Inge O schreef:sirene schreef:Haha, grapjas
Maar iig kun je dus in Nl ook met een aangekeurde hond showen en fokken.
Met een bastaard dus ook. Je kunt hier in Nl alleen niet (of iig heel moeilijk) zelf een hond van onbekende afstamming laten aankeuren. Dat kan dan weer in België.
maar kan jij me nu uitleggen hoe het kan dat dit
In Bijlage G-0 kunnen worden ingeschreven:
- honden die niet zijn ingeschreven in de Nederlandse of een andere door de FCI erkende buitenlandse stamboekhouding, maar die desondanks - naar het oordeel van de Raad of van de rasvereniging - waardevol zijn; de Raad overlegt over opname altijd met de rasvereniging;
in de richtlijnen van de rvb is opgenomen en dat het toch niet kan om een hond te laten aankeuren? want dat het wel kan zeggen ze hier immers toch?
De RvB houdt de mogelijkheid open, maar pas na overleg met de rasvereniging.
Nou zijn er rasverenigingen waar men bekend is met het verschijnsel dat honden geïmporteerd kunnen worden vanuit landen waar het ras niet officieel erkent is, en die meewerken aan het aankeuren van deze honden (die dus eigenlijk al een volledige stamboom hebben) zie het verhaal van Sirene.
Er zijn rasverenigingen die meewerken aan het opnemen van honden in het stamboek die in het werk hun waarde bewezen hebben (BCCN met de ISDS honden) maar dan moet de hond dus wel al elders geregistreerd staan.
En er zijn rasverenigingen met een open stamboek zoals Markiesje en Hollandse Smous, waarbij in theorie iedere willekeurige hond aangekeurd kan worden en opgenomen kan worden in het stamboek.
Ik zeg in theorie, want in de praktijk schijnt het niet meer mogelijk te zijn.
Buiten deze drie vormen ken ik geen voorbeelden van het aankeuren van honden ter opname in enig stamboek onder auspiciën van de Nederlandse Raad van Beheer op kynologisch gebied.
RvB staat dit niet toe zonder ondersteuning door de Rasvereniging, en Rasverenigingen zijn in zijn algemeenheid tegen het opnemen van honden met een onbekende herkomst.
Dus...
Als ik een hond graag in Nederland in wil voegen in het stamboek...
Dan moet ik een dealtje sluiten met een Belg ...
Die moet de hond op de eigen naam zette...
Die moet de hond uitbrengen op show...
Die moet de hond laten inschrijven in St Hubertus ...
En die moet de hond daarna officieel exporteren.
En dat gebuert natuurlijk best wel eens.
En moet je eens horen wat de RV en/of fokkers dan allemaal te zeggen hebben :N: