geen kleine geenpolen hebben , daar alle fokkers verantwoord bezig zijn en niet vaak dezelfde dekreuen gebruiken...
(met dank aan Desi)
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Frenk schreef:
Mijn moeder (om de in dit topic voorbij gekomen redenen gedesillusioneerd ex-lab-fokker) heeft een kruising geadopteerd uit Spanje, geen podenco, maar iets met iig herder en windhond ofzo (zal eens goede foto's maken). Sindsdien roept ze steeds: "dat zijn de enige honden die ik nog wil. Ze zijn gezond, ze zijn geestelijk normaal, ze zijn sociaal sterk en ze zijn mooi." :wink:
En denkt ze zelf dat dat altijd opgaat ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Frenk
Zeer actief

MonaToetje schreef:
Frenk schreef: Mijn ervaring met de echte fanatieke showfokkers is dat ze echt ver gaan om te kunnen winnen. En keurmeesters kennen hun pappenheimers echt wel :roll:

Er zullen er vast zijn die over lijken gaan , maar niet elke fanatieke showfokker doet er alles voor om maar te kunnen winnen.. :19:
Ik ben een paar jaar lang regelmatig met een bevriend stel fokkers mee gegaan. Sowieso hadden zij bijna elk weekend wel show. Daarnaast was mijn eigen moeder een labradorfokster (zeker niet showfanatiek btw, wel gedesillusioneerd inmiddels). Wat ik daar met eigen ogen zag en de verhalen die ik van hen en van hun vrienden heb gehoord doen je de haren ten berge rijzen. En dat waren mensen uit allerlei verschillende rassen en rasgroepen :ok: Ik ben daar ook een hoop gezelligheidsshowfokkers tegen gekomen, maar ik ben eerlijk gezegd nog geen "fanatieke" showfokker tegengekomen die niet heel ver ging. En dan heb ik het niet alleen over fout fokken, maar ook over de hond van de concurrent af leiden door stukjes knakworst te laten vallen op het juiste moment, truukjes met oren, tanden, neuzen, ballen die ik niet allemaal meer kan reproduceren, speciale kleurverbeteraars die niet afgaven aan de handen van de KM. Oh ja en dan heb ik het nog niet over de interne politiek die er nog gespeeld moet worden met RV-voorzitters, KM's en collega-fokkers. :ok: In z'n algemeenheid heerste er van wat ik heb meegemaakt een cut-throat mentaliteit onder de echte fanatieke topfokkers. Die gunden elkaar het licht in de ogen niet. Altijd bezig met spelletjes, roddelen, machtsblokjes vormen. En ja, er geen been in zien om met ongezonde, misvormde of karakterologisch foute honden te winnen en te fokken :19:
Afbeelding
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

Jacksel schreef:Zucht, ik ben op het Markiesjesforum ook een topic hierover begonnen. Komen er reacties als: ik ben blij dat de vereniging het hele fokbeleid bepaalt, daar kan je tenminste vertrouwen in hebben. En ik ben het ermee eens dat het beleid van de vereniging redelijk oké lijkt te zijn (op een raar geval na die niet aan mij is om te benoemen, maar waar ik wel vanaf weet). Maar juist dit gedrag (we vertrouwen gewoon op de vereniging) zorgt naar mijn mening voor dit soort dingen. Ik ben nu apart, omdat ik wel kritisch ernaar kijk, dat ik bezorgd word als ik bij verder terug in de voorouders kijken erg vaak dezelfde naam tegenkom (in dezelfde generatie zeg maar, dit is 8 a 9 generaties terug)... Natuurlijk heb je dat in een terugfokprogramma, maar ga nou niet zeggen dat het niet de kans op genetische problemen vergroot...
Gooi dit bij elke willekeurige rasvereniging op tafel en men zal roepen dat het goddank níet over hun ras gaat. Want ZIJ doen het wel zo goed :roll: De hypocrieten.
Frenk
Zeer actief

sirene schreef:
Frenk schreef:
En denkt ze zelf dat dat altijd opgaat ?
Wat denk je nou :roll:
Afbeelding
Mit
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Mit »

Nou ik heb het gezien. Ik ben een watje met beelden van lijdende hondjes dus moest hard slikken.
Verder wisten we natuurlijk al wel dat het met sommige rassen treurig gesteld was. Alleen bijvoorbeeld van de Ridgeback wist ik ook niet dat de ridge een vorm is van spina bifida.

Verder had ik geen idee van de erbarmelijke gezondheid van de Cavalier eigenlijk :N:

Maar ook ik vond het wel eenzijdig. Tuurlijk willen ze een docu maken die de ogen opent, en daar zijn ze denk ik wel in geslaagd.
Alleen zijn ze voorbij gegaan aan het feit dat er ook zat fokkers zijn die geen schoonheidsfoutjes in laten slapen, die wel strijden voor de gezondheid van hun ras e.d.
En dat weten wij, maar weten Jan en Truus uit Klazienaveen dat ook? Dat denk ik dus niet en dan schets je weer een verwrongen beeld van de rashonden/fokkers/verenigingen.

Verder werden de kruisingen toch nog even gepromoot (gezonder, leven langer e.d.) en dat kan voor sommigen weer een vrijbrief zijn om lekker te gaan kruisen.
Afbeelding
Es
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Es »

Over verantwoording van een RV: Als het goed is voeren zij het beleid uit wat de leden willen. Als deze zich niet laten horen, wat dan?
Op elke wandeling is
Er eentje die ik mis.....
MonaToetje
Zeer actief
Contacteer:

Frenk schreef:
MonaToetje schreef:
Frenk schreef: Mijn ervaring met de echte fanatieke showfokkers is dat ze echt ver gaan om te kunnen winnen. En keurmeesters kennen hun pappenheimers echt wel :roll:

Ik ben een paar jaar lang regelmatig met een bevriend stel fokkers mee gegaan. Sowieso hadden zij bijna elk weekend wel show. Daarnaast was mijn eigen moeder een labradorfokster (zeker niet showfanatiek btw, wel gedesillusioneerd inmiddels). Wat ik daar met eigen ogen zag en de verhalen die ik van hen en van hun vrienden heb gehoord doen je de haren ten berge rijzen. En dat waren mensen uit allerlei verschillende rassen en rasgroepen :ok: Ik ben daar ook een hoop gezelligheidsshowfokkers tegen gekomen, maar ik ben eerlijk gezegd nog geen "fanatieke" showfokker tegengekomen die niet heel ver ging. En dan heb ik het niet alleen over fout fokken, maar ook over de hond van de concurrent af leiden door stukjes knakworst te laten vallen op het juiste moment, truukjes met oren, tanden, neuzen, ballen die ik niet allemaal meer kan reproduceren, speciale kleurverbeteraars die niet afgaven aan de handen van de KM. Oh ja en dan heb ik het nog niet over de interne politiek die er nog gespeeld moet worden met RV-voorzitters, KM's en collega-fokkers. :ok: In z'n algemeenheid heerste er van wat ik heb meegemaakt een cut-throat mentaliteit onder de echte fanatieke topfokkers. Die gunden elkaar het licht in de ogen niet. Altijd bezig met spelletjes, roddelen, machtsblokjes vormen. En ja, er geen been in zien om met ongezonde, misvormde of karakterologisch foute honden te winnen en te fokken :19:
Grappig dat je dit zegt. :mrgreen: Want wat jij en je bevriende fokkers deden valt ook onder roddelen ... :mrgreen:
(met dank aan Desi)
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

Jinx schreef:Verder werden de kruisingen toch nog even gepromoot (gezonder, leven langer e.d.) en dat kan voor sommigen weer een vrijbrief zijn om lekker te gaan kruisen.
Da's toch de enige wens van de gemiddelde hondenbezitter? Als het dan nog 'ergens' op lijkt ook dan is dat mooi meegenomen.
Mit
Zeer actief

Jinx schreef:Verder werden de kruisingen toch nog even gepromoot (gezonder, leven langer e.d.) en dat kan voor sommigen weer een vrijbrief zijn om lekker te gaan kruisen.
Da's toch de enige wens van de gemiddelde hondenbezitter? Als het dan nog 'ergens' op lijkt ook dan is dat mooi meegenomen.
Klopt, tuurlijk wil je dat. Maar ze hebben de docu denk ik gemaakt als een mini mini stapje in de richting van het beter fokken van de erkende rassen, en niet als vrijbrief voor iedereen om maar lukraak te gaan kruisen.

Wat ik me trouwens wel afvroeg: Ik heb zelf een relatief onbekend ras, maar wel met allerlei kenmerken van andere rassen. Korte neus, plooitjes daarboven, en hetzelfde kleine koppie als de Cavalier.
Toch is het ras relatief gezond, de enige echte erfelijke afwijking die erin zit is PL. Komt dat dan omdat het ras onbekend is, het bestand klein en er weinig mee gefokt wordt dat ze ondanks alle rariteiten toch nog gezond zijn? Of wordt er gewoon beter geselecteerd oid?
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

MonaToetje schreef:
Altijd bezig met spelletjes, roddelen, machtsblokjes vormen. En ja, er geen been in zien om met ongezonde, misvormde of karakterologisch foute honden te winnen en te fokken :19:
Grappig dat je dit zegt. :mrgreen: Want wat jij en je bevriende fokkers deden valt ook onder roddelen ... :mrgreen:
Mijn meeste informatie heb ik verkregen door mijn oren te spitsen, mijn mond te houden en mijn ogen goed open te houden :wink: Maar goed, als jij de definitie van roddelen zo wilt leggen, ja dan was het roddelen :19:
Afbeelding
Gittje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gittje »

balls & bones schreef::N: inderdaad nogal eenzijdig want het kan niet anders dan dat er ook een heleboel verantwoordelijke fokkers zijn ander was de levensverwachting van honden in het algemeen nog maar 5 jaar ofzo.
Je zou nog verschieten hoe slecht het gesteld is met sommige rashonden.

Onze DA vertelde ons dat de gemiddelde levensduur van een Berner Sennenhond wereldwijd op 4 jaar wordt geschat. Zelf weten wij van 2 kennissen die hun "boomhond" beiden op ongeveer 3-jarige leeftijd verloren zijn.

De Engelse bulldog moet niet onderdoen wat dat betreft, net zo min als de Franse bulldog.

Vermoedelijk zijn er wel nog een aantal rassen die, in tegenstelling tot vroeger, eerder een verkorte levensduur kennen :boos:
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

Jinx schreef: Verder werden de kruisingen toch nog even gepromoot (gezonder, leven langer e.d.) en dat kan voor sommigen weer een vrijbrief zijn om lekker te gaan kruisen.
Hoera :cheer:
Geef mij maar een kruising :cheer:
Gittje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gittje »

Ennath schreef:
Jinx schreef: Verder werden de kruisingen toch nog even gepromoot (gezonder, leven langer e.d.) en dat kan voor sommigen weer een vrijbrief zijn om lekker te gaan kruisen.
Hoera :cheer:
Volledig mee eens :ok:
Mit
Zeer actief

Kruising uit een asiel is prima hoor. Maar dit mag toch geen startschot zijn om maar onder de mantel van: gezonder/langere levensduur gedachteloos honden op elkaar te zetten?
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

Jinx schreef:
[
Wat ik me trouwens wel afvroeg: Ik heb zelf een relatief onbekend ras, maar wel met allerlei kenmerken van andere rassen. Korte neus, plooitjes daarboven, en hetzelfde kleine koppie als de Cavalier.
Toch is het ras relatief gezond, de enige echte erfelijke afwijking die erin zit is PL. Komt dat dan omdat het ras onbekend is, het bestand klein en er weinig mee gefokt wordt dat ze ondanks alle rariteiten toch nog gezond zijn? Of wordt er gewoon beter geselecteerd oid?
Nee, onbekend dus de rottigheid komt niet zo boven drijven nog. Hoe groot zijn de nesten en hoe worden die geboren?
Qal
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo & Welsh

Ongelezen bericht door Qal »

Ennath schreef: Hoera :cheer:
Er zijn twee soorten gezondheid, geestelijk en lichamelijk en vanuit die laatste zou je dit inderdaad zeggen (net zo kort door de bocht als de rashondenfokkers) maar ik moet er toch niet aan denken dat er lukraak argentijnen met andere molosserrassen gekruist gaan worden. :N: Natuurlijk is er de kans dat ze langer meegaan maar wat als er echt niet meer op rastypische eigenschappen gelet wordt? :19:
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

Jinx schreef:Kruising uit een asiel is prima hoor. Maar dit mag toch geen startschot zijn om maar onder de mantel van: gezonder/langere levensduur gedachteloos honden op elkaar te zetten?
Zolang die honden niet aan elkaar verwant zijn is dat toch geen probleem?
Mit
Zeer actief

Jinx schreef:
[
Nee, onbekend dus de rottigheid komt niet zo boven drijven nog. Hoe groot zijn de nesten en hoe worden die geboren?
Dat dacht ik dus inderdaad al. Nesten 2 a 3 pups (heeeeeel soms een enorme uitschieter naar 5) en worden via natuurlijke weg geboren.
In NL is het bestand klein, 5 fokkers waarvan zo heel af en toe een nestje. In Duitsland is een iets groter bestand, Zweden ook en Engeland ook. Verder zijn ze in Amerika wel vrij populair, maar die 2 bestanden mengen bij mijn weten amper met elkaar.
Afbeelding
Mit
Zeer actief

Jinx schreef:Kruising uit een asiel is prima hoor. Maar dit mag toch geen startschot zijn om maar onder de mantel van: gezonder/langere levensduur gedachteloos honden op elkaar te zetten?
Zolang die honden niet aan elkaar verwant zijn is dat toch geen probleem?
De pups zullen er niet minder om zijn hoor, maar dan krijg je alsnog weer een enorm hondenbestand en mensen die het achter elkaar doen voor veel geld. Hetzelfde wat we nu zo graag willen verbannen.

Ik weet dat het niet haalbaar is maar de enige juiste stap in deze zou zijn vanuit de RV's de fokkers aan hun verstand peuteren dat het zo niet goed gaat.
Afbeelding
Tring
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tring »

Ik wil niemand voor het hoofd stoten hoor, maar kruizingen worden geboren uit raszuivere hondjes. Dus laten we even zeggen dat ALLE rashondjes ongezond zijn, wat denk je dat die kruizing dan zal zijn? Die krijgt ook de genen van pa en ma mee hoor. Ook de slechte. :wink:
xx Marr en Keeff
Afbeelding
Qal
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo & Welsh

Ongelezen bericht door Qal »

Tring schreef:Ik wil niemand voor het hoofd stoten hoor, maar kruizingen worden geboren uit raszuivere hondjes. Dus laten we even zeggen dat ALLE rashondjes ongezond zijn, wat denk je dat die kruizing dan zal zijn? Die krijgt ook de genen van pa en ma mee hoor. Ook de slechte. :wink:
Waarheid als een koe en vervolgens zit je met allerlei rare onherleidbare afwijkingen omdat je de populatie niet stabiel krijgt. :wink:
Mit
Zeer actief

Tring schreef:Ik wil niemand voor het hoofd stoten hoor, maar kruizingen worden geboren uit raszuivere hondjes. Dus laten we even zeggen dat ALLE rashondjes ongezond zijn, wat denk je dat die kruizing dan zal zijn? Die krijgt ook de genen van pa en ma mee hoor. Ook de slechte. :wink:
Ook dat is zo. Denk dat voornamelijk echt onherleidbare kruisingen het gezondste kunnen zijn.
Maar een kruising Cavalier/Mopshond.... :19:

Als ik een enorme lijn van erfelijke kanker en geestesziekten heb, en Lars heeft hartfalen en spierziekten in zijn familie, dan zijn er toch ook bergen mensen die zich op hun hoofd krabben als wij een kind krijgen?
Afbeelding
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

Gedachteloos, nee.
Maar gedachteloos met stamboom hoef ik ook niet.
Maar een bewuste kruising :lol1:
Verlanglijst (in willekeurige volgorde)
herder x boxer
herder x collie
herder x chowchow
herder x poedel
poedel x retriever
poedel x staande hond
berner sennen x border collie
allemaal kruisingen die ik in de loop der jaren goed heb leren kennen, vaak als product van meerdere kruisingen heb gezien (ik bedoel ik ken meerdere keren herder x boxer, in verschillende generaties etc.) en die ik erg prettig vond

Laatst gezien
Flatcoat x chowchow ... ook een erg prettige hond

Kruisingen waar ik niet veel mee heb:
windhond x terriër een lurcher dus
windhond x border collie een bewuste kruising uit de agility hoek vandaan.
podenco x husky over moeilijk gesproken
Aussie x husky :N:
Mit
Zeer actief

Het zal best allemaal enig zijn hoor. Heb zelf een kruising lab/berner sennen gehad, geweldig beest.
Maar ik ben er nog steeds niet voor om die beesten dan maar bewust te gaan kruisen eigenlijk.
Je lost het probleem zo niet op, je verschuift het alleen. Als iedereen een kruising herder/boxer wil dan is die kruising dus over 15 jaar compleet kapotgemaakt en dan zijn de mopsen ineens gezond bij wijze van spreken.

Ik ben en blijf er zelf gewoon voor om een ras uit te zoeken wat relatief gezond is, de lijnen na te pluizen en deze te kopen bij een fokker die ook bewust bezig is met de gezondheid. De hond hierna zal weer een stamboomhond zijn en tegen die tijd zullen wij ook gaan kijken naast wat ons leuk lijkt, hoe het zit met gezondheid e.d. Zoals het hoort als je wat voor hond dan ook koopt lijkt me :19:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”