Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Duitse Herder door de jaren heen
Moderator: moderatorteam
- Gaia
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xPuli
- Aantal honden: 1
Duitse Herder door de jaren heen
Ik was terwijl het kijken naar de Crufts me toch erg aan het irriteren over hoe die Duitser er uitzag.
Dus was ik aan het kijken op Youtube en kwam dit filmpje tegen. Het is een beetje saai in elkaar gezet, maar toch erg mooi om te zien hoe het nou veranderd is door de jaren heen. In een vrij korte periode ook.
Daarnaast kun je ook goed zien hoe de Amerikanen met hetzelfde bezig zijn. Overigens zetten ze die Duitsers wel heel raar in stand hoor. :N:
Nou ja, kijk zelf maar:
Dus was ik aan het kijken op Youtube en kwam dit filmpje tegen. Het is een beetje saai in elkaar gezet, maar toch erg mooi om te zien hoe het nou veranderd is door de jaren heen. In een vrij korte periode ook.
Daarnaast kun je ook goed zien hoe de Amerikanen met hetzelfde bezig zijn. Overigens zetten ze die Duitsers wel heel raar in stand hoor. :N:
Nou ja, kijk zelf maar:

- Elly*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
- Contacteer:
Een beetje slecht filmpje. ik zie tenminste foto's met allerlei afgeknipte hoofden.
ik denk dat dit een beter overzicht geeft: http://www.pedigreedatabase.com/gsd/sie ... nners.html
ik denk dat dit een beter overzicht geeft: http://www.pedigreedatabase.com/gsd/sie ... nners.html
- Gaia
- Zeer actief
- Elly*
- Zeer actief
- Contacteer:
Het waarom weet ik niet.Gaia schreef:Die had ik niet gezien/gevonden. Zeker een hele mooie zeg. Ik ga er eens even naar gluren dank je wel!
*edit* Ik zie dat ze vanaf 1969 ongeveer anders in stand worden gebracht en soms tot in extremen. Weet iemand waarom die verandering zo (plotseling) was?
Ik werd in 1974 lid van de vereniging. Toen werden de achterpoten steeds verder achteruit gezet. Men bepaalde toen dat de meest gestrekte achterpoot loodrecht op de grond moest staan. Dat was volgens mij om het strekken tegen te gaan. ik heb het idee dat het in de hand gewerkt heeft dat de honden nog meer gehoekt gefokt werden, om toch maar de aflopende lijn te behouden.
Kijk maar een naar boxers in de ring. Ze staan vaak met volledig gestrekt achterpoten, waardoor ze ook een erg aflopende ruglijn krijgen. maar zodra ze in beweging komen, komt de achterhand er weer onder en wordt de rug weer een stuk horizontaler. Helaas is dat bij de DH niet het geval.
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Wow, wat een mooi overzicht op de link die jij hebt geplaatst Elly!
Zouden ze van andere rassen ook moeten hebben.
Daaraan kun je goed zien hoe en wanneer er grote veranderingen in het exterieur zijn gekomen.
Wat de Duitse Herder betreft vind ik de honden van de 60-er jaren het mooist om te zien, vanaf de foto's.
Zouden ze van andere rassen ook moeten hebben.
Daaraan kun je goed zien hoe en wanneer er grote veranderingen in het exterieur zijn gekomen.
Wat de Duitse Herder betreft vind ik de honden van de 60-er jaren het mooist om te zien, vanaf de foto's.
-
Cantus
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
- van het Spechthorst
- Zeer actief
- Gaia
- Zeer actief
Nou ja, behalve dat het gefokte gedeelte meeteld zie ik ook erg een verschil tussen het showen. Dus de poot zo vermogelijk naar achter, waardoor die lijn meer opvalt etc etc.van het Spechthorst schreef:Idd niet zo'n geweldig filmpje maar het is goed te zien hoe ze door de jaren heen zijn veranderd. Ik vind "zo'n doorgezakte achterhand" niet mooi. De oudere types stralen meer kracht uit vind ik.
Maar dat is mijn smaak.

- kawa2
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Teckels
- Aantal honden: 2
- Elly*
- Zeer actief
- Contacteer:
Er is altijd veel (overdreven veel?) aandacht besteed aan het ruime draven. Als je een showDuitser naast een werkDuitser laat draven dan wint de show het van de werkhond in paslengte. Het ziet er gewoon spectaculairder uit van opzij gezien.
De keuring van Duitse herders en vooral het loopgedeelte is echt een show op zich. Zeker in de openklasse is het een langdurig gebeuren.
Ik vind zelf ook de honden van ca 1965 tot 1975 het mooist. Hoewel ik af en toe nog wel eens een kleinere compacte hond van het showtype kan waarderen.
De keuring van Duitse herders en vooral het loopgedeelte is echt een show op zich. Zeker in de openklasse is het een langdurig gebeuren.
Ik vind zelf ook de honden van ca 1965 tot 1975 het mooist. Hoewel ik af en toe nog wel eens een kleinere compacte hond van het showtype kan waarderen.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
DH fokkers van het showtype vinden het mooiNanna schreef:Er moeten toch mensen zijn die zo'n afgezakte hyenarug met bijbehorende sluipgang mooi vinden. Maar IK ken ze niet, ik hoor iedereen altijd over hoe mooi de ouderwetse herder er uit zag.
En ik ken ook wel keurmeesters die het mooi vinden. Ik ken er ook genoeg die het vreselijk vinden trouwens
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Ik zie in 1931 een abrupte overgang naar een ander type.Elly* schreef:ik denk dat dit een beter overzicht geeft: http://www.pedigreedatabase.com/gsd/sie ... nners.html
Enig idee hoe dat komt?
Overigens was dat oudere type er nog wel in die tijd, ik heb nog een foto van een kampioen uit 1935 of zo. Die lijkt heel veel op die oudere types.
Ik krijg het idee dat er bepaalde kennels/fokkers een vinger in de pap kregen rond 1930, zou dat kunnen?
- *Eva*
- Zeer actief
- Contacteer:
- Elly*
- Zeer actief
- Contacteer:
In de 30-er jaren kan het zijn dat de fokker van "Haus Schutting' een vinger in de pap kreeg. Dr. Funk was/werd toen een toonaageven man in de vereniging. De schepper van de Duitse herder, v. Stephanitz, overleed in 1936.
De enorme veranderingen in de 70-er jaren zijn volgens mij het gevolg geweest van de fokker van de v. Wienerau-kennel. Dhr. Martin. Werd ook een vooraanstaand keurmeester en mogelijk ook voorzitter van de vereniging (of het was zijn broer). Veel honden eind 70-er jaren en daarna waren allemaal gefokt over de lijn Canto-Quanto v.d. Wienerau.
De enorme veranderingen in de 70-er jaren zijn volgens mij het gevolg geweest van de fokker van de v. Wienerau-kennel. Dhr. Martin. Werd ook een vooraanstaand keurmeester en mogelijk ook voorzitter van de vereniging (of het was zijn broer). Veel honden eind 70-er jaren en daarna waren allemaal gefokt over de lijn Canto-Quanto v.d. Wienerau.
-
Ella46
- Zeer actief
Idd... ik ken echt superveel mensen die het mooi vinden, maar minstens net zoveel die het tegenstaatMarjoleine schreef:DH fokkers van het showtype vinden het mooiNanna schreef:Er moeten toch mensen zijn die zo'n afgezakte hyenarug met bijbehorende sluipgang mooi vinden. Maar IK ken ze niet, ik hoor iedereen altijd over hoe mooi de ouderwetse herder er uit zag.![]()
En ik ken ook wel keurmeesters die het mooi vinden. Ik ken er ook genoeg die het vreselijk vinden trouwens
ik hou er ook niet van
"Andy" Ground Zero Fifth Av. BH AD TT
-
Tibby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 Duitse Herders, 3 langhaar teckels kaninchen en dwerg, 1 miniature australian shepherd, 1 kruising toypoedel x schipperke
- Contacteer:
Miep en Tibby komen beide uit werklijnen. Ik ben een keer naar een familiedag geweest waar je je hond kan laten keuren. Zegt de keurmeester tegen ons, 'jammer dat je als KM dit type hond geen voorrang mag geven op de kyno-lijnen, want dit is toch veel gezonder'. Dan denk ik op mijn beurt, gooi die knuppel dan eens in het hoenderhok en doe je mond open. Maar goed dan mogen ze natuurlijk nooit geen DH keuren, maar als je van het ras houdt, dan probeer je er toch alles aan te doen om een goed en gezond ras te fokken en dat begint al bij de KM in de ring, die vertelt wat 'mooi' is.Marjoleine schreef: En ik ken ook wel keurmeesters die het mooi vinden. Ik ken er ook genoeg die het vreselijk vinden trouwens
Groetjes Thea en een poot van Tibby, Gioi, Miep, Whoopi, Nikita, Tante Truus en Meike
Niet meer bij ons, maar voor altijd in ons hart Jake, Fether, Kim, Zenna & Iwan
Niet meer bij ons, maar voor altijd in ons hart Jake, Fether, Kim, Zenna & Iwan
- Elly*
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik zag vandaag utslagen van een clubmatch die afgelopen weekend gehouden werd. Gelukkig waren er toch een paar honden uit werklijnen die een ZG kregen in de jeugdklasse.
Af en toe zie je wel dat een minder uitgesproken showtype, uit gemengde lijnen toch nog wel een Uitmuntend krijgen. Maar nooit vooraan.
Af en toe zie je wel dat een minder uitgesproken showtype, uit gemengde lijnen toch nog wel een Uitmuntend krijgen. Maar nooit vooraan.
- Elly*
- Zeer actief
- Contacteer:
Jazeker. deze hebben ook een stamboom, maar worden over andere bloedlijnen gefokt. Heel soms zit er nog wel een verwante hond aan een showlijn, maar dat is zelden.Boutje schreef:Zonde.
Ik vond toen ik kind was Duitse herder prachtige honden, nu vind ik de meeste die ik zie maar lelijk.
Maar als ik het goed begrijp worden er in werklijnen nog wel mooie, correcte honden gefokt? Hebben die dan ook een stamboom?
bij de werklijnen vind je weer andere populaire bloedlijnen waarop ingeteelt wordt om die eigenschappen vast te leggen
- lauraV
- Zeer actief
maar wat is het nut nou van zo een "hyena" achterhand ?
ben zelf geen DH kenner , maar ik heb het idee dat ze er achter op niet sterker(lees krachtiger) in worden.
het lijken bijna honden die een een of andere half verlamde achter gedeelte hebben (sorry , maar weet het ook niet beter te omschrijven).
ben zelf geen DH kenner , maar ik heb het idee dat ze er achter op niet sterker(lees krachtiger) in worden.
het lijken bijna honden die een een of andere half verlamde achter gedeelte hebben (sorry , maar weet het ook niet beter te omschrijven).
- Elly*
- Zeer actief
- Contacteer:
Ze zijn niet alleen lager in de achterhand, maar vaak zijn het dijbeen en onderbeen ook wat langer en meer gehoekt. Ze kunnen langere passen maken en draven dan met zeer uitgrijpend gangwerk. en dat wordt gewaardeerd dor de keurmeesters.lauraV schreef:maar wat is het nut nou van zo een "hyena" achterhand ?
- lauraV
- Zeer actief
- Elly*
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat kan nog wel meevallen, maar heb zo geen voorbeeld bij de hand van dezelfde hond in showstand en vrijstaand. Had ik vroeger wel, maar de site waar ik het had staan is verdwenen. Dat geldt natuurlijk niet voor alle honden, maar een aantal showhonden staan in ontspannen toestand nog redelijk vierkant. alleen van achteren gezien staan ze dan wel vaak met de hakken naar elkaar (koehakkig), maar die fout is niet alleen voorbehouden aan de overhoekte Duitse herder, maar ook andere rassen staan wel koehakkig.lauraV schreef:ok,vandaar dus ook dat ze zo gepresenteerd worden , het zou namelijk dus ook niet uitzien als ze 4kant staan
- Mireillevdw
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Oudduitse herder
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Zo, op dat filmpje en vooral op de link van Elly heb je iid een goed overzicht hoe in de loop der jaren de DH zo is veranderd.
Nee, ik ben ontzettend blij met ons ODH'tje.

Nee, ik ben ontzettend blij met ons ODH'tje.

http://www.dertienburchten.com
Mijn doel in het leven is zo´n goed mens te worden, als dat mijn hond denkt dat ik ben.
- _Leonie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
- Elly*
- Zeer actief
- Contacteer:
De showlijnen worden inderdaad voor de "mooi"gefokt. Maar er wordt wel mee gewerkt, maar niet in die mate als de werklijnen. Elke Duitse herder in Duitsland moet namelijk een africhtingscertificaat bezitten om er mee te mogen fokken. Van de reuen verwacht men dan ook dat ze het 3e diploma (IPO III) halen en niet alleen het eerste. Maar na de opleiding wordt er niet (veel) meer mee gewerkt. Alleen af en toe pakwerk, omdat dat op de grootste show voor Duitse herders getest wordt. Er zullen best wel honden uit showlijnen zijn die een keer een wedstrijd draaien, maar deze zitten dan meestal weer bij de gewone liefhebber en niet meer bij de fokkers.LéonieHonden schreef:Ik denk dat het probleem is dat honden ook steeds meer voor 'mooi' worden gefokt, niet meer echt voor originele gebruik. (niet alle fokkers hoor)
Op Crufts vierden ze dat er gezonde horen waren, nou de DH was niet heel erg gezond, zo leek het..
Op de africhtingswedstrijden zie je inderdaad meer honden uit heel andere bloedlijnen.
Dan is er nog een kleine groep die getraind worden bij de kudde. Enkele kennels hebben een geheel eigen bloedlijn. Een kennel gebruikt vrijwel uitsluitend showhonden en doet het goed daarmee. Zowel op de show als bij de kudde.
- Shima
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
- Elly*
- Zeer actief
- Contacteer:
Inderdaad. Heeft nog steeds meerdere honden opgeleid voor bij de kudde (vaak ook nog IPO erbij). Ik kan op de site helaas geen deelnames meer vinden aan hoedwedstrijden. In de periode dat ik zelf lid was van de Duitse Vereniging gebeurde dat nog wel regelmatig. De fokker is inmiddels de 80 gepasseerd.Nanna schreef:Vom Kirschental?Elly* schreef: Een kennel gebruikt vrijwel uitsluitend showhonden en doet het goed daarmee. Zowel op de show als bij de kudde.
- son-pei
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Sharpei en Finse Lappenhond
- Contacteer:
- Shima
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd
- Contacteer:
Dat weet ik en ik ben er blij om.alm@ schreef:Er zijn wel meer herders met een rechte rug.Shima schreef: Nee, geef mij maar een herder met een rechte rug. Een Shiloh herder