Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vraag ivm showen

Moderator: moderatorteam

Leanne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Akita
Aantal honden: 1

Vraag ivm showen

Ongelezen bericht door Leanne »

Ik ben dus echt een totale leek op show gebied :N:

Het is de bedoeling (als Ti Jay het leuk vindt) dat we zo nu en dan een show gaan lopen

Nu mijn vraag...zoals ik begrepen had mag een hond die showt niet leren zitten zodra ik stil sta
Klopt dit? het lijkt mij idd erg logisch want in de ring zou dit natuurlijk ongewenst zijn

Nu hadden wij gister de eerste puppy cursus les...
Was het leuk? mwa beetje gemengde gevoelens

Toen ik dus niet de zit oefening deed met Ti Jay...
Vond de instructeur dit maar vreemd...terwijl ik dit van te voren met haar besproken had en ze toen zei dat het geen probleem was
Nu had ik het gevoel alsof ze me behoorlijk te kakke zetten tegenover de hele groep
Ze zei dat ze dat nog nooit had meegemaakt en dat de hond straks echt wel het verschil weet dat hij in de ring niet mag gaan zitten
En van welke expert's ik dit dan gehoord had :roll:
Dat nare gevoel bij mij komt omdat ze dus eerder zei dat hij deze oefening niet hoefde te doen :19:

En ik weet dus gewoon niet of hij deze oefening idd gewoon mag leren zonde hier straks hinder van te hebben

Dus mensen die showen....volgen jullie gewoon de puppy cursus zoals aangeboden?
Afbeelding
janinca2002
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door janinca2002 »

Dat dit soort dingen nog steeds spelen. In de ring mag je commando gebruiken. Je leert hem gewoon staan aan. Dit gebruik je dan in de ring.
Jan
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Mijn honden leer ik inderdaad het commando sta als default ipv zit. Dus als alle puppies moeten zitten moet mijn pupje 'staaaaaaaaan' en als alle pupje sta aanleren dan leer ik die van mij zitten.

en ja, of ze je te kakken zet of niet, 't is jouw hondje dus mooi schijt aan hebben (past ook leuk bij elkaar hahahaha)
ladybird
Zeer actief
Mijn ras(sen): Geen, ik hou niet van honden.
Contacteer:

Ongelezen bericht door ladybird »

Gewoon duidelijk aanleren dat het 2 verschillende commando's zijn.

Nu heb ik het zelf wel meegemaakt dat een hond altijd in de ring ging zitten hoor na het aanleren van het commando zit :mrgreen: Maar ik heb me altijd afgevraagd of het met het commando te maken had of dat hij gewoon altijd zou gaan zitten ook zonder commando. Persoonlijk leer ik ze geen zit meer aan, maar mi moet het wel kunnen :wink:
Afbeelding
Pumi
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pumi »

Ik ken het verhaal, hebben wij ook gehad met Chippy op puppie cursus. Vooraf gesproken, maar toch staan ze elke keer weer raar te kijken. Wij deden dan ook staan ipv zit :wink:
Twisters hondentraining & Floys dogtoys

Sandra & Edwin
http://www.floys.nl
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

Ik zou gewoon beide commando's aanleren :wink:. Ik zou het namelijk erg lastig vinden als ik een hond heb die niet op commando kan zitten. Het commando Sta mag je in de ring altijd zeggen.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Ben het helemaal met Rosita eens. Zo zou ik het ook doen en zo zou ik er ook schijt aan hebben. Helemaal geen zit aanleren is niet nodig vind ik. Maar het is wel handig om meer "sta" van ze te vragen dan zit.
Op cursussen maken ze van zitten zo'n gewoonte. Da's niet handig op een show. Zeker wat grotere relaxte honden gaan dan steeds zitten.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Ik heb niet echt showplannen met de pup, maar ga ook niet zo hameren op de zit. Bij Bram heeft het me namelijk voor de GG heel veel tijd gekost om de sta te leren. Het was zo onnatuurlijk voor hem omdat het zit er zo ingedrild was.

Gewoon lekker de sta gaan oefenen :ok:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

ik zou er 2 duidelijk aparte commandos van maken en niet toestaan dat ie zonder jouw commando "zit" zomaar bij je gaat zitten, sta is sta en zit is zit als jij het zegt.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Ik heb idd ook meer sta verlangt van Dolina dan zit, het kommando zit is dan zo gedrild dat de meeste honden gelijk gaan zitten in de ring.
Nu kent ze beide kommando's en dat maakt het wel een stuk makkelijker.

Tevens heb ik ook gelijk geoefend wat er in de ring verwacht wordt maar met de speciale showlijn. Zodra ze deze ziet weet ze wat ze moet doen.
Misschien helpt jou dat ook :wink:
Elke dag een paar minuten geoefend met de showlijn, en de start is wat makkelijker geworden met showen.
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

hier doe gewoon de puppycursus mee en ga ook al vrij vlot naar ringtraining. met een gebaar en het sta commando is sta zo aangeleerd. ik heb er nooit problemen mee gehad. hou er ook rekening mee dat tijdens het lopen in de ring de hond niet naar je op kijkt maar recth voor zich zodat hij rechtgesteld is, terwijl je dat met het gewone volgen juist wel wilt zien.
Afbeelding
Hutch
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever en Friese Stabij
Contacteer:

Ongelezen bericht door Hutch »

Ik ben hier heel makkelijk mee geweest omdat ik tijdens de puppycursus nog totaal geen idee had om shows te gaan lopen.
Ik heb dus vrolijk de Zit mee geoefend en tegen de tijd dat ik een show had ingeschreven ben ik begonnen met de sta-oefening (hij was een maand of 6 toen). Binnen een 2 weken zat het commando er goed in en wist hij precies dat hij moest blijven staan en niet meteen klaar was zodra hij stond :wink:
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Persoonlijk vind ik het echt grote onzin dat gezegd wordt dan een hond die tijdens de gehoorzaamheidsles leert om naast je te zitten dat ook in de ring zou gaan doen. Beide dingen zijn prima naast elkaar aan te leren. Daarbij leert een hond situatie- en plaatsgebonden en in de ring ben je niet aan het volgen, zoals je tijdens de gehoorzaamheidsles wel doet. De situatie in de ring is zo anders dan op het trainingsveld, dat onderscheid kan een hond echt wel maken, helemaal als je er twee verschillende commando's aan koppelt.
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

sirene schreef: Op cursussen maken ze van zitten zo'n gewoonte. Da's niet handig op een show. Zeker wat grotere relaxte honden gaan dan steeds zitten.
Bono is toch een aardige grote, relaxte hond en ik heb met hem verschillende gehoorzaamheidscursussen gedaan en, zoals je weet, shows gelopen. Hij is werkelijk nooit zomaar gaan zitten tijdens het showen. Dat is zo'n andere situatie dan tijdens een gehoorzaamheidsles en daar heb ik hem gewoon iedere keer netjes naast laten zitten als dat moest. Ik heb er werkelijk geen enkel probleem mee ervaren en denk ook niet dat dat, mits je het gewoon goed aanleert, ook hoeft te gebeuren.
MirandaH
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairns!!!
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door MirandaH »

In theorie zou het geen verschil moeten maken. In de praktijk is mijn ervaring dat een hond toch sneller geconditioneerd raakt op zit dan op staan. En als je dan ook nog (deels) clickertraint en een hond hebt die zelf gaat bedenken wat hem nu toch allemaal een click/beloning oplevert, dan heb je al snel een zittende hond in de ring. Dus inderdaad onze pup heeft niet gezeten (ik gaf zelf les dus da's makkelijk) en ook bij veel andere dingen waar de rest moet zitten, moet zij staan. Bevalt prima.

Gewoon je eigen gevoel volgen en er na de les even met de instructrice over praten. Ze kan het echt niet maken om je daarom een beetje belachelijk te maken.
Afbeelding

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Ik zou beide commandos aanleren en meer gericht zijn op het sta dan op het zit.
Niek is ook een luiwammes en wil tussendoor gaan zitten maar weet ook dat het zitten zonder commando aan de lijn betekend dat hij weer heel snel op moet staan :mrgreen:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik heb gewoon puppytraining gedaan met mijn honden, en ook gewoon alle oefeningen meegetraind, dus mèt zitoefening aanleren.

Wat ik wel doe, en wat ik hier al eerder gelezen heb, is het heel duidelijk maken wanneer er "geshowd" wordt qua training, en wanneer er gehoorzaamheid getraind wordt. Dit doe ik door een showlijntje om te doen bij de showtraining, en de gewone halsband en riem bij de gg-training. Daarbij hanteer ik ook andere commando's voor het gg-volgen en het show-volgen, en ook voor het staan voor het showen en "gewoon" staan heb ik 2 aparte commando's.
goud
Zeer actief
Contacteer:

Re: Vraag ivm showen

Ongelezen bericht door goud »

Leanne schreef:Ik ben dus echt een totale leek op show gebied :N:

Het is de bedoeling (als Ti Jay het leuk vindt) dat we zo nu en dan een show gaan lopen

Nu mijn vraag...zoals ik begrepen had mag een hond die showt niet leren zitten zodra ik stil sta
Klopt dit? het lijkt mij idd erg logisch want in de ring zou dit natuurlijk ongewenst zijn

Nu hadden wij gister de eerste puppy cursus les...
Was het leuk? mwa beetje gemengde gevoelens

Toen ik dus niet de zit oefening deed met Ti Jay...
Vond de instructeur dit maar vreemd...terwijl ik dit van te voren met haar besproken had en ze toen zei dat het geen probleem was
Nu had ik het gevoel alsof ze me behoorlijk te kakke zetten tegenover de hele groep
Ze zei dat ze dat nog nooit had meegemaakt en dat de hond straks echt wel het verschil weet dat hij in de ring niet mag gaan zitten
En van welke expert's ik dit dan gehoord had :roll:
Dat nare gevoel bij mij komt omdat ze dus eerder zei dat hij deze oefening niet hoefde te doen :19:

En ik weet dus gewoon niet of hij deze oefening idd gewoon mag leren zonde hier straks hinder van te hebben

Dus mensen die showen....volgen jullie gewoon de puppy cursus zoals aangeboden?
Wij mochten op de puppytaining onze pup in stand laten staan als de anderen zit moesten doen. De eerste x werd aan de groep uitgelegd waarom dat was.
Zo kan het ook.
Maggie
Laatst gewijzigd door goud op 10 feb 2009 16:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Maggie
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

goud schreef:Wij mochten op de ringtraining onze pup in stand laten staan als de anderen zit moesten doen. De eerste x werd aan de groep uitgelegd waarom dat was.
Zo kan het ook.
Maggie
Ringtraining is natuurlijk ook iets anders dan puppyles, waar de topicstartster het over heeft.
goud
Zeer actief
Contacteer:

Scooby schreef:
goud schreef:Wij mochten op de ringtraining onze pup in stand laten staan als de anderen zit moesten doen. De eerste x werd aan de groep uitgelegd waarom dat was.
Zo kan het ook.
Maggie
Ringtraining is natuurlijk ook iets anders dan puppyles, waar de topicstartster het over heeft.
Stom!!!!!!!!!! Ik bedoel puppecursus. Nu doen we geen puppecursus meer, maar beginnen meteen met ringtraining.
Maggie
Maggie
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Het is een kwestie van oefenen maar zeker wel mogelijk. Toen ik met Nilo op puppycursus zat hadden we ook totaal geen showplannen en het is inderdaad heel vervelend geweest in het begin, zodra hij stilstond ging ie zitten. Uiteindelijk staat hij nu wel en snapt het principe maar het kost meer werk. Ik denk dat ik bij een volgende pup beide commandos ongeveer tegelijk aan zou leren.
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Hoi,
Ik heb met Tristan puptraining gedaan en ben nu aan de volgende cursussen bezig. Die doe ik met een gewone halsband.
Ringtraining (zowel thuis als idd op een les) doe ik met een showlijntje. Ik heb een ander commando voor "showstaan" dan voor "staan op 4 poten". Tristan lijkt te begrijpen dat hij aan een showlijn anders moet gedragen dan aan een halsband met lijn. Zowel met het netjes meelopen versus volgen (hij mag op de show natuurlijk niet opkijken naar me, dat verstoort het gangwerk; vooruit kijken moet hij daar) als met het wel of niet automatisch gaan zitten.
Wel consequent trainen: showtrainen ALTIJD aan showlijn en "gehoorzaamheid" altijd aan een halsband (of tuig, wat je ook gebruikt).

Het kost tijd, het kost energie, maar lukt volgens mij prima om de honden allebei te leren.

Daarbij reageert Tristan heel goed op mijn houding en gebaren. Dus, ik heb een gebaar voor "gewoon op 4 poten staan" en een gebaar/houding voor "showstaan".... ook best nuttig ;-)
Tristan begrijpt automatische zit (als ik vanuit volg ga stilstaan) maar dan ook als ik een speciale houdig heb (in mijn geval: mijn voeten tegen elkaar, zonder tussenruimte).

Het kan dus prima! ;-) Maar het kost even wat inventiviteit.

Ik werk met 3 varianten: tuig voor gewoon uitlaten, halsband voor trainen en showlijn voor showtraining.... hier werkt dat!

Suzanne
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Hutch schreef:Binnen een 2 weken zat het commando er goed in en wist hij precies dat hij moest blijven staan en niet meteen klaar was zodra hij stond :wink:
Bij Bram heeft dit veel langer geduurd! Maar ja, ik begon er ook pas echt mee toen hij 1,5 was. Hij ging echt constant zitten omdat hem dat zo geleerd was.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Leanne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Akita

Ongelezen bericht door Leanne »

Bedankt voor jullie antwoorden :ok:

In maart begint de ringtraining...ik zal sowieso zorgen dat ik tegen die tijd iig al een showlijn heb :ok:

Ik voelde me gister helemaal niet prettig eigenlijk na de cursus
Dat kwam trouwens niet alleen door dit "voorval" hoor...
Er zitten een paar honden bij waarvan ik me afvraag wat die uberhaupt tussen de pup's doen...
Zo loopt er een grote Jachthond zo'n 70 cm mee (ras weet ik zo niet) van 1 jaar oud...waar dus vrij weinig mee aan te vangen is :N:
Een Herder van 7 mnd en herder van 5 mnd die iedereen in de broek wilt hangen met voorbij lopen
Gister zijn de pups nog niet los geweest samen...maar volgende week is dit wel de bedoeling
Even lekker ( :roll: ) 10 min spelen met elkaar...en ik schijt nu al 7 kleuren stront :N: :mrgreen:
Ik wil zo min mogelijk nare ervaringen voor Ti Jay in deze pup tijd...
Maar zie nu de bui al hangen.....ik weet het ik zal me wel te snel te druk maken
Maar hier thuis houdt ik Punky toch wel zo rustig mogelijk zonder echt over Ti Jay heen te duiken als een wilde
Maar juist dit laatste zie ik in mijn hoofd volgende week maandag al helemaal gebeuren :N:
Maar goed...let go let go ahummm
Ti Jay is bij de grotere pups ingedeeld zoals ze zei...omdat hij al aardig aan de maat is
Maar ik had hem toch liever bij kleinere pups gezien...vooral omdat hij heel erg kalm is en echt alles op zijn gemak bekijkt
En de groep waar hij nu bij komt zijn echt van die projectielen..
Maar nogmaals chill Leanne :roll: hahaha :mrgreen:

Ik zal haar volgende week eerst nog even aanspreken op het zit en dan zeggen dat ik wel al graag sta erbij wil oefenen
Al heb ik het idee dat ze dat niet zo leuk gaat vinden...aangezien ze zei dat ze jarenlange ervaring had met showen en het altijd zo gedaan wordt

Pff ja ik maak me er redelijk druk over :N: :mrgreen:
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Hoi Leanne,

Met nu ook weer een kersverse pup in huis kan ik me heel goed voorstellen dat je je druk maakt om dit soort dingetjes, hoor. :wink: En als jij het, om wat voor reden dan ook, niet ziet zitten om Ti Jay volgende week los te laten in die groep met die grote honden er tussen (wat ik me overigens heel goed kan voorstellen), dan doe je dat toch niet? Het is toch jouw hond?
goud
Zeer actief
Contacteer:

Scooby schreef:Hoi Leanne,

Met nu ook weer een kersverse pup in huis kan ik me heel goed voorstellen dat je je druk maakt om dit soort dingetjes, hoor. :wink: En als jij het, om wat voor reden dan ook, niet ziet zitten om Ti Jay volgende week los te laten in die groep met die grote honden er tussen (wat ik me overigens heel goed kan voorstellen), dan doe je dat toch niet? Het is toch jouw hond?
Maar als alle andere puppen wel los gaan en de hare niet, dan kan ze geen kant uit. Gewoon proberen, aankijken. Gaat het niet dan zou ik gauw weg zijn Doe je toch alleen ringtraining. Mijn pup ( Cairn van 5 mnd) vindt het heerlijk in de ring met de grote jongens. O.a een Leonberger en een Golden. Je moet je er wel prettig bij voelen bij zo'n puppytraining.
Maggie
Maggie
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

goud schreef:Maar als alle andere puppen wel los gaan en de hare niet, dan kan ze geen kant uit.
Dan gaat ze toch even van het veld af tot alle honden weer aangelijnd zijn? Je bent toch niets verplicht om te doen als je dat, om wat voor reden dan ook, niet wil?
goud
Zeer actief
Contacteer:

Scooby schreef:
goud schreef:Maar als alle andere puppen wel los gaan en de hare niet, dan kan ze geen kant uit.
Dan gaat ze toch even van het veld af tot alle honden weer aangelijnd zijn? Je bent toch niets verplicht om te doen als je dat, om wat voor reden dan ook, niet wil?
Dat is natuurlijk ook een optie.
Maggie
Maggie
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Je bent niets verplicht op de cursus. Ik zou mijn pup van 10 weken ook niet snel los gooien met een hond van een jaar en 1 van 7 en 1 van 5 maanden. die horen met leeftijdsgenoten te spelen hoe groot zo een pup ook is. Het op ras beoordelen in eerste instantie vind ik al een rede om een andere groep te vragen waar wel de puppen tussen de 8 en 12 weken zijn begonnen.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
wilma23
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullmastiff, Boerboel, Rottweiler, Engelse mastiff

Ongelezen bericht door wilma23 »

oh ja dat zitten, hemeltje een drama was dat bij mn reu.
mijn teefje had ik heel snel het staan commando geleerd dus die liet zich in de ring niet zo snel op dr gat zakken.
maar vince die snapte er geen jota van zodra ik stil stond liet ie zich weer op zijn gat zakken, want ja dat moest eerst toch?
na heeeeel lang oefenen heb ik het staan commando er een beetje ingekregen, en nu gaat het steeds beter.
maar tis oefenen oefenen oefenen.
Plaats reactie

Terug naar “Show”