Ik denk dat je de gedachte dat ook maar iets automatisch gaat van je af moet zetten.
Je moet overal aan werken, maar dat is nou juist het leuke van een pup: je kunt er zo heerlijk mee bezig zijn
Mensen denken vaak als ze maar een bepaald ras nemen dat ze niks meer hoeven doen en de hond vanzelf alles doet wat zij willen.
'Want het is toch een .....' en daar kun je dan eender welk ras invullen.
Met al de info die overal te krijgen is zou dat inmiddels toch wel anders moeten zijn, maar helaas ....
Ik noem trouwens alles wat we aanleren kunstjes, ook de basis dingetjes.
Dat is niet denigrerend bedoeld, dat is gewoon een makkelijke manier om iets te zeggen

Dat je bij dat aanleren gebruik maakt van de eigenschappen van een bepaald ras lijkt me alleen maar logisch en ook begrijpelijker voor het hondje in kwestie.
Het beestje moet nou eenmaal snappen wat jij van hem wil voordat ie zich daarnaar kan gedragen.
Maar net zoals je bij een kind van 5 niet kunt verwachten dat het een verhandeling gaat houden over de invloed van de euro op de wereldeconomie, kun je van een pup en/of jonge hond ook geen wonderen verwachten en zul je opvoeding en training moeten aanpassen aan de leeftijd, interesse en het enthousiasme van de pup/jonge hond.
Het is een beetje een stokpaardje van me, maar ik vind echt dat veel te vaak de verwachtingen van een nieuwbakken hondenbaasje tenopzichte van z'n hondje veel te hoog liggen.
Er worden veel te vaak nog dingen van zo'n pup verwacht waar ie nog helemaal niet aan toe is.
Gevolg frustratie alom en een hondje dat een hekel krijgt aan leren, bezig zijn met de baas en van alles uithaalt om daar onderuit te komen.
In mijn ogen een slechte basis voor een goede baas-hond verhouding en zo jammer omdat, als je wat gas terugneemt en je je aanpast aan het niveau van je hondje, heel veel dingen spelenderwijs kunnen worden aangeleerd en je juist op die manier wel een uitstekende baas-hond verhouding krijgt.
*klimt van haar stokpaardje af*
Voor alle duidelijkheid, dit was tegen niemand in het bijzonder en heel algemeen bedoeld hoor en eigenlijk wel een beetje off topic ook