Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Meisje (1) ernstig gewond door beet hond
Moderator: moderatorteam
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Re: Meisje (1) ernstig gewond door beet hond
Je kunt de hond toch ook andere dingen leren.?
Dus ook het toestaan van afpakken door mensen binnen de roedel op zijn minst.
Neefjes en tantes e.d word een ander verhaal.
Alhoewel ik ze hier geleerd heb om alles af te laten pakken door iederen die hier over de vloer heen komt.
Net zoals je je kinderen niet alleen voor jezelf opvoed.
Doe je dat ook niet bij je honden .
Stel dat er iets met mij gebeurd of ik moet er 1 herplaatsen.
Wil ik hem ook zoveel mogelijk kansen geven.
.
Alhoewel ik ze hier geleerd heb om alles af te laten pakken door iederen die hier over de vloer heen komt.
.
Wat je zegt ben je zelfffff 

- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
mocht ik een hond hebben, die daarin een gevaar oplevert, weten mijn naaste dat, en komt dat dan ook wel goed als ik er niet meer ben, iig in de zin dat ze het weten.bouvierpoedel schreef:Je kunt de hond toch ook andere dingen leren.?
.
het gaat er even niet om, of je een hond dat allemaal kunt leren, want dat is wel bewezen, het gaat erom, dat als een hond zo niet in elkaar steekt, of hij/zij dan direct vals/ gestoord ed is.
en imo ogen dus niet
ik zie hier ook wel degelijk een verschil tussen afpakken en afpakken, iets wat ze hebben gejat, geven ze zonder morren af, iets wat gewoon van hun is, wat ik ze al heb gegeven, daar zie ik een andere blik bij, niet dat het hier niet kan hoor, want bij mijn honden kan ik alles, maar ik zie in houding wel iets anders, alsof ze weten, dat wanneer ik een pen oid afpak, ze ook dondersgoed weten dat dat ook niet hun bezit is.
- Reny
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
- Aantal honden: 2
Iemand trouwens een idee hoe het met meisje en hond gaat??
En de groeten van de mannen 

-
truusje
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat past idd niet in mijn plaatje nee, eerlijk gezegd.yamie schreef:ja maar .... stel nou he truusje, dat je een hond hebt, die daar net wat anders in is, die wel waarde hecht aan haar/zijn dingen, die niet gediend is van iedereen die wat afpakt... wat dan? is die hond dan zo fout, of past dat gewoon niet in jou plaatje?
je zei al eerder, je vindt dingen grappig, en laat je ook toe, zolang het jou uitkomt en geen hinder geeft, jij hebt ws ook zeer makkelijke honden hierin hoor en dat is ook oke, daar kies je dus ook voor.
er is imo een heeel groot verschil wie iets kan afpakken als dat nodig is, MIJ zullen mijn honden nooit bijten oid, ik kan alles afpakken, maar dat wil niet zeggen dat mijn neefjes bv dat kunnen of mogen, ten eerste zal dat niet voorkomen, ten tweede vindt ik dat heel normaal ( vanuit de honden dus)
Zo heb ik ruim een jaar geleden een door mij gefokte cocker van 5 jaar terug in huis genomen. Het was gewoon een vals kreng...ze had duidelijk de regie in dat gezin met 3 kinderen overgenomen. Tot ze een keer goed had gebeten...toen moest ze weg. Ze kwam hier en wilde natuurlijk op oude voet verder gaan. Maar dat wil ik niet en heb ik haar dat duidelijk gemaakt. Ze protesteerde, gromde, beet naar mij, maar ik gromde en beet terug
Wat ras betreft, cockers zijn zeker niet zulke moeilijke honden hoor, maar ik heb ook jaren bull terriers gehad en ook nooit problemen gehad hiermee.
-
truusje
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik ben niet zo van het ruilen.nana schreef:Je mag alles afpakken omdat jij en al je gezinsleden de BAAS zijn![]()
Je hoeft helemaal niet de BAAS te zijn om je hond te overtuigen om iets terug te geven en je hoeft hem ook helemaal niet in de nek te grijpen en met een lage stem Nee te zeggen. Je kunt ook iets ruilen bijvoorbeeld.
Gelukkig zijn de honden verstandiger en snappen in dit voorbeeld dat wij mensen tegennatuurlijk gedrag vertonen omdat we denken dat we de baas.
Hopelijk pakken jullie kinderen niet bij vreemde honden allerlei dingen af omdat ze de baas zijn.
Wel eens gezien hoe pups door moeders en/of roedelgenoten worden gecorrigeerd?
Edit...geen zorgen om mijn kinderen, want behalve dat ik mijn honden heb opgevoed, heb ik ook nog tijd kunnen vinden om mijn kinderen wat bij te brengen oa dus hoe om te gaan met honden.
- Chione
- Zeer actief
Leuk dat de laatste jaren ook poedels worden ingezet. Pitbulls ( wat de hond van het filmpje overigens overduidelijk niet is, maar over dat ras heb jij het steeds) worden al ruim 100 jaar ingezet als hulphond. Pitbulls beschikken over dermate veel kwaliteiten dat ze niet alleen als therapy dog dienst doen voor b.v. doven, blinden en slechtzienden, autisten, bejaarden, zieken, maar ook als politiehond, reddingshond, drugshond, hearingdog prima werk verrichten.bouvierpoedel schreef:Broodfokker.??
Zoveel begeleidings honden lopen er nog niet in NL.
Van mijn laatste nest poedels zijn er 4 naar hulphondenscholen gegaan voor veschillende diciplines .waarvan 2 pups voor begeleidings hond.
Dus dat geeft een ander beeld dan 1 per nest.
En nee ik verdien er niet aan.
Ik schenk de pups voor dit goede doel.
Dus geen broodfok .
.

President Roosevelt

~“ With eyes full of prejudice, you will never see the world for what it is.."~
~

~
~

~
-
chrico
- Zeer actief
Grappig jouw denkwijze. Het zegt eigenlijk dat jouw kinderen alles met de honden mogen doen incl in hondenogen pesten want daar moeten ze maar tegen kunnen. Waarschijnlijk bedoel je het niet zo maar doordat je zo blijft doorhameren als mensen je uitleggen dat er een samenwerking is dan begrijp je dat niet.bouvierpoedel schreef:Als jullie dan zo bezig zijn met jullie honden om te voorkomen dat hij je kind zou bijten .
Omdat je al weet en ziet bij je hond dat hij het gaat doen.
Kan het dan niet zijn dan je gewoon de verkeerde keuze in huis hebt gehaald.
Of dat je je hond beter op moet voeden.
??????????????????
En wie zegt dat er van de 19 maar 1 slaagd als begeleidings hond voor autisten en down kinderen.?
Weet toevallig dat dat cijffer heeel erg laag ligt van uitval, omdat ik 1/5e van de honden heb geleverd tot nu toe .
En als je zegt dat deze honden hierop geselecteert worden.
Waarom hebben jullie je honden dan niet beter geselecteert op jullie gezins situatie.??
Als jij 1/5e van het hondenbestand levert aan hulphonden dan vraag ik mij af hoeveel honden je fokt. heb vanmorgen maar een keer gebeld met een hulphondentrainer om bevestigt te krijgen of het percentage zo hoog ligt als jij zegt en kreeg gelukkig bevestiging van wat ik al wist. Dat het jammer is dat het percentage zo laag ligt en de trainingen zo verschrikkelijk duur zijn staat er los van.
Maar goed, gelukkig weet jij alles qua honden en wens ik je veel succes verder. Hopelijk hou je je bij je ras en stap je nooit en te nimmer over op een ras wat iets normaler reageerd op het feit dat hij/zij hond is en nooit en te nimmer laat zien dat hij/zij het ergens niet mee eens is.
Doet mij mezelf afvragen of je geen leverancier van bart smit bent eigenlijk
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
- nana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Sarplaninac,flatc mix, franse bull
- Aantal honden: 3
Wij zijn geen honden en niet instaat om zo precies en genuanceerd als een moederhond te corrigeren. Daarom slaan mensen die naar hun hond grommen of hun hond zelf bijten volledig de plank mis. Een moederhond zal nooit eten van de pup afpakken.truusje schreef:Ik ben niet zo van het ruilen.nana schreef:Je mag alles afpakken omdat jij en al je gezinsleden de BAAS zijn![]()
Je hoeft helemaal niet de BAAS te zijn om je hond te overtuigen om iets terug te geven en je hoeft hem ook helemaal niet in de nek te grijpen en met een lage stem Nee te zeggen. Je kunt ook iets ruilen bijvoorbeeld.
Gelukkig zijn de honden verstandiger en snappen in dit voorbeeld dat wij mensen tegennatuurlijk gedrag vertonen omdat we denken dat we de baas.
Hopelijk pakken jullie kinderen niet bij vreemde honden allerlei dingen af omdat ze de baas zijn.
Edit...geen zorgen om mijn kinderen, want behalve dat ik mijn honden heb opgevoed, heb ik ook nog tijd kunnen vinden om mijn kinderen wat bij te brengen oa dus hoe om te gaan met honden.
Ik vind het erg tegenstrijdig wat je zegt je hebt het over je hond bijten en als een moederhond opvoeden maar wat je doet zal nooit in een roedel gebeuren.
Precies jij leert je kinderen ook om op deze manier met honden om te gaan en daar zijn jou honden misschien van gediend maar er zijn ook zeker honden die dit niet accepteren.
Wat we niet begrijpen..vrezen we...wat we vrezen zullen we vernietigen.
lydia
lydia
-
truusje
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik beweer nergens dat ik pretendeer als een moederhond op te voeden. Ik vroeg alleen of jij wel eens zelf hebt mee gemaakt hoe pups in een roedel honden wordt "opgevoed" Waarmee ik wil zeggen dat er van ruilacties geen sprake is, wel van zeer directe correcties. Dus Nana, heb jij wel eens roedel incl pups een langere periode meegemaakt?nana schreef:Wij zijn geen honden en niet instaat om zo precies en genuanceerd als een moederhond te corrigeren. Daarom slaan mensen die naar hun hond grommen of hun hond zelf bijten volledig de plank mis. Een moederhond zal nooit eten van de pup afpakken.truusje schreef:Ik ben niet zo van het ruilen.nana schreef:Je mag alles afpakken omdat jij en al je gezinsleden de BAAS zijn![]()
Ik vind het erg tegenstrijdig wat je zegt je hebt het over je hond bijten en als een moederhond opvoeden maar wat je doet zal nooit in een roedel gebeuren.
Precies jij leert je kinderen ook om op deze manier met honden om te gaan en daar zijn jou honden misschien van gediend maar er zijn ook zeker honden die dit niet accepteren.
Ik grom en bijt helemaal niet naar pups of volwassen honden, alleen in zeer uiterst geval wat ik als voorbeeld gaf.
- Liesbeth
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Ik had het over MIJN hond en ONZE situatie.Budkes schreef:Liesbeth schreef:
Ik heb zo'n 22 jaar geleden ook een incident meegemaakt met mijn oudste kind en toenmalige hond, zoon was toen nog geen 2 jaar.
Ik stond in de keuken en Sjoerd (de hond) lag lekker, op de tegels in de tuin, in het zonnetje te bakken. Op nog geen 3 meter afstand van mij. Mijn zoontje loopt naar buiten (dacht dat hij naar de zandbak liep) en laat zich zo over Sjoerd heen vallen. Iets wat ik totaal niet voorzien had, want zowel hond als zoon toonden tot dan toe erg weinig belangstelling voor elkaar.
Sjoerd bijt als reactie van zich af, maar reageerde direkt en bijt niet door. Zoon had wel een paar deukjes en kleine blauwe plekken van de hoektanden in zijn gezicht.
Stel dat Sjoerd niet zo snel had gereageerd en toch door had gebeten dan hadden wij misschien ook in de krant gestaan. Maar geen haar op mijn hoofd dat ik hem dan weg had gedaan. Wel had ik mezelf nog harder voor mijn kop geslagen en die twee nóg beter in de gaten gehouden.
Hier wil ik toch even op in haken, als je het niet erg vindt.
Want geen haar op je hoofd dat je hem weg had gedaan. Maar wie was daar dan uiteindelijk beter en gelukkiger van geworden? In het geval van Budkes en Simon zat ik er namelijk met mijn snufferd bovenop. Simon struikelde niet over Budkes, sterker nog hij zat gewoon tv te kijken en zat niet eens aan de hond. En ik er met mijn snufferd bovenop, wie had ik nog beter in de gaten moeten houden.![]()
Dus we houden de hond, er zullen dan allerlei restricties komen voor zowel hond als kind. Hond in de bench, kinderen met een boog er omheen, niemand de hond laten schrikken als hij slaapt, ook als is dat niet hondgerelateerd, en wij steeds met argusogen er bovenop.
Hond mag niet meer met de kids spelen, anders wordt het een onduidelijk verhaal, terwijl dat nu juist al 4 jaar lang zijn lust en zijn leven was, donderjagen met het hele gezin. Hond wegsluiten als er kinderen komen spelen want dan vergeten ze mss wel een keer dat er niet gerend mag worden in huis, of je laat gewoon geen kinderen meer spelen....
Dus wie wordt er gelukkiger van als je de hond houdt ?
Nu is de hond op een plek waar ie de hele dag zichzelf kan zijn, met andere honden en de hemel op aarde, de hele dag in alle vrijheid.
De kinderen konden (zijn inmiddels "verouderd") de hele dag zichzelf zijn, binnen normale regels uiteraard, vriendjes konden de hele dag over de vloer komen terwijl ik rustig een wasje kon draaien.
Vertel mij dan nog eens waarom dat de hond moet blijven ?
Het is goed te doen hoor kinderen en honden scheiden. Heb het 6 jaar lang gedaan, maar dan met een hond die vanaf dag 1 een hekel aan kinderen had en waar de kinderen dus mee opgroeiden als zijnde; "Die is niet voor ons, daar komen we niet bij in de buurt". Ook zonder bench prima, ze vonden niets van elkaar en trokken dus ook niet naar elkaar toe.
Budkes echter was hun grote vriend én vice versa. Zij waren maatjes. Dat moet je dan ineens gaan scheiden en weg sluiten. Het was zelfs zo dat Simon loog over wat er gebeurde. Hij houdt tot op de dag van vandaag vol dat Budkes hem niet heeft gebeten maar dat hij zich omdraaide met geopende bek en per ongeluk tegen zijn gezicht aankwam.Zo waren die twee aan elkaar verknocht. Als de veiligheid van kinderen dusdanig op het spel komt te staan dan wordt het toch echt hoog tijd om te herplaatsen. Dat kun je ten opzichte van je kinderen en trouwens ook van je hond niet maken om dat niet te doen.
Als mijn hond hetzelfde zou hebben gedaan als Budkes, was hij dezelfde dag nog vertrokken.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
- nana
- Zeer actief
Ik meerdere keren pups opgevoed zien worden door de moeder en geen 1 keer gezien dat er eten van de pup wordt afgenomen of dat de moederhond de pups corrigeert zodat ze iets afgeven. Wel gezien dat andere honden proberen iets af te nemen dmv imponeren, vragen, proberen te stelen. Maar nooit in een roedel een hond die een andere hond corrigeert omdat eten niet wordt afgegeven. Tussen honden onderling kunnen grote problemen ontstaan omdat het recht op bezit van voedsel niet gerespecteerd wordt.
Je kunt je hond best leren om dingen af te geven en zelfs eten maar het is niet terecht om ervan uit te gaan dat als een hond dit niet leert dat hij onbetrouwbaar of vals is. Het is onnatuurlijk gedrag wat wij aanleren. Waarom geloof je niet in ruilen of belonen voor het afgeven? Oke je gromt of bijt niet maar alleen in uiterste gevallen dan doe je het dus wel maar niet zo vaak begrijp ik.
Je kunt je hond best leren om dingen af te geven en zelfs eten maar het is niet terecht om ervan uit te gaan dat als een hond dit niet leert dat hij onbetrouwbaar of vals is. Het is onnatuurlijk gedrag wat wij aanleren. Waarom geloof je niet in ruilen of belonen voor het afgeven? Oke je gromt of bijt niet maar alleen in uiterste gevallen dan doe je het dus wel maar niet zo vaak begrijp ik.
lydia
lydia
-
truusje
- Zeer actief
- Contacteer:
nana schreef:Ik meerdere keren pups opgevoed zien worden door de moeder en geen 1 keer gezien dat er eten van de pup wordt afgenomen of dat de moederhond de pups corrigeert zodat ze iets afgeven. Wel gezien dat andere honden proberen iets af te nemen dmv imponeren, vragen, proberen te stelen. Maar nooit in een roedel een hond die een andere hond corrigeert omdat eten niet wordt afgegeven. Tussen honden onderling kunnen grote problemen ontstaan omdat het recht op bezit van voedsel niet gerespecteerd wordt.
Das vreemd, want ik zie wel dat moederhond eten afneemt van pups [ zo rond leeftijd van 14-16 weken]. En ik zie wel degelijk correcties als de pups protest leveren en niet te zuinig ook. En als pups eten proberen te jatten van andere oudere honden worden de pups flink aangepakt. Heb nog nooit een pup met een ruilartikel naar een volwassen hond zien lopen en het zien ruilen voor voedsel
- nana
- Zeer actief
Pakt jou teef het voedsel af wat de pups reeds hebben of bewaakt ze het voedsel wat zij als eerste had dat is een heel verschil nmelijk.truusje schreef:nana schreef:Ik meerdere keren pups opgevoed zien worden door de moeder en geen 1 keer gezien dat er eten van de pup wordt afgenomen of dat de moederhond de pups corrigeert zodat ze iets afgeven. Wel gezien dat andere honden proberen iets af te nemen dmv imponeren, vragen, proberen te stelen. Maar nooit in een roedel een hond die een andere hond corrigeert omdat eten niet wordt afgegeven. Tussen honden onderling kunnen grote problemen ontstaan omdat het recht op bezit van voedsel niet gerespecteerd wordt.
Das vreemd, want ik zie wel dat moederhond eten afneemt van pups [ zo rond leeftijd van 14-16 weken]. En ik zie wel degelijk correcties als de pups protest leveren en niet te zuinig ook. En als pups eten proberen te jatten van andere oudere honden worden de pups flink aangepakt. Heb nog nooit een pup met een ruilartikel naar een volwassen hond zien lopen en het zien ruilen voor voedsel
Pakt ze voedsel wat de pups als eerste hadden dan moet je misschien moet meer gaan voeren. Wat de andere honden betreft is toch precies wat ik zeg eten afpakken is een nono
Honden gaan inderdaad niet ruilen want ze pakken het niet af, eten afpakken van een ander is een risico en kan tot agressie leiden en de meeste honden gaan dit uit de weg. Ik heb honden wel andere honden zien foppen om het lekkers te pakken te krijgen.
Teven leren de pups om van eten van anderen af te blijven om te voorkomen dat ze in de problemen komen. Voor de ene hond is wat in de bek zit zijn bezit en een ander kan het een meter voor zich leggen en dan is het nog bezit. De teven leren dit niet voor niks aan de pups.
Laatst gewijzigd door nana op 15 jan 2010 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.
lydia
lydia
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
truusje, dat moederhonden en honden onderling elkaar fors corrigeren klopt. alleen is dit geen excuus voor mensen. het is voor een mens namelijk onmogelijk om de correctie zo perfect te timen en doseren als een hond dat doet. dat kunnen wij als mens gewoon niet en mag je dus ook niet als excuus gebruiken

-
truusje
- Zeer actief
- Contacteer:
Nana, nu ben ik benieuwd hoe teven dit aan hun pups leren om geen voedsel af te pakken van andere honden.
Let wel ik heb het hier over oudere pups he, geen hele jonge pups, maar pups die moeten op een gegeven moment gaan meedraaien in de roedel en dat gaat niet zonder slag of stoot. Volwassen honden in eigen roedel kunnen erg veel hebben van pups, maar pups en/of ranglagere worden echt flink gecorrigeerd als die proberen voedsel af te pakken. En andersom, gaat ranghogere voedsel of kluif afpakken van ranglagere moet die het niet in zn hoofd halen te gaan grommen oid, want dan wordt die flink op zn nummer gezet door ranghogere.
Let wel ik heb het hier over oudere pups he, geen hele jonge pups, maar pups die moeten op een gegeven moment gaan meedraaien in de roedel en dat gaat niet zonder slag of stoot. Volwassen honden in eigen roedel kunnen erg veel hebben van pups, maar pups en/of ranglagere worden echt flink gecorrigeerd als die proberen voedsel af te pakken. En andersom, gaat ranghogere voedsel of kluif afpakken van ranglagere moet die het niet in zn hoofd halen te gaan grommen oid, want dan wordt die flink op zn nummer gezet door ranghogere.
-
truusje
- Zeer actief
- Contacteer:
Stel nu [ hypothetisch gezien] dat jouw hond op een andere hond klapt. Dan neem ik aan dat je boos wordt en dan hem/haar niet gaat voorstellen, zullen we hondje ruilen met balletjemassam schreef:truusje, dat moederhonden en honden onderling elkaar fors corrigeren klopt. alleen is dit geen excuus voor mensen. het is voor een mens namelijk onmogelijk om de correctie zo perfect te timen en doseren als een hond dat doet. dat kunnen wij als mens gewoon niet en mag je dus ook niet als excuus gebruiken
Begrijp je hoe ik het bedoel? Dan geef je hem/haar er toch van langs. En nee door hem leip te trappen maar een greep in zn nekvel zal toch wel kunnen?
-
Ennath
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna! - Aantal honden: 4
Maar wat je niet zal zien is dat als een pup (of pups) druk liggen te kluiven moeders ze bij dat bot wegsnauwt en dan zelf dat bot in beslag neemt.Inge O schreef: omgekeerd wordt hier door teven wel gebruik gemaak van voedsel om een punt te maken naar pups : dan liggen ze met een bot dat hen eigenlijk totaal niet interesseert te wachten tot een pup het lef heeft om eraan te komen (wat natuurlijk gebeurt) en wee het gebeente van diegene die denkt dat dit kan.
Moeder pak wel een bot (of speeltje, of totje, of desnoods een polletje gras) om dat demonstratief te gaan bewaken.
En wee je van je puppegebeente als je er dan aan probeert te komen. :N:
Overigens heb ik hierbij zelfs gezien dat Ma een onderscheidt maakt tussen een heel brutale en een heel timide pup.
Breas eigenwijs heeft menige luchtreis gemaakt, Bleiddriw heeft daarentegen hooguit een klein hollewippertje opgelopen.
Als hoogstgeplaatste demonstratief een voorwerp of bed in beslag nemen om een punt te zetten zie ik regelmatig.
Het is de enigste ontspanning die Lotje nog heeft.
Ze voert dit spel met verve uit .....
Maakt hierbij ook wel indruk op Eva (die gáát als Lot ergens wenst te liggen) maar voor geen cent op Iantho.
Iantho ligt ...... en kijkt gewoon terug.
Het is volgens mij iets wat je als rang hogere wel kán proberen -en het bevestigd ook je rang als het lukt- maar het is niet iets wat echt kan afdwingen.
Reageert de andere kant niet dan kan je twee dingen doen: de strijd om de leiderschap aangaan of proberen je gezicht te redden.
- nana
- Zeer actief
truusje schreef:Nana, nu ben ik benieuwd hoe teven dit aan hun pups leren om geen voedsel af te pakken van andere honden.
precies zoals ennath en inge o het vertellen. Het verschil zit em in dat de pup mag verdedigen wat hij had. Heeft de pup bv een botje gepakt wat op dat moment van niemand was of is achtergelaten of laten vallen dan is het van de pup dit zal de teef nooit afpakken. De teef laat de pup niet iets van haar afpakken wat op dat moment in haar bezit is en zo leren ze dat.
Er zijn honden die andere honden proberen te intimideren om iets af te geven en er zijn ook honden die er rustig een potje om willen vechten dit is niet bevordelijk voor de relatie's in de roedel en dit is precies wat jij doet door bv eten af te pakken je kunt zo de relatie op de spits drijven.
lydia
lydia
-
Ennath
- Zeer actief
Ze leren ze geen voedsel af te pakken door te corrigeren als ze wel iets af willen pakken.truusje schreef:Nana, nu ben ik benieuwd hoe teven dit aan hun pups leren om geen voedsel af te pakken van andere honden.
Ma pakt iets wat ze tot "eigen" verklaard en corrigeert als de pups dat proberen te pakken.
Maar een pup die een lapje pens eet .... eet dat lapje pens.
Dát wordt niet meer afgepakt, hooguit de rest van de lapjes in beslag genomen.
"Eten" is dat wat je in je bek hebt.
"Slaapplaats" is daar waar je ligt.
Niet dát wat je zou willen pakken of dáár waar je zou willen liggen.
Overigens gaat dit allemaal van moeder naar pups of van ranghoger naar ranglager.
Maar kinderen zijn geen moeder en zijn niet ranghoger: ze mogen zich dus niet zelfstandig als zodanig gedragen.
IK kan het dan nog wel (als de alpha in mijn groep) maken om iets af te pakken, maar mijn kinderen zeker niet.
- Rami
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
- Aantal honden: 2
Voor mij is dit zo enorm logisch, dat ik me niet kan voorstellen dat iemand (met kinderen) er anders over denkt.Ennath schreef: Ze leren ze geen voedsel af te pakken door te corrigeren als ze wel iets af willen pakken.
Ma pakt iets wat ze tot "eigen" verklaard en corrigeert als de pups dat proberen te pakken.
Overigens gaat dit allemaal van moeder naar pups of van ranghoger naar ranglager.
Maar kinderen zijn geen moeder en zijn niet ranghoger: ze mogen zich dus niet zelfstandig als zodanig gedragen.
IK kan het dan nog wel (als de alpha in mijn groep) maken om iets af te pakken, maar mijn kinderen zeker niet.
Ik ben ook met honden opgegroeid en hoewel onze honden gewoon brave huishondjes waren, waren er twee dingen 'heilig' en dat was 1. de hond(en) altijd rustig laten slapen, 2. niets terug/afpakken. En deed je dat wel en de hond gromde, of snapte dan was het je eigen schuld.
-
truusje
- Zeer actief
- Contacteer:
hier is het zo dat ik de ranghoogste [ alphateefInge O schreef:waarmee je dus exact aangeeft waarom het geen goed plan is (kleine) kinderen op eigen houtje dingen te laten afpakken van honden.truusje schreef: Volwassen honden in eigen roedel kunnen erg veel hebben van pups, maar pups en/of ranglagere worden echt flink gecorrigeerd als die proberen voedsel af te pakken.
Nu mijn kinderen ouder zijn, kunnen ze gewoon iets afnemen wat een hond heeft gepakt of kapot zit te bijten. Waarschijnlijk zijn de rangen goed duidelijk....
-
truusje
- Zeer actief
- Contacteer:
Stel nu....een groep van 10 honden waaronder een pup. Ik geef aan dit pupje een bot. Ik draai me om en loop weg. Hoe lang denken jullie zal dit pupje kunnen genieten van zijn bot?Ennath schreef:Ze leren ze geen voedsel af te pakken door te corrigeren als ze wel iets af willen pakken.truusje schreef:Nana, nu ben ik benieuwd hoe teven dit aan hun pups leren om geen voedsel af te pakken van andere honden.
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
truusje schreef:Stel nu [ hypothetisch gezien] dat jouw hond op een andere hond klapt. Dan neem ik aan dat je boos wordt en dan hem/haar niet gaat voorstellen, zullen we hondje ruilen met balletjemassam schreef:truusje, dat moederhonden en honden onderling elkaar fors corrigeren klopt. alleen is dit geen excuus voor mensen. het is voor een mens namelijk onmogelijk om de correctie zo perfect te timen en doseren als een hond dat doet. dat kunnen wij als mens gewoon niet en mag je dus ook niet als excuus gebruiken
Begrijp je hoe ik het bedoel? Dan geef je hem/haar er toch van langs. En nee door hem leip te trappen maar een greep in zn nekvel zal toch wel kunnen?
ik wordt niet boos behalve op mezelf.
ik weet dat als ik boos word mijn hond niet minder zal gaan vechten. ik haal mijn hond er zo snel mogelijk af en ben dan klaar voor dat moment.

- nana
- Zeer actief
truusje schreef:hier is het zo dat ik de ranghoogste [ alphateefInge O schreef:waarmee je dus exact aangeeft waarom het geen goed plan is (kleine) kinderen op eigen houtje dingen te laten afpakken van honden.truusje schreef: Volwassen honden in eigen roedel kunnen erg veel hebben van pups, maar pups en/of ranglagere worden echt flink gecorrigeerd als die proberen voedsel af te pakken.] ben ik duld geen gegrom naar mijn kinderen. Dat leer ik de honden van jongs af aan. Net zoals ik mijn kinderen ook van jongs af aan leer de honden niet te pesten of ze pijn te doen en ze met rust te laten als ze slapen. Bij hele kleine kinderen moet je er dus continu bij zijn, want kleine kinderen zijn onbetrouwbaar in die zin dat ze heel primair reageren.
Nu mijn kinderen ouder zijn, kunnen ze gewoon iets afnemen wat een hond heeft gepakt of kapot zit te bijten. Waarschijnlijk zijn de rangen goed duidelijk....
Waarom mag er niet naar de kinderen gegromd worden je kunt beter voorkomen dat er gegromd wordt doordat je de kinderen leert geen dingen af te pakken wat de hond in zijn bezit heeft ? Een hond ziet de kinderen niet als jou bezit of een verlengde van jou. Voor een hond horen kinderen opgevoed te worden net zoals de pups die leren ook om af te blijven van de spullen die op dat moment van een ander zijn.
Denk niet dat het met rang te maken heeft maar jou honden hebben geleerd om met jou "onredelijkheid" om te gaan omdat er anders een conflict dreigt.
lydia
lydia
- nana
- Zeer actief
je voorbeeld een groep van 10 honden en 1 pup met een bot. Weet ik niet afhankelijk van de andere honden maar als de teef erbij is zal ze de situatie inschatten en haar pup niet in de problemen laten komen. In het algemeen wordt dit door alle honden gerespecteerd en anders is de teef erbij totdat de pup zichzelf kan redden.
In het voorbeeld van hond bijt een andere hond dit heeft niet met bezit te maken en daarom geen sprake van ruilen of iets dergelijks.
In het voorbeeld van hond bijt een andere hond dit heeft niet met bezit te maken en daarom geen sprake van ruilen of iets dergelijks.
lydia
lydia
- Renee1966
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): X Duitse Staande Langhaar - Labrador
X Border Terriër - Jack Hussel - Aantal honden: 2
@Truusje
Ik heb ooit geleerd, dat wanneer een pup eenmaal een maand of 4 is, hij zijn eten niet meer hoeft af te staan aan een ranghogere.
Als ze jonger zijn, kan het zo zijn, dat als ze kluif hebben, deze afgenomen wordt door een ranghogere.
Eenmaal 4 maanden oud, heeft de pup het recht zijn bezit te verdedigen en dit wordt gerespecteerd door ranghogeren/ouderen in de roedel.
Ik heb ooit geleerd, dat wanneer een pup eenmaal een maand of 4 is, hij zijn eten niet meer hoeft af te staan aan een ranghogere.
Als ze jonger zijn, kan het zo zijn, dat als ze kluif hebben, deze afgenomen wordt door een ranghogere.
Eenmaal 4 maanden oud, heeft de pup het recht zijn bezit te verdedigen en dit wordt gerespecteerd door ranghogeren/ouderen in de roedel.
-
Ennath
- Zeer actief
Heel kort want binnen een aantal seconden huppelt pupjelief al weer bij het botje weg.truusje schreef: Stel nu....een groep van 10 honden waaronder een pup. Ik geef aan dit pupje een bot. Ik draai me om en loop weg. Hoe lang denken jullie zal dit pupje kunnen genieten van zijn bot?
De -tamelijk ranglagere- hongerlap van de groep zal dan met een grauw proberen zich op het botje te storten.
En als de hoger geplaatste leden van de groep het botje aantrekkelijk genoeg vinden zullen ze dat ongehaast maar zeer gedecideerd in beslag nemen: al is het maar om het punt te zetten.
Let wel: ranglaag heeft het dus nog niet tussen de kaken.
Want anders verdwijnt ranglaag met gezwinde spoed tussen de struiken om het botje zo snel mogelijk op te vreten.
Zo lang pupje kauwt kijkt de hele meute met verwijtende blikken naar mij en naar pup.
Naar mij omdat ik maar één van de meute leden een kado gaf en naar pup omdat die wél eet.
Van afpakken komt ondertussen niets.
-
truusje
- Zeer actief
- Contacteer:
En hoe moet ik dat dan zien in de praktijk dat moeders de situtie inschat om haar pup niet in de problemen te laten komen?nana schreef:je voorbeeld een groep van 10 honden en 1 pup met een bot. Weet ik niet afhankelijk van de andere honden maar als de teef erbij is zal ze de situatie inschatten en haar pup niet in de problemen laten komen. In het algemeen wordt dit door alle honden gerespecteerd en anders is de teef erbij totdat de pup zichzelf kan redden.
-
truusje
- Zeer actief
- Contacteer:
Zo ongeveer ervaar ik het ook. Ik maak alleen niet die nuance van al in de mond hebben of niet. Want ik zie hier, als het eten al in de mond is, maar er steekt een stukje uit, dat dat alsnog weggegrist wordt.Ennath schreef:Heel kort want binnen een aantal seconden huppelt pupjelief al weer bij het botje weg.truusje schreef: Stel nu....een groep van 10 honden waaronder een pup. Ik geef aan dit pupje een bot. Ik draai me om en loop weg. Hoe lang denken jullie zal dit pupje kunnen genieten van zijn bot?
De -tamelijk ranglagere- hongerlap van de groep zal dan met een grauw proberen zich op het botje te storten.
En als de hoger geplaatste leden van de groep het botje aantrekkelijk genoeg vinden zullen ze dat ongehaast maar zeer gedecideerd in beslag nemen: al is het maar om het punt te zetten.
Let wel: ranglaag heeft het dus nog niet tussen de kaken.![]()
Want anders verdwijnt ranglaag met gezwinde spoed tussen de struiken om het botje zo snel mogelijk op te vreten.
Zo lang pupje kauwt kijkt de hele meute met verwijtende blikken naar mij en naar pup.
Naar mij omdat ik maar één van de meute leden een kado gaf en naar pup omdat die wél eet.
Van afpakken komt ondertussen niets.
Als ik er bij ben zullen de honden zich inhouden, maar als ze echt alleen zijn wordt dat bot echt wel door ranghoogste geconsumeerd.
Dat doe ik dus ook, als ranghoogste de voerbak onder de neus van de hond nemen om even een punt te maken.
-
truusje
- Zeer actief
- Contacteer:
In de praktijk is het nu net andersomRenee1966 schreef:@Truusje
Elke hond, hoog of laag heeft het recht zn bezit te verdedigen, maar of het ook gerespecteerd wordt ?