Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Witte boxer (+ foto)

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Bons
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgebacks
Aantal honden: 2

Witte boxer (+ foto)

Ongelezen bericht door Bons »

Mensen bij ons uit het dorp hebben een witte boxer. Een Niet Erkende Kleur (NEK) dus.

Zijn er op het forum nog meer mensen met rashonden in een niet erkende kleur?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Growing up I learned that pleasing everybody is impossible. Pissing everybody of on the other hand, is a piece of cake! ;)
jenny*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cockertje
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door jenny* »

hij is niet wit, heeft een bruin oor :pffff:

maar ik vind hem wel mooi :mrgreen:
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

ik vind hem ook super :cheer: :mrgreen:
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

Nanna schreef:Hij zal gerust erg lief zijn maar ik vind het een griezel met die lichte ogen.
Geef mij maar een Boxer met donkere kijkers.
en dan maggie best wit zijn (met bruin oor) maar de oogjes graag donker :mrgreen:
Afbeelding
Crista
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback

Ongelezen bericht door Crista »

Ik vind hem juist erg mooi om zijn aparte ogen, dat heeft wel iets :wink:
Mitch & Kiyo
Afbeelding
arwen-elza
Actief
Mijn ras(sen): duitse herders

Ongelezen bericht door arwen-elza »

yep, zie mijn onderschrift, duitse herders met de NEK: wit en blauw
Jolanda, Daico

Elza 02-11-2003 / 25-10-2007
Arwen 12-11-2002 / 08-07-2015
Doyle 01-07-2007 / 18-09-2019
Kyra 01-07-2012 / 03-08-2021
Daico 01-07-2018 / 01-03-2022

Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Op mij komen dit soort bleke honden over als ziek. Zijn ze in feite ook. Oogproblemen, doofheid en huidproblemen. Het kan haast niet anders dan dat deze hond slechter ziet dan normaal en op den duur steeds slechter gaat zien ook. Hij kijkt in de zon en de iris kan het licht niet voldoende tegenhouden. De hond is ook hoogstwaarschijnlijk eenzijdig doof. Mazzel want met 2 witte oren was hij dus stokdoof met wat pech. De rest van de problemen zitten aan de binnenkant (pigment is nodig voor bv zenuwen, spijsverteringsstelsel etc) maar dat zie je niet.

Dagje naar het strand en het beestje vergaat van de pijn als de zon op zijn oogleden, oren en dunbehaarde buik heeft geschenen. Feitelijk is hij bijna een albino. :19:
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

MARC_S schreef:Op mij komen dit soort bleke honden over als ziek. Zijn ze in feite ook. Oogproblemen, doofheid en huidproblemen. Het kan haast niet anders dan dat deze hond slechter ziet dan normaal en op den duur steeds slechter gaat zien ook. Hij kijkt in de zon en de iris kan het licht niet voldoende tegenhouden. De hond is ook hoogstwaarschijnlijk eenzijdig doof. Mazzel want met 2 witte oren was hij dus stokdoof met wat pech. De rest van de problemen zitten aan de binnenkant (pigment is nodig voor bv zenuwen, spijsverteringsstelsel etc) maar dat zie je niet.

Dagje naar het strand en het beestje vergaat van de pijn als de zon op zijn oogleden, oren en dunbehaarde buik heeft geschenen. Feitelijk is hij bijna een albino. :19:
Maar hoe zit dat dan met honden die van nature wit zijn? Bijvoorbeeld de Dogo Argentino en Maltezer. Of hebben die wel pigment? Vind hem in ieder geval beetje eng met die blauwe ogen ja :mrgreen:
Mit
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip

Ongelezen bericht door Mit »

Onze Dogo heeft op zijn huid donkere vlekjes. Niet in zijn vacht maar eronder. En hij is niet doof maar het komt wel regelmatig voor als je wit fokt helaas.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Maeve schreef:Maar hoe zit dat dan met honden die van nature wit zijn? Bijvoorbeeld de Dogo Argentino en Maltezer. Of hebben die wel pigment? Vind hem in ieder geval beetje eng met die blauwe ogen ja :mrgreen:
Dogo's zijn wel wit, maar Maltezers niet, die zijn recessief geel.
Er zijn veel rassen die wit lijken maar het niet zijn.

Over die doofheid: in komende HW staat een artikel over hoe dit genetisch zit.
Of deze boxer doof is, is de vraag. Hij heeft relatief veel pigment.
Deze kleur wordt extreem bont genoemd en de plaats op de locus is onlangs vastgesteld.
Pigmentatie bij de oren is positief wat de doofheid betreft: dan zijn de zenuwcellen zo goed als zeker wel normaal ontwikkeld en hoort de hond dus normaal.
Wat de ogen betreft: bij blauwe ogen wordt wel meer doofheid gezien, maar het is niet zo dat het doofheid "garandeert".
Het zegt simpelweg dat de pigmentatie in de ogen afwezig is, maar dat heeft niet per definitie invloed op het zicht of de oren.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Nanna schreef:Hij zal gerust erg lief zijn maar ik vind het een griezel met die lichte ogen.
Mijn eerste reactie was ook :N:
Afbeelding
Chione
Zeer actief

Ongelezen bericht door Chione »

massam schreef:
en dan maggie best wit zijn (met bruin oor) maar de oogjes graag donker :mrgreen:
Wit, evt met bruin oor en donker blauwe ogen. :mrgreen:
~“ With eyes full of prejudice, you will never see the world for what it is.."~

~
Afbeelding
~
herejede
Zeer actief

Ongelezen bericht door herejede »

vind hem errg mooi!!
laeken
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Maeve schreef:Maar hoe zit dat dan met honden die van nature wit zijn? Bijvoorbeeld de Dogo Argentino en Maltezer. Of hebben die wel pigment? Vind hem in ieder geval beetje eng met die blauwe ogen ja :mrgreen:
Dogo's zijn wel wit, maar Maltezers niet, die zijn recessief geel.
Er zijn veel rassen die wit lijken maar het niet zijn.

Over die doofheid: in komende HW staat een artikel over hoe dit genetisch zit.
Of deze boxer doof is, is de vraag. Hij heeft relatief veel pigment.
Deze kleur wordt extreem bont genoemd en de plaats op de locus is onlangs vastgesteld.
Pigmentatie bij de oren is positief wat de doofheid betreft: dan zijn de zenuwcellen zo goed als zeker wel normaal ontwikkeld en hoort de hond dus normaal.
Wat de ogen betreft: bij blauwe ogen wordt wel meer doofheid gezien, maar het is niet zo dat het doofheid "garandeert".
Het zegt simpelweg dat de pigmentatie in de ogen afwezig is, maar dat heeft niet per definitie invloed op het zicht of de oren.
Ik kan me bijna niet voorstellen dat een hond met zulke ogen niet eenzijdig doof is aan de witte kant. Er zijn boxers met minder grote vlekken met veel meer pigment en bv wel bruine ogen. Die zijn er beter aan toe dan dit soort extreem pigmentloze dieren. De ogen zeggen me meer dan de grootte van de kopvlek.

Wil overigens niet zeggen dat ik deze hond niet erg mooi vind.
Afbeelding
Bons
Zeer actief

MARC_S schreef:Op mij komen dit soort bleke honden over als ziek. Zijn ze in feite ook. Oogproblemen, doofheid en huidproblemen. Het kan haast niet anders dan dat deze hond slechter ziet dan normaal en op den duur steeds slechter gaat zien ook. Hij kijkt in de zon en de iris kan het licht niet voldoende tegenhouden. De hond is ook hoogstwaarschijnlijk eenzijdig doof. Mazzel want met 2 witte oren was hij dus stokdoof met wat pech. De rest van de problemen zitten aan de binnenkant (pigment is nodig voor bv zenuwen, spijsverteringsstelsel etc) maar dat zie je niet.

Dit pupje is volgens de eigenaren getest en hoort gelukkig met beide oren :cheer:. Een hond met één of twee blauwe ogen ziet net zo goed als zijn rasgenoot met twee bruine ogen. Blauwe ogen zijn niet gevoeliger voor ontstekingen of andere oogproblemen en ook het blind worden ten gevolge van het feit dat de ogen een blauwe iris hebben is bijgeloof. Althans, zo is mij dat geleerd dan.

Als ik het goed heb staan die blauwe ogen ook los van het wit zijn, er worden veel witte boxers met twee bruine ogen geboren en ik heb ook wel eens een standaard boxer met odd eyes gezien. Het oog is niet pigmentloos, dan worden ze namelijk rood zoals bij albinisme, hier is de retina blauw.

Ik ben benieuwd of hij nog bruine vlekjes krijgt, er zit er al 1 op zijn witte oor die er eerder niet zat. Dat begon met een pigmentvlekje zichtbaar onder het witte haar. Nu zitten het en der op zijn lijfje van die vlekjes, net een dalmaat.
Growing up I learned that pleasing everybody is impossible. Pissing everybody of on the other hand, is a piece of cake! ;)
brenjomi
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door brenjomi »

hier loopt ook een witte boxer genaamd: nero :mrgreen: ze heeft wel iets zwarts, volgens mij in haar gezicht. zal haar eens goed bekijken als ze langs loopt waar ze nog gekleurd is :wink:
groetjes brenda & een pootje van dick en dunya
Afbeelding
Bons
Zeer actief

arwen-elza schreef:yep, zie mijn onderschrift, duitse herders met de NEK: wit en blauw
Een blauwe herder heb ik wel eens gezien maar een witte met een roze neus nog nooit. Heb je nog meer foto's van ze? NEK's vind ik erg interessant vanwege het genetische aspect.

Mijn eigen reu komt uit een nestjes waar NEKS in zaten. Toen dat nest geboren werd sprak iedereen er schande van en niemand uit "the scene" die kon vertellen waar het vandaan kwam en niemand die dat ooit in zijn of haar lijn gehad had. :19:

Ondertussen kunnen we de ouderdieren er op testen en hoeft het niet meer te gebeuren.
laeken
Zeer actief

Bons schreef:

Dit pupje is volgens de eigenaren getest en hoort gelukkig met beide oren :cheer:. Een hond met één of twee blauwe ogen ziet net zo goed als zijn rasgenoot met twee bruine ogen. Blauwe ogen zijn niet gevoeliger voor ontstekingen of andere oogproblemen en ook het blind worden ten gevolge van het feit dat de ogen een blauwe iris hebben is bijgeloof. Althans, zo is mij dat geleerd dan.

Als ik het goed heb staan die blauwe ogen ook los van het wit zijn, er worden veel witte boxers met twee bruine ogen geboren en ik heb ook wel eens een standaard boxer met odd eyes gezien. Het oog is niet pigmentloos, dan worden ze namelijk rood zoals bij albinisme, hier is de retina blauw.

Ik ben benieuwd of hij nog bruine vlekjes krijgt, er zit er al 1 op zijn witte oor die er eerder niet zat. Dat begon met een pigmentvlekje zichtbaar onder het witte haar. Nu zitten het en der op zijn lijfje van die vlekjes, net een dalmaat.
Deze ogen zijn niet blauw door het gen voor blauwe ogen. Is echt iets anders :wink: Odd eyes kan wel bij boxers maar alleen bij boxers met een grote bles. Die bles zit dan wel aan de buitenkant niet (meer) over het oog, maar het oog stamt dan uit het deel van de huid met de bles.
De bruine huid is later rondom het oog getrokken maar dat blauwe oog vind zijn oorsprong wel degelijk in het witte deel van de hond dan.

Blauwe ogen uit genen voor blauwe ogen hebben wel pigment. Blauwe ogen uit wit zijn verbleekt en niet blauw als in blauw gekleurd.

Dit oog is tot blauwig opgebleekt (alleen te vinden bij honden met witte aftekening of dubbel merle bv):

Afbeelding
Afbeelding

Dit oog is blauw met blauw pigment uit het gen voor blauwe ogen (dus volledig onafhankelijk van de aftekening en kleur van de hond):

Afbeelding

Als het goed is is ook niet de retina blauw maar de iris. De retina is de laag met receptoren voor kleur en licht.
Afbeelding
Ellen.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador en Heidewachtel

Ongelezen bericht door Ellen. »

En hoe zit dat dan met husky's, die luisteren allen toch ook perfect (hoor je van buitenaf) maar dat ras heeft ook vaak blauwe ogen of odd eye?
laeken
Zeer actief

Ellen. schreef:En hoe zit dat dan met husky's, die luisteren allen toch ook perfect (hoor je van buitenaf) maar dat ras heeft ook vaak blauwe ogen of odd eye?
Juist het ras husky kent als een van de weinige rassen echt het gen voor blauwe ogen. Een husky kan ook genetisch echt odd-eye zijn itt berners, boxers en alle andere rassen met witte blessen. Ook een pikzwarte husky zonder wit kan dus blauwe ogen hebben. Dat is het gen voor blauwe ogen. Husky-kruisingen hebben ook vaak blauwe ogen maar dat heeft dan niets met doofheid of gebrek aan pigment te maken. Witte husky's hebben ook een zwarte huid en zijn niet wit als in hoog-bont :wink: Vrijwel alle blauwe ogen in honden die niet wit afgetekend zijn komen uit husky-bloed. :ok:

Ik meen dat cattle dogs ook dat gen kunnen hebben en ik meen dalmatiers ook, dus los van wit. Een zwarte kruising dalmaat kan dan toch blauwe ogen hebben. En er zijn nog wat rassen waarin echt blauwe ogen voorkomen niet gelinkt aan wit.
Afbeelding
Bons
Zeer actief

Dus bij dalmaten is het wel een apart gen en bij de boxers niet?

Maar het wit van een witte boxer is wel hoog bont toch? Dalmaten zijn hoog bont op bruin of zwart ik het goed begrepen heb, naast de spotting.

Dus dan zou je bij de dalmaat beide vormen van blauwe ogen kunnen hebben?
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Bons schreef:Dus bij dalmaten is het wel een apart gen en bij de boxers niet?

Maar het wit van een witte boxer is wel hoog bont toch? Dalmaten zijn hoog bont op bruin of zwart ik het goed begrepen heb, naast de spotting.

Extreem bont bedoel je toch?
Dalmaten schijnen inderdaad extreem bont te zijn, maar of dat hetzelfde allel is als bij bv boxers is (nog) niet bekend. Het zou best kunnen.
Overigens is het vermoeden dat de spikkels van een Dalmaat een ander gen zijn dan "gewone" ticking.
Er wordt momenteel onderzoek gedaan naar ticking, maar er zijn nog geen nieuwtjes te melden op dat front.

Afbeelding

Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Bons schreef:

Bij mensen met albinisme is de visus wel aangetast. De macula (gele vlek), het deel van de retina waarmee je scherp ziet en details waarneemt, niet goed ontwikkeld is. Daarnaast hebben ze veel last van lichtschuwheid en verblinding door licht. Bij mensen bestaat ook albinisme van alleen de ogen, ze hoeven dus niet altijd wit haar en een witte huid te hebben. De gezichtsscherpte van mensen met albinisme is meestal minder dan 30%.
Hoe het allemaal bij honden is weet ik niet, maar ik kan me voorstellen dat ook honden met albinisme minder goed zien. Honden zullen er misschien alleen minder last van hebben als ze geen details kunnen zien. Verblinding door licht lijkt me echter wel heel nadelig voor een hond.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Belle schreef:Hoe het allemaal bij honden is weet ik niet, maar ik kan me voorstellen dat ook honden met albinisme minder goed zien. Honden zullen er misschien alleen minder last van hebben als ze geen details kunnen zien. Verblinding door licht lijkt me echter wel heel nadelig voor een hond.
Bij honden is, ondanks zeer intensief onderzoek, albinisme nog steeds niet aangetoond.
Er is gezocht op alle loci die bij andere diersoorten bekend zijn wat betreft albinisme, en alle opties zijn in deze onderzoeken betrokken.
Maar bij honden is nog steeds geen oorzaak gevonden voor pigmentloosheid, en die is overigens ook uiterst zelden, tenzij het een extreem bonte betreft, maar die is niet pigmentloos.

Afbeelding

Bons
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Bons schreef:Dus bij dalmaten is het wel een apart gen en bij de boxers niet?

Extreem bont bedoel je toch?
Dalmaten schijnen inderdaad extreem bont te zijn, maar of dat hetzelfde allel is als bij bv boxers is (nog) niet bekend. Het zou best kunnen.
Overigens is het vermoeden dat de spikkels van een Dalmaat een ander gen zijn dan "gewone" ticking.
Er wordt momenteel onderzoek gedaan naar ticking, maar er zijn nog geen nieuwtjes te melden op dat front.
Ja dat bedoel ik, zo bont dat er enkel wit over blijft. Vraag me af of de Knapstrupper (paardenras) wat dat betreft op de dalmaat lijkt qua kleurvererving. Maar goed, dat heeft hier verder niets mee te maken :)
Laatst gewijzigd door Bons op 17 okt 2008 22:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Maarmaarmaar....
Afbeelding
Some people call white Dobermans "albino". This coloration is inherited in a recessive manner, as is classic albinism. We recently studied the DNA sequence of tyrosinase in such dogs, (and blue and Isabella Dobermans), and found no mutation in the coding sequence of this gene. Another gene called "P" may be the cause of the white coloration in Doberman Pinschers because this gene has also caused other forms of albinism in other animals.

This Lhasa Apso exhibits the classic characteristics of an albino but we did not find a mutation in the coding sequence of her Tyrosinase gene either. She had pups of normal coat and nose colored when bred by a colored dog.
Bron: http://homepage.usask.ca/~schmutz/
Dr.Sheila Schmutz is de koploper op kleurengeneticagebied van het moment, universiteit van Saskatchewan, Canada.

Het is nog steeds niet genetisch aangetoond dus. :19:

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Ja, hee, ik probeer te werken!! :?

Ik ben niet zo goed in paarden, vrees ik.
Ik zal morgen eens zoeken, mag dat?

Afbeelding

yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Nanna schreef:
Bons schreef: Vraag me af of de Knapstrupper (paardenras) wat dat betreft op de dalmaat lijkt qua kleurvererving.
Even illustreren ;-)
Afbeelding
volgens mij niet, hoe precies weet ik niet, maar ik geloof dat het met het opkomen van vlekken zowiezo anders werkt
Bons
Zeer actief

Marjoleine schreef:Ja, hee, ik probeer te werken!! :?

Ik ben niet zo goed in paarden, vrees ik.
Ik zal morgen eens zoeken, mag dat?
Vind ze leuk ;) niet zeuren :D
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

MARC_S schreef:Ik kan me bijna niet voorstellen dat een hond met zulke ogen niet eenzijdig doof is aan de witte kant. Er zijn boxers met minder grote vlekken met veel meer pigment en bv wel bruine ogen. Die zijn er beter aan toe dan dit soort extreem pigmentloze dieren. De ogen zeggen me meer dan de grootte van de kopvlek.
Marc, op basis waarvan ga je er van uit dat àls de hond doof zou zijn, dit aan de witte kant zou zijn?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”