Hanneke2 schreef:Caro. schreef:EstherK schreef:iones schreef:
Amen! De grootste fout ligt bij de eigenaar van de kat. Die laat dit gebeuren. Die let er niet op.
Wat vinden jullie van mensen die hun hond de straat op pleuren en die hond moet het maar uit zoeken? Honden vermaken zich uiteindelijk wel hoor, daar niet van. Maar ik vind het geen stijl.
Waarom is dit gedrag bij katten niet verwerpelijk?
Omdat een kat een heel ander dier is als een hond.

Nogal ja....
Daarbij, wat denk je dat er gebeurt met de meeste katten als deze regel doorgevoerd zou worden?
Een heleboel katten zijn dus niet binnen te houden, ook niet in een stukje tuin (en heel veel mensen hebben geeneens een tuin).
Ik voorspel dat een heleboel katten ineens geen eigenaar meer hebben, enorm veel zwerfkatten en on top zo'n 80% van de kattenbevolking die afgemaakt wordt.
Al snap ik best dat katten soms overlast kunnen geven, ik snap niet hoe mensen zich zoveel kunnen storen aan dieren.
Niet alleen aan katten hoor, want een ander stoort zich weer aan honden (hondenpoep is dacht ik nr. één en niet de kattenoverlast

), de volgende aan duivenpoep, de ander aan kikkers die kwaken, enz. enz.
De mens is zeer intolerant.
Dat is een feit.
Verder staan 'kattenhaters' er ook nauwelijks bij stil dat er wel hondenlosloopgebieden zijn waar je niet of nauwelijks katten tegenkomt, maar geen kattenlosloop (of -aanlijn-)gebieden waar je geen honden tegenkomt. Voor katten die niet binnenshuis gehouden kunnen worden is er geen alternatief behalve loslopen. Ja, je tuin afzetten, wordt dan gezegd. Maar het gaat die kat niet zozeer om een frisse neus halen, die kat heeft domweg meer leefruimte nodig dan een huis en een achtertuintje.
Je kan je afvragen of je anno 2009 nog met goed fatsoen (buiten)katten als huisdier kan houden of dat ze daar eigenlijk te 'wild' voor zijn. Ik moet bekennen dat ik nadat Pippi is doodgereden ook zit te twijfelen of ik na dit stel nog wel nieuwe katten wil. Ik heb met Pinda echt geprobeerd om haar in de tuin te houden, maar het was geen doen.
Als het aan de kattenhaters ligt, verdwijnt de kat volledig uit het straatbeeld, en worden zwervers als ongedierte vogelvrij verklaard en vrolijk afgeknald.
Ja, katten geven overlast, honden ook, kinderen ook, buren die piano of drums spelen ook, onderburen die barbecuen ook, vogels idem dito, en insecten, en snel groeiende planten, en jehova's getuigen...
Je kan je inderdaad ook wat toleranter opstellen, en gewoon accepteren dat niet alles perfect is, en dat zou bij sommige mensen waarschijnlijk schelen in hun enorme frustraties.
Amen...
Incl. het twijfelen of ik na deze katten ook nog wel katten wil. Ik persoonlijk eigenlijk niet, maar Pieter denk ik wel.
Van mij hoeven katten al niet zo nodig, al ben ik dol op mijn katten hoor, maar ik vind dat je er niet zoveel aan hebt ( :N:

sorry, ik ben dus niet een echt kattenmens ).
Maar nu Lotje ook nog doodgereden is, heb ik echt geen zin om dat nogmaals mee te maken. Ondanks dat ik dan niet zo'n kattenmens ben, hou ik wel van zo'n beestje en vond/vind ik het vreselijk. Beestje helemaal in puin

afschuwelijk gewoon en doorrijden alsof het oud vuil is

Ik weet dat katten lang niet altijd binnen te houden zijn, anders zou ik het misschien nog wel doen. Maar dit wil ik niet meer meemaken.
Eén van onze twee katten gaat nog naar buiten (die wordt dus agressief binnen) en steeds als hij naar buiten gaat, geef ik hem een aai over zijn bolletje 'voorzichtig hè Nobster'.
Dat beeld krijg je toch niet meer weg van die narigheid.