Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Eindelijk loops!!

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Ailena schreef: Een hond zonder papieren.. hoe rasecht deze ook lijkt is gewoon een bastaard.
vreemd....ik ben toch echt BOBje en clubkampioene geworden met een bastaard.
In Nederland is dat onmogelijk
[/quote]

Nee hoor! Hier ook meerdere malen BOB, Winster, Clubwinnaar en 5 BIS met een bastaard :pffff: :cheer:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Haha, grapjas :mrgreen:

Maar iig kun je dus in Nl ook met een aangekeurde hond showen en fokken.
Met een bastaard dus ook. Je kunt hier in Nl alleen niet (of iig heel moeilijk) zelf een hond van onbekende afstamming laten aankeuren. Dat kan dan weer in België.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Tring
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tring »

Ik kom me er ook even mee bemoeien. :mrgreen:

Ik heb eens een PRACHTIG Chihuahua reutje gezien (duitsland). Fokker gemaild, maar helaas, geen FCI stamboom. Wel UCI, maar dat is niet erkend (in deutschland wel). De fokker zei dat hij honden had geexporteerd en dat ze gewoon aangekeurd kunnen worden. Dus heb ik de RvB gebeld, nee hoor kan niet. Heb veel gelezen, en het zou niet kunnen. Wel gehoord dat het misschien via Belgie kan, maar dan moet je hond ook ECHT super veel aan de rasstandaard voldoen. In dit geval ging het dus wel om een rashond, want het beest heeft gewoon een stamboom. Zelfs achter in de lijnen zit FCI of andere stambomen die door de FCI erkend worden, maar deze fokker fokte met UCI. :devil: Dus kon ik dat prachtige choco reutje wel op mn buik schrijven, want ik wil graag showen. :wink: Het gaat echt niet zo makkelijk hoor, een 'bastaard' laten aankeuren. Zelfs een hond met een erkend stamboom in het buitenland krijg je moeilijk in het NHSB. :pffff:

Overigens ben ik Keeffers stamboom aan het uitpluizen en zit 'al' in de 14e generatie (eind 1960). :N: Met een beetje zoeken kom je een heel eind. Fokkers aanschrijven of ze je stambomen willen mailen (doen ze wel voor mij :pffff: ).

Is het niet zo bij die mechelaren en zo op Bloedlijnen, dat het eigenlijk gewoon kruizingen zijn. Want er zitten toch regelmatig kruizingen tussen, mechel x hollander enzo. Maar ze worden er op gezet om dat de ouders wel bekend zijn? Dus heb je ook een beetje een stamboom, maar geen officiele? Wel apart dat op die ene link de ouders van die ene hond anders zijn dan op de andere link. :smile2: Misschien gewoon een foutje, dat van die foto?
xx Marr en Keeff
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Tring schreef:
Is het niet zo bij die mechelaren en zo op Bloedlijnen, dat het eigenlijk gewoon kruizingen zijn. Want er zitten toch regelmatig kruizingen tussen, mechel x hollander enzo. Maar ze worden er op gezet om dat de ouders wel bekend zijn? Dus heb je ook een beetje een stamboom, maar geen officiele? Wel apart dat op die ene link de ouders van die ene hond anders zijn dan op de andere link. :smile2: Misschien gewoon een foutje, dat van die foto?
dat zijn vaak ook kruisingen en stamboomloze mechels... maar daar is net zoveel van bekend als van stamboomhonden. En wat hier eerder genoemd is, soms is dat weleens goed nieuw bloed. Ook in de stamboommechel is eerder regelmatig dog in gekruist wat nu nog terugkomt in de grootte van sommige lijnen.
Overigens is het geen foutje hoor, het is een publiek geheim maar het is een en dezelfde hond, de voorouders van die zonder stamboom kloppen. Maar als je perse je hond wil laten dekken door een hond met stamboom neem je gewoon de andere naam (zelfde hond maar dan ff met stamboom voor het papiertje). Krijgen je pups tenminste een stamboom anders niet :wink:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
ladybird
Zeer actief
Mijn ras(sen): Geen, ik hou niet van honden.
Contacteer:

Ongelezen bericht door ladybird »

Tring schreef: Zelfs een hond met een erkend stamboom in het buitenland krijg je moeilijk in het NHSB. :pffff:
Welnee, dat is niet moeilijk. Als alles klopt, is de hond binnen 2 maanden ingeschreven. Je moet wel een exportpedigree hebben bij de stamboom, anders heb je idd een probleem. Maar als je dat niet hebt, heeft de fokker zijn werk niet gedaan en de koper zijn huiswerk niet.

Beide honden in mijn onderschrift zijn importhonden. :wink:
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Rosita Compagner schreef:
dit staat daarover op de site van de RvB:

Het hoofdstamboek
Honden waarvan alle voorouders in tenminste drie generaties zijn opgenomen in het NHSB of een daarmee gelijk te stellen buitenlands stamboek worden in het hoofdstamboek opgenomen. Deze voorouders moeten in principe alle behoren tot dezelfde variëteit wanneer binnen een ras van meer variëteiten sprake is.
De bijlagen van het hoofdstamboek
In een aantal gevallen bestaat de mogelijkheid honden op te nemen in de bijlage van het hoofdstamboek.
De bijlage kent drie onderdelen aangeduid met de letter G (van generatie) en een cijfer: G-0, G-1 en G-2.
In Bijlage G-0 kunnen worden ingeschreven:
- honden die niet zijn ingeschreven in de Nederlandse of een andere door de FCI erkende buitenlandse stamboekhouding, maar die desondanks - naar het oordeel van de Raad of van de rasvereniging - waardevol zijn; de Raad overlegt over opname altijd met de rasvereniging;
- honden die wat kleur, vacht, grootte of oordracht betreft tot een andere variëteitsgroep behoren dan de ouders, mits door de fokker tegelijk met het verzoek tot inschrijving een gemotiveerd verzoek wordt ingediend; als dat voor de instandhouding van het ras of een variëteit belangrijk is kan de Raad na overleg met de rasvereniging afstammelingen van honden die niet behoren tot dezelfde variëteitsgroep ook rechtstreeks in het hoofdstamboek inschrijven; hetzelfde geldt in heel bijzondere gevallen voor afstammelingen van ouderdieren behorend tot twee verschillende rassen, die slechts in een klein onderdeel verschillen;- honden wier ouders beide zijn ingeschreven in onderdeel G-2 van het http://www.raadvanbeheer.nl/rashonden/stamboek/

Wat ik bovenstaand vet gemaakt hebt gebeurt niet tot nauwelijks in Nederland. Van het eerste heb ik het in ieder geval nog nooit gehoord. Van het 2e kan ik me de outcross voor de Hollandse Herder langhaar herinneren met een Groenendaeler maar dat werd wel in de pers breed uitgemeten.

Volgens mij was het een Tervueren, geen Groenendaler :wink:
Er is ook een langhaar-korthaar Hollander kruising geweest om de langhaar te verbeteren. :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
sirene schreef:Haha, grapjas :mrgreen:

Met een bastaard dus ook. Je kunt hier in Nl alleen niet (of iig heel moeilijk) zelf een hond van onbekende afstamming laten aankeuren. Dat kan dan weer in België.
maar kan jij me nu uitleggen hoe het kan dat dit

- honden die niet zijn ingeschreven in de Nederlandse of een andere door de FCI erkende buitenlandse stamboekhouding, maar die desondanks - naar het oordeel van de Raad of van de rasvereniging - waardevol zijn; de Raad overlegt over opname altijd met de rasvereniging;

in de richtlijnen van de rvb is opgenomen en dat het toch niet kan om een hond te laten aankeuren? want dat het wel kan zeggen ze hier immers toch?
Nee, dat kan ik ook niet uitleggen.
Ik denk dat de RvB iets anders verstaat onder aankeuren dan wat er volgens de Belgische regels voor staat.
Ik heb meerdere honden laten aankeuren. Mullu omdat hij uit de USA komt en het ras daar niet erkend is. Die zit nu dus weer in G0 terwijl hij een volle stamboom heeft waarvan beide ouders nota bene uit Finland komen (dus FCI stamboom hebben).
En Kori moest hier ook aangekeurd worden omdat zij een Initieel stamboom heeft (G0) uit Peru. Maar beide honden hadden dus wel een soort van afstammingsbewijs al.
De andere honden uit Peru die geen volledige stamboom hadden moesten ook aangekeurd worden.
Een onbekende hond van de straat laten aankeuren kan volgens mij niet. Maar misschien kan Bob die hier altijd dingetjes van de RvB plaatst daar eens antwoord op geven.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

ladybird schreef:
Tring schreef: Zelfs een hond met een erkend stamboom in het buitenland krijg je moeilijk in het NHSB. :pffff:
Welnee, dat is niet moeilijk. Als alles klopt, is de hond binnen 2 maanden ingeschreven. Je moet wel een exportpedigree hebben bij de stamboom, anders heb je idd een probleem. Maar als je dat niet hebt, heeft de fokker zijn werk niet gedaan en de koper zijn huiswerk niet.

ja hoor, dat is zo gepiept. exportpedigree opsturen, acceptgiro betalen, je hond laten nakijken door de chipper en klaar is kees. je krijgt er overigens geen nl stamboom bij maar alleen een nhsb nummer gestempeld op de exportpedigree.
Afbeelding
truusje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door truusje »

Ik weet dat dit aankeuren ook bij de Aussies gebeurt.
Afbeelding

So Sweet :I:
ladybird
Zeer actief
Mijn ras(sen): Geen, ik hou niet van honden.
Contacteer:

Ongelezen bericht door ladybird »

Hutsje schreef:
ladybird schreef:

ja hoor, dat is zo gepiept. exportpedigree opsturen, acceptgiro betalen, je hond laten nakijken door de chipper en klaar is kees. je krijgt er overigens geen nl stamboom bij maar alleen een nhsb nummer gestempeld op de exportpedigree.
En een brief erbij, met alle gegevens daar nog een keer op :mrgreen:
Afbeelding
Maryanne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers, Vizsla
Aantal honden: 12
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maryanne »

ladybird schreef:
Hutsje schreef:
ladybird schreef:

Onze Crash Boom Bang is import Finland en was binnen 5 weken ingeschreven in het NHSB met volledig stamboom.

Om even bij de JRT te blijven, ik hoorde pas geleden dat op een show in Belgie een stamboomloos Husseltje mee deed met rechtopstaande oortjes die een U kreeg. Rechtopstaande oren is een diskwalificerende fout in het ras. Is het zo dat in Belgie de stamboomloze hondjes ook mee mogen doen op de show want dan ga ik mijn ToBe ook eens inschrijven.
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

Inge O schreef:
sirene schreef:Haha, grapjas :mrgreen:

maar kan jij me nu uitleggen hoe het kan dat dit

in de richtlijnen van de rvb is opgenomen en dat het toch niet kan om een hond te laten aankeuren? want dat het wel kan zeggen ze hier immers toch?
De RvB houdt de mogelijkheid open, maar pas na overleg met de rasvereniging.
Nou zijn er rasverenigingen waar men bekend is met het verschijnsel dat honden geïmporteerd kunnen worden vanuit landen waar het ras niet officieel erkent is, en die meewerken aan het aankeuren van deze honden (die dus eigenlijk al een volledige stamboom hebben) zie het verhaal van Sirene.
Er zijn rasverenigingen die meewerken aan het opnemen van honden in het stamboek die in het werk hun waarde bewezen hebben (BCCN met de ISDS honden) maar dan moet de hond dus wel al elders geregistreerd staan.
En er zijn rasverenigingen met een open stamboek zoals Markiesje en Hollandse Smous, waarbij in theorie iedere willekeurige hond aangekeurd kan worden en opgenomen kan worden in het stamboek.
Ik zeg in theorie, want in de praktijk schijnt het niet meer mogelijk te zijn.

Buiten deze drie vormen ken ik geen voorbeelden van het aankeuren van honden ter opname in enig stamboek onder auspiciën van de Nederlandse Raad van Beheer op kynologisch gebied.
RvB staat dit niet toe zonder ondersteuning door de Rasvereniging, en Rasverenigingen zijn in zijn algemeenheid tegen het opnemen van honden met een onbekende herkomst.

Dus...
Als ik een hond graag in Nederland in wil voegen in het stamboek...
Dan moet ik een dealtje sluiten met een Belg ...
Die moet de hond op de eigen naam zette...
Die moet de hond uitbrengen op show...
Die moet de hond laten inschrijven in St Hubertus ...
En die moet de hond daarna officieel exporteren.

En dat gebuert natuurlijk best wel eens.
En moet je eens horen wat de RV en/of fokkers dan allemaal te zeggen hebben :N: :mrgreen:
Ennath
Zeer actief

Maryanne schreef:
ladybird schreef:
Hutsje schreef:
ladybird schreef: Welnee, dat is niet moeilijk. Als alles klopt, is de hond binnen 2 maanden ingeschreven. Je moet wel een exportpedigree hebben bij de stamboom, anders heb je idd een probleem. Maar als je dat niet hebt, heeft de fokker zijn werk niet gedaan en de koper zijn huiswerk niet.

Onze Crash Boom Bang is import Finland en was binnen 5 weken ingeschreven in het NHSB met volledig stamboom.

Om even bij de JRT te blijven, ik hoorde pas geleden dat op een show in Belgie een stamboomloos Husseltje mee deed met rechtopstaande oortjes die een U kreeg. Rechtopstaande oren is een diskwalificerende fout in het ras. Is het zo dat in Belgie de stamboomloze hondjes ook mee mogen doen op de show want dan ga ik mijn ToBe ook eens inschrijven.
Ja, maar dan moet jij eerst Belg worden, die route is alleen aan Belgen voorbehouden. :wink:
Tring
Zeer actief
Contacteer:

ladybird schreef:

Ho ho, dat zei ik ook niet. Ik denk dat je niet goed gelezen hebt dan! Ik zei namelijk dit:

... Fokker gemaild, maar helaas, geen FCI stamboom. Wel UCI, maar dat is niet erkend (in deutschland wel)...Zelfs een hond met een erkend stamboom in het buitenland krijg je moeilijk in het NHSB.

UCI is hier niet erkend door de RvB. Dus krijg je er ook geen exportpedigree bij. ;) bij VDH wel, die honden kan je dus wel gewoon laten inschrijven in het NHSB. :wink: Bij VDH stambomen staat er ook een FCI logo op, bij UCI niet.

UCI is wel erkend in Duitsland, dus een erkend stamboom in het buitenland. Maar die krijg je dus niet hier in het NHSB. :wink:
xx Marr en Keeff
Afbeelding
Tring
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Tring schreef:
ladybird schreef:

Ho ho, dat zei ik ook niet. Ik denk dat je niet goed gelezen hebt dan! Ik zei namelijk dit:

... Fokker gemaild, maar helaas, geen FCI stamboom. Wel UCI, maar dat is niet erkend (in deutschland wel)...Zelfs een hond met een erkend stamboom in het buitenland krijg je moeilijk in het NHSB.

UCI is hier niet erkend door de RvB. Dus krijg je er ook geen exportpedigree bij. ;) bij VDH wel, die honden kan je dus wel gewoon laten inschrijven in het NHSB. :wink: Bij VDH stambomen staat er ook een FCI logo op, bij UCI niet.

UCI is wel erkend in Duitsland, dus een erkend stamboom in het buitenland. Maar die krijg je dus niet hier in het NHSB. :wink:
mijn destijds gebruikte dekreu was ook een UCI-hond :wink: .
Jij woont toch ook niet in Nederland? :19: En het gaat hier om Nederland. :N:
xx Marr en Keeff
Afbeelding
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Tring schreef:Is het niet zo bij die mechelaren en zo op Bloedlijnen, dat het eigenlijk gewoon kruizingen zijn. Want er zitten toch regelmatig kruizingen tussen, mechel x hollander enzo. Maar ze worden er op gezet om dat de ouders wel bekend zijn? Dus heb je ook een beetje een stamboom, maar geen officiele?
Het zijn niet "gewoon kruisingen", het zijn over het algemeen honden die op werkeigenschappen gecombineerd zijn, onafhankelijk van wat voor etiketje het uiterlijke beeld zou dragen. Het is ook waar de "rassen" indertijd uit ontstaan zijn (of "vastgelegd" zijn), een groep mensen heeft op een bepaald moment in de tijd besloten dat zo-en-zo de rasstandaard voor dat te definieren ras was. Als je bijvoorbeeld foto's bekijkt uit de beginperiode van het ras Belgische herder, zie je vaak honden die tegenwoordig op een show echt niet goed zouden scoren :wink:

Ik pluk even een citaat van een site waarop de geschiedenis van de KNPV beschreven wordt :
Vanwege het fokbeleid van de Nederlandse Herdershonden Club (NHC) werden vele goede honden niet toegelaten in het stamboek als zijnde Hollandse Herder. Bijvoorbeeld in 1914, toen plotseling alleen nog de gestroomde honden toegelaten werden tot het stamboek, terwijl voor die tijd ook andere vachtkleuren waren toegestaan, zoals geel. In die tijd konden de gele Herders als Mechelse Herder worden geregistreerd. Dat zou een verklaring kunnen zijn voor de plotselinge toename van Mechelse Herders in de KNPV in die tijd
Eén van de oprichters van de afdeling Utrecht, Dhr. D. Otten laat in 1932 weten hoe zeer hij het betreurt dat enkele uitstekende Hollandse Herder lijnen, welke succesvol waren afgericht bij de KNPV en hun bloedlijnen hadden bewezen, werden vergeten toen men zich ging toeleggen op het fokken van politiehonden. Het fokken met honden met een onbekende bloedlijn gebeurde meer en meer. Dit was gedeeltelijk te wijten aan het financiële aspect (kruisingen waren goekoper dan honden met een stamboom) en gedeeltelijk door het feit dat de Raad van Beheer, de Nederlandse Stamboom registratie (FCI), in tegenstelling tot omringende landen, het niet nodig vond dat een kampioenshond zich ook bewezen had als werkhond.

Later na de tweede Wereld Oorlog, zijn wegens financiële overwegingen, veel pups van stamboom honden niet geregistreerd bij de Raad van Beheer(FCI).
Dit was om het simpele feit dat om een hond te laten registreren veel geld koste en de mensen vonden de kwaliteiten van een hond belangrijker dan een stukje papier.
Dit stukje papier maakte immers de kwaliteit van de hond niet beter.
Zo is de splitsing tussen stamboom honden en kruising honden ontstaan, en vandaag de dag wordt er binnen de K.N.P.V voor het grootste gedeelte getraind met kruising honden.
Dit hoeft niet direct te betekenen dat de achtergrond van de honden niet bekend is.
Vandaag de dag weten de meeste fokkers exact de achtergronden van de honden welke worden gebruikt en er zijn veel honden met een goede werklijn als achtergrond die heel wat jaren terug gaan.
Laatst gewijzigd door Gos op 17 dec 2008 15:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Tring
Zeer actief
Contacteer:

Gos schreef:
Tring schreef:Is het niet zo bij die mechelaren en zo op Bloedlijnen, dat het eigenlijk gewoon kruizingen zijn. Want er zitten toch regelmatig kruizingen tussen, mechel x hollander enzo. Maar ze worden er op gezet om dat de ouders wel bekend zijn? Dus heb je ook een beetje een stamboom, maar geen officiele?
Het zijn niet "gewoon kruisingen", het zijn over het algemeen honden die op werkeigenschappen gecombineerd zijn, onafhankelijk van wat voor etiketje het uiterlijke beeld zou dragen. Het is ook waar de "rassen" indertijd uit ontstaan zijn (of "vastgelegd" zijn), een groep mensen heeft op een bepaald moment in de tijd besloten dat zo-en-zo de rasstandaard voor dat te definieren ras was. Als je bijvoorbeeld foto's bekijkt uit de beginperiode van het ras Belgische herder, zie je vaak honden die tegenwoordig op een show echt niet goed zouden scoren :wink:

Ik pluk even een citaat van een site waarop de geschiedenis van de KNPV beschreven wordt (http://home.planet.nl/~huls0256/geschie ... 20KNPV.htm):
Vanwege het fokbeleid van de Nederlandse Herdershonden Club (NHC) werden vele goede honden niet toegelaten in het stamboek als zijnde Hollandse Herder. Bijvoorbeeld in 1914, toen plotseling alleen nog de gestroomde honden toegelaten werden tot het stamboek, terwijl voor die tijd ook andere vachtkleuren waren toegestaan, zoals geel. In die tijd konden de gele Herders als Mechelse Herder worden geregistreerd. Dat zou een verklaring kunnen zijn voor de plotselinge toename van Mechelse Herders in de KNPV in die tijd
Eén van de oprichters van de afdeling Utrecht, Dhr. D. Otten laat in 1932 weten hoe zeer hij het betreurt dat enkele uitstekende Hollandse Herder lijnen, welke succesvol waren afgericht bij de KNPV en hun bloedlijnen hadden bewezen, werden vergeten toen men zich ging toeleggen op het fokken van politiehonden. Het fokken met honden met een onbekende bloedlijn gebeurde meer en meer. Dit was gedeeltelijk te wijten aan het financiële aspect (kruisingen waren goekoper dan honden met een stamboom) en gedeeltelijk door het feit dat de Raad van Beheer, de Nederlandse Stamboom registratie (FCI), in tegenstelling tot omringende landen, het niet nodig vond dat een kampioenshond zich ook bewezen had als werkhond.

Later na de tweede Wereld Oorlog, zijn wegens financiële overwegingen, veel pups van stamboom honden niet geregistreerd bij de Raad van Beheer(FCI).
Dit was om het simpele feit dat om een hond te laten registreren veel geld koste en de mensen vonden de kwaliteiten van een hond belangrijker dan een stukje papier.
Dit stukje papier maakte immers de kwaliteit van de hond niet beter.
Zo is de splitsing tussen stamboom honden en kruising honden ontstaan, en vandaag de dag wordt er binnen de K.N.P.V voor het grootste gedeelte getraind met kruising honden.
Dit hoeft niet direct te betekenen dat de achtergrond van de honden niet bekend is.
Vandaag de dag weten de meeste fokkers exact de achtergronden van de honden welke worden gebruikt en er zijn veel honden met een goede werklijn als achtergrond die heel wat jaren terug gaan.
Bedankt voor de uitleg. :mrgreen:
xx Marr en Keeff
Afbeelding
Tring
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Tring schreef:
Inge O schreef:
Tring schreef: Ho ho, dat zei ik ook niet. Ik denk dat je niet goed gelezen hebt dan! Ik zei namelijk dit:

mijn destijds gebruikte dekreu was ook een UCI-hond :wink: .
Jij woont toch ook niet in Nederland? :19: En het gaat hier om Nederland. :N:
oehhh, sorry, ik dacht dat ik ook als niet-nederlander gewoon wat mocht zeggen :wink: .
Ik had ook niet gezegd dat Belgjes niets mochten zeggen.

Maar het gaat hier om het inschrijven van een hond met een UCI stamboom in het NHSB. Dan snap ik de zin 'mijn destijds gebruikte dekreu was ook een UCI-hond' niet. Want in jouw situatie gaat het niet om het NHSB. In België gelden andere regels. Ik had ook gezegd in mijn stukje, dat je UCI honden misschien wel kan laten aankeuren in België. En dan moet je hond alsnog heel goed zijn. Dus het is moeilijk om een hond met een erkend stamboom uit het buitenland (maar dus niet erkend in Nederland) in het NHSB te krijgen. En daar ging het hele verhaal toch om?

Jouw zin over het gebruiken van een UCI dekreu staat daar dus los van. :roll:
xx Marr en Keeff
Afbeelding
Maryanne
Zeer actief
Contacteer:

Ennath schreef:
Maryanne schreef:
ladybird schreef:
Hutsje schreef: ja hoor, dat is zo gepiept. exportpedigree opsturen, acceptgiro betalen, je hond laten nakijken door de chipper en klaar is kees. je krijgt er overigens geen nl stamboom bij maar alleen een nhsb nummer gestempeld op de exportpedigree.

Ja, maar dan moet jij eerst Belg worden, die route is alleen aan Belgen voorbehouden. :wink:
Verdikkeme! :boos:
Tring
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Tring schreef: Jouw zin over het gebruiken van een UCI dekreu staat daar dus los van. :roll:
ik wilde daarmee dus alleen maar zeggen dat ik ook niks mis vind met UCI-honden.

maar, wees gerust, van mij zal je geen last meer hebben qua reacties, voor die ene keer dat ik op jou heb gereageerd heb ik er al meteen weer spijt van.
Ik vind ook niet dat er iets mis is met UCI honden. :wink:
xx Marr en Keeff
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Maryanne schreef:
Zoals al gezegd kan dat alleen als je je hond op een Belgische eigenaar laat overschrijven. En later weer terug naar jezelf.

Die ervaring van jouw met een aankeuring op een Belgische show ken ik ook.
Bij de naakthonden heb ik zulke a-typische honden u-tjes zien krijgen :roll:
En ja, ook met disqualificerende fouten zoals hangoren en een onderbeet.
Honden met korte kromme pootjes die gewoon een u of zg krijgen...
Op zich vind ik die aankeuring een heel goed iets maar er mogen van mij veel strengere regels aan gekoppeld worden zoals DNA registratie van die honden zodat fokkers die gewoon hun nesten niet registreren omdat ze niet aan bepaalde voorwaarden voldoen door de mand zullen vallen.
Een limiet aan het aantal keren inschrijven.
Alleen keuren door èchte raskenners en niet een allrounder die de rasstandaard niet eens kent.
Gezondheidstesten mogen er van mij ook bij.
En zoals in België nu eindelijk verplicht is een hond met G0 alleen mogen koppelen aan een hond met volledige stamboom (dat zal niet bij alle rassen nodig zijn maar bij mijn ras worden rustig twee honden met onbekende afstamming met elkaar gekruist om te kijken wat daar uit komt).
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

sirene schreef:
Maryanne schreef:
Zoals al gezegd kan dat alleen als je je hond op een Belgische eigenaar laat overschrijven. En later weer terug naar jezelf.

Op zich vind ik die aankeuring een heel goed iets maar er mogen van mij veel strengere regels aan gekoppeld worden zoals DNA registratie van die honden zodat fokkers die gewoon hun nesten niet registreren omdat ze niet aan bepaalde voorwaarden voldoen door de mand zullen vallen.
Alleen keuren door èchte raskenners en niet een allrounder die de rasstandaard niet eens kent.
En zoals in België nu eindelijk verplicht is een hond met G0 alleen mogen koppelen aan een hond met volledige stamboom (dat zal niet bij alle rassen nodig zijn maar bij mijn ras worden rustig twee honden met onbekende afstamming met elkaar gekruist om te kijken wat daar uit komt).
dat ligt bij de JR toch wel iets anders, daar houd G-O niet in, dat de afstamming onbekend is, maar dat heeft te maken met de erkenning, ze hebben gewoon gezegd, we beginnen bij VR enz enz, ook al heb ik hier 4/5/6 generaties op papier staan ;)
Maryanne
Zeer actief
Contacteer:

yamie schreef:
sirene schreef:
Maryanne schreef:

dat ligt bij de JR toch wel iets anders, daar houd G-O niet in, dat de afstamming onbekend is, maar dat heeft te maken met de erkenning, ze hebben gewoon gezegd, we beginnen bij VR enz enz, ook al heb ik hier 4/5/6 generaties op papier staan ;)
Zei ik ook al maar dat werd niet goed begrepen geloof ik.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Dat had ik prima begrepen hoor. Daarom staat er ook bij dat dat niet voor alle rassen eigenlijk nodig zal zijn.
Hetzelfde met Mullu. Die heeft gewoon een volle stamboom maar geen erkende volgens FCI (AKC Foundation Stock) die zit nu dus in G0 terwijl er wel veel van zijn voorouders bekend is.
Ik heb het nu over hondjes als Kori met onbekende ouders.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
yamie
Zeer actief
Contacteer:

sirene schreef:Dat had ik prima begrepen hoor. Daarom staat er ook bij dat dat niet voor alle rassen eigenlijk nodig zal zijn.
Hetzelfde met Mullu. Die heeft gewoon een volle stamboom maar geen erkende volgens FCI (AKC Foundation Stock) die zit nu dus in G0 terwijl er wel veel van zijn voorouders bekend is.
Ik heb het nu over hondjes als Kori met onbekende ouders.
:ok: duidelijk, maar dacht zeg het toch even, er zijn wel vaker mensen die denken dat G-0, G-1, G-2 , per definitie minder is als gewoon nhsb :mrgreen:
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
sirene schreef: En zoals in België nu eindelijk verplicht is een hond met G0 alleen mogen koppelen aan een hond met volledige stamboom
dat is hier naar mijn weten al jaren verplicht hoor, ik wist het igg al zo'n 13 jaar terug :wink: .
Dat wist ik niet. Jammer dat dat niet in alle landen zo is.
Alleen wel weer krom als het enige verschil de organisatie is en dus niet de afstamming zoals bij jouw Hovawart zo was, bij die Chi en bij veel rassen uit de USA.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Hoe zit dat trouwens Inge.
Gaat alle info "verloren" zodra zo'n hond zijn roze stamboom krijgt ?

Ik heb nooit met Mullu gefokt dus weet niet hoe dat werkt. Als ik Mullu nu inzet als dekreu staan er dan geen ouders achter hem terwijl die wel bekend zijn ? Of staat er dan een vermelding bij de ouders dat ze in een ander register zitten ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
yamie
Zeer actief
Contacteer:

sirene schreef:Hoe zit dat trouwens Inge.

Ik heb nooit met Mullu gefokt dus weet niet hoe dat werkt. Als ik Mullu nu inzet als dekreu staan er dan geen ouders achter hem terwijl die wel bekend zijn ? Of staat er dan een vermelding bij de ouders dat ze in een ander register zitten ?
wat voor een stamboom heb je nu precies bij Mullu ? hoe ziet ie eruit?
Ennath
Zeer actief

Bij Banda (Border Collie) stonden de ISDS ouders gewoon op de stamboom met hun ISDS nummer.
Maar ze had wel een G2 omdat de grootouders ISDS waren.
Dit is wel dertig jaar geleden, dus het kan veranderd zijn. :19:
sirene
Zeer actief
Contacteer:

yamie schreef:
sirene schreef:Hoe zit dat trouwens Inge.

wat voor een stamboom heb je nu precies bij Mullu ? hoe ziet ie eruit?
Ik heb gewoon een stempel op zijn AKC stamboom met het NHSB nr en mijn naam erop. Of bedoel je dat niet ?

Bij de andere honden heb ik dat trouwens ook. Tenminste gewoon de originele stamboom en dan het eigendomsbewijs met het NHSB nr van de raad. Alleen Elena is echt vol NHSB. De rest is allemaal G0 t/m G2.
Alleen bij Kori heb ik een NL stamboom gekregen zonder ouders erop.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”