Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat kan ik van mijn 6 maanden oude Border Terrier verwachten

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Minou
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Border Terrier

Wat kan ik van mijn 6 maanden oude Border Terrier verwachten

Ongelezen bericht door Minou »

Hoi,
mijn border terrier pup is inmiddels 6 maanden. Op zich een schat van een hond maar ik vind het erg frustrerend dat ze niet komt als ik haar roep. Ze gaat met andere honden mee als we die tegen komen en ze blijft ver achter als we ergens wandelen :evil: .

Verwacht ik nu teveel van mijn hond? Kan ik een border terrier misschien helemaal niet los laten lopen?

Ik zit wel op een puppycursus maar krijg daar tot nog toe niet echt antwoord op mijn vragen.

Ik vind dit gedrag zo vervelend dat ik overweeg om de hond terug te brengen naar de fokker. Maar buiten dit gedrag (waardoor ik haar dus nooit relaxed uit kan laten) is ze een heel erg lieve en leuke hond.

Wie kan mij helpen??
Groetjes van Josette
eigenaar van Minou, Border Terrier
geboren op 11 april 2008
maitestar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer: Jip
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door maitestar »

Tja je hebt een Terriër, zijn sowieso eigenwijs. Maar je hebt ook nog eens een jonge hond van maar 6 maanden!
Ze worden helaas niet met voorgeprogrammeerde commando's enzo geboren. Dus je zal toch zeker zelf aan het oefenen moeten gaan.
Als ze op de puppy-cursus je met dit 'probleem' al niet kunnen helpen zou ik op zoek gaan naar een andere hondenschool i.p.v het probleem bij de hond te zoeken.
Groetjes,
Wendy
Anna*

Ongelezen bericht door Anna* »

Ik herken dit en kan je uit ervaring zeggen: maak je niet te druk, dat is zo zonde want je mist zo het leuke van de puppytijd, die nooit meer terugkomt.

Ik heb ook zo'n hondje gehad, m'n eerste. Wat heb ik me lopen ergeren, ze luisterde voor geen meter. Ik liet altijd een lange (was) lijn aan haar bungelen, zodat ik haar altijd kon pakken, maar het was hopeloos want alles was leuker dan ik.

Intussen ben ik blijven trainen, met tien maanden had ze drie cursussen gedaan en was ze de beste van haar klas (of een van de beste dan). En toen... na haar eerste loopsheid, veranderde ze. Ze werd rustiger, ging op mij letten. En sindsdien kon ik de vruchten van mijn inspanningen plukken. We werden een team, konden met elkaar lezen en schrijven.

Dus wanhoop niet, zie het als een fase waar jullie doorheen moeten en blijf ontspannen met haar bezig. Het zal zichzelf belonen. En heel belangrijk: doe aandachtsoefeningen.
Sonnie1983
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder, xMH
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Sonnie1983 »

Diego (een mechelaar) is ook 6 maanden.
Met hem hebben we in het begin geoefend met de lange lijn (8 meter) en regelmatig terug roepen (lijn zachtjes in halen) en dan belonen en overdreven vrolijk doen zodat naar jou komen ontzettend leuk is.

Toen Diego vort los gelaten en als we een ander ehond tegen kwamen mochten ze wel spelen maar liep hij nog niet mee verder als wij verder liepen dan was het even aanlijnen, verder lopen en dan weer los.

Op een gegeven moment zijn we gewoon gaan kijken was hij doet als wij gewoon verder lopen. 1e paar keer had hij dat niet door en was het ineens van hey waar is baasje/vrouwtje nou?? En hup ging hij op zoek hij wist niet hoe snel hij dan moest komen. (maar Diego raakt dan ook niet in paniek want we hebben van jonger af aan ons wel eens verstopt en moest hij ons zoeken). Nu loopt Diego 8 van de 10x mee door als wij een stukje verder zijn. Soms is een keer of 2x roepen genoeg (kom Diego) soms zonder roepen dat hij er aan komt en soms is een hond zo leuk (2 uit de 10x) dat hij geen oog meer heeft voor ons en ons ook niet hoort of wil horen haha. Dus dan haal ik hem en lijn ik hem aan en het eerste stuk komt hij dan ook niet meer los. Als hij niet luisterd dan is het dus een heel stuk weer vast aan de lijn. Hij krijgt vrijheid om lekker los te lopen en te spelen. En hij moet leren als wij verder lopen en/of roepen dat het mee komen is. Dat vast doen is dan ook om te voorkomen als je een paar meter verder bent hij omdraait en hup terug sprint. zo slim is die van ons dan ook nog wel.
Anna*

Met zes maanden lijkt ie me trouwens veel te oud voor een puppycursus. Misschien kun je nog eens om je heen kijken naar een cursus waar individuele aandacht wordt gegeven aan de honden en waar ze positief trainen, bijvoorbeeld met de clicker.
Sonnie1983
Zeer actief

Weet je nog meer aandachtsoefeningen Anna?

Ik doe nu thuis wel vaak dat hij bij me is en ik mijn hand tegen mijn borst aan hou met een koekje en dan zeg ik let op diego let op. Of met koekje zo laten volgen (eerst laten snuffelen dat ik iets heb). Dat zijn we nl. aan het leren dat hij volgen leert. Niet lange stukken maar zo af en toe een kort stukje. VAak als er sloten zijn die lekker vies zijn probeer ik zo zijn aandacht af te leiden van die sloot want daar wil hij dan in vaak.
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Gollum »

Anna* schreef:Ik herken dit en kan je uit ervaring zeggen: maak je niet te druk, dat is zo zonde want je mist zo het leuke van de puppytijd, die nooit meer terugkomt.

Ik heb ook zo'n hondje gehad, m'n eerste. Wat heb ik me lopen ergeren, ze luisterde voor geen meter. Ik liet altijd een lange (was) lijn aan haar bungelen, zodat ik haar altijd kon pakken, maar het was hopeloos want alles was leuker dan ik.

Intussen ben ik blijven trainen, met tien maanden had ze drie cursussen gedaan en was ze de beste van haar klas (of een van de beste dan). En toen... na haar eerste loopsheid, veranderde ze. Ze werd rustiger, ging op mij letten. En sindsdien kon ik de vruchten van mijn inspanningen plukken. We werden een team, konden met elkaar lezen en schrijven.

Dus wanhoop niet, zie het als een fase waar jullie doorheen moeten en blijf ontspannen met haar bezig. Het zal zichzelf belonen. En heel belangrijk: doe aandachtsoefeningen.
Mee eens :ok:
Gollum was een monster het eerste jaar, luisteren deed ze meestal als het uitkwam. Ik ben gewoon door blijven oefenen en nadat ze voor het eerst loops was geweest (plus een paar maanden :mrgreen: ) viel het kwartje :19:
Nu is het een superhond :ok:
Anna*

Sonnie1983 schreef:Weet je nog meer aandachtsoefeningen Anna?

Ik doe nu thuis wel vaak dat hij bij me is en ik mijn hand tegen mijn borst aan hou met een koekje en dan zeg ik let op diego let op. Of met koekje zo laten volgen (eerst laten snuffelen dat ik iets heb). Dat zijn we nl. aan het leren dat hij volgen leert. Niet lange stukken maar zo af en toe een kort stukje. VAak als er sloten zijn die lekker vies zijn probeer ik zo zijn aandacht af te leiden van die sloot want daar wil hij dan in vaak.
Ik was tijdens het trainen voortdurend bezig met aandacht vragen, omdat mijn hondje, zeker in het begin, snel was afgeleid. Zij was dol op piepspeeltjes, daar heb ik veel mee gewerkt, als beloning mocht ze er dan mee spelen.

Verder herinner ik me dat ik clickerde als we oogcontact maakten, op advies van de hondenschool omdat ze de neiging had van me weg te kijken. Het mooie daarvan was dat ze haar hele leven oogcontact is blijven maken.

Het is alweer een aantal jaartjes geleden dus ik weet het niet goed meer, maar als je iets hebt waar je hond gek van is (balletje, piepspeeltje, voer), kun je dat gebruiken om de aandacht te krijgen. Maar dan wel iets waar hij echt gek van is, dat leuker is dan andere honden, mensen, enz.

O wacht, ik weet ook nog dat ik soms maar gewoon gek deed, springen, dansen, op hoge toon de naam van de hond roepen, alles om de aandacht te krijgen. De kunst is datgene te vinden wat jouw hond helemaal geweldig aan je vindt en waardoor je zijn volle aandacht krijgt. Of hem op een vrolijke toon roepen en de andere kant op rennen, wel voordat hij de kans krijgt de fout in te gaan. En hem dan volop belonen als hij meerent.
Sonnie1983
Zeer actief

Anna* schreef:Met zes maanden lijkt ie me trouwens veel te oud voor een puppycursus. Misschien kun je nog eens om je heen kijken naar een cursus waar individuele aandacht wordt gegeven aan de honden en waar ze positief trainen, bijvoorbeeld met de clicker.
Inderdaad Diego is nu 6 maanden en gaan vanaf 8 weken naar de cursus en wij zitten nu sinds 2 lessen in gevorderde...
(eerst pupcursus, dan pre basis, dan basis, dan gevorderde)

Bij ons op de club zeggen ze wel geef je zelf bijv. 3 jaar de tijd om te oefenen en werken met de hond dat ie kan wat je wil. Wil niet alles in 1 jaar tijd leren aan de hond. Laat hem ook nog pup zijn en dan valt het nooit tegen.

Maar toch blijven regelmatig mensen nog aan mij vragen (die ook honden hebben) of ik dan op een pupcursus zit (als ze horen dat Diego 6 maanden is.....)
Minou
geregistreerd lid

dank je wel alvast iedereen die antwoord geeft en in het bijzonder Anna*. Jouw stukje geeft me nu even de moed om vooral door te gaan. Ik vind het geen probleem om enorm met Minou te oefenen maar ik weet gewoon niet zo goed hoe :19: .
Clickeren doen we ook bij ons op de cursus maar volgens mij gebruiken ze de clicker niet goed (zo eigenwijs als ik nu klink ben ik eigenlijk niet hoor) dus ik doe er zelf eigenlijk weinig mee.
Groetjes van Josette
geboren op 11 april 2008
Sonnie1983
Zeer actief

Anna* schreef:
Sonnie1983 schreef:Weet je nog meer aandachtsoefeningen Anna?

Ik was tijdens het trainen voortdurend bezig met aandacht vragen, omdat mijn hondje, zeker in het begin, snel was afgeleid. Zij was dol op piepspeeltjes, daar heb ik veel mee gewerkt, als beloning mocht ze er dan mee spelen.

Verder herinner ik me dat ik clickerde als we oogcontact maakten, op advies van de hondenschool omdat ze de neiging had van me weg te kijken. Het mooie daarvan was dat ze haar hele leven oogcontact is blijven maken.

Het is alweer een aantal jaartjes geleden dus ik weet het niet goed meer, maar als je iets hebt waar je hond gek van is (balletje, piepspeeltje, voer), kun je dat gebruiken om de aandacht te krijgen. Maar dan wel iets waar hij echt gek van is, dat leuker is dan andere honden, mensen, enz.

O wacht, ik weet ook nog dat ik soms maar gewoon gek deed, springen, dansen, op hoge toon de naam van de hond roepen, alles om de aandacht te krijgen. De kunst is datgene te vinden wat jouw hond helemaal geweldig aan je vindt en waardoor je zijn volle aandacht krijgt. Of hem op een vrolijke toon roepen en de andere kant op rennen, wel voordat hij de kans krijgt de fout in te gaan. En hem dan volop belonen als hij meerent.
Tijdens de les vraag ik ook vaak zijn aandacht als hij de hond langs ons interessant begint te vinden en ik merk dadelijk wil hij er naar toe (kan niet want riem zo kort dat ze niet bij elkaar kunnen komen en toch wat afstand tussen iedereen in) of met oefeningen dat iemand door ons heen loopt (met of zonder hond) dan vraag ik zijn aandacht met een koekje.
Een piepspeeltje mag niet op de club omdat ze dan hele tijd gaan liggen piepen haha. Sommig ehonden misschien niet maar Diego vond het altijd fijn om bal in zijn bek te doen en piepen maar.

Ook oefen ik nu met dat hij moet wachten (blijven) en dan blijft hij mij ook in de gaten houden.
Anna*

Minou schreef:dank je wel alvast iedereen die antwoord geeft en in het bijzonder Anna*. Jouw stukje geeft me nu even de moed om vooral door te gaan. Ik vind het geen probleem om enorm met Minou te oefenen maar ik weet gewoon niet zo goed hoe :19: .
Clickeren doen we ook bij ons op de cursus maar volgens mij gebruiken ze de clicker niet goed (zo eigenwijs als ik nu klink ben ik eigenlijk niet hoor) dus ik doe er zelf eigenlijk weinig mee.
Het kan al enorm schelen als je een andere hondenschool zoekt, een waar je je prettig bij voelt. Ik ben in het begin ook een keer van school verandert, omdat ik me er niet goed bij voelde en mijn hondje niets leek te leren (na drie lessen kon en wilde ze nog steeds niet af gaan). Toen kwam ik bij een privéschool, wel een stuk duurder, maar na één avond oefenen met de clicker ging ze netjes 'af'. Ik heb haar vanaf toen naar een hoog niveau geclickerd, en ze vond de lessen altijd geweldig.

Dus het kan zeker lonen een beetje rond te kijken en een school te zoeken waarvan jij denkt dat ze een beter niveau hanteren. En waar ze al je vragen serieus nemen en goed advies geven.
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Mijn hond (bijna 10 maanden) was ook behoorlijk aan het puberen en dankzij een revalidatie van een paar maanden was het appel een beetje weggezakt. De afgelopen week heb ik eindelijk de beloning gevonden die bij hem echt werkt op moeilijke momenten: runderknakworst.

Gewapend met runderknakworst, geitenkaas, frolicjes en 'gewone' brokjes loop ik door het bos. De eerste dagen consequent: als hij komt als ik roep en als hij uit zichzelf bij mij komt buurten, huppakee, lekkers erin (de eerste dag vooral knakworst, daarna ook weer de 'minder' lekkere dingen). De afgelopen twee dagen: als hij komt als ik roep, dan lekkers erin en als hij uit zichzelf komt interval lekkers/aai (anders wijkt hij niet meer van m'n zij). Mijn plan is om dit nog een paar dagen zo te doen en dan ga ik naar beide interval lekkers/aai. En dan neem ik ook niet altijd knakworst meer mee.

Zojuist was ik in het bos en hij was aan het spelen met een ander hondje. En ik riep hem en hij kwam meteen. :ok: Het werkt hier echt als een dolle :ok: (Of het lekkerder is dan loopse teven/gecastreerde reuen moet ik nog merken :N:)

Borders zijn niet alleen eigenwijs, maar ook zeer intelligent. Wat Frenk heel erg leuk vond was om het stukje knakworst niet zomaar te krijgen, maar te moeten zoeken tussen alle bladeren. Dus hij komt en ik gooi de knakworst in de bladeren en hij moet het stukje opsnorren. Misschien is dat iets wat een border ook leuk vindt om te doen?

Een oefening als "blijf" beloon ik bijvoorbeeld ook met een spelletje. Ik pak een bal (of iets anders) en Frenk moet zit (of af) en blijf en ik ga de bal verstoppen. Als hij netjes blijft wachten op mij, dan gaan we daarna samen de bal zoeken. Dat heeft hem in een avondje spelen de blijf-oefening geleerd :ok:

Overigens zou ik ook meteen een andere hondenschool zoeken :ok:
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Hoi,
Ik zou eraan werken leuker dan al het andere te worden en totdat de hond "betrouwbaar terugkomt" hem/haar niet meer los laten lopen.
Nu wordt namelijk het 'niet terugkomen' zelfbelonden en dat is de bedoeling niet. Een lange lijn dan maar totdat hij wel goed luistert.
Het is behalve 'lastig' ook gewoon onveilig als hij niet terugkomt als je 'm roept.

En ja, idd een betere hondenschool zoeken.. als zij dit probleem al niet kunnen ondervangen....???

Suzanne
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

waar komt jou border vandaan?
ze is nu ook nog erg jong, maar een hondje uit bepaalde lijnen kan erg veel behoefte hebben aan geestelijke stimulans, tuurlijk heft elke hond dat wel, maar hoe schattig een border terrier er ook uit ziet, het kunnen wel "werkhondjes" zijn... vereist soms toch een iets andere aanpak als gewoon leuk op puppy cursus en met leverworst aan de slag ;)
Sonnie1983
Zeer actief

yamie schreef:waar komt jou border vandaan?
ze is nu ook nog erg jong, maar een hondje uit bepaalde lijnen kan erg veel behoefte hebben aan geestelijke stimulans, tuurlijk heft elke hond dat wel, maar hoe schattig een border terrier er ook uit ziet, het kunnen wel "werkhondjes" zijn... vereist soms toch een iets andere aanpak als gewoon leuk op puppy cursus en met leverworst aan de slag ;)
Zo een heb ik dus alleen dan een mechelaar uit werklijn. We willen wel gaan beginnen met de speur en zoek opleiding van de KNPV. Wisten niet dat je hier van jongs af aan al kon beginnen we dachten pas bij 1 jaar vandaar dat we nu pas gaan kijken en dan mee gaan doen verwacht ik.

Diego moet echt elke dag geestelijk moe worden. Dit doen we door commando's te oefenen (in huis met slecht weer en anders in de tuin of tijdens het wandelen), af en toe zijn avondeten in een soort van kong maar dan een andere waar hij dus ook mee moet gooien en rollen voor er wat uit komt vallen, ballen gooien onderweg met wandelen of in huis nog speeltjes gooien, tijdens koken bijv dan gaat hij tegenwoordig vaak op een bot knabbelen of even lekker dutten op de bank, maar het komt ook voor dat als ik aan het koken ben ik achter hem aan moet zitten. Dat vind hij geweldig, speeltje in de bek en hup om de tafel heen. Ik blijf dan aan een kant omdat ik het eten in de gaten moet houden maar paar stappen en hup Diego is weer naar de andere kant van de tafel. Als het te lang duurt voor ikr eageer blaft hij een keer of komt zachtjes in mijn billen bijten. Echt supergeweldig vind ie dat.

Zo zie je wel dat we heel erg bezig zijn emt verschillende dingen om Diego geestelijk ook moe te maken.
Hij heeft dit nodig omdat hij anders vervelend word en gaat bijten in je armen. Natuurlijk voor hem ook niet leuk om dan constant te straffen. Dus proberen dit voor te zijn door veel geestelijke dingen met hem te doen. Zodat hij lichamelijk en geestelijk moe is en dan gaat hij wel lekker ergens rustig liggen.

maar Diego heeft ook dat hij niet altijd weet hoe zijn emotie te uiten. Bijv. Als je na je werkdag hem weer binnen laat (overdag buiten) dan is hij zo blij dat je weer thuis bent dat hij niet weet wat te doen als in je arm te bijten van blijdschap. Niet doorbijten maar vaak wel een blauw plekje tot gevolg. Daar zijn we nu achter dus gaan daar nu op inspelen om dan even te spelen met een tennisbal of een bot ofzo dat in de buurt ligt geven. Als het goed is gaat hij dan straks uit zich zelf iets pakken en naar ons komen om te spelen om zijn blijdschap bijv. eruit te laten zeg maar.
Frenk
Zeer actief

Sonnie1983 schreef:
Zo een heb ik dus alleen dan een mechelaar uit werklijn. We willen wel gaan beginnen met de speur en zoek opleiding van de KNPV. Wisten niet dat je hier van jongs af aan al kon beginnen we dachten pas bij 1 jaar vandaar dat we nu pas gaan kijken en dan mee gaan doen verwacht ik.

Diego moet echt elke dag geestelijk moe worden. Dit doen we door commando's te oefenen (in huis met slecht weer en anders in de tuin of tijdens het wandelen), af en toe zijn avondeten in een soort van kong maar dan een andere waar hij dus ook mee moet gooien en rollen voor er wat uit komt vallen, ballen gooien onderweg met wandelen of in huis nog speeltjes gooien, tijdens koken bijv dan gaat hij tegenwoordig vaak op een bot knabbelen of even lekker dutten op de bank, maar het komt ook voor dat als ik aan het koken ben ik achter hem aan moet zitten. Dat vind hij geweldig, speeltje in de bek en hup om de tafel heen. Ik blijf dan aan een kant omdat ik het eten in de gaten moet houden maar paar stappen en hup Diego is weer naar de andere kant van de tafel. Als het te lang duurt voor ikr eageer blaft hij een keer of komt zachtjes in mijn billen bijten. Echt supergeweldig vind ie dat.

Zo zie je wel dat we heel erg bezig zijn emt verschillende dingen om Diego geestelijk ook moe te maken.
Hij heeft dit nodig omdat hij anders vervelend word en gaat bijten in je armen. Natuurlijk voor hem ook niet leuk om dan constant te straffen. Dus proberen dit voor te zijn door veel geestelijke dingen met hem te doen. Zodat hij lichamelijk en geestelijk moe is en dan gaat hij wel lekker ergens rustig liggen.

maar Diego heeft ook dat hij niet altijd weet hoe zijn emotie te uiten. Bijv. Als je na je werkdag hem weer binnen laat (overdag buiten) dan is hij zo blij dat je weer thuis bent dat hij niet weet wat te doen als in je arm te bijten van blijdschap. Niet doorbijten maar vaak wel een blauw plekje tot gevolg. Daar zijn we nu achter dus gaan daar nu op inspelen om dan even te spelen met een tennisbal of een bot ofzo dat in de buurt ligt geven. Als het goed is gaat hij dan straks uit zich zelf iets pakken en naar ons komen om te spelen om zijn blijdschap bijv. eruit te laten zeg maar.
Zou ik een swiffertje uit werklijnen hebben? :idea:
:wink: :mrgreen:

Frenk moet ik ook zo moe maken hoor. Geestelijke spelletjes + voldoende lichamelijke beweging. Toen we op puppyklas zaten, deden we 2 puppygroepen tegelijkertijd, dus 2x trainen per week. Dat gaan we straks ook weer oppakken. 1x per week is gewoon te weinig voor hem.

En als hij zijn beweging niet genoeg is, dan gaat hij klieren. Hij kan niet bij onze billen, dus bij ons zijn het broekspijpen :ok:

Wij doen dagelijks opdrachtjes, zoekspelletjes, kong (normaal +bal), nina ottonson spellen, bullepees in kong :19: verzin het maar.
Iedere dag 's ochtends een uur/anderhalf lopen/spelen en 's middags drie kwartier/een uur. En dan nog wat blokjes om tussendoor en voor het slapen gaan. Natuurlijk opgebouwd, maar hij heeft een behoorlijke behoefte. Meer dan bijvoorbeeld de teckel van mijn zusje :19: (kun je nagaan hoe vervelend die revalidatie voor hem was :N:)

En dat voor een schoothondje van 9 kilo en 28 cm hoog :N: :ok:
Afbeelding
Minou
geregistreerd lid

Mijn border komt uit noord holland en komt van een (voor een border) rustige moeder. Maar wel een slimme. Ik weet dat border terriers intelligente honden zijn maar ook dat ze oorspronkelijk geleerd hebben om zelfstandig te denken. En volgens mij wil je dit nu net niet van je hond :wink: .

Binnen kan ze uren in haar mand liggen :slaap: en is ze weinig ondernemend. Buiten wil ze heerlijk rennen en snuffelen en spelen en uit haar dak gaan.
Groetjes van Josette
geboren op 11 april 2008
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Frenk schreef:
Sonnie1983 schreef:

Zou ik een swiffertje uit werklijnen hebben? :idea:
:wink: :mrgreen:

Frenk moet ik ook zo moe maken hoor. Geestelijke spelletjes + voldoende lichamelijke beweging. Toen we op puppyklas zaten, deden we 2 puppygroepen tegelijkertijd, dus 2x trainen per week. Dat gaan we straks ook weer oppakken. 1x per week is gewoon te weinig voor hem.

En als hij zijn beweging niet genoeg is, dan gaat hij klieren. Hij kan niet bij onze billen, dus bij ons zijn het broekspijpen :ok:

Wij doen dagelijks opdrachtjes, zoekspelletjes, kong (normaal +bal), nina ottonson spellen, bullepees in kong :19: verzin het maar.
Iedere dag 's ochtends een uur/anderhalf lopen/spelen en 's middags drie kwartier/een uur. En dan nog wat blokjes om tussendoor en voor het slapen gaan. Natuurlijk opgebouwd, maar hij heeft een behoorlijke behoefte. Meer dan bijvoorbeeld de teckel van mijn zusje :19: (kun je nagaan hoe vervelend die revalidatie voor hem was :N:)

En dat voor een schoothondje van 9 kilo en 28 cm hoog :N: :ok:
sorry, maar ik denk dat jij meer iets zelf opgebouwd hebt, dan dat werkelijk nodig is, ik geloof er nl geen donder van dat je jou frenk kunt vergelijken met een echte werk terrier... denk ook zelfs dat als je hem hier zou brengen ik hem niet eens op zou merken hahaha
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Minou schreef:
Mijn border komt uit noord holland en komt van een (voor een border) rustige moeder. Maar wel een slimme. Ik weet dat border terriers intelligente honden zijn maar ook dat ze oorspronkelijk geleerd hebben om zelfstandig te denken. En volgens mij wil je dit nu net niet van je hond :wink: .

Binnen kan ze uren in haar mand liggen :slaap: en is ze weinig ondernemend. Buiten wil ze heerlijk rennen en snuffelen en spelen en uit haar dak gaan.
het ging mij meer om de lijn, dus welke kennel heb je haar vandaan?
freskin
Zeer actief
Mijn ras(sen): schotse herder, SWH
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door freskin »

Ik sluit me helemaal bij de anderen aan. Jouw hondje is pas 6 maanden, dus nog heel jong. Ik heb een pup van net 7 maanden. Hij gaat nu puberen en er is soms geen land mee te bezeilen......luisteren ho maar! :roll:
Hij heeft de puppycursus goed doorlopen. Nu zijn we met de A-cursus bezig, maar het lijkt soms of hij nooit wat heeft geleerd. :jank:

Ik zou jouw pup ook eerst uitlaten aan een lange lijn. Het commando "hier" oefenen. Als ze niet luistert de lijn inhalen tot ze bij je is. Dan belonen.Ook al ben je nog zo gefrustreerd: altijd belonen als ze bij je komt. Het zal met vallen en opstaan gaan, maar er komt echt een tijd dat al je inspanning beloond gaat worden :wink:
Veel succes en geniet vooral veel van je hondje! :ok:
groetjes, ingrid

Afbeelding AfbeeldingTARAK
Frenk
Zeer actief

yamie schreef:sorry, maar ik denk dat jij meer iets zelf opgebouwd hebt, dan dat werkelijk nodig is, ik geloof er nl geen donder van dat je jou frenk kunt vergelijken met een echte werk terrier... denk ook zelfs dat als je hem hier zou brengen ik hem niet eens op zou merken hahaha
Het was een grapje en is trouwens volgens mij geen belediging :denken: Dus doe even lekker relaxed :wink: Ik denk dat je, zonder meteen zo raar te gaan zitten doen, van mij zou kunnen aannemen dat Frenk voor zijn type hond (want dat is wat ik schreef) een behoorlijke behoefte aan beweging en uitdaging heeft. Dat dat nog maar een fractie is van een werklijn border ben ik me heel erg van bewust hoor :ok:
(Daarnaast ben ik opgegroeid naast een fokker van werklijn jr's, dus ik weet precies wat dat inhoudt.)
Afbeelding
Sonnie1983
Zeer actief

Dat is echt super belangrijk dat je ook al komt de hond niet je moet vrolijk belonen. Niet van ja stomme hond hier heb je je brokje maar van jaaaaaaa goed zo je bent bij me gekomen!
Minou
geregistreerd lid

yamie schreef:het ging mij meer om de lijn, dus welke kennel heb je haar vandaan?
Ik moet even opzoeken uit welke lijn ze komt, weet ik niet uit mijn hoofd.
Laatst gewijzigd door Minou op 23 okt 2008 13:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes van Josette
geboren op 11 april 2008
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Minou schreef:
yamie schreef:het ging mij meer om de lijn, dus welke kennel heb je haar vandaan?
Ze komt bij Gerda Kas uit Berkhout vandaan, welke lijn het is weet ik eigenlijk niet, zij heeft meerdere Border teefjes. Het is een red- grizzle.
ah oke, maar neem aan dat je toch de stamboom papieren in huis hebt?
of heeft ze geen stamboom?
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Valerie »

Minou schreef:

Waarom heb je dan voor dit ras of uberhaupt een terrier gekozen?
Sonnie1983
Zeer actief

Laten we het aardig houden en weer ontopic gaan?
Minou
geregistreerd lid

yamie schreef:
Minou schreef:
Ze komt bij Gerda Kas uit Berkhout vandaan, welke lijn het is weet ik eigenlijk niet, zij heeft meerdere Border teefjes. Het is een red- grizzle.
Papieren lagen op zolder, ben ze even gaan halen.
Moeder is Monarcha en vader is Clifford. De lijn erachter heeft allemaal av Bjerkeved waarvan ik eigenlijk niet weet wat het betekent.

En waarom we voor een terriertje gekozen hebben, tja ze zijn klein en schattig en ik heb vroeger ook honden opgevoed en dat ging me goed af dus ik dacht dit ook wel te kunnen. Verkeerde inschatting misschien, minder geduld nu (we zijn inmiddels 20 jaar verder, ik woonde toen nog thuis), veranderde leefomstandigheden en dus minder tijd. Er speelt vanalles mee denk ik. Het is een hele bewuste keuze geweest maar dat hoeft niet de juiste keuze te zijn. Border terriertjes zijn wel heel lief en sociaal en dat vind ik ook erg belangrijk.
Groetjes van Josette
geboren op 11 april 2008
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Minou schreef:
yamie schreef:
Minou schreef:
Papieren lagen op zolder, ben ze even gaan halen.
Moeder is Monarcha en vader is Clifford. De lijn erachter heeft allemaal av Bjerkeved waarvan ik eigenlijk niet weet wat het betekent.

En waarom we voor een terriertje gekozen hebben, tja ze zijn klein en schattig en ik heb vroeger ook honden opgevoed en dat ging me goed af dus ik dacht dit ook wel te kunnen. Verkeerde inschatting misschien, minder geduld nu (we zijn inmiddels 20 jaar verder, ik woonde toen nog thuis), veranderde leefomstandigheden en dus minder tijd. Er speelt vanalles mee denk ik. Het is een hele bewuste keuze geweest maar dat hoeft niet de juiste keuze te zijn. Border terriertjes zijn wel heel lief en sociaal en dat vind ik ook erg belangrijk.
komt wel goed, idd wat meer geduld hebben en wat creatiever zijn, niet teveel denken dat je iets hebt aangeleerd en het daarna kunt laten verzanden, je hondje is nu nog erg jong, maar ik raad je aan om toch iets van behendigheid oid te gaan doen.

probeer er niet teveel op te zitten, daarmee bedoel ik, ga niet bij elk ding waarin ze niet luistert een punt maken, kies je "strijd "zeg maar
geef haar het gevoel dat je haar eigenzinnighied waardeert en dat ze soms ook gewoon even mag knallen, terwijl dat dan dus wel is wanneer jij het feitelijk controleert, snap je wat ik bedoel?
ik heb JR's ook soms kleine energie bommetjes met een tros bananen in de oren, bij de jonge honden , die dus soms hun eigen gang willen gaan, ga ik daar in mee, althans dat idee geef ik ze, dus laat ze bv los waar ze ook niet perse hoeven te luisteren qua terug komen, laat ze graven waar het gewoon mag, ik zie en merk dan, dat ze zoiets hebben van oke..... was even leuk, maar ga nu weer naar baasje want die heeft een koekje of loopt weg

het is een beetje lastig uitleggen op een forum, en tuurlijk moet je grenzen stellen, je moet zelf alleen een beetje slimmer zijn ;)

en ik denk dat je een heel leuk border meisje hebt, geniet er ook van he, ook al valt het soms zwaar :wink:
chanti
Actief
Mijn ras(sen): Twee border collies en een kruising shih-tzu.
Contacteer:

Ongelezen bericht door chanti »

Minou schreef:dank je wel alvast iedereen die antwoord geeft en in het bijzonder Anna*. Jouw stukje geeft me nu even de moed om vooral door te gaan. Ik vind het geen probleem om enorm met Minou te oefenen maar ik weet gewoon niet zo goed hoe :19: .
Ik denk dat je goed kunt zien of ze op jouw hondenschool de clicker goed gebruiken. Als de clicker niet helpt tijdens het trainen, dan gebruiken ze hem dus niet goed. Ik zou gewoon een andere hondenschool zoeken, eentje waar ze wel antwoord kunnen geven op jouw vragen want daar ga je ten slotte naar een hondenschool voor.

Als je hondje slecht luistert naar het hier commando, dan zou ik het commando helemaal overnieuw aan leren. Ik zou dan een nieuw woord kiezen om haar te roepen, dus niet meer het oude commando. Dit omdat ze al zo vaak niet is gekomen als je haar riep, dat ze het commando niet meer serieus neemt.

Als je een nieuw commando hebt gekozen ga je oefenen. Je begint in omgeving met weinig afleiding (bijvoorbeeld is huis) en pas als het daar helemaal goed gaat dan maak je de omgeving steeds iets moeilijker (met meer afleiding).

Als je met haar oefent dan roep je haar door haar naam te noemen en als ze dan naar je toe komt geef je het commando. Door zo te beginnen weet je zeker dat ze komt en zo koppelt ze het commando ook echt aan het komen en niet aan het niet komen. Gebruikt pas je nieuwe commando om haar te roepen, als je zeker weet dat ze het snapt. Pas dan hoef je haar niet meer eerst bij haar naam te noemen en kun je gelijk het nieuwe commando gebruiken.

Als ze bij je is beloon je haar heel goed. Kijk daarbij wat je hondje leuk vind, voertjes of speeltjes en varieer de beloning ook. Gebruik ook je stem om haar te vertellen dat ze helemaal fantastisch is als ze komt.

Als ze het commando snapt en gelijk naar je toe komt gerent als ze het commando hoort, ga je het moeilijker voor haar maken. Dan kun je in plaats van thuis ook ergens buiten oefenen waar weinig afleiding is en als het daar goed gaat ga je ergens oefenen waar iets meer afleiding is.

Roep haar niet in een omgeving waar het nog te moeilijk voor haar is en roep haar nooit als je niet weet of ze wel komt. Als je haar wel roept en ze komt niet dan ontkracht je het commando en dat zou zonde zijn. In de tussentijd ga je haar gewoon halen als ze moet komen of je gebruikt bijvoorbeeld haar naam om haar te roepen.

Succes ermee! En het komt echt wel goed, ze is nog een jong hondje.. Vergeet vooral niet van haar te genieten!
Afbeelding

Neem een kijkje op mijn site http://www.dogdance.nl.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”