Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Word er zo moe van!

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

Paulala schreef:Sorry, maar ik ben het er mee eens dat bepaalde woorden niet gebruikt hoeven te worden.
Met ziektes in de rondte smijten is nergens voor nodig, en je kunt mensen daar vreselijk mee kwetsen ook nog.

Ik vind dat behoorlijk respectloos.
Het woord kankeren als in mopperen is ouder dan het woord kanker als aanduiding van een ziekte :wink:
Kanker is een verbastering van carcinos
Kankeren is etymologisch gezien verwant aan Kibbbelen* :mrgreen:

* met hoofdletter omdat het anders automatisch omgezet wordt in dit kibbelen plaatje
CrazyBerner
Actief
Mijn ras(sen): Berner Sennen

Ongelezen bericht door CrazyBerner »

Ennath schreef:
Paulala schreef:Sorry, maar ik ben het er mee eens dat bepaalde woorden niet gebruikt hoeven te worden.
Met ziektes in de rondte smijten is nergens voor nodig, en je kunt mensen daar vreselijk mee kwetsen ook nog.

Ik vind dat behoorlijk respectloos.
Het woord kankeren als in mopperen is ouder dan het woord kanker als aanduiding van een ziekte :wink:
Kanker is een verbastering van carcinos
Kankeren is etymologisch gezien verwant aan Kibbbelen* :mrgreen:

* met hoofdletter omdat het anders automatisch omgezet wordt in dit kibbelen plaatje
Dat klopt, maar betekend niet dat dit ondanks dat het zo'n oud woord is geen nare gevoelens bij mensen naar boven kan brengen!

Maarruh volgens mij is het wel klaar zo toch?
Afbeelding
Angelique.

Ongelezen bericht door Angelique. »

Nanna schreef:Als ik zelf een pup heb ben ik daar hartstikke trots op en vind ik het leuk als mensen dat puppy ook schattig en lief vinden. En ja, dan morgen ze het met hun gore nitwitlekenpoten nog aaien ook. Gek hè?

Als dat 3 keer op een wandeling gebeurt heb ik daar ook helemaal geen problemen mee, maar als het tig keer in een wandeling van 10 min gebeurt krijg ik lichtelijke moordneigingen.

Als ik de pup aan het trainen ben vind ik al helemaal dat iedereen lekker uit de buurt moet blijven en al helemaal MIJN pup niet gaan lopen roepen met maffe geluidjes/roepjes/kreetjes of nog erger babygeluidjes :jank: :boos: :devil:

Ik zit zelf overigens ook nooit met mijn nitwitlekenpoten ongevraagd aan andermans pup, ik vraag dat altijd gewoon netjes en als ik zie dat ze aan het trainen zijn waggel ik gewoon door :ok:
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

En eerlijk gezegd ben ik het best met nanna eens (gebeurt niet echt vaak ;)) dat er wel over erg veel dingen gemopperd wordt en het eigenlijk nooit goed is.
Ik begrijp het ook niet zo goed, er is nooit iemand aan mijn pup gekomen als ik dat niet wilde, daar ben je toch zelf bij?

Ik ging met mijn pupje altijd 'trainen' op plekken waar geen andere mensen waren, wel zo makkelijk.
Pas toen ik zeker was van zijn aandacht gingen we dat uitbreiden naar drukkere plaatsen.
Voor die tijd liet ik hem ook echt niet los, dus de kans dat iemand anders zich met mijn opvoeding bemoeide was nihil.
Is me prima bevallen en zal ik ook zeker weer zo doen, mocht ik ooit nog een pup krijgen.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Angelique.

Hoe kan ik nou trainen op het negeren van mensen zonder mensen ??? (om maar een voorbeeld te geven) en nee dat kan ik niet pas na weken gaan doen.....we hebben het hier over husky's/akita's....dat moet gewoon vanaf dag 1 dat je ze in huis hebt...tenminste als je ze gewoon los wil laten lopen en niet der hele leven aan de riem wil hebben.
renee-uk
Zeer actief

Nuyvilaq schreef:Hoe kan ik nou trainen op het negeren van mensen zonder mensen ??? (om maar een voorbeeld te geven) en nee dat kan ik niet pas na weken gaan doen.....we hebben het hier over husky's/akita's....dat moet gewoon vanaf dag 1 dat je ze in huis hebt...tenminste als je ze gewoon los wil laten lopen en niet der hele leven aan de riem wil hebben.
Ik kan de vraag ook omdraaien
Hoe kun je nou trainen op negeren van mensen als je geen aandacht van je hond hebt?
Of is dat bij huski's/akita's niet nodig?
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
CrazyBerner
Actief

Nuyvilaq schreef:Hoe kan ik nou trainen op het negeren van mensen zonder mensen ??? (om maar een voorbeeld te geven) en nee dat kan ik niet pas na weken gaan doen.....we hebben het hier over husky's/akita's....dat moet gewoon vanaf dag 1 dat je ze in huis hebt...tenminste als je ze gewoon los wil laten lopen en niet der hele leven aan de riem wil hebben.
Het is ook niet erg dat er mensen zijn, maar die geven al wanneer ze helemaal niks doen afleiding genoeg waardoor ik de mogelijkheid krijg om te trainen. Hetzelfde geld met fietsers. Maar wanneer er dan rare geluidjes (let wel voornamelijk wanneer ze op een grotere afstand van de hond zijn) gemaakt gaan worden dan maken ze het voor mij maar ook voor de hond nog moeilijker dan dat het al is.
Afbeelding
Angelique.

renee-uk schreef:
Hoe kun je nou trainen op negeren van mensen als je geen aandacht van je hond hebt?
Tuurlijk is dat wel nodig maar dat heb je met deze rassen nou eenmaal niet vanaf dag 1, tis al een godswonder dat ze los kunnen lopen uiteindelijk.

Die mensen hoeven ze toch niet te roepen ? ze kunnen toch gewoon doorgaan met waar ze mee bezig waren ?
Angelique.

CrazyBerner schreef:
Het is ook niet erg dat er mensen zijn, maar die geven al wanneer ze helemaal niks doen afleiding genoeg waardoor ik de mogelijkheid krijg om te trainen. Hetzelfde geld met fietsers. Maar wanneer er dan rare geluidjes (let wel voornamelijk wanneer ze op een grotere afstand van de hond zijn) gemaakt gaan worden dan maken ze het voor mij maar ook voor de hond nog moeilijker dan dat het al is.

:ok:
renee-uk
Zeer actief

Nuyvilaq schreef:
CrazyBerner schreef:

Maar dat is dus precies wat ik bedoel, je maakt het jezelf en je hondje juist moeilijker door als je hond nog niet genoeg op jou gefocussed is onder zulke omstandigheden te 'trainen'
Zorg eerst maar dat je zn aandacht hebt en kunt houden, dan ben je altijd nog vroeg genoeg om met afleiding te trainen.
Afbeelding

renee-uk
Zeer actief

Nuyvilaq schreef:
renee-uk schreef:
Tuurlijk is dat wel nodig maar dat heb je met deze rassen nou eenmaal niet vanaf dag 1, tis al een godswonder dat ze los kunnen lopen uiteindelijk.

Die mensen hoeven ze toch niet te roepen ? ze kunnen toch gewoon doorgaan met waar ze mee bezig waren ?
Ja maar hoe dan ook kun je niet trainen op aandacht als je die aandacht niet hebt en ik kan me toch echt niet voorstellen dat dat bij jouw honden anders zou zijn.

Dat zouden die mensen kunnen doen, maar blijkbaar doen ze dat niet, dus zou ik persoonlijk de trainingsomstandigheden veranderen en het niet af laten hangen van het gedrag van andere mensen dat je juist niet kunt veranderen.
Vandaag is het Jantje, morgen is het Pietje en al de tijd die je steekt in het uitleggen van je bedoelingen aan hen kun je beter in het oefenen met je hondje steken.
Lijkt mij dan hè.
Afbeelding

Angelique.

We worden het niet eens :mrgreen: maar dat geeft helemaal niets ieder zo zijn eigen mening :ok:
CrazyBerner
Actief

renee-uk schreef:
Nuyvilaq schreef:
CrazyBerner schreef:

Maar dat is dus precies wat ik bedoel, je maakt het jezelf en je hondje juist moeilijker door als je hond nog niet genoeg op jou gefocussed is onder zulke omstandigheden te 'trainen'
Zorg eerst maar dat je zn aandacht hebt en kunt houden, dan ben je altijd nog vroeg genoeg om met afleiding te trainen.
Ik snap wel wat je bedoelt, en dat doe ik ook wanneer ze bijvoorbeeld los kan op het uitlaat veldje waar dan niemand is maar het trainen gebeurd ook tijdens de gewone uitlaat rondjes waarbij ik nu eenmaal niet kan voorkomen dat er andere mensen zijn. Voorbeelden daarvan zijn bijvoorbeeld laten zitten bij de stoeprand voor het oversteken, niet trekken aan de riem etc.
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Ik kan me er ook enorm aan ergeren ja! Het is helemaal niet erg als mensen mijn hond aandacht geven hoor, hij vind het leuk dus waarom ook niet, maar moet dat altijd tijdens het trainen? Laatst was ik met het netjes voor zitten aan het oefenen. Dus ik zit op een bankje, Nilo een eindje van mij weg in de blijf gezet. Vervolgens fietst er een hele familie langs en op het moment dat ik Nilo roep, gaan ze hem fluiten :roll: Je gaat me niet vertellen dat die mensen niet zagen dat ik met hem aan het oefenen was. En dan vind ik het meer lijken op irriteren dan op interesse tonen.
Xiara
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Xiara »

Heel herkenbaar hoor deze frustraties ;)

Ik ben ook super trots op mijn pup en vind het hartstikke leuk als mensen iets (positiefs) over haar zeggen.
Maar soms is het wel heel lastig dat mensen haar roepen terwijl je geconcentreerd met haar probeert te lopen of je haar juist probeert te leren dat ze niet met iedere hond die ze tegen komt hoeft te spelen, omdat ik op dat moment beslis dat ze dat niet gaan doen.

En voorbijgangers, fietsers, auto's, grasmaaiers, katten, andere honden, eenden, kraaien, gillende kinderen, kinderwagens etc etc zal ze toch moeten leren negeren uiteindelijk
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Het grappige is nog wel, dat iedereen je overdreven vind als je een pup leert om anderen om zich heen te negeren. Maar als hij eenmaal een half jaar is en hij kan het nog niet, dan had je hem dat moeten leren hoor! :pffff:
renee-uk
Zeer actief

Maeve schreef:Het grappige is nog wel, dat iedereen je overdreven vind als je een pup leert om anderen om zich heen te negeren. Maar als hij eenmaal een half jaar is en hij kan het nog niet, dan had je hem dat moeten leren hoor! :pffff:
Hoezo iedereen?

Ik vind dat helemaal niet overdreven, ben alleen maar van mening dat dat een stuk makkelijker gaat als jij zelf alle aandacht van je pup hebt.
Die aandacht voor en bij mij is voor mij het uitgangspunt voor alle latere 'kunstjes' die ik hem nog wil gaan leren en daar begin ik mee zodra hij bij me is komen wonen.
Ik hoef hem dan namelijk later niet te leren stoorzenders te negeren, dat doet ie vanzelf al aangezien ik zo'n beetje het allerbelangrijkste in de wereld voor hem ben.

Maar daarbij heb ik echt niet de illusie dat een pup van een half jaar geen aandacht voor de rest van de wereld zou hebben, zou dat ook niet gezond vinden eerlijk gezegd.

Ik vind dat mensen vaak veel te veel en veel te snel willen met een pup en het daardoor zichzelf en de pup veel te moeilijk maken.
Maar dat is mijn puur persoonlijke mening.
Afbeelding

Maeve
Zeer actief
Contacteer:

renee-uk schreef:
Maeve schreef:Het grappige is nog wel, dat iedereen je overdreven vind als je een pup leert om anderen om zich heen te negeren. Maar als hij eenmaal een half jaar is en hij kan het nog niet, dan had je hem dat moeten leren hoor! :pffff:
Hoezo iedereen?

Ik vind dat helemaal niet overdreven, ben alleen maar van mening dat dat een stuk makkelijker gaat als jij zelf alle aandacht van je pup hebt.
Die aandacht voor en bij mij is voor mij het uitgangspunt voor alle latere 'kunstjes' die ik hem nog wil gaan leren en daar begin ik mee zodra hij bij me is komen wonen.
Ik hoef hem dan namelijk later niet te leren stoorzenders te negeren, dat doet ie vanzelf al aangezien ik zo'n beetje het allerbelangrijkste in de wereld voor hem ben.

Maar daarbij heb ik echt niet de illusie dat een pup van een half jaar geen aandacht voor de rest van de wereld zou hebben, zou dat ook niet gezond vinden eerlijk gezegd.

Ik vind dat mensen vaak veel te veel en veel te snel willen met een pup en het daardoor zichzelf en de pup veel te moeilijk maken.
Maar dat is mijn puur persoonlijke mening.
Klopt. Ik weet nog dat Nilo als pup de neiging had om tegen mensen op te springen. Als ik dat dan niet toe liet ging het van 'ach, wat doet zo'n pup nou!' en mensen gingen hem op zo'n moment zelfs aandacht geven. Hij doet het nu af en toe dus nog steeds, en dan krijgen we te horen dat we het hem af hadden moeten leren.

Ik ben het er zeker mee eens dat je niet teveel druk op een pup moet leggen, maar wat basis regeltjes aanleren lijkt mij niks mis mee. Dan is het in ieder geval duidelijk wat mag en wat niet.
renee-uk
Zeer actief

daar ben ik het zeker wel mee eens, maar tussen basisdingetjes aanleren en veel te veel willen zit een wereld van verschil (en vaak ook een wereld van plezier)

Weet je, ik trok en trek me weinig aan van wat de mensen zeggen, de beste stuurlui staan altijd aan wal.
Nilo leert het opspringen tegen mensen heus wel af hoor en die zeurpieten moet je gewoon lekker laten zeuren :wink:
Afbeelding

Xiara
Vaste gebruiker

Er zit idd een wereld van verschil tussen de basis en kunstjes.
Maar ik vind fatsoenlijk met mij meelopen eerlijk gezegd geen kunstje, maar iets wat midden in een woonwijk heel belangrijk is. Juist doordat ze leert dat ze met mij mee moet en niet aandacht moet besteden aan iedere fietser, kraai etc leert ze dat ik het belangrijkste in haar wereld bent.

Denk trouwens ook dat het nog behoorlijk ras-bepaald is. Veel mensen denken dat je bij een Border automatisch het belangrijkste bent voor je pup, maar daar denken (zeker de werklijnen) toch heel anders over ;)
Afbeelding
CrazyBerner
Actief

Xiara schreef:Er zit idd een wereld van verschil tussen de basis en kunstjes.
Maar ik vind fatsoenlijk met mij meelopen eerlijk gezegd geen kunstje, maar iets wat midden in een woonwijk heel belangrijk is. Juist doordat ze leert dat ze met mij mee moet en niet aandacht moet besteden aan iedere fietser, kraai etc leert ze dat ik het belangrijkste in haar wereld bent.

Denk trouwens ook dat het nog behoorlijk ras-bepaald is. Veel mensen denken dat je bij een Border automatisch het belangrijkste bent voor je pup, maar daar denken (zeker de werklijnen) toch heel anders over ;)
Moet zeggen dat ik hier voor mijn berner toch ook echt niet altijd de belangrijkste ben! Doe er wel mijn best voor maar vraag me af of het ooit helemaal zal gaan lukken!
Afbeelding
Xiara
Vaste gebruiker

Voor onze 2e Berner zijn we het wel geworden, bij de eerste nooit, maar die vond dan ook helemaal niks of niemand leuk (maar om die nou als standaard te nemen zou ook niet helemaal kloppen ;))
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief

Ik denk dat je de gedachte dat ook maar iets automatisch gaat van je af moet zetten.
Je moet overal aan werken, maar dat is nou juist het leuke van een pup: je kunt er zo heerlijk mee bezig zijn :wink:

Mensen denken vaak als ze maar een bepaald ras nemen dat ze niks meer hoeven doen en de hond vanzelf alles doet wat zij willen.
'Want het is toch een .....' en daar kun je dan eender welk ras invullen.
Met al de info die overal te krijgen is zou dat inmiddels toch wel anders moeten zijn, maar helaas ....

Ik noem trouwens alles wat we aanleren kunstjes, ook de basis dingetjes.
Dat is niet denigrerend bedoeld, dat is gewoon een makkelijke manier om iets te zeggen :mrgreen:
Dat je bij dat aanleren gebruik maakt van de eigenschappen van een bepaald ras lijkt me alleen maar logisch en ook begrijpelijker voor het hondje in kwestie.
Het beestje moet nou eenmaal snappen wat jij van hem wil voordat ie zich daarnaar kan gedragen.

Maar net zoals je bij een kind van 5 niet kunt verwachten dat het een verhandeling gaat houden over de invloed van de euro op de wereldeconomie, kun je van een pup en/of jonge hond ook geen wonderen verwachten en zul je opvoeding en training moeten aanpassen aan de leeftijd, interesse en het enthousiasme van de pup/jonge hond.

Het is een beetje een stokpaardje van me, maar ik vind echt dat veel te vaak de verwachtingen van een nieuwbakken hondenbaasje tenopzichte van z'n hondje veel te hoog liggen.
Er worden veel te vaak nog dingen van zo'n pup verwacht waar ie nog helemaal niet aan toe is.
Gevolg frustratie alom en een hondje dat een hekel krijgt aan leren, bezig zijn met de baas en van alles uithaalt om daar onderuit te komen.
In mijn ogen een slechte basis voor een goede baas-hond verhouding en zo jammer omdat, als je wat gas terugneemt en je je aanpast aan het niveau van je hondje, heel veel dingen spelenderwijs kunnen worden aangeleerd en je juist op die manier wel een uitstekende baas-hond verhouding krijgt.
*klimt van haar stokpaardje af*

Voor alle duidelijkheid, dit was tegen niemand in het bijzonder en heel algemeen bedoeld hoor en eigenlijk wel een beetje off topic ook :wink:
Afbeelding

-Gaby-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Louisiana Catahoula Leopard Dog, Tamaskan
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door -Gaby- »

Ik vind het altijd hartstikke leuk als mensen aandacht hebben voor mijn hond, alleen het ligt er aan op de manier waarop mensen deze aandacht laten zien. Als er een kindje aan komt lopen die vraagt: "Mevrouw, mag ik uw hond even aaien?" Of als iemand op een leuke manier vraagt wat het nou precies voor een hond is, dan vind ik dat echt super! :ok:

Alleen ik herken je ergenissen wel, maar het ligt er compleet aan hoe iemand het brengt. Aan de volgende mevrouw ergerde ik mij bijvoorbeeld wél! Laatst toen stond ik bij de stoplichten met de hond aan de fiets. Ik zei tegen de hond dat hij moest gaan zitten. Hij rook iets in de fietstas van iemand voor ons, dus hij probeerde daar zo dicht mogelijk bij in de buurt te komen, terwijl hij moest blijven zitten. Dan krijg je dus een soort beweging of hij wil gaan liggen, terwijl het hem werkelijk om de fietstas te doen was. Dus ik trek hem wat omhoog en zeg "Zit!". Zegt een mevrouw achter mij "Hij wilde gaan liggen hoor!" Dus ik zeg, nee, dat wilde hij niet, hij wil naar die fietstas toe. "Jawel, hij wilde wel gaan liggen, ík zag het toch zelf!! :neenee: " "Nee mevrouw, dat wilde hij niet, hij wil naar die fietstas toe." Het was verdulleme het eerste stoplicht waar ik langs kwam, we waren zo'n 2 min van huis weg. Ik ben echt geen beul die haar hond zo uitput dat hij bij de stoplichten wil gaan liggen. Dan denk ik echt, ach mens, bemoei je er niet mee! Als ze had gevraagd of hij moe was, dan had ik compleet anders gereageerd dan wanneer iemand zegt mij niet te geloven. Gelukkig werd het licht groen dus konden we weer door. En toen de dame met de fietstas afsloeg, kon de mevrouw achter mij zien dat het inderdaad om de fietstas ging, want Rhodin probeerde daar snoeihard achteraan te gaan. Geen spoortje moeheid te bekennen. :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”