Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Loslaten

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Nicobas
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback.
of ook wel Pronkrug
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Nicobas »

"Mijn hond probeerde me te bijten! Het enige dat ik deed was zeggen dat hij aan de kant moest gaan zodat ik op de bank naast hem kon gaan zitten."baas2.jpg (10038 bytes)

"Mijn hond zat in de vuilnisbak en toen ik haar berispte, gromde ze naar me. Wat mankeert haar? Ik dacht dat ze van me hield?"

"Onze hond is over het algemeen erg lief maar als we hem iets willen laten doen wat hij niet wil dan hapt hij naar ons."

Wat hebben deze 3 honden gemeen? Zijn ze ongehoorzaam of gewoonweg vals? Nee - ze zijn "alpha". Ze hebben het leiderschap overgenomen van de gezinnen die van ze houden. In plaats dat ze de bevelen van hun eigenaren gehoorzamen, zijn zij degenen die bevelen geven! Uw hond kan veel van u houden en desondanks toch proberen u en de gezinsleden te domineren.

Honden zijn sociale wezens en hebben een sociale rangorde nodig. Het sociale systeem voor honden is een roedel met een duidelijke rangorde. De leider van de roedel is de alpha, de absolute baas, de Top Hond. Hij (of zij) krijgt het beste van alles - het beste eten, de beste slaapplaats, het beste speeltje, enz. De leider krijgt ook alles als eerste - hij eet als eerste, gaat als eerste de deur uit, krijgt als eerste aandacht. Alle anderen in de roedel respekteren de wensen van de alpha. Iedere hond die het waagt de autoriteit van de alpha te betwisten krijgt een snelle lichamelijke afstraffing om hem er aan te herinneren waar zijn plaats in de roedel is. Voor uw hond is uw gezin zijn "roedel". Veel honden passen zich zonder problemen aan in de lage posities van hun mensenroedel. Ze doen wat hen gezegd wordt en dagen de leiders niet uit. Andere honden passen zich minder snel aan. Sommigen zijn leiders van nature en en zullen hun menselijke alpha's steeds opnieuw uitdagen. Anderen zijn klimmers op de sociale ladder - zij zijn altijd op zoek naar de mogelijkheden om een treetje hoger te komen op de gezinsladder. De leiders en sociale klimmers kunnen problemen veroorzaken in een niet goed voorbereid gezin dat geen idee heeft van de natuurlijke rangordebehoefte van een hond.

Sommige gezinnen moedigen de hond aan om het roedelleiderschap over te nemen zonder dat ze zich hiervan bewust zijn. Ze behandelen de hond als een gelijke, niet als ondergeschikte. Ze geven hem speciale rechten zoals slapen op het bed of op de bank. Ze trainen hun hond niet en grijpen niet in als de hond kommando's negeert. In een hondenroedel wordt dit gedrag van niemand behalve van de alphahond geaksepteerd.

Alpha heeft niets te maken met grootte of kracht. De kleinste Chihuahua kan een hondse Hitler zijn. In feite is het zo dat hoe kleiner de hond is, hoe meer mensen geneigd zijn hem als een baby te behandelen en aan zijn eisen tegemoet te komen - op deze manier voelt de hond zich nog dominanter en hoger dan zijn mensen.

Deze Alpha honden lijken zo op het eerste gezicht leuke troeteldieren. Ze zijn zelfverzekerd, slimmer dan gemiddeld en aanhankelijk. Ze kunnen goed opschieten met kinderen en vreemden. De verhouding tussen baas en hond lijkt geweldig - totdat er iets gebeurt wat de hond niet aanstaat of hij iets doen moet wat hij niet wil. Dan opeens gromt deze geweldige hond of probeert te bijten en niemand weet waarom.

In een echte roedel hoeft de alpha aan niemand verantwoording af te leggen. Niemand geeft hem opdrachten of zegt hem wat hij moet doen. De andere honden in de roedel respekteren zijn positie. Als een andere hond zo dom is om de alpha uit te dagen door zijn bot af te pakken of zijn favoriete slaapplaats, dan zal de alpha hem snel korrigeren met een grom en een snauw. Als dit niet voldoende is dan zal de alpha zijn leiderschap opeisen door zijn tanden te gebruiken. Dit alles is natuurlijk, instinktief gedrag in een hondse wereld. In een gezin echter is dit gedrag onakseptabel en gevaarlijk.

Honden willen een leider en hebben deze nodig. Ze hebben een instinktieve behoefte om in een roedel te leven. Ze willen de zekerheid van weten waar hun plaats is en wat er van ze verwacht wordt. De meesten willen geen alpha zijn, zij willen dat iemand anders de kommando's geeft en de besluiten neemt. Als mensen niet voorzien in deze behoefte aan leiderschap, dan zal de hond echter deze positie zelf op zich nemen. Als u uw hond toestaat om alpha te worden, dan kan hij zowel een beminnelijke koning als een tiran zijn.

Als u denkt dat uw hond de alpha in uw gezin is dan is dit waarschijnlijk ook zo. Als uw hond slechts een of twee gezinsleden respekteert en de anderen domineert dan hebt u toch een probleem. De plaats van de hond is de laagste in rang in uw gezin, niet aan de top of ergens halverwege.

Om uw gezin het leiderschap van de roedel terug te laten winnen heeft uw hond lessen in ondergeschiktheid nodig. U laat hem zien wat het betekent om weer hond te zijn. De moeder van uw hond liet hem al op jonge leeftijd zien dat zij de alpha was en dat hij haar diende te respekteren. Als pup kreeg hij een veilige plaats in de roedel en door deze veiligheid kreeg hij de vrijheid om te groeien, leren, spelen, liefhebben en gewoon hond te zijn. Uw hond wil eigenlijk niet de verantwoordelijkheid van het alpha zijn, beslissingen moeten nemen en zijn top positie moeten verdedigen. Hij wil een leider die hij kan volgen en eerbiedigen zodat hij opnieuw de vrijheid heeft om hond te zijn.

Hoe wordt u roedelleider?:

Uw hond let voortdurend op u en "leest" uw lichaamstaal. Hij weet waneer u onzeker bent, u niet prettig voelt in uw leidersrol of een gegeven kommando niet bekrachtigd. Dit gedrag verwart hem en maakt hem onzeker en als hij leidersinstinkt heeft of een sociale klimmer is, zal dit hem aanmoedigen om de alpha positie op zich te nemen en u te vertellen wat er moet gebeuren.

"Alpha" is een houding. Het bestaat uit rustige zelfverzekerdheid, waardigheid, intelligentie en een air van autoriteit. Een hond bespeurt deze houding bijna direkt - dit is hoe zijn moeder reageerde op hem. Let maar eens op een professionele trainer of een goede gehoorzaam heidsinstrukteur. Zij maken zich groot en gebruiken hun stem en ogen om te laten zien dat zij in staat zijn om te krijgen wat ze willen. Zij zijn tegelijkertijd vriendelijk maar zeker en aardig maar streng. De meeste honden reageren direkt onderdanig op dit type persoonlijkheden omdat zij een alpha herkennen en respekteren als ze deze tegen komen.

Oefen het alpha zijn. Sta rechtop met uw schouders naar achteren. Loop rechtop. Oefen met een nieuw stemvolume, eentje die duidelijk en krachtig is. Vraag uw hond niet iets te doen - zeg het tegen hem. Daarin zit een onderscheid. Hij kent dit onderscheid ook! Onthoudt dat u, als alpha, het recht hebt om de regels te maken en kommando's te geven. Uw hond begrijpt dit instinktmatig.

Voor de meeste honden is uw verandering in houding, gecombineerd met een gehoorzaamheidstraining voldoende om de situatie te veranderen. Bij een hond die de leiding in het gezin al overgenomen heeft en die zijn positie versterkt heeft door grommen of bijten en waarbij dit toegestaan werd, is er meer nodig dan uw beslissing om alpha te worden. De hond heeft dan tevens een houdingsverandering nodig.

Natuurlijke leiders en sociale klimmers zullen hun leiderspositie niet op willen geven. Ze zullen schrikken en zich bedreigd voelen door uw plotselinge gedragsverandering. Uw hond kan zelfs agressiever gaan reageren. Een alpha hond zal instinktief reageren als hij zich in zijn autoriteit uitgedaagd voelt. Het is zijn natuur om een revolutionaire opstand af te straffen!

Geen zorgen, er zijn andere manieren.

Een alpha hond weet al dat hij u kan verslaan in een lichamelijk gevecht; het werkt dus niet om agressie met geweld te beantwoorden. Totdat u uw positie als alpha met sukses gevestigd heeft, hebben korrekties als slaan, schudden, of het op de rug leggen zoals dit in sommige boeken beschreven wordt, geen effekt en kunnen zelfs gevaarlijk zijn voor u. Een alpha hond zal hierop met geweld reageren en u kunt gewond raken.

Wat u moet doen is uw hersens gebruiken. U bent intelligenter dan hij en u kunt hem te slim af zijn. U moet ook koppiger zijn dan hij. Wat hierna wordt beschreven is een effektieve, niet-geweldadige methode om uw hond de alpha status te ontnemen en hem terug te zetten naar de onderste posities van de gezinsrangorde, waar hij hoort en waar hij behoefte aan heeft. Om deze methode te laten slagen moet uw hele gezin meewerken. Dit vraagt een houdings aanpassing van iedereen en een nieuwe manier om met uw hond om te gaan.

Dit is een serieuze zaak. Een hond die bijt of mensen bedreigt is een gevaarlijke hond, hoeveel u ook van hem houdt. Als u het moeilijk vindt om de hond als een hond en niet als een gelijke te behandelen, houdt u dan voor ogen dat onze maatschappij gevaarlijke honden niet tolereert. Er zijn processen gevoerd om bijtende honden en er zijn honden om gedood.

Hogere Hondenschool voor Alpha Houdingsverandering

Vanaf deze dag gaat u uw hond leren dat hij een hond is, geen miniatuur mens in een harig pak. Zijn moeder leerde hem ooit hoe hij hond moest zijn en hoe hij kommando's moest gehoorzamen. Ergens onderweg, door gebrek aan training of verkeerd begrepen bedoelingen, is hij dit vergeten. Met uw hulp gaat hij zich herinneren wat hij is en hoe hij in de wereld past. Na enige tijd zal hij het zelfs leuk gaan vinden!

Honden werden gefokt met het vertrouwen dat mensen zorgden voor eten, gezelschap en leiding. Een alpha hond vraagt niet wat hij wil, hij eist het op. Hij laat u op niet mis te verstane wijze weten dat hij zijn eten wil, uit wil, spelen wil, aandacht wil en hij wil het NU. U gaat hem leren dat hij vanaf nu moet verdienen wat hij krijgt. Geen gratis gunsten meer. Dit zal eerst een schok voor hem zijn maar u zult zien hoe snel hij zich aan past en hij zal zijn bereidheid tonen om u een plezier te doen.

Als uw hond het kommando ZIT nog niet kent dient u hem dit te leren. Beloon hem met een prijzend woord en wat lekkers. Wees niet te uitbundig met de beloning. Een eenvoudig "braaf" op blijde toon is voldoende. Vanaf nu geeft u uw hond, iedere keer als hij iets wil - zijn eten, een wandeling, aandacht, wat dan ook - eerst het kommando ZIT. Als hij dit doet beloont u hem met "braaf", zegt GOED ZO en geeft hem wat hij wil. Als hij weigert te gaan zitten loopt u weg en negeert hem. Niet zitten - geen beloning. Als u denkt dat hij het kommando ZIT niet begrijpt zult u hier op moeten trainen. Als hij gewoon weigert te gehoorzamen negeert u hem. Geef hem niet wat hij hebben wil, beloon hem in geen enkel opzicht.

Laat hem zitten voordat hij zijn eten krijgt, laat hem zitten voordat u met hem gaat wandelen, laat hem voor u zitten voordat u hem knuffelt, laat hem zitten voordat hij zijn speeltje krijgt. Als u gewend bent zijn eten de hele dag te laten staan, stop hier dan mee. Ga over op 2 keer daags voeren en beslis zelf op welke tijden hij zijn voer krijgt. Laat hem zitten voordat hij zijn eten krijgt. Als hij u niet gehoorzaamd, krijgt hij geen eten. Loop weg en negeer hem. Breng zijn eten later nog eens en geef opnieuw het kommando ZIT. Geef dit kommando slechts een keer. Hij hoorde en begreep het de eerste keer ook al. Geef kommando's terwijl u staat en gebruik een lage, krachtige intonatie.

Als de hond sommige gezinsleden wel en andere niet respekteerd, laat de anderen hem dan voeren en laat hen de beloningen geven vanaf nu. Maak hen duidelijk hoe ze hem kunnen laten gehoorzamen om te zitten en dat ze weg moeten gaan en hem negeren als hij het kommando niet opvolgt. Het is belangrijk dat het hele gezin deze afspraken nakomt. Honden zijn net kinderen: als ze hun zin niet krijgen bij mama, dan gaan ze het aan papa vragen. In het geval van uw hond zal hij, als hij een gezinslid vindt dat hij kan domineren, daar mee doorgaan. U wilt uw hond echter leren dat hij ieder gezinslid moet respekteren en gehoorzamen. Onthoudt dat zijn plaats onderaan de gezinsladder is. Terug gezet worden van de top naar beneden helpt, maar als hij denkt dat hij ergens in het midden zit dan hebt u nog steeds problemen.

Denk na - u kent uw hond en kunt inschatten wat hij in de meeste omstandigheden zal gaan doen. Blijf hem een stap voor en anticipeer op zijn gedrag zodat u het kunt voorkomen en korrigeren. Als hij bij de vuilnisbak zit en gromt als hij terecht gewezen wordt, zorg dan dat hij niet meer bij de vuilnisbak kan komen. Als hij gewend is om voor u uit de deur uit te rennen, doe hem dan een riem om. Laat hem zitten en wachten totdat u de deur open doet en hem toestemming geeft - OKAY! - om eruit te gaan. Als uw alpha hond er niet van houdt om te komen als hij geroepen wordt ( en dit is waarschijnlijk het geval ) laat hem dan niet onaangelijnd buiten. Zonder lijn hebt u geen kontrole over hem. En hij weet dit.

Knuffels en aandacht:

Alpha honden zijn eraan gewend om overdreven veel aandacht te krijgen. In een hondenroedel zijn de ranglagere honden steeds weer bezig met het likken, verzorgen en aanraken van de alpha hond. Dit is een teken van respekt en onderworpenheid. Vanaf nu, tot het moment dat zijn houding verbetering laat zien, beperkt u het aantal knuffels en liefkozingen die uw hond krijgt. Als hij aandacht wil laat u hem eerst zitten, geeft hem een paar lieve woordjes en stopt dan. Ga verder met wat u aan het doen was en negeer hem. Als hij u lastig valt zegt u NEE met krachtige stem en negeert hem opnieuw. Aai hem als u dit wilt, niet omdat hij er om vraagt. Ga vanaf nu niet meer op de grond liggen of op uw knieen om uw hond te aaien. Dat is eveneens een uiting van onderworpenheid. Braveer, aai en beloon hem vanuit een positie die hoger is dan die van de hond.

Spelletjes:

Als u of een gezinslid worstelt, vechtspelletjes of touwtrekspelletjes speelt met de hond, houdt hier dan onmiddellijk mee op. Deze spelletjes moedigen de hond aan om mensen fysiek te domineren en hun tanden te gebruiken. In een roedel of nest zijn deze spelletjes meer dan alleen spelen - ze helpen om een rangorde te vestigen die gebaseerd is op lichamelijke kracht. Uw hond is waarschijnlijk al sterker en sneller dan u bent. Ruwe, fysieke spelletjes bewijzen dat. Hij hoeft hier niet aan herinnerd te worden!

Zoek nieuwe spelletjes voor hem. Verstoppertje, apporteren of frisbees vangen zijn geschikter. Zorg ervoor dat u degene bent die het spel begint en beeindigd en niet de hond. Stop met spelen voordat de hond verveelt raakt en probeert de bal of frisbee te houden.

Waar slaapt uw hond? Niet in uw slaapkamer en al helemaal niet in uw bed! Uw slaapkamer is een bijzondere plaats, het is uw "hol". Een alpha hond vind dat hij het recht heeft om in uw hol te slapen omdat hij zichzelf als uw gelijke beschouwd. Misschien heeft hij uw bed al overgenomen, weigerend eraf te gaan toen hem dit gezegd werd of grommend en bijtend toen iemand hem vroeg op te schuiven om plaats te maken voor de mensen. Totdat uw honds alpha problemen volledig onder kontrole zijn is de slaapkamer verboden terrein! Hetzelfde geldt voor slapen op de bank. Als u hem niet van de bank af kunt houden zonder een gevecht, ontzeg hem dan de toegang tot de kamer totdat zijn gedrag door training verbeterd is.

This page is part of the Pyreneese Berghond - Great Pyrenees Web Site of
Ursa's Signum which was first published:4 Dec. 1995
(c) copyright & web design: U. Hock - Henschke The Netherlands

Gr.Nico
Laatst gewijzigd door Nicobas op 13 dec 2008 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

ja? en nu? :denken:
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

estelle schreef:ja? en nu? :denken:
Ik geloof Estelle dat iemand ons probeert te leren hoe belangrijk de roedelregels wel niet zijn en dat als we die goed hanteren het allemaal vast in orde zal komen met onze honden :mrgreen:
vania
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door vania »

Addy schreef:
Ik geloof Estelle dat iemand ons probeert te leren hoe belangrijk de roedelregels wel niet zijn en dat als we die goed hanteren het allemaal vast in orde zal komen met onze honden :mrgreen:
dat gaat hier dan ook niet op
de 2 jongste hebben krak dezelfde opvoeding gehad
en de reu kan met alles en idereen en het teefje wilt met niks overweg kunnen :denken: :denken:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Aha, dus als je die regeltjes toepast, kun je rustig met je reu die andere honden grijpt het losloopgebied in. Want hij zal geen teven grijpen en geen pups en gevechten met andere reuen zijn zo voorbij, want dan is de rangorde duidelijk.

Begrijp ik het nou goed?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
elbertkeizer
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door elbertkeizer »

Met het oog op de andere honden en eigenaren zou ik je hond gewoon los laten lopen ergens waar het rustig is en je geen andere honden tegenkomt. Ik vindt het nogal een risico en zou je niet graag tegenkomen denk ik. Want ik heb al behoorlijk vaak incidenten meegemaakt met mensen die hun hond los laten terwijl de mijne altijd aan de lijn gaat als er een andere hond aankomt.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

ow ships... ik ben helemaal verkeerd bezig... met pups al trekspelletjes... ze bijten echt op een mens... en ik doe helemaal niet aan rare rangorde dingetjes :N: :N:
gaan ze me nu opeten denk je? :denken:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
elbertkeizer
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door elbertkeizer »

Ik denk het wel hoor pas maar op :N:
pammetje
Zeer actief

Ongelezen bericht door pammetje »

he Nicobas zou je dat ff tegen mijn hond uit kunnen leggen
die weet heel goed dat ik de baas ben (of niet want ja hij mag op de bank en zo) maar met andere honden (reuen) wil het echt niet, zelfs niet met pups reuen

nee zonder dollen
iedere hond is anders
en met iedere hond moet anders omgegaan worden
voor de 1 werken deze regeltjes
voor de andere weer juist helemaal niet

daarom is het vaak zo moeilijk bepalen achter de pc
Afbeelding
ik geniet van het leven
ik geniet van de zon
ik doe de deur open
en pleur van het balkon
estelle

malinois schreef:
ow ships... ik ben helemaal verkeerd bezig... met pups al trekspelletjes... ze bijten echt op een mens... en ik doe helemaal niet aan rare rangorde dingetjes :N: :N:
IK denk het wel. Maar ik denk dat die van mij mij ook ooit aan gaan vallen hoor. Ze mogen op bed, hebben mogen bijten op mensen, ik stoei ruw met ze.... :N:

Overigens heb ik jaren geleden al eens te horen gekregen van een trainer van een KC dat Chello ons echt ooit zou grijpen.
Ik wacht en wacht maar er gebeurd tot op heden niks..... :19:
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

estelle schreef:Overigens heb ik jaren geleden al eens te horen gekregen van een trainer van een KC dat Chello ons echt ooit zou grijpen.
Toch wel van achteren neem ik aan Estelle??
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Jacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): retrievers
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jacky »

Inge O schreef:
Addy schreef:
hè, eindelijk lezen we eens de waarheid :mrgreen: .
ja duidelijk. Ik laat Odin nu ook los. :pffff: overal
Afbeelding

Odin 2001-2013
Ivan 2001
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Jacky schreef:
Inge O schreef:
Addy schreef:
hè, eindelijk lezen we eens de waarheid :mrgreen: .
ja duidelijk. Ik laat Odin nu ook los. :pffff: overal
dit is toch weer een hele openbaring, zo vlak voor kerst :cheer:
estelle

renee-uk schreef:
estelle schreef:Overigens heb ik jaren geleden al eens te horen gekregen van een trainer van een KC dat Chello ons echt ooit zou grijpen.
Toch wel van achteren neem ik aan Estelle??
Uiteraard, hij zou ons ooit vanuit het niets aanvallen als we doorgingen zoals we bezig waren.
Die man had echt heel veel hondenkennis..... :roll: :wink:
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

malinois schreef:
Als ik zo naar je onderschrift kijk vrees ik van wel :pffff:
Dingo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Dingo »

Kan ook wel een pagina van Sesamstraat hier qouten, maar of daar de waarheid inzit?

Iedere hond heeft een eigen karakter, geschiedenis, referentiekader, enz enz
Als ik Dingo even met de reu van de buren laat "kletsen"dan weet ik zeker dat er 1 de kadaverbak in kan. Niks even bekken en dan kappen :wink:
AfbeeldingAfbeelding
Who finds a faithful friend, finds a treasure.
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

haha kwam net een labreutje buurten.. ik had die twee van mij aan de lijn en dacht dat die meneer aan de overkant van de straat wel wist dat zijn hond niet op die van mij af zou komen... mis... :mrgreen: inene gaat mijn teefje naar links omdat de lab de straat over stak en op ons af kwam..effe leuk kennis maken.. ik kijk de meneer aan en zeg.. `laat hem niet bij me reu komen hoor!`ach joh dat voelt hij dan zelf wel...en dan gaat hij zelf wel weg.. :denken:
maar goed Finn wilde wel eropaf ook, maar ik neem ook echt geen risico hoor.. dan ben ik maar een leider die zegt nee Finn zit... en braven als we weer doorlopen.. ook al heb ik overwicht... haantjes gedrag op sommige momenten.. dan kun je nog zo´n leider zijn.. dan blijven wij mens en zij honden in mijn ogen :wink:

Ook al heb ik geen grauwer in de riemen.. ik weet wel hoe snel hij in zijn ogen de ander als niet leuk ziet.. helaas..

oh ja.. ik neem ook geen roedelzaken in acht.. ik houd zelfs de deur voor ze open als we naar buiten gaan..ze eten soms voor ik eet..ze trekken aan de riem meestal.. en ik laat ze trekspelletjes winnen...
:N:
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Dingo schreef:Als ik Dingo even met de reu van de buren laat "kletsen"dan weet ik zeker dat er 1 de kadaverbak in kan. Niks even bekken en dan kappen :wink:
Gewoon even de roedelregels hanteren dan kan Dingo gezellig kletsen :mrgreen: :wink:
Afbeelding
Mit
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip

Ongelezen bericht door Mit »

Geweldig Nicobas! Ik ren meteen naar buiten en laat mijn hond los :cheer:
Binnenkort maar ff een forumwandeling, Quasar los en wij als sterke roedelleiders erbij. Wat zullen alle honden het leuk hebben!

Naja, met de flexi ging het goed. Hij had wat meer vrijheid en we zijn sowieso geen enkele hond tegengekomen het hele weekend, dus zelfs loopse Tsuki kon los.
Flex is sterk genoeg alleen was het voor Lars even inschatten hoe hij zich op Quasars geren moest instellen. Kortom, die ging een keer op zijn bek :mrgreen:

Helaas vond Quasar het absoluut niet leuk om een weekend weg te zijn dus op de boswandelingen na (die waren prachtig uiteraard) heeft hij dag en nacht gepiept en gejankt en boos gedaan.
De volgende keer nemen we alleen Tsuki mee, Quasar is namelijk wel dolblij als hij naar pension mag :19:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”