Zoek stok! schreef:En wat dan eigenlijk als een hond extreem fixerend op de jouwe afkomt? Ik blijf het moeilijk vinden wat ik daarmee moet. Vandaar weer een Stabij (in rustig losloopgebied

) die al fixerend naar Bram toe liep. Ik verwachtte half half dat hij op Bram zou duiken. Gebeurde niet. Bram negeerde. Stabij kwam achter hem aan. Bram draaide zich om en ze draaiden wat om elkaar heen. Ik riep vrolijk 'Brrrrrammmie' en hij dribbelde naar me toe. Stabij taaide af.
Hoe doen jullie dat?
O ja, in hetzelfde gebied ook een Labradorreu die aan kwam zetten met stijve poten en rugharen omhoog. Er was geen ontwijken mogelijk voor Bram. Labrador blokkeerde hem. Bram gromde en liep alsnog langs hem. Dit vond ik overigens een stuk minder 'bedreigend' dan de fixerende Stabij. Ik krijg echt de kriebels van zo'n starende hond met vuurspuwende ogen.
In zo'n geval wacht ik niet tot die hond op een van die van mij duikt, maar ga er zelf grommend en grauwend op af. Je hebt niet met zo'n houding op mijn roedel af te lopen, dan word je giga verrot gescholden. Nadeel is wel (las ik ook ergens verderop) dat mijn honden ook helemaal opgewonden worden als ik boos word op een andere hond, maar *zelf* effe je schouders recht en een grote bek opzetten helpt meestal prima tegen vreemde honden, is mijn ervaring.
Verder vind ik het een hele lastige discussie, want iedereen wil in principe ellende en gaten in honden voorkomen, maar iedereen heeft andere honden. Mijn honden hebben nog nooit ergens een gat gemaakt, maar Lilo kan best heel akelig doen en Jack loopt met een air door het park alsof het van hem is. Als een andere baas mijn honden weg scheldt om problemen te voorkomen heb ik daar ook geen problemen mee, maar als iemand mijn honden gaat lopen schoppen of slaan sta ik niet voor mezelf in.
En andersom, als jouw hond onderop ligt te gillen en om welke reden dan ook geen match is voor de andere hond, kan ik me dondersgoed voorstellen dat je die vreemde hond een knal of een rotschop verkoopt voordat er gaten in gebeten worden.